Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 15/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról.
Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 15/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról.
2014-01-01-tól 2015-02-28-ig
Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 38. § (9) bekezdésben, a 37/A. § (3) bekezdésében, a 45. §-ában, az 50. § (3) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 41. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, 33. cikk (1) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (2) bb) pontjában és a 140/R. §-ában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. A rendelet hatálya
1.§ E rendelet hatálya kiterjed Nagyvenyim Nagyközség közigazgatási területén élő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (1) – (3) bekezdésében meghatározott személyekre.
2. Értelmező rendelkezések
2.§ E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. § (1) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5.§-ában foglaltak szerint kell értelmezni
3. A hatáskör gyakorlásának szabályai
3.§ (1) Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület) hatáskörének gyakorlását e rendelet 14.§ (2) bekezdésében, 15 - 17. §, 18.§ (1)-(4) bekezdéseiben szabályozott ellátás kivételével az
a) Egészségügyi, Szociális, Oktatási és Környezetvédelmi Bizottságra,
b) polgármesterre
c) jegyzőre
ruházza át.
(2) Az Egészségügyi, Szociális, Oktatási és Környezetvédelmi Bizottság hatáskörébe tartozik:
a) e rendelet 11. §-ban szabályozott önkormányzati segély megállapítása.
(3) A polgármester hatáskörébe tartozik az e rendelet 14. § (1) bekezdésében szabályozott átmeneti segély megállapítása.
(4) A jegyző hatáskörébe tartozik az e rendelet 19-20. §-ában szabályozott közgyógyellátásra való jogosultság megállapítása.
4. Általános eljárási szabályok
4.§ (1) Az ellátások megállapítása iránti kérelmek az e rendelet 1. mellékletében meghatározott formanyomtatvány kitöltésével, az azon feltüntetett dokumentumok csatolása mellett postai úton, vagy Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán terjeszthetőek elő személyesen.
(2) Amennyiben az ellátás megállapítására vonatkozó igény nem az (1) bekezdésben foglaltak szerinti formanyomtatványon kerül benyújtásra, úgy a kérelem előterjesztése napjának az írásban előterjesztett igény benyújtásának igazolt napját kell tekinteni, feltéve, hogy a formanyomtatványon történő utólagos bejelentés a hiánypótlásnak megfelelően megtörténik.
(3) A jogosultság elbírálásához kérelmező az e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon – az azon szabályozott formában és módon – a feltüntetett dokumentumok csatolásán túlmenően írásban köteles saját és családja, közös háztartásban élő közeli hozzátartozója, illetve háztartása vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni.
5.§ Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról tizenöt napon belül köteles írásban értesíteni Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatalt.
6. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott ellátás megtérítésének elrendelése esetén a megtérítés összege, amennyiben annak megfizetése az ellátást jogosultatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a továbbiakban: kötelezett) megélhetését súlyosan veszélyezteti – kötelezett kérelemére méltányosságból
a) elengedhető,
b) csökkenthető,
c) részletekben fizettethető meg,
melyről az ellátást megállapító dönt.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kérelmet a megtérítés elrendeléséről rendelkező döntés közlésétől számított tizenöt napon belül lehet előterjeszteni.
7. § Az ellátás megállapítására jogosult szerv a jogosultság feltételeit érintő bármely tényt, körülményt környezettanulmány útján ellenőrizhet.
II. fejezet
Az ellátások rendszere
5. Pénzbeli ellátások formái
8.§ Szociális rászorultság esetén a jogosult számára az e rendeletben foglalt feltételek fennállása esetén pénzbeli ellátásként:
a) aktív korúak ellátása
b) önkormányzati segély
nyújtható.
6. A természetben nyújtott ellátások formái
9.§ Szociális rászorultság esetén a jogosult számára az e rendeletben foglalt feltételek fennállása esetén természetben nyújtott ellátásként
a) önkormányzati segély
b) közgyógyellátás
nyújtható.
III. fejezet
Szociális rászorultságtól függő ellátások
7. Aktív korúak ellátása
10.§ (1) Az aktív korúak ellátására, azon belül a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személy, akit közfoglalkoztatásra kiközvetítettek és a foglalkoztatást megelőző vizsgálatot végző orvos igazolása alapján nem foglalkoztatható, aktív korúak ellátásán belül rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2) Az aktív korúak ellátására az Szt. 33.§ - 37/C §- aiban meghatározottak szerint jogosult, rendszeres szociális segélyben részesülő személy a Dunaújvárosi Többcélú Kistérségi Társulással kötött Társulási Megállapodásban meghatározott ellátó szervvel (a továbbiakban: családsegítő szolgálat) köteles együttműködni.
(3) Az együttműködés keretében a rendszeres szociális segélyben részesülő személy köteles
a) a családsegítő szolgálatnál nyilvántartásba vétel céljából az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozat jogerőre emelkedésétől számított tizenöt napon belül megjelenni, és
b) a beilleszkedést segítő programról a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól rendelkező jogszabályban megállapított határidőn belül a családsegítő szolgálattal írásban megállapodást kötni, és
c) a beilleszkedést segítő programban foglaltakat teljesíteni.
(4) A beilleszkedést segítő programban foglaltakat a rendszeres szociális segélyben részesülő személy akkor teljesíti, ha
a) a családsegítő szolgálattal a kapcsolatot a számára előírtak szerint tartja, a megállapodásban foglalt időpontokban, legalább háromhavonta a családsegítő szolgálatnál személyesen megjelenik, és
b) a (4) bekezdésben meghatározott programokban a számára előírtak szerint részt vesz, a program végrehajtása érdekében vállalt kötelezettségét teljesíti, és
c) a felajánlott és az iskolai végzettségének megfelelő oktatásban, képzésben részt vesz.
(5) A beilleszkedést segítő program a rendszeres szociális segélyben részesülő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodóan lehet:
a) Munkaerőképesség-javító foglalkozás: munkavállalási és munkakeresési technikák elsajátítását célzó programok,
b) egyéni foglalkozás: képességeket fejlesztő, életmódot formáló, szociális hátrányok leküzdését szolgáló programok,
c) csoportfoglalkozás: önismereti, személyiségfejlesztő, mentálhigiénés, motivációs programok,
d) tanácsadás: egészségügyi, egyéni életvezetési, munkaügyi, mentális segítő programok.
(6) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy részéről az együttműködés megszegésének minősül, ha a (2) bekezdésben foglaltak szerinti kötelezettségei bármelyikének neki felróható módon nem tesz eleget.
(7) Nem tekinthető felróhatónak a kötelezettségszegés, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy hitelt érdemlő módon írásban igazolt betegsége vagy más hitelt érdemlően írásban igazolt halaszthatatlan elfoglaltsága miatt a családsegítő szolgálat által előírt időpontban a foglalkozáson, illetve a tanácsadáson nem jelent meg, és mulasztásának okát az előírt időpontot megelőzően vagy az ok megszűnésétől számított 8 napon belül a családsegítő szolgálat felé igazolja.
(8) Ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy önhibájából eredően a (2) bekezdésben foglalt kötelezettségeinek bármelyikét nem teljesíti, illetve mulasztásának okát a (6) bekezdésben foglaltak szerint nem igazolta, erről a családsegítő szolgálat a határidő eredménytelen elteltét követő tizenöt napon belül Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatalt írásban értesíti.
(9) A családsegítő szolgálat a beilleszkedést segítő programban foglaltak végrehajtása érdekében más intézménnyel, szervezettel is megállapodást köthet.
8. Önkormányzati segély
11.§ (1) Önkormányzati segélyre az jogosult, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában, a Szt. 45. § (4) bekezdésében foglaltakon túl létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek, valamint időszakos vagy tartós létfenntartási gondnak minősül, ha a jogosult:
a) a lakhatást veszélyeztető krízisállapota miatt:
aa) a kérelem előterjesztését megelőző hat hónapban keletkezett legfeljebb háromhavi lakásfenntartással
kapcsolatos közüzemi, szolgáltatási díjhátralékkal rendelkezik,
ab) a tárgyévi tüzelőanyag-költség kifizetése miatt anyagi többletterhet visel,
b) lakhatását veszélyeztető elemi kár elszenvedése miatt anyagi segítségre szorul,
c) egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó gyógyszerköltségének kifizetése megélhetését súlyosan nehezíti,
d) a társadalombiztosítási nyugellátásról rendelkező jogszabályban meghatározottak szerinti nyugellátásban részesül és megélhetése biztosításához anyagi segítségre szorul.
12.§ (1) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek, aki e rendelet 11. §-a szerint rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartási gonddal küzd és
a) nem egyedülálló esetén, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg.
b) egyedülálló esetén az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200 %-át nem haladja meg.
(2) Az önkormányzati segély adható alkalmanként, illetve havi rendszerességgel pénzbeli és természetbeni támogatásként.
13.§ Az egy ízben kifizetésre kerülő önkormányzati segély legkisebb összege 1.000.-Ft-nál kevesebb nem lehet, legmagasabb összege a 20.000.-Ft-ot nem haladhatja meg.
14.§ (1) Különösen indokolt esetben (krízishelyzet) a polgármester maximum 10.000,-Ft összegig azonnal kifizethető önkormányzati segélyben részesítheti a rászorultat.
(2) Különösen indokolt esetben a képviselő-testület méltányosság alapján a 14. § (1) bekezdésében meghatározott segély összegénél magasabb összegű segélyt is megállapíthat.
(3) Különösen indokolt esetek:
a) munkanélkülivé válás egy családon belül,
b) tartós, súlyos betegség,
c) súlyos baleset, baleseti halál.
15.§ A képviselő-testület önkormányzati segélyként kamatmentes, pénzintézeti kölcsönnek nem minősülő kölcsönt nyújthat az alábbi esetekben:
a) amennyiben a kérelmező részére nyugdíj, árvaellátás, családi pótlék meg- állapításra kerül, de a tényleges folyósítás nem kezdődött meg,
b) amennyiben a kérelmezőt elemi csapás, tűzvész, villámcsapás, földcsuszamlás éri és ennek következtében ingóságai oly mértékben pusztulnak el, hogy létfenntartása átmenetileg lehetetlenné, vagy nagyfokban veszélyeztetetté vált,
c) ha a kérelmező megélhetése valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.
16.§. (1) A 15.§ a) pontjában szabályozott esetben a kamatmentes kölcsön összege nem haladhatja meg a várható ellátás összegét.
(2) A 15.§ b) és c) pontjában szabályozott esetben a kamatmentes kölcsön összege maximum 100 000.-Ft.
17.§ (1) A 15.§ a) pontjában meghatározott esetekben a megállapított kamatmentes kölcsön visszatérítendő.
(2) A 15.§ b) és c) pontjában meghatározott támogatás összegét - valamennyi körülmény mérlegelésével - differenciáltan kell megállapítani.
18.§ (1) A kamatmentes kölcsönt havi egyenlő részletekben kell visszafizetni. A kölcsön visszafizetésének ideje:
a) 60.000.-Ft-ig maximum 2 év
b) 60.000.-Ft felett maximum 3-5 év
(2) A kölcsön visszafizetésének megkezdésére:
a) 60.000.-Ft-ig legfeljebb 6 hónap,
b) 60.000.-Ft felett legfeljebb 12 hónap
halasztás adható.
Ez esetben a visszafizetés határideje a halasztás időtartamával meghosszabbodik.
(3) A halasztás engedélyezéséről összeghatártól függetlenül - kérelemre - a képviselő-testület dönt.
(4) A képviselő-testület különösen méltányolható esetben a megállapított kölcsön visszafizetésétől eltekinthet.
(5) A törlesztő részlet fizetése minden hónap 10. napjáig esedékes.
9. Közgyógyellátás
19.§ Szociális rászorultság esetén jogosult számára az e rendeletben foglalt feltételek fennállása esetén természetbeni ellátásként méltányosságból közgyógyellátást nyújtható.
20.§ (1) Az egészségi állapota megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak csökkentése érdekében hozzájárulás a szociálisan rászorult személy részére a (2) bekezdésben foglaltak szerint biztosítható.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a személy szociálisan akkor rászorult, és jogosult közgyógyellátásra, ha
a) családja összes jövedelméből számított egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg, és
b) a havi rendszeres gyógyító ellátásának az egészségbiztosítási szakigazgatási szerv által elismert térítési díja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 15 %-a, és
c) család tagjainak vagyona nincs.
IV. fejezet
A személyes gondoskodást nyújtó ellátások
10. A személyes gondoskodást nyújtó alapellátás
21.§. Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó alapellátási formákat:
a.) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés
11. Étkeztetés
22.§ (1) A szociális étkeztetés keretében az önkormányzat napi egyszeri meleg étkeztetést (ebéd) biztosít az arra rászorultnak,
(2) Az étkezés történhet:
a) házi segítségnyújtás keretében házhoz szállítással,
b) jogosult általi elvitellel.
(3) A szociális étkeztetést az önkormányzat vásárolt élelmezés útján biztosítja.
(4) Szociális étkezésben részesíthető az akinek a családjában az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át nem haladja meg.
23.§ (1) Szociálisan rászorulónak az alábbiak szerint kell megállapítani a térítési díjat:
a) Családban élő esetén:
aa) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg a térítésmentes,
ab) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 110 %-át nem haladja meg, a térítési díj 20 % ,
ac) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 120 %-át nem haladja meg, a térítési díj 30 % ,
ad) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg, a térítési díj 50 %,
af) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 140 %-át nem haladja meg, a térítési díj 80 %.
b) Egyedül élő esetén:
ba) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének másfélszeresét nem haladja meg, a térítésmentes ,
bb) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 160 %-át nem haladja meg, a térítési díj 20 % ,
bc) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 170 %-át nem haladja meg, a térítési díj 30 % ,
bd) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 180 %-át nem haladja meg, a térítési díj 50 % ,
bf) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 190 %-át nem haladja meg, a térítési díj 80 %..
2) Teljes összegű személyi térítési díjat kell fizetni annak a személynek, akinek az egy főre jutó jövedelme családban élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj 200 %-át meghaladja.
12. Házi segítségnyújtás
24.§. (1) A képviselő-testület házi segítségnyújtást biztosít az Sztv. 63.§-a szerinti jogosultak részére.
13. Családsegítés
25. § (1) A képviselő-testület a Dunaújvárosi Kistérség Többcélú Kistérségi Társulásával kötött Társulási Megállapodásban foglaltak szerint biztosítja az Sztv. 64.§ -ban foglalt szolgáltatások ellátását.
(3) A szolgáltatás igénybevétele önkéntes és térítésmentes.
V. fejezet
Szociálpolitikai Kerekasztal
14. A szociálpolitikai kerekasztal létrehozása, tagjai.
26.§ (1) A képviselő-testület az Szt. 58/B § (2) bekezdése alapján Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre.
27.§ (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal szavazati joggal rendelkező tagjai:
a) Egészségügyi, Szociális, Oktatási és Környezetvédelmi Bizottság elnöke,
b) Polgármesteri Hivatal szociális ügyintézője,
c) Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatója által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó pedagógus,
d) Nefelejcs Napköziotthonos Óvoda vezetője által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó óvodapedagógus,
e) a Dunaújvárosi Kistérség Többcélú Kistérségi Társulásának fenntartásában működtetett Gyermekek átmeneti Otthona, Gyermekjóléti Szolgálat és Szociális Szolgáltató Központ területileg illetékes családgondozói
, f) Körzeti védőnők,
(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal munkájába be lehet vonni:
a) Nagyvenyim Nagyközség Polgármesterét,
b) Nagyvenyim Nagyközség Alpolgármesterét,
c) A Képviselő-testület Pénzügyi, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság Elnökét,
d) Nagyvenyim Nagyközség Jegyzőjét,
e) Rendőrség körzeti megbízottját,
f) Alapfokú oktatási intézmények szülői munkaközösségének vezetőit.
(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai közül választja meg elnökét.
15. A Szociálpolitikai Kerekasztal működése
28.§ A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy ülést tart. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti.
29.§ (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal szervezeti és működési szabályait maga határozza meg.
(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal üléséről jegyzőkönyv készül.
(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak
VI. fejezet
Záró rendelkezések
16. Hatályba léptető rendelkezések
30. § E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépést követően indult eljárások során kell alkalmazni.
17. Hatályon kívül helyező rendelkezések
31. § Hatályát veszti Nagyvenyim Község Önkormányzati Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 12/2011.(IX.30.) önkormányzati rendelete és az azt módosító 1/2012. (I.31.) önkormányzati rendelete, valamint a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 5/2006. (III.1.) rendelete és az azt módosító 17/2006. (XII. 13.) rendelete.
Nagyvenyim, 2013. december 20.
/: Szabóné Lőrincz Ilona :/ /: Komjátiné Mádl Margit :/
polgármester címzetes főjegyző
Záradék:
E rendelet a Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 2013. december 20. napján kihirdetésre került.
Nagyvenyim, 2013. december 20.
/: Komjátiné Mádl Margit :/
címzetes főjegyző