Baks Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Baks Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2013. 11. 22- 2014. 03. 20Baks Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Baks Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelete az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2013-11-22-tól 2014-03-21-ig
Baks Község Önkormányzat
Képviselő-testületének 12/2013. (XI.22.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Baks Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alkotmány 32. cikk (1) d) pontján alapuló felhatalmazás alapján és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXXIX. törvény 53. § (1). bekezdésében meghatározott feladatkörben eljárva az alábbiak szerint szabályozza a szervezeti és működési rendjét.
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. §
(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Baks Községi Önkormányzat.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 6768 Baks, Fő u.92.
(3)Az önkormányzat bélyegzője: körívben “Baks Községi Önkormányzat” félkörívben “Csongrád megye” felirat, középen a Magyar Köztársaság címere
(4) A képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre Polgármesteri Hivatal elnevezéssel, az önkormányzat működésével, valamint a közigazgatási hatósági ügyek döntésre való előkészítésével, valamint a döntések végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
(5) A hivatal elnevezése: Baksi Polgármesteri Hivatal. Székhelye: 6768 Baks, Fő utca 92.
(6) A hivatal bélyegzője körívben: „Baksi Polgármesteri Hivatal”, középen a Magyar Köztársaság címere, alatta félkörívben „Csongrád Megye” felirat.
(7) Az önkormányzat működési területe: Baks község közigazgatási területe.
(8) Az önkormányzat jelképei: címeres zászló és pecsét.
(9) Az Önkormányzat hivatalos lapja: „Baksi Hírmondó”
(10) Az önkormányzat illetékessége Baks Község közigazgatási területére terjed ki.
(11) A hivatal munkarendjét és ügyfélfogadási rendjét az 1. számú függelék tartalmazza.
(12) Az önkormányzat szakfeladatait a 2. számú függelék tartalmazza
(13) Az Iratkezelési Szabályzatot az 1. számú melléklet tartalmazza
(14) A közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét meghatározó szabályzatot a 2. számú melléklet tartalmazza
(15) A munkáltatói jogok és kiadmányozási jogok szabályzatát a 3. számú függelék tartalmazza
II. Fejezet
Az önkormányzat feladata és hatásköre
2. §
(1) A helyi önkormányzat önként vállalt, illetőleg kötelezően előírt feladat- és hatáskörei a helyi közügyek széles körét fogják át.
(2) a) A települési önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek a tevékenységét, együttműködik e közösségekkel.
b) Ezen közösségek listáját a 3. számú függelék tartalmazza.
III. Fejezet
Az önkormányzat szervezete és működése
A képviselő-testület működése
3. §
- A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 7 fő.
- A képviselő-testület üléseit az általa meghatározott féléves munkaterv szerint tartja.
- A munkatervnek tartalmaznia kell:
- Az ülések időpontját, napirendjeit, és a napirendek előadóinak a megnevezését.
- A napirendi előterjesztések (beszámolók, tájékoztatók) elkészítésének és leadásának határidejét.
- Az ülésre meghívottakat.
- Az ülések 1.) napirendi pontjaként minden esetben szerepeltetni kell a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két testületi ülés közötti fontosabb eseményekről, intézkedésekről szóló polgármesteri beszámolót.
4. §
- A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.
- Az alakuló képviselő-testületi ülést, a választást követő 15 napon belül kell megtartani.
- A rendes ülést - az elfogadott munkaterv szerint - a tárgyhó utolsó szerdai nap 16 órájára kell összehívni a Polgármesteri Hivatal tanácskozó termébe. Rendes ülést évenként legalább 10 alkalommal kell tartani.
- A képviselő-testület rendkívüli ülést tart a polgármester, vagy a képviselők egynegyedének (2 fő), illetve valamely bizottságának az indítványára. Az indítványban meg kell indokolni a rendkívüli testületi ülés halaszthatatlanságát és napirendjét. Ilyen indítvány esetén a rendkívüli testületi ülést a polgármester az indítvány benyújtását követő 8 napon belüli időpontra köteles összehívni. Rendkívüli ülés távbeszélőn is összehívható, és az előterjesztési anyag az ülésen kerül kiosztásra.
- A képviselő-testület ünnepi ülést előzetes döntése alapján tart.
5. §
- A képviselő-testületi ülést a polgármester (akadályoztatása esetén az alpolgármester) hívja össze. A meghívónak tartalmaznia kell
- az ülés helyét és pontos időpontját,
- a javasolt napirendeket.
- A meghívóhoz mellékelni kell az írásbeli előterjesztéseket, beszámolókat, tájékoztatókat és a rendelettervezeteket.
- A képviselő-testületi ülésen történő előterjesztés kiosztására, szóbeli előadására a polgármester engedélye alapján sor kerülhet.
- A képviselő-testület ülésének meghívóját és elektronikus anyagát az ülés előtt legalább 3 nappal kell megküldeni elektronikus úton az érintettek részére, az általuk megadott elektronikus levelezési címre, illetve külön kérésre az általuk előzetesen biztosított elektronikus adatközlő eszköz útján.
- A képviselő-testületi ülés időpontjáról a település lakosságát a “Meghívó” hirdetőtáblán való kifüggesztésével és a település honlapján keresztül (www.baks.hu) kell tájékoztatni.
- A képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni
- a település országgyűlési képviselőit,
- a napirend szerint érintett szervezetek, önszerveződő közösségek képviselőit,
- a jegyzőt és
- akiket a polgármester vagy a képviselő-testület az elfogadott munkaterv szerint indokoltnak tart.
6. §
- A képviselő-testület ülése általában nyilvános.
- A képviselő-testület zárt ülésének szabályait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban MÖTV) 46.§ (2) pontja szabályozza.
7. §
- A képviselő-testületi ülés akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint fele, azaz legalább 4 képviselő jelen van.
- Határozatképtelenség esetén a képviselő-testületi ülést 8 napon belüli időpontra, azonos napirendi ponttal ismételten össze kell hívni.
8. §
- A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti az ülését. A polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatásának minősül, ha 30 napot meghaladó időtartamra igazolatlanul, ismeretlen helyre távozott, és a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben a döntéshozatal halaszthatatlan.
- Az elnök ülésvezetési feladatai és jogkörei különösen:
- az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelés,.
- határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése,
- napirendi javaslat előterjesztése,
- az ülés rendjének és tárgyszerűségének biztosítása,
- javaslattétel a hozzászólások korlátozására,
- szavaztatás és a szavazás eredményének megállapítása.
- A képviselő-testület a napirendek tárgyalási sorrendjét indokolt esetben egyszerű szótöbbséggel megváltoztathatja.
- A képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára bármely előterjesztést előzetes bizottsági tárgyalásra utalhat, vagy visszaadhat.
A képviselő-testület tanácskozási rendje
9. §
- Az ülés megnyitása után – a jelenléti ív alapján – a polgármester megállapítja a határozatképességet.
- Határozatképesség megállapítása után a polgármester előterjeszti a napirendi javaslatot, melynek elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
- A napirend elfogadása után a polgármester
- tájékoztatást ad az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről, és előterjeszti a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról készült jelentést,
- rendelettervezetenként, előterjesztésként megnyitja, vezeti, összefoglalja és lezárja a vitát,
- rendelettervezetenként előterjesztésként szavazásra bocsátja a rendelettervezetet, határozati javaslatot és megállapítja a szavazás eredményét,
- biztosítja a képviselő-testületi tagok interpellációs és kérdezési jogát,
- berekeszti az ülést.
10. §
- A képviselő-testület felszólalási jogot adhat a nem tanácskozási joggal meghívottaknak. Ez ügyben vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A napirend előterjesztője szóbeli kiegészítést tehet.
- Ennek időtartama csak a képviselő-testület hozzájárulásával lépheti túl a 10 percet. Az előterjesztéssel kapcsolatban – vita előtt – kérdés tehető fel, melyre az előterjesztő a napirend vitájának lezárásáig válaszolni köteles.
- A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet.
- A képviselő-testület ebben vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. A vita lezárását követően az előterjesztő válaszolhat a hozzászólásokra.
- A szót meg kell adni a jegyzőnek, ha bármely javaslat törvényességét (jogszerűségét), illetően észrevételt kíván tenni.
- Az előterjesztésben szereplő és vitában elhangzott javaslatokat a polgármester egyenként bocsátja szavazásra. Ennek során a képviselő-testület a módosító- és kiegészítő javaslatokról dönt először.
11. §
- Az előterjesztés a szavazás elrendeléséig visszavonható, melyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
- A napirendek megtárgyalása után kerül sor a képviselő-testület tagjainak kérdéseire, interpellációira.
- A kérdésre adott válasz elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz akkor, ha a kérdező a választ nem vette tudomásul.
- Amennyiben a kérdés nem csak felvilágosítás adására irányul, a képviselőtestület – a kérdező véleményének kikérését követően – dönt a válasz elfogadásáról. A határozathozatal a jelenlévő képviselők egyszerű szótöbbségével történik.
- Ha a (4) bekezdés szerinti kérdésre adott választ a képviselő-testület nem fogadja el, azt ki kell adni az ügy tárgya szerint illetékes bizottságnak.
- Az állampolgárok hozzászólását – napirend keretében – a képviselő-testület engedélyezi a képviselő-testületi tagok után.
- A hozzászólás időtartama csak a képviselő-testület engedélyével haladhatja meg az 5 percet.
12. §
- A képviselő-testületi ülés rendjéért a polgármester a felelős, de azt elősegíteni minden résztvevő feladata.
- A képviselő köteles az ülésen olyan magatartást tanúsítani, hogy az ülés méltósága, tekintélye biztosítható legyen, valamint az esküjében foglaltakat szem előtt tartani.
- A polgármester az (1) és (2) bekezdésben foglaltak biztosítása érdekében:
- felhívhatja a hozzászóló figyelmét, hogy ne térjen el a tárgyalt témától,
- figyelmeztetheti azt, aki a tanácskozáshoz nem méltó, másokat sértő kifejezést használ,
- rendre utasíthatja azt, aki a testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít,
- kezdeményezheti, hogy a nem képviselő-testületi tag résztvevőit a testület zárja ki a tanácskozásból, és kötelezze az ülésterem elhagyására.
- A képviselő-testület a (2) bekezdés d) pontjában írt polgármesteri kezdeményezésről vita nélkül, a jelenlévő képviselők egyszerű szótöbbségével határoz.
- Amennyiben a kötelezett a terem elhagyására szóló felhívásnak nem tesz eleget, rendőri intézkedés kezdeményezhető.
A rendőri intézkedés befejezéséig, továbbá az ülés folytatását ellehetetlenítő rendzavarás esetén a polgármester felfüggesztheti az ülést.
- A polgármester „széksértés” miatt rendbírságot szabhat ki azzal a képviselővel szemben, aki a szó megadása nélkül, vagy a szó megvonását követően közbeszólásával megzavarja az ülés rendjét, illetve akivel szemben az ülés során többszöri figyelmeztetésre, rendreutasításra került sor. A széksértési rendbírság összege a mindenkori képviselői tiszteletdíj 20%-ig terjedő összeg lehet, melyet az önkormányzat költségvetési számlájára kell megfizetni. A bírságok összegének felhasználásáról a képviselőtestület minden év decemberben határoz.
- A rendfenntartás érdekében tett intézkedések minden résztevőre kötelezőek, ellenük jogorvoslati lehetőség nincs.
13. §
- A képviselő a testület feladat hatáskörébe tartozó ügyben önálló indítványt terjeszthet elő, amelyet a testületi ülés előtt 8 nappal a polgármesterhez írásban kell leadnia. Az önálló indítványt a polgármester köteles a soron következő képviselő-testületi ülésre beterjeszteni és javaslatot tenni annak napirendre tűzésére, vagy a napirendre tűzés megtagadására.
- A települési képviselő a képviselő-testületi ülésen a polgármestertől (alpolgármestertől), jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni.
- A képviselő-testület hivatalától igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést. Közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármesteri hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni.
14. §
- Az írásbeli előterjesztést (beszámolót, tájékoztatót) az előadó a vita megkezdése előtt szóban kiegészítheti.
- Az előadóhoz a képviselők és tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyre az előadó a vita előtt válaszol.
- A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben határozatot hoz, vagy rendeletet alkot.
15. §
- A képviselő-testület általában egyszerű többséggel és nyílt szavazással hozza meg döntéseit. Az egyszerű többséghez a jelenlévő képviselők több mint a felének “igen” szavazata szükséges.
- A döntéshozatalból kizárható az, akinek személyét vagy hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
- Minősített többség szükséges
- Önkormányzati vagyon elidegenítéséhez,
- Településrendezési terv elfogadásához, módosításához,
- Titkos szavazás elrendeléséhez,
- Hitelfelvételhez.
- A minősített többségű döntéshez a megválasztott képviselők több mint felének (4 fő) igenlő szavazata szükséges.
- Eredménytelen szavazás esetén, azaz ha a javaslat nem kapta meg a szükséges többséget, és az eredményes döntés nem halasztható, a polgármester vagy minimum 2 képviselő, legfeljebb egy alkalommal az érintett napirend vitáját, vagy ismételt szavazás elrendelését indítványozhatja. Az indítványról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt.
- A titkos szavazást az esetenként választott Ideiglenes Bizottság bonyolítja le és gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólap, urna, fülke stb.) biztosításáról. Az Ideiglenes Bizottság előzetes tájékoztatást ad a szavazás lebonyolításáról, lebonyolítja a szavazást, megállapítja a szavazás eredményét, és arról tájékoztatja a képviselő-testületet.
- A képviselő-testület név szerinti szavazást tarthat bármely napirend vagy előterjesztést tárgyában a polgármester vagy képviselő indítványára, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz. A név szerinti szavazás során a jegyző felolvassa a képviselő nevét, aki a neve elhangzásakor szavazatát szóban jelzi. A névsor szerint rögzített szavazatok alapján az eredményt a polgármester hirdeti ki.
16. §
- A képviselő-testület üléseiről az MÖtv. 52. §-ban foglaltak szerinti jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyről a jegyző gondoskodik. Az ülésről hangfelvétel is készül. A hangfelvételt 1 évig kell megőrizni. A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a jegyző kezeli és irattárban őrzi.
- A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal kell ellátni. A határozat jelölése:
_____/201__. (hó, nap) határozat
- A határozatok kivonatait az érintettek részére a képviselő-testületi ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni.
17. §
- A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok jogi szabályozása céljából helyi rendeletet alkot.
- Rendelettervezetet csak a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület bizottsága és a jegyző terjeszthet elő. A rendelet tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.
- A képviselő-testület elrendelheti a lakosság széles körét érintő rendelet tervezet közmeghallgatás keretében való előzetes ismertetését is.
- Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. Kihirdetéséről a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján 5 munkanapon belül történő kifüggesztésével a jegyző gondoskodik.
- Az önkormányzati rendeletek megismerhetőségének folyamatos biztosítása céljából a rendeleteket az állampolgárok a polgármesteri hivatalban hivatalos idő alatt bármikor megtekinthetik.
- A rendeleteket a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal kell ellátni.
- A rendeletek jelölése:
______/201___. (hó, nap) rendelet
IV. Fejezet
A képviselő testület bizottságai
18. §
- A Képviselő-testület
- Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságot,
- Szociális Bizottságot,
- Vagyonnyilatkozat-kezelő és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottságot hoz létre.
- A bizottsági ülés akkor határozatképes, ha a bizottság tagjainak több mint fele jelen van. A bizottságok működésére /határozatképességére, határozat hozatalára/ a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat értelemszerűen kell alkalmazni.
- A polgármester felfüggesztheti a bizottság határozatának végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.
- A képviselő-testület szükség esetén meghatározott feladatokra Ideiglenes bizottságot is létrehozhat.
19. §
A bizottságok feladatai
(1) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság feladata:
- Az önkormányzat költségvetési gazdálkodásának figyelemmel kísérése, szükség szerinti ellenőrzése.
- A féléves és az éves költségvetési beszámolók valamint a zárszámadásról szóló helyi rendelet tervezet előkészítése, véleményezése.
- Pénzügyi, közigazgatási és ügyrendi jellegű rendelet tervezetek előkészítése, véleményezése.
- Döntést előkészítő javaslat előterjesztése a polgármester illetményének, jutalmazásának megállapítására vonatkozóan.
(2) A Szociális Bizottság a rá átruházott hatáskörökben döntést hoz, (szociális és gyermekvédelmi rendeletek alapján) valamint közreműködik:
- az önkormányzat szociális és egészségügyi feladatai koncepciójának kidolgozásában, a fejlesztési célkitűzések megvalósításában,
- a bizottság feladatkörébe tartozó intézmények vezetőinek (a Képviselő-testület által kinevezésre kelülő) állásokra beérkezett pályázatok elbírálásában,
- az önkormányzat más önkormányzattal (a bizottság feladatkörébe tartozó) együttműködési megállapodás előkészítésében, megvalósításában,
- a vonatkozó rendelet-tervezetek kidolgozásában.
- figyelemmel kíséri: a szociális és egészségügyi ellátás helyzetét, a lakossági elvárások alapján javaslatot tehet a meglévő intézményi struktúra átalakítására.
(4) A bizottság véleményével terjeszthető Képviselő-testület elé:
- a bizottság feladatkörébe tartozó intézményekre vonatkozó előterjesztés,
- intézményi szolgáltatási térítési és egyéb díjra irányuló javaslat,
- amit a Képviselő-testület a bizottság véleményezési jogkörébe utal.
(5) Vagyonnyilatkozat-kezelő és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság
- Figyelemmel kíséri a képviselők vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének teljesítését,
- Összegyűjti, és őrzi a bizottság részére átadott vagyonnyilatkozatokat,
- Szükség esetén, az arra illetékes szerv képviselőjének betekintést biztosít a vagyonnyilatkozatokba,
Vizsgálja a képviselők összeférhetetlenségét
Közmeghallagatás
20. §
- A képviselő-testület évenként legalább egyszer, előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok, és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
- A képviselő-testület a munkatervében meghatározott időpontban tart közmeghallgatást.
- A közmeghallgatás időpontjának helyben szokásos módon való közzétételéről a polgármester gondoskodik.
- A közmeghallgatás során feltett közérdekű kérdésekre és javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, de legkésőbb 15 napon belül írásban választ kell adni.
V. Fejezet
Polgármester, alpolgármester, jegyző
21. §
- A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala és működése szempontjából képviselőnek tekintendő. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.
- A polgármester tekintetében a képviselőtestület gyakorolja a munkáltatói jogokat, illetményét a jogszabályok keretei között határozza meg.
- A polgármester megbízatását főfoglalkozású közszolgálati jogviszonyban látja el.
- A polgármester illetményére a jogszabály keretei között a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság javaslatot tesz a képviselő-testületnek.
22. §
- A polgármester főbb feladatai a képviselő-testület és bizottságai működésével kapcsolatban:
- összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
- előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,
- beszámol a képviselő-testületnek a határozatok végrehajtásáról és az ülések között végzett fontosabb tevékenységekről, eseményekről,
- elősegíti a képviselők és a bizottságok munkáját,
- indítványozhatja a bizottság összehívását, felfüggesztheti a bizottság határozatának végrehajtását.
- A polgármester a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében irányítja a Polgármesteri Hivatalt.
23. §
(1) A képviselő-testület tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással a testület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítése, munkájának segítése céljából társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
24. §
(1) A jegyzőre vonatkozó rendelkezéseket az MÖtv. 81-83.§ szakasza szabályozza.
VI. Fejezet
Az önkormányzat költségvetése és vagyona
25. §
- A képviselő-testület rendelettel állapítja meg éves költségvetését. A költségvetés tárgyalása két fordulóban történik.
- Az első fordulóban:
A kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezően előírt és önként vállalt feladatainak elemzése alapján koncepciót kell összeállítani, melynek keretében:
- számításba kell venni a bevételi forrásokat, bővítési lehetőségeket,
- meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait,
- vázolni kell a főbb rekonstrukciós és fejlesztésre váró feladatokat, terveket,
- az igények, és a lehetőségek egyeztetésével kielégítési sorrendet kell felállítani,
- jelezni kell a lehetséges megoldások változatait, s azok rövid és középtávú kihatásait.
- A polgármester a költségvetési koncepcióról a helyi önkormányzatoknál működő bizottságok véleményét kikéri és a települési kisebbségi önkormányzatoknak koncepció tervezetről alkotott véleményével együtt a koncepcióhoz csatolja. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság az egész koncepcióról írásbeli véleményt készít.
- A bizottságok véleményével együtt a koncepciót a képviselő-testület november 30-ig, a választások évében legkésőbb december 15-ig megtárgyalja és határozatot hoz a költségvetés készítés további munkálatairól.
- A jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, írásban rögzíti és ennek alapján a polgármester a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti. A bizottságok a rendelettervezetet véleményezik, melyről a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság írásbeli véleményt készít.
- A polgármester a képviselő-testület elé terjeszti a bizottság által megtárgyalt, a pénzügyi bizottság által véleményezett rendelettervezetet, amelybe amennyiben aktuális, beépül a kisebbségi önkormányzatok költségvetési határozata.
- A képviselő-testület ennek alapján február 15-ig, ha a költségvetési törvény a költségvetési évben kerül elfogadásra, akkor a törvény kihirdetését követő 45. napon belül megalkotja az önkormányzat költségvetési rendeletét.
- A költségvetési évet követően a polgármester rendelettervezetet terjeszt elő a zárszámadásról. A rendelettervezet tartalmát a költségvetési törvény határozza meg. A képviselő-testület a rendelettervezettel kapcsolatban további követelményeket határozhat meg a testület megválasztott tagjainak többségi döntése alapján.
26. §
- A képviselőtestület az önkormányzati vagyonról külön rendeletet alkot.
- A rendelet az MÖtv. előírásain túl meghatározza az önkormányzati vagyon forgalomképes, korlátozottan forgalomképes és forgalomképtelen részét, és az önkormányzati vagyonnal való rendelkezés jogát, feltételeit.
- Az önkormányzati vagyont nyilván kell tartani, és arról vagyonleltárt kell készíteni.
VII. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
27. §
- Ez a rendelet 2013. 11. 11. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
- A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2011. (VII.20.), a 6/2011. (VII. 22.) rendelet, az 1/2012. (III.07.) számú rendelete, a 7/2012. (VI.11.) számú rendelet, valamint a 12/2012. (IX.27.) számú rendelet hatályát veszti.
- A rendelet kihirdetéséről a jegyző a helyben szokásos módon gondoskodik.
Búza Zsolt s.k. Dr. Elekes Petra s.k.
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet kihirdetésének napja: 2013. 11. 08.
A rendelet hirdetőtábláról levételének napja: 2013.11.25.
Dr. Elekes Petra
Jegyző