Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 31/2015. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

A köztisztaság és a településtisztaság fenntartásáról, a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról

Hatályos: 2017. 03. 09- 2017. 12. 20

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 31/2015. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

A köztisztaság és a településtisztaság fenntartásáról, a helyi hulladékgazdálkodási közszolgáltatásról

2017.03.09.

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 88. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazása alapjánMagyarország Alaptörvénye 32. Cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

1. §

Általános rendelkezések

(1) Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a jelen rendelet alapján kötelező helyi közszolgáltatás útján gondoskodik a települési hulladék rendszeres gyűjtéséről, elszállításáról, hasznosításáról és ártalmatlanításáról, és ezen tevékenységek ellátásáról.
(2) Nem terjed ki a rendelet hatálya a veszélyes hulladékra, valamint a háztartási szennyvízre és a velük összefüggő tevékenységre, illetve a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban:Ht.) 1. § (3) bekezdésében foglaltakra.
(3) A települési hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területére terjed ki, Mártély üdülőterületre az e rendeletben foglalt eltérések figyelembe vételével. Önkormányzat a rendszeres közszolgáltatást Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási belterületein, továbbá az Öreg-Kishomok megnevezésű külterületén biztosítja.
(4) A közszolgáltatás célja a településtisztaság biztosítása, a közegészségügy, valamint az épített és természeti környezet védelme. A kötelező közszolgáltatásra vonatkozó rendelkezések célja a közszolgáltatás folyamatos és biztonságos ellátása, a tevékenység ellenőrizhetősége. A közszolgáltatást oly módon kell megszervezni és biztosítani, hogy az megfeleljen a Ht.-ben foglalt újrahasználat és újrahasználatra előkészítés, az önellátás és közelség, a szennyező fizet, a biológiailag lebomló hulladék hasznosításának, a költséghatékony hulladékgazdálkodási közszolgáltatás biztonságának, továbbá a keresztfinanszírozás tilalmának elvével.
(5) 1 A település közigazgatási területén, jelen rendelet szerinti hulladékgazdálkodási szolgáltatást a Hódmezővásárhelyi Működtető és Szolgáltató Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (6800 Hódmezővásárhely, Kossuth tér 1.; adószám: 25332959-2-06) látja el. A Szolgáltató hulladékgazdálkodási tevékenysége során jogosult alvállalkozót igénybe venni.
(6) A település közigazgatási területén lévő valamennyi hulladéktermelő, hulladékbirtokos ideértve különösen az ingatlantulajdonost, a tevékenysége során vagy az ingatlanán keletkező települési hulladék gyűjtéséről és annak a begyűjtésre feljogosított és engedéllyel rendelkező hulladékkezelőnek vagy alvállalkozójának történő átadásáról az e rendeletben meghatározott módon köteles gondoskodni.
(7) 2 Az Önkormányzat együttműködik a Ht. 32/A. § (1) bekezdésben meghatározott feladatokra Koordináló szervként kijelölt NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársasággal (a továbbiakban: Koordináló szerv). Az Önkormányzat jelen rendeleti szabályozással is elősegíti az Országos Hulladékgazdálkodási Tervben foglaltak végrehajtását.

2. §

Értelmező rendelkezések

(1) E rendelet alkalmazásában:
1. települési hulladék: a háztartási és a háztartási hulladékhoz hasonló szilárd hulladék;
2. háztartási hulladék: a háztartásokban képződő vegyes, elkülönítetten gyűjtött, valamint lomhulladék, ideértve a lakásokban, lakóingatlanokban, a pihenés, üdülés céljára használt helyiségekben, valamint a lakóházak közös használatú helyiségeiben és területein képződő hulladékot;
3. háztartási hulladékhoz hasonló hulladék: az a vegyes, illetve elkülönítetten gyűjtött hulladék, amely a háztartásokon kívül képződik, és jellegében, összetételében a háztartási hulladékhoz hasonló;
4. vegyes hulladék: a háztartási és a háztartási hulladékhoz hasonló hulladéknak az a része, amelyet az elkülönítetten gyűjtött hulladéktól eltérő külön gyűjtőedényben gyűjtenek;
5.biohulladék: biológiailag lebomló, parki és kerti hulladék, élelmiszer- és konyhai hulladék, vagy ezekhez hasonló élelmiszer-feldolgozóüzemekben képződő hulladék;
6. zöldhulladék: falomb, nyesedék, kaszálék, egyéb növényi maradványok;
7. lomhulladék: az ingatlanhasználótól a közszolgáltató által a lomtalanítás során átvett olyan háztartási hulladék, amely a közszolgáltatás keretében rendszeresített gyűjtőedény méreteit meghaladja
8. hulladékgazdálkodás: a hulladékkal összefüggő tevékenységek rendszere, a hulladék átvétele, gyűjtése, szállítása, tárolása, előkezelése, hasznosítása, kereskedelme, átszállítása, ártalmatlanítása, hulladék kivitele, behozatala, átszállítása ideértve a hulladék keletkezésének megelőzését, mennyiségének és veszélyességének csökkentését, kezelését, ezek tervezését és ellenőrzését, a kezelő berendezések és létesítmények üzemeltetését, rekultivációját, bezárását, utógondozását, monitoringját, a működés felhagyását követő vizsgálatok elvégzését, valamint az ezekhez kapcsolódó szaktanácsadást és oktatást;
9. hulladékgazdálkodási tevékenység: a hulladék átvétele, gyűjtése, szállítása, tárolása, előkezelése, kezelése, hasznosítása, értékesítése és ártalmatlanítása, továbbá a hulladékgazdálkodási létesítmények fenntartása, üzemeltetése;
10. hulladékgazdálkodási közszolgáltatás: a települési hulladéknak a közszolgáltató által az ingatlanhasználóktól történő rendszeres begyűjtése, elszállítása, tárolása, hasznosítása (a hulladék kezelése), és ártalmatlanítása;
11. közszolgáltató: a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén a települési hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás ellátására az e rendelet szerint feljogosított hulladékkezelő;
12. hulladékbirtokos: a hulladéktermelõ, továbbá bármely jogalany, akinek vagy amelynek a hulladék a birtokában van.
13. ingatlanhasználó: olyan hulladéktermelő vagy hulladékbirtokos természetes vagy jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, illetve tulajdonosi közösség, továbbá a természetes személy törvényes képviselője, akinek tevékenységeiből életvitelszerű lakó- vagy tartózkodási helyén hulladék képződik és aki vagy amely személy vagy szervezet rendelkezik az ingatlan birtokával vagy tulajdon- vagy vagyonkezelői jogával.
14. háztartás: a lakás, pihenés, üdülés céljait szolgáló ingatlan vagy ingatlanon belül létesített önálló személy vagy személyekből álló külön gazdasági vagy életközösség, függetlenül attól, hogy az adott ingatlanon magán (külön) tulajdonban vagy közös tulajdonban van-e;
15. hulladékkezelő: azon engedéllyel rendelkező közszolgáltató, alvállalkozója vagy egyéb szervezet, amely a települési hulladékot tevékenysége körében az ingatlanhasználótól átveszi, begyűjti, elszállítja, tárolja, előkezeli, hasznosítja, értékesíti vagy ártalmatlanítja;
16. közszolgáltató: a Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén a települési hulladékkal kapcsolatos helyi közszolgáltatás ellátására az e rendelet szerint feljogosított hulladékkezelő, mely rendelkezik a Ht.-ben megjelölt engedélyekkel és hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződéssel;
17. ártalmatlanító létesítmény: a települési hulladék hasznosításra nem kerülő részének ártalmatlanítását szolgáló, kizárólag erre a célra létesített, az Önkormányzat által és egyéb környezetvédelmi hatósági engedéllyel rendelkező kijelölt hulladéklerakóhely;.
18. közszolgáltatási díj: az ingatlantulajdonos által a közszolgáltatás igénybevételéért a közszolgáltatónak fizetendő,a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) javaslatának figyelembevételével, a Ht. 46-47/B. §-ok szerint miniszteri rendeletben megállapított díj;
19. gyűjtőhely: a hulladékgyűjtő pont, a hulladékgyűjtő udvar, valamint a munkahelyi gyűjtőhely és az üzemi gyűjtőhely;
20. gyűjtőedény: a közszolgáltató által rendszeresített szabványos mérettel rendelkező hulladékgyűjtő edényzet, hulladékgyűjtő zsák, valamint az elkülönített hulladékgyűjtés céljából üzemeltetett egyéb eszköz, berendezés;
21. hulladékgyűjtő sziget (gyűjtősziget): a háztartásokban keletkező, hasznosításra alkalmas, meghatározott fajtájú, elkülönítetten, szelektíven gyűjtött, háztartási hulladék begyűjtésére szolgáló, lakóövezetben, közterületen kialakított, felügyelet nélküli, folyamatosan rendelkezésre álló begyűjtőhely, szabványosított edényzettel;

3. § (1) Az Önkormányzat az ingatlantulajdonosoknál keletkező települési hulladék kezelésére hulladékkezelési közszolgáltatást szervez és tart fenn. Önkormányzat a közszolgáltatóval hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést köt.

(2) Közszolgáltató jogosult közszolgáltatói tevékenysége során, közszolgáltatói tevékenysége teljes terjedelmében igénybe venni alvállalkozót vagy alvállalkozókat, azaz a kiszervezhető tevékenység a közszolgáltatás egészéhez viszonyított aránya 100% lehet.

(3) A közszolgáltatás keretében Szolgáltató gondoskodik az ingatlanok területén és a közterületen keletkező települési hulladék összegyűjtéséről és átvételéről az általa rendszeresített gyűjtőedényzet, azaz gyűjtőzsák, szelektív gyűjtőkonténerek és szelektív hulladékgyűjtő edényzet útján, valamint gondoskodik a begyűjtött települési hulladék elszállításáról, elhelyezéséről, tárolásáról, előkezeléséről, kezeléséről (ártalmatlanításáról és hasznosításáról).

(4) Az Önkormányzat a települési hulladékkal kapcsolatos feladatainak megvalósítása során, a hulladékgazdálkodás törvényben megfogalmazott céljainak elérése érdekében együttműködik más települési és térségi önkormányzatokkal.

(5) Az Önkormányzat biztosítja a szelektív hulladékgyűjtést. Önkormányzat gondoskodik a gyűjtési rendszer kialakításáról, a szükséges gyűjtőszigetek helyeinek kijelöléséről, a szelektív gyűjtőzsákokban elhelyezett szelektív hulladék járatterv alapján történő összegyűjtéséről, valamint biztosítja a közterület használatát az indokolt mennyiségű szelektív gyűjtőedény kihelyezéséhez, tárolásához és megközelítéséhez. Szolgáltató az Önkormányzat döntése alapján gondoskodik a szelektív rendszer működtetéséről.

4. §

Az adatkezelésre vonatkozó szabályok

(1) Jelen rendelet alapján a közszolgáltatás igénybevételére köteles ingatlanhasználókról a Közszolgáltató nyilvántartást vezet az azonosításhoz szükséges adatok feltüntetésével. A Közszolgáltató jogosult a nyilvántartás vezetéséhez és kezeléséhez kapcsolódó kötelezettségét olyan alvállalkozójára átruházni, akit a begyűjtési, szállítási vagy adminisztrációs, ügyfélszolgálati, könyvviteli feladatokkal megbíz. Az átruházás nem érinti a Közszolgáltató jogát arra, hogy bármely kapcsolódó nyilvántartásba betekintsen, a nyilvántartást feladataihoz kapcsolódóan használja.
(2) Az ingatlanhasználó a közszolgáltatási szerződés megkötéséhez szükséges, a Htv. 38. § (3) bekezdésében meghatározott személyes adatait és- amennyiben az nem azonos a közszolgáltatás igénybevételének helyével - a számlázási címet köteles a Közszolgáltató felhívására, valamint a személyes adatainak változását követően 8 napon belül bejelenteni.
(3) A közszolgáltatási szerződést megkötéséhez a gazdálkodó szervezet a közszolgáltatást igénybe vevő nevét, adószámát, cégbírósági bejegyzés számát, a közszolgáltatás igénybevételének a helyét, valamint a számlázási címet köteles a Szolgáltató rendelkezésére bocsátani.
(4) A Szolgáltató és alvállalkozói a személyes adat kezelése során kötelesek az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseinek megfelelően eljárni.
(5) a (4) bekezdés alkalmazásában a Szolgáltató és alvállalkozói kötelesek megteremteni az adatkezelés személyi és tárgyi feltételeit, köteles gondoskodni az adatok biztonságáról, és köteles meghatározni azokat az eljárási szabályokat, amelyek az adat- és titokvédelmi szabályok érvényre juttatásához szükségesek.
(6) Az ingatlanhasználók személyes adatainak kezelése a 2011. évi CXII. törvény 5. § (1) bekezdés b) pontja alapján közérdeken alapuló cél érdekében valósul meg.
(7) Az adatszolgáltatás célja a közszolgáltatással összefüggően az ingatlantulajdonos személyének megállapításához, a közszolgáltatási díj behajtáshoz szükséges és arra alkalmas adatbázis létrehozása és működtetése.
(8) A Szolgáltató és alvállalkozói az ingatlanhasználók személyes adatait - az adatok tárolása kivételével - a szerződéses viszony létrejöttétől annak megszűnéséig, díjhátralék esetén a tartozás fennállásáig kezelhetik. A jogviszony megszűnését követően a Szolgáltató és alvállalkozói a kezelt adatokat kötelesek megsemmisíteni.

5. §

A szolgáltató és az ingatlanhasználó kötelezettségei, a hulladékkezelési helyi közszolgáltatás ellátásának rendje

(1) A Szolgáltató a rendszeres közszolgáltatás keretében az alábbi alapszolgáltatásokat köteles nyújtani az ingatlantulajdonosok részére:
a) a települési hulladék elszállítása gyűjtőedényes kihelyezéssel díj ellenében heti egyszeri (családi házas övezet esetében) vagy heti többszöri (magasházas övezet esetében) ürítés útján;
b) 3 szelektív hulladék elszállítása ingyenesen legalább havi gyakorisággal szelektív hulladékgyűjtő edények ürítése esetén (családi házas övezetben), illetve szükség szerinti hulladékgyűjtő szigetek üzemeltetése esetén (magasházas övezetben);
c) zöldhulladék elszállítása évi 26 alkalommal ingyenesen;
d) évi 2 lomtalanítás lakosság számára ingyenesen.
(2) A Szolgáltató hulladékelszállítással kapcsolatos közszolgáltatási kötelezettsége az általa, az ingatlanhasználó részére átadott, és az ingatlanhasználó által kihelyezett szabványedényzetből történő gyűjtésre, valamint a Szolgáltató által biztosított műanyagzsákban kihelyezett települési hulladék elszállítására terjed ki.
(3) A helyi közszolgáltatás által ellátandó területre rendszeresített, szabványos gyűjtőedényzetek típusát, minimális térfogatát, darabszámát és ürítésre való átadásának helyét a Szolgáltató az Önkormányzat egyetértésével állapítja meg a keletkezett hulladékmennyiség és a gyűjtési ürítési gyakoriság figyelembevételével.
(4) A Szolgáltató köteles a szállítóeszközéhez rendszeresített, és a keletkezett hulladék mennyiségének megfelelő méretű és számú gyűjtőedényt az ingatlanhasználó kérelmére rendelkezésre bocsátani, a kérelem kézhezvételétől számított 15 napon belül. A gyűjtőedény rendelkezésre bocsátása lakossági közszolgáltatás esetén ingyenesen történik. A nem lakosság részére biztosított gyűjtőedény esetében a gyűjtőedényért a Szolgáltató vételárat kérhet. Amennyiben az ingatlanhasználórészére az edényzet nem rendeltetésszerű használatából származó ok (pl. törés, eltulajdonítás) miatt szükséges biztosítani új gyűjtőedényt, úgy a Szolgáltató igényelhet vételárat. Az ingatlanhasználó vagy meghatalmazott képviselője a gyűjtőedényzet átvételét aláírásával köteles igazolni.
(5) A Szolgáltató a tulajdonosi közösségeknél (társasházak, szövetkezeti lakások) keletkező települési hulladékok gyűjtésére - a keletkező hulladék mennyiségétől függően - 240, 660 és 1100 literes hulladékedényzetet köteles elhelyezni.
(6) A Szolgáltató feladata a gyűjtőszigeteken kialakított szelektív hulladék gyűjtőedényzetekben szelektíven gyűjtött anyagok - papír, műanyag, üveg, alumínium fémdoboz -, valamint a szelektív hulladékgyűjtő edényzetben gyűjtött anyagok - papír, műanyag - elszállítása.
(7) A közszolgáltatás teljesítésének feltételeiről a Szolgáltató az ingatlanhasználót t írásban köteles értesíteni vagy felhívás közzététele útján tájékoztatni. A hulladék begyűjtésének, elszállításának rendjét (gyakoriság, útvonal és időpont) - a keletkező hulladékmennyiségek figyelembevételével - a Szolgáltató köteles elkészíteni és arról az ingatlanhasználókat - változás esetén is - értesíteni. A hulladékszállítás részletes rendjét az Önkormányzat - a Szolgáltatóval egyeztetett módon - hagyja jóvá.
(8) A hulladékgazdálkodás helyi feltételeiben bekövetkezett változásokról a Szolgáltató köteles az ingatlanhasználókat a változás bekövetkezte előtt 7 nappal írásban értesíteni vagy felhívás útján tájékoztatni.
(9) A Szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényeket az ingatlanhasználó erre irányuló írásbeli szerződés alapján jogosult megvásárolni vagy külön díj ellenében - bérbe venni. Kivétel ez alól a természetes személyek és az Önkormányzat intézményei, akik vagy amelyek díjfizetés nélkül vehetik azt igénybe.
(10) A szabályszerűen kihelyezett gyűjtőedények, valamint a szelektív gyűjtőedények ürítése során közterületen keletkezett szennyeződés eltakarításáról, környezetének tisztán tartásáról a Szolgáltató köteles azonnal gondoskodni.

6. § (1) Az ingatlanhasználó köteles a közszolgáltatást - ha jelen rendelet eltérően nem rendelkezik - igénybe venni, az ingatlanán keletkező települési hulladékot

a) az e rendeletben meghatározott módon és helyen gyűjteni, és az annak begyűjtésére feljogosított hulladékkezelést végző Szolgáltatónak vagy alvállalkozójának átadni,

b) a közszolgáltatási díjat megfizetni a Szolgáltatónak.

(2) Az ingatlanhasználót nem terheli az (1) bekezdésben foglalt kötelezettség az olyan beépítetlen ingatlan tekintetében, ahol nem tartózkodik és hulladék sem keletkezik.

(3) A helyi közszolgáltatás körében az ingatlanhasználó és a Szolgáltató közötti jogviszonyt a települési hulladékra vonatkozó közszolgáltatás esetében az a tény hozza létre, hogy a Szolgáltató az ingatlanhasználó számára a közszolgáltatást felajánlja, illetve a közszolgáltatás teljesítésére rendelkezésre áll.

(4) Az az ingatlanhasználó, akinek ingatlanán települési hulladék keletkezik, de az ingatlana egyidejűleg gazdálkodó szervezet cégnyilvántartásban bejegyzett székhelyéül, telephelyéül illetve fióktelephelyéül is, vagy magánszemély által folytatott egyéni vállalkozói tevékenység végzésére is szolgál, köteles a háztartási hulladékát a gazdálkodó szervezetnek az ingatlanon folytatott gazdasági tevékenysége során keletkezett háztartási hulladékhoz hasonló hulladékától elkülönítetten gyűjteni, és arra a közszolgáltatást külön igénybe venni.

(5) Az ingatlanhasználó a települési hulladékot begyűjtés, illetve elszállítás céljából a Szolgáltató szállítóeszközéhez rendszeresített gyűjtőedényben, a gyűjtőedényt meghaladó mennyiségű hulladékot a Szolgáltató által rendelkezésre bocsátott gyűjtőzsákban helyezheti el.

(6)4 Ha az ingatlanhasználó a Szolgáltató felé a valóságnak meg nem felelő mennyiséget vagy adatot közöl és ennek folytán az átadásra kerülő hulladék mennyisége rendszeresen meghaladja az átvett gyűjtőedények űrtartalmát (folyamatos kéthavi összesített ürítési esetszám felét meghaladó dokumentált esetszám alkalmával), úgy a Szolgáltató az ingatlanhasználó előzetes írásbeli felszólítását követően nagyobb űrtartalmú edény kihelyezésével jogosult az Ingatlanhasználóval kötött szerződés módosítására.

(7) Az ingatlanhasználó köteles írásban, három nappal korábban bejelenteni a Szolgáltatónak, ha ingatlanán az addig szokásos hulladékmennyiséget jelentősen meghaladó mennyiségű hulladék keletkezése várható. A bejelentés alapján a Szolgáltató köteles az ingatlantulajdonos által megjelölt időpontra vagy időtartamra a hulladék adott mennyiségének megfelelő gyűjtéséhez, illetve elszállításához alkalmas nagyobb űrtartalmú, vagy további gyűjtőedényt az ingatlantulajdonos rendelkezésére bocsátani és a többletszolgáltatást teljesíteni.

(8) Azon családi házas ingatlanok tulajdonosai, ahol a hatósági nyilvántartás alapján a bejelentett lakosok létszáma legfeljebb 2 fő, a szolgáltatótól igényelhetik a 60 literes edényzet használatát. A 2 főt meghaladó létszámú háztartások számára nem biztosítható 60 literes edényzet.

(9) A magasházas, lakótelepi övezetben az ingatlanhasználó köteles a szelektív hulladékgyűjtés céljára közterületre kihelyezett gyűjtőedényzetet rendeltetésüknek megfelelően használni. A családi házas övezetben az ingatlanhasználó köteles a szelektív hulladékgyűjtés céljára rendszeresített szelektív hulladékgyűjtő edényzetet rendeltetésüknek megfelelően használni.

(10) Ingatlanhasználó és hulladékbirtokos a szelektív hulladékgazdálkodás céljára kihelyezett gyűjtőedényzetbe idegen anyagot (ideértve a vegyes hulladékot is) nem helyezhet el.Amennyiben az ingatlanhasználó/hulladékbirtokos a szelektív hulladékgyűjtésre vonatkozó szabályokat megszegi, a Szolgáltató a szabályszegés dokumentálást követően, a dokumentumok települési önkormányzat Jegyzője részére való megküldésével egyidejűleg kezdeményezi a hulladékgazdálkodási bírság mértékéről, valamint kiszabásának és megállapításának módjáról szóló 271/2001. (XII. 21.) Korm. rendelet alapján hulladékgazdálkodási bírság kiszabását.

(11) A szelektív gyűjtőedényzetbe behelyezett illetve szelektíven a közterületen a kihelyezéssel átadott és a Szolgáltató tulajdonába kerülő hulladék nem tulajdonítható el.

(12) Tilos

a) a hulladékot elhagyni, a begyűjtés, lerakás szabályaitól eltérő módon felhalmozni, ellenőrizetlen körülmények között elhelyezni, kezelni.

b) a közterületen az ürítés céljából kihelyezett hulladékot válogatni, közterületre kiszórni, valamint másik ingatlantulajdonos gyűjtőedényébe - annak engedélye nélkül - hulladékot elhelyezni.

Jelen jogszabályi kötelezettség egyaránt vonatkozik minden hulladékbirtokosra, illetve a Szolgáltatóra és alvállalkozóira.

(13) Amennyiben a települési hulladék - árusító, szolgáltató vagy egyéb tevékenység folytán - közterületen keletkezik, a tevékenység végzésére kiadott közterület-használati hozzájárulás, illetve engedély birtokosa köteles az Önkormányzatnak bejelenteni, hogy hulladékának kezeléséről miképpen gondoskodik.

7. § (1) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási lakossági és nem lakossági szerződés egyes tartalmi elemei:

a) szerződő felek megnevezése: azaz a Szolgáltató és a megrendelő ingatlanhasználó (szerződő fél elsődlegesen az ingatlan tulajdonosa, másodsorban az egyéb jogcím alapján az ingatlan birtokosa, harmadsorban az ingatlan jogcím nélküli birtokosa),

- természetes személy esetén: név, lakcím, anyja neve, születési helye, ideje, az ingatlanban lakók száma
- gazdálkodó szervezet és tulajdonosi közösség esetén: székhely, bankszámlaszám, adószám
b) a közszolgáltatás igénybevételének kezdő napja,
c) teljesítés helye,
d) az ingatlanhasználó rendelkezésére bocsátott gyűjtőedény űrtartalom és darabszám szerint,
e) az ürítési gyakoriság és az ürítés idejét napok szerint,
f) az ingatlanhasználó által meghatározott, az ingatlanon előreláthatólag keletkező hulladék mennyisége
g) A tulajdonosi közösségek döntéshozó szerve által meghozott érvényes határozat a lakóközösségen belüli díjmegosztást illetően.
h) a közszolgáltatási díj megfizetésének módja, határideje, a díjfizetés elmulasztásának jogkövetkezményei,
i) a közszolgáltatás mértékét meghaladó, a Megrendelő igényei szerinti esetleges többletszolgáltatásl és annak díja,
j) közszolgáltatási díj megfizetésének alapja, az abban bekövetkező változásokkal kapcsolatos bejelentési kötelezettség,
k) a közszolgáltatási díj megfizetésének módja, határideje, és a díjfizetés elmulasztásának jogkövetkezménye,
l) a szolgáltatási díj megállapításának alapja, az abban bekövetkező változásokkal kapcsolatos bejelentési kötelezettség,
m) a szerződés módosításának, felmondásának feltételei,
n) az irányadó jogszabályok meghatározása.
(2) Ingatlanhasználó-változás esetén az új ingatlanhasználó 8 napon belül köteles e tényt a szolgáltatónak vagy alvállalkozójának írásban bejelenteni, és szerződéskötési kötelezettségének az ingatlan birtokába kerüléséig eleget tenni. A díjfizetési kötelezettség a korábbi ingatlanhasználót a használatban tartás utolsó hónapjának végéig terheli.
(3) A szerződéskötés megtagadása nem mentesít a díj megfizetése és a szolgáltatás kötelező igénybevétele alól.

8. §

A gyűjtőedények használatával kapcsolatos szabályok

(1) Gyűjtőedényt közterületen tartósan elhelyezni kizárólag az Önkormányzat rendeletében szabályozott közterület-használati hozzájárulás, vagy a vonatkozó szabályok szerinti közterület-használati engedély alapján szilárd burkolattal ellátott területre lehet.
(2) Az ingatlanhasználó az átvett gyűjtőedényt az ingatlan területén belül köteles elhelyezni, kivételt képeznek ez alól a közösségi gyűjtőedények (240 liter, 660 liter, 1100 liter űrtartalom), melyek közterületen történő elhelyezéséhez a tulajdonosi közösség közterület-használati engedélyt köteles kérni az Önkormányzat külön rendeletében szabályozottak szerint.
(3) Ingatlanhasználó köteles a gyűjtőedényzeteket, gyűjtőzsákokat és a szelektív gyűjtőedényzeteket a hulladék elszállítása céljából a Szolgáltató által megjelölt időpontban, a közterületen, a begyűjtést végző gépjármű számára megközelíthető és ürítésre alkalmas helyen oly módon elhelyezni, hogy az a közlekedés biztonságát ne veszélyeztesse, a közterületet ne szennyezze, és abban kárt ne tegyen. Gyűjtőedényzet, gyűjtőzsák és a szelektív gyűjtőedényzet a begyűjtést megelőző napon 18 órától helyezhető ki. Ingatlanhasználó köteles gondoskodni a gyűjtőedénynek az ingatlanán történő ismételt tárolásáról legkésőbb a begyűjtést követő naptól kezdődően.
(4) A hulladék elszállítása céljából kihelyezett gyűjtőedény fedelének - a közterület szennyezésének elkerülése érdekében - lecsukott állapotban kell tartani. A hulladékot a gyűjtőedényzetben, gyűjtőzsákban, szelektív gyűjtőedényzetben úgy kell elhelyezni, hogy mozgatáskor és ürítéskor az ne szóródjon, a hulladék begyűjtését végző dolgozók testi épségét ne veszélyeztesse, valamint a gépi ürítést ne akadályozza. A kihelyezett gyűjtőedény nem akadályozhatja a jármű és gyalogos forgalmat és elhelyezése egyébként sem járhat baleset vagy károkozás veszélyének előidézésével.
(5) A Szolgáltató tulajdonát képező, az ingatlanhasználó rendelkezésére bocsátott vagy általa bérbe vett és rendeltetésszerűen használt gyűjtőedények szükség szerinti javításáról, cseréjéről és esetleges pótlásáról az ingatlanhasználó bejelentése alapján a Szolgáltató köteles gondoskodni.
(6) A Szolgáltató a következő gyűjtőedényeket rendszeresíti az alábbi elhelyezhető maximális hulladéktömeggel:

a) 60 literes gyűjtőedény esetén

15 kg

b) 120 literes gyűjtőedény esetén

25 kg

c) 240 literes gyűjtőedény esetén

50 kg

d) 660 literes gyűjtőedény esetén

140 kg

e) 1100 literes gyűjtőedény esetén

250 kg

f) 120 literes gyűjtőzsák esetén

12 kg

(7) Ha a gyűjtőedényzetbe olyan nedves hulladékot helyeztek el, amely az edényben összetömörödött vagy befagyott, illetve az edényben lévő hulladékot úgy összepréselték, hogy emiatt az edényzetet üríteni nem lehet, az ingatlanhasználó a Szolgáltató felhívására köteles az edényzetet üríthetővé, illetve használhatóvá tenni. Köteles továbbá az így okozott esetleges kárt megtéríteni.
(8) Tilos a gyűjtőedénybe és gyűjtőzsákban folyékony, mérgező, tűz- és robbanásveszélyes anyagot, állati tetemet vagy egyéb olyan anyagot elhelyezni, amely veszélyeztetheti a begyűjtést, ürítést végző személyek életét, testi épségét, egészségét.

9. §

Hulladék szállításának rendje

(1) A hulladék szállítása az e célra szolgáló zártrendszerű célgéppel végezhető. Ennek során olyan gondossággal kell eljárni, hogy a hulladék a szállítójárműbe történő ürítéskor, illetőleg a szállítás folyamán ne szóródjon és más környezetszennyeződést ne okozzon.
(2) A begyűjtött hulladék elszállítása során közterületen keletkezett szennyeződés eltakarításáról a Szolgáltató köteles haladéktalanul gondoskodni
(3) Amennyiben a beütemezett járatterv szerinti szállítási napon műszaki vagy egyéb rendkívülinek tekinthető oknál fogva a szállítás kimarad, úgy azt a rákövetkező munkanapon a Szolgáltató köteles pótolni.
(4) A települési hulladék gyűjtésének, elszállításának gyakorisága - ha jelen rendelet vagy egyéb jogszabály eltérően nem rendelkezik - tulajdonosi közösségek által használható gyűjtőedények (240 l, 660 l, 1100 l) esetében minimum heti két alkalomnál, a nem tulajdonosi közösségek által használt gyűjtőedények ürítése esetén hetente egy alkalomnál, a külső települési központoknál (Hódmezővásárhely-Erzsébet, Hódmezővásárhely-Szikáncs, Hódmezővásárhely-Batida, Hódmezővásárhely-Kútvölgy) havonta egy alkalomnál kevesebb nem lehet.
(5) Az ingatlanhasználó Mártély Üdülőterületen köteles május 01 - október 31. közötti időszakban legalább 60 literes edényzetürítését igénybe venni vagy köteles a május 01 - október 31-i igénybevételi időszakban havonta legalább kettő darab 120 literes űrtartalomnak megfelelő nagyságú, a közszolgáltató által rendszeresített műanyag zsák megvásárlásával igazolni a működtetett hulladékrendszer igénybevételének jogszerűségét.

10. §

A hulladék elhelyezésével, ártalmatlanításával, illetve hasznosításával kapcsolatos rendelkezések

(1) Szolgáltató köteles az általa összegyűjtött települési hulladékot hulladéklerakó telepre szállítani ártalmatlanítás vagy tárolás céljából, illetve köteles a hasznosítható hulladékot, valamint a szelektív hulladékgazdálkodás során elkülönítve gyűjtött hulladékot kezelni, és hasznosítás céljából hasznosító telepeken elhelyezni.

11. §

A lomtalanítás és a zöld hulladékra vonatkozó külön rendelkezések

(1) 5 A lomtalanítás megszervezéséről és lebonyolításáról a Szolgáltató gondoskodik, félévente egy alkalommal, házhoz menő rendszerben az Ingatlanhasználóval előzetesen egyeztetett időpontban. A lomtalanítás igénybe vételének feltétele, hogy az Ingatlanhasználó a hulladékkezelési közszolgáltatási díjat a Koordináló szerv részére megfizette.
(2) Ingatlanhasználó jogosult a Szolgáltató erre rendszeresített gyűjtőedényzetében a zöldhulladékot gyűjteni, illetve ingatlana elé kihelyezni. Ingatlanhasználó jogosult továbbá átlátszó zsákban, illetve rendezett elszállítható formában a rendszeresített zöldhulladékos edényzet mellé, az ingatlan elé kihelyezni zöld hulladékot, melynek elszállításáról e rendeletben foglalt gyakorisággal a Szolgáltató gondoskodik.
(3) Az elszállítandó hulladékot úgy kell elhelyezni a közterületen, a szétszóródás megakadályozása mellett, hogy az a jármű és gyalogos forgalmat ne akadályozza, a zöldterületeket és a növényzetet ne károsítsa, illetve ne járjon baleset vagy károkozás veszélyének előidézésével.
(4) A lomtalanítás alá tartozó hulladék és a zöldhulladék szállításának időpontjára a Szolgáltató gyűjtési, ütemezési naptárat készít és arról az ingatlanhasználókat hirdetés útján értesíti.

12. §

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás díja

(1) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás - általános forgalmi adó nélkül számított - egységnyi díját a Ht. 47/A. §-a alapján a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal javaslata alapján a miniszter állapítja meg a törvényben foglalt elvek szerint. A díj tartalmazza az e rendeletben szabályozott zöld hulladék és szelektív hulladék elszállításának díját is.
(2) 6 Az ingatlanhasználónál az egységnyi díjtétel a Szolgáltatóval kötött szerződés alapján a gyűjtőedényzet (60 liter, 120 liter, 240 liter, 660 liter, 1100 liter) egyszeri ürítési díja, illetve a vegyes hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőzsák vételára és ürítési díja (120 liter).
(3) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetésére az az ingatlanhasználó köteles, aki a jelen rendeletben foglaltak szerint a hulladékkezelési közszolgáltatás igénybevételére köteles.
(4) A fizetendő hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj az egységnyi díjtétel és a szolgáltatás elszámolási időszakára eső szorzata.
(5) 7 Az ingatlanhasználó a teljesített közszolgáltatás alapján számított közszolgáltatási díjat utólagosan, a Koordináló szerv által negyedévente utólag kiállított és megküldött számla alapján köteles megfizetni a Koordináló szerv részére.
(6) A közszolgáltatás díját az elszámolási időszakot követő 20. napon belül kell kiegyenlíteni számla ellenében, készpénzzel, készpénz-átutalási megbízással, csoportos beszedési megbízással vagy átutalással.
(7) Az elmaradt és nem pótolt szolgáltatásért díj nem számítható fel. Az e miatt visszajáró arányos összeget beszámítással vagy visszafizetéssel kell elrendezni.
(8) 8 Nem tagadhatja meg havi legalább 2 ürítésre vonatkozóan a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megfizetését az az ingatlanhasználó, aki a települési hulladékkal kapcsolatos kötelezettségeit nem teljesíti, feltéve, hogy a Szolgáltató számára a közszolgáltatást felajánlja, vagy a közszolgáltatás teljesítésére vonatkozó rendelkezésre állását igazolja.
(9) Amennyiben az ingatlanhasználó a 6. § (8) bekezdése szerinti - az ingatlanba bejelentett lakos létszám alapján – igényelhető és használható 60 literes űrtartalmú vegyes hulladék gyűjtésére szolgáló gyűjtőedényzetet a közhiteles nyilvántartás adatai alapján jogosulatlanul veszi igénybe, a Szolgáltató jogosult az ingatlanhasználó egyidejű értesítése mellett a 120 literes gyűjtőedényzet ürítési díját kiszámlázni.
(10) 9 A közszolgáltatási díjat tartalmazó számla adataival és összegével kapcsolatban az ingatlanhasználó a Koordináló szervnél írásban kifogást emelhet. A kifogásnak a számla kiegyenlítésére vonatkozó kötelezettség teljesítésére halasztó hatálya nincs. A kifogásra, annak kézhezvételétől számított tizenöt napon belül a Koordináló szerv válaszát megküldi.
(11) 10 A Koordináló szerv a közszolgáltatási díjakra vonatkozó számlákat a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatás alapján állítja ki. A közszolgáltató hiányos vagy késedelmes adatszolgáltatása esetén a Koordináló szerv a nem megfelelő adatszolgáltatással érintett ingatlanhasználó tekintetében a Koordináló szerv által legutóbb kiszámlázott közszolgáltatási díjról állít ki számlát. Az ezzel összefüggésben keletkező díjkorrekció esetén minden helytállási kötelezettség a közszolgáltatót terheli. Az így keletkező közszolgáltatási díjkülönbözet pozitív mérlegét a Koordináló szerv a közszolgáltatónak fizetendő esedékes szolgáltatási díjba beszámítja. A közszolgáltató hiányos vagy helytelen adatszolgáltatásából eredő, a Koordináló szerv által nem megfelelő adattartalommal kiállított számlákkal kapcsolatos valamennyi következményért a közszolgáltatót terheli felelősség.
(12) 11 A Koordináló szerv a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból kiindulva megállapítja azon ingatlanok körét, amelyre nincs közszolgáltatási díjfizetés meghatározva az adatszolgáltatásban, ugyanakkor vélelmezhető, hogy az ingatlannal összefüggésben teljesítés történt. A Koordináló szerv e körben jogosult ingyenesen adatot kérni az illetékes hatóságtól a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatásból hiányzó ingatlanok és szükséges adataik megállapítása érdekében.
(13) 12 Jelen rendelet 12. § (12) bekezdése szerint rögzített ingatlanok adatait a Koordináló szerv megküldi a közszolgáltatónak, és felhívja a közszolgáltatót, hogy a megküldött ingatlanokon végzett szolgáltatásának megfelelően korrigálja a 69/2016. (III. 31.) Korm. rendelet 20. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatást legkésőbb az értesítés kézhezvételét követő 8 napon belül. Ezen korrekciót követően - a közszolgáltató eltérő adatszolgáltatása hiányában - a Koordináló szerv a közszolgáltatási díjat az ingatlantulajdonosnak számlázza ki.
(14)13 A Koordináló szerv a kiszámlázott és az ingatlanhasználó által határidőn belül ki nem fizetett közszolgáltatási díj behajtása érdekében intézkedik.

13. §

A közszolgáltatás teljesítésének szünetelése, a díjfizetési kötelezettség alóli mentesülés, a díj korlátozása

(1) 14 A családi házas ingatlanhasználó igényelheti a Szolgáltatótól a közszolgáltatás és a díjfizetési kötelezettség szüneteltetését, amennyiben az ingatlant 30 napot meghaladó mértékben nem lakja, egyéb módon nem hasznosítja, és az ingatlanban más részére sem biztosít lakhatást vagy más részére az ingatlan egyéb hasznosítását. Az ingatlanhasználó köteles legalább háromhavonként legalább két közüzemi számlávala szüneteltetés jogalapjának fennálltát. Szüneteltetés esetén Szolgáltató kérheti az ingatlanhasználót részére átadott edényzetnek a szüneteltetés időtartamára történő visszaszolgáltatását. Ez esetben a Szolgáltató köteles gondoskodni az edényzetek elszállításáról, illetve a szüneteltetés megszűnése, megszűntetése esetén annak 3 munkanapon belül történő visszaszállításáról. A szünetelés iránti kérelmeket a Szolgáltató bírálja el.
(2) Mártély Üdülőterületen az ingatlanhasználó kérelemre, indokolt esetben mentesül az igénybevételi és díjfizetési kötelezettség alól. A kérelmeket az Önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Bizottsága bírálja el. Azon esetben tekinthető indokoltnak a mentesítés, amennyiben az ingatlan nem rendelkezik felépítménnyel.
(3) Indokolt esetben, kórházi ápolás és egyéb akadályoztatás igazolásával méltányosságból előzetes bejelentés nélkül is kérheti az ingatlanhasználó a szolgáltatási díj alóli felmentést az igazolt időszakra. Az akadályoztatást, megszűnése után 15 napon belül be kell jelenteni. A felmentést a Szolgáltató bírálja el.
(4) Önkormányzat a 2010. december 31-ig jogosulttá váló ingatlantulajdonosok részére az alábbi díjkedvezményt, díjmentességet nyújtja:
a) A családi házas ingatlanok esetében azon ingatlanhasználók, ahol a hatósági nyilvántartás alapján kizárólag 65. évet betöltött személyek laknak, a következő díjkedvezményben részesülnek: a mindenkori 60 literes hulladéktároló edényzet bruttó egyszeri ürítési díjának megfelelő összeg.
b) A tulajdonosi közösségben (társasház, lakásszövetkezet) élő azon személyek, ahol a hatósági nyilvántartás alapján az egy háztartásban (lakásban) kizárólag 65 évet betöltött személyek laknak, a háztartásra jutó hulladékdíj alól díjmentességben részesülnek.
c) Az Önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Bizottsága jogosult kérelemre az előző pontokban meghatározott díjkedvezményt megállapítani azon ingatlanhasználók részére is, ahol
- a hatósági nyilvántartás alapján kizárólag 65 évet betöltött személyek és nappali képzésben iskolai/felsőfokú tanulmányokat folytató gyermek/fiatal felnőttek, és/vagy
- kizárólag 65 évet betöltött személyek és egészségi állapotuk miatt teljes mértékben keresőképtelenek, saját ellátásukról gondoskodni nem képes személyek laknak.
d) Az Önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Bizottsága kérelemre azon háztartásoknak, ahol a hatósági nyilvántartás alapján olyan természetes személyek laknak, akik közül bármelyik személy vagy személyek betöltötték a 70. életévet, valamint a háztartásban kizárólag olyan személy vagy személyek laknak, aki vagy akik a 62. életévét már betöltötték, de a 65. életévét még nem töltötték be,
- családi házas ingatlan esetében a mindenkori 60 literes hulladéktároló edényzet bruttó egyszeri ürítési díj 50 %-nak megfelelő összeg.
- tulajdonosi közösség esetén a fizetendő hulladékdíj 50%-ának megfelelő
díjkedvezményt állapít meg.
e) 15 Azon háztartások esetében, ahol az ingatlanhasználók 2010. december 31-ig jogosultságot szereztek díjkedvezményre, díjmentességre, a Szolgáltatóval közszolgáltatási szerződéssel rendelkező személy elhalálozása esetén, a háztartásban élő személy, aki 2010. december 31-ig jogosult volt önjogán is, a már megszerzett díjkedvezmény, díjmentesség szerint jogosult a Szolgáltatóval közszolgáltatási szerződést kötni.
(5) Önkormányzat azon ingatlanhasználókat, akik 2011. január 1. napjától, illetve azt követően felelnek meg azon feltételnek, hogy az ingatlanban hatósági nyilvántartás alapján kizárólag 65 életévet betöltött személyek élnek életvitelszerűen, az egy főre jutó nettó jövedelemtől függően az alábbi díjkedvezményben, díjmentességben részesíti:
a) A családi házas ingatlanok esetében azon ingatlanhasználók , ahol a hatósági nyilvántartás alapján kizárólag 65. évet betöltött személyek laknak, a következő díjkedvezményben részesülnek:
aa) amennyiben az egy főre jutó nettó jövedelem a 57.000,-Ft-ot nem haladja meg, úgy a mindenkori 60 literes hulladéktároló edényzet bruttó egyszeri ürítési díjának megfelelő összeg;
ab) amennyiben az egy főre jutó nettó jövedelem az 57.001,-Ft eléri, de nem haladja meg a 80.000,-Ft-ot, úgy a mindenkori 60 literes hulladéktároló edényzet bruttó egyszeri ürítési díj 50%-ának megfelelő összeg;
ac) amennyiben az egy főre jutó nettó jövedelem a 80.001,-Ft-ot eléri, úgy kedvezmény nem biztosítható.
b) A tulajdonosi közösségben (társasház, lakásszövetkezet) élő azon személyek, ahol a hatósági nyilvántartás alapján az egy háztartásban (lakásban) kizárólag 65 évet betöltött személyek laknak, a következő díjkedvezményben részesülnek:
ba) amennyiben az egy főre jutó nettó jövedelem a 57.000,-Ft-ot nem haladja meg, úgy a mindenkori teljes hulladékkezelési díjának megfelelő összeg;
bb) amennyiben az egy főre jutó nettó jövedelem az 57.001,-Ft eléri, de nem haladja meg a 80.000,-Ft-ot, úgy a mindenkori teljes hulladékkezelési díj 50%-ának megfelelő összeg;
bc) amennyiben az egy főre jutó nettó jövedelem a 80.001,-Ft-ot eléri, úgy kedvezmény nem biztosítható.
c) Az Önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Bizottsága jogosult kérelemre az előző pontokban meghatározott díjkedvezményt megállapítani azon ingatlanhasználók részére is, ahol
- a hatósági nyilvántartás alapján kizárólag 65 évet betöltött személyek és nappali képzésben iskolai/felsőfokú tanulmányokat folytató gyermek/fiatal felnőttek, és/vagy
- kizárólag 65 évet betöltött személyek és egészségi állapotuk miatt teljes mértékben keresőképtelenek, saját ellátásukról gondoskodni nem képes személyek laknak.
d) Az Önkormányzat Városfejlesztési és Városüzemeltetési Bizottsága kérelemre azon háztartásoknak, ahol a hatósági nyilvántartás alapján olyan természetes személyek laknak, akik közül bármelyik személy vagy személyek betöltötték a 70. életévet, valamint a háztartásban kizárólag olyan személy vagy személyek laknak, aki vagy akik a 62. életévét már betöltötték, de a 65. életévét még nem töltötték be, - családi házas ingatlan esetében a mindenkori 60 literes hulladéktároló edényzet bruttó egyszeri ürítési díj 50 %-nak megfelelő összeg.
- tulajdonosi közösség esetén a fizetendő hulladékdíj 50%-ának megfelelő
díjkedvezményt állapít meg.
(6) A jelen Rendeletben foglalt kedvezmények azon ingatlanok esetében is biztosítandók, ahol közüzemi számlák alapján igazolható a külön háztartás vezetése, és a külön háztartásra vonatkozóan fennállnak a további feltételek külön edényzet használata esetén.
(7) Az Önkormányzat által biztosított díjkedvezményt az Önkormányzat díjkompenzáció formájában biztosítja a Szolgáltató, illetve a szolgáltatást igénybe vevők részére. A Szolgáltató részére fizetendő díjkompenzáció elszámolása külön megállapodás alapján történik.
(8) Az Önkormányzat a díjkedvezményt, díjmentességet a jogosultság keletkezését követő naptári negyedévtől biztosítja. A díjkedvezmény, díjmentesség azon ingatlan esetében biztosítható, ahol az ingatlanhasználó a hatósági nyilvántartás adatai alapján életvitelszerűen lakik.

14. §

Közterületek és magánterületek tisztántartása

(1) A rendelet hatálya alá eső területen lévő helyi utakon, járdákon, kerékpárutakon, lépcsőkön, továbbá az ehhez tartozó műtárgyakon keletkezett hulladék összegyűjtéséről és elszállításáról és a síkosságmentesítéséről az Önkormányzat a Szolgáltató útján, vagy más módon, zöldterületeken közhasznú foglalkoztatás keretében gondoskodik. Kivételt képeznek az ingatlantulajdonosi, bérlői és használói kötelezettségek.
(2) Az ingatlantulajdonos, köteles gondoskodni az ingatlan környezetében lévő közterület gondozásáról, tisztántartásáról, szemét és gyommentesítéséről - különös tekintettel a pollenallergiát okozó növényekről -, a fű vágásáról, melynek magassága nem haladhatja meg a termőföld felső síkjától számított 15 centimétert a gyűjtőedényzet környezetének tisztán tartásáról.
(3) Az ingatlantulajdonos köteles gondoskodni a járdán felburjánzó gaz kiirtásáról, valamint a közterületen a járda és az úttest mellett található növényzet megfelelő nyeséséről, melyek nem akadályozhatják, és nem veszélyeztethetik a szabad közlekedést, valamint köteles gondoskodni a járdán hóeltakarításról és a járda síkosságmentesítéséről a 346/2008 (XII.30.) Kormány rendeletben leírtak szerint.
(4) A jelen § (2) - (3) bekezdésben foglalt kötelezettség az alábbiakban meghatározott közterületrészekre kiterjed:
a) Általános esetben az ingatlan előtt az úttestig terjedő teljes terület, úszótelkes ingatlanok esetén a két telekingatlan közötti terület fele része-kivéve a rendszeres parkfenntartásba bevont terülteket.
b) Tömbházak esetén, a járda vagy egyéb burkolt felület és az ingatlan közéeső zöldfelület.
c) Az ingatlan előtt lévő járdaszakasz valamint úszótelkes ingatlanok esetén a két telekingatlan közötti járdaszakasz fele része.
d) Tömbházaknál az ingatlan előtt lévő járdaszakasz vagy szervizút, ezek hiányában 2 méter széles területsáv, a gyalogosközlekedésre szolgáló burkolt felület.
e) Társasházhoz tartozó parkolók.
(5) Az ingatlantulajdonos köteles gondoskodni a telekingatlan tisztántartásáról és gyommentesítéséről.
(6) A jelen § (2), (3) és (5) bekezdésekben foglalt kötelezettség a bekerített, vagy be nem kerített épület nélkül álló ingatlanokra is kiterjed, viszont nem terjed ki a fizető várakozási övezetekre.
(7) Az ingatlanok előtt lévő járdaszakaszt szükség szerint kell az (2) és (3) bekezdésben foglaltaknak megfelelően tisztítani.
(8) Az ónos esőtől, jégtől vagy hótól síkossá vált járdát (járdaszakaszt, gyalogjárót, lépcsőt stb.) síkosság mentesíteni kell, a fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Korm. rendeletben foglaltak betartásával.
(9) Rendkívüli esetben (pl.: elemi csapás esetén) a Polgármesteri Hivatal az ingatlan tulajdonosát, az ingatlan előtti út- és közterületre került anyagok, szemét vagy hó eltakarítására is kötelezheti.
(10) Hórakást tilos elhelyezni: útkereszteződésben, útburkolati jeleken, járdasziget és járda közé, tömegközlekedésre szolgáló jármű megálló helyénél olyan módon, hogy a fel és a leszállást akadályozza, közszolgálati felszerelési tárgyra (pl.: vízelzáró csap , gáz és egyéb közlétesítmény, lámpaoszlop, hirdetőoszlop) és köré, kapubejárat elé, annak teljes szélességében, a fák törzsétől 2 méteres körzeten belül, nyílt csapadékvíz árokba, vízelnyelőrácsokra, továbbá útról levezető folyóka - szakaszokra.
A ingatlan belső részéből kikerülő összesepert havat, jeget az ingatlantulajdonos saját költségén köteles a kijelölt lerakóhelyre szállítani, vagy szállíttatni.
Síkosság elleni védekezéshez a környezetkímélő anyagokon kívül (homok, salak stb.) klorid tartalmú (pl.: konyhasó) fagyáscsökkentő szer használata csak úgy alkalmazható, hogy a vegyszer egyszeri kimutatási mértéke 40 gramm/m2-nél több ne legyen.
Ezen anyagok tárolása tárolóedényben, környezetszennyezést kizáró módon történhet.
Klorid tartalmú vegyszerek használata zöldterületeken és annak közvetlen környékén tilos.
(11) Az ingatlantulajdonos, illetve az ingatlanához tartozó járdaszakasz melletti folyókának és csatornanyílásnak hótól, jégtől és egyéb lefolyást akadályozó anyagtól való megtisztításáról is köteles gondoskodni.
(12) Az ingatlan előtti csapadékvíz-elvezető árok, kapubejáró alatti áteresz ingatlan előtti folyóka, valamint a mederelemmel burkolt csatornák-, és közterületek út széléig való tisztán tartása, és jó karbantartása az ingatlantulajdonos kötelezettsége. A burkolatlan csapadékvíz-elvezető árok rézsűjét borító növényzet gondozása során tilos a vegyszerek alkalmazása, valamint a növényzet egyéb módon történő kiirtása.

15. § (1) Közterületen bármilyen hulladékot, dohányszármazékot kizárólag az erre a célra rendszeresített és felállított hulladékgyűjtőbe szabad elhelyezni.

(2) Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén a dohányzás az összes játszótéren tilos.

(3) Ebek által okozott szennyezés eltakarításáról az eb sétáltatója haladéktalanul köteles gondoskodni, ezen szennyeződés az utcai hulladékgyűjtő tartályba csak abban az esetben helyezhető el, ha a szennyező anyagot előzetesen, az arra alkalmas zárt, szóródás mentes tároló eszközbe (papír, zacskó, nejlon zacskó stb.) elhelyezi. A szennyezés eltávolítására alkalmas eszközöket az eb sétáltatója köteles magánál tartani.

(4) Anyagszállításnál ügyelni kell arra, hogyannak során a közterület ne szennyeződjék és a szállítmányból ne hulljon ki semmi por, bűz és csepegés ne keletkezzen. A szállítóeszközökből könnyen kihulló anyag (homok, kavics stb.) csak olyan járművel szállítható, amely lehullást megakadályozó felépítménnyel van ellátva.

(5) Ha bármely anyag szállításánál, fel- vagy lerakásnál a közterület szennyeződik, vagy megrongálódik, a szennyeződés és rongálódás előidézője azonnal, de legkésőbb munkája elvégzése után köteles a közterületet ismét kifogástalanul tiszta, illetőleg eredeti állapotba hozni, és az összegyűjtött szemetet eltávolítani. Ezen kötelezettség elmulasztása esetén a jegyző az okozó költségének terhére a munkát elvégeztetheti.

(6) Szórakozóhelyek, vendéglátóipari egységek, üzlethelységek és más egyéb elárusítóhelyek előtti járdaszakaszt a nyitva tartás ideje alatt folyamatosan és a bezárást követően az üzemeltető köteles tisztán tartani, a téli feladatokat ellátni.

(7) Az utcai árusok kötelesek a részükre kijelölt helyet, valamint annak közvetlen környékét 5 m-es körzetben folyamatosan tisztán tartani, valamint az árusításból keletkező hulladékot, göngyöleget összegyűjteni, és annak elszállításáról saját költségükön gondoskodni.

(8) Boltok, üzletek előtt és közterületen szeszesital fogyasztás tilos. Ez a tilalom nem vonatkozik közterületen elhelyezett és közvetlenül közterületre árusítást végző árusítóhelyek területére (kerthelyiség), valamint rendezvények során ideiglenesen települt árusítóhelyek környékére.

(9) A közterületen leálló gépjárművek üzemben tartói kötelesek a gépjárműből közterületre kikerülő szennyeződést (olajfogyást stb.) eltakarítani és a közterületet ismét kifogástalanul tiszta, illetőleg eredeti állapotba hozni.

(10) A közforgalom céljára szolgáló területeket (utcákat, utakat, tereket, nyilvános parkokat, sétányokat stb.) beszennyezni, továbbá szennyvizet vagy más szennyező folyadékot a közterületre kiönteni, vagy kivezetni tilos.

(11) A közterületen szőnyeget porolni csak a kijelölt helyen szabad. Közterületre néző ablakokban, erkélyen, kerítésen bárminő porolást végezni, portörlő ruhát közterület felett kirázni, porladékot, hulladékot vagy bármilyen tárgyat közterületre kidobni tilos. Köz- és zöldterületen gépkocsit mosni csak a jegyző által engedélyezett területen szabad.

(12) Állati hullát közterületen lerakni, vagy elhagyni tilos.

(13) Aki olyan tevékenységet folytat, melyhez az ingatlanához ügyfélforgalom kapcsolódik, köteles az ingatlan elé kézi hulladékgyűjtőt kihelyezni, szükség szerint azt kiüríteni. A gyűjtőedény javítása, pótlása az edény tulajdonosának feladata.

(14) Tilos a rendelet hatálya alá eső területeken hulladék égetése.

(15) Állathullák ártalmatlanításáról Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén az ATEV telep gondoskodik.

(16) A piac üzemeltetője köteles a jelen rendeletben leírtaknak megfelelően azon pavilon tulajdonosok és piaci árusok számára, a hulladék összegyűjtéséről és elszállításáról gondoskodni, akik a tevékenységük alatt keletkezett szemét, hulladék elszállítására vonatkozó szerződést kötnek az üzemeltetővel. A keletkezett zöldhulladékot a pavilon tulajdonosok és a piaci árusok kötelesek külön gyűjteni, továbbá az ártalmatlanításról vagy a hasznosításról gondoskodni. Ha a pavilon tulajdonos nem kívánja igénybe venni a szemét, hulladék tárolásával, szállításával kapcsolatban a piac üzemeltetője által nyújtott szolgáltatást, köteles egyénileg a jelen rendeletben leírtaknak, megfelelően szerződést kötni a köztisztasági feladatokat ellátó szolgáltatóval.

Záró rendelkezések

16. §

Hatálybaléptető és átmeneti rendelkezések

(1) A jelen rendelet 2016. január 01-én lép hatályba és ezzel egyidejűleg hatályát veszti a 35/2013 (XII.13.) Kgy. rendelete.