Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019.(X.29.) önkormányzati rendelete
Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2019. 12. 13- 2020. 01. 31Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019.(X.29.) önkormányzati rendelete
Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2019-12-13-tól 2020-01-31-ig
Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2019.
(X. 29.) önkormányzati rendelete
Röszke
Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési
Szabályzatáról
Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testülete az
Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói
hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1)
bekezdésében meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el.
I. Fejezet
Általános rendelkezések
1. § (1) Az
önkormányzat hivatalos megnevezése: Röszke Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: 6758 Röszke,
Felszabadulás utca 84.
(3) Az önkormányzat telephelyei:
a) 6758 Röszke, Felszabadulás utca 87.
b) 6758 Röszke, Felszabadulás utca 95.
(4) Az önkormányzat bélyegzői:
a) körívben „Röszke Község Önkormányzata” felirat,
középen Magyarország címere,
b) körívben „Röszke Község Képviselő-testülete”
felirat, középen Magyarország címere.
(4) Az
önkormányzat működési területe Röszke község közigazgatási területére terjed
ki.
(5) Az önkormányzat intézményeinek felsorolását e
rendelet 1. függeléke tartalmazza.
(6) Az önkormányzat hivatalos honlapja a www.roszke.hu
címen érhető el.
2. § Az
önkormányzat, mint jogi személy feladatait és hatásköreit a képviselő-testület
és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a polgármesteri
hivatal, a jegyző és a társulások látják el.
3. § (1) A polgármesteri hivatal hivatalos elnevezése:
Röszkei Polgármesteri Hivatal
(2) A polgármesteri hivatal székhelye: 6758 Röszke,
Felszabadulás utca 84.
4. § Az önkormányzat címerére,
zászlajára és pecsétjére, valamint az önkormányzat által alapított
kitüntetésekre és címekre vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet
állapítja meg.
II. Fejezet
Az önkormányzat feladat- és
hatáskörei
5. § (1) Az
önkormányzat önállóan gondoskodik a község egészére kiterjedő kötelezően
előírt, illetve önként vállalt feladatok ellátásáról, amelynek keretében
biztosítja a helyi közszolgáltatások megszervezését, intézi az önkormányzat feladat-
és hatáskörébe tartozó közügyeket, továbbá működteti a feladatellátást végző
intézményhálózatot.
(2) Az önkormányzat és intézményei alaptevékenységeinek kormányzati funkciók
szerinti meghatározását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) A képviselő-testület az önként vállalt feladatok
tárgyában az éves költségvetési rendeletében - a fedezet biztosításával
egyidejűleg - foglal állást.
6. § (1) Az
önkormányzat hatásköreinek címzettje a képviselő-testület.
(2) A
képviselő-testület át nem ruházható hatásköreit a Magyarország helyi
önkormányzatairól szóló törvény határozza meg.
(3) A
képviselő-testület egyéb hatásköreinek átruházásáról rendeletalkotási
jogkörében eljárva, az adott tárgykör szerinti rendelet megalkotásakor határoz.
(4)
Rendeleti szabályozást nem igénylő kérdésekben a képviselő-testület minősített
többséggel hozott határozatában dönt a hatáskör átruházásáról.
(5) A
képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolását e rendelet 2.
melléklete tartalmazza.
III. Fejezet
A képviselő-testület működése
7. § A
képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő, a
képviselő-testület tagjainak névsorát e rendelet 2. függeléke tartalmazza.
1. A képviselő-testület ülései
8. § (1) A
képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de az éves
munkaterve alapján évente legalább hat ülést (rendes ülés) tart.
(3) Előre nem tervezhető, halaszthatatlan döntést
igénylő, kivételes esetben rendkívüli ülés összehívására is sor kerülhet.
2. Az ülések
nyilvánossága
9. § (1) A
képviselő-testület ülésének nyilvánosságát a Magyarország helyi
önkormányzatairól szóló törvény határozza meg.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok az ülésterem
erre kijelölt részén foglalhatnak helyet.
(3) Az ülésen megjelent állampolgárok felszólalhatnak,
a szó megadásáról az ülés vezetője dönt. A nem konkrétan egy adott napirendi
ponthoz, témához kapcsolódó felszólalásra, az ülés nyílt részének végén, az
egyéb közérdekű kérdések, bejelentések, javaslatok után kerülhet sor.
3. Zárt ülés
10. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart a
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 46. § (2) bekezdés a) és b)
pontjában meghatározott esetekben.
(2) A képviselő-testület a
polgármester, bármely képviselő vagy a jegyző indítványára zárt ülést rendelhet
el a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény 46. § (2) bekezdés c)
pontjában meghatározott esetekben. Az indítványról a képviselő-testület
minősített többséggel határoz.
4. Ülések
tervezése, előkészítése
11. § (1) A
képviselő-testület üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv
tervezetének elkészítése és képviselő-testület elé terjesztése a polgármester
feladata. A tárgyévet követő év munkaterv tervezetét a tárgyév december 31.
napjáig kell a képviselő-testület elé terjeszteni.
(2) A munkaterv tervezetének összeállításához
javaslatot tehetnek:
a) a képviselők,
b) a bizottságok elnökei,
c) a jegyző,
d) a közszolgáltatást végző szervek vezetői,
e) az önkormányzat intézményeinek vezetői,
f) a civil szervezetek.
(3) A képviselő-testületet a munkaterv tervezetbe fel
nem vett javaslatokról is tájékoztatni kell.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a soron következő időszak főbb célkitűzéseit,
b) a testületi ülések tervezett időpontját,
napirendjét, a napirendi pontok előadóit,
c) azokat az előterjesztéseket, amelyeket valamely
bizottság nyújt be, illetve amelyhez bizottsági állásfoglalást kell
beterjeszteni,
d) a szükség szerinti meghívottak megjelölését,
e) egyéb szervezési feladatokat (pl. közmeghallgatás
tartása).
(5) Az elfogadott munkatervet közzé kell tenni a
Röszkei Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: polgármesteri hivatal) hirdetőtábláján,
valamint meg kell jelentetni az önkormányzat hivatalos honlapján.
5. A
képviselő-testület összehívásának rendje
12. § (1) A
képviselő-testületi ülést a polgármester akadályoztatása esetén az
alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű
betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő, mint
korelnök hívja össze.
(2) A meghívónak
tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, időpontját,
b) a javasolt napirendi pontokat és a napirendi pontok
előterjesztőit, előadóit,
c) a tanácskozási joggal meghívottak nevét.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket,
a beszámolókat, tájékoztatókat, a határozati javaslatokat és a rendelettervezeteket.
(4) A képviselő-testület ülésének meghívóját és az
ülés írásos anyagait a képviselők, valamint a tanácskozási joggal meghívottak részére elektronikus úton, az ülés előtt legalább öt nappal meg
kell küldeni.
(5) A település lakosságát a
képviselő-testületi ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről az ülés előtt
legalább öt nappal a meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő
kifüggesztésével és az önkormányzat honlapján való közzétételével tájékoztatni
kell.
[1]alasztást nem tűrő, indokolt esetben a képviselő-testület ülése –
a (4) bekezdésben foglaltaktól eltérően – telefonon is összehívható. Ebben az
esetben az ülés meghívóját és az ülés írásos anyagait a képviselők, valamint a
tanácskozási joggal meghívottak részére elektronikus úton, az ülés előtt legalább
négy órával meg kell küldeni.
(7) A (6) bekezdésben meghatározott halasztást nem
tűrő, indokolt esetben a település lakosságát a képviselő-testületi ülés
időpontjáról, helyéről és napirendjéről az ülés előtt legalább négy órával a
meghívó polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és az
önkormányzat honlapján való közzétételével tájékoztatni kell.
13. § A
képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a választókerület országgyűlési képviselőjét,
b) a járási hivatal vezetőjét,
c) a napirend szerint érintett szervek, szervezetek
vezetőit,
d) a jegyzőt,
e) a polgármesteri hivatal csoportvezető köztisztviselőit,
f) az önkormányzat intézményeinek vezetőit,
g) a településen székhellyel rendelkező civil
szervezetek és a településen működő önszerveződő közösségek képviselőit a
tevékenységi körüket érintő napirend tárgyalásához,
h) a helyi rendőrőrs parancsnokát,
i) a Római Katolikus Egyház képviselőjét,
j) a település díszpolgárait és
k) akiket a polgármester, a jegyző vagy a
képviselő-testület indokoltnak tart.
6. A
képviselő-testület üléseinek vezetése
15. § A
képviselő-testületi ülést a polgármester akadályoztatása esetén az
alpolgármester, a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége,
tartós akadályoztatásuk esetén a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti.
16. § (1) Az
ülés vezetőjének feladatai, jogkörei:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet
elrendelése,
b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos
figyelemmel kísérése,
c) a napirendi javaslat előterjesztése,
d) az ülés vezetése, a szó megadása,
e) az ülés rendjének biztosítása,
f) az ülés félbeszakítása,
g) javaslattétel a hozzászólások korlátozására,
h) javaslattétel napirendi pont tárgyalásának
elnapolására,
i) javaslattétel napirendek összevont tárgyalására,
j) a vita vezetése, koordinálása,
k) a szavaztatás,
l) a szavazás eredményének megállapítása.
(2) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülés
vezetője köteles felszólítani a tárgyszerűségre.
(3) Az ülés vezetője figyelmezteti azt a felszólalót,
aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, a
képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt figyelmeztetés
után a szót az elnök megvonhatja.
(4) Amennyiben az ülést zavarják, úgy az ülés vezetője
a rendzavarót, vagy rendzavarókat figyelmeztetheti, ismételt esetben az ülésről
kiutasíthatja.
(5) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan
rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az
ülés vezetője az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja.
17. § Az ülés vezetőjének vitavezetési
feladatai:
a) a vita megnyitása, berekesztése,
b) a vita összefoglalása és a szavazásra bocsátandó döntési
javaslat pontos megfogalmazása.
7. A
napirend
18. § (1) Az
ülés vezetője előterjeszti az ülés napirend-tervezetét, megindokolja, ha az a
munkatervtől eltér.
(2) Az ülés napirendjének elfogadásáról a
képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.
(3) A képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalási
sorrendjét – indokolt esetben – megváltoztathatja.
8. A
napirend elnapolása
19. § A
napirendi pont egy alkalommal elnapolható. Az elnapolás iránti javaslatot
indokolni kell. Az elnapolási javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű
szótöbbséggel határoz, egyben rendelkezik az újratárgyalás határidejéről is.
9. Az
előterjesztő
20. § (1) A
képviselő-testület ülésén előterjesztő a polgármester, az alpolgármester, a bizottság
elnöke, a képviselő, a jegyző, illetve az általuk felkért személy lehet.
(2) Rendelet-tervezetet csak a bizottság, a polgármester,
az alpolgármester, a képviselő vagy a jegyző terjeszthet elő.
10. Az
előterjesztés
21. § (1) A
képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak
előterjesztője felelős. Az előterjesztő az előkészítés során köteles megismerni
és figyelembe venni a lakosság, a napirendi témában érintett szervek és
szervezetek véleményét és javaslatát.
(2) Az írásos előterjesztések tartalmi elemei
különösen a cím vagy tárgy, a tárgykört érintő jogszabályi rendelkezések, az
előkészítésben részt vevők (bizottság, szakértő, más közigazgatási szerv, stb.)
véleménye, mindazon tények, adatok, körülmények, melyek az előterjesztést
indokolják, az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási
javaslat, a végrehajtásért felelősök megnevezése és a végrehajtás határideje.
(3) A képviselő-testület elé kerülő írásbeli előterjesztést
az ülést legalább nyolc nappal megelőzően a jegyzőnek be kell mutatni. A
képviselő-testület részére történő kiküldésre csak a jegyző törvényességi
véleményezését követően kerülhet sor.
(4) A képviselő-testület ülésén írásbeli előterjesztés
kiosztására csak kivételes esetben kerülhet sor. Az ülés vezetője ennek okát a
képviselő-testülettel ismertetni köteles.
(5) A képviselő-testület elé kerülő napirendi pontok
írásban és szóban is előterjeszthetők.
11. Önálló
indítvány
22. § (1) A
képviselő a képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben önálló
indítványt terjeszthet elő. Az önálló indítványt a képviselő-testületi ülést
megelőzően legalább nyolc nappal kell a jegyzőhöz írásban beterjeszteni. Az
önálló indítványban meg kell jelölni annak tárgyát, címzettjét, a benyújtás
szükségességének rövid indokolását, s a témában a képviselő-testület döntéséhez
szükséges határozati javaslatot.
(2) Az önálló indítványt a jegyző köteles a soron
következő képviselő-testületi ülésre beterjeszteni, és javaslatot tenni annak
napirendre tűzésére, vagy annak megtagadására. A képviselő-testület – az
előterjesztő esetleges felszólalása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel
határoz.
12. Interpelláció
23. § A képviselő jogosult interpellálni
és interpellálható.
24. § (1) Az interpelláció írásban a
polgármesternél nyújtható be.
(2) A polgármester biztosítja az interpelláció
címzetthez történő eljuttatását.
25. § (1) Amennyiben a képviselő az ülés napját megelőző legalább öt nappal a
polgármesternél az interpellációt beterjeszti, úgy az ülésen választ kell adni.
(2) Az interpellációnak tartalmaznia kell:
a) az interpellációt kezdeményező nevét,
b) azt a személyt, akihez az interpelláció szól,
c) az interpelláció tárgyát.
26. § Az
interpellációt kezdeményező képviselő az interpellációt az ülésen szóban
előadhatja.
27. § Az interpelláció címzettje a válaszát
szóban teszi meg.
28. § A válasz
ismeretében az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amire az
interpelláció címzettje nyilatkozhat. Az interpellációra adott válasz
elfogadásáról az interpelláló képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja
el, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
29. § (1) Amennyiben
a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy a hatáskörébe tartozó ügyben
haladéktalanul intézkedést tesz. Ennek eredményéről a következő ülésen
tájékoztatást kell adni.
(2) Az interpelláció alapján a képviselő-testület
részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Ennek lefolytatásával megbízhatja
valamely bizottságát, vagy erre az esetre ideiglenes bizottságot hozhat létre.
Biztosítani kell, hogy az interpelláló képviselő is részt vehessen a
vizsgálatban.
13. Kérdés
30. § (1) A
képviselők és az ülésen tanácskozási joggal részt vevők a polgármesterhez, az
alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez kérdést intézhetnek, melyet
szóban vagy írásban lehet előterjeszteni az ülés vezetőjénél legkésőbb a
testületi ülés megkezdéséig.
(2) A kérdésre a képviselő-testület ülésén, vagy az
azt követő tizenöt napon belül írásban köteles válaszolni a megkérdezett.
(3) Ha kérdező
a választ nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű
szótöbbséggel határoz.
14. Tanácskozás
rendje, vita
31. § (1) A képviselő hozzászólási
szándékát kézfeltartással jelzi, a hozzászólást az ülés vezetője engedélyezi.
(2) Az ülés vezetője az ülés egyéb résztvevőjének
hozzászólást engedélyezhet.
(3) A hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében kerül
sor.
(4) Az ülés vezetője minden egyes előterjesztés felett
külön-külön nyit vitát. Az írásbeli
előterjesztést az előterjesztő a vita megkezdése előtt szóban kiegészítheti.
Az előterjesztőhöz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak
kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt válaszolni kell.
(5) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának
korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület
vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.
(6) A vita lezárását követően az előterjesztő
válaszolhat a hozzászólásokra.
(7) A jegyzőnek soron kívül szót kell adni, ha bármely
javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni. A jegyző
törvényességi észrevételével kapcsolatban a hozzászólás nem tagadható meg.
(8) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő
a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás
megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja. A visszavonás tudomásulvételéről
a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(9) El nem fogadott előterjesztés tárgyalását a
képviselő-testület bármikor újra napirendre tűzheti.
(10) A jegyző vagy a képviselő által előterjesztett
ügyrendi kérdésről a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
15.
Határozatképesség
32. § (1) A
képviselő-testület ülésének határozatképességére a Magyarország helyi
önkormányzatairól szóló törvényben foglaltak az irányadók.
(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület
ülését nyolc napon belüli időpontra, a rendkívüli ülést másnapra össze kell
hívni.
16.
Döntéshozatali eljárás, szavazás módja
33. § (1) A
képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő
kérdésben rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.
(2) Az ülés vezetője az előterjesztett és a vitában
elhangzott döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a
módosító és kiegészítő indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési
javaslatot szavaztatja meg.
(3) Amennyiben az előterjesztésben szereplő döntési
javaslathoz kiegészítések, módosítások kerültek a képviselő-testületi ülésen,
abban az esetben az ülés vezetője a döntési javaslat szövegszerűen
kiegészített, módosított, a döntés minden lényegi pontját tartalmazó változatát
bocsátja szavazásra.
(4) Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést
együtt vitatott meg, a döntési javaslatok felett ez esetben is külön-külön kell
szavazást elrendelni.
34. § A
képviselő-testület általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza
meg döntéseit. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. A képviselők
"igen" vagy "nem" szavazattal vesznek részt a szavazásban,
vagy tartózkodnak a szavazástól. Az
egyszerű szótöbbség az ülésen jelenlevő képviselők több mint felének
egybehangzó „igen” szavazatát jelenti. Amennyiben a képviselők „nem” szavazata
egyenlő arányban áll az „igen” szavazatokkal, vagy meghaladja azokat, abban az
esetben a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni.
35. § (1) Az a képviselő, akit személyes
érintettség okán a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglaltak
alapján a döntéshozatalból kizártak, nem szavaz. Az egyszerű szótöbbség
megállapítására ebben az esetben akkor kerülhet sor, ha a kizárt képviselőn
kívül jelen lévő képviselők több „igen” szavazatot adtak le, mint „nem”
szavazatot.
(2) A
képviselő-testület azon tagjától, aki a Magyarország helyi önkormányzatairól
szóló törvényben foglalt a személyes érintettség bejelentésére vonatkozó
kötelezettségének nem tesz eleget, egy havi tiszteletdíja megvonásra kerül.
36. § (1) A
képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben
a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint zárt ülést köteles
tartani vagy zárt ülést tarthat. A titkos szavazás elrendeléséről a
polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített
többséggel határoz.
(2) A
titkos szavazást a Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le és
gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólap, urna, fülke, stb.) biztosításáról.
Előzetes tájékoztatást ad a szavazás mikénti lebonyolításáról, megszámolja a
szavazatokat, a szavazásról külön jegyzőkönyvet készít. A szavazás eredményéről
jelentést tesz a képviselő-testületnek. A titkos szavazásról készült
jegyzőkönyv a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét
képezi.
(3) Titkos
szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiség és urna
igénybevételével történik. A titkos szavazásról készült külön jegyzőkönyv
tartalmazza:
a) a szavazás
helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
b) a
szavazást lebonyolító bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a
szavazás során felmerült körülményeket,
d) a
szavazás eredményét és
e) a
szavazást lebonyolító bizottság tagjainak aláírását.
37. § (1) A
képviselő-testület név szerinti szavazást rendelhet el a polgármester, vagy
bármely képviselő indítványára. Az indítványról a képviselő-testület – az
előterjesztő indokolása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A név
szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét,
a jelen lévő képviselők pedig a nevük elhangzását követően "igen"
vagy "nem" nyilatkozattal szavaznak, vagy tartózkodnak a szavazástól.
A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja,
és a szavazás eredményéről az ülés vezetőjét tájékoztatja. Az eredményt az ülés
vezetője hirdeti ki. A szavazás eredményét rögzítő névsort az ülés
jegyzőkönyvéhez kell mellékelni.
(3) Ha a
szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő
kéri, az az ülés vezetője a szavazást köteles megismételni.
38. § Minősített
többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben
meghatározottakon kívül a következő döntésekhez:
a) helyi
népszavazás elrendelése,
b) kitüntetések
és elismerő címek alapítása,
c) hitelfelvétel,
kötvénykibocsátás,
d) települési
képviselő, polgármester méltatlansági és vagyonnyilatkozati eljárással
kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés,
e) az
önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés,
f) a
képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházása, a hatáskör visszavonása,
g) a
jogszabályokban és e rendeletben határozott egyéb esetekben.
17. Határozathozatal
39. § (1) A
képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől, 1-től kezdődően
folyamatosan kell számozni.
(2) A határozat jelölése:
Röszke Község Önkormányzata
Képviselő-testületének sorszám/év. (hó. nap.) önkormányzati határozata
(3) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, mely
a jegyző feladata.
(4) A határozatok kivonatait az érintettek részére a
képviselő-testületet ülését követő tizenöt napon belül meg kell küldeni.
(5) A normatív határozatok közzététele a polgármesteri
hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztés útján történik.
(6) A jegyző a képviselő-testület normatív határozatát
az elfogadásától számított nyolc napon belül legalább tíz napra kifüggeszti, és
a határozatra rávezeti a kifüggesztés és a levétel időpontját.
18.
Rendeletalkotás
40. § (1) Önkormányzati
rendelet megalkotását kezdeményezheti:
a) a
képviselő,
b) a
képviselő-testület bizottsága,
c) a
polgármester,
d) a
jegyző.
(2) A rendeletalkotásra vonatkozó javaslatot, a soron
következő testületi ülést megelőző húsz nappal a jegyző részére, írásban kell előterjeszteni.
A javaslatban részletesen ki kell fejteni a rendelet tartalmát és
megalkotásának indokait.
(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése, indokolása,
az előzetes és utólagos hatásvizsgálat elvégzése a jegyző feladata.
(4) A rendelet-tervezeteket csak Pénzügyi,
Gazdasági és Ügyrendi Bizottság általi tárgyalás és véleményezés után lehet
a képviselő-testület elé terjeszteni.
(5) A (4) bekezdés alól kivételt képeznek:
a) az alakuló ülésen tárgyalt rendelet-tervezetek és
b) az alakuló ülést követő ülésen tárgyalt
rendelet-tervezetek, amennyiben az alakuló ülésen a Pénzügyi, Gazdasági és
Ügyrendi Bizottság tagjainak megválasztására nem került sor.
(6) A jegyző az előkészítést és véleményezést követően
a rendelet tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg
tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítés és véleményeztetés során
felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról is.
(7) A képviselő-testület elrendelheti az állampolgárok
széles körét érintő tervezet kapcsán lakossági fórum szervezését vagy
közmeghallgatás tartását.
(8) A rendelet-tervezethez a polgármester, a
képviselők és a bizottságok nyújthatnak be módosító indítványt. A módosító
indítványt indokolni szükséges.
41. § A
rendelet-tervezet elfogadása után a rendelet hiteles, végleges szövegét a
jegyző köteles megszerkeszteni.
42. § Módosító rendelet elfogadása esetén
a módosított rendelet egységes szerkezetbe foglalt szövegét a jegyző írja alá.
43. § (1) A
rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján történő legalább 90 napig tartó kifüggesztés útján
történik. A kihirdetés napjának a kifüggesztés napját kell tekinteni.
(2) A jegyző gondoskodik a lakosság tájékoztatása
érdekében a rendeletnek az önkormányzat hivatalos honlapján történő megjelentetéséről
is.
(3) A rendelet kihirdetéséért és annak megtörténtét
tanúsító záradékolásáért a jegyző tartozik felelősséggel.
(4) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról, szükség
szerinti felülvizsgálatáról a jegyző gondoskodik.
44. § (1) Az
önkormányzati rendeleteket a naptári év elejétől, 1-től kezdődően folyamatosan kell
számozni.
(2) A rendelet jelölése:
Röszke Község Önkormányzata Képviselő-testületének
sorszám/év. (hó. nap.) önkormányzati rendelete {a rendelet címe}
19.
Jegyzőkönyv
45. § (1) A
képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv mellékletét képezi:
a) a meghívó,
b) a jelenléti ív,
c) az előterjesztések, és azok mellékletei,
d) a megalkotott rendeletek,
e) a képviselői kérésre az írásban beadott
hozzászólás,
f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,
g) a név szerinti szavazás eredményét rögzítő névsor.
(2) A képviselő vagy más felszólaló a polgármestertől
kérheti a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélése szerint nem
egyezik az általa elmondottakkal.
(3) A jegyzőkönyv egy eredeti példánya
a polgármesteri hivatalban hozzáférhető az állampolgárok számára.
46. § (1) A
képviselő-testületi ülésekről hangfelvétel készül. Az ülésekről készült
hanganyag nem selejtezhető.
(2) A hangfelvételről nem készíthető másolat, de a
felszólaló kérheti a hozzászólásának szó szerinti leírását.
IV. Fejezet
A képviselő jogai és kötelezettségei
47. § Az
önkormányzati képviselőt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló
törvényben és e rendeletben meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek
terhelik.
48. § Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról a
képviselő-testület külön rendeletben dönt.
49. § Az
önkormányzati képviselő a képviselő-testület ülésén szóbeli hozzászólás útján
kezdeményezheti rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
V. Fejezet
A képviselő-testület szervei
20. A
képviselő-testület bizottságai
50. § (1) A
képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság
(rövidítve: PGÜB),
b) Civil Bizottság (rövidítve: CB).
(2) A Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság
tagjainak száma három. A bizottság tagja kizárólag önkormányzati képviselő
lehet.
(3) A Civil Bizottság tagjainak száma három. A
bizottság tagja kizárólag önkormányzati képviselő lehet.
(4) Az önkormányzati képviselő több bizottság tagjának
is megválasztható, de elnök egyszerre csak egy állandó bizottságban lehet.
(5) A bizottságok tagjainak névsorát a 3. függelék
tartalmazza.
21. A
bizottságok feladatai
51. § (1) A
bizottság a feladatkörébe utalt ügyekben:
a) előkészíti a képviselő-testület döntéseit,
b) eljár, illetve dönt a képviselő-testület által
hatáskörébe utalt ügyekben,
c) véleményezi a feladatkörébe tartozó önkormányzati
rendelet-tervezeteket,
d) állást foglal a képviselő-testület által
meghatározott előterjesztésben foglaltakról.
22. A
bizottságok működése
52. § (1) A bizottság ülésének összehívásáról és az ülés vezetéséről a
bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a polgármester által kijelölt bizottsági
tag gondoskodik.
(2) A bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására
indítványt tehet a polgármester, bármely képviselő vagy a jegyző. Az indítványt
el kell juttatni az érintett bizottság elnökének.
(3) A bizottság működésére a képviselő-testület
működésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
23. Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság
53. § Feladat- és hatáskörei:
a) közreműködik az önkormányzati rendeletek
tervezeteinek kidolgozásában,
b) előzetesen véleményezi az önkormányzati
rendeletek tervezeteit,
c) ellenőrzi az önkormányzati
rendeletek végrehajtását,
d) vizsgálja a hitelfelvétel,
kötvénykibocsátás indokait és megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési
szabályzat megtartását, a bizonylati rend és fegyelem érvényesítését,
e) a településen vállalkozásbarát
feltételek biztosításának elősegítése,
f) a munkahelyteremtő
beruházásokhoz a feltételek megteremtésének elősegítése,
g) a képviselő-testület titkos
szavazásainak lebonyolítása,
h) részt vesz a képviselő-testület
Szervezeti és Működési Szabályzatának kidolgozásában, felülvizsgálatában,
i) a képviselő-testület külön
rendeletében részére átruházott hatáskörök ellátása,
j) az önkormányzati képviselők
vagyonnyilatkozatainak nyilvántartása, ellenőrzése, kezelése és őrzése,
k) az önkormányzati képviselő
összeférhetetlenségi és méltatlansággal kapcsolatos ügyeire irányuló kezdeményezés
kivizsgálása,
l) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a
képviselő-testület esetileg megbízza.
54. § Amennyiben a képviselő-testület
alakuló ülésén nem kerül sor a Pénzügyi, Gazdasági és Ügyrendi Bizottság
megválasztására, a bizottság feladat- és hatásköreinek ellátására a képviselő-testület a jelenlévő tagjai közül
megválasztott - egy elnökből és két tagból álló – ideiglenes bizottságot
hoz létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása az alakuló ülés végéig tart.
24.
Civil Bizottság
55.
§
Feladat- és hatáskörei:
a) a település közoktatási, közművelődési
és sport helyzetének figyelemmel kísérése,
b) az egész településre kiterjedő
közösségi rendezvények szervezésének előkészítésében való részvétel,
c) szakmailag támogatja a közösségi,
kulturális hagyományok és értékek ápolását, a művelődésre, a társas életre
szerveződő közösségek tevékenységét, a lakosság életmódjának javítását szolgáló
kulturális célok megvalósítását,
d) a Bursa Hungarica
ösztöndíjpályázatok elbírálása,
e) véleményezi művészeti alkotás
közterületen való elhelyezését, áthelyezését, lebontását,
f) közreműködik a feladatkörét érintő
önkormányzati rendelet-tervezetek kidolgozásában,
g) a képviselő-testület külön rendeletében részére
átruházott hatáskörök ellátása,
h) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel a
képviselő-testület esetileg megbízza.
25.
Polgármester
56. § A polgármester
tisztségét főállásban látja el.
57. § (1) A
polgármester főbb feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatosan:
a) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,
b) gondoskodik a képviselő-testületi ülés meghívójának
és írásos anyagainak megküldéséről,
c) gondoskodik az interpelláció címzetthez történő
eljuttatásáról, és figyelemmel kíséri megválaszolásukat,
d) elősegíti a képviselők munkáját,
e) aláírja az önkormányzati határozatokból eredő
valamennyi hivatalos iratot (szerződések, megkeresések, felszólítások, stb.),
f) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak
végrehajtását,
g) helyi népszavazásról – amennyiben annak a
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben és a helyi önkormányzati
rendeletben meghatározott feltételei fennállnak – a legközelebbi ülésen
tájékoztatja a képviselő-testületet,
h) a polgármesteri hivatal irányításával kapcsolatban a
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben foglalt feladatain túl
szükség szerint, a polgármesteri hivatal dolgozói részére munkaértekezletet
tart.
(2) A polgármester a jogszabályokban és az e
rendeletben meghatározott feladatain és hatáskörein túlmenően:
a) ellátja az önkormányzat
nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
b) véleményt nyilvánít a község
életét érintő kérdésekben,
c) nyilatkozatot ad a hírközlő
szerveknek.
58. § A polgármester rendszeresen, minden
hétfői napon 8.00 – 12.00 óra között a polgármesteri hivatalban fogadóórát
tart, melyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel,
problémáikkal.
26.
Alpolgármester
59. § (1) A képviselő-testület egy
alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester tisztségét társadalmi
megbízatásban látja el.
27. Jegyző
60. § (1) A jegyzői tisztség betöltetlensége, vagy a jegyző tartós akadályoztatása
esetén a jegyzői feladatokat a polgármesteri hivatal hatósági és önkormányzati
csoportvezetője látja el.
(2) A jegyző köteles a
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben meghatározott, a jogszabálysértő
döntések és működés jelzésére irányuló kötelezettségének a döntés meghozatala
előtt, vagy ha a jogszabálysértő helyzet a döntéshozatalt követően vagy a
működés során jut tudomására, akkor tudomásszerzést követően haladéktalanul
eleget tenni.
28.
Polgármesteri Hivatal
61. § (1) A polgármesteri hivatal belső
szervezeti tagozódása:
a) Közgazdasági Csoport,
b) Hatósági és Önkormányzati
Csoport.
(2) A polgármesteri hivatal részletes szervezeti és
működési szabályait a polgármesteri hivatal szervezeti és működési szabályzata
tartalmazza.
29.
Társulások
62. § (1) Röszke Község Önkormányzata
tagja a:
a) Domaszék - Röszke
Szennyvíztisztító Fejlesztési Társulásnak,
b) Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési
Társulásának,
c) Szegedi
Kistérség Többcélú Társulásának,
d) Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulásnak,
e) Tisza-Maros Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulásnak.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti Domaszék - Röszke Szennyvíztisztító
Fejlesztési Társulás jogi személy.
(3) A Domaszék-Röszke Szennyvíztisztító Fejlesztési
Társulás feladata a szennyvíztisztító
üzem bővítésére és korszerűsítésére irányuló pályázat benyújtása és a beruházás
megvalósítása. A Társulás a KEOP projekt megvalósítása során ellátja továbbá
a projektgazdai feladatokat.
(4) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti Homokháti
Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása jogi személy.
(5) A Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési
Társulásának főbb feladatai: a regionális szempontból fontos fejlesztések
megvalósítása, az egy önkormányzat teherbíró képességét meghaladó innovatív
beruházások létrehozása, a kistérség viszonylag homogén gazdasági- társadalmi helyzetéből
adódó speciális problémák megoldása, Csongrád megye terület- és
településfejlesztésének kölcsönös érdekeltségén alapuló koordinálása,
helyzetelemzés alapján javaslatok kidolgozása a gazdaság problémáinak
kezelésére, az ipar, a mezőgazdaság, infrastruktúra, valamint az idegenforgalom
fejlesztésére, a foglalkoztatottság helyzetének javítására, átfogó
területfejlesztési koncepciót, közép- és hosszú távú fejlesztési célokat dolgoz
ki, a térségre területfejlesztési operatív programot készít, feltárja a
fejlesztési célok finanszírozási lehetőségeit.
(6) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti Szegedi
Kistérség Többcélú Társulása jogi személy.
(7) A Szegedi
Kistérség Többcélú Társulásának főbb feladatai: szociális ellátás elhelyezéssel,
szociális
ellátás elhelyezés nélkül, egyéb humán egészségügyi ellátás, gyermekjóléti -gyermekvédelmi
ellátás, szolgáltatás, hétközi, illetve hétvégi orvosi ügyeleti rendszer
összehangolása, közös működtetése, háziorvosi, házi gyermekorvosi szolgálat
térségi összehangolása, család-, gyermek- és ifjúságvédelem, területrendezés, esélyegyenlőségi
program megvalósítása, koordinálása, határon átnyúló kapcsolatok, határ menti
együttműködések szervezése, külföldi térségi kapcsolatok kialakítása,
működtetése, foglalkoztatás szervezése, gazdaság-és turizmusfejlesztés, a térség
településeinek, a kistérség idegenforgalmi értékeinek közös megjelentetése, belső
ellenőrzési tevékenység, közreműködés a kistérségben kialakult társadalmi,
gazdasági és foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésében.
(8) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti Dél-alföldi
Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás jogi személy.
(9) A Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási
Társulás feladata
a hulladékgazdálkodási
problémák megoldása, hulladéklerakók rekultivációja.
(10) Az (1) bekezdés e) pontja szerinti Tisza-Maros
Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás jogi személy.
(11) A Tisza-Maros Ivóvízminőség-javító Önkormányzati
Társulás feladata az egészséges ivóvíz biztosítását célzó kötelező önkormányzati
közfeladat körében meghatározott kötelezettség hatékony ellátása érdekében, a
tag önkormányzatok közigazgatási területén belül a KEOP projekt keretében
megvalósítandó létesítmények létrehozása, üzemeltetése és fenntartása.
VI. Fejezet
Perbeli képviselet
63. § Az Önkormányzatot és annak szerveit
érintő perekben meghatalmazottként eljárhat:
a) a polgármester az Önkormányzatot és annak szerveit
érintő valamennyi ügykörben,
b) a jegyző a Polgármesteri Hivatalt érintő valamennyi
ügykörben,
c) a polgármester eseti meghatalmazása alapján az
alpolgármester, a jegyző, valamint a Polgármesteri Hivatal hatósági és
önkormányzati csoportvezetője az Önkormányzatot és annak szerveit érintő
valamennyi ügykörben.
VII. Fejezet
Lakossági fórumok, közmeghallgatás
30.
Lakossági fórumok
64. § (1) A képviselő-testület
lakossági fórumok (községpolitikai fórum, falugyűlés, stb.) szervezésével
lehetőséget teremt a lakosság és közösségeik számára a helyi ügyekben,
döntésekben való részvételre, a tájékoztatásra, vélemény-nyilvánításra.
(2) A
lakossági fórum előkészítése, megszervezése és vezetése a polgármester
feladata. A szervezési feladatok ellátásában a képviselők közreműködését is
igényelheti.
(3) A
lakossági fórum tapasztalatairól, az elhangzott javaslatokról a polgármester a
soron következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatni köteles a képviselő-testületet.
31.
Közmeghallgatás
65. § (1) A képviselő-testület szükség
szerint, de évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a
településen működő civil szervezetek, egyesületek, egyéb szerveződések
kérdéseket intézhetnek a képviselő-testület felé, illetve közérdekű
javaslatokat tehetnek.
(3) A közmeghallgatás időpontját, helyszínét és napirendi
pontjait a képviselő-testület az éves munkatervében határozza meg.
(4) A közmeghallgatás időpontjának, helyszínének és
napirendi pontjainak közzétételéről - a helyben szokásos módon – a
közmeghallgatást megelőzően legalább 10 nappal a polgármester gondoskodik.
(5) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(6) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet és
hangfelvételt kell készíteni a képviselő-testületi ülésről készített
jegyzőkönyvre és hangfelvételre irányadó szabályok szerint.
(7) A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, illetve
feltett kérdésekre lehetőleg a helyszínen szóban, ennek hiányában legkésőbb
tizenöt napon belül írásban választ kell adni. A válaszok elkészítéséért és
közléséért a polgármester felelős.
VIII. Fejezet
Záró rendelkezések
66. § Ez a rendelet a kihirdetése napját követő napon lép hatályba.
67. § [1]
68. § [2]
69. § (1) A rendelet mellékletei:
1. melléklet: Az önkormányzat
alaptevékenységeinek kormányzati funkciók szerinti meghatározása
2. melléklet: A
képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolása
(2) A rendelet függelékei:
1. függelék: Az önkormányzat
intézményei
2. függelék: A képviselő-testület
tagjainak névsora
3. függelék: A bizottságok tagjainak
névsora
Borbásné Márki Márta sk. Dr.
Gácser Tamás sk.
polgármester jegyző
Záradék:
Megalkotta Röszke Község
Önkormányzata Képviselő-testülete 2019. október 29. napján megtartott ülésén.
Kihirdetve kifüggesztéssel 2019. október 29. napján.
Dr. Gácser Tamás
jegyző
[1] A 67. § a
2010: CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján 2019. október 31-én hatályát
vesztette.
[2] A 68. § a 2010: CXXX. törvény 12.
§ (2) bekezdése alapján 2019. október 31-én hatályát vesztette.