Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (III.2.) önkormányzati rendelete

Mindszent Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Hatályos: 2021. 03. 03- 2022. 01. 27

Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2021. (III.2.) önkormányzati rendelete

Mindszent Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetéséről

Mindszent Város Polgármestere a 27/2021. (I. 29.) Korm. rendelettel kihirdetett veszélyhelyzetre tekintettel a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. §-ában, az államháztartásról szóló törvény végrehajtására kiadott 368/2011. (XII.31.) Kormányrendeletben (a továbbiakban: Ávr.), valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényben (a továbbiakban: Gst.), a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvényben (a továbbiakban: Nvtv.) foglaltak alapján – figyelemmel a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényben foglaltakra – az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed Mindszent Város Önkormányzatára, szerveire, az önkormányzat által alapított és fenntartott önállóan működő és gazdálkodó Mindszenti Polgármesteri Hivatalra és az önállóan működő költségvetési szervekre (továbbiakban: intézmények), az önkormányzat által alapított gazdasági társaságra, az Önkormányzat központi kezelésű feladataira, továbbá mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, alapítványokra, közalapítványokra, gazdasági társaságokra, amelyek az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.

2. § (1) A Képviselő-testület az Áht. alapján a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet az alábbiak szerint:

Cím

Neve

Alcím

Neve

száma

száma

1

Önkormányzat működési feladatai

1

Mindszent Város Önkormányzata
6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

Önkormányzati hivatal működése
Önkormányzati jogalkotás
Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás
Képviselő-testületi üléssel kapcsolatos feladatok
Adóigazgatási feladatok
Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok
Közvilágítás
Köztemető fenntartása

Egyéb önkormányzati feladatok
Egészségügyi feladatok
Házi orvosi ellátás
Házi orvosi ügyeleti ellátás
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
Járóbeteg-szakellátás
- Vérvételi mintahely
- Fizikoterápia
Vízgazdálkodási és vízkárelhárítási feladatok
Vízgazdálkodási feladatok
Szennyvízgazdálkodási feladatok
Sport és ifjúsági ügyek
Sportlétesítmények működtetése
Üdülő és szálláshely szolgáltatás
Egyéb szabadidő szolgáltatás
Hulladékgazdálkodási feladatok
Nem veszélyes hulladékkal történő gazdálkodás
Veszélyes hulladékkal történő gazdálkodás
Helyi környezet- és természetvédelmi feladatok
Állategészségügyi feladatok
Ebrendészeti feladatok
Polgári- és katasztrófavédelmi feladatok
Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenység
Ár- és belvízvédelmi tevékenység
Komp- és révközlekedés
Piac üzemeltetése
Közfoglalkoztatási feladatok
Civil egyesületek támogatása
Közterület rendjének fenntartása
Nem közművel összegyűjtött szennyvíz ártalmatlanítása

2

Mindszenti Polgármesteri Hivatal
6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

Önkormányzati hivatal működése
Önkormányzati jogalkotás
Önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás
Választással, helyi népszavazással járó feladatok
Adóigazgatási feladatok
Településüzemeltetéshez kapcsolódó feladatok
Zöldterület-gazdálkodás
Közutak fenntartása
Kerékpárutak fenntartása

Egyéb önkormányzati feladatok
Hulladékgazdálkodási feladatok
Nem veszélyes hulladékkal történő gazdálkodás
Veszélyes hulladékkal történő gazdálkodás
Településfejlesztési, településrendezési feladatok
Város- és községgazdálkodási feladatok
Helyi környezet- és természetvédelmi feladatok
Állategészségügyi feladatok
Ebrendészeti feladatok
Polgári- és katasztrófavédelmi feladatok
Ár- és belvízvédelmi tevékenység
Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok
Közterület rendjének fenntartása
Szociális, gyermekjóléti és gyermek-étkeztetési feladatok
Szociális ellátások juttatásai
Szociális étkeztetési feladatok
Tanyagondnoki feladatok
Intézményi gyermekétkeztetési feladatok
Rászoruló gyermekek intézményen kívüli (szünidei) étkeztetési feladatai

3

Károly Óvoda
6630 Mindszent, Szabadság tér 4.

Egyéb önkormányzati feladatok
Közfoglalkoztatási feladatok

4

Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár
6630 Mindszent, Szabadság tér 37.

Egyéb önkormányzati feladatok
Közfoglalkoztatási feladatok

2

Köznevelési feladatok

1

Károly Óvoda
6630 Mindszent, Szabadság tér 4.
Telephelyek:
6630 Mindszent, József A. u…..,
6630 Mindszent, Móricz Zs. u. 1.

Óvodanevelés, ellátás szakmai feladatai
Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének, ellátásának szakmai feladatai
Óvodaműködtetési feladatok

2

Mindszent Város Önkormányzata
6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

Óvodaműködtetési feladatok

3

Szociális, gyermekjóléti és gyermek-étkeztetési feladatok

1

Mindszent Város Önkormányzata
6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

Szociális és gyermekjóléti feladatok
Szociális ellátások juttatásai
Szociális étkeztetési feladatok
Tanyagondnoki feladatok
Gyermek-étkeztetési feladatok
Intézményi gyermekétkeztetési feladatok
Rászoruló gyermekek intézményen kívüli (szünidei) étkeztetési feladatai

2

Mindszenti Polgármesteri Hivatal
6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

Szociális és gyermekjóléti feladatok
Szociális étkeztetési feladatok
Tanyagondnoki feladatok
Gyermek-étkeztetési feladatok
Intézményi gyermekétkeztetési feladatok
Rászoruló gyermekek intézményen kívüli (szünidei) étkeztetési feladatai

4

Kulturális feladatok

1

Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár
6630 Mindszent, Szabadság tér 37.
Kezelt épületek:
Tisza Művelődési Ház
Könyvtár
Helytörténeti Gyűjtemény
Hét Halász Vendégház

Könyvtári feladatok
Közművelődési feladatok
Múzeumi (gyűjteményi) feladatok

2

Mindszent Város Önkormányzata
6630 Mindszent, Köztársaság tér 31.

Könyvtári feladatok
Közművelődési feladatok
Múzeumi (gyűjteményi) feladatok

(3) Jelen rendelet alkalmazásakor figyelembe kell venni Mindszent Város Önkormányzatának vagyongazdálkodásról szóló helyi rendeletét, Beszerzési Szabályzatát, Közbeszerzési Szabályzatát, Közbeszerzési Tervét és minden gazdálkodással kapcsolatos szabályzatot.

2. Az önkormányzati költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege

3. § A Képviselő-testület Mindszent Város Önkormányzata 2021. évi költségvetésének

bevételi főösszegét 3 019 835 300 Ft-ban

kiadási főösszegét 3 019 835 300 Ft-ban

határozza meg.

4. § A 3. §-ban megállapított bevételi főösszegen belül a – jelen rendelet szerint – az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő költségvetési szervei együttes bevételi előirányzatát 3 019 835 300 Ft-ban határozza meg.

Ezen belül:

1.) Működési bevételek

1 727 768 885

Ft

B1

Működési célú támogatások államháztartáson belülről

499 529 847

Ft

B11

ebből önkormányzati működési támogatás

439 155 781

Ft

B16

ebből egyéb működési támogatás

60 374 066

Ft

B3

Közhatalmi bevételek

326 970 102

Ft

ebből átengedett központi bevétel

0

Ft

ebből egyéb közhatalmi bevétel (felhalmozásra
átcsoportosított helyi adó nélkül)

326 970 102

Ft

B4

Működési bevételek

184 207 677

Ft

B6

Működési célú átvett pénzeszközök

7 830 229

Ft

B8111/2

Hitel felvétele működési célra

25 000 000

Ft

B8131/1

Működési maradvány

73 809 605

Ft

B816/2

Működési támogatás

610 421 425

Ft


2.) Felhalmozási bevételek

1 292 066 415

Ft

B1

Működési célú támog.ÁH-on belülről átcsop. felhalm-ra

0

Ft

B2

Felhalmozási célú támogatások ÁH-on belülről

1 047 806 858

Ft

B21

ebből felhalmozási célú önkormányzati támogatás

0

Ft

B25

ebből egyéb felhalmozási támogatás

1 047 806 858

Ft

B3

Helyi adó átcsoportosítása felhalmozási kiadásokra

-98 065 564

Ft

B407

Felhalmozási célú ÁFA visszatérítése

16 052 030

Ft

B5

Felhalmozási bevételek

91 653 091

Ft

B7

Felhalmozási célú átvett pénzeszköz

2 413 971

Ft

B8111/1

Hitel felvétele felhalmozási célra

75 365 769

Ft

B8131/2

Felhalmozási maradvány

138 590 926

Ft

B816/1

Felhalmozási támogatás

18 249 334

Ft

5. § (1) A 3. §-ban megállapított kiadási főösszegen belül a rendelet szerint az önkormányzat az önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő költségvetési szervei együttes kiadási előirányzatát 3 019 835 300 Ft-ban határozza meg.

Ezen belül:

1.) Működési kiadások

1 727 768 885

Ft

K1

Személyi juttatások

535 009 469

Ft

K2

Munkaadói járulék

91 884 006

Ft

K3

Dologi kiadások

300 688 296

Ft

K4

Ellátottak pénzbeli juttatásai

18 517 920

Ft

K5

Egyéb működési célú kiadások

128 681 538

Ft

K502

ebből elvonások és befizetések

24 553 637

Ft

K506

ebből: Egyéb működési célú tám.
ÁH-n belülre (HTKT + egyéb)

57 461 668

Ft

K512

ebből pénzeszköz átadás

32 940 171

Ft

K513/11

ebből működési tartalék

13 726 062

Ft

K9112

Működési hitel törlesztése

25 000 000

Ft

K914

Áh-on belüli megelőlegezések visszafiz.

17 566 231

Ft

K915/2

Működési támogatás

610 421 425

Ft

2.) Felhalmozási kiadások

1 292 066 415

Ft

K6

Beruházások

1 118 517 463

Ft

K7

Felújítások

122 099 618

Ft

K8

Egyéb felhalmozási célú kiadások

0

Ft

K513/12

Fejlesztési Tartalék

2 500 000

Ft

K513/13

Fejlesztési Alap

20 000 000

Ft

K9111

Felhalmozási hitel törlesztése

10 700 000

Ft

K915/1

Felhalmozási támogatás

18 249 334

Ft

(2) Az Áht. és a Gst. alapján a forrással le nem fedett hiányra kötelezettség csak a bevételi előirányzatok növekedésének mértékében vállalható.

6. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat létszám előirányzatát a rendelet 8. számú mellékletében foglaltak szerint fogadja el. A kötelező és nem kötelező feladatait az önkormányzat és intézményei 128,4 fővel, a közfoglalkoztatási feladatokat 12,3 fővel, azaz összesen 140,7 fővel látja el.

(2) A konszolidált létszámadatokon belül Mindszent Város Önkormányzata a kötelező és nem kötelező feladatait 8 fővel, a közfoglalkoztatási feladatokat 10,6 fővel, azaz összesen 18,6 fővel látja el.

(3) A konszolidált létszámadatokon belül a Mindszent Polgármesteri Hivatal a kötelező és nem kötelező feladatait 79,4 fővel látja el, mely létszám tartalmazza a korábbi években a Mindszenti Városgazda Nonprofit Kft.-nél alkalmazott, a visszavett feladatok ellátásához szükségesnek ítélt létszámadatokat, illetve az Önkormányzattól átvett feladat ellátásához szükséges létszámadatokat. Közfoglalkoztatási feladatokat a Hivatal nem lát el.

(4) A konszolidált létszámadatokon belül a Károly Óvoda a kötelező és nem kötelező feladatait 33 fővel látja el, mely tartalmazza a korábbi években a Mindszenti Városgazda Nonprofit Kft.-nél alkalmazott, a visszavett feladatok ellátásához szükséges átvett létszámadatot. A közfoglalkoztatási feladatokat 0,7 fővel, azaz összesen 33,7 fővel látja el a köznevelési feladatokat.

(5) A konszolidált létszámadatokon belül a Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár a kötelező és nem kötelező feladatait 8 fővel, a közfoglalkoztatási feladatokat 1 fővel, azaz összesen 9 fővel látja el a kulturális, közművelődési és múzeumi (gyűjteményi) feladatokat.

7. § Az önkormányzat költségvetési mérlegét a 3. sz. melléklet tartalmazza.

8. § (1) A 3. §-ban megállapított bevételi főösszegen belül a források összetételét, a működési és a felhalmozási feladatokhoz rendelt bevételeket az 1., 1.M., 1.F. számú mellékletek tartalmazzák.

(2) A 3. §-ban megállapított és a 8. § (1) bekezdésében hivatkozott mellékletekben kimutatott főösszegeken belül a költségvetési szervek működési feladataihoz rendelt bevételét, valamint a kiadások teljesítéséhez nyújtott önkormányzati támogatás előirányzatát az 1.M. és 5.A. számú melléklet részletezi.

(3) A 3. §-ban megállapított kiadási főösszegeken belül a működési kiadások önállóan működő költségvetési intézményenkénti, továbbá kiemelt előirányzatonkénti adatait a 2.M., 2.MA., 2.MB., 2.MC. és 2.MD. számú mellékletek tartalmazzák.

(4) A 3. §-ban megállapított bevételi és kiadási főösszegekben lévő felhalmozási forrásokat az 1.F. számú melléklet, annak intézményenkénti megbontását az 1.FA., 1.FB., 1.FC. és 1,FD. mellékletek szerint, míg a felhalmozási körbe tartozó feladatokat a 2.F. számú melléklet, intézmények szerinti megbontását a 2.FA., 2.FB., 2.FC. és 2.FD. mellékletek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(5) Az önkormányzat feladatainak tételes előirányzatait az 1.M., 2.MA. és 1.FA, 2.FA. számú mellékletek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(6) A Polgármesteri Hivatal feladatainak tételes előirányzatait az 1.M., 2.MB. és 1.FB. 2.FB. számú mellékletek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(7) A Károly Óvoda tételes előirányzatait az 1.M., 2.MC. és 1.FC., 2.FC. számú mellékletek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(8) A Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár tételes előirányzatait az 1.M., 2.MD. és 1.FD., 2.FD. számú mellékletek szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

9. § (1) Tárgyéven túli fizetési kötelezettség – kivéve a jogszabályon, bírósági, illetve közigazgatási jogerős döntésen alapuló kötelezettségeket – csak olyan mértékben vállalható, amely a kötelezettségvállalás időpontjában ismert feltételek mellett az esedékesség időpontjában, a rendeltetésszerű működés veszélyeztetése nélkül finanszírozható.

(2) Mindszent Város Önkormányzata és költségvetési szervei követelésről – a (3) bekezdésben foglalt kivételektől eltekintve – nem mondhatnak le.

(3) Az önkormányzat és szerve csak az alábbi esetekben mondhat le részben vagy egészben követeléséről:

a.) csődegyezségi megállapodásban,

b.) bírói egyezség keretében,

c.) felszámolási eljárás során, ha a felszámoló által írásban adott nyilatkozat alapján az várhatóan nem térül meg,

d.) a végrehajtás során nem, vagy csak részben térült meg,

e.) ha a követelés igazoltan csak veszteséggel (aránytalan költségráfordítással) érvényesíthető,

f.) kötelezettje nem lelhető fel, s ez dokumentumokkal hitelt érdemlően bizonyított,

g.) jogszabály szerint elévült.

(4) Az önkormányzat nem határidőben teljesített követelései után késedelmi kamat felszámítására jogosult. Magasabb rendű jogszabály által kötelezően felszámítandó késedelmi kamat beszedésétől az önkormányzat nem tekinthet el.

(5) Az önkormányzat térítési díj fizetéséhez kötött szolgáltatásai esetén– amennyiben jogszabály nem zárja ki – a szolgáltatás nyújtója köteles felfüggeszteni a szolgáltatást, amennyiben a térítési díj megfizetésére kötelezett a megfizetéssel két hónapot meghaladó késedelembe esik. A szolgáltatás nyújtása csak a tartozás teljes rendezése után kezdhető meg újra.

(6) Az önkormányzat, amennyiben közvetett támogatást kíván nyújtani, arról a Képviselő-testület vagy felhatalmazása alapján a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság határozatban dönt a közvetett támogatás nevesítésével és annak számszerűsített értékének megjelölésével.

(7) Az önkormányzat nem nyújthat olyan támogatást a vállalkozások részére, amely előnyt jelent az érintett vállalkozásnak, valamint versenytorzító hatású.

(8) A közvetlen támogatásokról a Képviselő-testület dönt. Ezen hatáskörét csak rendeletben foglalva ruházhatja át az önkormányzat szerveire.

3. Az önkormányzati költségvetés és a költségvetési tartalék előirányzatai

10. § (1) A Képviselő-testület az 5. § (1) bekezdésben jóváhagyott működési kiadási jellegű általános tartalékát 2 200 000 Ft-ban, céltartalékát pedig 300 000 Ft-ban, illetve kötött felhasználású tartalékát 11 226 062 Ft-ban, összesen 13 726 062 Ft-ban határozza meg az 5.B. melléklet szerint.

(2) A Képviselő-testület az 5. § (1) bekezdésben jóváhagyott felhalmozási kiadási jellegű általános tartalékát 2 500 000 Ft-ban, felhalmozási céltartalékát Fejlesztési Alap megnevezéssel 20 000 000 Ft-ban, összesen 22 500 000 Ft-ban határozza meg az 5.B. melléklet szerint.

(3) A Képviselő-testület az összesített tartalék összegét 36 226 062 Ft-ban határozza meg az 5.B. melléklet szerint.

(4) A Képviselő-testület az általános- és céltartalékok, valamint a rendeletében egyedileg meghatározott beruházási, felújítási feladatok előirányzatait erre vonatkozó külön döntéssel megváltoztathatja, átcsoportosíthatja.

4. Az önkormányzat vagyonával és a felhalmozásokkal kapcsolatos rendelkezések

11. § (1) Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás szabályait helyi rendelet tartalmazza, az abban foglaltak be nem tartása személyi felelősség felvetését, illetve az abból következő esetleges igények érvényesítését vonja maga után.

(2) Az önkormányzati vagyontárgyak hasznosításából, kezeléséből származó, e rendeletben forrásként nem tervezett bevételeket csak a Képviselő-testület erre irányuló döntése szerint lehet felhasználni.

(3) Az önkormányzat irányítása alá tartozó önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek évente kötelesek eszközeik teljes körű, mennyiségi felvételezéssel történő leltározására.

(4) Az önkormányzat vagyontárgyaira vagyonbiztosításokat, illetve felelősségbiztosításokat köt a Képviselő-testület e rendelettel történő jóváhagyása alapján. Az intézmények a vagyonkezelésbe vett vagyontárgyaira külön biztosítási szerződéseket, illetve felelősségbiztosításokat kötnek.

(5) Az önkormányzati tulajdonú lakások bérleti díjából származó bevételre külön alszámla áll rendelkezésre. Ezen bevételt kizárólag a bérlakások felújítására, karbantartására, egyéb működési kiadásaira kell fordítani. Más célú felhasználásáról a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.

(6) A helyi adó és egyéb saját bevétel 1.M. és 1.F. mellékletek szerint meghatározott összege a felhalmozási bevételekhez kerülhet átcsoportosításra, illetve ugyanezen mellékletek alapján a felhalmozási bevétel-többlet a működési bevételekhez kerülhet átcsoportosításra.

5. A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos feladatok

12. § (1) Az intézményi feladatrendszert érintő tartalmi és szerkezeti változásokra vonatkozó javaslatokat a költségvetési kihatás bemutatásával együtt lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.

(2) Pénzügyi tartalmú, vagy a költségvetés évében, illetve az azt követő években pénzügyi kihatással járó előterjesztések csak a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság, valamint az illetékes szakmai bizottság véleményével terjeszthetők a Képviselő-testület elé.

(3) A költségvetés kiadási előirányzatai között nem tervezett, év közben felmerülő kiadási szükségletek a pénzügyi fedezet megteremtéséig ideiglenesen csak abban az esetben finanszírozhatóak, ha a forrás biztosításának megjelölésével – új forrás bevezetésével a költségvetésbe vagy forrás-átcsoportosítás megjelölésével – a kiadásról, illetve a hozzá kapcsolódó pénzügyi ellenjegyzésről és kötelezettségvállalásról Képviselő-testületi határozat kerül elfogadásra.

(4) Az önkormányzati intézmények költségvetése elkészítéséhez szükséges elemi adatok biztosítása érdekében az intézmények az információszolgáltatás rendjére vonatkozó szabályok szerint kötelesek adatot szolgáltatni.

13. § (1) Ha évközben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az Önkormányzat számára meghatározott célra pótelőirányzatot biztosít, erről a polgármesternek a költségvetési rendelet módosítására irányuló javaslattal kell a Képviselő-testületet tájékoztatni. A Képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a zárszámadási rendelettervezet Képviselő-testület elé terjesztését közvetlenül megelőzően dönt a költségvetési rendelet módosításáról.

(2) Ha év közben az Országgyűlés előirányzatot zárol az Önkormányzat költségvetéséből, annak kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(3) A költségvetés évében előirányzatként nem szereplő, pénzügyi kihatással járó igényekre vonatkozó előterjesztés csak a szükséges forrás megjelölésével, illetve az annak biztosíthatóságára irányuló javaslattétellel terjeszthető a Képviselő-testület elé.

(4) A polgármester – az Áht. 34. § (2) bekezdése alapján – jogosult a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítására.

(5) A polgármester és a költségvetési intézmények vezetői jogosultak továbbá az (1) bekezdés szerinti rendeletmódosítások közötti időszakra vonatkozóan a Beszerzési Szabályzatban meghatározott összeghatárok figyelembe vétele mellett az egyes kötelezettségvállalásokhoz kapcsolódó kiadási előirányzatok-, illetve a különféle Támogatási Szerződéseknek vagy teljesített bevételeknek megfelelő bevételi előirányzatok módosítására azzal a feltétellel, hogy azokat a következő rendeletmódosítás alkalmával a Képviselő-testület elé terjesztik.

(6) A Beszerzési Szabályzat II. és III. fejezete szerinti beszerzések esetén a polgármester és az intézményvezetők saját hatáskörben módosíthatják az (5) bekezdés szerinti bevételi és kiadási előirányzatokat, a IV. fejezet szerinti beszerzések esetén pedig csak abban az esetben módosíthatóak az előirányzatok, ha arról Képviselő-testületi határozat van vagy a költségvetési rendeletet a Képviselő-testület ennek megfelelően módosította.

14. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek maradványát az önkormányzat hivatala vizsgálja felül és azt a Képviselő-testület zárszámadási rendeletével egy időben hagyja jóvá.

(2) A maradvány terhére nem vállalható olyan tartós kötelezettség, amely támogatási többlettel jár.

(3) A zárszámadással még jóvá nem hagyott, becsült maradványnak minősülő 2020. évi maradványösszeg az intézményi költségvetések előirányzataiban beszámításra kerül. A zárszámadással jóváhagyott 2020. évi kötelezettséggel terhelt és szabad maradvány becsült maradványtól eltérő összegével az intézményi költségvetések előirányzatait a Képviselő-testület a következő rendeletmódosítás alkalmával módosítja.

(4) Az intézmények költségvetésében jóváhagyott kötött felhasználású önkormányzati támogatást, illetve a céljellegű előirányzatokat csak a megjelölt feladatokra lehet felhasználni, azok teljesítéséről az éves beszámoló keretében számot kell adni.

(5) A polgármester és a költségvetési szerv vezetői – saját intézményeik előirányzatain belül – a Kötelezettségvállalási Szabályzatnak megfelelően 50 ezer forintot meghaladó kötelezettséget csak a pénzügyi ellenjegyző ellenjegyzése mellett írásban vállalhatnak, a feladatok végrehajtását e nélkül nem kezdhetik meg. Az 50 ezer forint és az alatti kötelezettségvállalás történhet szóban, azonban ebben az esetben is szükséges a pénzügyi ellenjegyzés a Szóbeli kötelezettségvállalás bizonylatán.

(6) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési intézmények a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatok között saját hatáskörben kezdeményezhetnek előirányzat átcsoportosítást.

(7) A rendelet hatálya alá tartozó költségvetési intézmények a törzsadattárukat érintő módosítást a Magyar Államkincstár Csongrád-Csanád Megyei Igazgatósága Államháztartási Iroda útján írásban és csak a Polgármesteri Hivatalon keresztül kezdeményezhetik.

15. § Az OEP által finanszírozott feladatok az éves költségvetési kiadási főösszege, kiemelt és céljellegű előirányzatai – a kapott támogatással összefüggően – a teljesített feladatnak megfelelően folyósított összegig módosíthatók, működési célokra és felhalmozási célra felhasználhatók a Képviselő-testület jóváhagyásával.

16. § (1) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek szakmai feladatai ellátása mellett az önkormányzati körön kívüli költségvetési források igénybevételére irányuló tevékenységük (pályázatok, megállapodások stb.) során a (2) és (3) bekezdésben foglaltak szerint kötelesek eljárni, gondoskodni pénzügyi források felkutatásáról.

(2) A költségvetési szerv pályázati tevékenysége, pénzeszköz átvételére vonatkozó megállapodása elsősorban az alapító okiratban megjelölt alapfeladat-ellátás minőségének javítására irányulhat.

(3) Amennyiben a tervezett pályázat megvalósítása, a pénzeszköz átvételére vonatkozó megállapodás végrehajtása az Önkormányzatnak, vagy a költségvetési szervnek költségvetési kötelezettséget, vagy az alapfeladatától eltérő szakmai kötelezettséget jelent, és a megvalósítás tervezett költsége a 100 e Ft-ot meghaladja, az alapfeladat-ellátás volumenének növekedését és ezzel összefüggésben többlet működtetési igényt eredményezne, a költségvetési szerv köteles előzetesen a Képviselő-testület engedélyét kérni. A kérelmet – a szükséges dokumentumokkal és a tervezett feladat indoklásával – úgy kell megküldeni, hogy annak elbírálására kellő idő álljon rendelkezésre.

(4) Az önkormányzat és annak intézményei 2021. évben vállalkozási tevékenységet folytathatnak.

17. § Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek 2021. évre megállapított élelmezési normájának összegét a 9. számú melléklet tartalmazza.

6. Egyéb rendelkezések

18. § (1) Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők vonatkozásában az illetményalap összegét a Képviselő-testület 60 000 Ft-ban határozza meg.

(2) Az Önkormányzatnál vagy költségvetési szerveinél foglalkoztatott munkavállalók juttatásai legkésőbb a tárgyhót követő hó 5. napján esedékesek. Amennyiben a tárgyhó 5. napja munkaszüneti nap, úgy az azt közvetlenül megelőző munkanapon esedékesek. A juttatások számlára utalásáról legkésőbb az esedékesség napján kell intézkedni.

(3) A köztisztviselők részére Mindszent Város Képviselő-testülete a kötelező cafetéria-juttatás mértékét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdése, illetve a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 61. § (4) bekezdésében meghatározott mértékben, azaz bruttó 300 000 Ft-ban állapítja meg, figyelembe véve a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 71. § (1) bekezdését.

(4) Az önkormányzat és intézményeinek foglalkoztatottjai – amennyiben járandóságuk bankszámlára érkezik – havi 1 000 Ft/fő bankszámla-költségtérítésre jogosultak, melynek folyósítása egy összegben, a novemberi illetménnyel együtt kerül folyósításra.

19. § (1) A Képviselő-testület – utólagos tájékoztatási kötelezettség mellett – hozzájárul az évközi egyéb állami visszatérülések (pl. közműfejlesztéssel kapcsolatos visszatérítés) terhére a kiadások emeléséhez, a kifizetések teljesítéséhez.

(2) A Képviselő-testület elrendeli a felhalmozási célú, folyamatban lévő – pályázattal megvalósuló – feladatok 2021. évben eredeti előirányzatként történő betervezését.

(3) A Képviselő-testület elrendeli, hogy az intézmények önkormányzati támogatása szigorúan az időarányos mértéket figyelembe véve a tényleges szükséglethez igazodva kerüljön kiutalásra. A likviditás folyamatos biztosítása érdekében az intézmények az időarányostól eltérő igényeikről időben tájékoztatják a Közgazdasági Irodát, figyelembe véve az időszak várható bevételeit.

(4) Az önkormányzat és intézményei pénzeszközeit – a Képviselő-testület döntése alapján – a Takarékbank Zrt. Mindszenti Kirendeltsége kezeli.

(5) A kiadások készpénzben történő teljesítése csak a Pénzkezelési Szabályzat és a Kötelezettségvállalási Szabályzat rendelkezései szerint történhet.

20. § (1) A 115/2020. (XII. 7.) polgármesteri határozattal az Önkormányzat 100%-os tulajdonában álló Mindszenti Városgazda Nonprofit Kft. egyszerűsített végelszámolással történő megszűntetéséről döntött a polgármester. Az átadott feladatokat visszavette az Önkormányzat, így 2021. évre feladatalapú támogatás nem illeti meg a Kft.-t.

(2) A korábbi közfeladatok áthúzódó jellege miatt azonban további támogatás nyújtása szükséges a Kft. részére, mely összeg egy részét Mindszent Város Önkormányzatának 2021. évi átmeneti gazdálkodásának szabályairól szóló 41/2020. (XII.29.) önkormányzati rendelet 8. § (1) bekezdése alapján került elfogadásra 15 771 149 Ft összegben. Ezen összeg e rendelettel további 15 000 000 Ft-tal kerül kiegészítésre.

(3) A Képviselő-testület esetleges további döntésének alapját képezi a költségvetési évre összeállított Üzleti terv, Likviditási terv, melyből megállapítható, hogy milyen összegű és összetételű költségteher jelentkezhet még várhatóan a végelszámolás befejezéséig. Az Üzleti terv, Likviditási terv alapját az előző üzleti évről készített Éves beszámoló, illetve a folyó évben teljesített kifizetések és a folyó évben keletkező követelések-kötelezettségek képezik.

(4) Az így meghatározott támogatási összeg gazdasági társaság rendelkezésére bocsátása – kérelem benyújtását követően – külön megállapodás alapján történik. A támogatás nyújtása teljesíthető követelés – különös tekintettel az Önkormányzattal és a Hivatallal szemben fennálló követelés – fejében átvett tárgyi eszközök átvételével is.

(5) Az e rendelettel elfogadott támogatási összegen felül jelentkező többlet támogatási igényt a Képviselő-testület határozattal fogadja el, melynek fedezetéül az általános működési tartalék szolgál. Az általános működési tartalék összegét meghaladó igény esetén további forrást vagy forrás-átcsoportosítást kell megjelölni. A Képviselő-testületi határozat alapján fizetendő támogatás összegét a következő költségvetési rendeletmódosításba be kell építeni.

(6) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság az általa ellátott feladatokról, a feladat ellátása érdekében felmerült kiadásokról, és a realizálódott bevételekről szakmai és pénzügyi beszámoló (bevételi- és költség-kimutatás) benyújtására kötelezett minden negyedévre vonatkozóan, a negyedévet követő első testületi ülésre, de legkésőbb 15-ei leadással a végelszámolási eljárás időszaka alatt is. Abban az esetben, a Kft. egyszerűsített végelszámolása a törvényi határidőn belül nem fejeződik be és átalakul vég- vagy felszámolási eljárássá, akkor a IV. negyedévet követően annyiban módosul a bevételi- és költség-kimutatás benyújtására vonatkozó határidő, hogy legkésőbb a költségvetési (üzleti) évet követő január 20-ig kell benyújtania a pénzügyi beszámolót, melyet alá kell támasztania a Számviteli törvény szerinti éves beszámolóval (Mérleg, Eredmény-kimutatás, Kiegészítő melléklet), ha annak összeállítását törvény írja elő.

21. § (1) A költségvetésben pályázattal megvalósítani tervezett feladatok végrehajtásának megkezdésére csak írásos értesítéssel, érvényes támogatási szerződéssel dokumentált kedvező döntést követően kerülhet sor.

(2) A költségvetési szervek vezetői kötelesek a pályázatok figyelésével, és az azokban való közreműködéssel az intézmények munkájának szakmai színvonalát a lehetőségekhez mérten magas szinten tartani.

(3) Az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló pályázat benyújtását megelőzően az intézményvezető projekttervet mutat be a Képviselő-testületnek, amely projektterv tartalmazza a szakmai terveken kívül, különösen a költségvetés tervezetét és a finanszírozás feltételeit, a fenntartó pénzügyi és egyéb kötelezettségeit, fenntartási kötelezettséget és a horizontális vállalásokat. A Képviselő-testület a projektterv alapján dönt, hogy hozzájárulását adja-e a pályázat benyújtásához.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv a pályázat feltételeinek pályázóként megfelel, abban az esetben önállóan pályázhat.

(5) Amennyiben a pályázat önerő biztosítása mellett nyújtható be, akkor a kötelezettségvállaló csak az önerő fedezetének megléte esetén, a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult aláírása mellett nyújthatja be a pályázatot.

22. § Önkormányzati ingatlanok használatáért és hasznosításáért felelős intézményvezetők, részlegvezetők kötelesek a bérleti jogviszonyokat felfüggeszteni, a használat jogát megtagadni abban az esetben, ha a bérlő vagy használó

a.) folyamatos jogviszony esetén a bérleti díjjal két hónapot meghaladó késedelembe esik, vagy

b.) alkalmi bérlet esetén a speciális fizetési feltételeknek nem tesz eleget.

23. § Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek az elismert tartozásállományukról a polgármester részére rendszeres tájékoztatást kell adni, amely

a.) az esedékességet követő 30 napon belül ki nem egyenlített tartozásokat egy összegben,

b.) az esedékességet követő 30 napon túl ki nem egyenlített tartozásokat tételesen tartalmazza.

24. § A Képviselő-testület a feszített költségvetés kereteinek ismeretében elrendeli az intézményi feladatok folyamatos figyelemmel kísérését, az ésszerű feladatátrendezésre vonatkozó javaslatok érvényre juttatását. Javaslatot terjeszthetnek elő a Képviselő-testület tagjai, intézményvezetők, irodavezetők.

7. Záró rendelkezések

25. § (1) E rendelet a kihirdetése napját követő napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2021. január 1-jétől kell alkalmazni.

(2) Hatályát veszti a Mindszent Város Önkormányzata 2021. évi átmeneti gazdálkodásának szabályairól szóló 41/2020. (XII. 29.) önkormányzati rendelet.

26. § E rendeletben foglaltak végrehajtásáról az Önkormányzat 2021. évi zárszámadásáról szóló rendeletben kell számot adni.