Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

Zákányszék Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 09. 27- 2025. 09. 28

Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

Zákányszék Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019. (XI.18.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.09.27.

[1] A rendelet célja, hogy meghatározza az Önkormányzat szervezeti és működési feltételeit, azok megvalósulásának módjait, az önkormányzati feladatok kormányzati funkciók szerinti naprakész felsorolását.

[2] Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a következőket rendeli el:

1. § A Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2019 (XI.18.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester;

b) a képviselő-testület bizottsága;

c) a képviselő-testület hivatala;

d) a jegyző;

e) az önkormányzat részvételével működő társulások, melyek felsorolását a 2. melléklet tartalmazza.”

2. § A rendelet 4. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület egyéb hatásköreinek átruházásáról rendeletalkotási jogkörében eljárva, az adott tárgykör szerinti rendelet megalkotásakor határoz, melyet egyidejűleg a Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatában is át kell vezetni.”

3. § A rendelet 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A képviselő-testület munkaterve szerint, de évente legalább hat alkalommal ülésezik (rendes ülés). A képviselő-testület az üléseit rendszerint a Zákányszéki Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: polgármesteri hivatal) tanácstermében tartja, de kihelyezett ülést is tarthat. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül más, a településen lévő önkormányzati tulajdonú ingatlanba is összehívható. Ennek tényét az ülés időpontját megelőző öt nappal korábban közzétett írásos meghívóban közölni kell.”

4. § A rendelet 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A polgármester akadályoztatása esetén az alakuló ülést, valamint az alpolgármester és a bizottsági elnök megválasztásáig minden további ülést a korelnök hívja össze. A képviselő-testületi ülést a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság elnöke hívja össze. Mindhárom tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök hívja össze a testületi ülést.”

5. § (1) A rendelet 8. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testületi ülést a polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi, Ügyrendi és Településfejlesztési Bizottság elnöke vezeti. Mindhárom tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a korelnök vezeti a testületi ülést.”

„(4a) A képviselő a képviselő-testület munkájában történő részvétel során köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, A képviselő az általánosan elfogadott erkölcsi szabályok szerint köteles viselkedni, nem tanúsíthat megbotránkoztató, a képviselő-testület tekintélyét sértő magatartást, köteles tartózkodni a bekiabálástól, valamint a sértő tartalmú véleménynyilvánítástól, nem nyújthat segítséget mások rendzavarásához.”

6. § A rendelet 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettségének elmulasztása esetében a képviselő-testület figyelmeztetésben részesíti. ”

7. § A rendelet 22. §-a a következő (6) és (7) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester minden, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben – az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével – döntést hozhat. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.

(7) A polgármester dönthet a két ülés között felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó minden ügyben az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével. A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.”

„(5) Az önkormányzat szakágazati besorolását, valamint intézményhez nem telepített feladataként ellátott alaptevékenységeinek jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.”

9. § A rendelet VI. Fejezet címe helyébe a következő rendelkezés lép:

„VI. Fejezet

KÖZMEGHALLGATÁS, LAKOSSÁGI FÓRUMOK, FALUGYŰLÉS

10. § A rendelet a következő 33/A. §-sal egészül ki:

„33/A. § (1) Lakossági fórum bármilyen, a település egészét vagy egy részét érintő helyi közügyben, a település egészének vagy érintett részének szervezhető.

(2) A falugyűlés a lakosság tájékoztatását, a közös véleménycserét szolgálja a település egészét érintő bármilyen helyi közügyben.

(3) A lakossági fórumot és a falugyűlést a polgármester hívja össze és vezeti. A meghívót az ülés előtt 15 nappal a helyben szokásos módon teszi közzé.”

11. § (1) A rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

(2) A rendelet 2. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

12. § Hatályát veszti a rendelet 35. § (1) bekezdése.

13. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez

Zákányszék Község Önkormányzata intézményhez nem telepített feladataként ellátott alaptevékenységeinek jegyzéke

1. Alaptevékenység államháztartási szakágazati azonosítója:

841105

Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége

2. Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:

A

B

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2

011220

Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

3

013320

Köztemető-fenntartás és - működtetés

4

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

5

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

6

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

7

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

8

041236

Országos közfoglalkoztatási program

9

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

10

042130

Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

11

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

12

045161

Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

13

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

14

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

15

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

16

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

17

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

18

064010

Közvilágítás

19

066010

Zöldterület-kezelés

20

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

21

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

22

072311

Fogorvosi alapellátás

23

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

24

074040

Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás

25

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

26

082091

Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

27

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

28

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

29

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

30

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

2. melléklet a 9/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez

1. A rendelet 2. mellékletében foglalt táblázat helyébe a következő rendelkezés lép:

A

B

C

Név

Jogállás

Feladat

1

Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás

Jogi személy

Hulladékgazdálkodás

2

Homokháti Kistérség Többcélú Társulása

Jogi személy

Tagönkormányzatok által átruházott önkormányzati feladat- és hatáskörök

3

Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása

Jogi személy

Kistérségfejlesztés