Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2018. (V.23.) önkormányzati rendelete

Újszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testület 4/2018. (V. 23.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 3/2011 ( IV. 05) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2018. 05. 23

                                 Újszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testület

4/2018. (V. 23.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

szóló 3/2011 ( IV. 05)  önkormányzati rendelet módosításáról


Újszentiván Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el.



1.§


Hatályát veszti az Ör. 1. § helyébe a következő rendelkezés lép:

1. §.


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Újszentiván Községi Önkormányzat.


(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:

6754 Újszentiván, Felszabadulás u. 7.


(3) Az önkormányzat működési területe:

 Újszentiván község közigazgatási területe.



 (4) Az önkormányzat szervei: polgármester, a képviselő-testület ügyrendi, pénzügyi, szociális és kultúrális bizottsága, Újszentiváni Polgármesteri Hivatal



                                                         2. §


 Hatályát veszti az Ör. 2. § (4) bekezdése, helyébe a következő rendelkezés lép:


2.§(4) Az önkormányzat hivatalos pecsétje kör alakú, benne „ Újszentiván Községi Önkormányzat” felírással. A pecsétet kell használni :

- a képviselő-testület által adományozott okleveleken

- az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon





                                                         3. §


Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


Újszentiván,  2018 május 22.



Putnik Lázár                                                                        dr. Szentirmay Sára

polgármester                                                                                     jegyző                          


Kihirdetve faliújságra történő kifüggesztéssel                                                                           

  dr. Szentirmay Sára

                                                                                                                                                                             jegyző

Újszentiván Községi Önkormányzat

Képviselő-testületének  3  /2011 ( IV. 05.  )önkormányzati rendelete

az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

(Egységes szerkezetben a 11/2012 (04.26.) Ö. a18/2012 ( XI.30.), a  17/2014 ( XI. 28. ) a  6/2015. (II. 27.) a 18/2016 ( XII.23.) a 7/2017. (VI. 15.), valamint a      4/2018.(V.23.) önkormányzati rendeletekkel



Újszentiván Község Önkormányzata képviselő-testülete  az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:[1]


  1. fejezet


Általános rendelkezések


1. §.[2]


(1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Újszentiván Községi Önkormányzat.


(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:

6754 Újszentiván, Felszabadulás u. 7.


(3) Az önkormányzat működési területe:

 Újszentiván község közigazgatási területe.



 (4) Az önkormányzat szervei: polgármester, a képviselő-testület ügyrendi, pénzügyi, szociális és kultúrális bizottsága, Újszentiváni Polgármesteri Hivatal[3].



2. §.


(1) Az önkormányzat jelképei: címeres zászló és pecsét. Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek adományozására alapította az Újszentivánért érdemérmet és a díszpolgári címet. Az odaítélés és az elbírálás rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

(3) Az önkormányzat minden évben Falunapot tart melynek konkrét idejét a képviselő-testület határozza meg.

 (4)[4] Az önkormányzat hivatalos pecsétje kör alakú, benne „ Újszentiván Községi Önkormányzata” felírással. A pecsétet kell használni :

- a képviselő-testület által adományozott okleveleken

- az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon

(5) Az Önkormányzat hivatalos lapja : „ Szentiváni Napló.


II. fejezet



Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei



3. §.



  1. A helyi önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A Képviselő-testület a hatásköreit meghatározott esetekben a polgármesterre, állandó bizottságára, a kisebbségi önkormányzatok testületére és társulásra  ruházhatja át.
  2.  Az átruházás elvei: azon ügyekben amelyek kollektív döntést igényelnek, az átruházás csak a bizottságra történhet, amelyek pedig operatív jellegűek, azokat a hatékony és gyors döntések meghozatala érdekében a polgármesterre ruházza. Amennyiben a Képviselő-testület szükségesnek tartja, úgy a hatáskör átruházásakor vagy képviselő-testületi normatív határozat formájában bármikor a hatáskör gyakorlójának utasítást fogalmazhat meg, melynek végrehajtására és beszámolására határidőt állapíthat meg.
  3. . a képviselő-testület által a bizottságára és a polgármesterre, kisebbségi önkormányzat testületére, társulására  átruházott hatásköreit az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.



4. §.

4.§ (1) kötelező és önként vállalt feladatokat különösen rendeletalkotás, önkormányzati üzemeltetés, társulati működtetés, megbízási jogviszony keretei között, illetve társulási megállapodásokkal fenntartással valósítja meg. Az Önkormányzat kötelező feladati az alábbiak szerint látja el:

  • egészséges ivóvíz ellátása: Alföldvíz Zrt .útján
  • óvodai nevelés: Szegedi Kistérség Többcélú Társulás útján
  • általános iskolai oktatás-nevelés: Szegedi Kistérség Többcélú Társulás illetve Katolikus Egyház
  • egészségügyi ellátás: vegyes háziorvosi praxis , foglalkozás-egészségügyi szolgálat, fogorvosi ellátás, védőnői ellátás, ügyeleti rendszer működtetése
  • szociális alapellátás: Szegedi Kistérség Többcélú Társulás Szociális Szolgáltató Központ működtetése
  • közvilágítás: EDF DÉMÁSZ Zrt.
  • helyi közutak: Közútkezelő kft, Településgazdálkodási kft.
  • köztemető:  egyéni vállalkozóval kötött közkegyeleti  vállalkozási szerződés alapján
  • közutakon, tereken, parkokban, közterületen várakozás: parkolóhelyek kialakítása
  • nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesülése: Újszentiván községben szerb és cigány kisebbségi önkormányzat működik. A nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvénynek megfelelően az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatal által segíti munkájukat, együttműködési megállapodás alapján..

A kisebbségi önkormányzatok működéséhez az alábbi támogatást  biztosítja a  Polgármesteri Hivatal:


  • működésükhöz ingyenes helyiséghasználat
  • postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátása és az ezzel járó költségek viselése
  • A helyi médiában megjelenítési lehetőség.
  • Iskolai nevelés keretein belül csoportos nyelvi foglalkozások biztosítása
  • pályázatok készítésében való együttműködés

A Cigány Nemzetiségi Önkormányzat és a Szerb Nemzetiségi Önkormányzat működése a nemzetiségek jogállásáról szóló 2011. évi CLXXIX. Törvény rendelkezéseinek megfelelően, Újszentiván Község Önkormányzattal kötött külön megállapodásokban foglaltak alapján történik

[5]


                                                    5. §



  (1) Amennyiben a Képviselő-testület helyi közügy önálló megoldásának ellátását vállalja, előkészítő eljárást kell lefolytatni. Az előkészítő eljárásban tisztázni kell a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárást a testület döntésétől függően a polgármester, a képviselő-testület állandó bizottsága vagy e célra létrehozott külön bizottság folytatja le.

(2) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztésnek tartalmaznia kell a feladat elvállalásával elérendő célt és a megoldásnak az (1) bekezdésben említett részletes feltételeit.



III. fejezet


A képviselő-testület működése


6. §.


(1) A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő, 6 fő képviselő és a polgármester

A képviselők névsorát az SZMSZ 1. sz. függeléke tartalmazza.


7. §



(1) A települési képviselők jogait és kötelességeit Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 32. bekezdései tartalmazzák[6].

 (2) A települési képviselő köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában. Ennek keretében köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára. Felkérésre köteles részt venni a testületi ülések előkészítésében, a képviselő-testület által elrendelt vizsgálatokban.

(3) Amennyiben akadályoztatása miatt nem tud részt venni a képviselő-testület vagy bizottsága ülésén úgy köteles azt írásban vagy amennyiben ez nem lehetséges az azt megelőző napon szóban ( távbeszélőn is ) jelezni.

(4) Amennyiben a képviselő távolmaradását csak az ülés napján jelenti be vagy nem jelenti be és hiányzásának nincs menthető indoka ( betegség, stb) úgy távolmaradását igazolatlannak kell tekinteni.



Kérdés, interpelláció


8. §


  1. A kérdezés a képviselő-testületi hatáskörbe tartozó szervezetre, működésre, döntésre, előkészítésre vonatkozó tudakozódás.
  2. Az interpelláció, olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely- az önkormányzat irányítása alá tartozó- szervezet hatáskörébe kell tartoznia.
  3.  A kérdezés illetve intrepellálás joga a képviselőket a napirend tárgyalásának befejezését követően szóban vagy írásban illeti meg. Az interpellációt illetve kérdést írásban az ülés előtt is be lehet nyújtani a polgármesternek címezve. Amennyiben a benyújtásra az ülés előtt 2 nappal korábban kerül sor, úgy arra a soron következő ülésen érdemben válaszolni kell.
  4. Az interpelláció és a kérdés csak testületi ülésen ismertethető. A polgármester az ülés kezdetekor tájékoztatást ad a képviselőknek a beérkezett kérdésekről.
  5. A kérdés feltevésére és megválaszolására rendelkezésre álló időtartamot a képviselő-testület esetenként meghatározhatja.
  6. Az interpellációra a kérdezett az ülésen szóban vagy  a képviselő-testület hozzájárulásával legkésőbb 15 napon belül írásban köteles választ adni. Az írásban küldött választ a Képviselő-testület soron következő ülésén ismertetni kell.
  7. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és külön dönt a testület is. A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testület nem dönt.


                                      A képviselő-testület ülései


9. §




(1)  A képviselő-testület üléseit általában minden hónap harmadik hetének szerdai napján tartja. Július és augusztus hónapokban nem tart ülést, azonban annak szükségessége esetén ettől eltérhet. A képviselő-testület ülésére a polgármester a napirendek és azok előadói megjelölésével az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal írásos meghívót küld.

(2) A képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat amennyiben a polgármester megítélése szerint olyan jelegű kérdésben kell állást foglalni, melyben a késlekedés az önkormányzatot hátrányos helyzetbe hozná. A rendkívüli ülésre írásos meghívót küldeni nem kell, de a helyben szokásos módon a lakosságot tájékoztatni kell az ülés helyéről és idejéről.

(3) Rendkívüli ülés tartása esetén lehetőség van a képviselők összehívására:

        - interneten küldött üzenettel,

- telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

- egyéb szóbeli meghívással.


Amennyiben az ülést ezen módok valamelyike alapján hívták össze, úgy ennek tényét a jegyzőkönyv elején rögzíteni kell.  A szóbeli meghívás esetében lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatatását, illetve az ülésen történő megismerésüket..


(4) Az ülések helye: Újszentiván, Polgármesteri Hivatal Ülésterem, azonban a polgármester döntése alapján lehetséges ettől eltérő helyszínen való ülésezés. Ennek tényét az írásos meghívóban közölni kell.

(5) A képviselő-testület esetenként a polgármester döntése alapján kihelyezett ülést is tarthat, melynek helyét a meghívóban közölni kell.

(6) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről a lakosságot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján legalább 8 nappal előtte tájékoztatni kell. Erről a polgármester gondoskodik.



Az ülések nyilvánossága


10. §.


(1) A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet. Az ülés nyilvánossága a meghívónak az ülést megelőzően legalább 5 nappal a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő megjelentetésével biztosított.

 (2) Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 46. §(2). Bekezdése b) pontjában meghatározott esetekben csak akkor kerülhet sor a témának nyílt ülésen történő tárgyalására, ha az ülést megelőzően a polgármesternek az érintett személy(ek) írásban nyilatkozik arról, hogy belegyezik ügye nyilvános ülésen történő tárgyalásába. A nyilatkozatot mindig a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(3) Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben az üzleti érdek sérelmének megvalósulását abban az esetben kell vélelmezni, ha a tárgyalandó ügy kapcsán harmadik személy érdekkörébe tartozó olyan adat nyilvánosságra kerülése vélelmezhető, melynek kapcsán a harmadik személynek erkölcsi vagy anyagi kára keletkezhet.[7]




11. §. [8]



Meghívó, meghívottak


12. §.


 (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.


(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

- az ülés helyét,

- az ülés időpontját,

- a tervezett napirendeket,

- a napirendek előadóit,

- a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.


(3) A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket a képviselőknek a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 nappal ki kell küldeni. Az előterjesztéseket amennyiben indokolt, a képviselő-testületi ülésen is ki lehet osztani. Ebben az esetben az ülés vezetőjének lehetőséget kell biztosítani az anyag áttanulmányozására.

       


13. §



Tanácskozási joggal kell meghívni

a.) a napirend tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét,

b.) a jegyzőt,

c) kisebbségi önkormányzatok elnökeit

d.) a Polgármesteri Hivatal, jegyző által nevesített, a tárgyalt napirendi ponthoz kapcsolódó munkatársait.

e.) akiket az ülés összehívója megjelöl.



Meghívót kell küldeni ( tanácskozási jog biztosítása nélkül ):


  • akiket az ülés összehívója megjelöl



Előterjesztés


14. §.



(1) Előterjesztésnek minősül mindazon a képviselő-testület részére benyújtott anyag, melyben a képviselő-testület döntése szükséges.

 (2) Tájékoztatónak minősül: minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés és melynek célja a testület tájékoztatása egy kérdésről vagy területről.


Előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez:  -polgármester

                                                                             - települési képviselő

                                                                                   - jegyző

                                                                                   - bárki, ha az ügyben történő döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik


(3) Az előterjesztést akkor kell benyújtani a képviselő-testületnek döntésre, ha az abban megfogalmazottakból világosan és egyértelműen kitűnik, hogy a beterjesztője mit akar, alkalmas a megfelelő következtetések levonására, a döntés meghozatalára. Az előterjesztés döntésre történő beterjesztését  minden esetben meg kell, hogy előzze a jegyző törvényességi véleményének kialakítása.


(4) Az előterjesztést elsősorban írásban kell az ülést megelőzően legalább 15 nappal a polgármesternek címezve benyújtani. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.


(5) Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalhatóak az alábbi ügyek:

- költségvetést érintő előterjesztés

- önkormányzati rendelettervezet.

- intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés

- helyi népszavazás kiírása

- munkaterv

- valamennyi hatósági döntést igénylő ügy

- szolgáltatási díjakat érintő előterjesztések


A képviselő-testületi ülések összehívása


15. §.



(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.


(2) A polgármester távolléte, akadályoztatása esetében az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról, és a polgármester távollétében vezeti az ülést.


(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása esetében az Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.

(4) Amennyiben határozatképtelen a képviselő-testület, az ülést 5 napon belüli időre időtűzéssel, változatlan napirenddel az ülés vezetőjének újra össze kell hívnia, a lakosságot erről a Polgármesteri Hivatal hirdetőjére kitűzött írással értesíteni kell..

(5) Amennyiben az ülés összehívását a települési képviselők egynegyede vagy a bizottság indítványozza a kezdeményezők az ülés megtartására irányuló kérelmüket konkrét időpont megjelölésével írásban kell, hogy benyújtsák a polgármesternek a javasolt időpontot megelőző legalább 5 nappal korábban. Az ülés megtartására irányuló kérelemben meg kell jelölni az összehívást megalapozó körülményeket és csatolni kell az ülés témáját érintő előterjesztést is. Amennyiben az előterjesztést a bizottságnak is meg kell tárgyalnia, úgy az időtűzéskor erre is figyelemmel kell lenni és a bizottsági ülés megtartására is kell, hogy irányuljon a kérelem.


Hozzászólási jog


16. §



(1) A képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát.

Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el.

(2) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.




Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása



17. §.



(1) A polgármester előterjeszti a meghívóval azonosan a  napirendi pontokat. A polgármester és a  képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2) A polgármester és a képviselők írásban benyújtott anyaggal vagy szóban ismertetve indítványozhatják egyéb kérdések megvitatását, napirendre vételét is rövid indoklással.  Az indítványt a polgármesternél  kell az ülés előtt benyújtani illetve szóban a napirendi tervezet ismertetését követően előadni. A javasolt napirendi pontot a meghívóban szereplő napirendek után kell felvenni, ettől a képviselő-testület célszerűségi okokból eltérhet. Az indítványról – mely tartalmazza a napirendben elfoglalt helyét is- a képviselők egyszerű többséggel döntenek.

(3) A napirend elfogadásáról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.



Napirendek tárgyalása - vitától a döntéshozatalig


18. §.



(1) A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg.

(2) A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.


(3) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.


(4) A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.


(5)Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, kiegészítő majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.


(6) A szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, amennyiben ő bármely javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

 (7) A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a határozatot.

A tanácskozás rendjének fenntartása


19. §.


A képviselő-testület ülésének vezetése során a tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:

- figyelmeztetheti azt a hozzászólót,  akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása

- rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít a teremben

- széksértés megállapítását kezdeményezheti: az a képviselő-testületi tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti- ha a bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja, továbbá a sértettet, illetőleg a testületet meg nem követi-széksértést követ el.

A széksértés tényét a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel állapítja meg, a határozatban egyben rendelkezik a rendbírság összegéről is, mely nem haladhatja meg az 5000 forintot.

- szünetet rendel el amennyiben a helyzet - a rend helyreállítása érdekében- ezt igényli


Jegyzőkönyv-hitelesítő választása




20. §.



(1) A képviselő-testületi jegyzőkönyvek hitelesítésére egy fő jegyzőkönyv hitelesítőt kell választani. Jegyzőkönyv-hitelesítő kijelölése a képviselő-testület névsora alapján történik, az ABC által meghatározott sorrendben.

(2) A polgármester a soron következő hitelesítő személyét név szerint teszi fel szavazásra, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz. Szavazásra feltenni csak jelenlévő képviselő nevét lehet, amennyiben nincs jelen az ülésen, úgy a névsorban azt követőt kell feltenni.

(3) A hitelesítő feladata az elkészült jegyzőkönyveknek - a beküldésre a törvény által előírt határidőben  - aláírással történő hitelesítése.


Szavazatok, szavazások


21. §.




(1) A képviselők a szavazásban igenlő vagy ellenszavazattal vesznek részt, illetőleg tartózkodnak.

(2) A szavazás kézfelemeléssel történik, a számszaki eredményt az ülés vezetője hangosan ismerteti.

(3) Minősített többség szükséges a helyi közügy önálló megoldásának vállalásához, illetőleg erről történő lemondáshoz, illetve a helyi népszavazásra irányuló kezdeményezésről való döntés, népi kezdeményezés tárgyalására


 Név szerinti szavazás


22. §.



 (1) A képviselő-testület a polgármester vagy a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára névszerinti szavazást tart.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik

„igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.

(3) Személyi és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.


Titkos szavazás


23. §.



(1) A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként, egyszerű többséggel dönt.


(2) A titkos szavazást az Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottság jelenlévő képviselő tagjai bonyolítják le.


(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez. A jegyzőkönyv tartalmazza a szavazásra jogosultak és a ténylegesen szavazók számát, az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, valamint a megállapított eredményt.

(4) A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják.

(5) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testület tagjaival.


Önkormányzati rendeletalkotás


24. §.





(1) Rendelet alkotását kezdeményezheti:

-  polgármester

-  képviselő,

-  a képviselő-testület bizottsága

-  civil szervezetek képviselője

-  települési kisebbségi önkormányzatok elnökei

-  jegyző.


(2) Az  (1) bekezdésben foglaltak a kezdeményezést a polgármesternél nyújthatják be írásban. A kezdeményezést, majd a rendelettervezetet – amennyiben tárgyalásra alkalmas módon nyújtották be – a polgármester köteles a soron következő ülés napirendi javaslatába felvenni.

(3)Amennyiben a rendelettervezet részletes előkészítése szükséges, az ülésvezető indítványozza, hogy a képviselő-testület foglaljon állást a rendeletalkotás szükségességéről, az előkészítés menetéről és felelőséről.

(4)A rendelettervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5)A jegyző az előkészítés keretében gondoskodik a tervezetek bizottsági véleményeztetéséről, az esetlegesen beérkezett észrevételek feldolgozásáról, az ágazati jogszabályok által előírt egyeztetések lefolytatásáról, az adminisztrációs munkák elvégzéséről.

 (6)A jegyző által elkészített előzetes hatásvizsgálatot és az indoklást is a bizottság elé kell terjeszteni a tervezettel együtt.

(7) Az elkészült, de még el nem fogadott rendelet-tervezeteket amennyiben az állampolgárok széles körét érinti, amennyiben erre a határidők lehetőséget adnak közszemlére kell tenni 30 napra a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján. A közszemlére tételt a polgármester rendelheti el. A közszemlére tett rendelet-tervezettel kapcsolatban az érdekeltek írásban kifogást emelhetnek, javaslatot, észrevételt tehetnek. A megtett észrevételek tárgyában a képviselő-testület dönt.

(8) A rendeletek hatályosulását a jegyző évente köteles vizsgálni és az erről szóló jelentést a képviselő-testület elé terjeszteni.


25. §.



 (1) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.


(2) Helyben szokásos módnak minősül:

- önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés.

(3) A képviselő-testület által hozott rendeletekről hatálybelépésüket követően az Újszentivánon megjelenő helyi újságban a lakosságnak tájékoztatást kell adni, illetve biztosítani kell a honlapon történő megjelentetést.



26. §.



A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.


27. §.


(1) A képviselő-testület által hozott határozatok:

a, normatív határozatok

b, önkormányzati hatósági határozatok

c, egyéb határozatok.

(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.

(3) A normatív határozatot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel ki kell hirdetni.




A jegyzőkönyv


28. §.


(1) A jegyzőkönyv Magyarország helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény 52 §. –ban foglaltakon túl az alábbiakat tartalmazza:


- napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét

- az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat

 -a képviselő kérésére véleményének rögzítését

- dátumot, pecsétet[9]



(2) A polgármester, illetve a képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles az általuk elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe vetetni.


 (3) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

- a meghívót,

- a jelenléti ívet,

- az írásos előterjesztéseket,

- a  rendelet valamit a határozattervezetek egy-egy példányát

(4) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv-hitelesítőnek is alá kell írnia.


(6) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a Polgármesteri Hivatal Jegyzői Irodájában betekinthetnek a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe

(7) A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A betekintési jog gyakorlására hivatali időben kerülhet sor.

(8) Zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe az érintetteken kívül más nem tekinthet be. Az érintettek is kizárólag a jegyzőkönyv őket közvetlenül érintő részébe kaphatnak betekintési jogot.

(9) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

(10) A jegyzőkönyvekről, annak egy részéről illetve más önkormányzati dokumentumokról térítés ellenében másolat adható ki. A térítési díja megegyezik a Polgármesteri Hivatalban működő fénymásoló szolgáltatás díjaival.

(11) egy az eredetivel mindenben megegyező példány feltöltésre kerül a Nemzeti Jogszabálytár internetes felületére.[10]



Közérdekű adatok megismerése


29. §.


(1) Önkormányzati ügyet érintő közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet írásban kell a polgármesterhez benyújtani. A kérelmet a polgármester – amennyiben annak teljesítése jogszabályba ütközik – elutasítja vagy 15 napon belül az adatról kért írásos dokumentáció kiadásával teljesíti.


(2) A dokumentáció kiadásáról a Polgármesteri Hivatal iktatórendszerében megjelenő írásos feljegyzést kell készíteni.


(3) Államigazgatási ügyet érintő közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet a jegyzőhöz lehet írásban benyújtani. A jegyző az adatról 15 napon belül írásos dokumentáció kiadásával rendelkezik vagy a kérelmet, ha annak teljesítése jogszabályba ütközik, elutasítja.


(4)  A dokumentáció kiadásáról a Polgármesteri Hivatal iktatórendszerében megjelenő írásos feljegyzést kell készíteni.



Lakossági fórumok


30. §




Az önkormányzat és a lakosság közvetlen kapcsolattartására az alábbi fórumok hivatottak:


- Falugyűlés

- Közmeghallgatás



(1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében, az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. A falugyűlésen a lakosság a községet érintő fontosabb kérdésekről kap tájékoztatást. Ugyanekkor az állampolgárok közérdekű javaslatot, bejelentést tehetnek, illetve véleményt nyilváníthatnak a számukra jelentős ügyekben.

(2) A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre,  vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, illetőleg lehetőség szerint  a helyi újság útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 8 nappal.

(3) A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt.

(4) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.

(5) Falugyűlést szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal kell tartani. Ha ennek feltételei fennállnak, a falugyűlés összekapcsolható a közmeghallgatással.





31. §.

(1) A képviselő-testület legalább évi egy alkalommal közmeghallgatást tart a jelentősebb  önkormányzati döntések előtt vagy az arról történő tájékoztatás céljából azt követően. A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek kérdéseket és javaslatokat tehetnek.[11]



(2) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről és az ülésen megválaszolásra kerülő kérdések feltevésének lehetőségéről a lakosságot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján legalább 8 nappal előtte, gyűjtőláda egyidejű kihelyezésével tájékoztatni kell. A meghívó közzétételéről a polgármester gondoskodik.

(3) A lakosság a Polgármesteri Hivatal épületében kihelyezett gyűjtőládába adhatja le kérdéseit.



V. fejezet


A polgármester, az alpolgármester, a

jegyző



A polgármester


32. §.



Polgármesteri fogadóóra: minden héten hétfőn 8-14. 00-ig.


(1) A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban

a) képviseli a képviselő-testületet

b)[12]

c) összehívja és vezeti képviselő-testület üléseit,

d) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,

e) segíti a képviselők munkáját,

f) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az üléstől készített jegyzőkönyvet,

g) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását.


 (2) A polgármester feladata a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban

a) szükség szerint a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére munkaértekezletet tart, értékeli a Hivatal munkáját, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, az időszerű feladatokat,

b) beszámoltatja a jegyzőt.


(3) A polgármester a részére jogszabályban megállapított évi rendes szabadságát az általa meghatározott időben jogosult kivenni. Legkésőbb a szabadság megkezdése előtti napon köteles ennek tényét és sürgős esetre szóló elérhetőségét bejelenteni az alpolgármesternek illetve a jegyzőnek. A szabadság-nyilvántartás vezetéséről a jegyző gondoskodik, aláírására az alpolgármester jogosult.




Az alpolgármester


33. §




(1) Az alpolgármesterek száma 1 fő. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait társadalmi megbízatásban.

(2) Az alpolgármester Polgármesteri Hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg azzal, hogy arra a főfoglalkozását követően illetve a szabad és ünnepnapokon is sor kerülhet.

Alpolgármesteri fogadóóra: minden héten szerdán 16. 30-től 17. 00-ig


(3) Helyettesíti a polgármestert tartós távolléte illetve akadályoztatása esetén.



A jegyző



34. §.



A jegyzőt tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testületek külön megállapodása alapján Deszk község jegyzője helyettesíti.


Jegyző fogadónapja: minden héten hétfőn: 8. 00- 16. 00-ig



VI. Fejezet


Polgármesteri Hivatal


35. §.


„35. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Újszentiváni Polgármesteri Hivatal néven hivatalt hoz létre.

(2) Az Újszentiváni Polgármesteri Hivatal szervezeti felépítését, munkarendjét, ügyfélfogadási rendjét, belső szervezeti egységeinek feladatait az Újszentiváni Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata határozza meg, mely jelen rendelet 3. számú  függeléke[13]




VII. fejezet


A képviselő-testület bizottságai


36. §.



  1. A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választ.

(2) A képviselő-testület a következő bizottságot hozza létre:


Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottság 5 fővel ( összetétele: három képviselő, két fő nem képviselő tag)[14]

A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak névsorát a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.





37. §.


         (1)A bizottság a belső működési szabályait – Magyarország helyi Ön    kormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény  és az  SZMSZ keretei között - maga állapítja meg.[15]

 (2)A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására - ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart


(3) A bizottság  a működés folyamatosságának biztosítása érdekében elnökhelyettest választ tagjai közül.

(4) Ha a bizottság (képviselő, illetve nem képviselő) tagja a bizottság ülésé    ről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(5) bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.

(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(7)A bizottság ülése nyilvános, azonban zárt ülést köteles tartani a testületre vonatkozó szabályok szerint. Döntéseiről csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.

(8)A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint - külön indítványra - a kisebbségi véleményeket tartalmazza.

A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke,az ülésen kijelölt egy tag, mint hitelesítő és a jegyző írja alá.

.

(9)A bizottság a tevékenységről negyedévente beszámol a képviselő-testületnek, illetve minden év februárjában az előző évi munkájáról összefoglaló tájékoztatót készít.


Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kultúrális Bizottság


                                               Pénzügyi feladatai



38. §.


  1. A bizottság közreműködik az önkormányzat költségvetési, pénzügyi-ellenőrzési, vagyongazdálkodási, településüzemeltetési, infrastrukturális, településrendezési és fejlesztési feladatainak ellátásában
  2. A bizottság tesz javaslatot a polgármester illetményének megállapítására, bérfejlesztésre, jutalmazásra
  3. Közreműködik a feladatkörét érintő önkormányzati rendeletek kidolgozásában, döntések előkészítésében
  4. A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő-testületi döntések előkészítéséhez:
  1. önkormányzat gazdasági programjának meghatározása
  2. éves költségvetési koncepció
  3. éves költségvetési javaslat és végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves, éves beszámoló
  4. éves költségvetés módosítása
  5. az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet
  6. önkormányzati vagyongazdálkodási ügyek
  7. hitelfelvétel, kötvénykibocsátás
  8. a bizottság feladatkörét is érintő pályázatok benyújtása
  9. azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő-testület véleményezésre kiad


Ügyrendi feladatai



39. §.



(1) A bizottság elvégzi a polgármester és a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozat vizsgálatával, nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.

(2) Lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat.

(3) Véleményezi a hivatali ügyrendet és az ügyfélfogadás rendjét.

(4) A bizottság véleményezése szükséges a Szervezeti és működési szabályzat elfogadásához, módosításához, kiegészítéséhez.

 (5) Lefolytatja a 2000. évi XCVI. Tv. szerinti összeférhetetlenségi eljárást

 (6) jogosult a lobbista meghallgatására, ha a lobbista kezdeményezte a meghallgatást.


Szociális ügyekhez kapcsolódó feladatai




40. §



  1. A bizottság közreműködik az önkormányzat szociális, családsegítő gyermek- és ifjúságvédelmi, valamint gyermekjóléti feladatainak ellátásában
  2. A bizottság közreműködik az önkormányzati rendeletek tervezeteinek kidolgozásában, a működési területét érintő kérdésekben
  3. A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő-testületi döntések előkészítéséhez:


  1. a szociális intézmények beszámolójának elfogadása
  2. a szociális ellátások helyi szabályozása
  3. a gyermekvédelmi támogatások helyi szabályozása
  4. azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő-testület véleményezésre kiad


(4) A bizottság képviselő-testület által átruházott hatáskörben az alábbi feladatokat látja el:

- dönt a kölcsönként nyújtott települési krízis támogatás méltányosságból történő elengedéséről vagy mérsékléséről.[16]


Kulturális ügyekhez kapcsolódó feladatai


41.§


Segíti az oktatási intézmények szervezeteinek működését, figyelemmel kíséri az Önkormányzat oktatási és közművelődési intézményeinek személyi és tárgyi feltételeit, felszereltségét, a fejlesztési lehetőségek feltárása és javítása érdekében

VIII. Fejezet


Az önkormányzat költségvetése vagyona


Költségvetési koncepció


42. §.



  1. A költségvetési koncepció összeállítása előtt a jegyző a helyi kisebbségi önkormányzatok költségvetési szerveinek tekintetében a helyi kisebbségi önkormányzat elnökével áttekinti az önállóan és részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervek következő költségvetési évre vonatkozó feladatait, az önkormányzat bevételi forrásait és ennek alapján kialakítja a költségvetés koncepcióját, melyet a polgármester terjeszt a képviselő-testület elé.
  2. A képviselő-testület Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottsága a beterjesztést megelőzően véleményezi a koncepciót, melyet a beterjesztés előtt legkésőbb 3 nappal köteles a polgármesternek átadni.
  3. A polgármester a bizottság és a helyi kisebbségi önkormányzatok véleményét a koncepcióhoz csatolja, melyeket a képviselő-testület együttesen tárgyal és hoz határozatot..
  4. A helyi önkormányzat költségvetési koncepciójának a helyi kisebbségi önkormányzatra vonatkozó részéről tájékoztatni kell a helyi kisebbségi önkormányzat elnökét.


Költségvetési rendelet alkotás

Kiegészítő szabályai


43. §.



(1) A helyi önkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetésére vonatkozó részletes adatokat a költségvetési törvény megjelenését követően a jegyző által meghatározott pénzügyi ügyintéző egyezteti a helyi kisebbségi önkormányzat elnökével, rendelkezésre bocsátja a kisebbségi önkormányzatra vonatkozó adatokat.

(2) A helyi kisebbségi önkormányzat kérésére a jegyző készíti el a költségvetési határozat tervezetet, melyet a helyi kisebbségi önkormányzat elnöke terjeszt a helyi kisebbségi önkormányzat testület elé. A helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozatát az elnök a helyi önkormányzat költségvetési rendelettervezetének elkészítéséhez – az Államháztartás működési rendjéről szóló 1998. évi CCXVII. törvény  68. §-ának (3) bekezdése alapján megkötött megállapodásnak megfelelően- minden év január 31-ig továbbítja a polgármester részére.

(3) A jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel a pénzügyi ügyintéző bevonásával egyezteti és az erről készült írásbeli dokumentációt a polgármester részére benyújtja.

(4) A polgármester a költségvetési szervek vezetőinek írásos anyagát a képviselő-testület bizottsága elé terjeszti a költségvetési rendelettervezethez csatoltan.


Az önkormányzati gazdálkodás



44. §.



(1) A képviselő-testület éves költségvetés alapján gazdálkodik. Költségvetéséről rendeletet alkot, melynek megalkotására nézve a vonatkozó jogszabályok irányadók.

(2) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről továbbá a költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosításról 1 millió értékhatárig – a képviselő-testület folyamatos tájékoztatása mellett- saját hatáskörben döntsön.

(3) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat tulajdonát érintő ügyekben 2. 500. 000,-Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényessé.



XI. fejezet




Záró, hatályba léptető rendelkezések


45.§.



(1) Ez a rendelet 2011. április 15. napján lép hatályba.

  1. A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 11/2007 ( 05. 21. ) Ö., valamint a módosításáról rendelkező16/2007 ( X. 03. ) Ö, illetve a 2/2008 ( II.- 04) Ö. rendeletek.




1. sz. melléklet      Képviselő-testület polgármesterre és bizottságára átruházott hatáskörei


Az Újszentiván Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása az Ör. 2. sz mellékletét képezi.:




Függelékek:

  1. sz. függelék: Képviselő-testület tagjainak névsora
  2. sz. függelék:Az Ügyrendi, Pénzügyi Szociális és Kulturális Bizottság tagjainak névsora
  3. A Polgármesteri Hivatal Ügyrendje





Putnik Lázár                                                        Dr. Szentirmay Sára

Polgármester                                                                jegyző





Kihirdetési záradék: jelen rendelet kihirdetésre került a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel   2011 április 05..  napján



                                                                                     dr. Szentirmay Sára

                                                                                              jegyző
































1. számú melléklet

Átruházott hatáskörök jegyzéke[17]

1. sz. melléklet


A képviselő-testület által a polgármesterre és a bizottságokra

átruházott hatáskörök:



Polgármesterre átruházott hatáskörök:


KÖZOKTATÁS


A polgármester



meghatározza a nevelési-oktatási intézmények nyitva tartásának rendjét és gondoskodik annak közzétételéről


SZOCIÁLIS ELLÁTÁS


a) lakhatási támogatást

b) krízistámogatást pénzben

c) krízistámogatást kamatmentes kölcsönben

d) családtámogatási támogatást

e) temetési támogatást

f) köztemetést


GAZDÁLKODÁSI FELADATOK


A polgármester saját hatáskörében dönthet





  1. az 500.000 Ft-ot meg nem haladó értékpapír forgalom (eladás és vétel) lebonyolításáról
  2. Hitelfelvételről 3. 000. 000,- Ft értékhatárig.
  3. Az önkormányzat tulajdonát érintő ügyekben 2. 500. 000,- Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával vállnak érvényessé, mely határozatok a szerződések elválaszthatatlan részét képezik.


  1. az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei lekötéséről vagy befektetéséről, továbbá a költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosításról 1.000. 000 értékhatárig a képviselő-testület soron következő ülésén történő tájékoztatása mellett.

e. A jegyző beszámoltatása útján ellenőrzi az adóztatást (Htv.138.§.(3) bek. g.) pont.)

f.  Dönt a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről (Ötv. 88.§. c.)

pont)

g. Dönt egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről (Ötv.88.§. d.) pont)

h. Ellenőrzi a közoktatási intézmény, valamint a szociális szolgáltató központ újszentiváni egységének gazdálkodását és működésének törvényességét.



A Polgármester feladata a nemzetközi partnerkapcsolatok szervezése, kezelése és az azzal kapcsolatos feladatok ellátása, kivéve szerződések és együttműködési megállapodások megkötése..



Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kultúrális Bizottságra átruházott hatáskörök:


- dönt a kölcsönként nyújtott települési krízis támogatás méltányosságból történő elengedéséről vagy mérsékléséről.

           

2. sz. melléklet[18]

Az Újszentiván Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:


011130. Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási

   tevékenysége

011220. Adó-, vám- és jövedéki igazgatás

013320. Köztemető-fenntartás és – működtetés

013350. Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

016080. Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

022010. Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése

032020. Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek

032060. Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése

041231. Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232. Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233. Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

042130. Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások

045120. Út, autópálya építése

045160. Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

045510. Csővezetékes és egyéb szállítás igazgatása és támogatása

047410. Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

052080. Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

061020. Lakóépület építés

062020. Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010. Közvilágítás

066010. Zöldterület-kezelés

066020. Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

074031. Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032. Ifjúság-egészségügyi gondozás

074051. Nem fertőző betegségek megelőzése

081030. Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

081071. Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés

082092. Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

083030. Egyéb kiadói tevékenység

084070. A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése

086020. Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

104037. Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

106020. Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások









1. sz.függelék




A települési képviselők névsora




Képviselő neve


Putnik Lázár

Polgármester

Balogh Istvánné

Alpolgármester

Almási László

Települési képviselő

Baráthné Kuczora Ildikó

Települési képviselő

Juhász György

Települési képviselő

Dr. Juhász Tibor

Települési képviselő

Révész Rozália

                Települési képviselő




























2. sz. függelék



Az  Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottság tagjainak névsora




Képviselő neve


Juhász György

Elnök

Baráthné Kuczora Ildikó

Alelnök

Révész Rozália

Tag

Kiss Gábor

Tag

Pásztor Jenő

Tag





























3. sz.függelék


Újszentiván Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának Szervezeti és Működési Szabályzata



I.

A Polgármesteri Hivatal jogállása, irányítása


Az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 1. §. (6) bekezdésének a, pontja szerint a helyi önkormányzat önállóan alakítja ki szervezetét és működési rendjét. A törvény 38. §-a szerint a képviselő-testület egységes hivatalt hoz létre – polgármesteri hivatal elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.



1. A hivatal elnevezése: Újszentiván Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatala


   Székhelye:                                     6754 Újszentiván, Felszabadulás u. 7.


   Működési területe:                        Újszentiván község közigazgatási területe



  1. A hivatal jogállása:


A hivatal önálló jogi személy, a hivatal saját költségvetési előirányzata körében működik, költségvetési szervként.


Alapító okiratának kelte, száma: 2008 december 13   199/2008. (XII. 13. ) Kh.

 Alaptevékenység forrási: az önkormányzattól átvett támogatások

Feladatmutatók megnevezése, köre: önkormányzati igazgatási tevékenység  8411



  1. A hivatal irányítása:


  1. A polgármester a jegyző útján irányítja a hivatalt, meghatározza a hivatal feladatait, javaslatot tesznek a hivatal munkarendjére, ügyfélfogadási rendjére, a jegyző szabályozza a  kiadmányozás rendjét.
  2. A jegyző vezeti a hivatalt, szervezi a hivatal munkáját.



  1. Munkáltatói jogok gyakorlása:


A Polgármesteri Hivatal dolgozói felett a jegyző gyakorolja a munkáltatói jogokat.

A Polgármesteri Hivatal dolgozóit a jegyző a polgármester egyetértésével nevezi ki, menti fel, jutalmazza.






II.

A Polgármesteri Hivatal belső felépítése, működése


  1. A Polgármesteri Hivatal belső felépítése:


  1. Általános igazgatási ügyintézők az alábbi önkormányzati államigazgatási területen látja el feladatát:


Általános igazgatási feladatok:

  • anyakönyvi igazgatás,
  • népesség-nyilvántartási feladatok,
  • katonai igazgatás, polgárvédelmi feladatok,
  • művelődési feladatok ellátása,
  • a képviselő-testület működéséhez kapcsolódó feladatok,
  • választásokkal kapcsolatos feladatok ellátása,
  • szabálysértési ügyek előkészítése,
  • ügyirat-kezelési feladatok.

Szociális gondoskodás, szociálpolitikai feladatok:

  • rendszeres és rendkívüli segélyek, járadékok biztosításával kapcsolatos feladatok,
  • szociálpolitikai juttatások ügyeinek intézése
  • hagyatéki ügyek


  1. Adóügyi ügyintéző által ellátott

önkormányzati államigazgatási és lakosságadóztatási feladatok

  • behajtásra kimutatott tarozások,
  • helyi adó,
  • gépjárműadóval kapcsolatos feladatok,
  • üzletek működési engedélyezése,
  • hagyatéki ügyek.


  1. Pénzügyi,Gazdálkodási ügyintéző által ellátott
  • költségvetési gazdálkodási feladatok
  • önkormányzati feladatokat ellátó intézmények működési feltételeinek biztosítása,
  • fejlesztések, beruházások lebonyolítása.
  • A pénzügyi ellenőrzési feladatokat független külső szakértő végzi.
  • házi pénztár kezelésével kapcsolatos feladatok
  • költségvetési gazdálkodási feladatok


  1. A Polgármesteri Hivatal ügyfélfogadási és munkarendje:



Hivatali munkaidő: 40 óra

Munkaközi szünet: péntek kivételével naponta 20 perc


Hétfő: ½ 8 – 16. 00 óráig

Kedd: 1/2 8-16. 00 óráig

Szerda: ½ 8- 17. 00 óráig

Csütörtök: ½ 8- 16. 00 óráig

Péntek: ½ 8-12. 30. óráig


A munkaközi szünet hétfőtől-csütörtökig 12. 30- 13. 00 óra között vehető igénybe.


Ügyfélfogadás:


Hétfő: ½ 8 – 16. 00 óráig

Kedd: az ügyfélfogadás szünetel

Szerda: ½ 8- 17. 00 óráig

Csütörtök: ½ 8- 16. 00 óráig

Péntek: ½ 8-12. 30. óráig



  1. A hivatal munkájának megszervezése és szakmai irányítása a jegyző feladata.
  2. A dolgozók közötti feladatmegosztást a jegyző dönti el, egyben köteles gondoskodni a munkaköri leírások elkészítéséről, szabályszerű kezeléséről. A munkaköri leírásokat jelen SZMSZ függelékeként kell kezelni.
  3. A Hivatali gazdasági szervezet ügyrendje jelen SZMSZ függelékét képezi.


  1. A hivatal valamennyi dolgozójának munkahelyi jelenlétéről munkahelyen naprakészen pontos jelenléti ívet kell vezetni.

A jelenléti ív vezetéséért és az abban szereplő adatok valódiságáért a dolgozók fegyelmileg és anyagilag egyaránt felelősek.

Munkaidőben a munkahelyről eltávozni csak a felelős munkahelyi vezető engedélyével lehet.


  1. A kiadmányozás rendje:
  1. Az önkormányzat nevében, illetve a polgármester által készített iratok kiadmányozására a polgármester jogosult.
  2. A Polgármesteri Hivatal kiadmányozási jogát a jegyző gyakorolja.
  3. Aláírási jogkör illeti meg a vonatkozó jogszabályok és ezen SZMSZ alapján – az ügyintézés meggyorsítása és egyszerűsítése érdekében – a 3. sz. mellékletben foglaltak szerint az ott megjelölt ügyintézőket.



8. Bélyegzők leírása, használata:


6.1. A polgármester hivatalos bélyegzője:

„Újszentiván Polgármester, közepén a magyar címerrel”

6.2. A jegyző hivatalos körbélyegzője:

„Újszentiván Jegyző, közepén a magyar címerrel”

6.3. A Polgármesteri Hivatal hivatalos körbélyegzője:

„Újszentiván község Polgármesteri Hivatala közepén a magyar címerrel”

6.4. A Polgármesteri Hivatal levelezése során:

„Újszentiván község Önkormányzat Polgármesteri Hivatala

6754 Újszentiván, Felszabadulás u. 7.”

feliratú fejbélyegzőt használja.

A polgármester bélyegző lenyomatát csak az aláírásával ellátott kiadványokon lehet

használni, a jegyző bélyegző lenyomatát csak az aláírásával ellátott kiadványokon lehet

használni, míg a Polgármesteri Hivatal hivatalos bélyegző lenyomatát csak a kiadmányozásra

jogosult aláírásával ellátott kiadványokon lehet használni.

Valamennyi hivatali dolgozó csak a rendelkezésére bocsátott bélyegzőt jogosult használni, a

bélyegző-nyilvántartásnak megfelelően.

A nyilvántartó a használatra kiadott bélyegzők meglétét kétévenként köteles ellenőrizni.


9.   Szabadság igénybevételének rendje:

A hivatalon belül a dolgozók szabadságának kiadását a jegyző engedélyezi. A szabadságok kiadását a hivatal működőképességének biztosításával kell engedélyezni.



9. A helyettesítés rendje:

  1. A jegyzőt akadályoztatása esetén az SZMSZ rendelkezése alapján Deszk község jegyzője helyettesíti. A képviselő-testület eseti megbízással felkéri Deszk illetve annak akadályoztatása esetén más község jegyzőjét helyettesítésre.
  2. A dolgozók munkaköri leírásokban foglaltak szerint helyettesítik egymást.



10. Munkaértekezlet rendje:

      A polgármesterek és a jegyző a hivatal dolgozói részére szükség szerint tartanak munkaértekezletet, munkamegbeszélést.

     A hivatalon belüli információ továbbítása és kapcsolattartás formáját a jegyző állapítja meg, törekedve a minél szélesebb körű információáramlás biztosítására.








A  Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódása


A képviselő-testület a Polgármesteri Hivatal belső tagozódását az alábbiak szerint határozza meg:


                   polgármester                                     főfoglalkozású

                   jegyző                                               főfoglalkozású

                   titkársági feladatok                           főfoglalkozású

                   humánpolitikai feladatok         főfoglalkozású

pénzügyi, adóügyi feladatok              főfoglalkozású

általános igazgatási, szociális            főfoglalkozású



A POLGÁRMESTERI  HIVATAL FELADATAI



1. A Polgármesteri Hivatal alapvető feladatait, működésének főbb szabályait, a többször

módosított 1990. évi LXV. Törvény, az 1991. évi XX. Törvény, más feladat- és hatáskört

megállapító jogszabályok, az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzata, valamint a

Képviselő-testület határozatai határozzák meg. Mindezeken túl a csoportok ellátják a

polgármester és a jegyző által meghatározott feladatokat.

2. A hivatal valamennyi köztisztviselőjének alapvető feladata a kulturált ügyfélfogadás az

ügyfelek államigazgatási, hatósági ügyeinek törvényes, gyors intézése, szakszerű tájékoztatás

nyújtása. A köztisztviselő feladatait a köz, érdekében a jogszabályoknak és az irányító testület

döntéseinek megfelelően szakszerűen köteles ellátni.

Az ügyintézők felelősek a saját tevékenységükért és munkaterületükön a törvényesség

betartásáért.

3. A hivatali dolgozók tevékenységük során együttműködésre kötelezettek. A feladatkörükbe

tartozó, de más szervezeti egység feladatát is érintő ügyekben az érdekeltek egyeztetve

kötelesek eljárni.

Jegyzői feladatok:

- a Hivatal irányítása, ellenőrzése, szakmai segítése, munkáltatói jogok gyakorlása

- a jegyző ellátja a Képviselő-testület, a bizottságok és a tisztségviselők munkáját

segítő szervezési, jogi, adminisztrációs feladatokat,

- előterjesztések készítése

- rendelet tervezet készítése

- törvényességi szempontból véleményezi az előterjesztéseket, határozatokat és

rendelet tervezeteket

- jogi segítség nyújtás a csoportok részére az előterjesztések előkészítésében,

- gondoskodik a Képviselő-testületi ülések előkészítéséről, a Képviselő-testületi tagok

részére az anyagok eljuttatásáról és más meghívottak részére történő elküldéséről

- összeállítja a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét, elkészíti a határozatokat,

gondoskodik az érintetteknek való elküldéséről,

- gondoskodik a Képviselő-testületi és a bizottsági jegyzőkönyvek elküldéséről, a

Dél- Alföldi Regionális Államigazgatási Hivatalnak, figyeli a határidők betartását,

- őrzi a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyveit,

- szerződések előkészítése, ellenjegyzése, gyűjtése,

- közmeghallgatás megszervezése,

- választások, népszavazás előkészítése, lebonyolítása

- intézményvezetőkkel való kapcsolattartás

- bérleti szerződések, adásvételi szerződések előkészítése

- előterjesztések készítése

- hatályos rendeletek módosításai, egységes szerkezetbe foglalása, azok nyilvántartása


Titkársági feladatok:

- jelenléti ív kezelése

- szabadságos tömb figyelemmel kísérése

- közlönyök gyűjtése, nyilvántartása

- napi posta bontása, szétosztása

- testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, rendeletek, határozatok továbbítása a

képviselőknek

- testületi anyag nyilvántartása

- szerződések nyilvántartása, gyűjtése

- irodaszerek igénylése, vásárlása

- a hivatal dologi kiadását terhelő vásárlások

- Képviselő-testületi ülésekre anyagbeszerzés

- parkolójegyek beszerzése, kiadása

- hivatal takarításának megszervezése

- szakkönyvek, közlönyök, szaklapok, folyóiratok igény szerinti beszerzése,

nyilvántartása

  • gépek, eszközök rendszeres karbantartása, javíttatás megszervezése

- ellátja a hivatali iktatási, ügyirat-kezelési feladatait


Humánpolitikai feladatok:

- személyügy)

- munkaügy - humánpolitika (továbbképzések nyilvántartása, vezetése)

- gépjármű ügyintézés, nyilvántartás, elszámolás

- katasztrófavédelemmel kapcsolatos feladatok megszervezése, jelentések

- szabadságok vezetése, nyilvántartása

- jelenléti ívek ellenőrzése

- vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, kezelése (köztisztviselők, képviselők)

- képviselőkkel kapcsolatos megbízások elkészítése

- kapcsolattartás a MEP-el,  Csm.-i Munkaügyi Központtal, MÁK-al

- intézményvezetői vagy más álláshelyek pályáztatásával kapcsolatos eljárások

- orvosi alkalmassági vizsgálat megszervezése

- munkavédelmi – tűzvédelmi oktatás szervezése

- adózással kapcsolatos feladatok

- a gépkocsivezető munkájának szervezése, útvonalak egyeztetése

Pénzügyi és Adóügyi feladatok:

- előkészíti és végrehajtja (a végrehajtást ellenőrzi) a polgármester és a jegyző hatáskörébe

tartozó ügyeket

- közreműködik a Képviselő-testület gazdasági programjának előkészítésében,

végrehajtásában

- előkészíti az éves költségvetési koncepciót, javaslatot, költségvetési rendeletet

- közreműködik a jóváhagyott költségvetési rendelet végrehajtásában

- gondoskodik az intézmények pénzellátásáról

- előkészíti a költségvetési rendelet évközi módosítását

- összeállítja az éves, féléves háromnegyed éves költségvetési beszámolókat

- rendszeresen információt szolgáltat az Önkormányzat költségvetési gazdálkodásáról

- ellátja a részben önálló intézmények teljes körű gazdálkodási feladatait

- közreműködik az önkormányzat és intézményei számviteli rendjének kialakításában,

ellátja ennek feladatait

- előkészíti az önkormányzat és intézményei éves költségvetési pénzmaradvány

megállapítását

37

- adatokat szolgáltat az intézményi törzsadattár folyamatos karbantartásához

- közreműködik az önkormányzat hitelfelvételében

- szükség szerint javaslatot tesz az átmeneti gazdálkodásra vonatkozó szabályokra

- közreműködik az önkormányzat által alapított gazdálkodási szervek ellenőrzésében

- gondoskodik az ideiglenesen szabad pénzeszközök kamatozó betétként való elhelyezéséről

- előkészíti a pénzintézettel kötendő szerződéseket

- gondoskodik az önkormányzat gazdálkodásával összefüggő operatív, analitikus számviteli

nyilvántartások vezetéséről

- ellátja a házipénztárral összefüggő feladatokat

- biztosítja az önkormányzatot megillető bevételek beszedését

- nyilvántartja és kezeli az önkormányzat tulajdonában lévő vagyontárgyakat

- gondoskodik a tulajdonba tartozó vagyon nyilvántartásáról, leltározásáról, a

készletgazdálkodásáról

- ellátja a hivatali információs rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatos

feladatokat

- eljár a helyi adók, a gépjárműadó, továbbá az adók módjára behajtandó köztartozások

ügyében

- közreműködik a helyi adóról szóló rendelet előkészítésében

- ellátja a helyi foglalkoztatás politikával kapcsolatos önkormányzati feladatokat,

- előkészíti a munkáltatói jogkörbe tartozó döntéseket,

- kezeli a személyi anyagokat, nyilvántartásokat,

- kapcsolatot tart a MÁK-al

- gondoskodik a munkavédelemről és a Polgármesteri Hivatal tűzvédelméről

- közreműködik a megváltozott munkaképességűek rehabilitációs eljárásának

lefolytatásában,

- közreműködik a pénzügyi kintlévőségek behajtásában,

- gondoskodik az ingatlan vagyonkataszter vezetéséről

Igazgatási és Szociális ügyintézés:

- előkészíti, végrehajtja a polgármester és a jegyző hatáskörébe tartozó ügyeket

- ellátja a közoktatási, közművelődési továbbá más kulturális tevékenységekkel kapcsolatos

igazgatási feladatokat

- közreműködik a birtokvitás ügyekben

- ellátja szabálysértési eljárásokkal kapcsolatos feladatokat

- ellátja az önkormányzat hatáskörébe tartozó ipari és kereskedelmi igazgatással kapcsolatos

hatásköröket

- kiadja az üzletek működési engedélyét

- ellátja a honvédelmi igazgatással kapcsolatos önkormányzati teendőket

- számítógépes nyilvántartással vezeti a lakcím és népesség nyilvántartást

- gondoskodik az anyakönyvi igazgatásról

- intézi a jegyző hatáskörébe tartozó elsőfokú gyámügyeket

- részt vesz a hagyatéki ügyekkel kapcsolatos eljárásban

- ellátja a szociális és gyermekvédelemmel kapcsolatos ügyintézést

- közreműködik a gyermek-ifjúságvédelmi ügyek helyi koordinálásában

- előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó szociális önkormányzati hatósági ügyeket

- ellátja a hadigondozással, a gyermekvédelmi támogatással és a rendszeres szociális

segélyezéssel kapcsolatos ügyintézést

- ellátja az egészségügyi igazgatási feladatokat

- kapcsolatot tart fenn a társadalombiztosítási szervekkel

- ellátja az önkormányzat hatáskörébe tartozó választással kapcsolatos feladatokat

- kiállítja a hatósági bizonyítványokat, hatósági ellenőrzéseket végez

- ellátja a szakbizottság adminisztrációját

- ellátja a közterület-használattal kapcsolatos feladatokat

- figyelemmel kíséri és elkészíti a községfejlesztéssel kapcsolatos pályázatokat

V. Fejezet


ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Az ügyrend Újszentiván Község Képviselő-testületének jóváhagyásával lép hatályba.





dr. Szentirmay Sára

      jegyző




















[15]  Módosította a  6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015 02. 28. napjától.


[16]  Módosította a  6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015 02. 28. napjától.


[17]  Módosította a  6/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet. Hatályos 2015 02. 28. napjától.


[18] Módosította a 7/2017. (VI. 15.) Önkormányzati rendelet. Hatályos 2017 06. 16. napjától.