Mindszent Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (X. 1.) önkormányzati rendeletének indokolása

Mindszent Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (III. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2021. 10. 02

Mindszent Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (III. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról

Részletes indokolás

Az 1–6. §-hoz és az 1–30. melléklethez

Mindszent Város Polgármestere 2021. március 1-jén fogadta el Mindszent Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (III. 2.) rendeletét 3 019 835 300 Ft bevételi és kiadási főösszeggel.

Az Áht. 34. § (4) bekezdése értelmében a képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként – az első negyedév kivételével – negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

Ennek megfelelően ezen I. sz. rendeletmódosítás a fenti főszabálynak eltérően a 2021. június 30.-ai állapotnak megfelelő költségvetési rendeletmódosításnak minősül. Viszont ahogy az előterjesztésből látható, a készítés időpontja 2021. szeptember 22-e, ezért rendelkezésünkre állnak azon augusztus 31-éig fellelhető adatok is, amelyek érinthetik terv szinten a költségvetést. Úgymint új Támogatói Okiratok vagy Támogatói Okiratok visszavonása, pályázatok utáni visszafizetési kötelezettség – függetlenül attól, hogy volt-e végelszámolás vagy sem.

A helyi önkormányzat és intézményeinek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatai az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet(továbbiakban Áhsz.) 15. mellékletében meghatározott egységes rovatrend szerinti költségvetési számvitel szerinti bontásban készül. A költségvetési rendelet-tervezet mellékletét képező költségvetési táblák a MÁK adatszolgáltatási igényéhez igazodva Ft-ban tartalmazzák az adatokat.

A költségvetési bevételi előirányzatok kizárólag azok túlteljesítése esetén növelhetők, és a költségvetési bevételek tervezettől történő elmaradása esetén azokat csökkenteni kell. Az Áht. 34. § (1) bekezdése értelmében a bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról bizonyos kivételekkel a képviselő-testület dönt. Azonban a (2) bekezdés engedélyezi, hogy a helyi önkormányzat költségvetési rendelete a polgármester számára lehetővé tegye a helyi önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítást. Erre a költségvetési rendeletünk 13. § (5-6) bekezdése nyújt lehetőséget, ennek megfelelően a költségvetési rendelet I. módosítása tartalmazza a polgármester és az intézményvezetők 2021. augusztus 31-ig történő előirányzat-átcsoportosítását is.

Az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről szóló 3/2021. (III. 2.) önkormányzati rendelet I. módosításának okai:

Polgármesteri és intézményvezetői hatáskörben történt módosítások, melyek elengedhetetlenek voltak a folyamatos működéshez, a gazdasági események teljesítéséhez:

Működési előirányzatokban bekövetkezett változások:

Bevételi oldalon:

1. A B11 Önkormányzatok működési támogatásai rovat esetében a helyi iparűzési adó központi támogatása és kiegészítő köznevelési támogatás összege érkezett meg az Önkormányzat számlájára, amely miatt növelni kellett az előirányzat összegét.

2. B16 Működési célú támogatások államháztartáson belülről rovaton pedig a 2021.03.01-től induló közfoglalkoztatás miatti bevételi előirányzatok kerültek előírásra.

3. A B3 Közhatalmi bevételek rovaton nem változott nagyságrendileg az elvárt közhatalmi bevételek összege, átcsoportosításra került külön soron kimutatásra a felhalmozási és működési bevételek, hiszen jelenleg nem közhatalmi bevételt tudunk átcsoportosítani felhalmozásra, hanem épp fordítva.

4. A B4 Működési bevételek rovaton az elvárt ellátotti bevételnövekedéssel és kártérítési bevétellel számolhatunk.

5. A B6 Működési célú átvett pénzeszközök esetén minimális változás történt.

6. A B8131/1 Maradvány igénybevétele rovat változását az okozta, hogy a felhalmozási maradványból átvezetésre került ide két projekt maradványa is.

7. Intézmények tekintetében a Károly Óvodánál és a Keller Lajos Művelődési Központ és Könyvtár esetében a B16 Működési célú támogatások áh-on belülről rovat előirányzat növekedésének oka az új közfoglalkoztatási program.

Kiadási oldalon:

1. K1 Személyi juttatások rovaton a bevételeknél már bemutatott közfoglalkoztatási programhoz kapcsolódó bérkifizetési kötelezettség előirányzata került a költségvetésbe.

2. K2 Munkaadókat terhelő járulékok és szoc. hozzájárulási adó előirányzat-növekedésének oka a K1 rovatnál már ismertetésre került.

3. A K3 Dologi kiadások rovaton kormányzati funkciók közötti átvezetések történtek, illetve a növekedés oka ebben az esetben is közfoglalkoztatási programhoz kapcsolódó kiadás-növekedés. Ezen kívül átvezetésre került a közutak fenntartásának egy része az útfelújítási projekt önerejére.

4. A K4 Ellátottak pénzbeni juttatásai rovaton csak átcsoportosítás történt a tényleges kifizetéseket figyelembe véve. Csökkent a koronavírus miatt fel nem használt lakáskorszerűsítési támogatás, illetve igénylés híján fel nem használt iskoláztatás-óvodáztatási támogatások összege, ugyanezen összegnek megfelelően növeltük a karácsonyi ajándékvásárlás, a téli tüzelővásárlás, újszülöttek utalványa és melegétel-osztás sorokat.

5. A K5 Egyéb működési célú kiadásokon belül történ változás, egyrészt a Városgazda Nonprofit Kft. megszűntetéséhez szükséges további támogatás található ezen a rovaton, illetve a visszavont pályázati összegek.

6. Intézmények tekintetében szintén a közfoglalkoztatási program miatt növekszik mind a K1 Személyi juttatások és hozzá kapcsolódó K2 Munkaadókat terhelő járulék és szoc. hozzájárulási adó előirányzatai, mind pedig a K3 Dologi kiadások előirányzata.

Fenti működési átvezetéseket a rendelet 2. és 8. (ill. 9-12.) mellékletei tartalmazzák.

Felhalmozási előirányzatokban bekövetkezett változások:

Bevételi oldal változásai:

1. A B21 Felhalmozási célú önkormányzati támogatások rovaton a központi költségvetésből nyert Útfelújítás, kátyúzás projekt és a Kompok, révek 2021/2022. évi pályázat támogatási összegei, valamint egy 2016. évben elnyert és időközben ismételten feléledt Tanyafejlesztési pályázat további támogatási összege került feltüntetésre.

2. A B25 Egyéb felhalmozási célú támogatások bevételei áh-on belülről rovaton a Tisztítsuk meg az országot elnyert pályázatunk központi támogatásának és az említett pályázatok önerejének átvezetése történt meg. Ezen kívül szintén növelő tételként jelentkezik a közfoglalkoztatási projekthez kapcsolódó felhalmozási támogatás átvezetése a működésből.

3. A működési és felhalmozási bevételek közötti átcsoportosítás ad lehetőséget arra, hogy az egyensúlyt megteremtsük a működési jellegű és felhalmozási jellegű bevételek-kiadások között. Az elvárt felhalmozási bevételek tudnak fedezetet biztosítani a működési kiadásokhoz, ezért negatív e sor összege.

4. A B407 ÁFA visszatérítése rovaton a pályázatokhoz kapcsolódó visszaigényelhető ÁFA összege jelenik meg.

5. A B5 Felhalmozási rovatcsoport esetében nincs jelentős változás.

6. A B7 Felhalmozási célú átvett pénzeszközök közé bevezetésre került a komp pályázathoz és az Egészségház felújításához kapcsolódó önerő-hozzájárulások összege.

7. A B8131 Kötelezettséggel terhelt becsült maradvány soráról 1 projekt esetében időközben átvezettük a keletkezett maradványt a kötelezettséggel terhelt működési maradványok közé, felhasználása ott fog megtörténni.

8. Az intézmények nem rendelkeznek közvetlen felhalmozási bevétellel (kivéve a visszaigényelhető ÁFA esetében), azonban a Keller intézménynél történt a táboroztatással kapcsolatban felhalmozási kiadás, az ehhez szükséges átcsoportosítás megtörtént a szülői hozzájárulásokból.

Kiadási oldalon:

1. A K61 Immateriális javak beszerzése, létesítése rovaton technikai átcsoportosítás történt a K62 rovatra.

2. K62 Ingatlanok beszerzése, létesítése rovaton a telephely kialakításához szükséges ingatlan (épület, telek) megvásárlásra került, ennek összegével megegyezően csökkentettük a hitellel történő csonttalanítás sorát. Bevezetésre került a korábbi pályázatok kiegészítő eleme, megtörténtek a közműbevezetések összege, a többi pályázat esetén technikai átcsoportosítás történt.

3. A K63 Informatikai eszközök beszerzése, létesítése soron található kis összegű növekedés része a Városgazda Nonprofit Kft-től átvett eszközöknek.

4. A K64 Tárgyi eszközök beszerzése, létesítése rovaton a már említett új pályázatok kerültek be a költségvetés kiadási oldalára, a Városgazda Kft-től átvett eszközök legnagyobb része is e rovatban kerül kimutatásra. Ezen kívüli változások az egyes rovatok közötti átcsoportosítást hivatottak biztosítani a különböző projektek esetében, melyek történhettek a felhalmozási kiadásokon belül más rovatra, illetve működési kiadások közé is.

5. A K67 Beruházások ÁFÁ-ja a fent bemutatott változások ÁFÁ-ját követi le.

6. A K71 Ingatlanok felújítása rovaton szintén az elnyert pályázat (útfelújítás) került bevezetésre önerővel növelt összegben, módosításra került a víz- és szennyvízhálózat javításából eredő felújítási költségek (Alföldvíz). Elvonásra került a lakbér számlán elkülönítetten kezelt pénzösszegből azon összegek, amelyekre határozat született. A folyamatban lévő pályázatok gazdasági eseményekhez kapcsolódó rovatok közötti átcsoportosítása található még a változások között.

7. K73 Egyéb tárgyi eszközök felújítása rovaton a 2021/2022. évi komp pályázat került bevezetésre.

8. A K74 rovaton a felújításokhoz kapcsolódó ÁFA átvezetések összege található.

9. Az intézmények felhalmozási kiadásai a feladat ellátáshoz szükséges alapvető kiadásokat tartalmazzák.

Fenti felhalmozási átvezetéseket a rendelet 3-7. és 13-17. mellékletek tartalmazzák.

Illetve a működési és felhalmozási változásokat egy táblában foglalja össze a konszolidált mérleg a 18. mellékletben.

A rendeletmódosítást megalapozottan alátámasztják a mellékletként csatolt költségvetési táblák, melyek közül az 2. melléklet a működési bevételeket, a 8. melléklet a működési kiadásokat tartalmazza, így azokból látható a működési célú előirányzatok változásának összege. A 8. melléklet egy összesített tábla, ennek intézmények szerinti további bontásai a 9. (önkormányzat); 10. (hivatal); 11. (Károly Óvoda) és 12. (Keller Lajos MKK) táblákban található.

A 3. melléklet a felhalmozási bevételeket, a 13. melléklet a felhalmozási kiadásokat tartalmazza részletesen, melyekből megállapítható a felhalmozási célú előirányzatok módosításának összege. Természetesen ezek a táblák is összesítő, konszolidált táblák, az intézmények szerinti további bontásokat ezek részletező táblái tartalmazzák (4. és 14. (önkormányzat); 5. és 15. (hivatal); 6. és 16. (Károly Óvoda); 7. és 17. (Keller Lajos MKK).