Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2019. (X. 23.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2020. 12. 03- 2021. 11. 25

Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2019. (X.23.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

I. FEJEZET Bevezető rész

1. § (1) Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezéseire figyelemmel a következőket rendeli el.

II. FEJEZET Általános rendelkezések

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Mindszent Város Önkormányzata.

(2) Az önkormányzat székhelye: 6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

(3) Az önkormányzat bélyegzői:

- körívben „Mindszent Város Önkormányzata” felirat, középen Mindszent város címere,

- körívben „Mindszent Város Képviselő-testülete” felirat, középen a Magyarország címere,

- körívben „Mindszent Város Önkormányzata” felirat, középen a Magyarország címere.”

(4) Az önkormányzat működése Mindszent közigazgatási területére terjed ki.

(5) Az önkormányzat hivatalos honlapja a www.mindszent.hu címen érhető el.

(6) [1] Az önkormányzat hivatalos lapja a Mindszenti hírek (továbbiakban: önkormányzati lap). Az önkormányzati lap alapítója és kiadója Mindszent Város Önkormányzata. Szerkesztőbizottságát a Képviselő-testület választja meg.

3. § Az önkormányzat jogi személy, feladatait a képviselő-testület és szervei: a polgármester, az alpolgármesterek, a képviselő-testület bizottságai, a képviselő-testület hivatala és a jegyző látják el.

4. § (1) A képviselő-testület „Mindszenti Polgármesteri Hivatal” elnevezéssel hozza létre egységes hivatalát.

(2) A hivatal székhelye: 6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

5. § A város címerére, zászlajára, valamint a város által alapított kitüntetésekre vonatkozó szabályokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

III. FEJEZET Az önkormányzat feladat- és hatáskörei

6. § (1) Az önkormányzat alaptevékenysége:

  • a) 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége (kormányzati funkció).
  • b) 841105 Helyi önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenysége (szakágazati funkció).

(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott feladatokon kívül vállalkozási tevékenységet végez az alábbiak szerint:

- gazdasági társaságokban való részvétel útján,

- ingatlanhasznosítás révén,

- a hivatala útján megvalósított vállalkozási tevékenységgel,

- a képviselő-testület által – a jogszabályok keretei között - meghatározott egyéb módon.

(3) [2] Az önkormányzat további tevékenységeit jelölő kormányzati funkciókat és azok kódszámait a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(4) Az önként, illetve szabadon vállalt feladatokat, a feladatok ellátásának módját és mértékét a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(5) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 116. § (1) bekezdése alapján gazdasági programot, fejlesztési tervet fogad el, amelyben megbízatásának időtartamára meghatározza hosszú távú fejlesztési elképzeléseit, cselekvésének fő irányait. A gazdasági program, fejlesztési terv kötelező feladatvállalásokat nem tartalmaz, azok az éves költségvetési rendeletekben jelennek meg.

(6) Az (5) bekezdésben foglalt gazdasági program, fejlesztési terv elfogadásához minősített többség szükséges.

7. § (1) Az önkormányzat hatásköreinek címzettje a képviselő-testület.

(2) A képviselő testület át nem ruházható hatásköreit az Mötv. 42. § 1-16. pontjai határozzák meg.

(3) A képviselő-testület egyéb hatásköreit bizottságaira, a polgármesterre, illetőleg kistérségi társulásra és a jegyzőre ruházhatja át.

(4) A képviselő-testület hatáskörét

  • a) a városcímer használatának engedélyezése
  • b) az üzlet éjszakai nyitva tartási rendtől való eltérésének engedélyezése
  • c) a közterület használatának (filmforgatási célra is) engedélyezése
  • d) a haszonbérleti szerződések megkötése
  • e) az állati hulladékgyűjtő telep működési szabályzatának kiadása
  • f) a parthasználati díjjal kapcsolatos intézkedések (a díj megállapítása kivételével)
  • g) a rendkívüli települési támogatás nyújtása (azonnali intézkedés)
  • h) a karácsonyi melegétel-osztás megszervezése
  • i) a köztemetés elrendelése ügyekben, valamint
  • j) a 80. § (4) bekezdésben hivatkozott feladatokat végző közalkalmazottak, munkavállalók felett az egyéb munkáltatói jogokat
  • k) [3] az önkormányzat kiadási előirányzatai közötti átcsoportosítás tárgykörében

a polgármesterre ruházza át.

(5) A képviselő-testület hatáskörét

  • a) a környezetvédelmi alap egyes céljainak támogatása és
  • b) a bérlakás bérlőjének kiválasztása

ügyekben a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságra ruházza át.

(6) A képviselő-testület hatáskörét

  • a) a civil alap felhasználása és
  • b) a városi és egyéb kulturális rendezvényekre vonatkozó

ügyekben az Oktatási, Kulturális és Sport Bizottságra ruházza át.

(7) A képviselő-testület hatáskörét

  • a) a tüzelővásárlási települési támogatás nyújtása
  • b) a karácsonyi ajándékutalvány nyújtása
  • c) az újszülöttek utalványa nyújtása
  • d) a rendkívüli települési támogatás nyújtása
  • e) a Mindszenti Idősekért Közalapítvány részére juttatott költségvetési támogatás felhasználása
  • f) a lakásfelújítási támogatás megállapítása, valamint
  • g) a házi szennyvízbekötés létesítésének támogatása

ügyekben az Egészségügyi, Szociális és Egyházügyi Bizottságra ruházza át.

(8) A képviselő-testület hatáskörét

  • a) a gyógyszervásárlási települési támogatás nyújtása
  • b) a lakásfenntartási települési támogatás nyújtása
  • c) a szociális étkeztetésre való jogosultság megállapítása
  • d) az iskolakezdési települési támogatás nyújtása
  • e) az óvodáztatási települési támogatás nyújtása,
  • f) az útkezelői, közútkezelői hozzájárulás megadása ügyekben, valamint
  • g) a közösségi együttélés szabályainak megsértése miatti eljárásban

a jegyzőre ruházza át.

(9) A képviselő-testület az átruházott hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, illetőleg a hatáskör visszavonható.

(10) Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

IV. FEJEZET A képviselő-testület működése

8. § A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt: 9 fő, a képviselő-testület névsorát az 1. függelék tartalmazza.

  • 1. A képviselő-testület ülései

9. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.

(2) Alakuló ülését a választás eredményének jogerőssé válását követő tizenöt napon belül tartja meg. Az alakuló ülésre a rendes ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni a (3) bekezdésben foglalt kivételekkel.

(3) Az alakuló ülésen az alpolgármester(ek) titkos szavazását a Helyi Választási Bizottság bonyolítja le a 45. § (2) bekezdés szerint.

(4) A képviselő-testület rendes ülést – a külön döntésével elrendelt esetleges nyári szünet kivételével – havonta, de évente legalább hat alkalommal tart. Az ülést a hónap utolsó szerdájára kell összehívni a városháza emeleti tanácsokozó termébe, vagy a képviselő-testület által meghatározott egyéb külső helyszínre. Kivételesen indokolt esetben – amelyet a testülettel ismertetni kell – az ülés a hónap más napjára is összehívható. A rendes ülés napjáról és helyéről a képviselő-testület a féléves munkatervében rendelkezik.

(5) Rendkívüli ülést kell tartani a polgármester, vagy a képviselők egynegyedének, a képviselő-testület valamely bizottságának, vagy a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester tizenöt napon belüli időpontra hívja össze. Az ülésen az indítványban nem szereplő napirendi pont is tárgyalható.

(6) Ünnepi ülést a képviselő-testület az erre irányuló külön döntése alapján tart.

(7) Ha a képviselő-testületnek haladéktalanul dönteni kell hatáskörébe tartozó ügyben, úgy – a napirend megjelölésével – a meghívó kézbesítését vagy szóban a telefonon történt értesítést követő napra kell az ülést összehívni.

2. Az ülések nyilvánossága

10. § (1) A képviselő-testület ülése – a 11. §-ban foglaltak kivételével – nyilvános.

(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a tanácskozóterem erre kijelölt részén foglalhatnak helyet. Amennyiben az ülést zavarják, úgy az ülés vezetője a rendzavarót, vagy rendzavarókat figyelmeztetheti, ismételt esetben az ülésről kiutasíthatja.

(3) Az ülésen megjelent állampolgárok a nyílt ülés végén a napirendi pontok tárgyalását és a képviselők napirend utáni felszólalását követően szólalhatnak fel. A felszólalás időtartama legfeljebb 2 perc lehet.

3. Zárt ülés

11. § (1) A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdésének felsorolt esetekben.

(2) Az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontja vonatkozásában az állásfoglalást igénylő személyi ügy minden olyan ügy, amelynek során felmerülő adat, vagy adatok összefüggése bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható, az adatból, adatokból az érintettre vonatkozó következtetés vonható le, illetve az állásfoglalás meghozatala az érintett jogát vagy jogos érdekét érinti. Állásfoglalást érintő személyi ügy esetén legkésőbb a napirendi pont tárgyalása előtt a polgármester tájékoztatja a zárt ülés tartásának lehetőségéről és nyilatkozattételre szólítja fel az érintettet. Amennyiben az érintett nyilatkozatának beszerzésére nincsen mód, abban az esetben zárt ülés tartását kell elrendelni.

(3) Az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja vonatkozásában az üzleti érdeknek minősül a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó minden olyan tény, információ, megoldás vagy adat, amelynek nyilvánosságra hozatala, illetéktelenek által történő megszerzése vagy felhasználása a jogosult jogszerű pénzügyi, gazdasági vagy piaci érdekeit sértené vagy veszélyeztetné, és amelynek titokban tartása érdekében a jogosult a szükséges intézkedéseket megtette.

(4) Az üzleti érdek sérelmét abban az esetben kell vélelmezni, amennyiben az ajánlattevő erre vonatkozó kérelmet fogalmaz meg az ajánlata benyújtásakor. Amennyiben a képviselő-testület nem látja indokoltnak a zárt ülés elrendelését, abban az esetben egyszerű többséggel dönt a napirendi pont nyílt ülésen történő tárgyalásáról.

4. Ülések tervezése, előkészítése

12. § (1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A munkatervet féléves időszakra kell készíteni, melynek képviselő-testület elé terjesztése a polgármester feladata.

(2) A munkaterv tervezetének összeállításához javaslatot tehet:

- a képviselő,

- a bizottságok elnökei,

- a jegyző,

- a közszolgáltatást végző szervek vezetői,

- az önkormányzati intézmények vezetői,

- a társadalmi szervek,

- a kisebbségi önkormányzat elnöke.

(3) A képviselő-testületet a munkaterv tervezetbe fel nem vett javaslatokról is tájékoztatni kell.

(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) bevezetőben a főbb feladatokat,

b) az ülések időpontját, napirendjét,

c) a bizottsági közreműködés módját,

d) a napirendi előterjesztések elkészítésének határidejét,

e) az ülésre meghívandókat,

f) egyéb szervezési feladatokat (pl. közmeghallgatás tartása).

(5) A munkaterv első napirendi pontjaként kell szerepeltetni a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és a két testületi ülés közötti tevékenységről, fontosabb eseményekről szóló polgármesteri beszámolót.

(6) A bizottság - a feladatkörében - előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását. A képviselő-testület határozza meg azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, továbbá amely előterjesztések a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testületnek.

5. A képviselő-testület összehívásának rendje

13. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze. A meghívónak tartalmaznia kell:

  • a) az ülés helyét, időpontját,
  • b) a munkaterv szerinti fő napirendi pontokat,
  • c) az egyebek napirendi pont előterjesztéseit tételesen felsorolva.

(2) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket, a határozati javaslatokat és rendelettervezeteket.

(3) A képviselő-testület ülésén előterjesztés kiosztására csak kivételes esetben kerülhet sor. A polgármester ennek okát a képviselő-testülettel ismertetni köteles. Ebben az esetben is elengedhetetlenül szükséges annak jegyző általi törvényességi véleményeztetése.

(4) A képviselő-testület ülésének meghívóját és írásos anyagát elektronikusan a képviselőknek az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell kapniuk. A rendkívüli ülésre szóló meghívót – a 9. § (7) bekezdésében foglalt kivétellel – legalább 2 nappal előbb kell kézbesíteni.

(5) A képviselő-testületi ülés időpontjáról és napirendjéről a város lakosságát a polgármester az ülés összehívásával egyidejűleg tájékoztatja. Ennek érdekében:

  • a) a meghívót a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján, továbbá a városháza előtti közterületen elhelyezett hirdetőtáblán ki kell függeszteni,
  • b) az ülés időpontját, helyét, napirendjét a sajtó útján, és a város 2. § (5) bekezdésben jelölt honlapján közzé kell tenni.

(6) A képviselő-testület ülésének időpontjáról, a tervezett napirendről elektronikus levél formában tájékoztatni kell a helyi és a megyei sajtó képviselőit.

(7) A (6) bekezdésben foglalt tájékoztatónak tartalmaznia kell, hogy a lakosok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztéseibe és üléseinek jegyzőkönyveibe. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

14. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:

  • a) a város országgyűlési képviselőjét,
  • b) a járási hivatal vezetőjét,
  • c) a napirend szerint érintett szervezetek vezetőit,
  • d) a jegyzőt,
  • e) a polgármesteri hivatal vezető megbízatású köztisztviselőit,
  • f) az önkormányzati intézmények vezetőit,
  • g) az önkormányzati gazdasági társaság ügyvezetőjét,
  • h) a városban működő civil szervezeteket és egyéb önszerveződő közösségeket a Civil Szervezetek Tanácsának elnökén keresztül,
  • i) akiket a polgármester, a jegyző vagy a képviselő-testület indokoltnak tart.

6. A képviselő-testület üléseinek vezetése

15. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármester akadályoztatása esetén az általános helyettesként megbízott alpolgármester elnököl. A polgármesteri és az általános helyettesként funkcionáló alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti ülését. Amennyiben a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke is akadályoztatva van, úgy a legidősebb képviselő, mint korelnök hívja össze és vezeti a testületi ülést.

16. § (1) Az ülés vezetőjének feladatai, jogkörei:

  • a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
  • b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése,
  • c) a napirendi javaslat előterjesztése,
  • d) az ülés vezetése, a szó megadása a 10. § (3) bekezdésébe foglalt eset kivételével,
  • e) az ülés rendjének biztosítása,
  • f) az ülés félbeszakítása,
  • g) javaslattétel a hozzászólások korlátozására,
  • h) javaslattétel napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
  • i) javaslattétel napirendek összevont tárgyalására,
  • j) a vita összefoglalása,
  • k) szavaztatás,
  • l) a szavazás eredményének megállapítása.

(2) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, az ülés vezetője köteles felszólítani a tárgyszerűségre.

(3) Az ülés vezetője figyelmezteti azt a felszólalót, aki a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezést használ, a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt figyelmeztetés után a szót az ülés vezetője megvonhatja.

(4) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülés vezetője az ülést meghatározott időre félbeszakíthatja.

17. § Az ülés vezetőjének vitavezetési feladatai:

  • a) a vita megnyitása, berekesztése,
  • b) a vita összefoglalása és a szavazásra bocsátandó határozati javaslat pontos megfogalmazása,
  • c) a szavazás elrendelése,
  • d) a szavazás eredményének megállapítása.

7. A képviselő-testület működése, a tanácskozás rendje

18. § (1) Az ülést vezető előterjeszti az ülés napirend-tervezetét, megindokolja, ha az a munkatervtől eltér.

(2) Az ülés napirendjének elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) A napirendi pontok sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

  • a) interpellációk,
  • b) napirend előtti felszólalások,
  • c) a képviselő-testület működéséhez kapcsolódó személyi kérdések,
  • d) munkatervben szereplő napirendi pontok,
  • e) egyéb napirendi pontok,
  • f) bejelentések, tájékoztatók,
  • g) egyéb közérdekű bejelentések, kérdések, javaslatok,
  • h) ülésen megjelenő érdeklődő állampolgárok felszólalásai, hozzászólásai.

(4) A képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalási sorrendjét – indokolt esetben – megváltoztathatja.

8. A napirend elnapolása

19. § (1) A napirendi pont egy alkalommal elnapolható. Az elnapolás iránti javaslatot indokolni kell. Az elnapolási javaslat elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz, egyben rendelkezik az újratárgyalás határidejéről is.

(2) A napirendi pont elnapolása esetén a képviselő-testület az ülés vezetője, vagy bármely képviselő javaslatára, az adott napirendi pontot előzetes bizottsági tárgyalásra adhat ki.

9. Az előterjesztő

20. § (1) A képviselő-testület ülésén előterjesztő a polgármester, az alpolgármester, bizottság elnöke, képviselő, jegyző, illetve az általuk felkért személy lehet.

(2) Rendelet-tervezetet csak bizottság, polgármester, alpolgármester, képviselő vagy jegyző terjeszthet elő.

10. Az előterjesztés

21. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért annak előterjesztője felelős. Az előterjesztő az előkészítés során köteles megismerni és figyelembe venni a lakosság, a napirendi témában érintett szervek és szervezetek véleményét és javaslatát. Az előterjesztő munkáját segíti az ügy előadója.

(2) Az írásos előterjesztések főbb tartalmi elemeit az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Tájékoztató jelentés határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.

(4) Végrehajtásért felelősként polgármester, illetve alpolgármester, bizottsági elnök, jegyző, önkormányzati intézmény vezetője; ellenőrzéséért felelősként polgármester, alpolgármester, jegyző, bizottsági elnök, vagy képviselő jelölhető meg.

(5) A képviselő-testületi előterjesztést az ülést legalább 10 nappal megelőzően a jegyzőnek be kell mutatni. A képviselő-testület részére történő kiküldésre csak a jegyző törvényességi véleményezését követően kerülhet sor.

(6) Döntést igénylő szóbeli előterjesztésre csak a megindokolt sürgősség esetén, a jegyző előzetes törvényességi véleményezését követően kerülhet sor.

(7) Az előterjesztés szöveges része – a melléklet(ek) nélkül – 3 oldalnál több nem lehet, kivételes esetben ettől eltérni csak a jegyző engedélyével lehet. A beszámoló szöveges része – a melléklet(ek) nélkül - 10 oldalnál több nem lehet, kivételes esetben ettől eltérni csak a jegyző engedélyével lehet.

11. Önálló indítvány

22. § (1) A képviselő a képviselő-testület feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben önálló indítványt terjeszthet elő. Az önálló indítványt a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 10 nappal kell a jegyzőhöz írásban beterjeszteni. Az önálló indítványban meg kell jelölni annak tárgyát, címzettjét, a benyújtás szükségességének rövid indokolását, s a témában a képviselő-testület döntéséhez szükséges határozati javaslatot.

(2) Az önálló indítványt a jegyző köteles a soron következő képviselő-testületi ülésre beterjeszteni, és javaslatot tenni annak napirendre tűzésére, vagy annak megtagadására. A képviselő-testület – az előterjesztő esetleges felszólalása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

12. Interpelláció

23. § A települési képviselő jogosult interpellálni és interpellálható.

24. § A polgármester biztosítja az interpelláció címzetthez történő eljuttatását.

25. § (1) Amennyiben a képviselő az ülés napját megelőző legalább öt munkanappal a polgármesternél az interpellációt beterjeszti, úgy az ülésen választ kell adni. Indokolt esetben a válaszadás elhalasztását a képviselő-testület engedélyezi.

(2) Az interpellációnak tartalmaznia kell:

  • a) az interpellációt kezdeményező nevét,
  • b) azt a személyt, akihez az interpelláció szól,
  • c) az interpelláció tárgyát.

26. § (1) Az interpellációt kezdeményező képviselő az interpellációt az ülésen szóban, legfeljebb 2 perc terjedelemben előadja.

(2) Nem kerül sor az interpelláció és a válasz részletes ismertetésére, ha az a képviselők számára kiosztásra került.

27. § Az interpelláció címzettje válaszát szóban, legfeljebb 5 perc terjedelemben teszi meg.

28. § A válasz ismeretében az interpelláló képviselőnek viszontválaszra van joga, amire az interpelláció címzettje nyilatkozhat. A viszontválaszt és a nyilatkozat terjedelme 1-1 perc lehet. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

29. § (1) Amennyiben a képviselő-testület a választ nem fogadja el, úgy a hatáskörébe tartozó ügyben haladéktalanul intézkedést tesz. Ennek eredményéről a következő ülésen tájékoztatást kell adni.

(2) Az interpelláció alapján a képviselő-testület részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Ennek lefolytatásával megbízhatja valamely bizottságát, vagy erre az esetre bizottságot hozhat létre. Biztosítani kell, hogy az interpelláló képviselő is részt vehessen a vizsgálatban.

13. Tanácskozási jog, felszólalás

30. § (1) Tanácskozási joggal magasabb szintű jogszabály, önkormányzati rendelet vagy eseti képviselő-testületi döntés ruházhatja fel az adott ügy kapcsán érintetteket. A tanácskozási joggal felruházott személyeket a képviselő-testület ülésére meg kell hívni.

(2) Azon személyek, akiket csak valamely ügycsoporthoz kapcsolódóan illet meg a tanácskozási jog, csak az adott ügycsoport vitájában kérhetnek szót.

31. § (1) A képviselő-testület ülésén a felszólalás sorrendjét az ülés vezetője határozza meg.

(2) A felszólalás lehet:

  • a) napirend előtti,
  • b) napirendhez kapcsolódó,
  • c) ügyrendi,
  • d) személyes megjegyzés.

14. Napirend előtti felszólalás

32. § (1) Napirend előtti felszólalásra az ülés vezetőjétől bármelyik képviselő kérhet szót.

(2) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat.

(3) A települési képviselő napirend előtti felszólalását a testületi ülést megelőzően köteles a jegyzőnek jelezni. A felszólalást az ülés vezetője engedélyezi.

15. Napirendhez kapcsolódó felszólalás

33. § (1) A napirendhez kapcsolódó felszólalások sorrendjét a jelentkezés sorrendjében, az ülés vezetője határozza meg.

(2) A napirend tárgyában folyó vitához a felszólalás időtartamra első alkalommal 4 perc, ismételt esetben 2 perc lehet.

(3) A képviselő-testület bizottságának véleményét a bizottság elnöke, vagy a bizottság ezzel megbízott tagja ismerteti.

16. Ügyrendi felszólalás

34. § A tárgyalt napirendet érintő, a tanácskozás rendjével kapcsolatos kérdésben bármelyik képviselő 3 percre szót kérhet és javaslatot tehet. A képviselő-testület a javaslatról vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. Határozathozatal előtt, szükség esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnökét a javaslatról meghallgatják.

17. Személyes megjegyzés

35. § (1) A képviselő vita közben soron kívül, korábbi felszólalásával kapcsolatos félreértések eloszlatása céljából, továbbá ha az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, egyetlen alkalommal, 3 perces személyes megjegyzésre kérhet szót.

(2) A felszólalást az ülés vezetője engedélyezi, viszontválasznak, további vitának nincs helye.

18. Képviselő-testületi vita

36. § (1) Az írásbeli előterjesztést az előadó a vita megkezdése előtt szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés időtartama legfeljebb 5 perc lehet.

(2) Beszámolók és egyéb tájékoztató jellegű előterjesztések esetén sem haladhatja meg a szóbeli kiegészítések időtartama az 5 percet.

(3) Az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre a vita előtt válaszol.

37. § (1) Az ülés vezetője a napirendi pontok felett külön-külön vitát nyit. Indokolt esetben az elnök vagy bármelyik képviselő javaslatára az egymással összefüggő előterjesztések vitáját együttesen is le lehet folytatni. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

38. § (1) A vita lezárását megelőzően a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben törvényességi észrevételt kíván tenni.

(2) A vita lezárása után az előterjesztő viszontválaszra jogosult, felszólalása legfeljebb 3 percig tarthat.

39. § A vita lezárására, vagy a hozzászólások időtartamának további korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A hozzászólások időtartamát 3 percnél rövidebb időben meghatározni nem lehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

19. Határozatképesség

40. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.

(2) Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését 8 napon belüli időpontra, a rendkívüli ülést másnapra össze kell hívni. A megismételt ülésen az eredeti ülésre szóló meghívóban nem szereplő napirendi pont is tárgyalható.

20. A döntés meghozatala

41. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot, vagy határozatot hoz.

(2) Az ülés vezetője az előterjesztett és a vitában elhangzott döntést igénylő javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító és kiegészítő indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő döntési javaslatokat szavaztatja meg.

(3) Amennyiben az előterjesztésben szereplő döntési javaslathoz kiegészítések, módosítások kerültek a képviselő-testületi ülésen, abban az esetben az ülés vezetője a határozati javaslat szövegszerűen kiegészített, módosított, a döntés minden lényegi pontját tartalmazó változatát bocsátja szavazásra.

(4) Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg, a határozati javaslatok felett ez esetben is külön-külön kell szavazást elrendelni.

21. Határozathozatal

42. § A javaslat elfogadásához a jelenlevő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

43. § (1) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A határozatban érintettek részére a határozatok kivonatait a képviselő-testület ülését követő tizenöt napon belül meg kell küldeni.

(2) A határozat jelölése:

…./20… (hó, nap) Kt. sz.

(3) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, amely a jegyző feladata.

(4) A képviselő-testület határozatai:

a) normatív határozat,

b) egyedi határozat.

(5) A képviselő-testület normatív határozataira az 53. § (3) bekezdésének rendelkezéseit alkalmazni kell.

(6) A határozatok végrehajtásának és a végrehajtásról történő beszámolásnak a rendjét az 1. melléklet tartalmazza.

22. Szavazás módja

44. § (1) A képviselő-testület általában egyszerű szótöbbséggel, nyílt szavazással hozza meg határozatait. Az egyszerű szótöbbség az ülésen jelenlévő képviselők több mint a felének egybehangzó „igen” szavazatát jelenti. Amennyiben a képviselők „nem” szavazata egyenlő arányban áll az „igen” szavazatokkal, vagy meghaladja azokat, abban az esetben a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni. A nyílt szavazás kézfelemelés formájában történik.

(2) Az a képviselő, akit személyes érintettség okán az Mötv. 49. § (1) bekezdés alapján a döntéshozatalból kizártak, nem szavaz. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Az egyszerű szótöbbség megállapítására ebben az esetben akkor kerülhet sor, ha a kizárt képviselőn kívül jelen lévő képviselők több „igen” szavazatot adtak le, mint „nem” szavazatot.

(3) Amennyiben a képviselő elmulasztja bejelenteni a személyes érintettségét, és a szavazásban részt vesz, úgy meg kell vizsgálni, hogy szavazata nélkül a határozat elfogadottnak tekinthető-e:

  • a) amennyiben igen, úgy a határozat továbbra is érvényben marad, és azt végre kell hajtani, ez esetben a mulasztást elkövető képviselő következő havi tiszteletdíját 50%-kal csökkenteni kell;
  • b) amennyiben nem, úgy meg kell vizsgálni, hogy a határozat végrehajtásáért felelős intézkedett-e:
    • ba) amennyiben nem, úgy a határozatot elutasítottnak kell tekinteni és a soron következő testületi ülésen a határozatok végrehajtásáról szóló beszámoló során erre a tényre ki kell térni, szükség esetén az ügyben újabb határozati javaslatot kell előterjeszteni, továbbá a mulasztást elkövető képviselő következő havi tiszteletdíját 50%-kal csökkenteni kell,
    • bb) amennyiben igen, úgy meg kell vizsgálni, hogy vállalt-e olyan kötelezettséget a határozat végrehajtásért felelős, amely vissza nem vonható.

    bba) amennyiben nem, úgy a ba) pont szerint kell eljárni,

bbb) amennyiben igen, úgy a mulasztó képviselő legfeljebb 12 havi tiszteletdíja megvonható.

(4) A (3) bekezdésben foglalt tiszteletdíj csökkentésről, illetve megvonásról a képviselő-testület a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság javaslata alapján – a külön rendelet szabályai szerint - zárt ülésen határoz.

45. § (1) A képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben titkos szavazást is tarthat. Erről a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel határoz.

(2) A titkos szavazást a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le és gondoskodik a szükséges feltételek (szavazólap, urna, fülke stb.) biztosításáról. Előzetes tájékoztatást ad a szavazás mikénti lebonyolításáról, megszámolja a szavazatokat, a szavazás eredményét külön jegyzőkönyvben rögzíti. A szavazás eredményéről jelentést tesz a képviselő-testületnek. A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv mellékletét képezi.

46. § (1) Név szerinti szavazást rendelhet el a képviselő-testület a polgármester indítványára.

(2) Az indítványról a képviselő-testület – az előterjesztő indokolása után – vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét. A képviselők a nevük elhangzását követően „igen” vagy „nem” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a nyilatkozatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja, és a szavazás eredményéről az ülés vezetőjét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés vezetője hirdeti ki. Az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni a szavazás eredményét rögzítő névsort.

(4) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem rendelhető el.

22. Minősített többség

47. § (1) Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ába foglalt ügyekben való döntésekhez.

(2) A minősített többséghez a megválasztott települési képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.

48. § (1) Minősített többség szükséges a 47. §-ban foglaltakon kívül a következő döntésekhez:

  • a) önkormányzati vagyon elidegenítése, megterhelése,
  • b) a képviselő-testület hatáskörének átruházása,
  • c) titkos szavazás elrendelése.

(2) A minősített többségi döntést igénylő esetek tételes felsorolását a 3. függelék tartalmazza.

23. Rendeletalkotás

49. § A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

50. § (1) Rendeletalkotás kezdeményezésére a polgármester, a képviselő és a jegyző, előkészítésére a jegyző jogosult.

(2) A képviselő rendeletalkotásra vonatkozó javaslatát, a soron következő testületi ülést megelőző 20 nappal a jegyző részére írásban terjeszti elő. A javaslatban részletesen ki kell fejteni a rendelet tartalmát, annak megalkotásának indokait. A jegyző a rendeletalkotási javaslatot jogosult az előkészítést megelőzően az érintett szakbizottsághoz tárgyalásra beterjeszteni.

(3) A rendelet-tervezet szakmai előkészítése, és indoklása, az előzetes és utólagos hatásvizsgálat elvégzése a jegyző feladata.

(4) A rendelet-tervezeteket csak bizottsági tárgyalás után lehet a képviselő-testület elé terjeszteni. A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság valamennyi rendelet-tervezetet véleményez. A többi bizottság csak a feladatkörébe tartozó rendelet-tervezeteket köteles tárgyalni.

(5) A (4) bekezdés alól kivételt képeznek az alakuló ülésen tárgyalt rendelet-tervezetek.

(6) A rendelet-tervezet indokolással kerül a képviselő-testület elé, amely tartalmazza az előkészítés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokat, alternatívákat is.

(7) A képviselő-testület elrendelheti az állampolgárok széles körét érintő tervezet lakossági fórumon történő ismertetését, illetve közmeghallgatás tartását is.

(8) A rendelet-tervezethez a képviselők és a bizottságok nyújthatnak be módosító indítványt. A módosító indítványt indokolni szükséges. A módosító indítványt legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző munkanapon 1200 óráig kell benyújtani, amely határidő alól a polgármester indokolt esetben felmentést adhat.

51. § A rendelet-tervezet elfogadása után a rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző köteles megszerkeszteni.

52. § A rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá. Módosító rendelet elfogadása esetén a módosított rendelet egységes szerkezetét a jegyző írja alá.

53. § (1) A rendelet kihirdetése a polgármesteri hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztés útján történik. A kihirdetés napjának a kifüggesztés napját kell tekinteni. A jegyző köteles a rendeletet legkésőbb annak elfogadását követő munkanapon kifüggeszteni.

(2) A jegyző a rendeletet a Nemzeti Jogszabálytárban annak kihirdetését követő 5 munkanapon belül közzéteszi.

(3) A jegyző gondoskodik a lakosság tájékoztatása érdekében a rendeletnek a város honlapján történő megjelentetéséről is.

(4) A rendelet kihirdetéséért és annak megtörténtét tanúsító záradékolásáért a jegyző tartozik felelősséggel.

(5) A rendeletek naprakész nyilvántartásáról, szükség szerinti felülvizsgálatáról a jegyző gondoskodik.

(6) A képviselő-testület rendeletének megjelölése: Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének …./20… (hó, nap) önkormányzati rendelete. A rendeleteket minden naptári évben az év elejétől, 1-el kezdődő folyamatos sorszámmal kell jelölni.

24. Jegyzőkönyv

54. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, megjelenésük tényét, a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyv a fentieken túl tartalmazza:

  • a) a testületi ülés helyét;
  • b) időpontját;
  • c) az ülés naptári éven belüli sorszámát;
  • d) a távol maradt képviselők nevét azzal a megjegyzéssel, hogy a távollét okát előzetesen bejelentették-e;
  • e) az egyes napirendi pontok előterjesztőinek, valamint a napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét;
  • f) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat;
  • g) képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését;
  • h) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;
  • i) a döntéshozatalban résztvevők számát;
  • j) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;
  • k) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését.

(3) A jegyzőkönyv mellékleteit képezik:

  • a) a meghívó,
  • b) a jelenléti ív,
  • c) az előterjesztések, és azok mellékletei,
  • d) a megalkotott rendeletek,
  • e) a képviselői kérésre az írásban beadott hozzászólás,
  • f) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv,
  • g) a név szerinti szavazás eredményét rögzítő névsor.

(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő tizenöt napon belül elektronikusan a jegyző köteles megküldeni helyi önkormányzatok törvényességi ellenőrzéséért felelős szervnek.

(5) A képviselő vagy más felszólaló a polgármestertől kérheti a jegyzőkönyv kiigazítását, ha annak tartalma megítélése szerint nem egyezik az általa elmondottakkal.

55. § A jegyzőkönyv eredeti példányát az ülés anyagát képező mellékletekkel együtt összefűzve a jegyző kezeli, évenként bekötve irattárban őrzi.

56. § (1) A képviselő-testületi ülésekről hangfelvétel készül. Az ülésekről készült hanganyag nem selejtezhető.

(2) A hangfelvételről nem készíthető másolat, de a felszólaló kérheti a hozzászólásának szó szerinti leírását.

57. § (1) A lakosok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztésébe és ülésének a jegyzőkönyvébe. A betekintésre a polgármesteri hivatal ügyfélfogadási idejében van mód. A betekintési igényt 5 munkanappal korábban jelezni kell a jegyzőnél.

58. § A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.

(2) Amennyiben a betekintési kérelem zárt ülés anyagára vonatkozik, a jegyző gondoskodik olyan kivonat elkészítéséről, amely a védendő adatok kivételével hitelesen mutatja be az ügyet.

V. FEJEZET A képviselő jogai és kötelezettségei

59. § A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit. A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.

60. § (1) A települési képviselő köteles:

  • a) a testületi üléseken megjelenni, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni;
  • b) írásban vagy szóban a polgármesternek, illetve a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület, illetve a bizottság ülésén részt venni nem tud, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van;
  • c) eskütételét követően három hónapon belül részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen;
  • d) köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről;
  • e) a vele szemben felmerült személyes érintettséget a 44. § (2)-(3) bekezdésre tekintettel vita előtt bejelenteni;
  • f) megtartani – a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően – a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, a magántitokra és a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat;
  • g) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;
  • h) az Mötv. 38. § (4) bekezdésére tekintettel megválasztásától számított 30 napon belül kérelmezni felvételét a köztartozás mentes adózói adatbázisba;
  • i) az Mötv. 39. § (1) bekezdése szerint megválasztásától, ezt követően pedig minden év január 1-től számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot tenni.

(2) A képviselők az (1) bekezdés d) pontja szerinti tájékoztatóról – a megválasztásuk évét kivéve – minden év decemberi testületi ülésén beszámolót tartanak.

(3) A képviselő az (1) bekezdés h) pontja szerinti az adatbázisba történő felvételére irányuló kérelme benyújtásának hónapját követő hónap utolsó napjáig köteles a képviselő-testületnél igazolni az adatbázisba való felvételének megtörténtét

(4) A képviselő az (1) bekezdés i) pontja szerinti vagyonnyilatkozatot a polgármesteri hivatal által biztosított nyomtatványon teszi meg, azt a polgármesteri hivatal tárolja.

61. § (1) A képviselő jogait az Mötv. 32. § (2) bekezdés a)-h) pontjai tételesen felsorolják.

(2) A képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, a polgármesteri hivatal munkatársai, az önkormányzati intézmények vezetői, ügyintézői munkaidő alatt kötelesek fogadni.

62. § A képviselők tiszteletdíját, valamint a 60. § (1) bekezdésében felsorolt kötelezettségek megszegése során alkalmazható szankciókat – a 44. § (3) bekezdés kivételével - külön önkormányzati rendelet szabályozza.

VI. FEJEZET Az önkormányzat szervei

63. § Az önkormányzat szervezetét

  • a) a képviselő-testület,
  • b) a képviselő-testület bizottságai,
  • c) a tanácsnok,
  • d) a polgármester,
  • e) az alpolgármester,
  • f) a képviselő-testület hivatala, és
  • g) a jegyző

alkotja.

1. A képviselő-testület bizottságai

64. § (1) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságok létrehozásáról dönthet.

(2) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

65. § (1) A képviselő-testület az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

  • a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság (7 tagú)
  • b) Egészségügyi, Szociális és Egyházügyi Bizottság (7 tagú)
  • c) Oktatási, Kulturális és Sport Bizottság (7 tagú)

(2) A bizottság személyi összetételére és annak változására, valamint az elnök személyére a polgármester tehet javaslatot. A javaslat elfogadásáról a képviselő-testület minősített többséggel határoz. A bizottságok személyi összetételét a 2. függelék tartalmazza.

(3) A bizottságok nem képviselő tagjait a bizottság munkája során a képviselőkkel azonos jogok illetik meg.

(4) A bizottság elnökének helyettesítésére az elnök javaslatára a képviselő tagok közül a bizottság helyettest választ.

66. § (1) A képviselő-testület esetenkénti feladatokra, meghatározott kérdés megvizsgálására, javaslat kidolgozására ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2) Az ideiglenes bizottság feladatát és megbízatásának terjedelmét a képviselő-testület esetenként határozza meg.

(3) Az ideiglenes bizottság működésére az állandó bizottság működésére vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.

2. A bizottságok feladatai

67. § (1) A bizottság a feladatkörébe utalt ügyekben:

  • a) előkészíti a képviselő-testület döntéseit,
  • b) eljár, illetve dönt a képviselő-testület által hatáskörébe utalt ügyekben,
  • c) véleményezi a feladatkörébe tartozó önkormányzati rendelet-tervezeteket,
  • d) állást foglal a képviselő-testület által meghatározott előterjesztésben foglaltakról.

(2) Az egyes bizottságok részletes feladat-, és hatáskörét a 3. melléklet tartalmazza.

3. A bizottságok működése

68. § (1) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.

(2) A bizottságok működési szabályukat az Mötv. szabályai szerint és e rendelet keretei között maguk határozzák meg.

(3) A bizottságok ügyrendjüket az alakuló ülést követő 60 napon belül fogadják el, vagy az előző szakbizottság ügyrendjét felülvizsgálják.

(4) A bizottság elnöke a képviselő-testületnek évente beszámol a bizottság munkájáról.

69. § (1) A bizottság üléseinek összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén az elnök helyettese gondoskodik. A bizottságot a polgármester indítványára is össze kell hívni.

(2) A bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására indítványt tehet: polgármester, alpolgármester, jegyző vagy bármely képviselő. Az indítványt el kell juttatni az érintett bizottság elnökének.

(3) A bizottság elnöke gondoskodik arról, hogy a meghívó és a napirendi anyag lehetőleg az ülést megelőző 2 nappal megküldésre kerüljön a bizottság tagjainak, a polgármesternek és az alpolgármestereknek, a tanácsnokoknak, valamint szükség esetén az egyéb meghívottaknak. A 14. § h) pontjában szereplő önszerveződő közösségeket – tevékenységi körükben – tanácskozási joggal az ülésre meg kell hívni.

70. § A bizottságok működéséhez szükséges feltételeket, az ügyviteli feladatokat a jegyző a polgármesteri hivatal útján biztosítja, illetve látja el.

71. § A bizottság üléséről az 54-55. §-ban foglaltaknak megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni azzal, hogy a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyző 15 napon belül gondoskodik a jegyzőkönyvnek a kormányhivatal felé történő megküldéséről.

4. A tanácsnok

72. § (1) A képviselő-testület - a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára – meghatározott önkormányzati feladatkörök ellátásának felügyeletére a képviselők közül tanácsnokot választhat.

(2) Tanácsnok választására különösen akkor kerül sor, ha az általa ellátandó feladat sokoldalú komplex megközelítést, érdemi koordinációt, speciális szakértelmet igényel.

(3) A tanácsnok feladatát a 6. melléklet, a nevét a 4. függelék tartalmazza.

(4) A képviselő-testület örökségvédelmi feladatkör ellátására választ tanácsnokot.

(5) A tanácsnok évente beszámol a képviselő-testületnek tevékenységéről, elvégzett feladatairól, az általa lefolytatott tárgyalásokról.

(6) A tanácsnok ezen megbízatása képviselői mandátuma megszűnésével vagy visszahívásával szűnik meg.

(7) A tanácsnok visszahívásáról a polgármester javaslatára a képviselő-testület minősített többséggel dönt.

5. Polgármester

73. § A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.

74. § A polgármester tisztségét főállású megbízatásban látja el.

75. § A polgármestert akadályoztatása, illetve tartós távolléte esetén az általános helyettesként megbízott alpolgármester helyettesíti. A polgármester és az általános helyettesként megbízott alpolgármester együttes akadályoztatása esetén a polgármestert a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke helyettesíti.

76. § A polgármester főbb feladatai a képviselő-testület működésével kapcsolatosan:

  • a) képviseli a képviselő-testületet,
  • b) előterjeszti a képviselő-testület munkatervét,
  • c) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,
  • d) minden rendes képviselő-testületi ülésen kronológiai sorrendben beszámol az előző ülés óta az önkormányzati feladat- és hatáskörben végzett munkájáról, tevékenységéről, a lefolytatott tárgyalásokról, megbeszélésekről, egyeztetésekről és azok eredményéről (kivéve azon ügyeket, amikor saját önkormányzati feladat- és hatáskörben, valamint államigazgatási feladat- és hatáskörben, államigazgatási hatóság hatáskörben járt el),
  • e) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,
  • f) gondoskodik az interpelláció címzetthez történő eljuttatásáról, és figyelemmel kíséri megválaszolásukat,
  • g) elősegíti a képviselők munkáját,
  • h) aláírja a képviselő-testület rendeleteit, a meghozott határozatokból eredő valamennyi hivatalos iratot (szerződések, megkeresések, felszólítások stb.), valamint az ülésekről készített jegyzőkönyvet,
  • i) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,
  • j) helyi népszavazásról, népi kezdeményezésről – amennyiben annak az Mötv.-ben és a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott feltételei fennállnak – a legközelebbi ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet,
  • k) évente beszámol a képviselő-testületnek az általa végzett munkáról, valamint az átruházott hatáskörök gyakorlásáról,
  • l) a polgármesteri hivatal irányításával kapcsolatban az Mötv. 67 §-ában foglalt feladatin túl szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal a polgármesteri hivatal dolgozói részére munkaértekezletet tart, minősíti a munkát, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, a hozott döntéseket, az időszerű feladatokat, valamint legalább negyedévente egyszer vezetői értekezletet tart a jegyző, a polgármesteri hivatal vezetői, valamint az önkormányzat intézményeinek vezetői bevonásával.

77. § A polgármester rendszeresen, minden hónap első hétfői napján 16.00 – 17.00 óra között a polgármesteri hivatalban fogadóórát tart, amelyen az állampolgárok közvetlenül fordulhatnak hozzá kérdéseikkel, problémáikkal. Akadályoztatása esetén a fogadóóra ugyanazon hét egy másik napján kerül megtartásra.

6. Alpolgármester

78. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.

(3) A polgármester az általa adott feladatok végrehajtásáról beszámoltatja az alpolgármestert.

(5) Az alpolgármester évente beszámol a képviselő-testületnek tevékenységéről, elvégzett feladatairól, az általa lefolytatott tárgyalásokról.

(6) Az alpolgármester minden hónap harmadik hétfői napján 16.00 - 17.00 óra között fogadóórát tart a polgármesteri hivatalban vagy az általa megjelölt egyéb helyszínen. Akadályoztatása esetén a fogadóóra ugyanazon hét egy másik – legalább 3 munkanappal előre meghirdetett – napján kerül megtartásra.

7. Jegyző

79. § (1) A jegyző (és az aljegyző) kinevezésére, jogállására és feladataira vonatkozó szabályokat az Mötv. 81-83. §-ai tartalmazzák.

(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a jegyző és az aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Jogi Iroda vezetője látja el.

(3) A jegyzőnek kötelessége jeleznie a polgármesternek, a képviselő-testületnek és a képviselő-testület egyéb szerveinek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.

8. Polgármesteri Hivatal

80. § (1) A képviselő-testület egységes, önálló hivatalt hoz létre – polgármesteri hivatal elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

(2) A hivatal működési szabályzatát és ügyrendjét a képviselő-testület hagyja jóvá.

(3) A hivatal az Önkormányzat szerveként az alábbi szervezeti tagozódásban látja el feladatait:

  • a) Jogi Iroda,
  • b) Közgazdasági Iroda,
  • c) Általános Igazgatási Iroda,
  • d) Integrált Szolgáltató Iroda.

(4) Az Önkormányzat által közvetlenül (szakfeladaton) biztosított feladatok – szociális étkeztetés, tanyagondnoki szolgáltatás, egészségügyi részleg – a Polgármesteri Hivatal szervezetébe tagozódóan kerülnek ellátásra.

(5) Az önkormányzati működés szervezeti ábráját az 5. melléklet tartalmazza.

9. Társulások

81. § (1) A társulást a helyi önkormányzatok képviselő-testületei írásbeli megállapodással hozzák létre. A megállapodást a polgármester írja alá.

(2) A társulásban részt vevő képviselő-testületek mindegyikének minősített többséggel hozott döntése szükséges a társulási megállapodás jóváhagyásához, módosításához vagy a társulás megszüntetéséhez.

(3) A társuláshoz csatlakozni naptári év első, abból kiválni naptári év utolsó napjával lehet, ha törvény vagy a társulási megállapodás másként nem rendelkezik. A társuláshoz való csatlakozásról és a kiválásról, ha törvény eltérően nem rendelkezik, legalább hat hónappal korábban, minősített többséggel kell dönteni. Erről a társulási tanácsot értesíteni kell.

(4) A társulások döntéshozó szerve a társulási tanács. A társulási tanácsokban Mindszent Város Önkormányzatát és Képviselő-testületét a polgármester képviseli. A társulási tanácsba a polgármester delegálásról, és akadályoztatása esetén a polgármester helyettesítéséről a képviselő-testület külön határozatot hoz.

82. § (1) Mindszent Város Önkormányzata tagja a:

  • a) Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulásnak (HTKT)

(székhelye: 6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1.),

b) Délkelet-Alföld Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszer Létrehozását Célzó Önkormányzati Társulásnak (DAREH Önkormányzati Társulás)

(székhely: 5900 Orosháza, Szabadság tér 4-6.),

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti HTKT jogi személy. A Tanács munkaszervezeti feladatait Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala látja el.

(3) A HTKT feladatai:

a) területfejlesztés,

b) egészségügyi és szociális feladatok,

c) gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok, bűnmegelőzési feladat,

d) közművelődési feladatok,

e) településrendezési-, fejlesztési feladatok,

f) helyi építészeti, műemlékvédelmi feladatok, gazdaság- és turizmusfejlesztés, idegenforgalmi feladatok,

g) természet- és környezetvédelmi feladatok,

h) közlekedés és vízgazdálkodási feladatok,

i) szolgáltatás-szervezési feladatok,

j) pénzügy-gazdasági ellenőrzési feladatok.

(4) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti DEREH Önkormányzati Társulás jogi személy. A Tanács munkaszervezeti feladatait az Orosházi Polgármesteri Hivatal látja el.

(5) A DAREH Önkormányzati Társulás feladatai szervezeti, gazdasági, jogi területen:

a) a projekt előkészítéséhez szükséges dokumentációk, dokumentumok, tanulmányok kidolgoztatásának finanszírozása,

b) a projekt kidolgozásáért és menedzseléséért felelős szervezet részére megbízás adása,

c) a projekt kidolgoztatása,

d) tájékoztató, informáló lakossági fórumok szervezése, a közösségtájékoztatás dokumentálása,

e) civil szervezetek bevonása,

f) a rendszer megvalósításához szükséges pénzügyi alapok megteremtése, így a pályázatokon való részvétel, az önerő biztosítása,

g) a pályázati részvételek szervezése, koordinálása,

h) a tervezési/építési feladatok pályáztatásának kidolgozása,

i) a közbeszerzési pályázatok kiírása, a pályázati eljárások lefolytatása,

j) a projekt megvalósítását szolgáló ingatlanok biztosítása, tiszta jogi helyzetük megteremtése,

k) a minőségbiztosítás követelményeinek érvényre juttatása,

l) költségfelosztás a települések között,

m) a projekt megvalósításához szükséges adók, díjak, illetékek viselése (ha az nem támogatható pályázati forrásból),

n) a működtetés szervezeti és gazdasági feltételrendszerének kidolgozása,

o) monitoring tevékenység a projekt megvalósítása során.

(6) A DAREH Önkormányzati Társulás feladatai műszaki területen:

a) a térségben keletkező települési szilárd hulladék mennyiségének, jövőbeni alakulásának felmérése, a meglévő felmérések aktualizálása,

b) a projekt előkészítéséhez szükséges dokumentációk, dokumentumok, tanulmányok kidolgozása,

c) a helyszínek előkészítése és építkezés,

d) együttműködés a kivitelezőkkel,

e) szakértői építési és eszközbeszerzési szerződések megkötése,

f) műszaki átadás-átvételek felügyelete,

g) a projekttel összefüggő egyéb felmérések, műszaki megoldások, szervezési feladatokban való részvétel,

h) a projekt megvalósulása után a projekt által kialakított rendszer igénybevétele, üzemeltetésének biztosítása.

VII. FEJEZET Lakossági fórumok, közmeghallgatás

1. Lakossági fórumok

83. § (1) A képviselő-testület várospolitikai fórumokat, a településrészeken, illetve a lakókörzetekben ún. városrészi tanácskozásokat tarthat, illetve szervezhet.

(2) A lakossági fórum helyéről, időpontjáról, esetleges témájáról a lakosságot a 13. § (5) bekezdésben meghatározottak szerint legalább 8 nappal előtte értesíteni kell.

(3) A képviselők a választópolgárokkal való kapcsolattartás fogadóórákon kívüli módját és gyakoriságát egyénileg határozzák meg.

(4) A fórumok célja és fontosabb feladatai:

  • a) a lakosság tájékoztatása az időszerű önkormányzati feladatokról, a városfejlesztési programjukról, közérdekű kérdésekről,
  • b) a választópolgárok önkormányzati munkával összefüggő véleményének, közérdekű javaslatainak megismerése és annak az önkormányzati munkában történő hasznosítása,
  • c) az önkormányzati érdekek és a városrészen élő lakosság érdekei összhangjának elősegítése,
  • d) a képviselői munka segítése, a választópolgárok önkormányzáshoz való jogainak érvényesítése,
  • e) a lakosság önszerveződő közösségei munkájának segítése,
  • f) a választópolgárok egészét, vagy kisebb közösségét érintő ügyek hatékony, gyors intézése, önkormányzati döntések előkészítése.

84. § (1) A képviselő-testület által elhatározott fórumok szervezése és vezetése a polgármester feladata. A szervezési feladatok ellátásában a képviselők, bizottságok közreműködését is igényelheti.

(2) A fórumokon elhangzott javaslatokról a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatást adni köteles.

2. Közmeghallgatás

85. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározott napon és helyen, a munkatervben meghatározott napirenddel tart közmeghallgatást, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek. A munkatervet úgy kell összeállítani, hogy évente legalább egy közmeghallgatás időpontját meghatározzák benne.

(2) A közmeghallgatás időpontjának közzétételéről a polgármester gondoskodik.

(3) A közmeghallgatás pontos időpontjáról és helyéről a lakosságot legalább 20 nappal előtte a 13. § (5) bekezdésében foglaltak szerint értesíteni kell. A lakosság a közmeghallgatás előtti 5. napig írásban közérdekű ügyben előzetes kérdést intézhet a képviselő-testülethez, melyre a közmeghallgatáson válaszolni kell. Az előzetes lakossági kérdés feltehető elektronikusan a mindszent@mindszent.hu címre, illetve levélben a lakossági levélládába történő bedobással. Az előzetes kérdés lehetőségéről és szabályairól a lakosságot a meghívó közzétételével egyidejűleg tájékoztatni kell.

(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyvet kell készíteni.

(5) A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, illetve feltett kérdésekre lehetőleg a helyszínen szóban, de legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni. A válaszok elkészítéséért és közléséért a polgármester felelős.

VIII. FEJEZET Az önkormányzat költségvetése, vagyona és ellenőrzése

1. Az önkormányzat költségvetése

86. § (1) A képviselő-testület a költségvetését a vonatkozó jogszabályi előírások figyelembevételével évente, önállóan, rendeletben állapítja meg.

(2) A költségvetési évet követően a jegyző által előkészített, polgármester által előterjesztett zárszámadásról a képviselő-testület rendeletet alkot.

2. Az önkormányzat vagyona

87. § Az önkormányzat vagyonáról az Mötv. és a nemzeti vagyonról szóló törvény alapján külön önkormányzati rendelet rendelkezik.

3. Az Önkormányzat által alapított költségvetési szervek

88. § (1) Az Önkormányzat az alábbi önállóan működő költségvetési szerveket alapította:

  • a) Károly Óvoda,
  • b) Keller Lajos Városi Könyvtár és Kulturális Központ.

(2) Az (1) bekezdés szerinti költségvetési szervek működési szabályait a képviselő-testület hagyja jóvá.

(3) Az (1) bekezdés szerinti költségvetési szervek gazdálkodásával kapcsolatos, jogszabályban nem szabályozott jogait és kötelezettségeit, valamint a Közgazdasági Irodával való együttműködés részletszabályait külön megállapodás rögzíti.

4. A nemzetiségi önkormányzattal kapcsolatos feladatok

89. § (1) Mindszent Város Önkormányzata – önállóságuk megsértése nélkül - biztosítja az önkormányzat területén működő nemzetiségi önkormányzat(ok) működésének feltételeit, különösen:

  • a) a testület működéséhez szükséges helyiséghasználatot, tárgyi és személyi feltételeket,
  • b) a postai kézbesítés, nyilvántartási, sokszorosítási, adminisztratív feladatokat.

(2) A végrehajtásról a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.

(3) A helyi önkormányzat és a nemzetiségi önkormányzat(ok) a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerint egymással együttműködési megállapodást köt. A megállapodást a 6. függelék tartalmazza.

IX. FEJEZET Záró rendelkezések

90. § Mindszent Város Csongrád megyében a Tisza folyó bal partján, Hódmezővásárhely és Szentes városok között fekszik. Területe 5939 ha , amelyből a belterület 357 ha . Határai: északról Szegvár nagyközség, keletről Derekegyház község, délről Mártély község, nyugatról a Tisza folyó.

91. § A település részére a Magyar Köztársaság elnöke a 110/1993. (IX.2.) KE. sz. határozatával 1993. október hó 1. napjával városi címet adományozott, ezt megelőzően nagyközség volt.

92. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján 9 órakor lép hatályba.

(3) A rendelet mellékletei:

  • a) 1. melléklet: Az írásos előterjesztések főbb tartalmi elemei, a határozatok végrehajtásának és végrehajtásáról történő beszámolás rendje.
  • b) 2. melléklet: Az önkormányzat önként vállalt feladatai.
  • c) 3. melléklet: A képviselő-testület állandó bizottságainak feladat- és hatásköre.
  • d) 4. melléklet: Az Önkormányzat kormányzati funkciói és azok kódszámai
  • e) 5. melléklet: Szervezeti ábra
  • f) 6. melléklet: A tanácsnok feladatai

(4) A rendelet függelékei:

  • 1. függelék: A képviselő-testület tagjainak névsora,
  • 2. függelék: A bizottságok személyi összetétele,
  • 3. függelék: Minősített többségi esetek felsorolása
  • 4. függelék: A tanácsnok
  • 5. függelék: Vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség
  • 6. függelék: Együttműködési megállapodás a helyi nemzetiségi önkormányzattal

[1] Módosította a 3/2020. (I. 20.) Ör.

[2] Módosította a 24/2020. (XI.5.) Ör. pm

[3] Kiegészítette a 22/2019. (XI. 28.) Ör.

1. melléklet

AZ ÍRÁSOS ELŐTERJESZTÉSEK FŐBB TARTALMI ELEMEI,

A HATÁROZATOK VÉGREHAJTÁSÁNAK ÉS

A VÉGREHAJTÁSRÓL TÖRTÉNŐ BESZÁMOLÁS RENDJE:
Az előterjesztések tartalmi és formai követelményei

1./ A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések lehetnek:

- döntést igénylő javaslatok,

- tájékoztató jellegű anyagok, (beszámoló) valamint

- önkormányzati rendelet megalkotására vonatkozó javaslatok (rendelet-tervezet).

2./ Az előterjesztés címét, a meghívandó személyeket, az elkészítés és leadás határidejét a munkaterv határozza meg.

3./ Az előterjesztés felső lapján feltüntetésre kerül az előterjesztés tárgya, előterjesztője, az előterjesztést megvizsgáló személyek aláírása, a képviselő-testületi ülés időpontja, a véleményező bizottságok felsorolása, a meghívottak névsora, valamint a döntés jellege.

4./ Az előterjesztés tartalmi elemei:

- annak ismertetése, hogy a témakör korábban szerepelt-e már napirenden, és ha igen, milyen döntés született,

- a tárgykör valósághű, átfogó értékelésre és megfelelő következtetések levonására alkalmas módon történő bemutatása, elemzése,

- elemezni kell azokat az új körülményeket, összefüggéseket, amelyek új intézkedéseket, testületi döntést igényelnek,

- a konkrét feladatok, a megvalósításhoz szükséges feltételek, a végrehajtás során elérendő eredmények megjelölése,

- tartalmazza a határozat javaslat meggyőző indokolását, vagy a határozat javaslat esetleges mellőzésének okait,

5./ Az előterjesztés záró oldala határozati javaslatot tartalmaz, a döntést nem igénylő esetek kivételével.

A határozatjavaslatra vonatkozó főbb tartalmi követelmények:

- legyen a határozat javaslat szakszerű és végrehajtható, törekedni kell – ahol ez lehetséges – alternatív javaslatok kidolgozására,

- a végrehajtásért felelősök nevének, a végrehajtási határidőnek, a végrehajtásról szóló beszámolásra javasolt határidőnek a megjelölése,

- utalás a tárgyban korábban hozott határozatok, rendeletek további sorsára. (módosítás, hatályban tartás, hatályon kívül helyezés stb.)

A határozat végrehajtása, beszámolás a végrehajtásról

1./ A képviselő-testületi határozatok végrehajtását – határidőtől függetlenül – haladéktalanul meg kell kezdeni.

2./ Amennyiben végrehajtás el nem hárítható akadályba ütközik, erről a polgármestert tájékoztatni kell.

3./ A képviselő-testület minden egyes határozat elfogadásával egyidőben dönt arról is, hogy a végrehajtásról kér-e beszámolót, illetőleg melyik határnapra kér beszámolót. Ennek hiányában a végrehajtásért felelős beszámolásra nem köteles.

4./ A végrehajtásért felelős – határidő lejártát követően – haladéktalanul jelentést készít és azt a beszámoló összeállítása végett a jegyző útján a polgármesterhez eljuttatja. A beszámolót legkésőbb a határidő lejártát követő második testületi ülésre be kell terjeszteni.

5./ A jelentésnek tartalmaznia kell a végrehajtás eredményét, annak hatását, a végrehajtás esetleges elmaradásának okait, mulasztás esetén a felelős szervet, vagy személyt. Javaslatot a további intézkedésre, határidő módosításra, indokolt esetben a határozat hatályon kívül helyezésére, valamint a felelősségre vonásra. A jelentés szükség esetén önálló előterjesztésként is elkészíthető.

2. melléklet

Az önkormányzat önként vállalt feladatai

Ssz.

Feladat megnevezése

A feladatellátás módja és mértéke

1.

Munkahelyi vendéglátás, vendégebédeltetés

Intézmények útján, az alkalmazottaik tekintetében; igény szerint a kapacitás függvényében.

2.

Természetben nyújtott étkezési hozzájárulás nem köztisztviselők részére

Intézmények útján; az adómentes értékhatárig.

3.

Ingatlan kezelés és forgalmazás

Polgármesteri hivatal útján, az önkormányzati tulajdonú bérlakások és egyéb épületek tekintetében; a minimálisan szükséges mértékig.

4.

Önkormányzat igazgatási tevékenység (képviselőtestület)

Polgármesteri hivatal útján a képviselői tiszteletdíjak és járulékaik tekintetében; az ezzel kapcsolatos önkormányzati rendelet szerint.

5.

Városgazdálkodási szolgáltatás (buszvárók takarítása, közterület felügyelet, városi informatikus, közmunka, gk. üzemeltetés, tűzoltó szertár és gk. üzemeltetés)

Polgármesteri hivatal útján, a meglévő építmények és létszám, illetve gk. park tekintetében; a minimális szükségletekhez igazodóan.

6.

Kiegészítő egészségügyi alapellátás és szolgáltatás (vérvételi mintahely, fizikoterápia)

Orvosi rendelő útján; a rendelkezésre álló kapacitás erejéig.

7.

Máshova nem sorolt kulturális tevékenység (városi rendezvények, testvérvárosi kapcsolatok, rádió, önkormányzati lap, televízió)

Képviselő-testület és intézmények útján; az eseti döntésekhez igazodóan

8.

Társulásokban, szövetségekben való részvétel

Képviselő-testület útján; tagdíj, működési költség arányos térítése mértékéig.

9.

Polgárőrség támogatása

Polgármesteri hivatal útján; a képviselő-testület eseti döntéseihez igazodóan.

10.

Szakmunkásképzés támogatása

Polgármesteri hivatal útján; az erre irányuló pályázatok elbírálásával kapcsolatos képviselő-testületi döntésekhez igazodóan.

3. melléklet

AZ ÁLLANDÓ BIZOTTSÁGOK FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI
Valamennyi bizottság általános feladata és hatásköre:

- feladatkörében előkészíti a képviselő-testület döntéseit, szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását,

- dönt a bizottsági tag döntésből való kizárásáról,

- feladatkörében ellenőrzi a polgármesteri hivatal képviselő-testületi döntéseinek előkészítésére, végrehajtására irányuló munkáját,

- kezdeményezheti a polgármester intézkedését, ha a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, önkormányzati érdeksérelmet, vagy szükséges intézkedés elmulasztását észleli,

- meghatározza saját ügyrendjét és – döntésétől függően – munkatervét,

- eljár a bizottság feladatkörébe utalt ügyekben,

- eljár a képviselő-testülettől átruházott hatáskörben,

- benyújtja azokat az előterjesztéseket, amelyeket a képviselő-testület határoz meg, illetve véleményezi azokat, amelyek csak állásfoglalásával kerülhetnek a képviselő-testület elé.

- eljár azokban a hatósági ügyekben, amelyeket önkormányzati rendelet határoz meg.

Az egyes bizottságok sajátos feladatai:

PÉNZÜGYI ÉS ÜGYRENDI BIZOTTSÁG:

Az önkormányzatnál és intézményeinél:

- véleményezi az éves költségvetési javaslatot,

- figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek és kiadások alakulását, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az előidéző okokat,

- vizsgálja a hitelfelvétel indokait és megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

- vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli,

- hozzájárul, hogy az önkormányzati tulajdonú ingatlan használója az ingatlan épületrészeit, egyes helyiségeit bérbe adhassa,

- javaslatot tesz ingatlanok elidegenítésére,

- javaslatot tesz ingatlan megterhelésére, ingatlan és ingó vagyon, vagyoni értékű jog bérbeadására, vagy egyéb módon történő hasznosítására,

- közreműködik az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek ellenőrzési tapasztalatainak áttekintésében,

- véleményezi a helyi adók bevezetéséről szóló rendeletet,

- közreműködik az önkormányzat gazdasági programja kidolgozásában,

- közreműködik a terület és településfejlesztési elgondolások, tervek kidolgozásában, segíti, figyelemmel kíséri azok megvalósítását,

- közreműködik az éves költségvetési javaslat kidolgozásában, a költségvetési rendelet-tervezet összeállításában,

- részt vesz a zárszámadás összeállításában, a gazdálkodási folyamatok értékelésében,

- részt vesz önkormányzati intézmény alapításában, átszervezésében, megszüntetésében az illetékes más bizottsággal együttesen,

- közreműködik önkormányzati intézmények alaptevékenységi, kiegészítő vállalkozási tevékenységi körének meghatározása előkészítésében,

- részt vesz az intézményi pénzmaradvány felülvizsgálatában, véleményezi az elvonásra tett javaslatot,

- értékeli, elemzi a normatív állami hozzájárulás elszámolását,

- véleményezi az önkormányzat hitelfelvételi elgondolásait,

- javaslatot tesz az ingatlanok elidegenítésére,

- részt vesz a takarékossági, a gazdálkodás racionalizálását célzó programok kidolgozásában, a végrehajtás figyelemmel kísérésében,

- véleményezi a település rendezési programját, a rendezési tervek elkészítését, továbbá a meglévő rendezési tervek továbbfejlesztését és módosítását,

- véleményezi a lakások és helyiségek elosztása, elidegenítése, bérlete és bére tárgykörében kiadandó helyi rendelet-tervezetet,

- közreműködik a környezetvédelem célkitűzéseinek kialakításában, a megvalósítása koordinálásában,

- figyelemmel kíséri az önkormányzat területén a mezőgazdasági termelés helyzetét, jelzéseket, javaslatokat ad a problémák megoldására,

- figyelemmel kíséri az új típusú mezőgazdasági gazdálkodást, közreműködik az akadályozó tényezők megszüntetésében,

- közreműködik az idegenforgalom fejlesztésében, koordinálásában,

- javaslatot tesz a képviselő-testület tevékenységét érintő ügyrendi kérdésben,

- lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó titkos szavazásokat,

- részt vesz az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának felülvizsgálatában, módosításában,

- kivizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi és méltatlansággal kapcsolatos ügyeire irányuló kezdeményezést,

- elvégzi a vagyonnyilatkozatok vizsgálatát.

EGÉSZSÉGÜGYI, SZOCIÁLIS ÉS EGYHÁZÜGYI BIZOTTSÁG:

- figyelemmel kíséri a települési egészségügyi és szociális feladatok megoldását, közreműködik az e tárgyú koncepciók kidolgozásában és végrehajtásának ellenőrzésében,

- véleményezi a feladatkörébe tartozó intézmény átszervezését, feladatának megváltoztatását,

- véleményezi az egészségügyi alapellátásról és védőnői ellátásról való gondoskodást,

- véleményezi a település alap- és járóbeteg szakellátással kapcsolatos döntéseit,

- véleményezi a település orvosi ügyeleti feladataival kapcsolatos döntéseket,

- önálló hatáskörben dönt az önkormányzati segélykérelmekről,

- az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a vonatkozó önkormányzati rendeletben foglaltak szerint – de legalább évente – beszámol a képviselő-testületnek,

- tárgyalja az egyház hitelveit követők közösségszervező, közfeladat-ellátó, társadalmi és közéleti tevékenysége ellátását érintő, az önkormányzat közreműködését feltételező kérdéseket (köznevelési, szociális, karitatív, felzárkózási, család- gyermek- és ifjúságvédelmi, kulturális feladatok),

- véleményezi az egyházi közfeladat-ellátási tevékenységek önkormányzat által történő eseti finanszírozásának kérdéseit.

OKTATÁSI, KULTURÁLIS ÉS SPORT BIZOTTSÁG:

- véleményezi a feladatkörébe tartozó intézmény átszervezését, feladatának megváltoztatását,

- véleményezi az óvodai nevelésről, az általános iskolai nevelésről és oktatásról, továbbá a nemzeti, vagy etnikai kisebbséghez tartozók óvodai neveléséről és általános iskolai neveléséről és oktatásáról való gondoskodást,

- véleményezi a kötelező feladatot ellátó közoktatási intézmények megszüntetését, átszervezését és figyelemmel kíséri az adott tevékenységről, szolgáltatásról történő továbbra is megfelelő színvonalú gondoskodást,

- elemzi a gyermek és ifjúságvédelem helyzetét, közreműködik az ezekkel foglalkozó nem önkormányzati szervekkel való kapcsolattartásban,

- szakmailag segíti a közművelődési, közgyűjteményi és művészeti tevékenységek helyi irányítási- ellenőrzési feladatait,

- szakmailag támogatja a közösségi, kulturális hagyományok és értékek ápolását, a művelődésre, a társas életre szerveződő közösségek tevékenységét, a lakosság életmódjának javítását szolgáló kulturális célok megvalósítását,

- közreműködik a városi szintű rendezvények megszervezésében, lebonyolításában,

- véleményezi a helyi testnevelési és sport feladatok, valamint fejlesztési célkitűzések meghatározását,

- javaslatot tesz a sport és ifjúsági tevékenység támogatására rendelkezésre álló költségvetési előirányzat felosztására,

- szakmailag segíti a testneveléssel és sporttal kapcsolatos helyi irányítási és ellenőrzési feladatok ellátásait,

- véleményezi, segíti a testnevelés, a diáksport, a szabadidősport, a versenysport feltételeinek biztosítását, fejlesztését

- másodfokú fegyelmi bizottságként döntést hoz a nevelési, oktatási intézmények által indított tanulói fegyelmi eljárások ügyében,

- elbírálja a Civil Alaphoz benyújtott támogatási kérelmeket.

4. melléklet

Az Önkormányzat kormányzati funkciói és azok kódszámai
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

011220 Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320 Köztemető-fenntartás és –működtetés

013330 Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

016010 Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek

016020 Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek

016040 Nemzetpolitikai tevékenység igazgatása és támogatása

016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

031030 Közterület rendjének fenntartása

032020 Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

042180 Állat-egészségügy

045120 Út, autópálya építése

045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

045170 Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

045230 Komp- és révközlekedés

047120 Piac üzemeltetése

047320 Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek

047410 Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

051040 Nem veszélyes hulladék kezelése, ártalmatlanítása

051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása

052010 Szennyvízgazdálkodás igazgatása

052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

063020 Víztermelés, - kezelés,- ellátás

064010 Közvilágítás

066010 Zöldterület-kezelés

066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111 Háziorvosi alapellátás

072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás

072420 Egészségügyi laboratóriumi szolgáltatások

072450 Fizikoterápiás szolgáltatás

074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081071 Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044 Könyvtári szolgáltatások

082061 Múzeumi gyűjteményi tevékenység

082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093 Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

083030 Egyéb kiadói tevékenység

086020 Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

086090 Egyéb szabadidős szolgáltatás

091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

091220 Köznevelési intézmény 1–4. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

092120 Köznevelési intézmény 5–8. évfolyamán tanulók nevelésével, oktatásával összefüggő működtetési feladatok

095020 Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés

096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

096025 Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása

104035 Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében

104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104044 Biztos Kezdet Gyerekház

104060 A gyermekek, fiatalok és családok életminőségét javító programok

106010 Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán

107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107080 Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok

5. melléklet

Szervezeti ábra
kép: /download/1895/resources/EJR_8593652-szervezeti_abra.jpg

6. melléklet

1a. Az örökségvédelmi tanácsnok feladatai
- felügyeli a helyi építészeti és kulturális örökségvédelmi koncepciók és azok részkoncepcióinak előkészítését, különös tekintettel azon területekre vonatkozóan, melyek a település szempontjából kiemelkedőek, hagyományt őriznek, az ott élt emberek és közösségek munkáját és kultúráját híven tükrözik, a táj jellegzetes képéhez tartoznak,

- ellátja ezen részkoncepciók előkészítésének összehangolását, felügyeletét és azok illesztését a helyi elképzelésekhez,

- közreműködik a kistérségi, megyei és regionális örökségvédelmi döntések előkészítésében,

- aktívan részt vesz az Önkormányzat helyi építészeti és kulturális jogszabályainak felülvizsgálatában, kidolgozásában,

- javaslatot tesz az Európai Unió vagy a Magyar Állam által kiírt örökségvédelmi pályázatokon való részvételre,

- kapcsolatot tart a tevékenységi köréhez kapcsolódó egyesületekkel, gazdasági társaságokkal, társadalmi szervezetekkel, és kamarákkal,

- a megfelelő személyek bevonásával folyamatosan aktualizálja a település településképi, építészeti, kulturális rendeleteit, megvalósításukat figyelemmel kíséri,

- javaslatot tesz a település örökségvédelmi értékeinek feltárására, bemutatására, propagálására,

- tevékenységi körében napi szinten együttműködik a polgármesterrel, alpolgármesterekkel, jegyzővel, valamint a Polgármesteri Hivatal illetékes irodáival, illetve havi szinten beszámol a polgármesternek, illetve az alpolgármesternek,

- tevékenységéről a Képviselő-testületnek évente beszámol.

- aktívan részt vesz a helyi építészeti és kulturális örökség értékeinek feltárásában, számbavételében, védetté nyilvánításában, fenntartásában, fejlesztésében, őrzésében és védelmének biztosításában. A helyi építészeti és kulturális örökség védelme mindazon elemekre kiterjed, amelyek külön jogszabályok alapján nem állnak védelem alatt, és amelyeket önkormányzati rendelet helyi települési, táji, természeti, építészeti, néprajzi, képző- vagy iparművészeti, ipartörténeti, régészeti értékként védetté nyilvánít. A helyi védelem célja a településnek és környezetének, valamint az ott található értékes építészeti, táji, valamint az épített környezettel összefüggő természeti elemek jellegzetességének, hagyományos megjelenésének megőrzése.