Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

a települési támogatások rendszeréről és a szociális ellátásokról szóló 3/2015 (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 01

a települési támogatások rendszeréről és a szociális ellátásokról szóló 3/2015 (II.27.) önkormányzati rendelet módosításáról

Végső előterjesztői indokolás

Az önkormányzatok által biztosított ellátás neve 2015. március 1-jétől egységesen települési támogatás lett. E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandónak ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást. A fentiekre tekintettel a Képviselő-testület megalkotta a települési támogatások rendszeréről és a szociális ellátásokról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletét.

Magyarország gazdasági helyzetében történő változások miatt a rendeletben meghatározott jövedelemhatárok 2018-ban felülvizsgálatra kerültek, és 2018. március 1-től hatályba lépett a módosított rendelet. Azóta ismét olyan változások következtek be, amelyek indokolttá tették a felülvizsgálatot.

A módosítás okai

Az öregségi nyugdíj legkisebb összege (továbbiakban: nyugdíjminimum) 2021-ben a 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 11. §-a alapján: Az öregségi teljes nyugdíj legkisebb összege havi 28 500 forint (2008. január 1. óta változatlan).

A jogosultságok jövedelemhatára az öregségi teljes nyugdíj legkisebb havi összegének százalékos szorzója alapján kerül megállapításra.

A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) 2021. február 1-jétől:

havibér alkalmazása esetén bruttó 167 400 Ft /hó (nettó 111.321.-)

Emelkedés 2018. óta 21,3 %.

A garantált bérminimuma a teljes munkaidő teljesítése esetén 2021. február 1-jétől:

havibér alkalmazása esetén bruttó 219 000 Ft /hó (nettó 145.635.-)

Emelkedés 2018. óta 21,3 %.

Közfoglalkoztatási bérek alakulása

2018. 2021. %

Közfoglalkoztatási bér 81.530 85.000 4,25

Garantált közfoglalkoztatási bér 106.555 110.815 4,0

Munkavezetőt megillető közfoglalkoztatási bér 89.705 93.525 4,25

Munkavezetőt megillető közfoglalkoztatási garantált bér 117.245 121.935 4,0

Nyugdíjak alakulása

2018. évi költségvetési törvény

57. § "A 2018 januárjában a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. § (1) és (2) bekezdése alapján esedékes nyugdíjemelés meghatározásánál 3,0%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni."

2019. évi költségvetési törvény

58. §: "A 2019. januárjában a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. § (1) és (2) bekezdése alapján esedékes nyugdíjemelés meghatározásánál 2,7%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni."

A 2019. január-augusztusi nyugdíjas tényinfláció 3,4% volt, így a különbözettel korrigálni kellett a nyugellátásokat. Erre 2019. novemberében került sor, az egyösszegű különbözet: 8,4% (12x0,7%) volt. Ennek 1/12-ed részével, 0,7%-kal 2020. januárjában megnövelik az ellátásokat (mielőtt végrehajtanák a 2020. évi 2,8%-os emelést)

2020. évi költségvetési törvény

A nyugdíjemelés meghatározásánál 2,8%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni

A fenti jövedelem és bevételi források növekedése miatt több esetben is előfordult, hogy a kérelmezők csak kismértékben lépték túl a jövedelemhatárokat. A szociális ügyintézők jelzései alapján indokolt a jogosultsághoz szükséges a jövedelemhatárok felülvizsgálata, illetve az időközben bekövetkezett áremelkedések (főként az élelmiszerek és a gyógyszerek esetében) a támogatások havi összegének emelése is.

A rendeletben foglaltakat a hatályba lépés után beadott kérelmekre, illetve megállapított ellátásokra kell alkalmazni.

Az alábbi táblázatok ez egyes települési támogatások jelenlegi és javasolt jövedelemhatárai, illetve helyenként a normaszöveg javasolt módosítását vagy újraszabályozását tartalmazzák.

A rendelet bevezető rendelkezése kiegészül a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény „48. § (4) bekezdésében” foglalt szövegrésszel. A felhatalmazó rendelkezésre való hivatkozás a köztemetésre vonatkozik: (4) A települési önkormányzat a rendeletében szabályozottak szerint a (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt.

Települési lakhatási támogatás:

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege Ft/hó

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege Ft/hó

egyedül élő

250

71.250

- 1 személyes háztartás esetén: 4.000.-,
- 2-3 személyes háztartás esetében: 4.500,
- 4-5 személyes háztartás esetében: 5.500,
- 6 és 6 személy feletti háztartás esetében: 6.500.

280

79.800

- 1 személyes háztartás esetén: 5.000.-,
- 2-3 személyes háztartás esetében: 5.500,
- 4-5 személyes háztartás esetében: 6.500,
- 6 és 6 személy feletti háztartás esetében: 7.500.

családban élők

200

57.000

230

65.550

Gyógyszertámogatás:

Feltétel: a vényköteles havi rendszeres gyógyító ellátás költsége (a továbbiakban: gyógyszerköltség) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át (5.700 Ft-ot) eléri és meghaladja, feltéve, hogy az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege Ft/hó

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege Ft/hó

egyedül élő

230

65.550

igazolt havi gyógyszerköltség 50%-a, de legfeljebb havi 6.000.-Forint összeg

260

74.100

igazolt havi gyógyszerköltség 50%-a, de legfeljebb havi 7.000.-Forint összeg

családban élők

180

51.300

210

59.850

Tüzelő támogatás:

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás

egyedül élő

230

65.550

háztartásonként legfeljebb 4 m3 tűzifa

300

85.500

háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa

családban élők

180

51.300

250

71.250

Pénzbeli rendkívüli támogatás:

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege Ft/hó

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege Ft/hó

egyedül élő

170

48.450

2.000-től 20.000 Ft-ig

250

71.250

2.000-től 25.000 Ft-ig

családban élők

150

42.750

200

57.000

meghatározott időtartamú pénzbeli rendkívüli települési támogatás

Nem jövedelemhatártól függ, havonta nem lehet több, mint a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 50%-a (14.250 Ft) javaslat 60%-a (17.100 Ft). A meghatározott időtartamú rendkívüli települési támogatást havi egyenlő összegben minimum 3 hónapra és legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.

méltányossági rendkívüli települési támogatás

pénzbeli rendkívüli települési támogatás megállapításának e rendeletben foglalt általános szabályaitól a Képviselő-testület eltérhet és kérelemre, vagy hivatalból rendkívüli pénzbeli települési támogatást állapíthat meg

Gyermekvédelmi települési támogatás (óvodáztatási és beiskoláztatási támogatás)

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege

gyermekét egyedül egyedül nevelő szülő

170

48.450

éves kerete gyermekenként legfeljebb 10.000,- Ft

250

71.250

éves kerete gyermekenként legfeljebb 15.000,- Ft

családban élők

150

42.750

200

57.000

Gyermek(ek) születésének támogatása: gyermekenként 10.000,-Ft. Javaslat 15.000 Ft

Temetési települési támogatás:

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás összege

egyedül élő

250

71.250

nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 10 %-nál, azonban nem haladhatja meg a 60.000 Ft-ot

280

79.800

nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés bruttó költségeinek 10 %-nál, azonban nem haladhatja meg a 70.000 Ft-ot

családban élők

200

57.000

230

65.550

A helyben szokásos, átlagos temetés költségei

a) hamvasztásos temetés: nettó: 210.230.- Ft, bruttó: 266.992.- Ft,

b) koporsós (test) temetés: nettó: 280.315.- Ft, bruttó: 356.000.- Ft.

Mezőgazdasági termény támogatásnál:

Jelenleg hatályos

Javaslat

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás

nyugdíjminimum %-a

Összeg Ft/fő

ellátás

egyedül élő

170

48.450

termény, alkalmanként 2.000,- Ft-tól 4.000 Ft terményértékig

200

57.000

termény, alkalmanként 2.000,- Ft-tól 4.000 Ft terményértékig

családban élők

150

42.750

180

51.300

(a szövegezésben átírni: „biztosíthat”, ne legyen kötelező)

Karácsonyi támogatás

Jövedelemhatár nincs, a támogatás értéke jogosultanként legfeljebb 4.000 Ft. Javaslat: legfeljebb 6.000 Ft

Köztemetés

a) 50 %-ban mentesíthető, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének
200 %-át (57.000 Ft), Javaslat: 230 %-át (65.550 Ft)

b) részletekben fizettetheti meg, ha a visszafizetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át (85.500 Ft). Javaslat: 330 %-át (94.050 Ft)

(1) Ha a köztemetés költségeinek megfizetése az eltemettetésre köteles személy megélhetését súlyosan veszélyeztetné, akkor a köztemetés

a) költségeinek megtérítése alól 100 %-ban mentesíthető, ha az eltemettetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át,

b) költségeinek megtérítése alól 50 %-ban mentesíthető, ha az eltemettetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 230 %-át, egyedül élő esetén 250 %-át,

c) költségeit részletekben fizetheti meg, ha az eltemettetésre kötelezett személy családjának egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 270 %-át, egyedül élő esetén 300 %-át.

Bursa Hungarica

Akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át (99.750 Ft/fő).

Javaslat: 420% 119.700.-

mértéke 1.000,-Ft-tól 5.000,-Ft/hó összeghatárig.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Nemzeti Jogszabálytárban közzétételre kerül.