Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Mindszent Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 15Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Mindszent Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről
[1] Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város 2025. évi költségvetésének előkészítése során alapelvként fogalmazta meg a központi költségvetési támogatások minél hatékonyabb felhasználásának, a rendelkezésre álló erőforrásokkal való takarékos gazdálkodásnak, a saját bevételek lehetséges növelésének, és az adódó uniós és hazai pályázati lehetőségek, források maximális kihasználásának követelményét.
[2] A 2025. évi költségvetés fő célkitűzése egy élhetőbb település megteremtése, melynek meghatározó elemei a népességmegtartás, a fiatalok helyzetének javítása, gondoskodás az idősekről és ezzel egyidejűleg egy biztonságot adó, de finanszírozható szociális ellátó rendszer működtetése, a pénzügyi lehetőségekhez mért fejlesztések, infrastrukturális beruházások megvalósítása, az ebben közreműködő humán erőforrás nagyobb megbecsülése, béreik felzárkóztatása.
[3] Az [1]-[2] bekezdésekbe foglalt szabályozási cél érdekében Mindszent Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésébe foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, és az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya kiterjed Mindszent Város Önkormányzatára, annak szerveire, az önkormányzat által alapított és fenntartott önállóan működő és gazdálkodó Mindszenti Polgármesteri Hivatalra és az önállóan működő költségvetési szervekre: Károly Óvoda és Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár (továbbiakban: intézmények), az Önkormányzat központi kezelésű feladataira, a nemzetiségi önkormányzatra továbbá a Mindszent-Mártély-Székkutas Többcélú Kistérségi Társulásra, és mindazon magánszemélyekre, jogi személyekre és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, alapítványokra, közalapítványokra, gazdasági társaságokra, amelyek az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokból részesülnek.
2. A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § A Képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi költségvetését az alábbiak szerint állapítja meg:
a) 2 913 235 000,- Ft költségvetési bevételi főösszeg,
b) 2 913 235 000,- Ft költségvetési kiadási főösszeg,
c) 0,- Ft költségvetési hiány,
d) 1 214 414 000,- Ft finanszírozási bevétel, melyből
e) 64 762 000,- Ft maradvány igénybevétele,
f) 1 187 340 000,- Ft finanszírozási kiadás.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) Az Önkormányzat és intézményeire vonatkozó összevont (konszolidált) működési és felhalmozási célú költségvetési bevételi és kiadási előirányzatok mérlegszerű bemutatását, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait az 1. melléklet tartalmazza.
(2) Az Önkormányzat bevételeit forrásonként, kiadásait jogcímenként a 2. melléklet tartalmazza.
(3) A Mindszenti Polgármesteri Hivatal bevételeit forrásonként, kiadásait jogcímenként a 3. melléklet tartalmazza.
(4) A Károly Óvoda bevételeit forrásonként, kiadásait jogcímenként a 4. melléklet tartalmazza.
(5) A Kellel Lajos Művelődési Központ és Könyvtár bevételeit forrásonként, kiadásait jogcímenként a 5. melléklet tartalmazza.
(6) Az Önkormányzatot megillető állami támogatás jogcímenkénti bontását a 6. melléklet tartalmazza.
(7) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházási, felújítási kiadásokat célonként részletezve a 7. melléklet tartalmazza.
(8) Az Önkormányzat általános tartalékát a 8. melléklet tartalmazza.
(9) Az Önkormányzat és intézményei költségvetési mérlegeinek kötelező-, önként vállalt- és államigazgatási feladatokra történő bontását a 9. melléklet tartalmazza.
(10) Az Önkormányzat által irányított költségvetési szervek 2025. évben engedélyezett létszámát, a közfoglalkoztatottak létszám-előirányzatát az 10. melléklet tartalmazza.
(11) Az Európai Unió támogatásával megvalósuló programokat és projekteket, valamint az Önkormányzaton kívül megvalósuló ilyen projektekhez való hozzájárulást a 11. melléklet tartalmazza.
(12) Az Önkormányzat 2025. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet tartalmazza.
(13) Az Önkormányzat több évre áthúzódó kötelezettségeit a 13. melléklet tartalmazza.
(14) Az Önkormányzat a közvetett támogatásairól szóló kimutatást a 14. melléklet szerint hagyja jóvá.
(15) Az Önkormányzat a költségvetési évet követő három év tervezett előirányzatainak keretszámait a 15. mellékletben határozza meg.
(16) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit és a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV törvény szerint meghatározott saját bevételeit a 16. melléklet tartalmazza.
4. A költségvetés készítésére, végrehajtására és módosítására vonatkozó szabályok
4. § (1) Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal gazdálkodása elkülönül a pénzforgalmat is ideértve, továbbá elkülönült önálló költségvetéssel rendelkezik a helyi nemzetiségi önkormányzat, a Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár, valamint a Károly Óvoda.
(2) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(3) A bevételek beérkezésének és a kiadások teljesítésének ütemezéséről a költségvetési szervek az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 78. § (2)-(3) bekezdésében, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 122. § (2) bekezdésében foglaltakra tekintettel likviditási tervet készítenek, amely havi ütemezéssel tartalmazza a teljesíthető kiadásokat.
(4) A Képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveit a költségvetési rendeletben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, a jegyzőt, valamint az egyes költségvetési szervek képviseletére jogosult személyeket, hogy a (3) bekezdésben foglaltak végrehajtása érdekében szerződéseket kössön és módosítson - ideértve a vagyonhasznosításhoz kötődőket is - valamint intézkedjen a jóváhagyott kiadási előirányzat célirányos felhasználásáról.
(6) A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, új kötelezettség nem vállalható.
(7) A költségvetés Áht. 34. § (4) bekezdése szerinti negyedéves módosításainak fordulónapja mindig az adott negyedév utolsó napja.
5. § A költségvetési szervek a jóváhagyott előirányzatokon belül kötelesek gazdálkodni.
6. § (1) Az Önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási törvény) 10. § (2) - (3) bekezdésében meghatározott kivételektől eltekintve adósságot keletkeztető ügyletet érvényesen kizárólag a Kormány előzetes engedélyével köthet, ugyanakkor az intézmények adósságot keletkeztető ügyletet nem köthetnek.
(2) Az Önkormányzat a működésének finanszírozására kizárólag likvidhitelt, azaz éven belül visszafizetendő, akár a pénzforgalmi számlához is kapcsolódóan nyújtott hitelt vehet fel. Az adósságot keletkeztető ügylet csak annyiban köthető, amennyiben ezen ügyletből származó tárgyévi összes fizetési kötelezettség az ügylet futamideje végéig egyik évben sem haladja meg az Önkormányzat Stabilitási törvényben meghatározottak szerinti, adott évi saját bevételeinek 50 %-át. A Képviselő-testület adósságot keletkeztető ügyletekhez kapcsolódóan a Stabilitási törvényben meghatározott korlátozások érvényesülése mellett
a) saját hatáskörében dönt a hosszú lejáratú hitel felvételéről, kötvény kibocsátásáról, egyéb adósságot keletkeztető ügyletről, amelyhez a pénzügyi és ügyrendi bizottság előzetes döntése szükséges,
b) saját hatáskörében dönt a rövid lejáratú hitel felvételéről, egyéb adósságot keletkeztető ügyletről, amelyhez a pénzügyi és ügyrendi bizottság előzetes döntése szükséges,
c) felhatalmazza a polgármestert, hogy a fennálló adósságállomány részét képező hiteleket, ha a pénzpiaci helyzet ezt indokolttá teszi, lejárat előtti visszafizetéssel kedvezőbb kamatozású hitelekkel (kötvényekkel) váltsa ki, illetve a kamat-terhek mérséklése érdekében az adósságállomány egy részét előtörlessze, ha ezt az önkormányzat likviditási helyzete megengedi.
(3) A (2) bekezdés c) pontjába foglaltak biztosítása érdekében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert hitelfeltételekre vonatkozó tárgyalások kezdeményezésére, illetve lefolytatására.
(4) Az önkormányzati intézmények eltérő rendelkezés hiányában:
a) kezességet nem vállalhatnak,
b) értékpapírt nem vásárolhatnak,
c) váltót nem bocsáthatnak ki,
d) a költségvetési támogatást betételhelyezésre nem fordíthatják,
e) hitelt, kölcsönt - az elkülönített számlán kezelt munkáltatói lakásépítési és vásárlási kölcsönök kivételével - nem nyújthatnak.
(5) Az Önkormányzat érvényesen kezességet kizárólag hitel, kölcsön vagy kötvény visszafizetésére vállalhat az Áht. 96. §-ában és a Stabilitási törvényben foglalt rendelkezések figyelembevételével.
7. § (1) Az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint az Önkormányzat irányítása alá tartozó további költségvetési szervek kötelesek önálló fizetési számlát fenntartani és önálló adószámot igényelni.
(2) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek, valamint a Mindszent-Mártély-Székkutas Többcélú Kistérségi Társulás és intézménye esetében az (1) bekezdésben meghatározott számlákat a Polgármesteri Hivatal kezeli azzal, hogy az Önkormányzat és intézményei, valamint a Roma Nemzetiségi Önkormányzat a számláikat az MBH Bank Nyrt-nél vezetik.
(3) Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek átmenetileg szabad pénzeszközeiket - a polgármester előzetes engedélyével - csak az MBH Bank Nyrt. pénzintézetnél helyezhetik el tartós betétként.
8. § Az intézmények
a) kizárólag a Képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázott feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel,
b) a Képviselő-testület előzetes jóváhagyása nélkül csak abban az esetben nyújthatnak be szakmai programokra pályázatot, ha a pályázott feladat ellátása miatt az intézmény többlettámogatási igénnyel nem jelentkezik a fenntartó önkormányzatnál.
9. § Az Önkormányzat és intézményei a vagyontárgyaikra teljes körű biztosításokat, valamint egyes tevékenységeikre felelősségbiztosításokat kötnek. Az intézmények ezen felül csak a fenntartó engedélyével köthetnek biztosítási szerződést.
10. § Az önkormányzati intézmények költségvetése elkészítéséhez szükséges elemi adatok biztosítása érdekében az intézmények az információszolgáltatás rendjére vonatkozó szabályok szerint kötelesek adatot szolgáltatni.
11. § (1) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetésének megfelelően biztosítja a gazdálkodás feltételeit, a pénzügyi lehetőségek figyelembevételével.
(2) A Képviselő-testület az intézmények kötelező feladatellátását finanszírozza.
(3) Az intézményeknél a tárgyévi költségvetésben jóváhagyott keretszámokat szigorúan be kell tartani. Sem a meghatározott létszám, sem a létszám alapján megállapított költségkeret törvény vagy kormányrendelet eltérő rendelkezése nélkül nem léphető át.
(4) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetésnek megfelelően a pénzellátás függvényében folyamatosan megteremti a gazdálkodás feltételeit.
(5) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az általános tartalékra elkülönített kiadási előirányzat felett rendelkezzen az előzetes képviselő testületi döntés után.
(6) A költségvetésben új kiadási előirányzat megnevezésére, valamint az eredeti költségvetésben jóváhagyott előirányzatok megemelésére csak az ezt fedező források egyidejű megjelölésével, illetve megemelésével van mód.
(7) A város költségvetési egyensúlyának megteremtése érdekében a kötelező feladatok ellátásának finanszírozása prioritást élvez, ennek keretében a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a kifizetések e célból történő rangsorolására.
(8) A Képviselő-testület a számlavezető pénzintézet által folyósított folyószámlahitel, mint likvid hitel maximális összegét 100 millió Ft-ban határozza meg. A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a likvid hitel visszafizetéséhez szükséges fedezetet a pénzintézet rendelkezésére bocsássa.
(9) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit - a bevételek növelése céljából - betétként elhelyezze.
12. § (1) A helyi feladatok ellátása érdekében és a fizetőképesség megtartása céljából a Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy 10 millió forint összeghatárig szükség esetén előirányzat-módosítást, illetve átcsoportosítást hajtson végre. A 10 millió forintos összegre vonatkozó felhatalmazás az adott költségvetési éven belül, az előirányzat-módosításnak a költségvetési rendeleten történő átvezetését követően, a felhatalmazás szerinti teljes összegre ismét nyitva áll.
(2) Az intézmények saját hatáskörben kezdeményezhetik jóváhagyott bevételi és kiadási előirányzataik módosítását, a tárgyév november 30. napjáig ténylegesen realizált bevételi többletnek megfelelő összeg erejéig. Az ezt követően elért többletbevétel miatt tárgyévben előirányzat-módosítás nem hajtható végre, csak a Képviselő-testület által. A tervezett előirányzatot meghaladó többletbevételből az éves személyi juttatások és a munkaadókat terhelő járulékok előirányzata legfeljebb a többletbevétellel összefüggő feladat elvégzéséhez szükséges (nem a személyi kiadások körébe tartozó közvetlen és közvetett) kiadásoknak az adott bevételből történő teljesítése után fennmaradó összeg erejéig, szerződés esetén az abban meghatározott összeggel emelhető.
(3) Az intézmények a külön jogszabályban szabályozott felülvizsgálat után jóváhagyott előző évi maradványukkal a Képviselő-testület jóváhagyását követően, a Képviselő-testület döntésének megfelelően rendelkezhetnek.
(4) Az önálló bér- és létszám-gazdálkodási jogkörében az intézmény vezetőjének:
a) az intézmény részére engedélyezett létszámirányszámot a tényleges foglalkoztatás során éves átlagban be kell tartania,
b) a feladatváltozás miatt megüresedett álláshelyeket nem töltheti be, a kapcsolódóan jelentkező megtakarításokat még átmenetileg sem használhatja fel.
(5) Az önkormányzati költségvetési szervek vonatkozásában a kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosításra eltérő rendelkezés hiányában kizárólag a Képviselő-testület jogosult.
(6) Amennyiben a tervezett felhalmozási feladatok üzemeltetési többletkiadásokkal, kötelezettségekkel terhelik az Önkormányzatot, a Képviselő-testület jóváhagyását előzetesen ki kell kérni.
13. § (1) Az intézmények pénzellátása a központi pénzkezelés keretein belül történik. A jegyző az Ávr. 122. § (2) bekezdésben meghatározottak szerint likviditási tervet készít a várható bevételek alapulvételével, mely havi ütemezéssel tartalmazza a teljesíthető kiadásokat, mely alapját képezi az intézmények finanszírozásának. A jegyző a Polgármesteri Hivatal útján a polgármester jóváhagyását követően az intézmény igénye alapján a pénzügyi forrásoknak megfelelően gondoskodik a pénzellátásról, figyelembe véve az intézmény rendelkezésre álló pénzkészletét.
(2) A pályázatokon elnyert és az önkormányzati forrásból megvalósuló fejlesztéseket (beszerzések, szolgáltatások igénybevétele stb.) a zavartalan pénzellátás érdekében előzetesen kell bejelenteni a polgármester felé, aki a likviditási ütemterv alapján engedélyezi a feladat megvalósítását. A jóváhagyás után biztosítható az ütemterv figyelembevételével a zavartalan pénzellátás.
(3) Az intézmények kötelesek gondoskodni saját bevételeik beszedéséről, valamint a Polgármesteri Hivatal Jogi Irodáján keresztül a kintlévőségeik behajtásáról.
(4) A civil és egyéb nonprofit szervek részére megítélt támogatás kiutalásának feltétele, hogy a támogatott szerv, illetve személy a támogatás tervezett felhasználásáról költségvetést nyújt be. Pályázat alapján megítélt támogatások esetében a beadott pályázat költségvetésnek minősül.
(5) A támogatásban részesítettek a támogatási szerződésben rögzített időpontig, ennek hiányában legkésőbb a tárgyévet követő év január 31-ig kötelesek elszámolni a támogatás felhasználásáról. Az elszámolási határidőt indokolt esetben a képviselő-testület meghosszabbíthatja.
(6) A folyósított támogatások nyilvántartása és a támogatásban részesítettek elszámoltatása a jegyző feladata.
(7) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő személyek, szervek részére újabb támogatás az elszámolási kötelezettség teljesítését követő 3 évig nem folyósítható.
(8) A költségvetési szervek - figyelembe véve a saját bevételeiket is - a tárgyhóra és a tárgyhót követő két hónapra likviditási tervet kötelesek készíteni, amelyet figyelembe kell venniük a gazdálkodásuk során.
(9) A Képviselő-testület az alábbiak szerint határozza meg a kiadások készpénzben történő teljesítésének eseteit:
a) karbantartással, működtetéssel kapcsolatos kiadások,
b) reprezentációs költségek,
c) segélyekkel kapcsolatos kifizetések,
d) készletbeszerzéssel kapcsolatos kiadások,
e) bérjellegű kifizetések,
f) könyv, folyóirat beszerzése,
g) kis értékű tárgyi eszköz beszerzése,
h) szakmai anyagok beszerzése,
i) postai kézbesítés költségei.
(10) A (9) bekezdésben foglalt eseteken felül a polgármester indokolt esetben adott egyedi engedélye alapján lehetséges a kiadások készpénzben történő teljesítése, kivéve az adó folyószámlára történő ki- és befizetéseket.
14. § (1) A Polgármesteri Hivatalban és az Önkormányzathoz tartozó intézményekben a bérfizetés napja legkésőbb a tárgyhónapot követő hónap 5. napja. A bérek számlára utalása miatt a béreket olyan időpontban kell feladni, hogy a bérfizetés napján az a dolgozó számlájára megérkezzen.
(2) Az Önkormányzat által fizetendő települési támogatások kifizetését elsősorban a jogosult bankszámlájára utalással kell teljesíteni. A számlára utalás alól kivétel az azonnali kifizetést igénylő krízishelyzet kezelésére megállapított és 48 órán belül kifizetésre kerülő települési támogatás, azzal, hogy annak kifizetésére az Önkormányzat pénztárában kerül sor.
(3) Az Önkormányzat részére teljesítendő befizetéseket a pénzforgalmi számlával rendelkező adózók átutalással, ügyfélkapuval rendelkező adózók az EFER-en vagy más elektronikus rendszeren keresztül történő utalással, az ezekkel nem rendelkező adózók a MBH Bank Nyrt. fiókjában készpénz befizetéssel teljesíthetik.
15. § (1) Az intézmények átszervezése és az ésszerűsítés megkövetelte esetleges létszámcsökkentés esetén a leépítés során kifizetendő végkielégítés, felmentés idejére járó illetmény összegét lehetőség szerint az állami költségvetésből vissza kell igényelni.
(2) A köztisztviselők cafetéria-juttatásának éves összegét a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdésében és a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (3) bekezdésében foglaltakra tekintettel 400.000,- Ft-ban állapítja meg a Képviselő-testület, azzal, hogy a cafetéria-juttatás éves összege biztosít fedezetet az egyes juttatásokhoz kapcsolódó, a juttatást teljesítő munkáltatót terhelő közterhek megfizetésére is.
5. Záró rendelkezések
16. § Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.
17. § A rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.
18. § Az e rendeletben foglaltak végrehajtásáról az Önkormányzat 2025. évi zárszámadásáról szóló rendeletben kell számot adni.