Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelete

Helyi jelentőségű védett természeti területek fenntartásáról

Hatályos: 2025. 03. 20

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelete

Helyi jelentőségű védett természeti területek fenntartásáról

2025.03.20.

[1] Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlése elismeri a természeti értékek és területek pótolhatatlan szerepét a helyi ökoszisztémák fenntartásában, az emberi egészség megőrzése és a jövő generációjának életminősége biztosításában, hangsúlyozva a helyi biodiverzitás megőrzésének fontosságát különös tekintettel a védett és védelemre érdemes növényfajokra.

[2] Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Közgyűlése a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 24. § (1) bekezdésének b) pontjában, a 36. § (1) bekezdésében, és a 55. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 24. § (4) bekezdésében, a 62. § (2) bekezdésében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, valamint a területileg illetékes környezetvédelmi igazgatási szerv véleményezését követően a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja és hatálya

1. § A rendelet célja a város területén lévő helyi jelentőségű természeti emlékek és területek, valamint ezek természeti rendszereinek, biológiai sokféleségének védelme, fenntartható használatának elősegítése, valamint a város természeti, tájképi és kultúrtörténeti szempontból értékes területeinek és környezetének megőrzése, fenntartása és fejlesztése.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Hódmezővásárhely Város közigazgatási területén lévő valamennyi helyi jelentőségű védett természeti emlékre és területre, amely külön jogszabály alapján nem áll országos védelem alatt, de természetvédelmi, táji, kultúrtörténeti jelentőségük miatt a Közgyűlés helyi védelem alá helyezett. A város helyi jelentőségű védett természeti emlékeit a rendelet 1. melléklete, helyi jelentőségű természetvédelmi területeit a 2. melléklete tartalmazza.

(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá minden természetes és jogi személyre, gazdasági társaságra, akiket a helyi védettség érint.

2. Értelmező rendelkezések

3. § E rendelet alkalmazása során:

a) Területi védelem: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város közigazgatási területén lévő összefüggő természeti területre kiterjedő sajátos védelem gyűjtőfogalma.

b) Zöldfelület: A zöldterületen kialakított ún. zöldfelületi létesítmények, a különböző területfelhasználási egységek területein lévő parkok és kertek, az ezeket kiegészítő és összekapcsoló út- és térfásítások, valamint a termesztőfelületek és erdők növényzete együttesen alkotják a település zöldfelületi rendszerét.

c) Védőövezet: A védett emlékek közvetlen közelében található azon területek, amelyen bekövetkező változások közvetlenül befolyásolhatják a védett emlékek állapotát. Védett fa védőövezete a lombkorona széle által meghatározott terület függőleges vetülete 2,00 méterrel megnövelve.

d) Értékvizsgálat: A megfelelő szakképzettséggel rendelkező személyek, szervezetek által készített olyan szakvizsgálat, amely feltárja és meghatározza azt az értéket, amely védelemre érdemes. A vizsgálatnak tartalmaznia kell a védelemre javasolt érték esztétikai, történeti, kultúrtörténeti, valamint természeti jellemzőit is.

e) Védett érték károsodása: Minden olyan esemény, beavatkozás, amely a védett érték teljes vagy részleges megsemmisülését, esztétikai értékcsökkenését eredményezi, vagy fennmaradásának időtartamát megrövidíti.

f) Természetvédelmi kezelés: A védett természeti terület felmérését, nyilvántartását, megóvását, őrzését, fenntartását, helyreállítását célzó valamennyi tevékenység.

3. Helyi jelentőségű védett természeti területek típusai

4. § (1) Helyi jelentőségű természetvédelmi terület: a város jellegzetes és különleges természeti, tájképi értékekben gazdag, kisebb összefüggő területe, melynek elsődleges rendeltetése egy vagy több természeti érték, illetve ezek összefüggő rendszerének a védelme (például: természetes, természetközeli élőhely, park, kert).

(2) Helyi jelentőségű természeti emlék: valamely különlegesen jelentős egyedi természeti érték, képződmény és annak védelmét szolgáló terület.

4. A védetté nyilvánítás és a védettség megszüntetésének általános rendje és feltételei

5. § (1) A védetté nyilvánítás és a védelem megszüntetése kizárólag a természetvédelmi törvény szerinti eljárások lefolytatásával történhet.

(2) A védetté nyilvánításról, vagy annak megszüntetéséről az Önkormányzat e rendelet 1. mellékletének és 2. mellékletének módosításával, míg annak elutasításáról határozattal dönt.

(3) A védetté nyilvánításra bárki javaslatot tehet, önálló kérelemben vagy értékvizsgálatban tett javaslattal.

(4) A kérelemnek tartalmaznia kell a védendő természeti terület vagy természeti emlék:

a) javasolt megnevezését,

b) elhelyezkedését, a terület térképi vagy ingatlan-nyilvántartás szerinti lehatárolását,

c) jellegét,

d) kiterjedését,

e) rövid leírását,

f) a védetté nyilvánítás indokolását,

g) terv-, vagy fotódokumentációt.

(5) Amennyiben a kérelem hiányos, a kérelmezőnek lehetősége van 15 napon belül a hiánypótlás benyújtására.

(6) A védettség feloldására akkor kerülhet sor, ha annak fenntartását természetvédelmi szempontok a továbbiakban nem indokolják és a védelemben részesülő természeti érték károsodása olyan mértékű, hogy az már vissza nem fordítható.

(7) A helyi védelem alá helyezés vagy védelem megszüntetés előkészítése során természeti értékvizsgálatot kell készíteni. A szakmai megalapozó dokumentumnak tartalmaznia kell:

a) a terület megnevezését, elhelyezkedését, helyrajzi számát, jellegét, kiterjedését,

b) tulajdonos/kezelő/üzemeltető megjelölését,

c) a védetté nyilvánítás vagy a védettség feloldásának indokoltságát,

d) a védelem céljainak megvalósításához szükséges intézkedéseket,

e) a védelemhez szükséges feltételek, pénzügyi eszközök biztosíthatóságát,

f) a védelem várható következményét,

g) hiteles térképmásolatot,

h) fotódokumentációt,

i) kezelési tervet.

(8) A helyi védelem alá helyezés vagy védelem megszüntetése esetén érdekeltnek kell tekinteni:

a) javaslattevőt,

b) tulajdonost/kezelőt/üzemeltetőt,

c) területileg illetékes nemzeti park igazgatóságot,

d) önkormányzati/állami főépítészt,

e) a területileg illetékes természetvédelmi hatóságot,

f) egyéb érdekelt hatóságot,

g) közmű üzemeltetőket és közútkezelőket,

h) ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett haszonélvezőt, használót.

(9) A helyi védelem alá helyezésre vagy védelem megszüntetésére irányuló eljárás megindításáról értesíteni kell a (8) bekezdésben megjelölt érdekelteket, továbbá mindazokat, akikre a védetté nyilvánításból jogok vagy kötelezettségek hárulnak, továbbá akik jogos érdekét a védetté nyilvánítás közvetlenül érinti.

(10) Jelentős számú érdekelt esetén az Önkormányzat honlapján és hivatalos hirdetőtábláján elhelyezett közleményben kell értesíteni az érintetteket.

(11) A szakmai megalapozó dokumentáció véleményezésére rendelkezésre álló határidő a kézhezvételétől, közzétételétől számított 30 nap. Azon érdekeltek, akik a véleményezési eljárás során írásbeli véleményt nem adnak, kifogást nem emelő véleményezőnek tekintendők.

(12) A helyi jelentőségű védett természeti területet „Helyi jelentőségű védett természeti terület” illetve a természeti értéket „Helyi jelentőségű természeti emlék” feliratú táblával meg kell jelölni, amellyel fel kell hívni a figyelmet a védettség tényére, valamint az ebből fakadó főbb korlátozó rendelkezésekre. A jelzés elhelyezéséről, a megrongálódott vagy hiányzó táblák, jelölés javításáról, pótlásáról az Önkormányzat gondoskodik.

5. A védett területek fenntartásával, üzemeltetésével kapcsolatos általános előírások

6. § (1) A helyi jelentőségű védett természeti területek és emlékek fennmaradásának feltétele a természetvédelmi szempontoknak megfelelő használat.

(2) A védetté nyilvánított természeti emlékek, területek kezelése, fenntartása különösen az állagmegóvásra, jellegmegőrzésre terjed ki. A helyi védettség alá tartozó területek, növények csoportjának megőrzése, védelme a terület tulajdonosának kötelessége.

(3) A helyi jelentőségű védett természeti területen be kell tartani a jelen rendelet mellékleteit képező kezelési tervben foglaltakat és a területre vonatkozó helyi építési szabályokat.

(4) A természetvédelmi területet, természeti emléket érintő építési munkák befejezése után, valamint rendkívüli esemény, üzemzavar elhárítását követően az igénybe vett terület eredeti állapotát helyre kell állítani.

(5) A helyi jelentőségű védett természeti terület védelme érdekében a jegyző, mint természetvédelmi hatóság kötelezheti az érintetteket az eredeti állapot helyreállítására, különösen a károsodott természeti terület vagy emlék helyreállítására.

(6) A helyi jelentőségű védett természeti területen, illetve természeti emléket érintően a jegyző korlátozhatja, felfüggesztheti, vagy megtilthatja a védett természeti területet illetve emléket károsító vagy súlyosan veszélyeztető tevékenységet.

(7) A természetileg értékes fák, növénycsoportok kivágása, ritkítása csak biológiai pusztulás esetén, illetve az emberi élet-, egészség- vagy vagyonvédelmi okból engedélyezhető, az önkormányzat által kijelölt helyen való pótlás feltételével, a biológiai aktivitás értékeinek fenntartása mellett.

(8) A jogszabályokban meghatározott előírások, korlátozások megszegőivel szemben a jegyző természetvédelmi bírságot szab ki a természetvédelmi bírság kiszabásával kapcsolatos szabályokról szóló rendelet alapján.

(9) A természetvédelmi bírság teljes összege az önkormányzat Környezetvédelmi Alapjának bevételét képezi. Az így befolyt összeg kizárólag természetvédelmi célokra használható fel.

(10) A természetvédelmi bírság nem mentesít a bűntetőjogi, a szabálysértési, a kártérítési felelősség, valamint a tevékenység korlátozása, felfüggesztése, tiltása, továbbá a helyreállításra vonatkozó kötelezettség teljesítése alól.

(11) A helyi védelem alatt álló területek fenntartásáról, kezeléséről az önkormányzat minden évben a saját költségvetése terhére gondoskodik. Az önkormányzat Környezetvédelmi Alapjából ezen tevékenységekre forrást biztosít.

(12) A helyi természetvédelem feladatainak előkészítésével (értékvizsgálat, tervezés) kapcsolatos munkák a jegyző által megbízott személy, elsősorban hivatalos okleveles tájépítész mérnök, táj- és kertépítész mérnök, illetve az adott szakterületen felsőfokú végzettséggel rendelkező természetvédelmi szakember feladatát képezik.

(13) A természetvédelmi területekre vonatkozó egyéb előírások tekintetében a védett területek természetvédelmi kezelési és fenntartási tervében foglaltakat kell alkalmazni, az abban nem szabályozott kérdésekben pedig a természetvédelmi törvénynek megfelelő rendelkezéseit kell alapul venni.

6. Záró rendelkezések

7. § A helyi jelentőségű védett természeti területek, emlékek jegyzékét, a kezelési és fenntartási terveket jelen rendelet mellékletei tartalmazzák.

a) 1. melléklet: A város helyi jelentőségű védett természeti emlékei.

b) 2. melléklet: A város helyi jelentőségű természetvédelmi területei.

c) 3. melléklet: A város helyi jelentőségű védett természeti emlékei természetvédelmi kezelési és fenntartási terve.

d) 4. melléklet: A Népkert és Strand területének természetvédelmi kezelési és fenntartási terve.

e) 5. melléklet: Az Epreskert természetvédelmi kezelési és fenntartási terve.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelethez

A város helyi jelentőségű védett természeti emlékei

1. Védetté nyilvánító jogszabály száma: 22/1993. (10.11.) Kgy. sz. rendelet. A 22/1993. (10.11.) Kgy. sz. rendelet alapján helyi védelem alá helyezett természeti emlékek állapotának felülvizsgálatát követően megállapításra került, hogy a korábban védelem alá helyezett 2 db Bercsényi utcai kocsányos tölgyfa ténylegesen a 12707 helyrajzi szám alatt áll (tévesen a 12468 és 12730 helyrajzi szám is feltüntetésre került). Egyebekben a korábbi helyi jelentőségű védett természeti emlékek védettségét a képviselő-testület e rendelettel fenntartja.

2. A város helyi jelentőségű védett fái, fasor jegyzéke (a terület jellege: fák, fasor; a terület kiterjedése: a fák védőövezete):

Sorszám

TERÜLET NEVE

helyrajzi számok

FAFAJ/-FAJTA

LATIN NEVE

MAGYAR NEVE (darabszáma)

1.

Kossuth téri fák

5226/1

Platanus hispanica, Quercus robur, Taxus baccata,

Juharlevelű platán (3 db) Kocsányos tölgy (1 db) Tiszafa (5 db)

2.

Zrínyi utcai japánakácfák

5225/1

Styphnolobium japonicum

Japánakác (2 db)

5225/2

3.

Ady Endre utcai platánsor

5295/1

Platanus hispanica

Juharlevelű platán (43 db)

4.

Bercsényi utcai tölgyfák

12707

Quercus robur

Kocsányos tölgy (2 db)

2. melléklet a 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelethez

A város helyi jelentőségű természetvédelmi területei

1. Védetté nyilvánító jogszabály száma: 22/1993. (10.11.) Kgy. sz. rendelet. A 22/1993. (10.11.) Kgy. sz. rendelet alapján helyi védelem alá helyezett természeti területek állapotának felülvizsgálatát követően megállapításra került, hogy a Népkert és Strand területe vonatkozásában időközben telekmegosztások, és helyrajzi szám módosítások történtek, ezért felülvizsgálat során pontosításra került a védelem alatt lévő terület nagysága. Egyebekben a korábbi helyi jelentőségű védett természeti területek védettségét a képviselő-testület e rendelettel fenntartja. A védettség indoka és célja a területen található értékes faegyed megőrzése.

2. A város helyi jelentőségű természetvédelmi területei:

SOR-
SZÁM

TERÜLET NEVE

TERÜLET JELLEGE

MÉRET (ha)

HRSZ.

1.

Népkert és Strand területe

Tájképi értékű természeti környezet

6,8462

5241/1

5240/11

5240/15

2.

Epreskert

Tájképi értékű természeti környezet

0,9979

12252/1

12252/2

3. melléklet a 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelethez

A város helyi jelentőségű védett természeti emlékei természetvédelmi kezelési és fenntartási terve

1. A város helyi jelentőségű védett természeti emlékei természetvédelmi kezelési terve

1.1. Általános jellemzés:

A zöldfelületi rendszer városszerkezeti szempontból meghatározó elemei a városközponti zöldterületek (Kossuth tér) és az értékes fasorok (pl. Ady Endre utca). Hódmezővásárhely városközpontjának legfőbb zöldfelületi értékei azok a fasorok, amelyeket a történelmi városközpont széles utcáiban alakítottak ki. Az utcafásítások jellege, kialakítása változó. Az egységes kialakítású utcai fasorok (pl. Ady Endre utca) értékes, védelemre érdemes, védett városképi elemek, amelyek igen kedvezően alakítják a településképet, a városi környezet minőségét. A Kossuth tér a város főtere. A dualizmusban kialakított tér középületekkel övezett, a város funkcionális központja. A belváros sétálóövezetéhez tartozó tér széles sétánnyal, kerékpárúttal rendelkezik, műemlékekben gazdag. Különös értéket képviselnek az elszórtan, ligetesen elhelyezkedő fák. A Zrínyi utca közkertjei a Kossuth tér közparkkal hálózatot alkotva a tér és a belváros felújításával együtt újult meg.

1.2. A védettség indoka és célja:

A fák kora, táj- és kultúrtörténeti értéke, városszerkezetben betöltött szerepe indokolja védettségüket. A főtér a város funkcionális központja, kiemelt városszerkezeti jelentőséggel bír. A területek értékes növényállományának megőrzésével, szakszerű kezelésével biztosítható a város ökológiai szerepének fenntartása.

1.3. Természetvédelmi célkitűzések:

1.3.1. A természeti emlékek védelme, állapotának megőrzése és károsodásuk megelőzése.

1.3.2. A biológiai sokféleség és a védett növény- és állatfajok életfeltételeinek biztosítása, különös tekintettel a madarak fészkelésére. A növények jó fiziológiai és ökológiai állapotának biztosítása.

1.3.3. A városképi szempontból jelentős természeti emlék fennmaradásának biztosítása.

1.4. Természetvédelmi stratégiák:

1.4.1. Az egyedi fák és a fasorok egyedei állapotának stabilizálása, a növények egészségi állapotának megőrzése.

1.4.2. A természeti emlékek sérülésével, veszélyeztetésével járó tevékenységek korlátozása.

1.4.3. A természetkárosítás megakadályozása.

1.4.4. A fasorok jellegének megőrzése, a hosszú távú fenntartás és tervezetten végzett pótlás keretében.

1.5. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak:

1.5.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása:

1.5.1.1. A város zöldfelületeinek védelme érdekében a fenntartás során a fák folyamatos jó állapotáról, szükség esetén cseréjéről gondoskodni kell. A természetileg értékes fák, növénycsoportok kivágása, ritkítása csak biológiai pusztulás esetén engedélyezhető, favizsgáló szakmérnök által készített favizsgálati dokumentáció eredményei alapján, illetve a balesetveszélyes fa az emberi élet-, egészség- vagy vagyonvédelmi okból távolítható el.

1.5.1.2. A kivágásra kerülő fákat a terület adottságait figyelembe véve kell pótolni. Az új fafajok kiválasztása az adott terület környezeti feltételeinek megfelelően kell, hogy történjen, figyelemmel az adott faj, fajta tulajdonságaira, növekedési jellemzőire, szakszerű kezelésére. Védendő fasor esetén a fasor fajtájától eltérő fajú faegyedet ültetni tilos. A telepítést követően gondoskodni kell a telepített fák növényápolási munkáinak elvégzéséről.

1.5.1.3. Minden tavasszal a fák állapotfelmérését, szükség esetén szárazgallyazást, illetve kórokozók elleni lemosópermetezést el kell végezni.

1.5.1.4. A védelem alatt álló fák fenntartásáról, az adott faj tulajdonságainak megfelelő szakszerű kezeléséről gondoskodni kell, így különösen növény-egészségügyi beavatkozásról, metszésről, termőhely gondozásáról, víz- és tápanyagutánpótlásról, valamint a kórokozók, kártevők elleni megfelelő védekezésről.

1.5.1.5. Az 1.5.1.1–1.5.1.4. pont keretében végzett tevékenységek esetén az azért egyébként felelős személy vagy szervezet, vagy a megbízásából a tevékenységet végző alvállalkozó mentesül a természetvédelmi törvény 38. § (1) bekezdés szerinti engedély megszerzésének kötelezettségétől.

1.5.2. Fajok védelme: A város zöldfelületeinek fenntartási munkálatait lehetőleg a vegetációs időn kívüli időszakban kell elvégezni, hogy a madarak költését, fiókanevelését ne zavarja, veszélyeztetettség esetén szakértők bevonásával.

1.5.3. Látogatás: A természeti emlékek látogatása táj-, és természetvédelmi érdekeket nem sért, a közterületek szabadon látogathatók.

1.5.4. Oktatás és bemutatás: Környezeti nevelési tevékenységek szabadon végezhetők.

1.5.5. Terület- és földhasználat:

1.5.6. A védett növényzet környezetét érintő épület-, út-, járda-, közműlétesítés, és egyéb kiviteli munkálatokat a kezelővel/üzemeltetővel, illetve a jegyzővel, mint természetvédelmi hatósággal egyeztetni kell.

1.5.6.1. Új épület, építmény kizárólag a fasorok, fák védőövezetén kívül, és úgy helyezhető el, hogy a fák lombkoronáját, gyökérzetét nem érinti.

1.5.6.2. Meglévő út burkolata a jelenlegi nyomvonalon felújítható, az eddig kiépített járdák nyomvonalát, szélességét nem lehet megváltoztatni, a burkolt felületek kiterjedését nem lehet tovább növelni.

1.5.6.3. Új infrastruktúra hálózat, új közmű csak úgy létesíthető, hogy a fák lombkoronáját, gyökérzetét nem érinti. Közművek a fák védőövezetén belül csak akkor újíthatók fel a kezelő/üzemeltetővel történő egyeztetést követően, amennyiben egyéb műszaki okok miatt nem oldható meg a közművek áthelyezése. A meglévő közművek a fák védőövezetén belül csak kézi földmunkával újíthatók fel. Közművezeték építése a föld folyamatos visszatöltése, szükség esetén védőcső behúzása, valamint a feltárt gyökérzet 6 órán belüli földtakarása mellett lehetséges. A munka során 3 cm-nél vastagabb gyökeret elvágni tilos.

1.5.6.4. A fák védőövezetén belül a terület mélyítése, szilárd burkolattal történő befedése tilos. A fát körülvevő jelenlegi burkolatok, szegélyek felújítása során az új kialakítás nem kerülhet közelebb a fa törzséhez, új burkolat létesítése során a fa töve körül a szakmai előírásoknak megfelelő, de legalább 2,25 m2 víz- és légáteresztő felületet kell hagyni.

1.5.6.5. A főtér rendeltetéséhez kapcsolódó kulturális, szórakoztató, közösségi és egyéb rendezvények szervezéséhez nem kell a természet védelméről szóló törvény szerinti természetvédelmi hatósági engedély, azonban amelyek a természetre jelentős hatást gyakorolnak, azoknál a természetvédelmi hatóságot előzetesen tájékoztatni kell.

1.5.6.6. A rendezvény befejezését követően a szervezőnek haladéktalanul, de legkésőbb a rendezvényt követő munkanapon meg kell kezdeni az eredeti állapot helyreállítását.

1.5.6.7. A terület használata során kiemelt figyelmet kell fordítani a természeti értékek és rendszerek, a tájképi adottságok és egyedi értékek megőrzésére.

2. A város helyi jelentőségű védett természeti emlékei fenntartási terve.

2.1. Védett természeti emlék azonosító adatai (Valamennyi fent felsorolt természeti emlék egyedi értéket képvisel, mind faját, mind korát, mind megjelenését tekintve):

2.1.1. Kossuth téri fák (TE)

2.1.2. Zrínyi utcai japánakácfák (TE)

2.1.3. Ady Endre utcai platánsor (TE)

2.1.4. Bercsényi utcai tölgyfák (TE)

2.2. Veszélyeztető tényezők:

2.2.1. Állandó emberi hatások érik (vezetékek, földfeltöltés, burkolt talajfelszín, villamos vezetékek, burkolt vízelvezető csatorna), melyek a védendő fa életfeltételeit alapvetően befolyásolják.

2.2.2. A talaj- és vízszennyezés, járművek vagy emberek által okozott taposás, vegyszerterhelés esélye, ami az élőhelyek károsodásával, degradációjával, megsemmisülésével jár.

2.2.3. Az időjárási viszonyokban bekövetkező tendenciaszerű változások, az időjárási tényezők változása, a vízhozam csökkenése az élőhelyek kiszáradását okozzák. Az egyre gyakrabban előforduló erős szél okozta gally- és ágtörések.

2.2.4. - A természetes öregedés, a külső sérülések miatti, vagy ágcsonkolás okozta korhadás.

2.3. Kezelési feladatok meghatározása:

2.3.1. Természetvédelmi célkitűzés:

2.3.1.1. A kezelési terv 5 éves felülvizsgálati idejéig elérendő eredmények:

2.3.1.1.1. a tájképi szempontból jelentős természeti emlék fennmaradásának biztosítása,

2.3.1.1.2. a fák, fasor egyedei állapotának folyamatos stabilizálása,

2.3.1.1.3. az inváziós fajok elterjedésének a megakadályozása,

2.3.1.1.4. a kártevők és kórokozók kártételének megelőzése,

2.3.1.1.5. a természetkárosítás megakadályozása.

2.3.1.2. Éves szinten:

2.3.1.2.1. minden tavasszal állapotfelmérés,

2.3.1.2.2. a kártevők megjelenésének figyelemmel kísérése,

2.3.1.2.3. a kártétel megelőzése,

2.3.1.2.4. az elhalt, veszélyes ágak, gallyak eltávolítása,

2.3.1.2.5. a terület tisztántartása.

2.3.2. Természetvédelmi stratégiák:

2.3.2.1. A fák növényvédelmét, az értékesebb (idős, ritka) fák esetén egyedi megoldással kell végezni. E veszélyeztetett növények esetén fokozott gondozást kell végrehajtani. A fenntartási munkákat az igényeknek és a természetes körülményeknek (aszályos idő, viharkár stb.) megfelelően kell végezni.

2.3.2.2. A száradó, elhalt ágakat el kell távolítani, a letört ágak helyén frissmetszést kell alkalmazni. A csonkokat sebkezelni kell.

2.3.2.3. Az értékes fák megóvását (levéltetű ellen) figyelembe véve egyedi megítéléssel minimális dózisban vegyszereket is lehet alkalmazni. Vegyszer csak akkor használható, ha más mechanikai jellegű megoldás nem kínálkozik a humán egészségügyi és a természetvédelmi szempontok összehangolása mellett. A vegyszer fajtáját és mennyiségét csak szakemberrel együtt lehet meghatározni.

2.3.2.4. Különleges vegyszerhasználat adódik szúnyogirtás esetén is. Csak szakemberrel konzultálva, a minimális mennyiség kijuttatása mellett, az egyéb élőlények szaporodási, táplálkozási folyamatait figyelembe véve végezhető el ez a tevékenység.

2.3.2.5. Védett, ritka fajok felbukkanása esetén az esedékes beavatkozást le kell állítani és későbbi időpontra kell halasztani, illetve el kell végezni a fajra vonatkozó felmérő kutatást.

2.3.2.6. A fenntartási munkák vállalkozói megbízásokkal vagy saját munkával végezhetők. Saját munka esetén a fenntartási munkák elvégzéséhez szükséges munkaerő és eszközállományt biztosítani kell.

2.3.2.7. A természetvédelmi kezelési terv megalapozásához, időszaki felülvizsgálatához kutatási programokat lehet indítani. A területre vonatkozó adatgyűjtést (élőlények felmérése, környezeti hatások vizsgálata stb.) folyamatosan végezni kell.

2.3.2.8. A természetvédelmi kezelési terv tárgyát képező helyi jelentőségű védett természeti emlék csak a védelem tárgyát képező értékek eltűnése esetén képviselő-testületi határozattal oldható fel a védettség alól.

2.3.2.9. Bárminemű beavatkozás esetén a természeti emlék kapcsán az illetékes jegyző gyakorolja a hatósági jogkört.

2.3.2.10. A területet érintő, bármilyen beavatkozásra irányuló tervezés csak a természetvédelmi kezelési terv szabályozásait figyelembe véve készülhet.

2.3.2.11. A természetvédelmi kezelési tervben foglaltakat természetvédelmi hatóságként a jegyző ellenőrzi.

3. Mindezek végrehajtásához fontos az éves költségvetésről szóló rendeletben – a Környezetvédelmi Alap terhére – megfelelő pénzügyi forrás biztosítása.

4. melléklet a 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelethez

A Népkert és Strand területének természetvédelmi kezelési és fenntartási terve

1. A Népkert és Strand területének természetvédelmi kezelési terve

1.1. Általános jellemzés:

A Népkert a belváros szélén lévő gondozott angol kertépítészeti stílusban létesített nagyméretű közpark. A város egyik legfontosabb közparkja, a szomszédos strandfürdő és uszoda területével együtt értékes városi zöldfelületet jelent. A parkban számos funkció megtalálható, kialakításra került futópálya, játszótér, pavilon, vendéglátóhelyek. Túlnyomórészt nagyméretű, szép, egészséges kocsányos tölgyek, mocsárciprus példányai alkotják.

1.2. A védettség indoka és célja:

A fák táj- és természeti értéke, városszerkezetben betöltött szerepe indokolja védettségüket. A terület növényállományának megőrzésével, szakszerű kezelésével biztosítható a város ökológiai szerepének fenntartása, a településszerkezet zöldfelületi rendszerének megőrzése. A rekreáció kiemelt lehetőségeinek biztosítása.

1.3. Természetvédelmi célkitűzések:

1.3.1. A természetvédelmi területen lévő növényzet védelme, állapotának megőrzése, valamint a közhasználatú rekreációs zöldfelületek biztosítása.

1.3.2. A biológiai sokféleség és a védett állatfajok életfeltételeinek biztosítása, különös tekintettel a madarak fészkelésére.

1.3.3. A természetvédelmi terület természeti értékének, városképi jellegének megőrzése.

1.4. Természetvédelmi stratégiák:

1.5. A közpark jelenlegi közhasználatú, rekreációs használatának megőrzése, hosszútávú fenntartása.

1.6. Az egyedi fák egészségi állapotának megőrzése, a szükséges állapotfenntartási beavatkozások biztosítása.

1.7. A természetvédelmi területek természeti, és jellegzetes tájképi értékeinek megőrzése, a természeti értékek sérülésével járó egyéb tevékenységek szabályozása.

1.8. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak:

1.8.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása:

1.8.1.1. A város zöldfelületeinek védelme érdekében a fenntartás során gondoskodni kell a fák jó állapotáról, szükség esetén folyamatos cseréjéről. A védett területen a természetileg értékes fák, növénycsoportok kivágása, ritkítása csak biológiai pusztulás esetén engedélyezhető, favizsgáló szakmérnök által készített favizsgálati dokumentáció eredményei alapján, továbbá az emberi életet és egészséget veszélyeztető esetben vagy balesetveszély miatt lehet.

1.8.1.2. A kivágásra kerülő fákat a védett terület adottságait figyelembe véve kell pótolni. Az új fafajok kiválasztása az adott terület környezeti feltételeinek megfelelően kell, hogy történjen, figyelemmel az adott faj, fajta tulajdonságaira, növekedési jellemzőire, szakszerű kezelésére. A telepítést követően gondoskodni kell a telepített fák növényápolási munkáinak elvégzéséről.

1.8.1.3. Minden tavasszal a védett területen lévő fák állapotfelmérése, szükség esetén szárazgallyazás, illetve kórokozók elleni lemosópermetezés elvégzése.

1.8.1.4. A védett területen lévő fák fenntartásáról, az adott faj tulajdonságainak megfelelő szakszerű kezeléséről gondoskodni kell, így különösen növény-egészségügyi beavatkozásról, metszésről, termőhely gondozásáról, víz- és tápanyagutánpótlásról, valamint a kórokozók, kártevők elleni megfelelő védekezésről.

1.8.1.5. Az 1.8.1.1–1.8.1.4. pont keretében végzett tevékenységek esetén az azért egyébként felelős személy vagy szervezet, vagy a megbízásából a tevékenységet végző alvállalkozó mentesül a természetvédelmi törvény 38. § (1) bekezdés szerinti engedély megszerzésének kötelezettségétől.

1.8.2. Fajok védelme: A természetvédelmi terület zöldfelületeinek fenntartási munkálatait (különös tekintettel a faápolásra, gallyazásra, cserjék ápolására) lehetőleg a vegetációs időn kívüli időszakban kell elvégezni, hogy a madarak költését, fiókanevelését ne zavarja, veszélyeztetettség esetén szakértők bevonásával.

1.8.3. Látogatás: A Népkert területe szabadon látogatható, a területen lévő futópálya, játszótér szabadon igénybe vehető közcélú létesítmények.

1.8.4. Oktatás és bemutatás: Környezeti nevelési tevékenységek szabadon végezhetők.

1.8.5. Terület- és földhasználat:

1.8.5.1. A természetvédelmi területen minden olyan kivitelezési munka, beavatkozás tilos, amely az azon álló védendő fa állapotának romlását, esztétikai értékcsökkenését, illetve teljes vagy részleges megsemmisülését eredményezi.

1.8.5.2. Bármilyen kivitelezési munka, beleértve a közművek nyomvonalvezetését is, csak a védendő fák védőövezetén (lombkorona függőleges vetülete + 2 méter) kívüli területen végezhető. Közművek a fák védőövezetén belül csak akkor újíthatók fel a kezelő/üzemeltetővel történő egyeztetést követően, amennyiben egyéb műszaki okok miatt nem oldható meg a közművek áthelyezése. A meglévő közművek a fák védőövezetén belül csak kézi földmunkával újíthatók fel. Közművezeték építése a föld folyamatos visszatöltése, szükség esetén védőcső behúzása, valamint a feltárt gyökérzet 6 órán belüli földtakarása mellett lehetséges. A természetvédelmi területet érintő kivitelezési munkálatokat a jegyzővel, mint természetvédelmi hatósággal egyeztetni kell.

1.8.5.3. A természetvédelmi területet érintő bármilyen kivitelezési munka befejezése után, illetve a meglévő infrastruktúra karbantartása során az eredeti állapotot minden esetben helyre kell állítani.

1.8.5.4. A favédelmi zónán belül a terület mélyítése, szilárd burkolattal történő befedése, talajbolygatással járó egyéb tevékenység tilos. Amennyiben beavatkozás szükséges, úgy az csak fokozott óvatossággal, kézi munkával végezhető. A munka során 3 cm-nél vastagabb gyökeret elvágni tilos.

1.8.5.5. Közvilágítási lámpatest, térfigyelő kamera csak a fák lombkoronájának károsodása nélkül helyezhető el.

1.8.5.6. Gépjárművel történő közlekedés csak kezelés, fenntartás céljából, a területen található létesítmények karbantartásával, fenntartásával kapcsolatos munkák elvégzése érdekében, valamint havária esetén lehetséges. A közlekedés a vegetációval nem borított, kiépített közlekedési utakon történhet.

1.8.5.7. A park rendeltetéséhez kapcsolódó kulturális, közösségi és egyéb rendezvények szervezéséhez nem kell a természet védelméről szóló törvény szerinti természetvédelmi hatósági engedély, azonban amelyek a természetre jelentős hatást gyakorolnak, azoknál a természetvédelmi hatóságot előzetesen tájékoztatni kell.

1.8.5.8. A rendezvény befejezését követően a szervezőnek haladéktalanul, de legkésőbb a rendezvényt követő munkanapon meg kell kezdeni az eredeti állapot helyreállítását.

1.8.5.9. A terület használata során kiemelt figyelmet kell fordítani a természeti értékek és rendszerek, a tájképi adottságok és egyedi értékek megőrzésére.

2. A Népkert és Strand területének természetvédelmi fenntartási terve

2.1. Védett terület azonosító adatai: Népkert és Strand területe (természetvédelmi terület 6,4441 ha). A természetvédelmi területen lévő valamennyi faegyed egyedi értéket képvisel, mind faját, mind korát, mind megjelenését tekintve.

2.2. Veszélyeztető tényezők:

2.2.1. Állandó emberi hatások érik (vezetékek, földfeltöltés, burkolt talajfelszín, villamos vezetékek, burkolt vízelvezető csatorna), melyek a védendő fa életfeltételeit alapvetően befolyásolják.

2.2.2. A talaj- és vízszennyezés, járművek vagy emberek által okozott taposás, vegyszerterhelés esélye, ami az élőhelyek károsodásával, degradációjával, megsemmisülésével jár.

2.2.3. Az időjárási viszonyokban bekövetkező tendenciaszerű változások, az időjárási tényezők változása, a vízhozam csökkenése az élőhelyek kiszáradását okozzák. Az egyre gyakrabban előforduló erős szél okozta gally- és ágtörések.

2.2.4. A természetes öregedés, a külső sérülések miatti, vagy ágcsonkolás okozta korhadás.

2.3. Kezelési feladatok meghatározása:

2.3.1. Természetvédelmi célkitűzés:

2.3.1.1. A kezelési terv 5 éves felülvizsgálati idejéig elérendő eredmények:

2.3.1.1.1. a területen álló fák egyedi állapotának folyamatos stabilizálása,

2.3.1.1.2. az inváziós fajok elterjedésének a megakadályozása,

2.3.1.1.3. a kártevők és kórokozók kártételének megelőzése,

2.3.1.1.4. a természetkárosítás megakadályozása.

2.3.1.2. Éves szinten:

2.3.1.2.1. minden tavasszal állapotfelmérés,

2.3.1.2.2. a kártétel megelőzése,

2.3.1.2.3. az elhalt, veszélyes ágak, gallyak eltávolítása,

2.3.1.2.4. a terület tisztántartása.

2.3.2. Természetvédelmi stratégiák:

2.3.2.1. A fák növényvédelmét, az értékesebb (idős, ritka) fák esetén egyedi megoldással kell végezni. E veszélyeztetett növények esetén fokozott gondozást kell végrehajtani. A fenntartási munkákat az igényeknek és a természetes körülményeknek (aszályos idő, viharkár stb.) megfelelően kell végezni.

2.3.2.2. A száradó, elhalt ágakat el kell távolítani, a letört ágak helyén frissmetszést kell alkalmazni. A csonkokat sebkezelni kell.

2.3.2.3. Az értékes fák megóvását (levéltetű ellen) figyelembe véve egyedi megítéléssel minimális dózisban vegyszereket is lehet alkalmazni. Vegyszer csak akkor használható, ha más mechanikai jellegű megoldás nem kínálkozik a humán egészségügyi és a természetvédelmi szempontok összehangolása mellett. A vegyszer fajtáját és mennyiségét csak szakemberrel együtt lehet meghatározni.

2.3.2.4. Különleges vegyszerhasználat adódik kullancs- és szúnyogirtás esetén is. Csak szakemberrel konzultálva, a minimális mennyiség kijuttatása mellett, az egyéb élőlények szaporodási, táplálkozási folyamatait figyelembe véve végezhető el ez a tevékenység.

2.3.2.5. Védett, ritka fajok felbukkanása esetén az esedékes beavatkozást le kell állítani és későbbi időpontra kell halasztani, illetve el kell végezni a fajra vonatkozó felmérő kutatást.

2.3.2.6. A fenntartási munkák vállalkozói megbízásokkal vagy saját munkával végezhetők. Saját munka esetén a fenntartási munkák elvégzéséhez szükséges munkaerő és eszközállományt biztosítani kell.

2.3.2.7. A védett terület természeti értékeit bemutató színes kiadványok, plakátok, naptárak, tematikus térképek készíthetők, emellett az oktatásban betöltött szerepük is fontos.

2.3.2.8. A természetvédelmi kezelési terv megalapozásához, időszaki felülvizsgálatához kutatási programokat lehet indítani. A területre vonatkozó adatgyűjtést (élőlények felmérése, környezeti hatások vizsgálata stb.) folyamatosan végezni kell.

2.3.2.9. Információs táblák, kukák, madárfigyelők, egyéb utcai bútorok csak a szükségleteknek megfelelő darabszámban kerülhetnek a területre.

2.3.2.10. A természetvédelmi kezelési terv tárgyát képező helyi jelentőségű védett természeti terület csak a védelem tárgyát képező értékek eltűnése esetén képviselő-testületi határozattal oldható fel a védettség alól.

2.3.2.11. Bárminemű beavatkozás esetén helyi védett természeti területen az illetékes jegyző gyakorolja a hatósági jogkört.

2.3.2.12. A területet érintő, bármilyen beavatkozásra irányuló tervezés csak a természetvédelmi kezelési terv szabályozásait figyelembe véve készülhet.

2.3.2.13. A természetvédelmi kezelési tervben foglaltakat természetvédelmi hatóságként a jegyző ellenőrzi.

2.4. Mindezek végrehajtásához fontos az éves költségvetésről szóló rendeletben – a Környezetvédelmi Alap terhére – megfelelő pénzügyi forrás biztosítása.

5. melléklet a 6/2025. (III. 19.) önkormányzati rendelethez

Az Epreskert természetvédelmi kezelési és fenntartási terve

1. Az Epreskert természetvédelmi kezelési terve.

1.1. Általános jellemzés:

Az Epreskertben lévő 224 db fehér és fekete eperfából álló impozáns fasort több mint 100 éve ültették. A kert eredeti célja összefügg a selyemhernyó tenyésztéssel. A fákat úgynevezett fejesfa üzemmódban kezelték, a fiatal vesszőket időről időre visszavágták, és a hernyókkal etették fel. A fejesfa szerű visszavágást ma is alkalmazzák. A területen egy játszótér is található.

1.2. A védettség indoka és célja:

A fák kora, táj- és kultúrtörténeti értéke, városszerkezetben betöltött szerepe indokolja védettségüket. A területek növényállományának megőrzésével, szakszerű kezelésével biztosítható a településszerkezet zöldfelületi rendszerének megőrzése.

1.3. Természetvédelmi célkitűzések:

1.3.1. A jelentős dendrológiai értékkel bíró idős fák védelme.

1.3.2. Az Epreskert területén lévő fehér, illetve fekete eperfák természeti, kultúrtörténeti értékének megőrzése, hosszútávú fenntartása.

1.3.3. A növények jó fiziológiai és ökológiai állapotának biztosítása, a természetvédelmi terület állapotának megőrzése, károsodásuk megelőzése.

1.4. Természetvédelmi stratégiák:

1.4.1. Az egyedi fák egészségi állapotának megőrzése, a szükséges állapotfenntartási beavatkozások biztosítása.

1.4.2. A természeti terület természeti, kultúrtörténeti értékeinek megőrzése, a tájképi értékek sérülésével járó egyéb tevékenységek korlátozása.

1.4.3. A területet érintő külső beavatkozások minimalizálása.

1.5. Művelési ághoz nem köthető természetvédelmi kezelési módok, korlátozások és tilalmak:

1.5.1. Élőhelyek kezelése, fenntartása:

1.5.1.1. A természetvédelmi területen a természetileg értékes fák kivágása, ritkítása csak biológiai pusztulás esetén engedélyezhető, favizsgáló szakmérnök által készített favizsgálati dokumentáció eredményei alapján, illetve balesetveszély miatt távolíthatók el. A kivágásra kerülő fákat a védett terület adottságait figyelembe véve kell pótolni. A telepítést követően gondoskodni kell a telepített fák növényápolási munkáinak elvégzéséről.

1.5.1.2. Minden tavasszal a védett területen lévő eperfa folyamatos állapotfelmérése, szükség esetén a kórokozók elleni lemosópermetezés, illetve a vegetációs időszakon kívüli szárazgallyazás elvégzése.

1.5.1.3. A védett területen lévő fák fenntartásáról, az adott faj tulajdonságainak megfelelő szakszerű kezeléséről gondoskodni kell, így különösen növény-egészségügyi beavatkozásról, metszésről, termőhely gondozásáról, víz- és tápanyagutánpótlásról, valamint a kórokozók, kártevők elleni megfelelő védekezésről.

1.5.1.4. Az 1.5.1.1–1.5.1.3. pont keretében végzett tevékenységek esetén az azért egyébként felelős személy vagy szervezet, vagy a megbízásából a tevékenységet végző alvállalkozó mentesül a természetvédelmi törvény 38. § (1) bekezdés szerinti engedély megszerzésének kötelezettségétől.

1.5.2. Fajok védelme: A természetvédelmi terület zöldfelületének fenntartási munkálatait (különös tekintettel a faápolásra, gallyazásra, cserjék ápolására) lehetőleg a vegetációs időn kívüli időszakban kell elvégezni, hogy az énekesmadarak költését, fiókanevelését ne zavarja, veszélyeztetettség esetén szakértők bevonásával.

1.5.3. Látogatás: Az Epreskert területe szabadon látogatható, a terület látogatása táj-, és természetvédelmi érdekeket nem sért.

1.5.4. Oktatás és bemutatás: Környezeti nevelési tevékenységek szabadon végezhetők.

1.5.5. Terület- és földhasználat:

1.5.5.1. A természetvédelmi területen minden olyan beavatkozás tilos, amely az azon álló védendő fa állapotának romlását, esztétikai értékcsökkenését, illetve teljes vagy részleges megsemmisülését eredményezi.

1.5.5.2. Bármilyen kivitelezési munka, beleértve a közművek nyomvonalvezetését is, csak a favédelmi zónán (lombkorona függőleges vetülete + 2 méter) kívüli területen végezhető. Közművek a fák védőövezetén belül csak akkor újíthatók fel a kezelő/üzemeltetővel történő egyeztetést követően, amennyiben egyéb műszaki okok miatt nem oldható meg a közművek áthelyezése. A meglévő közművek a fák védőövezetén belül csak kézi földmunkával újíthatók fel. Közművezeték építése a föld folyamatos visszatöltése, szükség esetén védőcső behúzása, valamint a feltárt gyökérzet 6 órán belüli földtakarása mellett lehetséges. A természetvédelmi területet érintő kivitelezési munkálatokat a jegyzővel, mint természetvédelmi hatósággal egyeztetni kell.

1.5.5.3. A természetvédelmi területet érintő bármilyen kivitelezési munkák befejezése után, illetve a meglévő infrastruktúra karbantartását követően az eredeti állapotot minden esetben helyre kell állítani.

1.5.5.4. A favédelmi zónán belül a terület mélyítése, szilárd burkolattal történő befedése, talajbolygatással járó egyéb tevékenység tilos. Amennyiben beavatkozás szükséges, úgy az csak fokozott óvatossággal, kézi munkával végezhető. A munka során 2 cm-nél vastagabb gyökeret elvágni tilos.

1.5.5.5. A természetvédelmi területen a gépjárművek közlekedésére a meglévő utakat kell használni.

1.5.5.6. Meglévő út burkolata a jelenlegi nyomvonalon felújítható, az eddig kiépített út és járda nyomvonalát, szélességét nem lehet megváltoztatni, a burkolt felületek kiterjedését nem lehet tovább növelni.

1.5.5.7. A terület használata során kiemelt figyelmet kell fordítani a természeti értékek és rendszerek, a tájképi adottságok és egyedi értékek megőrzésére.

2. Az Epreskert természetvédelmi fenntartási terve

2.1. Védett terület azonosító adatai: az Epreskert területe (természetvédelmi terület 0,9979 ha). A természetvédelmi területen lévő valamennyi fa egyedi értéket képvisel, mind faját, mind korát, mind megjelenését tekintve.

2.2. Veszélyeztető tényezők:

2.2.1. Állandó emberi hatások érik (vezetékek, földfeltöltés, burkolt talajfelszín, villamos vezetékek, burkolt vízelvezető csatorna), melyek a védendő fa életfeltételeit alapvetően befolyásolják.

2.2.2. A talaj- és vízszennyezés, járművek vagy emberek által okozott taposás, vegyszerterhelés esélye, ami az élőhelyek károsodásával, degradációjával, megsemmisülésével jár.

2.2.3. Az időjárási viszonyokban bekövetkező tendenciaszerű változások, az időjárási tényezők változása, a vízhozam csökkenése az élőhelyek kiszáradását okozzák. Az egyre gyakrabban előforduló erős szél okozta gally- és ágtörések.

2.2.4. A természetes öregedés, a külső sérülések miatti, vagy ágcsonkolás okozta korhadás.

2.3. Kezelési feladatok meghatározása:

2.3.1. Természetvédelmi célkitűzés:

2.3.1.1. A kezelési terv 5 éves felülvizsgálati idejéig elérendő eredmények:

2.3.1.1.1. a területen álló fák állapotának folyamatos stabilizálása,

2.3.1.1.2. az inváziós fajok elterjedésének a megakadályozása,

2.3.1.1.3. a kártevők és kórokozók kártételének megelőzése,

2.3.1.1.4. a természetkárosítás megakadályozása,

2.3.1.2. Éves szinten:

2.3.1.2.1. minden tavasszal állapotfelmérés,

2.3.1.2.2. a kártevők megjelenésének figyelemmel kísérése,

2.3.1.2.3. a kártétel megelőzése,

2.3.1.2.4. az elhalt, veszélyes ágak, gallyak eltávolítása,

2.3.1.2.5. a terület tisztántartása.

2.3.2. Természetvédelmi stratégiák:

2.3.2.1. A fák növényvédelmét, az értékesebb (idős, ritka) fák esetén egyedi megoldással kell végezni. E veszélyeztetett növények esetén fokozott gondozást kell végrehajtani. A fenntartási munkákat az igényeknek és a természetes körülményeknek (aszályos idő, viharkár stb.) megfelelően kell végezni.

2.3.2.2. A száradó, elhalt ágakat el kell távolítani, a letört ágak helyén frissmetszést kell alkalmazni. A csonkokat sebkezelni kell.

2.3.2.3. Az értékes fák megóvását (levéltetű ellen) figyelembe véve egyedi megítéléssel minimális dózisban vegyszereket is lehet alkalmazni. Vegyszer csak akkor használható, ha más mechanikai jellegű megoldás nem kínálkozik a humán egészségügyi és a természetvédelmi szempontok összehangolása mellett. A vegyszer fajtáját és mennyiségét csak szakemberrel együtt lehet meghatározni.

2.3.2.4. Különleges vegyszerhasználat adódik kullancs- és szúnyogirtás esetén is. Csak szakemberrel konzultálva, a minimális mennyiség kijuttatása mellett, az egyéb élőlények szaporodási, táplálkozási folyamatait figyelembe véve végezhető el ez a tevékenység.

2.3.2.5. Védett, ritka fajok felbukkanása esetén az esedékes beavatkozást le kell állítani és későbbi időpontra kell halasztani, illetve el kell végezni a fajra vonatkozó felmérő kutatást.

2.3.2.6. A fenntartási munkák vállalkozói megbízásokkal vagy saját munkával végezhetők. Saját munka esetén a fenntartási munkák elvégzéséhez szükséges munkaerő és eszközállományt biztosítani kell.

2.3.2.7. A védett terület természeti értékeit bemutató színes kiadványok, plakátok, naptárak, tematikus térképek készíthetők, emellett az oktatásban betöltött szerepük is fontos.

2.3.2.8. A természetvédelmi kezelési terv megalapozásához, időszaki felülvizsgálatához kutatási programokat lehet indítani. A területre vonatkozó adatgyűjtést (élőlények felmérése, környezeti hatások vizsgálata stb.) folyamatosan végezni kell.

2.3.2.9. Információs táblák, kukák, madárfigyelők, egyéb utcai bútorok csak a szükségleteknek megfelelő darabszámban kerülhetnek a területre.

2.3.2.10. Reklámtáblák elhelyezése a területen tilos.

2.3.2.11. A természetvédelmi kezelési terv tárgyát képező helyi jelentőségű védett természeti terület csak a védelem tárgyát képező értékek eltűnése esetén képviselő-testületi határozattal oldható fel a védettség alól.

2.3.2.12. Bárminemű beavatkozás esetén helyi védett természeti területen az illetékes jegyző gyakorolja a hatósági jogkört.

2.3.2.13. A területet érintő, bármilyen beavatkozásra irányuló tervezés csak a természetvédelmi kezelési terv szabályozásait figyelembe véve készülhet.

2.3.2.14. A természetvédelmi kezelési tervben foglaltakat természetvédelmi hatóságként a jegyző ellenőrzi.

3. Mindezek végrehajtásához fontos az éves költségvetésről szóló rendeletben – a Környezetvédelmi Alap terhére – megfelelő pénzügyi forrás biztosítása.