Csanádpalota Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2024. 10. 09 16:00- 2024. 10. 09Csanádpalota Város Önkormányzata Képviselő-testületének 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet módosításáról
Csanádpalota Városi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A Képviselő-testület tagjainak a száma 6 fő és 1 fő polgármester. A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a testület működése szempontjából önkormányzati képviselőnek tekintendő. A képviselők neve és elérhetősége ezen rendelet 1. sz. függelékeként csatolva.”
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 3. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A Képviselő-testület az alakuló ülésén megválasztja bizottságait, azok elnökeit és képviselő tagjait. A bizottsági külső tagok személyére a bizottsági elnökök a polgármesterrel egyetértésben az alakuló ülésen vagy a soron következő testületi ülésen tesznek javaslatot.”
2. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) A polgármester és az alpolgármester egyidejű és tartós akadályoztatása esetén a testületi ülést a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság elnöke, annak is akadályoztatása esetén a Szociális, Kulturális és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.”
3. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 16. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A tanácskozás rendje:)
4. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 19. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(5) A titkos szavazást a Szociális, Kulturális és Ügyrendi Bizottság bonyolítja le és állapítja meg a titkos szavazás eredményét.”
5. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 26. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(1) Az Önkormányzat által létrehozott bizottságok:
a) Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság 5 fő, közülük 3 fő települési képviselő és egyikük az elnök, 2 fő nem tagja a Képviselő-testületnek.
b) Szociális, Kulturális és Ügyrendi Bizottság 5 fő, közülük 3 fő települési képviselő és egyikük az elnök, 2 fő nem tagja a Képviselő-testületnek.
(2) A bizottságok feladatait, hatáskörét, ülésének rendjét, az ülés dokumentumait a 2. melléklet tartalmazza. A bizottság a munkatervét fél évente köteles elkészíteni és elfogadni. A bizottságok tagjainak neve és elérhetősége ezen rendelet 2. sz. függelékeként csatolva.”
6. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 27. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„27. § (1) A Képviselő-testület elé kizárólag a Pénzügyi, Gazdasági és Városfejlesztési Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be az alábbi előterjesztések:
a) gazdasági program,
b) éves költségvetési rendelet és módosító rendeletei,
c) éves zárszámadási rendelet,
d) hitelfelvétel,
e) helyi adórendelet.
(2) A Képviselő-testület elé kizárólag a Szociális,Kulturális és Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával nyújthatók be az alábbi előterjesztések:
a) Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíj pályázat elbírálása,
b) szociális, gyermekvédelmi, egészségügyi,kulturális vagy sport tárgyú rendeletek”
7. § A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 28. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A bizottsági ülésre a polgármestert, alpolgármestert, a jegyzőt meg kell hívni.”
8. § (1) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
(2) A Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet 2. melléklete helyébe a 2. melléklet lép.
9. § Hatályát veszti a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2022. (VIII. 10.) önkormányzati rendelet
a) „Tanácsnok” alcíme,
b) 5. melléklete,
c) 6. melléklete.
10. § Ez a rendelet 2024. október 9-én 16 órakor lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
1. melléklet a 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Elsőfokú hatósági jogkört gyakorol
a) az Önkormányzat az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló önkormányzati rendeletében hatáskörébe utalt ügyekben,
b) az Önkormányzat közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletében hatáskörébe utalt ügyekben.
2. Tulajdonosi jogkörben eljárva
a) dönt az Önkormányzat vagyonrendelete alapján a 200.000,- Ft értékhatárt el nem érő használat és hasznosítási jog átengedéséről, ha a használat az 1 évet nem haladja meg,
b) a vásár és piac rendjéről szóló önkormányzati rendelet alapján megköti az elárusító asztal bérbeadására vonatkozó megállapodást,
c) a lakások bérletéről szóló önkormányzati rendelet rendelkezései szerint gyakorolja a bérbeadói jogokat és kötelezettségeket,
d) dönt a tulajdonosi és közútkezelői hozzájárulás kiadására benyújtott kérelmekről.
3. Elsőfokú hatósági jogkört gyakorol a szociális törvényben és az Önkormányzat által nyújtható egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletében foglaltak szerint az alábbi szociális ellátások tekintetében:
a) Lakhatási támogatás
b) Gyógyszertámogatás
c) Pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön
d) Köztemetés költségeinek megtérítése alóli mentesítés
e) Tűzifa támogatás
f) Hátrányos helyzetű gondozásban lévő gyermekek támogatása
g) Önkormányzat által szervezett szociális étkeztetés”
2. melléklet a 16/2024. (X. 9.) önkormányzati rendelethez
1. Feladatkörükben kezdeményezik, előkészítik a Képviselő-testület döntéseit.
2. Döntenek a hatáskörükbe tartozó, illetve a Képviselő-testület által átruházott hatáskörökben.
3. Indítványozhatják a Képviselő-testület ülésének összehívását.
4. Javaslatot tehetnek a Képviselő-testület ülésének napirendjére.
5. Előzetesen véleményezik a feladatkörükbe tartozó előterjesztéseket.
6. Közreműködnek a tevékenységi körükhöz tartozó önkormányzati rendeletek és határozatok tervezetének kidolgozásában.
7. Évente beszámolnak a képviselő-testületnek az átruházott hatáskörben hozott határozataikról.
8. Megállapítják saját működési rendjüket.
9. Véleményezi:
a) a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,
b) az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,
c) a gazdasági célú döntéseket, a pénzügyi tartalmú rendelet-tervezeteket,
d) a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül az önkormányzati intézmények alapítását, átszervezését és megszüntetését,
e) az általános rendezési tervet, és figyelemmel kíséri a megvalósítást,
f) véleményezi, illetve javaslatot dolgoz ki a volt zártkerti ingatlanok mezőgazdasági célú hasznosítására,
g) az önkormányzati tulajdon elidegenítését, cseréjét, megterhelését, vállalkozásba való bevitelét, illetve más célú hasznosítását.
10. Véleményt nyilvánít közműfejlesztési kérdésekben.
11. Közreműködik az önkormányzati gazdálkodás tervezésében, és figyelemmel kíséri év közben a gazdálkodás menetét.
a) a vállalkozásbarát környezet kialakításában, javaslatot tesz az ezt elősegítő és szükséges intézkedések megtételére,
b) fejlesztési programok kidolgozásában és megvalósításában, ellenőrzi a fejlesztési tevékenységet,
c) a közterület fásításában.
12. Vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését.
13. Pénzügyi ellenőrzést végezhet az önkormányzat intézményeinél.
14. Figyelemmel kíséri a város lakosságának kommunális ellátási, szolgáltatási helyzetét, ellenőrzi az e körbe tartozó önkormányzati feladatok végrehajtását, a közterületek használatát, rendjét, tisztaságát.
15. Elősegíti és szervezi a képviselő-testület növényvédelmi, környezetvédelmi, idegenforgalmi, földművelésügyi, ipari, kereskedelmi, közlekedési, területfejlesztési és vízügyi feladatainak megoldását.
16. Figyelemmel kíséri a városüzemeltetéshez kapcsolódóan a városüzemeltetési szolgáltatások alakulását, szükség esetén intézkedési javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé. Figyelemmel kíséri a vállalkozásokat, elősegíti működésüket,
17. Javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú földek hasznosítására.
18. Kiemelt figyelmet fordít a környezetvédelemre, szükség esetén intézkedési javaslatot terjeszt a képviselő-testület elé.
19. Az Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzatában foglaltak alapján véleményezi a közbeszerzési törvény által előírt tájékoztatókat, éves összegzéseket.
20. Az önkormányzati tulajdonú lakások elidegenítésének szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján gondoskodik az elidegenítési eljárás lebonyolításáról.
21. Elvégzi mindazokat a feladatokat, amelyekkel a képviselő-testület esetenként megbízza.
22. Figyelemmel kíséri a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül
a) a város egészségügyi ellátottságát, a gyógyító, megelőző egészségügyi ellátást végző háziorvosi, fogorvosi szolgálat működését, a védőnői szolgálatot, a közegészségügy helyzetét,
b) a feladatkörébe tartozó – egészségügyi, szociális, oktatási és közművelődési - intézmények személyi és tárgyi feltételeinek alakulását, az intézmények működését és vizsgálja a tartalmi munka színvonalát.
23. Előzetesen véleményezi az egészségügyi, szociális és gyámügyi témakörrel kapcsolatos beszámolókat, előterjesztéseket.
24. Gyakorolja a Képviselő-testület által átruházott hatásköröket.
25. Elősegíti az egészségügyi és szociális feladatokat ellátók munkáját.
26. Összehangolja a gyermek-és ifjúságvédelmi feladatokat.
27. Folyamatosan elemzi az egészségügyi és szociális ellátás helyzetét, a felmerülő szükségletek kielégítésére feladattervet dolgoz ki.
28. Véleményezi
a) az oktatási és művelődésügyi intézmények létesítésére, megszüntetésére, bérbeadására vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseket.
b) a vonatkozó képviselő-testületi előterjesztéseken keresztül a nevelési-oktatási intézmény foglalkozási, illetve pedagógiai programjában meghatározott feladatok végrehajtását, munka eredményességét,
c) az oktatási, közművelődési, sport témakörű beszámolókat, tájékoztatókat,
d) a művelődési, oktatás-nevelési intézmények működési szabályzatát.
29. Javaslatot tesz
a) kulturális rendezvények megtartására, évfordulók megünneplésére és részt vesz azok megszervezésében,
b) a „Csanádpalotáért” kitüntető címben részesítendő személyekre,
c) a „Csanádpalota Város Fiatal Tehetsége” kitüntető címben részesítendő személyekre.
30. Figyelemmel kíséri
a) a sportegyesület működését és az iskolai diáksportot.
b) az Önkormányzat rendelet-tervezeteinek előkészítését, vizsgálja azok hatályosulását.
31. Segíti a diáksport tevékenységét és a versenysport feladatait.
32. Nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester, valamint a képviselők vagyonnyilatkozatát.
33. Kivizsgálja és döntésre a Képviselő-testület elé terjeszti az összeférhetetlenségi és méltatlansági ügyeket.
34. Lebonyolítja a titkos szavazásokat.
35. A bizottságok általában havonta egyszer, a soros testületi ülést megelőzően üléseznek.
36. A Szociális, Kulturális és Ügyrendi Bizottság az egyes pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások elbírálása érdekében zárt ülést tart.
37. A bizottsági ülésről hangfelvétel készül, amelyről a hozzászólások lényegét és a döntéseket tartalmazó jegyzőkönyv készül.
38. A bizottságok döntéseiket határozati formában hozzák, melyeket külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően folyamatos arab sorszámmal és évszámmal kell ellátni az alábbiak szerint:
38.1. ………/20….. (….. . ….. .) Szociális Biz. határozat
38.2. ………/20….. (….. . ….. .) Pénzügyi Biz. határozat”