Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelete

Újszentiván Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 11. 03 18:10- 2023. 02. 15 16:15

Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelete

Újszentiván Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.11.03.

Újszentiván Községi Önkormányzat 12/2022. (XI. 3.) számú rendelete Újszentiván Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Újszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 43. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörben eljárva a következőket rendeli el.
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

Újszentiván Községi Önkormányzat
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
6754 Újszentiván, Fő u. 7.

(3) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Újszentiván Községi Önkormányzat Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület )

(4) Az önkormányzat szervei: polgármester, jegyző a képviselő-testület Jogi, Ügyrendi, Pénzügyi, Egészségügyi és Szociális Bizottsága, a képviselő-testület Kulturális, Sport és Nemzeti összetartozás Bizottsága, Újszentiváni Polgármesteri Hivatal, Valamennyi Társulása melyben részt vesz.,

2. § Újszentiván Község Önkormányzata önállóan szabályozza, egyedi ügyekben szabadon igazgatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket, melynek során demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.

3. § Az önkormányzat illetékessége Újszentiván közigazgatási területére terjed ki.

4. § Újszentiván Község Önkormányzata jelképeit külön rendelet szabályozza.

5. § (1) A képviselő-testület kör alakú bélyegzőjén Újszentiván Községi Önkormányzat felirat szerepel, középen Magyarország címere.

(2) A polgármester kör alakú bélyegzőjén Újszentiván Község Polgármestere felirat szerepel, középen Magyarország címere.

(3) A jegyző kör alakú bélyegzőjén Jegyző Újszentiván felirat szerepel, középen Magyarország címere.

6. § Újszentiván Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását jelen rendelet (továbbiakban: Rendelet) 2. számú melléklete tartalmazza.

II. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET

7. § A képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő. A polgármester megválasztásával válik a Képviselő-testület tagjává. A képviselő-testület tagjainak névsorát a Rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.

A képviselő-testület feladata és hatásköre

8. § (1) A képviselő-testület a jogszabályban meghatározott feladat- és hatáskörök mellett saját elhatározása alapján önként is vállalhat önkormányzati feladatokat, amennyiben a kötelezően ellátandó feladatok ellátását ez nem veszélyezteti, a feladat ellátásához szükséges anyagi, személyi és technikai feltételek biztosítottak, és a feladatot jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe.

(2) A képviselő-testülettől a polgármesterre és a bizottságra átruházott hatáskört a Rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

A képviselő-testület ülései

9. § A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli és ünnepi ülést tart.

10. § (1) A képviselő-testület évente legalább hat alkalommal tart testületi ülést, illetve szükség szerint. Az ülést a hónap utolsó hetének valamely munkanapjára, délután 17 órai kezdettel kell összehívni

(2) Indokolt esetben a polgármester a (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően rendelkezhet.

(3) A képviselő-testület ülésére a polgármester a napirendek és azok előadói megjelölésével az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal elektronikus üzenet útján írásos meghívót küld.

(4) A képviselő-testület rendkívüli ülést tarthat amennyiben a polgármester megítélése szerint olyan jellegű kérdésben kell állást foglalni, melyben a késlekedés az önkormányzatot hátrányos helyzetbe hozná. A rendkívüli ülésre írásos meghívót küldeni kell, de a helyben szokásos módon a lakosságot tájékoztatni kell az ülés helyéről és idejéről.

(5) Rendkívüli ülés tartása esetén lehetőség van a képviselők összehívására interneten küldött elektronikus üzenettel, és telefonon keresztül történő szóbeli meghívással.

(6) Amennyiben az ülést ezen módok valamelyike alapján hívták össze, úgy ennek tényét a jegyzőkönyv elején rögzíteni kell. Ebben az esetben biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását, illetve az ülésen történő megismerésüket..

(7) Az ülések helye: Újszentiván, Polgármesteri Hivatal Ülésterem, azonban a polgármester döntése alapján lehetséges ettől eltérő helyszínen való ülésezés. Ennek tényét az írásos meghívóban közölni kell.

(8) A képviselő-testület esetenként a polgármester döntése alapján kihelyezett ülést is tarthat, melynek helyét a meghívóban közölni kell.

(9) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről a lakosságot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján, a Honlapon, szórólap útján és helyben szokásos módon történő közzététellel legalább 5 nappal előtte tájékoztatni. Erről a polgármester gondoskodik.

A képviselő-testület összehívásának rendje

11. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester és az alpolgármester tartós akadályoztatása, a tisztségek egyidejű betöltetlensége esetén a képviselő-testület ülését a Bizottság elnöke hívja össze.

(2) Az ülés meghívója tartalmazza az ülés helyét, napját és kezdési időpontját, a napirendi javaslatot, előterjesztőjét.

(3) A meghívó mellékletét képezik az előterjesztések.

(4) A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket a képviselőknek a képviselő-testületi ülés időpontja előtt 5 munkanappal elektronikus üzenetben az általuk megadott elektronikus levelezési címre ki kell küldeni. Az előterjesztéseket amennyiben indokolt, a képviselő-testületi ülésen is ki lehet osztani. Ebben az esetben az ülés vezetőjének lehetőséget kell biztosítani az anyag áttanulmányozására.

Az ülések nyilvánossága

12. § (1) .A képviselő-testület ülése nyilvános, azon bármely állampolgár részt vehet. Az ülés nyilvánossága a meghívónak az ülést megelőzően legalább 5 munkanappal a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján és a Honlapon történő megjelentetésével biztosított.

(2) Az Mötv 46. §(2). Bekezdése b) pontjában meghatározott esetekben csak akkor kerülhet sor a témának zárt ülésen történő tárgyalására, amennyiben az választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása és állásfoglalást igénylő személyi ügy és az érintett személy a zárt ülés tartását kéri.

(3) Az Mötv 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetben az üzleti érdek sérelmének megvalósulását abban az esetben kell vélelmezni, ha a tárgyalandó ügy kapcsán harmadik személy érdekkörébe tartozó olyan adat nyilvánosságra kerülése vélelmezhető, melynek kapcsán a harmadik személynek erkölcsi vagy anyagi kára keletkezhet

13. § A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívott

a) a jegyző,

b) a pénzügyi vezető

c) a napirend által érintett szervezet vezetője, intézményvezetők,

d) a napirend által érintett helyi önszerveződő közösség képviselői: a településen székhellyel rendelkező egyesületek vezetői

e) a nemzetiségi önkormányzat elnöke

f) akinek meghívását a polgármester szükségesnek tartja.

Határozatképesség

14. § (1) Az ülés elején az ülés vezetője megállapítja a jelenlévők számát és ennek megfelelően a határozatképességet. A határozatképességet az ülés alatt folyamatosan figyelni kell.

(2) Határozatképtelenség esetén ugyanazon napirendi pont tárgyalására a képviselő-testület ülését 15 napon belüli időpontra ismételten össze kell hívni.

A képviselő-testület üléseinek vezetése

15. § A képviselő-testület ülését annak elnöke, a polgármester vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester elnököl. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a Bizottság elnöke vezeti a képviselő-testület ülését.

Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadtatása

16. §

.

(1) A polgármester előterjeszti a meghívóval azonosan a napirendi pontokat. A polgármester és a képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A polgármester és a képviselők írásban benyújtott anyaggal vagy szóban ismertetve indítványozhatják egyéb kérdések megvitatását, napirendre vételét is rövid indoklással. Az indítványt a polgármesternél kell az ülés előtt benyújtani illetve szóban a napirendi tervezet ismertetését követően előadni. A javasolt napirendi pontot a meghívóban szereplő napirendek után kell felvenni, ettől a képviselő-testület célszerűségi okokból eltérhet. Az indítványról – mely tartalmazza a napirendben elfoglalt helyét is- a képviselők egyszerű többséggel döntenek.
(3) A napirendi pont tárgyalása egy alkalommal elnapolható. A javaslatról a képviselő-testület határoz
(4) A végső napirend elfogadásáról a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

17. § (1) Az elnök ülésvezetési feladatai:

a) az ülés megnyitása, berekesztése, szünet elrendelése,

b) a határozatképesség megállapítása és annak folyamatos figyelemmel kísérése, a képviselő-testület üléséről távolmaradó képviselők előzetes bejelentéséről tájékoztatás,

c) napirendi javaslat előterjesztése,

d) az ülés vezetése, a szó megadása, az ülés rendjének biztosítása,

e) rendzavarás esetén az ülés félbeszakítása,

f) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására, napirendek összevont tárgyalására,

g) a vita összefoglalása,

h) szavazás elrendelése, a szavazás számszerű eredményének megállapítása.

(2) Az elnök figyelmezteti azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ, méltatlan magatartást tanúsít. Ismétlődés esetén a szót megvonhatja.

(3) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja.

18. § A napirendi pont előterjesztője polgármester, alpolgármester, képviselő, jegyző, illetve a képviselő-testület által felkért személy lehet.

Előterjesztés, Tájékoztató

19. § (1) Előterjesztésnek minősül mindazon a képviselő-testület részére benyújtott anyag, melyben a képviselő-testület döntése szükséges.

(2) Tájékoztatónak minősül: minden olyan a képviselő-testület részére benyújtott írásos anyag, melyben nem szükséges képviselő-testületi döntés és melynek célja a testület tájékoztatása egy kérdésről vagy területről.

(3) Előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez:

a) polgármester

b) települési képviselő

c) jegyző

d) bárki, ha az ügyben történő döntés a képviselő-testület hatáskörébe tartozik

(4) Az előterjesztést akkor kell benyújtani a képviselő-testületnek döntésre, ha az abban megfogalmazottakból világosan és egyértelműen kitűnik, hogy a beterjesztője mit akar, alkalmas a megfelelő következtetések levonására, a döntés meghozatalára.

(5) Az előterjesztést elsősorban írásban kell az ülést megelőzően legalább 15 nappal a polgármesternek címezve benyújtani. Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.

(6) Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalhatóak az alábbi ügyek:

a) költségvetési rendelet, módosítása, zárszámadás

b) önkormányzati rendelettervezet.

c) intézményalapítás, átszervezés, megszüntetés

d) helyi népszavazás kiírása

e) valamennyi hatósági döntést igénylő ügy

20. § (1) A képviselő-testület elé kerülő előterjesztés összeállításáért az előterjesztő a felelős

(2) Az előterjesztés tartalmazza:

a) az előterjesztő megnevezését,

b) az ügyirat iktatószámát,

c) az előterjesztés tárgyát,

d) a lehetséges döntési alternatívát és jogszabályi megalapozását, a javaslat indokolását,

e) határozati javaslatot, rendelet-tervezetet, a végrehajtásért és ellenőrzésért felelős megnevezését, az intézkedés határidejét.

A szavazás rendje

21. § (1) A vita során a napirendhez kapcsolódó felszólalás keretében a képviselőcsoport nevében egy képviselő fejti ki véleményét az előterjesztésről. A felszólalást követően az elnök, illetve a képviselők szólalhatnak fel, jelentkezési sorrendben. Amennyiben az adott napirendi pont valamely bizottság részéről megtárgyalásra került, abban az esetben egy képviselő napirendi pontonként legfeljebb két alkalommal szólalhat fel.

(2) Az előterjesztő az előterjesztését visszavonhatja, ennek engedélyezéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

(3) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(4) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslatról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.

(5) Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg a határozati javaslatokról külön-külön kell szavazást elrendelni.

22. § (1) A képviselők a szavazásban igenlő vagy ellenszavazattal vesznek részt, illetőleg tartózkodnak.

(2) A szavazás kézfelemeléssel történik, a számszaki eredményt az ülés vezetője hangosan ismerteti.

Név szerinti szavazás

23. §

.

(1) A képviselő-testület a polgármester vagy a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást tart.
(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa képviselők nevét akik
„igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámlálja és az eredményről az ülés elnökét tájékoztatja. A szavazás eredményét az ülés elnöke állapítja meg.
(3) Ügyrendi kérdésben név szerinti szavazás nem tartható.
Titkos szavazás

24. § (1) A titkos szavazásról a képviselő-testület esetenként, egyszerű többséggel dönt.

(2) A titkos szavazást az Jogi, Ügyrendi, Pénzügyi, Egészségügyi és Szociális Bizottság jelenlévő képviselő tagjai bonyolítják le egy, az ülés helyszínétől eltérő helyiségben.

(3) A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez. A jegyzőkönyv tartalmazza a szavazásra jogosultak és a ténylegesen szavazók számát, az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, valamint a megállapított eredményt.

(4) A jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai aláírják.

(5) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testület tagjaival.

Rendeletalkotás, határozatok

25. § (1) A képviselő-testület rendeleteit, határozatait a naptári év elejétől kezdődően folyamatosan kell számozni. A rendelet megjelölése tartalmazza a számát, a kihirdetés dátumát, a határozat megjelölése tartalmazza számát és meghozatalának időpontját.

1.

Újszentiván Községi Önkormányzat
Képviselő-testületének
rendelet száma/év (hónap / nap) önkormányzati rendelete
(2) A rendelet a helyileg szokásos módon, a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kerül kihirdetésre.
(3) A képviselő-testület által hozott rendeletekről hatálybelépésüket követően 15 napon belül a honlapon a lakosságnak tájékoztatást kell adni.
(4) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.

26. §

.

(1) A képviselő-testület által hozott határozatok:
a, normatív határozatok
b, önkormányzati hatósági határozatok
c, egyéb határozatok.
(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(3) A normatív határozatot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezéssel ki kell hirdetni.
A tanácskozás rendjének fenntartása

27. §

A képviselő-testület ülésének vezetése során a tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata. Ennek során:
a) figyelmeztetheti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása
b) rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít a teremben
c) szünetet rendel el amennyiben a helyzet - a rend helyreállítása érdekében- ezt igényli
A jegyzőkönyv

28. §

(1) . A jegyzőkönyv az Mötv foglaltakon túl az alábbiakat tartalmazza:
a) napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét
b) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, az azokkal kapcsolatos válaszokat és határozatokat
c) a képviselő kérésére véleményének rögzítését
d) dátumot, pecsétet
(2) A polgármester, illetve a képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles az adott felszólalás során általuk elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe vetetni.
(3) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a meghívót,
b) a jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) a rendelet valamit a határozattervezetek egy-egy példányát
(4) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
(5) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – a Polgármesteri Hivatal Jegyzői Irodájában betekinthetnek a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvébe
(6) A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni. A betekintési jog gyakorlására hivatali időben kerülhet sor.
(7) Zárt ülésről készített jegyzőkönyvbe az érintetteken kívül más nem tekinthet be. Az érintettek is kizárólag a jegyzőkönyv őket közvetlenül érintő részébe kaphatnak betekintési jogot.
(8) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

Közérdekű adatok

29. § (1) Önkormányzati ügyet érintő közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet írásban kell a polgármesterhez benyújtani. A kérelmet a polgármester – amennyiben annak teljesítése jogszabályba ütközik – elutasítja vagy 15 napon belül az adatról kért írásos dokumentáció kiadásával teljesíti.

(2) A dokumentáció kiadásáról a Polgármesteri Hivatal iktatórendszerében megjelenő írásos feljegyzést kell készíteni.

(3) Államigazgatási ügyet érintő közérdekű adat megismerésére irányuló kérelmet a jegyzőhöz lehet írásban benyújtani. A jegyző az adatról 15 napon belül írásos dokumentáció kiadásával rendelkezik vagy a kérelmet, ha annak teljesítése jogszabályba ütközik, elutasítja.

(4) A dokumentáció kiadásáról a Polgármesteri Hivatal iktatórendszerében megjelenő írásos feljegyzést kell készíteni.

30. § Az önkormányzat és a lakosság közvetlen kapcsolattartására az alábbi fórumok hivatottak:

- Falugyűlés
- Közmeghallgatás
- Lakossági fórum
(1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében, az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. A falugyűlésen a lakosság a községet érintő fontosabb kérdésekről kap tájékoztatást. Ugyanekkor az állampolgárok közérdekű javaslatot, bejelentést tehetnek, illetve véleményt nyilváníthatnak a számukra jelentős ügyekben.
(2) A gyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre, vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, illetőleg lehetőség szerint a honlapon kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 5 munkanappal.
(3) A gyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt.
(4) A gyűlésről jegyzőkönyv készül, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.

31. §

(1) A képviselő-testület legalább évi egy alkalommal november hónapban közmeghallgatást (falugyűlést) tart, a jelentősebb önkormányzati döntések előtt vagy az arról történő tájékoztatás céljából azt követően. A közmeghallgatáson a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek kérdéseket, javaslatokat tehetnek.
(2) A közmeghallgatás idejéről, helyéről, napirendjéről és az ülésen megválaszolásra kerülő kérdések feltevésének lehetőségéről a lakosságot a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett meghívó útján legalább 8 nappal előtte, gyűjtőláda egyidejű kihelyezésével tájékoztatni kell. A meghívó közzétételéről a polgármester gondoskodik.
(3) A lakosság a Polgármesteri Hivatal épületében kihelyezett gyűjtőládába, valamint az Önkormányzat hivatalos elektronikus levelezési címére küldött üzenet útján adhatja le kérdéseit.
(4) Lakossági fórum: a polgármester a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgáló fórumként a településrészt tanácskozásra hívhatja meg melyet akár valamely külső helyszínen is megtarthat
(5) A fórumon kialakult állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről a polgármester a soron következő ülésén tájékoztatni köteles a képviselő-testületet.
Települési képviselők

32. § (1) A képviselő

a) tevékenyen részt vesz a képviselő-testület és annak a bizottságnak a munkájában, amelynek tagja, előre meghírdetett fogadóórát köteles tartani évente legalább 2 alkalommal

b) írásban vagy szóban a polgármesternek, vagy a bizottság elnökének bejelenti, ha a képviselő-testület, illetve bizottság ülésén nem tud részt venni, vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van,

c) a vele szemben felmerült személyes érintettséget (Mötv. 49. § (1) bek.) az előterjesztés vitájának megkezdése előtt bejelenti,

d) a képviselő-testület vagy bizottság megbízásából való eljárásáról a következő ülésen beszámol.

(2) A döntéshozatalból kizárható az akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti.

(3) A képviselő a döntéshozatalt megelőzően köteles bejelenteni a személyes érintettségét. Amennyiben bejelentési kötelezettségét elmulasztja, az érintettség ok tudomásszerzését követően haladéktalanul a képviselő-testületnek új döntést kell hozni. A mulasztó képviselő köteles az új döntés meghozatala miatti kár, többletköltség megfizetésére

(3) Ha a bizottság (képviselő, illetve nem képviselő) tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(4) A képviselők és a nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíjáról és költségtérítéséről külön rendelet rendelkezik.

(5) A Képviselő-testületben képviselettel rendelkező pártok képviselői, továbbá a pártokhoz nem tartozó képviselők tevékenységük összehangolására képviselőcsoportot (frakciót) hozhatnak létre. A képviselői csoport alakításához legalább 2 képviselő szükséges. A csoport megalakulását, vezetőjének személyét, tagjainak névsorát a Képviselő-testületnek be kell jelenteni.

A tanácsnokok

33. § (1) A képviselő-testület az alábbi önkormányzati feladatok felügyeletére, ellenőrzésére tanácsnokokat választ:

a) a jövő nemzedék fejlődésének elősegítéséért felelős tanácsnok

b) a települési vállalkozók és mezőgazdasági szereplőket érintő ügyekért felelős tanácsnok

(2) A tanácsnokok részletes feladatkörét az 5. melléklet tartalmazza.

(3) A tanácsnok megbízatása a megválasztásával kezdődik és a képviselő-testület megbízatásának végéig tart. A tanácsnoki megbízatás megszűnik továbbá, ha

a) a képviselő megbízatása megszűnik;

b) a képviselő tanácsnoki megbízatásáról írásban lemond;

c) a tanácsnokot a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával visszahívja.

(4) A tanácsnok az általa felügyelt ügykörben tapasztaltakról a képviselő-testületet legalább évente tájékoztatja és kezdeményezi az általa szükségesnek tartott intézkedést.

A képviselő-testület bizottságai

34 §

(1) A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó, vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület két bizottságot hoz létre:
a) Jogi, Ügyrendi, Pénzügyi, Egészségügy és Szociális Bizottság 3 fővel (összetétele: kettő fő képviselő, egy fő nem képviselő tag)
b) Kulturális, Sport és Nemzeti Összetartozás Bizottsága 5 fővel (összetétele: három fő képviselő, két fő nem képviselő tag)
(3) A bizottság elnökére és a bizottsági tagok személyére a polgármester előzetes egyeztetés útján tesz javaslatot.
(4) A Képviselő-testület a bizottságok részére meghatározott feladatokat az 4. számú melléklet tartalmazza.
(5) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak névsorát a rendelet 2. számú függeléke tartalmazza.

35. § (1) A bizottságok a belső működésüket szabályait az Mötv és az SZMSZ keretei között - maguk állapítják meg.

(2) A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására - ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.

(3) A bizottság a működés folyamatosságának biztosítása érdekében elnökhelyettest választ tagjai közül.

(4) Ha a bizottság (képviselő, illetve nem képviselő) tagja a bizottság üléséről indokolatlanul, sorozatosan távol marad, úgy a bizottság javaslatára a Képviselő-testület dönt a bizottsági tagság megszüntetéséről.

(5) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. A meghívót és lehetőség szerint az előterjesztéseket a bizottság tagjainak a bizottsági ülés időpontja előtt 3 nappal, elektronikus üzenet formájában a megadott elektronikus levelezési címükre kell küldeni. Az előterjesztéseket amennyiben indokolt, a bizottsági ülésen is ki lehet osztani. Ebben az esetben az ülés vezetőjének lehetőséget kell biztosítani az anyag áttanulmányozására.

(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely - a bizottság feladatkörébe tartozó - ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(7) A bizottság ülése nyilvános, azonban zárt ülést köteles tartani a testületre vonatkozó szabályok szerint. Zárt ülésen hozott döntései nyilvánosak

(8) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint - külön indítványra - a kisebbségi véleményeket tartalmazza.

(9) A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke, és az ülésen kijelölt egy bizottsági tag, mint hitelesítő írja alá.

(10) A bizottságok tevékenységükről ciklusonként egy alkalommal beszámolnak a Képviselő-testületnek.

Polgármester, Alpolgármester, Jegyző

36. § A polgármester megbízatását főállású foglalkoztatási jogviszonyban látja el.

37. § (1) A polgármester feladata a képviselő-testület működésével kapcsolatban

a) képviseli a képviselő-testületet,

c) összehívja és vezeti képviselő-testület üléseit,

d) beszámol az átruházott hatáskör gyakorlásáról,

e) segíti a képviselők munkáját, biztosítja a bizottságok jogainak és kötelességeinek érvényesülését,

f) aláírja a képviselő-testület rendeletét, valamint az üléstől készített jegyzőkönyvet,

g) ellenőrzi a képviselő-testület határozatainak végrehajtását,

h) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, helyben működő társadalmi szervezetekkel,

i) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait a képviselő-testület együttműködésével és egyetértésével, fogadja a hazai és külföldi partnerek képviselőit, tárgyalásairól tájékoztatja a képviselő-testületet soron következő ülésén,

j) elősegíti a lakosság önkormányzati feladatokban való közreműködését.

(2) A polgármester feladata a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban

a) szükség szerint a Polgármesteri Hivatal köztisztviselői részére munkaértekezletet tart, értékeli a Hivatal munkáját, ismerteti az adott időszakban tárgyalt fontosabb ügyeket, az időszerű feladatokat,

b) beszámoltatja a jegyzőt.

38. § (1) Az alpolgármesterek száma 2 fő.. Közülük egy fő a Képviselő-testület saját tagjai közül kerül kiválasztásra, egy fő külsős alpolgármesterként látja el a feladatait. Az alpolgármesterek a polgármester irányításával látják el feladatait társadalmi megbízatásban.

(2) Az alpolgármesterek Polgármesteri Hivatali munkarendjét a polgármester határozza meg azzal, hogy arra a főfoglalkozását követően illetve a szabad és ünnepnapokon is sor kerülhet.

(3) A képviselő testület tagjai közül választott alpolgármester helyettesíti a polgármestert tartós távolléte illetve akadályoztatása esetén.

(4) Fogadóórát tart minden hónap első keddi napján 11-12 óráig.

(5) A külsős alpolgármester a település migrációs és közbiztonsági feladatait érintő ügyekért .

39. § (1) A jegyző feladatai a képviselő-testület és a bizottságok működésével kapcsolatban:

a) törvényességi szempontból véleményezi az előterjesztéseket,

b) az Mötv-ben foglalt kötelezettségének a jogszabálysértő döntésről, működésről való tudomásszerzését követően haladéktalanul megtett - a képviselő-testülethez, illetve szervéhez címzett - írásbeli jelzés (törvényességi észrevétel) útján tesz eleget,

b) biztosítja a működéssel összefüggő szervezési és ügyviteli feladatok ellátását,

c) gondoskodik a jegyzőkönyv elkészítéséről és a Csongrád Megyei Kormányhivatalhoz való felterjesztéséről,

d) előkészíti az önkormányzati rendelet-tervezeteket,

e) aláírja az önkormányzat rendeleteit, gondoskodik a kihirdetésről.

(2) A jegyző feladatai a Polgármesteri Hivatal működésével kapcsolatban:

a) ellátja a magasabb szintű jogszabályban meghatározott államigazgatási feladatokat, hatósági hatásköröket,

b) gyakorolja a munkáltatói jogokat.

(3) Fogadóórát tart a hónap minden hétfőjén 8-16 óráig

40. § A jegyzői feladatokat a jegyzői betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a polgármesteri hivatal képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelelő, a polgármester által megbízott köztisztviselője látja el. ilyen személy hiányában megegyezést követően Deszk Község jegyzője.

Újszentiváni Polgármesteri Hivatal

41. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Újszentiváni Polgármesteri Hivatal néven hivatalt hoz létre.

(2) Székhelye: 6754 Újszentiván, Fő utca. 7.

(3) képviselő-testület hivatala köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap

Nemzetiségi Önkormányzat

42. § Az Újszentiváni Szerb és Roma Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokat az Újszentiváni Polgármesteri Hivatal látja el. Így különösen:

a) ellátja a gazdálkodásuk végrehajtásával kapcsolatos pénzügyi, gazdasági, számviteli feladatokat,

b) biztosítja a testületi működés feltételeit,

c) igény szerint helyiséget, jegyzőkönyvvezetőt biztosít a testületi ülésekhez,

d) elkészíti az ülések jegyzőkönyveit,

e) gondoskodik az ezzel kapcsolatos egyéb ügyviteli feladatok ellátásáról.

43. §

A társulás

44. § (1) Az önkormányzat társulásainak létrehozására, szervezetére és működésére az Mötv. 87-95. §-az irányadók.

(2) Az önkormányzat társulásainak felsorolását jelen rendelet 3. számú függeléke tartalmazza.

Záró rendelkezés

45. § (1) Ez a rendelet 2022. november 03. napján 18:10 perckor lép hatályba.

(2) A Hatályát veszti az önkormányzat és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 12 /2019 ( XI. 05) Ö rendelet.

Bodó Imre dr. Hajnal Péter
polgármester jegyző
Záradék:
Ez a rendelet 2022. november 3. napján kihirdetésre került.
dr. Hajnal Péter
jegyző

1. számú melléklet a 12/2022. (XI 03.) önkormányzati rendelethez a 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelethez

A polgármester képviselő-testülettől átruházott hatásköre

1. A jegyző beszámoltatása útján ellenőrzi az adóztatást (A helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű állami szervek feladat és hatásköréről szóló 1991. évi XX. törvény (Továbbiakban: Htv.) 138. §. (3) bek. g.) pont).

2. Tájékoztatja a lakosságot a helyi adóból származó bevételek összegéről (Htv. 138. § (3) bek. h.) pont).

3. Elemi kár mértékének megállapítására kárbecslő bizottságot hoz létre (Htv. 138. § (2) bek. e.) pont).

4. Együttműködik a Fogyasztóvédelmi Felügyelőséggel, illetve Felügyelőségekkel és felkérheti őket vizsgálat lefolytatására.

5. A képviselő-testület nevelési- intézmény megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, nevének megállapításával, költségvetésének meghatározásával és módosításával, vezetőjének megbízásával és megbízásának visszavonásával összefüggő döntése előtt a polgármester beszerzi az intézmény alkalmazotti közösségének a véleményét.

6. Dönt az óvodába történő jelentkezés módjáról, az óvodai általános felvételi időpontról, az óvoda heti és éves nyitvatartási idejének meghatározásáról, meghatározza az adott nevelési évben indítható óvodai csoportok számát (A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Továbbiakban: Nkt.) 83. § (2) b.) és d.) pont).

7. A Polgármester feladata a nemzetközi partnerkapcsolatok szervezése, kezelése és az azzal kapcsolatos feladatok ellátása.

SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK MEGÁLLAPÍTÁSA

a) krízistámogatást kamatmentes kölcsönben
b) családtámogatási támogatást
c) temetési támogatást
d) köztemetést
állapít meg.

GAZDÁLKODÁSI FELADATOK

A polgármester saját hatáskörében dönthet
a. az 500.000 Ft-ot meg nem haladó értékpapír forgalom (eladás és vétel) lebonyolításáról
b. Az önkormányzat tulajdonát érintő ügyekben 2. 500. 000,- Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával vállnak érvényessé, mely határozatok a szerződések elválaszthatatlan részét képezik.
c. az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközei lekötéséről vagy befektetéséről, továbbá a költségvetési rendeletben jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosításról 1.000. 000 értékhatárig a képviselő-testület soron következő ülésén történő tájékoztatása mellett.
d. Dönt a célhoz nem kötött források betétként történő elhelyezéséről (Ötv. 88. §. c.)
pont)
e. Dönt egyéb banki szolgáltatások igénybevételéről (Ötv.88. §. d.) pont)
f. Ellenőrzi a közoktatási intézmény, valamint a szociális szolgáltató központ újszentiváni egységének gazdálkodását és működésének törvényességét.

A Jogi, Ügyrendi, Pénzügyi, Egészségügy és Szociális Bizottság képviselő-testülettől átruházott hatásköre

- dönt a kölcsönként nyújtott települési krízis támogatás méltányosságból történő elengedéséről vagy mérsékléséről
- lakhatási támogatást
- krízistámogatást pénzben
állapít meg

2. számú melléklet a 12/2022. (XI 03.) önkormányzati rendelethez a 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelethez

Az Újszentiván Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130. Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége
011220. Adó-, vám- és jövedéki igazgatás
013320. Köztemető-fenntartás és – működtetés
013350. Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016080. Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010. Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
032020. Tűz- és katasztrófavédelmi tevékenységek
032060. Polgári védelmi stratégiai tartalékok tárolása, kezelése
041231. Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232. Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233. Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
042130. Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
045120. Út, autópálya építése
045160. Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
045510. Csővezetékes és egyéb szállítás igazgatása és támogatása
047410. Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek
052080. Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
061020. Lakóépület építés
062020. Településfejlesztési projektek és támogatásuk
064010. Közvilágítás
066010. Zöldterület-kezelés
066020. Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
074031. Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
074032. Ifjúság-egészségügyi gondozás
074051. Nem fertőző betegségek megelőzése
081030. Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081071. Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés
082092. Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
083030. Egyéb kiadói tevékenység
084070. A fiatalok társadalmi integrációját segítő struktúra, szakmai szolgáltatások fejlesztése, működtetése
086020. Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése
104037. Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
106020. Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

3. melléklet a 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelethez

Újszentiván Község Önkormányzata intézményeinek felsorolása:

Újszentiváni Tölgyfa Óvoda és Bölcsőde

4. melléklet a 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület bizottságainak feladatai

Jogi, Ügyrendi, Pénzügyi, Egészségügy és Szociális Bizottság

Pénzügyi feladatai

- A bizottság közreműködik az önkormányzat költségvetési, pénzügyi-ellenőrzési, vagyongazdálkodási, településüzemeltetési, infrastrukturális, településrendezési és fejlesztési feladatainak ellátásában
- A bizottság tesz javaslatot a polgármester illetményének megállapítására, bérfejlesztésre, jutalmazásra
- Közreműködik a feladatkörét érintő önkormányzati rendeletek kidolgozásában, döntések előkészítésében
- A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő-testületi döntések előkészítéséhez:

a) önkormányzat gazdasági programjának meghatározása

b) éves költségvetési koncepció

c) éves költségvetési javaslat és végrehajtásáról szóló féléves, háromnegyed éves, éves beszámoló

d) éves költségvetés módosítása

e) az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet

f) önkormányzati vagyongazdálkodási ügyek

g) hitelfelvétel, kötvénykibocsátás

h) a bizottság feladatkörét is érintő pályázatok benyújtása

i) azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő-testület véleményezésre kiad

Ügyrendi feladatai

- A bizottság elvégzi a polgármester és a képviselők által benyújtott vagyonnyilatkozat vizsgálatával, nyilvántartásával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
- Lebonyolítja a képviselő-testület hatáskörébe tartozó választásokat.
- Véleményezi a hivatali ügyrendet és az ügyfélfogadás rendjét.
- A bizottság véleményezése szükséges a Szervezeti és működési szabályzat elfogadásához, módosításához, kiegészítéséhez.
- Lefolytatja a 2000. évi XCVI. Tv. szerinti összeférhetetlenségi eljárást
- Jogosult a lobbista meghallgatására, ha a lobbista kezdeményezte a meghallgatást.

Szociális és egészségügyi ügyekhez kapcsolódó feladatai

- A bizottság közreműködik az önkormányzat szociális, családsegítő gyermek- és ifjúságvédelmi, valamint gyermekjóléti feladatainak ellátásában
- A bizottság közreműködik az önkormányzati rendeletek tervezeteinek kidolgozásában, a működési területét érintő kérdésekben
- A bizottság véleményezése szükséges az alábbi képviselő-testületi döntések előkészítéséhez:

a) a szociális intézmények beszámolójának elfogadása

b) a szociális ellátások helyi szabályozása

c) a gyermekvédelmi támogatások helyi szabályozása

d) azok az ügyek, amelyeket eseti döntésével a képviselő-testület véleményezésre kiad

- A bizottság képviselő-testület által átruházott hatáskörben az alábbi feladatokat látja el:
- dönt a kölcsönként nyújtott települési krízis támogatás méltányosságból történő elengedéséről vagy mérsékléséről.
- Figyelemmel kíséri a lakosság egészségi állapotát, az egészségügyi szolgáltatások iránti igényváltozásokkal kapcsolatos önkormányzati feladatokat, és javaslatot tesz, illetve intézkedést kezdeményez a fejlesztésükre.
- Kapcsolatot tart a település egészségügyi alapellátásában feladatokat ellátó személyekkel.
- Gyakorolja a Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatásköröket.

Kulturális, Sport és Nemzeti Összetartozás Bizottsága

- Segíti az oktatási intézmények szervezeteinek működését, figyelemmel kíséri az Önkormányzat oktatási és közművelődési intézményeinek személyi és tárgyi feltételeit, felszereltségét, a fejlesztési lehetőségek feltárása és javítása érdekében
- Közreműködik a nemzeti ünnepek, emléknapok alkalmából tartott rendezvények megszervezésében. lebonyolításában.
Figyelemmel kíséri:
- A gyermek- és ifjúsági feladatok ellátását
- A helyi sport támogatásával kapcsolatos feladatokat,
- A helyi civil szervezetek működését.
Véleményezi:
- A szociális, kulturális, egészségügyi és oktatási intézmények testület előtti beszámolóját,
- A szociális és gyermekvédelmi tárgyú önkormányzati rendelet-tervezeteket,
- A Tölgyfa Óvoda és Bölcsőde szabályzatait,
- A szociális, ifjúsági és sport, valamint kulturális oktatási és civil koncepciókat,
- A Képviselő-testület munkatervét
- A közművelődési és oktatási feladatokkal kapcsolatos beszámolókat.

5. melléklet a 12/2022. (XI. 3.) önkormányzati rendelethez

A Képviselő-testület tanácsnokainak feladatai:

A jövő nemzedék fejlődésének elősegítéséért és a kultúráért felelős tanácsnok

Figyelemmel kíséri:
- Az önkormányzat kulturális, nevelési és oktatási intézményeinek működését, javaslatot tesz a fejlesztésükre,
- A családvédelem és családsegítés feladatait,
- A gyermek- és ifjúsági feladatok ellátását
- Az Óvodába járó gyermekeknek és szüleinek véleményét,
- A helyi civil szervezetek működését.
Véleményezi:
- A kulturális, nevelési és oktatási intézmények testület előtti beszámolóját,
- A szociális és gyermekvédelmi tárgyú önkormányzati rendelet-tervezeteket,
- A Tölgyfa Óvoda és Bölcsőde szabályzatait,
- A ifjúsági és sport, valamint kulturális oktatási és civil koncepciókat,
- A Képviselő-testület munkatervét
- A közművelődési és oktatási feladatokkal kapcsolatos beszámolókat.
- Gyakorolja a Képviselő-testület által átruházott feladat- és hatásköröket.

A települési vállalkozók és mezőgazdasági szereplőket érintő ügyekért felelős tanácsnok

- folyamatos kapcsolatban áll a településen tevékenységet folytató mezőgazdasági vállalkozásokkal, gazdasági társaságokkal, továbbá a településen gazdasági tevékenységet folytató kis- és középvállalkozásokkal
- a település mezőgazdasági szereplői és a kis- és középvállalkozásainak képviselői által megfogalmazott igényeket, ajánlásokat közvetíti a Képviselő-testület felé
- a település mezőgazdasági szereplőit és a kis- és középvállalkozásait érintő önkormányzati ügyekben kialakítandó döntéstervezeteket véleményezi