Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2023. 10. 27- 2023. 12. 31

Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 17/2021. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

2023.10.27.

Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, továbbá a 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja, hatálya

1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében megállapítsa a Mindszent Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) által biztosítandó pénzbeli és természetbeni szociális ellátások körét, fajtáit, megállapításuk eljárási rendjét és jogosultsági feltételeit, folyósításuk, valamint felhasználásuk ellenőrzésének szabályait.

(2) A rendelet célja továbbá, hogy meghatározza a személyes gondoskodás keretében biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, valamint az ellátások igénybevételének, a térítési díj megfizetésének módját.

2. § A rendelet célja olyan helyi szociális ellátó rendszer kialakítása, mely az állam által biztosított szociális ellátások és az önkormányzat gazdasági teljesítőképessége figyelembe vételével célzott, hatékony segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére, kiküszöböli ugyanakkor az ellátások közötti indokolatlan átfedéseket, megakadályozza a szociális ellátások jogosulatlan igénybevételét.

3. §1 (1) A rendelet hatálya - a (2) bekezdésbe foglalt kivétellel - a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény hatályára vonatkozó rendelkezések megfelelő alkalmazásával a Mindszent város közigazgatási területén a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakó- vagy tartózkodási helyén életvitelszerűen élő személyekre terjed ki.

(2) Rendkívüli települési támogatás a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény 7. § (1) bekezdésébe foglalt esetben bejelentett lakó- vagy tartózkodási hellyel nem rendelkező személy részére is nyújtható.

2. Alapelvek

4. § (1) Az önkormányzat a szociális ellátások biztosítását – az egyének önmagukért és családjukért viselt felelősségét alapelvként deklarálva és egyik alapvető jogosultsági feltételként figyelembe véve – kiemelt feladatként kezeli.

(2) Az önkormányzat kinyilvánítja, hogy az általa biztosított és megszervezett szociális gondoskodás célja és rendeltetése az, hogy segítséget nyújtson azoknak, akik életkoruk, egészségi állapotuk, jövedelmi és vagyoni helyzetük folytán problémáik megoldására önerőből nem képesek. Az ellátást igénylők kötelesek arra, hogy helyzetük javítása érdekében a tőlük elvárható módon mindent megtegyenek, amennyiben pedig a támogatásra szoruló élethelyzet nekik felróható okból következett be, életmódjuk, életvezetésük megváltoztatásával kötelesek elősegíteni helyzetük javítását.

(3) Az ellátást igénylők a tőlük elvárhatóság követelményének akkor tesznek eleget, ha a lehetséges jövedelmek megszerzése érdekében a szükséges intézkedéseket megteszik. Így különösen munkanélkülivé válás esetén regisztráltatják magukat az állami foglalkoztatási szervnél, azzal együttműködnek, valamint ha bármilyen más rendszeres pénzellátásra jogosultak, akkor annak megállapítása érdekében eljárnak, továbbá egészségi állapotuk függvényében jövedelmüket megpróbálják egyszerűsített foglalkoztatás keretében – pl. alkalmi munka vállalásával - vagy a konyhakert művelésével, állattartással kiegészíteni. A közüzemi díjhátralékkal rendelkező akkor tesz eleget ennek a követelménynek, amennyiben a közüzemi szolgáltatónál eljár, és a hátralékkal kapcsolatban pl. részletfizetési megállapodást köt.

(4) Nem állapítható meg települési támogatás az (5) bekezdés kivételével - olyan személy részére, akinek, vagy a vele közös háztartásban élő személynek az életvitelszerű lakhatásukat szolgáló ingatlannal kapcsolatban helyi adó, vagy az önkormányzattal szemben egyéb tartozása áll fenn a kérelem benyújtásakor. E rendelkezés alkalmazásakor rendezettnek tekintendő a tartozás, ha azt a kötelezett megfizette, vagy arra fizetési kedvezményt kapott.

(5) Az elbírálásra hatáskörrel rendelkező szerv nem rendezett tartozás esetén is nyújthat települési támogatást az önhibáján kívül létfenntartást veszélyeztető helyzetbe került személynek.

(6) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az önkormányzat, valamint annak szervei, továbbá a településen működő oktatási, szociális- és gyermekjóléti, családsegítő, egészségügyi intézmények – a civil szervezetekkel, érintett magánszemélyekkel, hozzátartozókkal együttműködve - a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.

(7) Rendkívüli szociális ellátás iránti kérelem esetén vizsgálandó, hogy az adott létfenntartást veszélyeztető vagy váratlan anyagi kiadást előidéző élethelyzet más, rendszeres ellátás megállapításával megoldható-e.

(8) Az önkormányzat a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokat az adott év költségvetési rendeletében szociális feladatokra meghatározott előirányzat erejéig biztosítja.

3. Értelmező rendelkezések

5. § Az e rendelet alkalmazása során használt és e rendeletben nem szabályozott fogalmakra a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény rendelkezései az irányadók.

6. § E rendelet alkalmazásában

a) egy főre jutó jövedelem: a család, háztartás összjövedelmének és a családban, háztartásban élők számának hányadosa,

b) egyedi fűtési mód: amikor a fűtési energia-hordozó nem vezetékes gáz- vagy távhőszolgáltatás útján jut el az ingatlanba, hanem egyedi központi vagy helyiségfűtést (kályha, kandalló, stb.) alkalmaznak,

c) életvitelszerű helyben lakás: amennyiben a kérelmező (jogosult) vagy a család, háztartás kérelemmel érintett tagjainak valamelyike áll szerződéses jogviszonyban az adott fogyasztási helyen a közüzemi szolgáltatókkal,

d) köztemetést végző szolgáltató: a temető üzemeltetője, amennyiben temetkezési szolgáltatás végzésére engedéllyel rendelkezik, ennek hiányában a köztemetési szolgáltatás végzésére az önkormányzattal szerződő partner,

e) legolcsóbb temetési mód: a temetőkről és a temetkezésről szóló törvény szerinti temetkezési szolgáltatás elemei közül csak a kegyeleti jogok biztosításához minimálisan szükségesek alkalmazása a legolcsóbb módon, a minimálisan szükséges temetési kellékek legolcsóbb fajtájának felhasználásával,

f) létfenntartást veszélyeztető helyzet: amikor az adott kérelmező, vagy az érintett család tagjai a szociális válsághelyzet kialakulása vagy váratlan többletkiadás miatt már az alapvető élelmiszerek, gyógyszerek, személyes higiéniát biztosító árucikkek megvásárlására sem képesek.

4. Általános eljárási rendelkezések

7. § Az e rendeletben nem szabályozott eljárási kérdések tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény (a továbbiakban: Ákr.), a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény (a továbbiakban: Szt.), továbbá a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló kormányrendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) rendelkezéseit kell alkalmazni.

8. § (1) A helyi pénzbeli és természetbeni szociális ellátások (a továbbiakban: települési támogatás) iránti kérelmet a 2. melléklet szerint szabályozott adattartalommal a Polgármesteri Hivatal szociális feladatokat ellátó csoportjánál lehet benyújtani.

(2) A kérelemhez csatolni kell az adott ellátás tekintetében a rendeletben, valamint a 2. mellékletben meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat.

(3) Havi vagy éves rendszerességgel járó települési támogatás esetén az új kérelem a jogosultsági idő lejárta előtt legfeljebb 30 nappal nyújtható be.

9. § (1) A kérelemben közölt adatok valódisága környezettanulmány készítésével ellenőrizhető.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit bármely más ügyben vizsgálták, és a 6 hónapnál nem régebbi környezettanulmányból a kérelmező körülményei ismertek és azokban lényeges változások nem feltételezhetők.

10. § (1) A havi rendszerességgel járó jövedelmek esetén a kérelemhez a hivatalos jövedelemigazolás (pl. munkáltatói jövedelemigazolás, nyugdíjszelvény, folyósító szerv határozata stb.) eredeti vagy hitelesített másolati példányát kell csatolni.

(2) A nem havi rendszerességgel szerzett – pl. állattartásból, ingatlan bérbeadásából, értékpapírból, alkalmi munkákból – valamint a vállalkozásból származó jövedelmet nyilatkozattal kell igazolni. A nyilatkozatnak a kérelmet megelőző egy évre kell kiterjednie a jövedelem forrásának és nettó összegének megjelölésével. A nyilatkozattételi kötelezettség nemleges esetben is fennáll.

(3) Mellőzni lehet a jövedelem-nyilatkozatot és a vagyoni helyzetről szóló nyilatkozatot, ha a kérelmező a kérelem benyújtását megelőző 3 hónapon belül már részesült olyan ellátásban, amelyhez a jövedelmi- és vagyoni helyzetét igazolta, és vélelmezhető, hogy helyzetében nem történt a jogosultságát érintő változás. Erről a kérelmező írásban köteles nyilatkozni.

11. § (1) A közös lakásban élő házastársak, élettársak akkor tekinthetők külön háztartásban élőknek, ha a közös lakás használatáról a Polgári Törvénykönyvben foglaltak szerint egymással szerződést, megállapodást kötöttek, vagy arról kérelmükre a bíróság döntött.

(2) Egyedülállónak akkor tekinthető a szülő (nevelőszülő, gyám), ha az államháztartásról szóló törvény szerint vezetett elektronikus családtámogatási (szociális) nyilvántartás alapján a családtámogatási ellátást az egyedülálló szülőkre vonatkozó szabályok szerint folyósítják részére.

12. § (1) Amennyiben a jogosult lakcíme az önkormányzat illetékességi területén megszűnik, a változás hónapjára járó ellátást még teljes összegben folyósítani kell. Az ellátásra való jogosultságot, valamint az ellátás folyósítását a lakcímváltozást követő hónap első napjától meg kell szüntetni.

(2) Az illetékességi területen belül történt lakcímváltozás esetén az (1) bekezdésbe foglaltakat a lakásfenntartási települési támogatás tekintetében kell alkalmazni.

(3) Egy évre megállapított támogatás esetén a jogosultsági időszakon belül – kérelemre vagy hivatalból – a jogosultsági feltételek felülvizsgálhatók. A felülvizsgálat során a jogosult köteles a felülvizsgálathoz szükséges adatokat megadni, igazolásokat, nyilatkozatokat becsatolni. Amennyiben a felülvizsgálat eredményeként a jogosultság a továbbiakban nem állapítható meg, a támogatást a határozat meghozatala hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.

13. § (1) Az ellátásra való jogosultság időtartama alatt a jogosult haladéktalanul, de legkésőbb a változást követő 15 napon belül köteles bejelenteni, ha a jogosultsági feltételek alapjául szolgáló jövedelmi, vagyoni viszonyokban tartós változás áll be, vagy az ellátás megállapításánál figyelembe vett, egy családban, háztartásban élők létszáma megváltozott.

(2) Az (1) bekezdésbe foglalt kötelezettség teljesítése szempontjából a jövedelmi viszonyokban bekövetkezett tartós változásnak kell tekinteni különösen

a) az újonnan megállapított, vagy megszüntetett rendszeres pénzellátást, továbbá családi pótlékot, árvaellátást, tartásdíjat,

b) keresőtevékenység alapjául szolgáló jogviszony létesítését, feltéve, hogy a jogviszony legalább 3 egymást követő hónapban fennáll,

c) a keresőtevékenység megszűnését,

d) ha a jogosultság megállapításának alapjául szolgáló jövedelemben az a) – c) pontokon kívüli okból három egymást követő hónapban legalább 10%-os mértékű változás következik be.

14. §2 Ha a szociális vetítési alap összege emelkedik, az ennek bizonyos százalékához kötötten megállapított ellátást az emelkedést követő hónap 1. napjától az emelt összegben kell folyósítani, erről határozatot nem kell hozni.

15. § (1) Amennyiben a települési támogatást pénzbeli ellátásként nyújtják, a jogosultság megállapítására hatáskörrel rendelkező szerv elszámolási kötelezettséget írhat elő.

(2) Az elszámolás formájáról, módjáról, a benyújtandó dokumentumokról, igazolásokról a települési támogatásra való jogosultság megállapításáról szóló határozatban kell rendelkezni.

5. A szociális gondoskodás rendszere

16. § (1) Az önkormányzat az arra rászorulók részére a szociális gondoskodás keretén belül a következő ellátásokat nyújtja:

a) települési támogatások,

b) természetbeni szociális ellátások,

c) egyes szociális alapszolgáltatások megszervezése,

d) szakosított ellátások biztosítása.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti települési támogatásokat a II. fejezet rendelkezéseinek figyelembe vételével elsősorban természetbeni ellátásként kell nyújtani.

17. § (1) Települési támogatás ugyanazon személy, család részére ugyanarra az időszakra vonatkozóan – a (2)–(4) bekezdésekbe foglalt kivétellel – több jogcímen is megállapítható.

(2) Ugyanazon személy, család ugyanarra (egymást időben átfedő) időszakra egyszerre a fűtési költségekre megállapított lakásfenntartási települési támogatásban és tüzelővásárlási települési támogatásban nem részesíthető.

(3) Rendkívüli települési támogatás nem nyújtható olyan célra, melyre tekintettel ugyanarra az időszakra vonatkozóan más, rendszeres szociális ellátás került megállapításra.

(4) Gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás nem állapítható meg azon személy részére, aki alanyi vagy normatív jogcímen közgyógyellátásra jogosult.

6. Hatásköri rendelkezések

18. § (1) A Képviselő-testület a következő települési támogatások megállapításával, folyósításával, megszüntetésével, a jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítésével kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza át:

a) rendkívüli települési támogatás megállapítása létfenntartást veszélyeztető helyzet fennállása miatt azonnali intézkedést igénylő esetben,

b) karácsonyi melegétel-osztás előkészítése, a lebonyolítás megszervezése.

(2) A Képviselő-testület a következő települési támogatások megállapításával, folyósításával, megszüntetésével, a jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítésével kapcsolatos hatáskörét a szociális feladatokat ellátó bizottságára ruházza át:

a) tüzelővásárlási települési támogatás,

b) újszülöttek utalványa,

c) karácsonyi ajándékutalvány,

d) rendkívüli települési támogatás az (1) bekezdés a) pontja kivételével.

(3) A Képviselő-testület a következő települési támogatások, valamint szociális alapszolgáltatás megállapításával, folyósításával (biztosításával), megszüntetésével, a jogosulatlanul igénybevett ellátás megtérítésével kapcsolatos hatáskörét a jegyzőre ruházza át:

a) lakásfenntartási települési támogatás,

b) gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás,

c) szociális étkeztetés igénybevétele,

d) iskolakezdési települési támogatás,

e) óvodáztatási települési támogatás.

(4) Az e rendelet szerinti ellátások megtérítésével kapcsolatos eljárásokban a végrehajtást a jegyző foganatosítja.

19. § A Képviselő-testület a köztemetés elrendelésével, valamint a költségek hagyatéki teherként történő bejegyeztetésével, illetve megtéríttetésével, továbbá a megtérítés alóli mentesítéssel, részletfizetési kedvezmény engedélyezésével kapcsolatos hatáskörét a polgármesterre ruházza át.

7. Lakásfenntartási települési támogatás

20. § (1) A lakásfenntartási települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos kiadásaikhoz nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat a villanyáram-, vezetékes ivóvíz- és vezetékes gázfogyasztás díja; a szennyvízcsatorna-használat és a települési szilárdhulladék-szállítás díja; a lakbér vagy albérleti díj, valamint közös költség megfizetéséhez nyújt lakásfenntartási települési támogatást.

(3) A lakásfenntartási települési támogatást elsősorban azon lakásfenntartással összefüggő rendszeres kiadáshoz kell nyújtani, amely megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(4)3 Lakásfenntartási települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 350%-át, közös háztartásban élő nyugdíjas házas- vagy élettársak esetén 400%-át, egyedülálló személy esetén 450%-át nem haladja meg, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

21. § (1) A lakásfenntartási települési támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kell megállapítani.

(2) A lakásfenntartási települési támogatás egy jogosultsági időszakon belül egyszerre legfeljebb kétfajta, a 20. § (2) bekezdésébe foglalt kiadás megfizetéséhez állapítható meg. A jogosultsági időszakon belül ez legfeljebb egyszer módosítható.

(3) Lakásfenntartási települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(4) A (3) bekezdés alkalmazásában külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

22. § (1)4 A lakásfenntartási települési támogatás egy hónapra megállapított összege, amennyiben a jogosult háztartásában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének kétszeresét nem haladja meg, és

a) a háztartásban 1 személy él: 4.500,- Ft,

b) a háztartásban 2-3 személy él: 5.500,- Ft,

c) a háztartásban 4-5 személy él: 7.000,- Ft,

d) a háztartásban 6 vagy annál több személy él: 8.000,- Ft.

(2) A lakásfenntartási települési támogatás egy hónapra megállapított összege, amennyiben a jogosult háztartásában az egy főre jutó jövedelem az (1) bekezdésbe foglalt mértéket meghaladja, és

a) a háztartásban 1 személy él: 3.500,- Ft,

b) a háztartásban 2-3 személy él: 4.500,- Ft,

c) a háztartásban 4-5 személy él: 6.000,- Ft,

d) a háztartásban 6 vagy annál több személy él: 7.000,- Ft.

23. § (1) Azon háztartások esetében, akiknél a díjhátralék miatt a vezetékes gáz- vagy áramszolgáltatást kikapcsolták, illetve a kikapcsolásról értesítést kaptak, vagy egyéb okból arra jogosultak (pl. védendő fogyasztóként nyilvántartásba vették) – a kérelmező hozzájárulása esetén - előírható, hogy a szolgáltatás visszaállítása, illetőleg a kikapcsolás elkerülése érdekében előrefizetős mérőkészülék kerüljön felszerelésre.

(2) Az (1) bekezdésbe foglalt esetben a támogatást az adott mérőkészülék működtetését lehetővé tevő, a fogyasztó nevén regisztrált kódhordozó (kártya) elektronikus úton történő feltöltésével kell nyújtani.

8. Tüzelővásárlási települési támogatás

24. § (1) A tüzelővásárlási települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott, egyedi fűtési móddal ellátott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fűtési költségeihez nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat az egyedi fűtőberendezések fűtéséhez használt tűzifa, egyéb tüzelőanyag (lignit, szén) megvásárlásához nyújt tüzelővásárlási települési támogatást.

(3) Tüzelővásárlási települési támogatás abban az esetben is megállapítható, ha az ingatlant a vezetékes gáz- vagy távhőszolgáltatásba bekapcsolták, azonban a háztartás tagjai egyedi fűtést is alkalmaznak.

(4)5 Tüzelővásárlási települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 350%-át, közös háztartásban élő nyugdíjas házas- vagy élettársak esetén 400%-át, egyedülálló személy esetén 450%-át nem haladja meg, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

25. § (1) A tüzelővásárlási települési támogatást a november 15-től április 15-ig tartó fűtési idényre vagy annak meghatározott időszakára elsősorban – a támogatás teljes mennyiségére vonatkozóan - a tüzelőanyag fajtájának megfelelő mértékegységben (q, m3), illetve amennyiben ez nem lehetséges, pénzben kell megállapítani.

(2)6 A tüzelővásárlási települési támogatás egy kérelmező részére juttatható mennyiségét az adott fűtési idényre rendelkezésre álló tűzifa (egyéb tüzelőanyag) mennyisége és a benyújtott kérelmek száma alapján kell meghatározni. Ezen belül azokat a kérelmezőket, akik esetében az egy főre jutó jövedelem a háztartásban a szociális vetítési alap összegének kétszeresét nem haladja meg, az egyéb jogosultakhoz képest emelt mennyiségű támogatásban kell részesíteni.

(3) A tüzelővásárlási települési támogatás iránti kérelmet a tárgyév augusztus hó 15. napja és a következő év január 31. napja között lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

9. Gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás

26. § (1) A gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás a szociálisan rászoruló személyek egészségi állapotának megőrzéséhez, helyreállításához kapcsolódó költségeinek csökkentéséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat a kérelmező havi rendszeres gyógyszervásárlási kiadásaihoz nyújt települési támogatást.

(3) A kérelmező havi rendszeres gyógyszerszükségletét a vonatkozó jogszabályok, különösen az Szt. rendelkezései, és a szakmai szabályok betartásával a háziorvos igazolja.

(4)7 Gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 350%-át, közös háztartásban élő nyugdíjas házas- vagy élettársak esetén 400%-át, egyedülálló személy esetén 450%-át nem haladja meg, feltéve, hogy havi rendszeres gyógyszerszükséglete a szociális vetítési alap összegének 20%-át eléri.

(5) A gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kell megállapítani.

27. § (1)8 A gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás egy hónapra megállapított összege, amennyiben a jogosult családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 200%-át, egyedülálló személy esetén 250%-át nem haladja meg, 8.000,- Ft/hó, de legfeljebb a háziorvos által kiadott és a gyógyszertárban beárazott igazoláson szereplő összeg.

(2) A gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás egy hónapra megállapított összege, amennyiben a jogosult családjában az egy főre jutó jövedelem, illetve az egyedülálló személy jövedelme az (1) bekezdésbe foglalt mértéket meghaladja, 5.000,- Ft/hó.

(3) A gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott települési támogatás összegét, amennyiben az a háziorvosi igazolás alapján kerül kiszámításra, száz forintra kerekítve kell megállapítani.

10. Iskolakezdési települési támogatás

28. § (1) Az iskolakezdési települési támogatás a szociálisan rászoruló családokban élő gyermekek részére az iskolakezdéshez szükséges tankönyv, tanszer, egyéb iskolai felszerelés megvásárlásához nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat iskolakezdési települési támogatást a szülő (családbafogadó gyám) gondozásában lévő azon nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató gyermek után nyújt, aki a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti alap- vagy középfokú oktatást nyújtó köznevelési intézménnyel – ideértve a kizárólag sajátos nevelési igényű tanulókat ellátó intézményeket is – jogviszonyban áll.

(3) Ugyanazon gyermek után egy költségvetési (naptári) évben egyszer nyújtható iskolakezdési települési támogatás.

(4)9 Iskolakezdési települési támogatásra jogosult az a szülő (családbafogadó gyám), akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 350%-át, egyedülálló szülő (családbafogadó gyám) esetén 450%-át nem haladja meg.

29. § (1) Az iskolakezdési települési támogatás iránti kérelmet a tárgyév július hó 1. napja és szeptember hó 15. napja között lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) Az iskolakezdési települési támogatás összege gyermekenként 10.000,- Ft.

11. Óvodáztatási települési támogatás

30. § (1) Az óvodáztatási települési támogatás a szociálisan rászoruló családokban élő óvodás korú (még nem tanköteles) gyermekek részére az óvoda házirendjében előírt, az intézményben tartózkodás során használt (ún. benti) ruházat, felszerelés megvásárlásához nyújtott hozzájárulás.

(2) Az önkormányzat óvodáztatási települési támogatást a szülő (családbafogadó gyám) gondozásában lévő azon gyermek után nyújt, aki a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti óvodai nevelést nyújtó köznevelési intézménnyel – ideértve a kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekeket ellátó intézményeket is – jogviszonyban áll.

(3) Ugyanazon gyermek után egy költségvetési (naptári) évben egyszer nyújtható óvodáztatási települési támogatás.

(4)10 Óvodáztatási települési támogatásra jogosult az a szülő (családbafogadó gyám), akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 350%-át, egyedülálló szülő (családbafogadó gyám) esetén 450%-át nem haladja meg.

31. § (1) Az óvodáztatási települési támogatás iránti kérelmet az adott év július hó 1. napja és szeptember hó 15. napja között lehet benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) Az óvodáztatási települési támogatás összege gyermekenként 10.000,- Ft.

12. Újszülöttek utalványa

32. § (1) Az újszülöttek utalványa („babautalvány”) a gyermek születésére tekintettel a gondozó család részére nyújtott támogatás (jelen alcímben a továbbiakban: támogatás).

(2) A támogatás megállapítására hivatalból kerül sor. A támogatás minden gyermek után csak egyszer adható.

(3) A támogatás megállapításához a születés tényén kívül egyéb (jövedelmi, vagyoni) feltételek nem vizsgálandók.

(4) A támogatás összege – az (5) bekezdésbe foglaltak kivételével – gyermekenként 10.000,- Ft.

(5) A támogatás összege az év első újszülöttje esetén 20.000,- Ft.

13. Karácsonyi ajándékutalvány

33. § (1) A karácsonyi ajándékutalvány (jelen alcímben a továbbiakban: utalvány) az utalvány odaítélésére hatáskörrel rendelkező szerv által évente meghatározott, 75 éven felüli korosztályba, vagy egyéb, szociálisan hátrányos helyzetűnek tekintendő társadalmi csoportba, csoportokba tartozó személyek (családok) részére nyújtott támogatás.

(2) Az utalványra való jogosultság megállapítására hivatalból, minden évben a Karácsonyi Ünnepekhez kapcsolódóan kerül sor.

(3) Az utalványra való jogosultság megállapításához az (1) bekezdés szerinti korosztályba, társadalmi csoportba való tartozás tényén kívül egyéb (jövedelmi, vagyoni) feltételek nem vizsgálandók.

(4) Az utalványok fedezete a mindenkori költségvetési rendelet szociális előirányzatán belül meghatározott összeg. Az egy személy (család) részére járó utalvány értékét minden évben a rendelkezésre álló fedezet és az utalványra jogosult személyek (családok) számának figyelembe vételével kell megállapítani.

14. Karácsonyi melegétel-osztás

34. § (1) A karácsonyi melegétel-osztás a szociálisan hátrányos helyzetben lévő személyek, családok részére nyújtott, évi egyszeri, a Karácsonyi Ünnepekhez kapcsolódóan megszervezett térítésmentes természetbeni támogatás.

(2) A melegételre való jogosultság megállapításához az (1) bekezdés szerinti társadalmi csoportba való tartozás tényén kívül egyéb (jövedelmi, vagyoni) feltételek nem vizsgálandók.

(3) Személyenként (család esetében a családban élő személyenként) legfeljebb egy adag melegétel osztható ki támogatásként.

(4) A melegétel-osztás fedezete a mindenkori költségvetési rendelet szociális előirányzatán belül e célra meghatározott összeg.

15. Bursa Hungarica Ösztöndíjpályázaton részt vevők támogatása

35. § (1) A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázaton (jelen alcímben a továbbiakban: Ösztöndíjpályázat) részt vevők támogatása (jelen alcímben a továbbiakban: támogatás) az Ösztöndíjpályázaton részt vevő, mindszenti lakóhelyű hallgató részére a felsőfokú tanulmányai folytatásának ideje alatt nyújtott támogatás.

(2) A pályázó támogatásra való jogosultsága az Ösztöndíjpályázat helyi feltételeit szabályozó Támogatási szabályzat alapján kerül megállapításra.

(3) A támogatás összegét a Támogatási szabályzat alapján kell megállapítani, és azt az Ösztöndíjpályázat Általános Szerződési Feltételeiben szabályozott módon kell a hallgató részére folyósítani.

(4) A hallgatói jogviszony fennállásának ellenőrzésére, a támogatás folyósításának szüneteltetésére, megszüntetésére az Ösztöndíjpályázat Általános Szerződési Feltételei szerint kerül sor.

16. Arany János Tehetséggondozó Programban részt vevők támogatása

36. § (1) Az Arany János Tehetséggondozó Programban (jelen alcímben a továbbiakban: Program) részt vevők támogatása (jelen alcímben a továbbiakban: támogatás) a Programban részt vevő, mindszenti lakóhelyű tanuló részére a középfokú tanulmányai folytatásának ideje alatt nyújtott támogatás.

(2) Támogatás akkor állapítható meg a Programba jelentkező tanuló részére, ha anyagi támogatás nyújtását a Program adott évi pályázati felhívása feltételként előírja.

(3) A támogatás feltétele, hogy a tanuló Programban való részvételét a nevelőtestület támogassa.

(4) A támogatás összegét a Program pályázati felhívásában, valamint a Képviselő-testület határozatában foglaltak szerint kell a tanuló részére folyósítani.

(5) A támogatás folyósításának ideje alatt az oktatási intézménytől minden félévben meg kell kérni a tanuló jogviszonya fennállásáról szóló igazolást. A jogviszony megszűnése esetén a támogatás folyósítását meg kell szüntetni, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatás megtérítéséről intézkedni kell.

17. Rendkívüli települési támogatás

37. § (1) A rendkívüli települési támogatás a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint a váratlan többletkiadás miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére nyújtott ellátás.

(2) A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelmek tárgyában való döntéshozatal során az e rendeletbe foglalt objektív – különösen a jövedelmi, vagyoni – feltételek fennállásának vizsgálata mellett egyedi elbírálás és mérlegelés alkalmazásával kiemelt figyelmet kell fordítani az Szt.-ben és a jelen rendeletben lefektetett alapelvek érvényesülésére és ezzel összefüggésben a kérelmező konkrét helyzetének megítélésére.

(3)11 Rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem a szociális vetítési alap összegének 300%-át, közös háztartásban élő nyugdíjas házas- vagy élettársak esetén 350%-át, egyedülálló személy esetén 400%-át nem haladja meg. A jövedelmi és vagyoni helyzettől függetlenül rendkívüli települési támogatásban részesíthető a létfenntartást veszélyeztető helyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy is, különösen a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény 45. § (4) bekezdésébe foglalt esetekben.

(4) A rendkívüli települési támogatás összegét a (2) bekezdésbe foglalt egyedi elbírálás és mérlegelés alapján úgy kell megállapítani, hogy – az e rendeletben meghatározott kereteken belül - hozzájáruljon a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli helyzet elhárításához, az időszakos vagy tartós létfenntartási gondok áthidalásához, illetve az alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadás okozta helyzet megoldásához.

(5) Az eseti jelleggel nyújtott rendkívüli települési támogatás összege a 150 ezer forintot nem haladhatja meg.

(6) A polgármester a 18. § (1) bekezdés a) pontjába foglalt hatáskörének gyakorlása során legfeljebb évi 400 ezer forint keretösszeg erejéig nyújthat rendkívüli települési támogatást.

38. § (1) Meghatározott időszakra, havi rendszerességgel legfeljebb 6 hónapra és legfeljebb 15.000,- Ft/hó összegben nyújtható rendkívüli települési támogatás.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott időszak lejártát megelőzően legalább 15 nappal benyújtott újabb kérelem alapján, a feltételek fennállásának ismételt megvizsgálása után a meghatározott időszak legfeljebb egyszer és legfeljebb 6 hónappal hosszabbítható meg.

39. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeinek 40%-át. Ettől el lehet térni, amennyiben a temetés költségeinek viselése a kérelmező vagy családja esetében létfenntartást veszélyeztető helyzetet idézne elő.

(2) Temetési költségekhez való hozzájárulás nem állapítható meg, ha szociális temetésre vagy köztemetésre kerül sor.

40. § (1) Elemi kár az elháríthatatlan, rendkívüli természeti, időjárási esemény (különösen ár- vagy belvíz, szélvihar, villámcsapás, tűz) okozta kár, amely egyes ingatlanokat, vagy a katasztrófavédelemről szóló jogszabályok szerinti mértékben és területen több ingatlant érint, és amelynek következtében a lakhatás elemi feltételei megszűntek vagy veszélyben vannak.

(2)12 Elemi kár esetén a rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálására hatáskörrel rendelkező szerv a 37. § (3) bekezdésébe foglaltaktól eltérhet, azonban támogatás ebben az esetben is csak akkor állapítható meg, ha a károsult személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 500%-át, egyedülálló esetén havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 750%-át.

(3) Elemi kárra tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás összege legfeljebb 500 ezer forint lehet.

(4) Amennyiben a károsodott ingatlan műszakilag gazdaságosan már nem állítható helyre, az elemi kárra tekintettel folyósított rendkívüli települési támogatás használt lakás vásárlására vagy új lakóház építésére is felhasználható.

(5) Az elemi kárra tekintettel megállapított rendkívüli települési támogatás felhasználásáról az önkormányzat és a jogosult megállapodást köt egymással. A megállapodásnak tartalmaznia kell különösen

a) a támogatás összegét, a folyósítás módját, időpontját,

b) a támogatást nyújtó önkormányzat ellenőrzési jogosultságát, melyhez más szerv (pl. építésügyi hatóság stb.) közreműködését igénybe veheti,

c) a felhasználás célját, a rendeltetésszerű felhasználás igazolásának iratait, dokumentumait,

d) az elszámolási kötelezettséget, valamint annak módját és végső határidejét,

e) a céltól eltérő felhasználás esetére a visszafizetési kötelezettséget,

f) a károsult nyilatkozatát a helyreállított ingatlanra vonatkozó lakásbiztosítási szerződés megkötésének vállalásáról; ennek elmulasztása, illetve a biztosítási szerződés megkötése esetén 10 éven belül a biztosítottnak felróható megszűnés esetére a jogkövetkezményeket,

g) használt lakás vásárlása vagy új lakás építése esetén a károsodott ingatlanra vonatkozóan az önkormányzat tulajdonszerzésének szabályait.

(6) Elemi kár esetén nem nyújtható támogatás, ha

a) a kár bekövetkezését az ingatlan tulajdonosának, más jogszerű használójának felróható tevékenysége vagy mulasztása idézte elő,

b) a károsodott ingatlan nem lakás céljára szolgál,

c) a károsodott ingatlan nem kizárólagosan magántulajdonban van,

d) a károsodott ingatlan műszakilag gazdaságosan nem helyreállítható és nem állnak fenn a (4) bekezdésbe foglalt feltételek,

e) a károsultnak és családjának a károsodott ingatlanon kívül a tulajdonában, használatában más, lakás céljára szolgáló ingatlan van, illetőleg más lakáscélú ingatlanra vonatkozó bérleti joga áll fenn.

18. A települési támogatások természetbeni nyújtásának és folyósításának szabályai

41. § (1) A természetbeni szociális ellátás formájában megállapított lakásfenntartási települési támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik. Ebben az esetben a jogosultságot megállapító határozatban arról is rendelkezni kell, hogy a támogatást mely lakásfenntartási kiadás(ok)hoz nyújtják, továbbá fel kell tüntetni a fogyasztó és a fogyasztási hely azonosításához szükséges adatokat.

(2) A jegyző a szolgáltatási, egyetemes szolgáltatási vagy közszolgáltatási szerződés alapján, természetbeni szociális ellátás formájában, havi rendszerességgel nyújtott lakásfenntartási települési támogatásra való jogosultság megállapítása esetén a szolgáltató részére - a jogosultság megállapítását követő hónaptól kezdődően minden hónap 5. napjáig - elektronikus úton adatszolgáltatást teljesít az adatszolgáltatás hónapjában folyósításra került támogatásokról.

(3) Az adatszolgáltatásnak tartalmaznia kell

a) a határozatot hozó szerv megnevezését,

b) a határozat számát,

c) a támogatott szolgáltatást igénybe vevő személy nevét és születési idejét,

d) a jogosult lakcímét az irányítószámnak, a helységnek, a közterület nevének és jellegének, a házszámnak, az épületnek, lépcsőháznak, emeletnek és ajtónak a megjelölésével,

e) a fogyasztó és a fogyasztási hely azonosításához szükséges adatokat,

f) a támogatásra való jogosultság kezdő és végső időpontját,

g) a támogatás havi összegét,

h) amennyiben az nem azonos a g) pont szerinti összeggel, akkor a támogatás folyósításra kerülő összegét, azon hónapok megjelölésével, amelyekre tekintettel a folyósításra sor kerül,

i) a támogatás f) pontban jelölt időtartamon belüli megszüntetése esetén a jogosultság végső időpontját.

(4) Amennyiben a támogatás jogosultja társasházi fogyasztó, az adatszolgáltatás során a (3) bekezdés e) pontja tekintetében a társasház szolgáltató általi azonosításához szükséges adatot kell megadni.

(5) Amennyiben a támogatás havi összege az adott havi számla végösszegét meghaladja, a fennmaradó különbözeti összeget a következő havi számlában kell érvényesíteni.

(6) Adott lakásra vonatkozó szolgáltató változás esetén a változás hónapjára járó támogatás teljes összegét még a korábbi szolgáltatónak, a változást követő hónapra járó támogatást már az új szolgáltatónak kell utalni.

42. § (1) Adósságkezelési települési támogatásban részesülő jogosultnak a lakásfenntartási települési támogatás megállapítása iránt külön kérelmet nem kell benyújtania.

(2) Előrefizetős mérőkészülék alkalmazásának előírása esetén a kérelmezőnek hozzájárulásában arról is nyilatkoznia kell, hogy a készülék működtetését legalább egy évig vállalja. Amennyiben a szolgáltató a készüléket a nyilatkozatban vállalt időnél korábban, a kérelmező kérésére vagy neki felróható okból leszereli, a lakásfenntartási települési támogatásra való jogosultságot a készülék leszerelésének hónapja utolsó napjával meg kell szüntetni.

(3) Az előrefizetős mérőkészülék 23. § (2) bekezdése szerinti feltöltése a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás Kapcsolat Központ Mindszenti Családsegítő Szolgálata (a továbbiakban: családsegítő szolgálat) családgondozójának, vagy a Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézőjének közreműködésével történik. A megállapító határozat alapján minden hónapban a kijelölt családgondozó vagy ügyintéző kezéhez kerül kifizetésre az adott hónapra járó támogatás összege, aki a jogosulttal egyeztetve valamely helyi, a szolgáltatóval szerződésben álló, a kártya feltöltésére feljogosított kereskedelmi vagy vendéglátó egységben a támogatás összegét a kártyára elektronikusan feltölti.

(4) A családgondozó (ügyintéző) a feltöltő helyen kapott bizonylatnak a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Iroda Pénzügyi Csoportjához – legkésőbb a feltöltés napját követő 5 napon belül – történő benyújtásával számol el a támogatás összegével.

43. § (1) A tüzelővásárlási települési támogatás iránti kérelmek elbírálását követően a megállapított támogatásokról összesítő listát kell készíteni, mely tartalmazza legalább a sorszámot, a támogatott nevét, lakcímét, a támogatás teljes fűtési idényre (illetve annak meghatározott időszakára) megállapított mennyiségét és/vagy összegét, fajtáját, valamint megjegyzésre és a tüzelőanyag átvételét igazoló aláírásra és annak dátumára szolgáló rovatokat. Az összesítő lista egy példányát a Polgármesteri Hivatal Közgazdasági Irodája, egy példányát – a tüzelőanyag kiosztásának módjától, mikéntjétől függően – a Városüzemeltetési Csoport, vagy a feladatra az önkormányzattal szerződő (megállapodó) partner kapja.

(2) Amennyiben az erre vonatkozó külön döntés értelmében a támogatásként megállapított tüzelőanyag kiosztásáról a Városüzemeltetési Csoport gondoskodik, úgy tüzelőanyagként kizárólag tűzifa biztosítható. Ebben az esetben az (1) bekezdés szerint összesített tűzifa-mennyiséget a Városüzemeltetési Csoport erre kijelölt munkatársa vásárolja meg és veszi készletként nyilvántartásba a vonatkozó jogszabályok és a Hivatal belső szabályzatai rendelkezéseinek betartásával. A tüzelőanyag jogosultaknak történő kiosztására az önkormányzat erre kijelölt telephelyén kerül sor, melyet követően a jogosultak által – az átvétel igazolásaként - aláírt összesítő listát a Városüzemeltetési Csoport a Közgazdasági Irodának átadja.

(3) Amennyiben az erre vonatkozó külön döntés értelmében a támogatásként megállapított tüzelőanyag kiosztásáról az önkormányzattal szerződő (megállapodó) partner gondoskodik, úgy a jogosult a megállapított összeg erejéig a választása szerinti tüzelőanyag-fajtában (tűzifa, lignit, szén) kérheti azt. Ebben az esetben a tüzelőanyag jogosultaknak történő kiosztására a szerződéses partner telephelyén kerül sor, melyet követően a jogosultak által – az átvétel igazolásaként - aláírt összesítő listát a szerződéses partner a Közgazdasági Irodának átadja.

(4) A tüzelőanyag lakásra történő kiszállítására kivételes esetben kerülhet sor. Erről a hatáskörrel rendelkező szerv a megállapító határozatban (pl. egészségügyi okokra, idős életkorra stb. tekintettel) dönt.

44. § (1) A gyógyszerköltségek viselésének támogatására benyújtott kérelemhez becsatolt háziorvosi igazolást – amennyiben arra törvény vagy kormányrendelet, miniszteri rendelet felhatalmazást ad – a szakhatósági állásfoglalás kiadása végett meg kell küldeni az illetékes egészségbiztosítási szakigazgatási szervnek. A szakhatósági állásfoglalást a kérelem beérkezését követő 5 napon belül meg kell kérni.

(2) A gyógyszerköltségek viseléséhez nyújtott támogatást minden hónap 5. napjáig a Polgármesteri Hivatal pénztárában készpénzben kell kifizetni, vagy a jogosult választása szerinti bankszámlára kell átutalni.

45. § (1) Az iskolakezdési és az óvodáztatási települési támogatás összegének átutalására, illetve pénztári kifizetésére első alkalommal (az addig jogerős döntések alapján) az adott év augusztus hó 15. és 31. napja, második alkalommal szeptember hó 15. és 30. napja között a kérelemben, valamint támogatást megállapító határozatban foglaltak szerint kerül sor.

(2) Az iskolakezdési és óvodáztatási települési támogatást megállapító határozatban előírt elszámolási kötelezettséget az átutalás, illetve a pénztári kifizetés napjától számított 30 napon belül kell teljesíteni. Az elszámolás során a jogosult szülő (családbafogadó gyám) nevére kiállított, e rendelet szerinti termék megvásárlásáról szóló, legkorábban a kérelem benyújtásának napja után kiállított számla fogadható el.

(3) A (2) bekezdésbe foglalt elszámolási határidő elmulasztása esetén a szülő (családbafogadó gyám) köteles a támogatást egy összegben 30 napon belül visszafizetni. Ha e határidő eredménytelenül telik el, úgy a pénzfizetési kötelezettség végrehajtására vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.

(4) Amennyiben a (3) bekezdésbe foglalt egy összegű visszafizetési kötelezettségét önként nem teljesíti, a szülő (családbafogadó gyám) a tárgyévet követő évben iskolakezdési és óvodáztatási települési támogatásra nem jogosult.

46. § (1) Az újszülött utalvány gondozó család részére történő átadására a gyermek születését követően – lehetőleg – 60 napon belül kerül sor.

(2) Az utalvány természetbeni támogatásként babaápolási cikkek vásárlására használható fel.

(3) A Képviselő-testület szociális feladatokat ellátó bizottsága évente meghatározza, hogy az adott évben mely helyi egyéni vállalkozó, társas vállalkozás bocsáthatja ki az utalványokat. Az utalvány kibocsátójával a kibocsátás és felhasználás szabályaira vonatkozóan megállapodást kell kötni.

47. § (1) A karácsonyi ajándékutalvány jogosult részére történő átadására minden évben a Karácsonyi Ünnepeket megelőző 15 napon belül kerül sor.

(2) A karácsonyi ajándékutalvány természetbeni támogatásként élelmiszerek, tartós élelmiszerek, háztartási tisztítószerek, vegyi áruk vásárlására használható fel.

(3) A Képviselő-testület szociális feladatokat ellátó bizottsága évente meghatározza, hogy az adott évben mely cégtől, egyéni vállalkozótól kerülnek beszerzésre a karácsonyi ajándékutalványok. Az utalvány kibocsátójával a kibocsátás és felhasználás szabályaira vonatkozóan megállapodást kell kötni.

48. § (1) A 15 ezer forintot meghaladó rendkívüli települési támogatás esetén a megállapító szerv köteles megvizsgálni a támogatás vagy annak egy része természetbeni formában történő nyújtásának lehetőségét.

(2) Rendkívüli települési támogatás természetben történő nyújtásának minősül különösen a fogyasztásra kész étel vásárlására felhasználható Erzsébet-utalvány, az étkezési térítési díj vagy a tankönyvek díja intézménynek történő átutalása, a közüzemi díjhátralék szolgáltatónak történő utalása.

(3) A (2) bekezdésbe foglaltakon túl természetbeni támogatásnak minősül, amennyiben a rendkívüli települési támogatást az ügyintéző vagy a családsegítő szolgálat családgondozója vásárolja le és a vásárolt élelmiszereket, árucikkeket adja át a jogosultnak.

(4) A temetési költségek viseléséhez benyújtott kérelem esetén ahhoz csatolni kell a kérelmező nevére kiállított temetési számlát vagy számlákat.

49. § (1) Meghatározott időszakra, havi rendszerességgel nyújtott rendkívüli települési támogatás esetén adott időszakon belül a következő havi összeg folyósításának feltételeként – a 15. §-ba foglaltak szerint - az előző havi összeg felhasználásáról szóló elszámolási kötelezettség írható elő.

(2) Ha a jogosult az elszámolási kötelezettségét nem, vagy nem határidőben teljesíti, a folyósított rendkívüli települési támogatás visszafizetésére kell kötelezni, valamint havi rendszerességgel folyósított települési támogatás esetén a további folyósítást a hónap utolsó napjával meg kell szüntetni.

19. Köztemetés

50. §13 (1)14 A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvényben szabályozott megtérítési kötelezettség alól kérelemre

a) ha a kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap összegének kétszeresét, egyedülálló kötelezett esetében havi jövedelme nem éri el a szociális vetítési alap összegének két és félszeresét, vagy egyébként a kötelezett a köztemetés költségének megtérítése miatt létfenntartást veszélyeztető helyzetbe kerülne, teljes mentesítés,

b) ha a jövedelem az a) pontba foglaltnál magasabb, de családban élő kötelezett esetében az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el a szociális vetítési alap összegének háromszorosát, egyedülálló kötelezett esetében a havi jövedelme nem éri el a szociális vetítési alap összegének három és félszeresét, részleges - legfeljebb azonban a köztemetés költségének 50%-áig terjedő - mentesítés, továbbá

c) részletfizetési kedvezmény adható.

(2) Az (1) bekezdés c) pontja esetén a kedvezmény futamideje a 24 hónapot nem haladhatja meg.

20. A személyes gondoskodást nyújtó ellátások formái

51. § (1) A szociálisan rászorultak részére az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások:

a) szociális alapszolgáltatások,

b) szakosított ellátás.

(2) Szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) tanyagondnoki szolgáltatás,

c) házi segítségnyújtás,

d) családsegítés,

e) időskorúak nappali ellátása.

(3) Szakosított ellátás: Időskorúak Ápolást, Gondozást Nyújtó Otthona.

21. Alapszolgáltatások

52. § (1) Az alapszolgáltatások megszervezésével a települési önkormányzat segítséget nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból származó problémáik megoldásában.

(2) A szociális alapszolgáltatást nyújtó személy, intézmény – a külön jogszabályban meghatározottak szerinti – dokumentációt vezet.

(3) Az önkormányzat fenntartásában biztosított szociális alapszolgáltatások:

a) étkeztetés,

b) tanyagondnoki szolgáltatás.

(4) A Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás fenntartásában működő szociális alapszolgáltatások:

a) házi segítségnyújtás,

b) családsegítés,

c) nappali ellátás.

(5) A (4) bekezdésbe foglalt szociális alapszolgáltatások igénybevételének és a fizetendő térítési díjaknak a szabályait – mint a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás Társulási megállapodásában kijelölt önkormányzat - Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének vonatkozó rendelete tartalmazza.

22. Szociális étkeztetés

53. § (1) Az étkeztetés keretében a szociálisan rászorultaknak napi egyszeri meleg étkezéséről gondoskodik az önkormányzat, ha azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.

(2) Az étkeztetés történhet

a) házhoz szállítással,

b) elvitellel.

(3) Az étkeztetés iránti kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál kell benyújtani az igénylőnek vagy törvényes képviselőjének.

(4) A normál, valamint a diétás étkeztetésre vonatkozó kérelem adattartalmát a 3. melléklet tartalmazza.

(5) Az ellátott naptári éven belül egy alkalommal kérheti, hogy az étkezést a megállapodásban rögzített főzőkonyha helyett az önkormányzat másik főzőkonyhája biztosítsa. Módosításra a megállapodás megkötésétől, illetve az előző módosítástól számított legfeljebb 3 hónap elteltével van lehetőség. A módosítási kérelmeket érkezési sorrendben kell teljesíteni. A módosítási kérelmeknek az adott főzőkonyha kapacitásáig lehet helyt adni.

(6) Módosításra minden hónap első napjával kerülhet sor. A kérelmet ezt megelőzően legalább 15 nappal kell benyújtani.

54. § (1)15 Az étkeztetésre való jogosultság elbírálásakor szociálisan rászorulónak minősül, akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 530%-át, egyedülálló személy esetén havi jövedelme nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 650%-át, és kora, egészségi állapota, fogyatékossága, pszichiátriai betegsége, szenvedélybetegsége, vagy hajléktalansága miatt önmaga, illetve eltartottjai részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képes biztosítani az ellátást.

(2) Étkeztetés iránti kérelmet nyújthat be az a személy is, aki olyan létfenntartását veszélyeztető helyzetbe kerül, amely az ő vagy közeli hozzátartozói megélhetését fenyegeti.

(3) A jegyző az étkeztetésre vonatkozó kérelmeknek mindaddig helyt adhat, ameddig a szolgáltatás-nyújtási kapacitását az önkormányzat nem lépi túl.

55. § (1) Kora miatt szociális étkeztetésre jogosult, aki a 65. életévét betöltötte.

(2) Egészségi állapotra hivatkozással benyújtott kérelem alátámasztására a kérelmező a háziorvos által kiállított, az ellátást igénylő betegségére, egészségi állapotára vonatkozó igazolást köteles csatolni kérelméhez, amely bizonyítja az 55. § (1) bekezdésébe foglalt helyzet fennállását.

(3) Fogyatékosságra hivatkozással benyújtott kérelem alátámasztására a kérelmező a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvény alapján folyósított támogatást igazoló dokumentumot köteles a kérelemhez csatolni.

(4) Pszichiátriai betegségre, illetőleg szenvedélybetegségre hivatkozással benyújtott kérelem alátámasztására a kérelmező a szakorvos által kiállított, az ellátást igénylő betegségére, egészségi állapotára vonatkozó igazolást köteles csatolni kérelméhez, amely bizonyítja az 55. § (1) bekezdésébe foglalt helyzet fennállását.

(5) Hajléktalanságra hivatkozással benyújtott kérelem alátámasztására a kérelmező tartózkodási helyére vonatkozóan azt köteles igazolni, hogy lakóhellyel nem rendelkezik, tartózkodási helyeként pedig az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg.

(6) Amennyiben a kérelmező igénye elutasításra került, ez ellen az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez címzett, de a jegyzőhöz benyújtott panasszal élhet.

56. § (1) Az ellátás megkezdése előtt az ellátást igénylővel, vagy törvényes képviselőjével határozott vagy határozatlan időre írásban a 4. melléklet szerinti adattartalommal megállapodást kell kötni.

(2) A szolgáltató a jogosultság feltételeit az igénybevételt megelőzően, illetve a szolgáltatást igénybe vevők esetében évente legalább egy alkalommal jogosult felülvizsgálni.

(3)16 Amennyiben a felülvizsgálat során megállapítást nyer, hogy a szociális étkeztetésre való jogosultság valamely feltétele már nem áll fenn, az önkormányzat jogosult a megállapodást felmondani. Az ellátás nyújtását legkésőbb a felmondásról szóló értesítés kézhezvételét követő 15. nap utáni naptól meg kell szüntetni.

(4) Az étkeztetés ellátáshoz kapcsolódó egyéb szolgáltatás a kiszállítás. A Mindszenti Polgármesteri Hivatal kiszállítással biztosítja az étkeztetést azon személyeknek, akik kérelmezik ezt a kapcsolódó szolgáltatást.

57. § (1) Az étkeztetésért és kiszállításért az ellátás jogosultja az 1. melléklet szerinti térítési díjat köteles fizetni.

(2) A térítési díj felülvizsgálatára a szolgáltatás nyújtója évente két alkalommal – először április hónap 1. napi hatállyal - jogosult. A felülvizsgálatot követően megállapított térítési díjról a jegyző értesítést küld az ellátás igénybe vevőjének.

(3) Ha az ellátott, törvényes képviselője vagy a térítési díjat megfizető személy a személyi térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, a (2) bekezdés szerinti értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testületéhez fordulhat.

(4) A térítési díjat a kibocsátott számlán szereplő határidőig a Mindszenti Polgármesteri Hivatal költségvetési számlájára kell befizetni.

23. Tanyagondnoki szolgáltatás

58. § A tanyagondnoki szolgáltatás szabályait Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének külön rendelete tartalmazza.

59. § A tanyagondnoki szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

24. Szakosított ellátás

60. § Ha az életkoruk, egészségi állapotuk, valamint szociális helyzetük miatt a rászorult személyekről az alapszolgáltatások keretében nem lehet gondoskodni, a rászorultakat állapotuknak és helyzetüknek megfelelő szakosított ellátási formában kell gondozni.

61. § (1) A Mindszent városban működtetett, a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás (HTKT) által fenntartott szakosított ellátás: Idősek Ápolást, Gondozást Nyújtó Otthona (6630 Mindszent, Kőrösi Cs. S. u. 1.)

(2) A szakosított ellátás igénybevételének és a fizetendő térítési díjaknak a szabályait – mint a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulás Társulási megállapodásában kijelölt önkormányzat - Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlésének vonatkozó rendelete tartalmazza.

25. Szociálpolitikai kerekasztal, szolgáltatástervezési koncepció

62. § Az önkormányzat szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére. A helyi szociálpolitikai kerekasztal legalább évente egy alkalommal ülést tart. Tagjai a polgármester, a jegyző, a HTKT Kapcsolat Központ főigazgatója, a HTKT és az önkormányzat által fenntartott szociális intézmények vezetői, a Képviselő-testület szociális feladatokat ellátó bizottságának elnöke, a helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke, valamint az Idősügyi Tanács elnöke. A kerekasztal üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni a Szociálpolitikai Tanács területi szervének vezetőjét, valamint – a tárgyalt előterjesztés témájától függően - a megyei szociális intézmények vezetőit is.

63. § A szociális szolgáltatástervezési koncepciót a Hódmezővásárhelyi Többcélú Kistérségi Társulással egyeztetve, az adott ciklusra elfogadott Gazdasági és Munkaprogramhoz igazodóan kell elkészíteni. Megalkotásakor figyelemmel kell lenni az önkormányzat gazdasági helyzetére, teherbíró képességére is.

26. Záró rendelkezések

64. § Hatályát veszti a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 3/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet.

65. § Ez a rendelet 2022. január 1-jén lép hatályba.

1. melléklet17

Szociális étkeztetés térítési díjai

1. Szociális étkeztetés intézményi térítési díja

1.1. Kiszállítási igény nélkül az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege:

a)18 ha a jövedelem a szociális vetítési alap összegének 200%-át nem haladja meg: 580,- Ft/nap,

b)19 ha a jövedelem a szociális vetítési alap összegének 250%-át nem haladja meg: 775,- Ft/nap,

c)20 ha a jövedelem a szociális vetítési alap összegének 250%-át meghaladja: 970,- Ft/nap.

1.2. Kiszállítási igény esetén az 1. pont alatti díj és a kiszállításra jutó költség napi összege:

a)21 ha a jövedelem a szociális vetítési alap összegének 200%-át nem haladja meg: 580,- Ft + 25,- Ft szállítási költség = 605,- Ft/nap,

b)22 ha a jövedelem a szociális vetítési alap összegének 250%-át nem haladja meg: 775,- Ft + 45,- Ft szállítási költség = 820,- Ft/nap,

c)23 ha a jövedelem a szociális vetítési alap összegének 250%-át meghaladja: 970,- Ft + 65,- Ft szállítási költség = 1.035,- Ft/nap.

2. Diétás étkeztetés intézményi térítési díja

2.1. Kiszállítási igény nélkül az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege: 1.130,- Ft/nap.

2.2. Kiszállítási igény esetén az 1. pont alatti díj és a kiszállításra jutó költség napi összege: 1.130,- Ft + 60,- Ft szállítási költség = 1.190,- Ft/nap.

3. Személyi térítési díj

3.1. Kiszállítási igény nélkül: az I.1. pont a) – c) alpontjai, valamint a II.3. pont szerinti díj és az igénybe vett étkezések szorzata szerinti összeg azzal, hogy az így megállapított térítési díj nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 30%-át.

3.2. Kiszállítási igény esetén: az I.2. pont a) – c) alpontjai, valamint a II.4. pont szerinti díj és az igénybe vett étkezések szorzata szerinti összeg azzal, hogy az így megállapított térítési díj nem haladhatja meg az ellátást igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 30%-át.

2. melléklet

Települési támogatás iránti kérelmek adattartalma

1. Kérelmező személyes adatai (név, születési név, születési hely és idő, anyja neve, társadalombiztosítási azonosító jele, idegenrendészeti státusza, lakóhelye, tartózkodási helye, és – nem kötelező jelleggel – elérhetősége).

2. A kérelmezett háztartásra vonatkozó adatok (közös háztartásban élők száma, neve, születési neve, születési helye és ideje, társadalombiztosítási azonosító jele).

3. A kérelmező és a vele közös háztartásban élők havi nettó jövedelme (munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból, egyéni vagy társas vállalkozásból származó jövedelem, a gyermek ellátásához, gondozásához kapcsolódó támogatások, nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű szociális ellátás, önkormányzat, járási hivatal, munkaügyi szervek által folyósított ellátások, valamint egyéb – pl. egyszerűsített foglalkoztatásból – származó jövedelem).

4. A kérelem szöveges indokolása.

5. Egyes települési támogatásokhoz kapcsolódó speciális adatok (pl. lakásfenntartási támogatás esetén: fogyasztási hely azonosító, mely közüzemi szolgáltatáshoz kapcsolódóan kéri a támogatást; tüzelővásárlási települési támogatás esetén: a lakás alapterülete, egyedi fűtőberendezések száma, nyilatkozat a tüzelőanyag saját elszállításáról; gyógyszervásárlási települési támogatás esetén: nyilatkozat, hogy alanyi vagy normatív jogon a kérelmezőnek közgyógyellátást nem állapítottak meg; iskolakezdési és óvodáztatási települési támogatás esetén: a gyermek jogviszonyának igazolása).

6. Vagyonnyilatkozat (ingatlanok és jelentősebb ingóságok jellemző adatai, pl. helyrajzi szám és/vagy cím, terület, alapterület, tulajdoni hányad, rendszám, a szerzés ideje, becsült forgalmi érték).

7. A kérelemben közölt adatok valódiságára vonatkozó nyilatkozat, személyes adatkezelési nyilatkozat.

8. A kérelemhez csatolni kell a hivatalos jövedelemigazolásokat, valamint a rendelet normaszövegéből következő, továbbá az 5. pontba foglaltak bizonyítására szolgáló igazolásokat, nyilatkozatokat.

3. melléklet

Szociális és diétás étkeztetés iránti kérelem adattartalma

1. Az ellátást igénybevevő személyes adatai (név, születési név, születési hely és idő, anyja neve, lakóhely, tartózkodási hely, állampolgársága, idegenrendészeti státusza, társadalombiztosítási azonosító jele, telefonszáma, valamint a legközelebbi hozzátartozó vagy a törvényes képviselő neve, lakóhelye, elérhetősége).

2. Az étkeztetés igénybevételére vonatkozó adatok (mikortól kéri az étkeztetés biztosítását, milyen gyakorisággal, mely főzőkonyhát választja, kiszállítást kér vagy elviszi az ebédet).

3. A kérelmező és a vele közös háztartásban élők havi nettó jövedelme (munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból, egyéni vagy társas vállalkozásból származó jövedelem, a gyermek ellátásához, gondozásához kapcsolódó támogatások, nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű szociális ellátás, önkormányzat, járási hivatal, munkaügyi szervek által folyósított ellátások, valamint egyéb – pl. egyszerűsített foglalkoztatásból – származó jövedelem).

4. Csatolandó mellékletek: orvosi igazolás az egészségi állapotról, nyilatkozat más alapszolgáltatás igénybevételéről, hivatalos jövedelemigazolások, személyes adatkezelési nyilatkozat.

5. Diétás étkeztetés esetén a 4. pontba foglaltakon túl csatolni kell az igényelt diétaféleségre vonatkozó nyilatkozatot, valamint az ezt alátámasztó orvosi igazolást.

4. melléklet

Szociális étkeztetést igénybe vevőkkel kötendő megállapodás adattartalma

1. Az ellátást igénylő személyes adatai (neve, születési neve, születési helye és ideje, anyja neve, lakóhelye, tartózkodási helye).

2. A törvényes képviselő adatai (neve, születési neve, születési helye és ideje, anyja neve, lakóhelye, elérhetősége

3. A Megállapodás Mindszenti Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Szolgáltató, képv.: jegyző), valamint az ellátást igénylő (a továbbiakban: Igénybe vevő) között (a továbbiakban együttesen: Felek) jön létre az alulírott helyen és időben, az alábbi feltételekkel.

4. Az Igénybe vevő személyes gondoskodás körébe tartozó szociális alapszolgáltatásként szociális étkeztetést vesz igénybe a Szolgáltatótól a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló törvény (Szt.), valamint Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelete (Ör.) alapján.

5. Felek rögzítik és az Igénybe vevő tudomásul veszi, hogy a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.

6. Felek a jelen Megállapodást határozatlan vagy határozott időre kötik.

7. Az ellátás keretében a Szolgáltató napi egyszeri meleg étkezést biztosít az Igénybe vevő részére. A Szolgáltató a szolgáltatást munkanapokon biztosítja. Ennek megfelelően nem biztosít szolgáltatást pihenő és munkaszüneti nap, valamint hivatalos állami ünnepnapokon (január 1., március 15., május 1., Nagypéntek, Húsvét hétfő, Pünkösd hétfő, augusztus 20., október 23., november 1., december 24-25-26.).

8. Az Igénybe vevő választása az igénybevétel módjáról, időtartamáról.

9. A szociális étkeztetésért térítési díjat – amennyiben kiszállítással történik, úgy szállítási díjat is - kell fizetni. A térítési díjat az Igénybe vevő, illetve az Szt. szabályai szerinti személy köteles megfizetni a Szolgáltató részére. A Szolgáltató az ellátás igénybevételét megelőzően levélben értesíti az Igénybe vevőt az intézményi, valamint a személyi térítési díj összegéről, a jelen Megállapodás 8. pontja függvényében a kiszállítás költségéről és a fizetendő térítési díj kiszámításának módjáról. A fizetendő térítési díj nem haladhatja meg az Igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének Szt.-ben meghatározott százalékát.

10. A térítési díjat – kiszállítási igény esetén a kiszállítási díjjal együtt - utólag, a tárgyhót követő hónap 10. napjáig a Szolgáltató által kibocsátott számla alapján átutalással, vagy Mindszenti Polgármesteri Hivatal a Pillér Takarékszövetkezetnél vezetett költségvetési elszámolási számlájára történő befizetéssel kell megfizetni.

11. Ha az Igénybe vevő vagy törvényes képviselője a személyi térítési díj összegét vitatja, illetve annak csökkentését vagy elengedését kéri, akkor a térítési díj összegéről szóló értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületéhez fordulhat. A Képviselő-testület határozattal dönt a személyi térítési díj összegéről.

12. Ha az Igénybe vevő a befizetést elmulasztotta, a Szolgáltató képviseletében a jegyző 15 napos határidő megjelölésével írásban felhívja az elmaradt térítési díj befizetésére, valamint a befizetés elmaradásának jogkövetkezményeire. Ha a határidő eredménytelenül telt el, a jegyző a díjhátralék fizetési meghagyásos eljárásban történő behajtása iránt intézkedhet. Az Igénybe vevő halála miatt be nem hajtható követelés erejéig hagyatéki hitelezői igényt kell benyújtani.

13. A személyi térítési díj összege a megállapítás időpontjától függetlenül évente két alkalommal vizsgálható felül az Szt.-ben foglaltak figyelembe vételével.

14. Térítési díjat csak a ténylegesen igénybe vett étkezési napok után kell fizetni. Amennyiben az Igénybe vevő az étkeztetést bármilyen okból ideiglenesen nem kívánja vagy nem tudja igénybe venni, e tényt az igénybevétel ideiglenes szünetelésének kezdő napját megelőző legalább két nappal köteles a Szolgáltatónak bejelenteni. A bejelentés elmulasztása esetén csak az igénybevétel ideiglenes szünetelése kezdő napját követő 3. munkanaptól mentesül a díjfizetés alól.

15. A Szolgáltató haladéktalanul értesíti az Igénybe vevőt, ha a szolgáltatást ideiglenesen bármilyen okból (pl. közüzemi szolgáltatások – víz, gáz, villany – korlátozása, egészségügyi hatóság intézkedése stb.) miatt nem tudja biztosítani.

16. A Felek között megkötött jelen Megállapodás megszűnésének esetei (lemondás, térítési díjfizetés elmulasztása, igénybevevő halála, olyan magatartás tanúsítása az igénybevevő részéről, ami a szolgáltatást lehetetlenné teszi).

17. Jelen Megállapodás megkötésével egyidejűleg a Szolgáltató (a Polgármesteri Hivatal asszisztens útján) szóban is tájékoztatja Igénybe vevőt (törvényes képviselőjét) a szolgáltatás tartalmáról, az igénybevétel jogosultsági feltételeiről, a vezetett nyilvántartások adattartalmáról, az Szt. és az Ör. térítési díjra vonatkozó rendelkezéseiről (megállapítás, fellebbezési jog, fizetési határidő és módok, a fizetés elmulasztásának jogkövetkezményei), a kérelem benyújtásához szükséges iratokról.

18. Igénybe vevő (törvényes képviselője) a jelen Megállapodás aláírásával tudomásul veszi és magára nézve kötelezőnek fogadja el az abban foglaltakat. Tudomásul veszi(k) továbbá, hogy az igénybevételi jogosultság feltételeiben, a szolgáltatás biztosításához kapcsolódó adatokban bekövetkezett változásokról haladéktalanul köteles(ek) tájékoztatni a Szolgáltatót. A tájékoztatási kötelezettség Mindszenti Polgármesteri Hivatal asszisztense részére írásban vagy szóban (6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.) történő bejelentéssel teljesíthető.

19. Az Igénybe vevő, illetve törvényes képviselője a szolgáltatás során felmerülő problémákkal kapcsolatosan panasszal élhet Mindszent Város Jegyzőjénél. A jegyző 15 napon belül köteles a panasztevőt írásban értesíteni a panasz kivizsgálásának eredményéről. Amennyiben a jegyző határidőben nem intézkedik, vagy a panasztevő nem ért egyet az intézkedéssel, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül Mindszent Város Képviselő-testületéhez fordulhat.

20. Igénybe vevő (törvényes képviselője) a jelen Megállapodás aláírásával tudomásul veszi, hogy az ellátás biztosításának időtartama alatt a Szolgáltató a jogosultságot felülvizsgálhatja. Ha az Igénybe vevő a felülvizsgálat megállapítása alapján már nem jogosult az ellátásra, az ellátást meg kell szüntetni. A megszüntetésről a Szolgáltató írásban tájékoztatja az Igénybe vevőt.

21. A megállapodás módosítására sor kerülhet jogszabályi feltételek változása, valamint a felek közös megegyezése esetén. A megállapodást aláíró felek kijelentik, hogy vitás kérdéseiket elsődlegesen tárgyalás, egyeztetés útján, illetve a 19. pontban foglaltak szerint kívánják rendezni. Jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyv, továbbá a szociális ellátásokra vonatkozó mindenkori jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

1

A 3. § a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 26.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 14. § a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 1. pontja szerint módosított szöveg.

3

A 20. § (4) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 2. pontja szerint módosított szöveg.

4

A 22. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 3. pontja szerint módosított szöveg.

5

A 24. § (4) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 4. pontja szerint módosított szöveg.

6

A 25. § (2) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 5. pontja szerint módosított szöveg.

7

A 26. § (4) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 6. pontja szerint módosított szöveg.

8

A 27. § (1) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 7. pontja szerint módosított szöveg.

9

A 28. § (4) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 8. pontja szerint módosított szöveg.

10

A 30. § (4) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 9. pontja szerint módosított szöveg.

11

A 37. § (3) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 10. pontja szerint módosított szöveg. A 37. § (3) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 26.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

12

A 40. § (2) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 11. pontja szerint módosított szöveg.

13

Az 50. § a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 26.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

14

Az 50. § (1) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (V. 26.) önkormányzati rendelete 1. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

15

Az 54. § (1) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

16

Az 56. § (3) bekezdése a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

17

Az 1. melléklet a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2022. (VI. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 26/2022. (XII. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 21/2023. (X. 26.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

18

Az 1. melléklet 1.1. pont a) alpontja a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 14. pontja szerint módosított szöveg.

19

Az 1. melléklet 1.1. pont b) alpontja a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 15. pontja szerint módosított szöveg.

20

Az 1. melléklet 1.1. pont c) alpontja a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 16. pontja szerint módosított szöveg.

21

Az 1. melléklet 1.2. pont a) alpontja a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 17. pontja szerint módosított szöveg.

22

Az 1. melléklet 1.2. pont b) alpontja a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 18. pontja szerint módosított szöveg.

23

Az 1. melléklet 1.2. pont c) alpontja a Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelete 3. § 19. pontja szerint módosított szöveg.