Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (III. 6.) önkormányzati rendelete

A szociális alapellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2024. 03. 06

Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (III. 6.) önkormányzati rendelete

A szociális alapellátások helyi szabályozásáról

2024.03.06.

Újszentiván Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, az 58/B (2) bekezdésében, a 134/E. §-.ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXXIX. Törvény 13. § (1) bekezdés 8a). pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk és önmaguk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet tárgyi hatálya az önkormányzati hatáskörben megállapítható rászorultságtól is függő támogatási formákra ellátásokra terjed ki.

(2) Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény ( a továbbiakban : Szoc.tv. ) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Újszentiván Községi Önkormányzat ( a továbbiakban önkormányzat )közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkezőkre.

3. Hatásköri és eljárási rendelkezések

3. § (1) A rendeletben használt fogalmak tekintetében az Szoc. tv. 4. § rendelkezései az irányadóak.

(2) Az e rendeletben szabályozott valamennyi önkormányzati szociális feladat- és hatásköröket a méltányosság gyakorlásával együtt a Képviselő-testület a Szociális és Kulturális Bizottságára (továbbiakban: Bizottság) ruházza.

(3) Az önkormányzati hatáskörbe tartozó szociális ellátások (továbbiakban: ellátás) igénybevételéhez a Polgármesteri Hivatalnál lehet benyújtani a kérelmet. A kérelemhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.Az ellátásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező az Szoc. tv. 10. § (1) bekezdése, valamint a Gyvt. 129. § (2) bekezdés alapján köteles családja vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni, illetve az igazolásokat becsatolni.

(4) A Bizottság önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen a Képviselő-testülethez címzett, de az Újszentiváni Polgármesteri Hivatalnál benyújtandó illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.

(5) A jövedelemszámításnál az Szoc. tv. 10. § (4) bekezdésében foglaltak szerint kell eljárni. Amennyiben a jövedelemnyilatkozatban foglaltak tekintetében kétség merül fel, akkor az Szoc. tv. 10. § (6) bekezdés és a Gyvt. 131. § (4) bekezdés szerint kell eljárni.

(6) Az ellátás iránti kérelmeket döntés meghozatalára az Igazgatási csoport készíti elő.

(7) A Bizottság a támogatások odaítélést megelőzően vagy azt követően a kapott támogatás felhasználásának ellenőrzése céljából környezettanulmány készítését rendelheti el.

(8) A rendszeres települési lakhatási támogatás kérelmen tett vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságát illetve a feltételek teljesülését (kiemelten a lakókörnyezet rendezettségét) az odaítélést megelőzően és utána minimum 6 havonta vagy eseti jelleggel ellenőrizni kell.

(9) A környezettanulmányt két személy végzi együttesen. Az egyik személy a Polgármesteri Hivatal szociális ügyekkel foglalkozó munkatársa vagy akit azzal a jegyző megbíz, a másik a Bizottságának bármely tagja.

4. § (1) Jelen rendeletben foglalt valamennyi támogatás esetén – kivéve a családtámogatás települési támogatást – a támogatás odaítélésének feltétele a lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó kötelezettség teljesülése.

(2) A lakókörnyezet rendezettségének biztosítására vonatkozó kötelezettség jelentése:

a) a kérelmező vagy jogosult által életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje tisztán tartása;

b) a kerítéssel kívül határos terület, járda, csapadékvíz-elvezető árok úttestig terjedő szakasza tisztántartása;

c) az ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának, valamint higiénikus állapotának biztosítása.

(3) A kérelmező vagy a jogosult személy udvarát, kertjét abban az esetben kell rendezettnek tekinteni, ha:

a) a fűfélék magassága nem haladja meg a 10 cm-t,

b) a gyomnövények mennyisége a hasznosítható terület 15 %-ánál nem foglal el több területet és a magasságuk nem haladja meg a 10 cm-t,

c) nincs a heti hulladékszállításra szerződött edény (120 literes kuka) kétszeres űrtartalmánál több - felhalmozott - háztartási hulladék az udvaron sem szétszórt, sem felhalmozott állapotban,

d) a háziállatok tartására megfelelően kialakított hely áll rendelkezésre, melynek a tisztasága is megfelelő (nincs nyoma rágcsálóknak és légyinváziónak, nem folyik szét az udvaron a trágyalé),

e) a kerítés olyan állapotú, amely megakadályozza az állatok elkóborlását és a kisgyermekek járdára, vagy utcára kiszaladását,

f) a tüzelőnek való rendezett formában felhalmozva, nem szétszórtan található,

g) a ház előtti csapadékvíz-elvezető árok tiszta, hulladékmentes, a csapadékvíz lefolyását építési törmelék, föld, és növények sem akadályozzák,

h) a ház előtti fás, bokros növényzet nem akadályozza a forgalmat és a kilátást az úttestre,

i) a művelésre alkalmas - nem parkosított - földterületen zöldség, gyümölcs, vagy az állatok takarmányozására szánt növényeket termesztenek.

(4) Amennyiben bejelentés és annak helyszíni ellenőrzése során, vagy hivatalos tudomásszerzés alapján megállapításra kerül, hogy az e rendeletben megállapított rendezett lakókörnyezetre vonatkozó feltételek nem teljesülnek, abban az esetben a kérelmezőt, illetve a jogosultat annak teljesítésére megfelelő, de legalább 1, maximum 5 napos határidő kitűzésével a jegyző - az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével - felszólítja.

(5) Amennyiben a kérelmező a második felszólítást követően sem intézkedik a lakókörnyezet tisztántartásának kötelezettségéről, úgy az elutasítást vagy már megítélt támogatás esetén a támogatás azonnali megszüntetését vonja maga után. A támogatás folyósításának megszüntetése estén a kérelmező a megszüntetést elrendelő határozat meghozatalának napjától számított egy évig nem részesülhet települési támogatásban.

5. § (1) A települési támogatás hivatalból is megállapítható. Az eljárást kezdeményezheti oktatási-nevelési intézmény, illetve a Szegedi Kistérségi Többcélú Társulás (továbbiakban: SZKTT) is. Ez esetben a támogatásban részesülő értesítését követően – amennyiben igényli az ellátást – kell az eljárást lefolytatni.

(2) A rendszeres települési lakhatási támogatást havi egyenlő összegben, legfeljebb 6 hónapra lehet megállapítani.

(3) A kérelmet el lehet utasítani, amennyiben a kérelmező vagy a vele egy háztartásban élő az Önkormányzat által felajánlott munkalehetőséget a kérelem beadását megelőző 12 hónapon belül nem fogadta el.

6. § (1) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő első hónap első napjától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.

(2) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások a tárgyhónapot követő hó 10. napjáig kerülnek folyósításra elsősorban folyószámlára történő utalással.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak.

4. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

7. § (1) Az Szoc. tv. 17. §-ban szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul, és/vagy rosszhiszeműen igénybe vett ellátást az igénybe vevő köteles visszafizetni.

(2) Indokolt esetben amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a hatáskör gyakorlója méltányosságból engedélyezheti a visszafizetésre kötelezett összegnek részletekben történő megfizetését.

5. Adatkezelés

8. § (1) A jegyző az ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Szoc. tv. 18-19. §-ban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.

(2) Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását a változás bekövetkeztétől számított 5 napon belül köteles az Önkormányzatnak bejelenteni.

6. Ellátási formák

9. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítéseként, pótlásaként pénzbeli, illetve természetbeni szociális ellátás nyújtható.

(2) Rendszeres települési támogatást:

a) lakhatási támogatást,

b) lakhatási támogatás tűzifára.

(3) Rendkívüli települési támogatást (továbbiakban: rendkívüli támogatás):

a) krízistámogatást pénzben,

b) krízistámogatást kamatmentes kölcsönben

c) krízistámogatás természetben

d) családtámogatási támogatás, idősek ünnepi támogatása

e) temetési támogatást

(4) Köztemetést állapít meg az Szoc. tv. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembevételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.

II. Fejezet

Települési támogatások

7. Lakhatási támogatás

10. § (1) A Bizottság lakhatási támogatás formájában települési támogatást (továbbiakban: ezen fejezetben támogatás) állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.

(2) Támogatásra az az Újszentiván községben állandó lakcímmel rendelkező személy jogosult, akinek:

a) a háztartás tagjai egyikének sincs – az Szoc. tv. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerint meghatározott – vagyona, és

b) az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik:

ba) magántulajdonú,

bb) lakás tulajdonosa, családtag,

bc) bérlője,

bd) haszonélvezője,

be) használója.

(3) Nem állapítható meg támogatás:

a) annak a kérelmezőnek, akinek az Önkormányzat felé 10.000,-Ft-ot meghaladó helyi adó tartozása van,

b) azon ingatlan vonatkozásában, melyre vonatkozóan a magánszemélyek kommunális adója egy éven túl nem került kiegyenlítésre.

(4) Lakásfenntartási költségként figyelembe vehető kiadások:

gáz,- áram-, víz és csatornahasználati, szemétszállítási és fűtési díj költsége.

(5) Az igazolt lakásfenntartási költséget a kérelem beadását megelőző egy nyári ( június, július, augusztus) és egy téli hónap ( december, január, február ) számlájának átlaga alapján kell megállapítani. A költségként figyelembe vehető kiadásokat a (4) bekezdés szerinti számlákkal kell igazolni.

11. § (1) A támogatást elsősorban természetben kell biztosítani, a közműszolgáltatók részére történő közvetlen utalással. A folyósítás összegét a szolgáltató írja jóvá.

(2) A támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:

a) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát,

b) a lakásban lakás jogcímét:

ba) igazoló lakcímigazolványokat;

bb) bérleti vagy;

bc) használati szerződést,

c) a lakásfenntartási költségek igazolására egy nyári és egy téli hónap számláit,

d) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri.

12. § A támogatásra való jogosultság megállapításának, valamint folyósításának feltételeként a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja – a 10. § -11. §.-ban foglaltakon túl - a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó feltételeket köteles teljesíteni.

13. § (1) A támogatás mértéke:

a) amennyiben a 10. § a) pontja alapján megállapított jövedelem a háztartásban eléri vagy meghaladja az 50. 000 Ft-tot : 2500 FT,

b) amennyiben a 10. § a) pontja alapján megállapított jövedelem a háztartásban nem éri el az 50. 000 Ft-tot : 4000 FT.

(2) A támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni:

a) a társbérletet,

b) az albérletet és a

c) jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.

(3) A támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapját követő hónap első napjától 6 hónap időtartamra kerül megállapításra.

(4) A lakhatási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.

14. § (1) Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint a hatáskör gyakorlója a támogatást méltányosságból is megállapíthat. E tekintetben a méltányosság esetei a következők:

a) tűzeset,

b) robbanás vagy víz,

c) illetve bármely elemi kár lakásában, lakóházában,

olyan mértékű kárt okozott, mely a lakhatását súlyosan veszélyezteti vagy lehetetlenné teszi.

(2) A méltányosságból megállapított támogatások esetében a 10. §- 11. §-ban foglaltakat nem kell alkalmazni, az e rendelet támogatásra vonatkozó egyéb rendelkezései az így indult eljárásra is vonatkoznak.

(3) A támogatással kapcsolatos hatáskör gyakorlását a Képviselő-testület a Bizottságra ruházza át.

8. Lakhatási támogatás tüzifára

15. § (1) A Bizottság támogatás formájában rendszeres települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás tüzifával történő fűtési költségeinek viseléséhez.

(2) Támogatásra az az Újszentiván községben állandó lakcímmel rendelkező személy jogosult, akinek:

a) háztartásában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350 %-át egyedül élő esetén a 350 %-át,

b) a háztartás tagjai egyikének sincs – az Szoc. tv. 4. § (1) bekezdés b) pontja szerint meghatározott – vagyona, és

c) az érintett ingatlanban az alábbi jogcímek valamelyike szerint életvitelszerűen lakik:

ca) magántulajdonú lakás tulajdonosa,

cb) családtag,

cc) bérlője,

cd) haszonélvezője,

ce) használója.

(3) Nem állapítható meg támogatás tüzifára:

a) annak a kérelmezőnek, akinek az Önkormányzat felé 10.000,-Ft-ot meghaladó helyi adó tartozása van,

b) azon ingatlan vonatkozásában, melyre vonatkozóan a magánszemélyek kommunális adója egy éven túl nem került kiegyenlítésre.

(4) A kérelmezőnek nyilatkoznia kell, hogy az ingatlanban amelyre a támogatás megállapítását kéri részben/egészben fatüzelés működik.

(5) A támogatás egy hónapra megállapítható nagysága max 10 mázsa.

(6) A támogatást tüzifára havonta rendszeresen vagy összevontan lehet megállapítani. Összevontan maximum 3 hónapra.

(7) A támogatás tüzifára ugyanazon ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül az ingatlanban lévő lakások és az ott élő személyek és háztartások számától.

(8) A támogatás tűzifára támogatással kapcsolatos hatáskör gyakorlását a Képviselő-testület Szociális és Kulturális Bizottságra ruházza át.

III. Fejezet

Rendkívüli települési támogatások és köztemetés

9. Rendkívüli támogatások

16. § A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást (továbbiakban: e fejezet körében rendkívüli támogatás) nyújt:

a) önhibáján kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából krízis támogatás pénzben,

b) önhibáján kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából krízis támogatás kamatmentes kölcsön,

c) önhibáján kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából krízis támogatás természetben,

d) a gyermek fogadásának előkészítés érdekében családtámogatási támogatás,

e) halálesetre tekintettel temetési támogatás formájában.

17. § (1) Krízis helyzetben lévők részére jövedelmi helyzettől függetlenül az esetenkénti vagy időszakos rendkívüli települési támogatás a hatáskör gyakorlójának döntése értelmében természetbeni ellátásként is nyújthatók.

Természetbeni ellátás különösen:

a) ellátás céljára felhasználható anyagok átadása (élelmiszer, tüzelőanyag, bútorzat stb.),

b) ellátást biztosító szolgáltatások számláinak kiegyenlítése.

(2) A rendkívüli települési támogatás mértékének megállapításánál figyelembe kell venni, hogy az arra jogosult az adott évben az alábbi támogatásokban részesült-e:

a) lakhatási támogatás,

b) a külön jogszabályban meghatározottak szerinti rendszeres gyermekvédelmi támogatás,

c) polgármester által adott rendkívüli települési (krízis) támogatás.

(3) A támogatás összege alkalmanként 1000 Ft-tól 15.000 Ft-ig terjedhet

Különös méltánylást érdemlő esetben lehetőség van az egyösszegben történő megítélésére.

(4) A támogatási összegről szóló határozatban konkrétan meg kell határozni a természetbeni juttatás formáját ( tartós élelmiszer, tüzifa, gázpalack, stb ) vagy a kiegyenlíteni rendelt szolgáltatás számláját.

(5) A természetbeni juttatás formájában megítélt összegnek megfelelő anyag megvásárlása és a jogosult részére történő átadása az SZKTT családgondozója vagy a Polgármesteri Hivatal ügyintézője által történik a határozatban foglaltak szerint.

(6) Amennyiben ellátást biztosító szolgáltatás számlájának kifizetéséről rendelkezik, úgy azt a Polgármesteri Hivatal Gazdálkodási csoportja végzi.

(7) A vásárlás illetve az átutalás határozatnak megfelelő megtörténtéről az aktában feljegyzés formájában rendelkezni kell lehetőleg a vásárlás számlája vagy a befizetés igazolásának csatolásával.

10. Krízis támogatás pénzben

18. § (1) Krízis helyzetben lévők részére jövedelmi helyzettől függetlenül azonnali pénzbeli települési támogatás állapítható meg. Krízis helyzet: a kérelmezőnek és a vele közös háztartásban élőknek nincs élelmiszerre, lakásfenntartásra jövedelme, a kérelem benyújtásának időpontjában létfenntartása közvetlen veszélybe kerül.

(2) A támogatás összege alkalmanként 1000 Ft-tól 50.000 Ft-ig terjedhet.

(3) Különös méltánylást érdemlő esetben lehetőség van az egyösszegben történő megítélésére.

(4) Krízis helyzetbe került kérelmező részére 200.000.-Ft-ig terjedő azonnali rendkívüli települési támogatás állapítható meg, akinek tűzeset, robbanás vagy víz illetve bármely elemi kár lakásában, lakóházában olyan mértékű kárt okozott, mely a lakhatását súlyosan veszélyezteti vagy lehetetlenné teszi.

(5) A krízis támogatás pénzben megállapításának hatáskörét a Képviselő-testület a testület az Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottságra ruházza át.

11. Krízis támogatás kamatmentes kölcsön formájában

19. § (1) A polgármester kamatmentes kölcsönként nyújtott krízis támogatást állapíthat meg a rendkívüli élethelyzetbe (tartós betegség, közüzemi számla hátralék, elemi kár, lakhatást biztosító ingatlanon szükséges halaszthatatlan karbantartás, javítás) kerülő személynek, vagy családnak A kölcsön visszafizetése a felek megállapodása alapján történik, de a visszafizetés határideje a 12 hónapot nem haladhatja meg.

(2) A kamatmentes települési támogatás összege alkalmanként maximum 100. 000 Ft. Ez esetben a törlesztő részletek visszafizetésének időtartama 12 hónapon túl nem terjedhet. Életvitelszerűen egy háztartásban élők részére 1 évben legfeljebb 200.000 Ft összegű kamatmentes települési támogatás állapítható meg.

(3) A kamatmentes kölcsön folyósításakor az önkormányzati határozatban rögzíteni kell a visszafizetés feltételeit, valamint a törlesztés elmaradásának jogkövetkezményeit.

(4) Kamatmentes települési támogatás teljes visszafizetéséig újabb települési támogatást megállapítani nem lehet.

(5) A krízis támogatás kamatmentes kölcsön formájában történő megállapításának hatáskörét a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

(6) Elemi kár miatt anyagi segítségre szoruló kérelmezőnek a kölcsönként nyújtott települési támogatás visszatérítését méltányosságból a Képviselő-testület Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottsága kérelemre elengedheti, vagy mérsékelheti.

12. Családtámogatási települési támogatás

20. § (1) A polgármester minden Újszentivánon állandó lakóhellyel rendelkező család részére, ahol gyermek születik, a szülést követő hónapban hivatalból egyszeri 30. 000 forint összegű pénzbeli támogatást és 30. 000 forint összegben a védőnő által összeállított és eljuttatott természetbeni támogatást (babaápolási csomagot) ad.

(2) A kiutalás előtt csatolni kell a hivatalból beszerzett igazolást a gyermek megszületéséről:

a) Lakcímet Igazoló Hatósági Igazolvány,

b) a védőnői szolgálat által csatolt adatok.

(3) A családtámogatási települési támogatás megállapításának hatáskörét a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

13. Idősek ünnepi támogatása

21. § (1) Újszentiván Község Önkormányzata Képviselő-testülete az idősek élethelyzetének javítása céljából évente egy alkalommal, tárgyév december hónapi időszakában alanyi jogon, jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül, hivatalból települési támogatást állapít meg a tárgyévben 80. életévét betöltött-betöltő, Újszentiván községben állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező állampolgár részére.

(2) A támogatás összege: 10.000,-Ft. egyösszegű kifizetés és 10. 000,-Ft értékű tartós élelmiszercsomag formájában nyújtott természetbeni támogatás.

(3) A támogatás kifizetéséről a Polgármesteri Hivatal gondoskodik.

14. Temetési települési támogatás

22. § (1) A polgármester pénzbeli települési temetési támogatásban részesítheti azt a kérelmezőt, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy köteles volt ugyan, de a számlával igazolt temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, feltéve, hogy az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén a 150 %-át.

(2) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha az elhalt és a kérelmező között tartási, vagy öröklési szerződés volt, illetve az elhalt temetéséről köztemetés, vagy szociális temetés keretében gondoskodtak.

(3) A kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről a kérelmező, vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére kiállított számla eredeti példányát amely a kellékek árát, a szolgáltatás díját, a sírhely megváltásának díját és egy családi koszorú költségét tartalmazhatja. Amennyiben a haláleset nem Újszentivánon történt, a kérelem benyújtásakor be kell mutatni a halotti anyakönyvi kivonatot.

(4) A települési temetési támogatás mértéke 30. 000 Ft-ig terjedhet.

(5) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 30 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(6) A temetési települési támogatás megállapításának hatáskörét a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

15. Köztemetés

23. § (1) A polgármester önkormányzati hatáskörben köztemetést rendel el, ha:

a) nincs, vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy,

b) vagy az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem gondoskodik.

(2) Az elhunyt személy utolsó lakóhelye szerinti települési önkormányzat:

a) a költségeket hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél bejelenti, vagy

b) az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezi.

(3) Az önkormányzat a (2) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt amennyiben különös méltánylást érdemlő körülmény áll fenn.

(4) Amennyiben a megtérítésre kötelezett egyösszegű megfizetésre nem képes, az önkormányzat és a megtérítésre köteles személy a részletekben történő teljesítésről megállapodást köthet.

(5) A köztemetés elrendelésének hatáskörét a Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

IV. Fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal

24. § (1) Az Önkormányzat a helyi szociális ellátórendszer közötti információ nyújtására, különösen a szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósításának, végrehatásának folyamatos figyelemmel kísérésére Szociálpolitikai Kerekasztalt működtet.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai:

a) polgármester,

b) jegyző,

c) Újszentiváni Polgármesteri Hivatal Igazgatási Csoport szociális ügyintézője,

d) SZKTT helyi vezetője,

e) a kisebbségi önkormányzatok delegáltjai,

f) Újszentiván Község Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Pénzügyi, Szociális és Kulturális Bizottságának elnöke.

25. § (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal összehívásáról a polgármester gondoskodik.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülésezik.

V. Fejezet

Záró rendelkezés

26. § Hatályát veszti az Újszentiván Község Önkormányzat Képviselő- testületének 3/2015.(II.27.) önkormányzati rendelete a szociális alapellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2015. (II.27.) önkormányzati rendelet.

27. § Ez a rendelet 2024. március 6-án lép hatályba.