Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021 (II.19.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat és szervei 2021. évi költségvetéséről és annak végrehajtásáról, a költségvetési gazdálkodás 2021. évi vitelének szabályairól

Hatályos: 2021. 02. 20

az önkormányzat és szervei 2021. évi költségvetéséről és annak végrehajtásáról, a költségvetési gazdálkodás 2021. évi vitelének szabályairól

Általános indokolás

Az önkormányzat 2021. évi költségvetési rendelet-tervezetének kidolgozásához a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény, a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az Államháztartásról szóló törvény végrehajtását tartalmazó 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, az Adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011.(XII.30.) Kormányrendeletben foglalt rendelkezések voltak az irányadók.

Az önkormányzati feladatellátásban a tavalyi évhez képest változás nem történt.

Az önkormányzat továbbra is fenntartja és működteti az alábbi költségvetési szerveit, melyek biztosítják a kötelező feladatok ellátását a településen:

1./ Önkormányzat (általános település üzemeltetési feladatok, közfoglalkoztatás)

2./ Polgármesteri Hivatal (államigazgatási feladatok)

3./ Művelődési Ház és Könyvtár (közművelődés, könyvtár, teleház)

4./ Manó-kert Óvoda és Bölcsőde (óvodai-, bölcsődei nevelés, gyermekétkeztetés)

A saját fenntartású intézményeken kívül, az önkormányzat a 2004. évben létrejött Homokháti Kistérség Többcélú Társulás - melynek székhely települése Mórahalom - keretében a következő szociális feladatokat is változatlanul ellátja: támogató szolgálati ellátások, közösségi ellátási szolgáltatások, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, védőnői szolgálat, időskorúak nappali ellátása, szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás, idősek bentlakásos otthonban történő ellátása, tanyagondnoki szolgáltatás.

Bevételek tervezése

I. Működési bevétlek

Az önkormányzat és költségvetési szervei legjelentősebb bevételi forrása (241 857 eFt), az állami támogatásokból származik. Az állami támogatások igénylési feltételei a tavalyi évihez hasonlóak voltak.

Az állami támogatások főbb jogcímei az alábbiak

helyi önkormányzatok működésének általános támogatása: 112 794 eFt

köznevelési feladatok támogatása: 56 124 eFt

a települési önkormányzat szociális feladatainak egyéb támogatása: 15 841 eFt

gyermekétkeztetés támogatása: 33 186 eFt

bölcsőde támogatása: 17 628 eFt

könyvtári és közművelődési feladatok támogatása: 6 284 eFt

Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről jogcímen öt feladat támogatása jelenik meg, összesen 49 108 eFt összegben:

a közfoglalkoztatás támogatása: 22 234 eFt

mezőőri támogatás: 2 160 eFt

terület alapú támogatások: 270 eFt

Iparűzési adó 0,8% -ának állami támogatása 24 444 eFt

Ez az összeg a

a veszélyhelyzettel összefüggésben a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzatok támogatási programjáról szóló 4/2021. (I. 14.) Korm. rendeletalapján került megtervezésre. A rendelet 1. § (1) bekezdése szerint a huszonötezer főnél nem nagyobb lakosságszámú települési önkormányzat a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. (XII. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) rendelkezései szerinti, a 2021. évben kieső iparűzési adóbevételének összegével megegyező összegben a központi költségvetésből támogatásra (a továbbiakban: támogatás) jogosult.

A 2021. évre várható iparűzési adóbevétel, az önkormányzatnál hatályos 1,8%-os iparűzési adó mértéket figyelembe véve összesen: 55 000 eFt

A Kormány rendelet alapján, miszerint a helyi iparűzési adót – ha az önkormányzati rendelet szerinti adómérték 1%-nál több – 1%-os adómérték alkalmazásával kell megállapítani a KKV törvény szerinti mikro-, kis és középvállalkozások esetében. Ezért a várható adózói befizetések az 55 000 eFt-ból az 1,0%-os iparűzési adó mértéket figyelembe véve : 30 556 eFt

Az állami támogatásként megtervezett 0,8%-os iparűzési adó mértéket figyelembe véve : 24 444 eFt.

Közhatalmi bevételként összesen 36 956 eFt összeg került megállapításra. Ezen belül a kommunális adó 6 000 eFt, az iparűzési adó 30 556 eFt,, az adóbírság és adópótlék előirányzata 400 eFt. A gépjármű adó 40%-ával a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény, 38. §-a alapján az önkormányzat ebben az évben sem rendelkezik.

Az önkormányzat és költségvetési szervei működési bevételei 36 263 eFt összegben lettek meghatározva.

Ebben jelentős nagyságrendet képvisel az óvoda által beszedett étkezési térítési díjbevétel, mely az összes ellátottat figyelembe véve ( óvodás-, iskolás gyermek, alkalmazott, bölcsődés gyermekek) 12 012 eFt. A további működési bevételek – temető bevétele, továbbszámlázott kiadások bevétele, sportcsarnok-, Művelődési Ház-, központi buszváró bérleti díjai, teleház bevételei, kamatbevétel, műsoros rendezvények díjai, közterület használati díjak, mázsálási díjak, a külterületi szemétszállításhoz használt jármű szerelvény bérleti díja, viziközmű után megfizetett vagyonhasznosítási jutalék, szennyvíz csatorna bérleti díja, a két József Attila utcai lakó épület után fizetett lakbér stb., - 22 456 eFt összegben kerültek megtervezésre. Ezen a jogcímen kerül kimutatásra továbbá az 5 db Kossuth utcai önkormányzati bérlakás után megfizetett lakbérekből származó bevételt is, melynek összege 1 795 eFt.

A maradvány igénybevétele jogcímen 122 823 eFt szerepel. Ez az összeg biztosítja a költségvetés egyensúlyát, nyújt fedezetet a pénzmaradvány végleges jóváhagyásáig a főként pályázatok előző évről áthúzódó kötelezettségvállalással terhelt feladatainak megvalósításához, jogcímenként az alábbiakra:

Magyar Falu Program MFP-KTF/2020. "Közösségi tér ki-/ átalakítás és foglalkoztatás-2020" támogatása 2 969 eFt; Magyar Falu Program támogatásból MFP-FFT/2019."Önkormányzati temető fejlesztése Zákányszéken" 998 eFt; Temető bekerítése saját forrásból 1 294 eFt; Magyar Falu Program MFP-FHF/2020. "Zákányszéki Polgármesteri Hivatal épületének felújítása" 27 670 eFt; Magyar Falu Program támogatásból MFP-SZL/2019. "Szolgálati lakás kialakítása Zákányszéken" 7 642 eFt; Kossuth utcai bérlakások 2020.12.31-i bankszámla egyenlege 12 257 eFt; Viziközmű bankszámla 2020.12.31-i egyenlege 43 606 eFt; a 2020.évben kiutalt Államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 9 675 eFt; a 2021. évi általános működési feladatokra 15 000 eFt; az EFOP-3-7-3-16-2017-00203 "Az egész életen át tartó tanuláshoz hozzáférés biztosítása" című projekt bankszámlájának 2020.12.31-i egyenlege 316 eFt; a Művelődési Ház és Könyvtár által a 2020. évben fel nem használt közművelődési érdekeltségnövelő támogatás az önerővel együtt 430 eFt valamint az SZJA 1% 2020.évi összege 66 eFt; a Zákányszéki Manó-kert Óvoda „Zabosfai játékok” porojekt 900 eFt;

A központi, irányítószervi támogatás ( intézményfinanszírozás) bevételi összege (226 388 eFt) az önkormányzat intézményeinek önálló bankszámla és könyvvezetése miatt szükséges pénzmozgás, összege az intézmények bevételi és kiadási összegének különbözetével egyenlő, intézményenként a következő:

Polgármesteri Hivatal finanszírozása 90 889 eFt

Művelődési Ház finanszírozása 17 397 eFt

Óvoda finanszírozása 118 102 eFt..

II. Felhalmozási bevételek

Felhalmozási célú támogatások bevételei államháztartáson belülről jogcím tervezett összege 39 484 eFt. Ezen a jogcímen a TOP-1.1.1-16.-CS1-2019-00013 Iparterület fejlesztése Zákányszéken projekt várható 39 484 eFt támogatása került megtervezésre.

Kiadások tervezése

I. Működési kiadások

A személyi juttatások összege (203 010 eFt) az intézményvezetők által készített személyenkénti bérkimutatás alapján készült. A közszolgálati tisztviselők illetményalapja 46 380 Ft, a közalkalmazotti illetménypótlék számítási alapja 20 000 Ft.

A személyi juttatások összegében a közcélú foglalkoztatás tervezett bérköltsége 14 954 eFt, mely 12,2 fő tervezett foglalkoztatását jelenti. Ez az összeg tartalmazza továbbá a 2020. évi pénzmaradvány terhére a Magyar Falu Program MFP-KTF/2020. "Közösségi tér ki-/ átalakítás és foglalkoztatás-2020" projekt 2 571 bérköltségét is.

A munkáltatót terhelő járulékok (szociális hozzájárulási adó) mértéke jelenleg 15,5%. A közfoglalkoztatottak után fizetendő szociális hozzájárulási adó 7,75%.

Az így kiszámolt járulékok önkormányzati szinten 30 429 eFt költséget jelentenek, ebből a közcélú foglalkoztatás járulék összegei 1 109 eFt. Ez az összeg tartalmazza továbbá a 2020. évi pénzmaradvány terhére a Magyar Falu Program MFP-KTF/2020. "Közösségi tér ki-/ átalakítás és foglalkoztatás-2020" projekt 398 eFt munkáltatói járulék- költségét is.

A dologi kiadások összesen 129 488 eFt összeget képeznek. Ezen belül az élelmezési kiadások 23 527 eFt, az intézmények energia költségei 7 432 eFt, a közvilágítás 6 100 eFt összegben kerültek megállapításra. A dologi kiadások közt került megtervezésre a rászorultak részére nyújtott természetbeni ellátások jogcímen az 1 500 eFt összegű karácsonyi élelmiszer csomag kiosztás. A dologi kiadások előirányzata tartalmazza továbbá az intézmények működéséhez szükséges egyéb kiadások (telefon, internet díj, irodaszerek, tisztítószerek, foglalkoztatási anyagok, egyéb szolgáltatási kiadások) összegét is.

Az ellátottak pénzbeli juttatásai az önkormányzat által kifizetett segélyeket foglalja magába, összege 12 000 eFt. Az előirányzat biztosítja az önkormányzat által saját hatáskörben megállapított segélyek - temetési segély, települési támogatás, köztemetés – pénzügyi fedezetét.

Egyéb működési kiadások jogcímen a működési célú pénzeszköz átadások kerültek megtervezésre 41 457 eFt összegben. Ebben az összegben jelenik meg a Szociális Központ működtetéséhez 32 500 eFt, a központi orvosi ügyelet 4 500 eFt, a Homokháti Kistérség Belső Ellenőrzési Társulásnak fizetendő 440 eFt; a községi temetőt üzemeltető Kegyeleti Kft-nek fizetendő 1 017 eFt; a Bursa Hungarica tehetséggondozó programban résztvevő diákok támogatását szolgáló 400 eFt. A helyi non-profit szervezetek támogatására 1 400 eFt lett elkülönítve, melynek elosztása a felmerülő igények alapján a polgármester döntésétől függ. A két háziorvosi körzet támogatására összesen 1 000 eFt került megállapításra. A Homokháti Önkormányzatok Kistérségi Területfejlesztési Közhasznú Egyesületnek 2021. évi tagi hozzájárulás összege 200 eFt.

A központi, irányítószervi támogatás intézményfinanszírozás) kiadási összege 226 388 eFt, intézményenként megegyezik a bevételeknél leírtaknál.

Az államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetésére tervezett előirányzat 9 675 eFt, mely a 2020. év decemberében az önkormányzat részére kiutalt 2021. évi nettó finanszírozási előleget jelenti.

II. Felhalmozási kiadások

Az önkormányzat felhalmozási célú kiadásokra összesen 96 689 eFt-ot tervezett. Ebből beruházásokra 59 675 eFt, a felújításokra 37 014 eFt összegű előirányzat szerepel a rendelet tervezetben, az alábbi jogcímeken:

Előző évi kötelezettségvállalásból, a 2020. évi pénzmaradványból származó tételek: 37 604 eFt, melyek az alábbiak:

Magyar Falu Program támogatásból MFP-FFT/2019."Önkormányzati temető fejlesztése Zákányszéken" 998 eFt; Temető bekerítése saját forrásból 1 294 eFt; Magyar Falu Program MFP-FHF/2020. "Zákányszéki Polgármesteri Hivatal épületének felújítása" 27 670 eFt; Magyar Falu Program támogatásból MFP-SZL/2019. "Szolgálati lakás kialakítása Zákányszéken" 7 642 eFt.

Tárgyévi kötelezettségvállalásból származó tételek:60 585 eFt

1./ A pénzügyi fedezet különböző forrásokból rendelkezésre áll: 43 085 eFt, melyek az alábbiak: Közfoglalkoztatáshoz szükséges eszköz beszerzések 2 331 eFt; TOP-1.1.1-16.-CS1-2019-00013 Iparterület fejlesztése Zákányszéken 39 484 eFt; Zákányszék-Bordány Kerékpárút terv készíttetése 1 270 eFt.

2./ A pénzügyi fedezetet, amennyiben a Képviselő-testület ezzel egyetért, a Viziközmű bankszámlán lévő pénzösszeg biztosítja összesen 16 000 eFt összegben, a rendelet-tervezetben „Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése” nevű feladatról, az alábbi jogcímekre:

1. Tervek készíttetése 500 eFt

2. Gyalogátkelőhely kiépítése a központi buszvárónál 0 eFt

3. Belterületi járdák kiépítésére 500 eFt

4. Hivatali épület felújítása 15 000 eFt

Ehhez a 2./ ponthoz külön határozati javaslatot is készíttettem a Képviselő-testület részére, melyet a költségvetési rendelet-tervezettel együtt megküldök.

Felhalmozási célú hitel visszafizetésként 2 870 eFt szerepel, mely a TOP-3.2.1-15-CS1-2016-00043 azonosító számú, „Zákányszék Önkormányzata épületeinek energetikai korszerűsítése” beruházásra 2018-ban felevett hitel ez évi törlesztésének összege.

Pénzügyi lízing kiadásai jogcímen 873 eFt került beállításra, mely a Renault Kadjar Intens Tce 1410FAP hivatali személyautó 2020. évi beszerzésének pénzügyi lízing törlesztés ez évi összege.

Az előterjesztésem mellékleteként becsatolt költségvetési rendelet-tervezet a fentiekből következően összesen 752 879 eFt bevételi előirányzatot tartalmaz, melyben 226 388 eFt intézményfinanszírozási valamint 122 823 eFt pénzmaradvány igénybevétel szerepel.

Az összesen 752 879 eFt kiadási előirányzatban 226 388 eFt intézményfinanszírozás, 2 870 eFt hitel törlesztés 9 675 eFt államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése és 873 eFt pénzügyi lízing törlesztés szerepel.

Előzőek alapján látható hogy a jelenleg ismert információk alapján igen szűkös az idei évi gazdálkodási kerete az önkormányzatnak. Az állami támogatások, saját bevételek és pályázati források csak a kötelező feladatok működési költségeit tudják biztosítani, mely teljes mértékben megtörténik mind az önkormányzat saját költségvetési szerveinél, mind a Homokháti Kistérség Többcélú Társulása által működtetett szociális intézményt illetően is.

A felhalmozási kiadások megvalósíthatósága jelenleg minimális. Ezért nem kerülhettek bele sajnos a rendelet-tervezetbe azok a felhalmozási kiadások, melyek nem elengedhetetlenül fontosak, nem pályázati támogatásból lennének, és az intézmények működését nem befolyásolják.

Ilyen tétel a Rendezési terv felülvizsgálatának 7 500 eFt-ra becsült összege, melyhez külön Határozati javaslatot csatoltam jelen előterjesztésemhez.

Nem szerepelnek a rendelet-tervezetben továbbá a Zákányszéki Manó-kert Óvoda és Bölcsőde 6 070 eFt és a Zákányszéki Művelődési Ház és Könyvtár által jelzett 700 eFt összegű felhalmozási kiadásai sem. Azonban az év folyamán az eredeti költségvetést befolyásoló állami támogatások, pályázati források változhatnak, ezért az intézmények által kért felhalmozási kiadások megvalósíthatóságát év közben felül lehet vizsgálni. Ezekről az intézményi kérésekről is külön Határozati javaslatot csatoltam jelen előterjesztésemhez.

Tájékoztatom a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény 111/A. § értelmében, ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel…, a részére járó egyes támogatások folyósítása az Államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény 83. §-(6) bekezdésében meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Nemzeti Jogszabálytárban közzétételre kerül.