Zákányszék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális célú tüzelőanyag juttatásának helyi szabályairól szóló 16/2015. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 01

a szociális célú tüzelőanyag juttatásának helyi szabályairól szóló 16/2015. (X.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Végső előterjesztői indokolás

A Képviselő-testület a mindenkor hatályos központi költségvetésről szóló törvényben, a helyi önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó támogatás jogcímen, a belügyminiszter által a települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló pályázati kiírásban foglaltak alapján természetbeni juttatásként a szociális célú tüzelőanyag juttatásának helyi szabályairól szóló
16/2015 (X.30.) önkormányzati rendeletében szabályozta a szociális célú tűzifa támogatást.

A rendelet felülvizsgálata szükségessé vált az alábbi okok miatt:

1. A rugalmasabb elosztási lehetőségek miatt a rendelet 3. § (2) bekezdésében (A természetben nyújtott szociális célú tűzifa támogatás mennyisége legfeljebb 3 m3 háztartásonként.) foglalt
3 m3 mennyiséget 5 m3-re javasolt módosítani.

2. Az alábbi okok miatt szükségessé vált a rendeletben meghatározott jövedelemhatárok felülvizsgálata.

A módosítás okai

Az öregségi nyugdíj legkisebb összege (továbbiakban: nyugdíjminimum) 2021-ben a 168/1997. (X. 6.) Korm. rendelet 11. §-a alapján: Az öregségi teljes nyugdíj legkisebb összege havi 28 500 forint (2008. január 1. óta változatlan).

A jogosultság jövedelemhatára az öregségi teljes nyugdíj legkisebb havi összegének százalékos szorzója alapján kerül megállapításra.

A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) 2021. február 1-jétől:

havibér alkalmazása esetén bruttó 167 400 Ft /hó (nettó 111.321.-)

Emelkedés 2018. óta 21,3 %.

A garantált bérminimuma a teljes munkaidő teljesítése esetén 2021. február 1-jétől:

havibér alkalmazása esetén bruttó 219 000 Ft /hó (nettó 145.635.-)

Emelkedés 2018. óta 21,3 %.

Közfoglalkoztatási bérek alakulása

2018. 2021. %

Közfoglalkoztatási bér 81.530 85.000 4,25

Garantált közfoglalkoztatási bér 106.555 110.815 4,0

Munkavezetőt megillető közfoglalkoztatási bér 89.705 93.525 4,25

Munkavezetőt megillető közfoglalkoztatási garantált bér 117.245 121.935 4,0

Nyugdíjak alakulása

2018. évi költségvetési törvény

57. § "A 2018 januárjában a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. § (1) és (2) bekezdése alapján esedékes nyugdíjemelés meghatározásánál 3,0%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni."

2019. évi költségvetési törvény

58. §: "A 2019. januárjában a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 62. § (1) és (2) bekezdése alapján esedékes nyugdíjemelés meghatározásánál 2,7%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni."

A 2019. január-augusztusi nyugdíjas tényinfláció 3,4% volt, így a különbözettel korrigálni kellett a nyugellátásokat. Erre 2019. novemberében került sor, az egyösszegű különbözet: 8,4% (12x0,7%) volt. Ennek 1/12-ed részével, 0,7%-kal 2020. januárjában megnövelik az ellátásokat (mielőtt végrehajtanák a 2020. évi 2,8%-os emelést)

2020. évi költségvetési törvény

A nyugdíjemelés meghatározásánál 2,8%-os fogyasztói árnövekedést kell figyelembe venni

A fenti jövedelem és bevételi források növekedése miatt több esetben is előfordult, hogy a kérelmezők csak kismértékben lépték túl a jövedelemhatárokat. A szociális ügyintézők jelzései alapján indokolt a jogosultsághoz szükséges a jövedelemhatárok felülvizsgálata.

Javaslat:

..szociális célú tűzifa támogatást nyújt azon szociálisan rászorultnak

a) akinek a háztartásában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-t, egyedül élő esetén annak 300 %-át,

3. A normaszövegben szükségessé váltak további kisebb módosítások:

A rendelet 2. § (1) bekezdésében a kérelem egyszeri alkalommal történő benyújtásának korlátozása megszüntetésre javasolt, mivel a rászorultság többször is előfordulhat egy fűtési szezonban. Amennyiben a pályázott famennyiségből marad, akkor lehetőség lesz ugyanazon személynek támogatást adni.

A rendelet melléklete hatályon kívül helyezésre kerül, ezáltal a polgármesteri hivatal által összeállított formanyomtatvány tartalma rugalmasan alakítható lesz a magasabb szintű jogszabályi változásokhoz, illetve a kiosztási lehetőségekhez. Cél, hogy a pályázott famennyiség megfelelő helyre kerüljön, és a megadott határidőig kiosztásra kerüljön.

A rendeletben foglaltakat a hatályba lépés után beadott kérelmekre, illetve megállapított ellátásokra kell alkalmazni.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján jelen indokolás a Nemzeti Jogszabálytárban közzétételre kerül.