Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2019. (XI.5.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2019. 11. 05- 2020. 06. 30

Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2019. (XI.5.) önkormányzati rendelete

Az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról

2019.11.05.

Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el.

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. §

1. )Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Újszentiván Község Önkormányzata
2. )Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 6754 Újszentiván, Felszabadulás u. 7
3. )A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testülete ( továbbiakban képviselő-testület )
4.)Az önkormányzat szervei: polgármester, jegyző a képviselő-testület ügyrendi, pénzügyi, szociális és kultúrális bizottsága, Újszentiváni Polgármesteri Hivatal, Valamennyi Társulása melyben részt vesz.

2. § Újszentiván Község Önkormányzata önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket, melynek során demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.

3. § Az önkormányzat illetékessége Újszentiván közigazgatási területére terjed ki.

4. § Újszentiván Község Önkormányzata jelképeit külön rendelet szabályozza.

5. §

1. )A képviselő-testület kör alakú bélyegzőjén Újszentiván Község Önkormányzata felirat szerepel, középen Magyarország címere.

2. )A polgármester kör alakú bélyegzőjén Újszentiván Község Polgármestere felirat szerepel, középen Magyarország címere.

3. )A jegyző kör alakú bélyegzőjén Jegyző Újszentiván felirat szerepel, középen Magyarország címere.

6. § Újszentiván Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását jelen rendelet (továbbiakban: Rendelet) 2. melléklete tartalmazza.

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET

7. § A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. A polgármester megválasztásával válik a Képviselő-testület tagjává. A képviselő-testület tagjainak névsorát a Rendelet 1. függeléke tartalmazza.

A képviselő-testület feladata és hatásköre

8. § 1. ) A képviselő-testület a jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörök mellett saját elhatározása alapján önként is vállalhat önkormányzati feladatokat, amennyiben a kötelezően ellátandó feladatok ellátását ez nem veszélyezteti, a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak, és a feladatot jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe

2.) A képviselő-testülettől a polgármesterre és a bizottságra átruházott hatáskört a Rendelet 1. melléklete tartalmazza.
A képviselő-testület ülései

9. § A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.

10. §

1. )A képviselő-testület évente legalább hat alkalommal tart testületi ülést illetve szükség szerint. Az ülést a hónap utolsó hetét megelőző keddi munkanapra, 9 órai kezdettel kell összehívni
2. )Indokolt esetben a polgármester a (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően rendelkezhet.
3. )A testület Július és augusztus hónapokban nem tart ülést, azonban annak szükségessége esetén ettől eltérhet. A képviselő-testület ülésére a polgármester a napirendek és azok előadói megjelölésével az ülés napját megelőzően legalább 5 munkanappal postai/helyi posta igénybevételével írásos meghívót küld.
4.) A képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat amennyiben a polgármester megítélése szerint olyan jellegű kérdésben kell állást foglalni, melyben a késlekedés az önkormányzatot hátrányos helyzetbe hozná. A rendkívüli ülésre írásos meghívót küldeni kell, de a helyben szokásos módon a lakosságot tájékoztatni kell az ülés helyéről és idejéről.
5.) Rendkívüli ülés tartása esetén lehetőség van a képviselők összehívására:
- interneten küldött üzenettel,
- telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,
- egyéb szóbeli meghívással.
6.) Amennyiben az ülést ezen módok valamelyike alapján hívták össze, úgy ennek tényét a jegyzőkönyv elején rögzíteni kell. A szóbeli meghívás esetében biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását, illetve az ülésen történő megismerésüket.
7.)Az ülések helye: Újszentiván, Polgármesteri Hivatal Ülésterem, azonban a polgármester döntése alapján lehetséges ettől eltérő helyszínen való ülésezés. Ennek tényét az írásos meghívóban közölni kell.
8.) A képviselő-testület esetenként a polgármester döntése alapján kihelyezett ülést is tarthat, melynek helyét a meghívóban közölni kell.
9.) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről a lakosságot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján és a Honlapon történő közzététellel legalább 5 munkanappal előtte tájékoztatni kell. Erről a polgármester gondoskodik.
A képviselő-testület összehívásának rendje

11. §

1. )A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a képviselő-testület ülését a Bizottság elnöke hívja össze.
2. )Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét, napját és kezdési időpontját, a napirendi javaslatot, előterjesztőjét.
3. )A meghívó mellékletét képezik az előterjesztések.
4. )A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket a képviselőknek a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 munkanappal, postai úton ki kell küldeni. Az előterjesztéseket amennyiben indokolt, a képviselő-testületi ülésen is ki lehet osztani. Ebben az esetben az ülés vezetőjének lehetőséget kell biztosítani az anyag áttanulmányozására .
Az ülések nyilvánossága

12. §

1. )A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet. Az ülés nyilvánossága a meghívónak az ülést megelőzően legalább 5 munkanappal a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a Honlapon történő megjelentetésével biztosított.
2. )Az Mötv 46. §(2). Bekezdése b) pontjában meghatározott esetekben csak akkor kerülhet sor a témának zárt ülésen történő tárgyalására, amennyiben az választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy és az érintett személy a zárt ülés tartását kéri.
3. )Az Mötv 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben az üzleti érdek sérelmének megvalósulását abban az esetben kell vélelmezni, ha a tárgyalandó ügy kapcsán harmadik személy érdekkörébe tartozó olyan adat nyilvánosságra kerülése vélelmezhető, melynek kapcsán a harmadik személynek erkölcsi vagy anyagi kára keletkezhet

13. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott

a) a jegyző,

e) a napirend által érintett szervezet vezetője, intézményvezetők,

f) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselői: a településen székhellyel rendelkező egyesületek vezetői

h) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja.

Határozatképesség

14. §

1. )Az ülés elején az ülés vezetője megállapítja a jelenlévők számát és ennek megfelelően a határozatképességet. A határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelni kell.
2.)Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendi pont tárgyalására a képviselő-testület ülését 15 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.
A képviselő-testület üléseinek vezetése

15. § A képviselő-testület ülését annak elnöke, a polgármester vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Bizottság elnöke vezeti a képviselő-testület ülését.

Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

16. §

1. A polgármester előterjeszti a meghívóval azonosan a napirendi pontokat. A polgármester és a képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, javasolt napirendi pontok törlésére.
2. A polgármester és a képviselők írásban benyújtott anyaggal vagy szóban ismertetve indítványozhatják egyéb kérdések megvitatását, napirendre vételét is rövid indoklással. Az indítványt a polgármesternél kell az ülés előtt benyújtani illetve szóban a napirendi tervezet ismertetését követően előadni. A javasolt napirendi pontot a meghívóban szereplő napirendek után kell felvenni, ettől a képviselő-testület célszerűségi okokból eltérhet. Az indítványról – mely tartalmazza a napirendben elfoglalt helyét is- a képviselők egyszerű többséggel döntenek.
3. A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslatról a képviselő-testület határoz
4. A végső napirend elfogadásáról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

17. §

1. Az elnök ülésvezetési feladatai:
a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,
b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, a képviselő-testület üléséről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,
c) napirendi javaslat előterjesztése,
d) az ülés vezetése, a szó megadása, az ülés rendjének biztosítása,
e) rendzavarás esetén az ülés félbeszakítása,
f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, napirendek összevont tárgyalására,
g) a vita összefoglalása,
h) szavazás elrendelése, a szavazás számszerű eredményének megállapítása.
2. Az elnök figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ, méltatlan magatartást tanúsít. Ismétlődés esetén a szót megvonhatja.
3. Az elnök megadja a szót annak, aki – kivételesen fontos, halasztást nem tűrő, de döntést nem igénylő témában – napirend előtti felszólalásra kér szót, melynek ideje maximum 3 perc lehet.
4. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.

18. § A napirendi pont előterjesztője polgármester, alpolgármester, képviselő, jegyző, illetve a képviselő-testület által felkért személy lehet.

Előterjesztés, Tájékoztató

19. §

1. Előterjesztésnek minősül mindazon a képviselő-testület részére benyújtott anyag, melyben a képviselő-testület döntése szükséges.
2. Tájékoztatónak minősül: minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés és melynek célja a testület tájékoztatása egy kérdésről vagy területről.
Előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez: -polgármester
- települési képviselő
- jegyző
- bárki, ha az ügyben történő döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik
3. Az előterjesztést akkor kell benyújtani a képviselő-testületnek döntésre, ha az abban megfogalmazottakból világosan és egyértelműen kitűnik, hogy a beterjesztője mit akar, alkalmas a megfelelő következtetések levonására, a döntés meghozatalára.
4. Az előterjesztést elsősorban írásban kell az ülést megelőzően legalább 15 nappal a polgármesternek címezve benyújtani. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
5. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalhatóak az alábbi ügyek:
- költségvetési rendelet, módosítása, zárszámadás
- önkormányzati rendelettervezet.
- intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés
- helyi népszavazás kiírása
- valamennyi hatósági döntést igénylő ügy

20. §

1. A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért az előterjesztő a felelős
2. Az előterjesztés tartalmazza:
a) az előterjesztő megnevezését,
b) az ügyirat iktatószámát,
c) az előterjesztés tárgyát,
d) a lehetséges döntési alternatívát és jogszabályi megalapozását, a javaslat indokolását,
e) határozati javaslatot, rendelet-tervezetet, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megnevezését, az intézkedés határidejét.
A szavazás rendje

21. § 1.A vita során a napirendhez kapcsolódó felszólalás keretében a képviselőcsoport nevében egy képviselő fejti ki véleményét az előterjesztésről. E hozzászólás időtartama 3 percnél hosszabb nem lehet. A felszólalást követően az elnök, illetve a képviselők szólalhatnak fel, jelentkezési sorrendben. Egy felszólalás ideje 3 percnél hosszabb nem lehet.

2. Az előterjesztő az előterjesztését visszavonhatja, ennek engedélyezéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

3. A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

4. Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.

5. Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozati javaslatokról külön-külön kell szavazást elrendelni.

22. §

1. A képviselők a szavazásban igenlő vagy ellenszavazattal vesznek részt, illetőleg tartózkodnak.
2. A szavazás kézfelemeléssel történik, a számszaki eredményt az ülés vezetője hangosan ismerteti.
Név szerinti szavazás

23. §

1. A képviselő-testület a polgármester vagy a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást tart.
2. Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik
„igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.
3. Személyi és ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.
Titkos szavazás

24. §

1. A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként, egyszerű többséggel dönt.
2. A titkos szavazást az Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottság jelenlévő képviselő tagjai bonyolítják le egy, az ülés helyszínétől eltérő helyiségben.
3. A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez. A jegyzőkönyv tartalmazza a szavazásra jogosultak és a ténylegesen szavazók számát, az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, valamint a megállapított eredményt.
4. A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják.
5. A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testület tagjaival.
Rendeletalkotás, határozatok

25. §

1. A képviselő-testület rendeleteit, határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A rendelet megjelölése tartalmazza a számát, a kihirdetés dátumát, a határozat megjelölése tartalmazza számát és meghozatalának időpontját.
Újszentiván Községi Önkormányzat
Képviselő-testületének
rendelet száma/év (hónap / nap) önkormányzati rendelete
2. A rendelet a helyileg szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.
3. A képviselő-testület által hozott rendeletekről hatálybelépésüket követően 15 napon belül a honlapon a lakosságnak tájékoztatást kell adni.
4.A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

26. §

1. A képviselő-testület által hozott határozatok:
a, normatív határozatok
b, önkormányzati hatósági határozatok
c, egyéb határozatok.
2. A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
3. A normatív határozatot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel ki kell hirdetni.
A tanácskozás rendjének fenntartása

27. § A képviselő-testület ülésének vezetése során a tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:

- figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása
- rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít a teremben
- széksértés megállapítását kezdeményezheti: az a képviselő-testületi tag, aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti- ha a bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja, továbbá a sértettet, illetőleg a testületet meg nem követi-széksértést követ el.
A széksértés tényét a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel állapítja meg, a határozatban egyben rendelkezik a rendbírság összegéről is, mely nem haladhatja meg az 5000 forintot.
- szünetet rendel el amennyiben a helyzet - a rend helyreállítása érdekében- ezt igényli
A jegyzőkönyv

28. §

1. A jegyzőkönyv az Mötv foglaltakon túl az alábbiakat tartalmazza:
- napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét
- az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat
-a képviselő kérésére véleményének rögzítését
- dátumot, pecsétet
2. A polgármester, illetve a képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles az általuk elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe vetetni.
3. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
- a meghívót
- a jelenléti ívet
- az írásos előterjesztéseket
- a rendelet valamit a határozattervezetek egy-egy példányát
4. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
5. A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a Polgármesteri Hivatal Jegyzői Irodájában betekinthetnek a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe
6. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A betekintési jog gyakorlására hivatali időben kerülhet sor.
7. Zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe az érintetteken kívül más nem tekinthet be. Az érintettek is kizárólag a jegyzőkönyv őket közvetlenül érintő részébe kaphatnak betekintési jogot.
8. A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

Közérdekű adatok

29. §

1. Önkormányzati ügyet érintő közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet írásban kell a polgármesterhez benyújtani. A kérelmet a polgármester – amennyiben annak teljesítése jogszabályba ütközik – elutasítja vagy 15 napon belül az adatról kért írásos dokumentáció kiadásával teljesíti.
2. A dokumentáció kiadásáról a Polgármesteri Hivatal iktatórendszerében megjelenő írásos feljegyzést kell készíteni.
3. Államigazgatási ügyet érintő közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet a jegyzőhöz lehet írásban benyújtani. A jegyző az adatról 15 napon belül írásos dokumentáció kiadásával rendelkezik vagy a kérelmet, ha annak teljesítése jogszabályba ütközik, elutasítja.
4. A dokumentáció kiadásáról a Polgármesteri Hivatal iktatórendszerében megjelenő írásos feljegyzést kell készíteni.

30. § Az önkormányzat és a lakosság közvetlen kapcsolattartására az alábbi fórumok hivatottak:

- Falugyűlés
- Közmeghallgatás
- Lakossági fórum
1. A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében, az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. A falugyűlésen a lakosság a községet érintő fontosabb kérdésekről kap tájékoztatást. Ugyanekkor az állampolgárok közérdekű javaslatot, bejelentést tehetnek, illetve véleményt nyilváníthatnak a számukra jelentős ügyekben.
2. A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre, vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, illetőleg lehetőség szerint a helyi újság útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 nappal.
3. A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt.
4. A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.
5. Falugyűlést szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal kell tartani. Ha ennek feltételei fennállnak, a falugyűlés összekapcsolható a közmeghallgatással.

31. §

1. A képviselő-testület legalább évi egy alkalommal közmeghallgatást tart a jelentősebb önkormányzati döntések előtt vagy az arról történő tájékoztatás céljából azt követően. A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek kérdéseket és javaslatokat tehetnek.
2. A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről és az ülésen megválaszolásra kerülő kérdések feltevésének lehetőségéről a lakosságot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján legalább 8 nappal előtte, gyűjtőláda egyidejű kihelyezésével tájékoztatni kell. A meghívó közzétételéről a polgármester gondoskodik.
3. A lakosság a Polgármesteri Hivatal épületében kihelyezett gyűjtőládába adhatja le kérdéseit.
4.Lakossági fórum: a polgármester a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgáló fórumként a településrészt tanácskozásra hívhatja meg melyet akár valamely külső helyszínen is megtarthat
5. A fórumon kialakult állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről a polgármester a soron következő ülésén tájékoztatni köteles a képviselő-testületet.
települési képviselők

32. §

1. A képviselő
a) tevékenyen részt vesz a képviselő-testület és annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja, ,előre meghírdetett fogadóórát köteles tartani évente legalább 2 alkalommal
b) írásban vagy szóban a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének bejelenti, ha a képviselő-testület, illetve bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,
c) a vele szemben felmerült személyes érintettséget (Mötv. 49. § (1) bek.) az előterjesztés vitájának megkezdése előtt bejelenti,
d) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából való eljárásáról a következő ülésen beszámol.
2. A döntéshozatalból kizárható az akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.
A képviselő a döntéshozatalt megelőzően köteles bejelenteni a személyes érintettségét. Amennyiben bejelentési kötelezettségét elmulasztja, az érintettség ok tudomásszerzését követően haladéktalanul a képviselő-testületnek új döntést kell hozni. A mulasztó képviselő köteles az új döntés meghozatala miatti kár, többletköltség megfizetésére
3. Ha a bizottság (képviselő, illetve nem képviselő) tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.
4. A képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíjáról és költségtérítéséről külön rendelet rendelkezik.
5. A Közgyűlésben képviselettel rendelkező pártok képviselői, továbbá a pártokhoz nem tartozó képviselők tevékenységük összehangolására képviselőcsoportot (frakciót) hozhatnak létre. A képviselői csoport alakításához legalább 2 képviselő szükséges. A csoport megalakulását, vezetőjének személyét, tagjainak névsorát a Képviselő-testületnek be kell jelenteni.
A képviselő-testület bizottsága

33 §.

1. A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választ.
2. A képviselő-testület egy bizottságot hoz létre:
Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottság 3 fővel ( összetétele: kettő fő képviselő, egy fő nem képviselő tag) [1]
A bizottság képviselő és nem képviselő tagjainak névsorát a rendelet 2. függeléke tartalmazza.

34. § 1.A bizottság a belső működési szabályait az Mötv és az SZMSZ keretei között - maga állapítja meg.

2.A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására - ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart
3. A bizottság a működés folyamatosságának biztosítása érdekében elnökhelyettest választ tagjai közül.
4. Ha a bizottság (képviselő, illetve nem képviselő) tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.
5. bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti.
6. Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
7.A bizottság ülése nyilvános, azonban zárt ülést köteles tartani a testületre vonatkozó szabályok szerint. Zárt ülésen hozott döntései nyilvánosak
8.A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint - külön indítványra - a kisebbségi véleményeket tartalmazza.
9. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke,az ülésen kijelölt egy tag, mint hitelesítő írja alá.
.
10. )A bizottság a tevékenységről negyedévente beszámol a képviselő-testületnek, illetve minden év februárjában az előző évi munkájáról összefoglaló tájékoztatót készít.

Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kultúrális Bizottság

Pénzügyi feladatai

35 §.

1. bizottság közreműködik az önkormányzat költségvetési, pénzügyi-ellenőrzési, vagyongazdálkodási, településüzemeltetési, infrastrukturális, településrendezési és fejlesztési feladatainak ellátásában
2. A bizottság tesz javaslatot a polgármester illetményének megállapítására, bérfejlesztésre, jutalmazásra
3. Közreműködik a feladatkörét érintő önkormányzati rendeletek kidolgozásában, döntések előkészítésében
4. A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő-testületi döntések előkészítéséhez:
a) önkormányzat gazdasági programjának meghatározása
b) éves költségvetési koncepció
c) éves költségvetési javaslat és végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves, éves beszámoló
d) éves költségvetés módosítása
e) az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet
f) önkormányzati vagyongazdálkodási ügyek
g) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás
h) a bizottság feladatkörét is érintő pályázatok benyújtása
i) azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő-testület véleményezésre kiad
Ügyrendi feladatai

36. §

1. A bizottság elvégzi a polgármester és a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozat vizsgálatával, nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
2. Lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat.
3. Véleményezi a hivatali ügyrendet és az ügyfélfogadás rendjét.
4. A bizottság véleményezése szükséges a Szervezeti és működési szabályzat elfogadásához, módosításához, kiegészítéséhez.
5. Lefolytatja a 2000. évi XCVI. Tv. szerinti összeférhetetlenségi eljárást
6. jogosult a lobbista meghallgatására, ha a lobbista kezdeményezte a meghallgatást.
Szociális ügyekhez kapcsolódó feladatai

37. §

1. A bizottság közreműködik az önkormányzat szociális, családsegítő gyermek- és ifjúságvédelmi, valamint gyermekjóléti feladatainak ellátásában
2. A bizottság közreműködik az önkormányzati rendeletek tervezeteinek kidolgozásában, a működési területét érintő kérdésekben
3. A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő-testületi döntések előkészítéséhez:
a) a szociális intézmények beszámolójának elfogadása
b) a szociális ellátások helyi szabályozása
c) a gyermekvédelmi támogatások helyi szabályozása
d) azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő-testület véleményezésre kiad
4. A bizottság képviselő-testület által átruházott hatáskörben az alábbi feladatokat látja el:
- dönt a kölcsönként nyújtott települési krízis támogatás méltányosságból történő elengedéséről vagy mérsékléséről.
Kulturális ügyekhez kapcsolódó feladatai

38. § Segíti az oktatási intézmények szervezeteinek működését, figyelemmel kíséri az Önkormányzat oktatási és közművelődési intézményeinek személyi és tárgyi feltételeit, felszereltségét, a fejlesztési lehetőségek feltárása és javítása érdekében

Polgármester, Alpolgármester, Jegyző

39 §

A polgármester megbízatását főállású foglalkoztatási jogviszonyban látja el.

40. §

1. A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban
a) képviseli a képviselő-testületet,
c) összehívja és vezeti képviselő-testület üléseit,
d) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,
e) segíti a képviselők munkáját, biztosítja a bizottságok jogainak és kötelességeinek érvényesülését,
f) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az üléstől készített jegyzőkönyvet,
g) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,
h) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, helyben működő társadalmi szervezetekkel,
i) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait a képviselő-testület együttműködésével és egyetértésével, fogadja a hazai és külföldi partnerek képviselőit, tárgyalásairól tájékoztatja a képviselő-testületet soron következő ülésén,
j) elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését.
3. A polgármester feladata a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban
a) szükség szerint a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére munkaértekezletet tart, értékeli a Hivatal munkáját, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, az időszerű feladatokat,
b) beszámoltatja a jegyzőt.
c) Fogadóórát tart minden hónap első hetének hétfőjén 8-12 óráig

41 §

1. Az alpolgármesterek száma 1 fő. Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait társadalmi megbízatásban.
2. Az alpolgármester Polgármesteri Hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg azzal, hogy arra a főfoglalkozását követően illetve a szabad és ünnepnapokon is sor kerülhet.
3. Helyettesíti a polgármestert tartós távolléte illetve akadályoztatása esetén.
4. Fogadóórát tart minden hónap első keddi napján 11-12 óráig

42. §

1. A jegyző feladatai a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban:
a) törvényességi szempontból véleményezi az előterjesztéseket,
b) az Mötv-ben foglalt kötelezettségének a jogszabálysértő döntésről, működésről való tudomásszerzését követően haladéktalanul megtett - a képviselő-testülethez, illetve szervéhez címzett - írásbeli jelzés (törvényességi észrevétel) útján tesz eleget,
b) biztosítja a működéssel összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,
c) gondoskodik a jegyzőkönyv elkészítéséről és a Csongrád Megyei Kormányhivatalhoz való felterjesztéséről,
d) előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket,
e) aláírja az önkormányzat rendeleteit, gondoskodik a kihirdetésről.
2. A jegyző feladatai a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban:
a) ellátja a magasabb szintű jogszabályban meghatározott államigazgatási feladatokat, hatósági hatásköröket,
b) gyakorolja a munkáltatói jogokat.
3. Fogadóórát tart a hónap minden hétfőjén 8-16 óráig

43. § A jegyzői feladatokat a jegyzői betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatáa esetén a polgármesteri hivatal képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a polgármester által megbízott köztisztviselője látja el. ilyen személy hiányában megegyezést követően Deszk Község jegyzője.

Újszentiváni Polgármesteri Hivatal

44. §

1. A Képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Újszentiváni Polgármesteri Hivatal néven hivatalt hoz létre.
3. Székhelye: 6754 Újszentiván, Felszabadulás u. 7.

Nemzetiségi Önkormányzat

45. §

1. Az Újszentiváni Szerb és Roma Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokat az Újszentiváni Polgármesteri Hivatal látja el. Így különösen:
a) ellátja a gazdálkodásuk végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi, gazdasági, számviteli feladatokat,
b) biztosítja a testületi működés feltételeit,
c) igény szerint helyiséget, jegyzőkönyvvezetőt biztosít a testületi ülésekhez,
d) elkészíti az ülések jegyzőkönyveit,
e) gondoskodik az ezzel kapcsolatos egyéb ügyviteli feladatok ellátásáról.

A társulás

46. §

1. Az önkormányzat társulásainak létrehozására, szervezetére és működésére az Mötv. 87-95. §-az irányadók.
2. Az önkormányzat társulásainak felsorolását jelen rendelet 3.függeléke tartalmazza.
Záró rendelkezés

47. §

1. Ez a rendelet 2019 november 05. napján 10. 30 perckor lép hatályba.
2. A hatályba lépéssel egyidejűleg hatályát veszti a többször módosított, az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3 /2011 ( IV. 05Ö.. rendelet.

1. melléklet

A polgármester képviselő-testülettől átruházott hatásköre

1. A jegyző beszámoltatása útján ellenőrzi az adóztatást (A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű állami szervek feladat és hatásköréről szóló 1991. évi XX. törvény (Továbbiakban: Htv.) 138. §. (3) bek. g.) pont).

2. Tájékoztatja a lakosságot a helyi adóból származó bevételek összegéről (Htv. 138. § (3) bek. h.) pont).

3. Elemi kár mértékének megállapítására kárbecslő bizottságot hoz létre (Htv. 138. § (2) bek. e.) pont).

4. Együttműködik a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséggel, illetve Felügyelőségekkel és felkérheti őket vizsgálat lefolytatására.

5. A Polgármester feladata a nemzetközi partnerkapcsolatok szervezése, kezelése és az azzal kapcsolatos feladatok ellátása.

6. Tulajdonosi hozzájárulás adása közműfejlesztéssel, bekötéssel, közterülethasználattal kapcsolatos eljárásokban

SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK MEGÁLLAPÍTÁSA
a) krízistámogatást kamatmentes kölcsönben
b) családtámogatási támogatást
c) temetési támogatást
d) köztemetést
állapít meg.
GAZDÁLKODÁSI FELADATOK
A polgármester saját hatáskörében dönthet
a. Az önkormányzat tulajdonát érintő ügyekben 2. 500. 000,- Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával vállnak érvényessé, mely határozatok a szerződések elválaszthatatlan részét képezik.
b. az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei lekötéséről vagy befektetéséről, továbbá a költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosításról 1.000. 000 Ft értékhatárig a képviselő-testület soron következő ülésén történő tájékoztatása mellett.
c. Dönt a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről (Ötv. 88. §. c.)
pont)
e. Dönt egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről (Ötv.88. §. d.) pont)
f. Ellenőrzi a közoktatási intézmény, valamint a szociális szolgáltató központ újszentiváni egységének gazdálkodását és működésének törvényességét.
Az Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kultúrális Bizottságra képviselő-testülettől átruházott hatásköre
- dönt a kölcsönként nyújtott települési krízis támogatás méltányosságból történő elengedéséről vagy mérsékléséről
- lakhatási támogatást
- krízistámogatást pénzben
állapít meg.

1. függelék az 1. melléklethez

Újszentiván Község Képviselő-testületének tagjai:
Polgármester:
Putnik Lázár (független)
Alpolgármester:
Dr. Juhász Tibor (független)
Képviselők:
Bartalos Balázs (független)
Dunai József István (Vállalkozók Szentiváni Egyesülete)
Révész Rozália (független)
Tarjánné Kádár Piroska (Vállalkozók Szentiváni Egyesülete)
dr. Talpai János ( Vállalkozók Szentiváni Egyesülete )

2. melléklet

Az Újszentiván Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130. Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége
011220. Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013320. Köztemető-fenntartás és – működtetés
013350. Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016080. Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010. Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
032020. Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek
032060. Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése
041231. Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232. Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233. Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
042130. Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
045120. Út, autópálya építése
045160. Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
045510. Csővezetékes és egyéb szállítás igazgatása és támogatása
047410. Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
052080. Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
061020. Lakóépület építés
062020. Településfejlesztési projektek és támogatásuk
064010. Közvilágítás
066010. Zöldterület-kezelés
066020. Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
074031. Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032. Ifjúság-egészségügyi gondozás
074051. Nem fertőző betegségek megelőzése
081030. Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081071. Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés
082092. Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
083030. Egyéb kiadói tevékenység
084070. A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése
086020. Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése
104037. Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
106020. Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

2. függelék a 2. melléklethez

Alpolgármesteri feladatok
Ellátja a polgármester által rábízott feladatokat.
Kapcsolattartás más önkormányzatokkal, érdekképviseleti szervekkel.
Együttműködés intézményekkel, a településen működő társadalmi szervezetekkel.
Polgármester által meghatározott feladatkörben ellátja a nemzetközi kapcsolatok koordinálását.
Közművelődési, kulturális feladatok ellátása, felügyelete.
Koordinálja az egészségügyi alapellátásokat szolgáltatók és az önkormányzat közötti együttműködést, valamint a szakellátás színvonalának növelése érdekében együttműködik szakellátást nyújtókkal.
Segíti a bizottság munkáját.
Beszámol a képviselő-testület, ill. a polgármester által adott feladatok végrehajtásáról.

3. melléklet

Újszentiván Község Önkormányzata intézményeinek felsorolása:
Újszentiváni Szociális és Gyermekjóléti Intézmény
Újszentiváni Tölgyfa Óvoda és Bölcsőde

3. függelék a 3. melléklethez

Az önkormányzat társulásai
Tisza-Maros Ivóvízminőség-javító Önkormányzati Társulás
Dél-alföldi Térségi Hulladékgazdálkodási Társulás
Szegedi Kistérségi Többcélú Társulás
Szeged és Térsége Területfejlesztési Önkormányzati Társulás
Homokháti Önkormányzatok Kistérségfejlesztési Társulása