Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete
a lakásfelújítás helyi támogatásáról
Hatályos: 2018. 03. 02- 2020. 06. 25Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete
a lakásfelújítás helyi támogatásáról
2018-03-02-tól 2020-06-25-ig
Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjába foglalt feladatkörében eljárva a lakásfelújítás helyi támogatásáról a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Mindszent Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) az e rendeletbe foglalt szociális szempontok alapján és feltételek szerint lakás felújítási, korszerűsítési támogatást (a továbbiakban: támogatás) nyújt.
(2) Az Önkormányzat az adott évben a hatályos költségvetési rendeletében e célra rendelkezésre álló előirányzat erejéig nyújt támogatást. A rendelkezésre álló fedezet kimerülése esetén a kérelmek befogadását fel kell függeszteni. A felfüggesztést követően kérelem csak az előirányzat módosítása (megemelése) esetén, ennek hiányában a következő évben fogadható be.
(3) Támogatás a Mindszent város közigazgatási területén lévő lakás felújításához, korszerűsítéséhez nyújtható.
(4) Nem nyújtható támogatás, ha az igénylőnek vagy házastársának (élettársának), valamint a velük közös háztartásban élő gyermeküknek, egyéb hozzátartozójuknak a kérelemben szereplő ingatlanon felül állandó lakáshasználati joga van, vagy önkormányzati bérlakásra, szolgálati lakásra vonatkozó határozatlan idejű bérleti, bérlőtársi jogviszonya áll fenn.
2. § A rendelet személyi hatálya a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény hatályára vonatkozó rendelkezések megfelelő alkalmazásával a támogatási kérelmet benyújtó természetes személyekre (a továbbiakban: igénylő) terjed ki.
3. § (1) A támogatás formája: vissza nem térítendő támogatás.
(2) A kérelem elbírálása során a támogatás összegét az e rendeletben meghatározott kereteken belül úgy kell megállapítani, hogy az hatékony és valós segítséget jelentsen.
(3) A (2) bekezdésbe foglalt alapelv érvényesítése érdekében – amennyiben az igények meghaladják a rendelkezésre álló forrás összegét – a kérelmek elbírálására hatáskörrel rendelkező szerv az egyéb feltételeknek mindenben megfelelő kérelmeket rangsorolhatja és a következő szempontok szerint előnyben részesítheti azt az igénylőt
- aki bizonyos mértékű, hitelt érdemlően igazolt lakáscélú megtakarítással rendelkezik és nyilatkozik, hogy azt a kérelemben foglalt felújításra, korszerűsítésre fordítja,
- aki hitelt érdemlően (számlával, szerződéssel) igazolja, hogy a felújításhoz, korszerűsítéshez szükséges, bizonyos mértékű építési anyagot, berendezést, felszerelést, szerelvényt stb. már megvásárolt,
- aki munkaképességét valamilyen arányban elvesztette, egészségkárosodott vagy fogyatékkal élő.
2. Értelmező rendelkezések
4. § (1) E rendelet alkalmazásában
- életvitelszerű ott lakás: ha az adott lakóingatlan szolgál a személy tényleges lakóhelyéül, ha hivatalos és magánéleti tevékenységeit innen szervezi (pl. rendszeresen innen indul munkába és ide tér haza), ha a közművek szolgáltatásait itt veszi igénybe, és a hatóságoknál, szolgáltatóknál ez szerepel elsődleges elérhetőségi címeként;
- fiatal házasok: fiatal házasoknak, élettársaknak minősülnek az igénylők, ha a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában legalább a házastársak, élettársak egyike a 40. életévét még nem töltötte be;
- lakhatást nagyobb mértékben veszélyeztető helyzet: amikor a kialakult helyzetből adódóan a lakhatás elemi feltételei, az épület lakhatásra alkalmassága, állékonysága kerül veszélybe;
- Önkormányzat SZMSZ-e: az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 22/2014. (X. 18.) önkormányzati rendelet;
- vagyon: az a hasznosítható ingatlan, jármű, vagyoni értékű jog, továbbá pénzforgalmi szolgáltatónál kezelt - jövedelemként figyelembe nem vett - összeg, amelynek
ea) külön-külön számított forgalmi értéke, illetve összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a harmincszorosát, vagy
eb) együttes forgalmi értéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a nyolcvanszorosát meghaladja, azzal, hogy nem minősül vagyonnak az az ingatlan, amelyben az érintett személy életvitelszerűen lakik, az a vagyoni értékű jog, amely az igénylő által lakott ingatlanon áll fenn, továbbá a mozgáskorlátozottságra tekintettel fenntartott gépjármű.
(2) Az e rendeletben használt fogalmakra egyebekben
- a Polgári Törvénykönyvben
- a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló törvényben
- a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvényben
- a helyi adókról szóló törvényben
- a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendeletben
- az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendeletben
foglalt meghatározások az irányadók.
3. Hatásköri rendelkezés
5. § (1) A Képviselő-testület a jelen rendeletbe foglalt, a támogatás megállapításával, a jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszafizetésével, valamint az egyéb szükséges döntések meghozatalával, intézkedések megtételével kapcsolatos valamennyi hatáskörét a szociális feladatokat ellátó bizottságára (a továbbiakban: Bizottság) átruházza.
(2) A Bizottság évente beszámol a Képviselő-testületnek az átruházott hatáskör gyakorlásáról.
4. Eljárási rendelkezések
6. § (1) A támogatás iránti kérelmet az e rendelet 1. sz. melléklete szerinti nyomtatványon a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a rendeletben és a nyomtatványon meghatározott mellékleteket.
(2) A Bizottság évente egy alkalommal, a májusi rendes ülésén bírálja el a beérkezett kérelmeket.
(3) A (2) bekezdésbe foglalt rendelkezés figyelembevételével a kérelmek benyújtásának határideje minden év április hó 30. napja. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A benyújtott kérelmekkel kapcsolatos hiánypótlás teljesítésére legfeljebb a rendes ülésre készülő előterjesztések bizottsági tagok részére történő megküldésének az Önkormányzat SZMSZ-ében meghatározott határnapja előtti harmadik napig van lehetőség. A hiánypótlás határidőre történő elmulasztása jogvesztő.
(5) A kérelmet, mellékleteit, valamint az esetleges hiánypótlást kizárólag papír alapon, a dokumentumok eredeti példányait csatolva lehet benyújtani.
(6) A támogatási kérelem döntésre való előkészítése, valamint a támogatás elszámolásának ellenőrzése során környezettanulmány (helyszíni szemle) végzendő a kérelemben foglalt ingatlanban. Ennek keretében fotódokumentáció készül a felújítás, korszerűsítés előtti, majd az annak kivitelezése utáni állapotról.
7. § (1) A Bizottság a kérelem tárgyában határozattal dönt. Döntésében a rendelkezésre álló forrás, az igénylések száma, azon belül egy-egy igénylés összes körülményei alapján – az e rendeletbe foglalt kereteken belül - határozza meg a támogatás összegét. Az összegszerűség differenciálásában a 3. § (3) bekezdésébe foglalt szempontok is figyelembe vehetők.
(2) A kérelmet a Bizottság érdemi vizsgálat nélküli elutasítja, ha
- e rendelet alapján arra nem nyújtható támogatás,
- a kérelmet a jogvesztő határidőn túl nyújtották be,
- hiánypótlásra rendelkezésre álló jogvesztő határidőt mulasztottak el,
- az igénylő szabályszerű értesítés kibocsátása ellenére a 6. § (6) bekezdése szerinti helyszíni szemle lebonyolítását nem teszi lehetővé.
(3) A kérelmet a Bizottság érdemi vizsgálat után elutasítja, ha
- a 3. § (3) bekezdés szerinti rangsorban elfoglalt helye alapján a támogatási forrás elégtelensége miatt támogatásban nem tudja részesíteni,
- az eljárás során megállapítja, hogy az e rendeletbe foglalt valamely feltétel nem teljesül.
(4) A megállapított támogatást a Bizottság visszavonja, ha az igénylő az e rendeletbe foglalt felhasználási határidőt elmulasztja, és arra hosszabbítást sem kapott, illetve ha megállapítja, hogy az igénylő jogosulatlanul vagy rosszhiszeműen jutott támogatáshoz.
(5) A Bizottság döntése végleges, ellene jogorvoslattal élni nem lehet.
5. A támogatás nyújtására vonatkozó
részletes rendelkezések
8. § (1) Támogatásra jogosult az ingatlan tulajdonosa vagy az ingatlanra bejegyzett vagyoni értékű jog jogosultja (a továbbiakban: tulajdonos) a lakás céljára szolgáló építmény, építményrész, önálló rendeltetési egység, helyiség rendeltetésszerű és biztonságos használatra alkalmasságának megtartása, javítása, üzembiztonságának, használati értékének növelése érdekében végzett építési munkákhoz.
(2) Az (1) bekezdésbe foglalt igénylő csak akkor jogosult támogatásra, ha életvitelszerűen az ingatlanban lakik. Közös tulajdon (több tulajdonos) esetén ugyanazon ingatlanra vonatkozóan csak egy tulajdonos jogosult támogatásra.
(3) A támogatási kérelemben foglaltakhoz valamennyi tulajdonos, ha a vagyoni értékű jognak több jogosultja van, valamennyi jogosult hozzájárulása szükséges.
(4) Azon igénylő, aki támogatásban részesült és azt fel is használta, a felhasználásról szóló elszámolás elfogadását követő 5 évig a jelen rendelet szerinti újabb támogatásra nem jogosult. E rendelkezést kell alkalmazni akkor is, ha ugyanazon ingatlan korszerűsítésére igényelnek újabb támogatást.
(5) Támogatás csak olyan lakás felújítására, korszerűsítésére adható, melynek nagysága az ott életvitelszerűen lakó tulajdonos (és családja) méltányolható lakásigényét legfeljebb 1 lakószobával haladja meg.
9. § (1) Támogatás annak az igénylőnek adható, akinek
- családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, nyugdíjas házastársak (élettársak) esetén 300%-át, egyedülálló igénylő esetén havi jövedelme a 400%-át nem haladja meg,
- e rendelet szerinti vagyona nincs,
- az Önkormányzat felé sem helyi adó, sem más tartozása nincs.
(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti nyugellátáson a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló törvényben szabályozott ellátási formákat kell érteni.
(3) A támogatás legmagasabb összege 300 ezer forint.
(4) A támogatást legkésőbb a megállapító határozat közlésétől számított 3 hónapon belül fel kell használni. E határidő legfeljebb egyszer újabb 3 hónappal meghosszabbítható.
(5) A támogatást igénylők közül azok esetében, akik e rendelet szerint fiatal házasoknak (élettársaknak) minősülnek, az (1) bekezdés a) pontja szerinti jövedelemszámításnál gyermektelen fiatal házasok, élettársak esetén legfeljebb két gyermek, egy gyermekes igénylők esetén legfeljebb még egy gyermek beszámítható.
10. § (1) A támogatásra irányuló kérelemhez csatolandó mellékletek:
- hivatalos jövedelemigazolások,
- nyilatkozat, hogy az igénylő e rendelet szerinti vagyonnal nem rendelkezik,
- az elvégzendő munkákról és anyagszükségletről kiállított, részletes és tételesen árazott költségvetés,
- engedélyköteles munka esetén a jogerős építési engedély másolata,
- hozzájáruló nyilatkozat (a többi tulajdonos vagy vagyoni értékű jog jogosultja részéről),
- az életvitelszerű ott lakás igazolására a lakcímkártya másolata, valamint bármely, 3 hónapnál nem régebbi közüzemi számla másolata.
(2) Az ingatlan tulajdoni lapjának nem hiteles másolatát (szemle) a tulajdoni lap másolat szolgáltatás elektronikus rendszeréből, valamint az Önkormányzattal szembeni tartozás-mentességről szóló igazolást a kérelmek döntésre való előkészítését végző ügyintéző szerzi be és csatolja a kérelemhez.
(3) A kérelem benyújtását követően a 6. § (6) bekezdése szerinti helyszíni szemle keretében meg kell vizsgálni az abban foglaltak valóságtartalmát és indokoltságát.
11. § (1) A támogatás összegének kifizetésére a Bizottság határozatának közlését követően a Polgármesteri Hivatal pénztárából készpénzben kerül sor.
(2) A kifizetés két részletben történik. Az első részlet a támogatási összeg 50%-a, mellyel a második részlet folyósítása előtt – a felhasználásra rendelkezésre álló időt is figyelembe véve – az igénylő köteles hitelt érdemlően elszámolni.
(3) A (2) bekezdésbe foglalt elszámolás során a legkorábban a kérelem benyújtásának napját követő napon, a megvásárolt anyagról vagy teljesített szolgáltatásról (elvégzett munkáról) az igénylő nevére kiállított számla fogadható el. Ezen túlmenően a helyszínen a támogatás céljának megfelelő felhasználásról újabb feljegyzés, fotódokumentáció készül. A feljegyzésben rögzíteni kell, hogy az első részlet elszámolása elfogadható vagy nem.
(4) A támogatás második 50%-a folyósítására kizárólag akkor kerülhet sor, ha az első részlet elszámolása elfogadható. A második részlet felhasználásáról a (3) bekezdésbe foglaltakkal megegyezően legkésőbb a felhasználási határidő lejártát követő 30 napon belül kell elszámolni.
6. Visszafizetési kötelezettség elrendelése
12. § (1) A Bizottság a támogatás első részletének a visszafizetését rendeli el, ha a támogatott személy e részlet felhasználásával nem számol el hitelt érdemlően vagy az elszámolási határidőt elmulasztja. A hitelt érdemlő elszámolás elmulasztása esetén a Bizottság a támogatást egyben vissza is vonja.
(2) A Bizottság a támogatás teljes összegének visszafizetését rendeli el a 7. § (4) bekezdésébe foglalt esetekben, valamint, ha a támogatott személy a támogatás második részletének felhasználásával nem számol el hitelt érdemlően vagy az elszámolási határidőt elmulasztja.
13. § (1) A támogatást a visszafizetés elrendelésének napján érvényes jegybanki alapkamattal megemelt összegben kell visszafizetni.
(2) A Bizottság a visszafizetésre okot adó körülmény tudomásra jutásától számított 3 hónapon belül rendelheti el a támogatás visszafizetését. Nem rendelhető el visszafizetés, ha a jogosulatlan igénybevételtől vagy az e rendelet rendelkezéseibe ütköző állapot megszűnésétől számított több mint egy év eltelt.
(3) Amennyiben a visszafizetés a kötelezett (és családja) megélhetését, létfenntartását súlyosan veszélyeztetné, a Bizottság méltányosságból a visszafizetni elrendelt összeget és a kamat összegét
- elengedheti,
- csökkentheti,
- részletekben fizettetheti meg.
(4) A (3) bekezdésbe foglalt létfenntartást veszélyeztető oknak minősül különösen, ha
- a kötelezett családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló kötelezett esetén havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át nem haladja meg,
- a kötelezett súlyosan fogyatékos, tartósan beteg, vagy családjában ilyen gyermek, hozzátartozó tartásáról gondoskodik,
- a kötelezett családjában 3 vagy több gyermeket nevel.
(5) A visszafizetés határidőben történő teljesítésének elmaradása esetén az Önkormányzat a hátralék fizetési meghagyásos eljárásban történő behajtása iránt intézkedik.
(6) A visszafizetésre kötelezett személy halála esetén a hátralékot hagyatéki teherként kell bejelenteni.
7. Záró rendelkezések
14. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napját követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a lakáshoz jutás helyi támogatásáról szóló 26/2016. (IX. 1.) önkormányzati rendelet.