Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 17/2018. (XI.28.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2018. 12. 01- 2019. 11. 19

Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete az az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45.§ (1) bekezdésben, a 134/E. §-ában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18.§ (2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8.a pontjában kapott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el:

I. fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet hatálya


1.§  E rendelet hatálya kiterjed Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § -ban, valamint a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 4. §-ában meghatározott személyekre.

2. Értelmező rendelkezések


2.§  (1)   E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. § (1) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5.§-ában foglaltak szerint kell értelmezni.


(2)   Közeli hozzátartozó alatt a Polgári Törvénykönyvről szóló mindenkor hatályos törvényben meghatározott személyeket kell érteni.


(3)   E rendelet az alábbi pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátásokat (a továbbiakban: szociális és gyermekvédelmi ellátások) szabályozza:

a) települési támogatás

b) rendkívüli települési támogatás

c) személyes gondoskodást nyújtó ellátások,

d) egyéb támogatások.

3. A hatáskör gyakorlásának szabályai


3.§ (1) Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) hatáskörének gyakorlását

                   b) polgármesterre,

                   a) Humán és Környezetvédelmi Bizottságra

          ruházza át.


(2) A Humán és Környezetvédelmi Bizottság hatáskörébe tartozik:

a) e rendelet 9.§-ban szabályozott települési segély megállapítása, és az

b) e rendelet IV. fejezetében szabályozott egyéb támogatások megállapítása.


(3)   A polgármester hatáskörébe tartozik az e rendelet 12. § szabályozott települési segély megállapítása, valamint az Szt. 48. §- ában meghatározott köztemetés.


(4)   A polgármester, valamint a Humán és Környezetvédelmi Bizottság elnöke az átruházott hatáskörben végzett tevékenységéről a munkaterv szerinti rendes üléseken köteles beszámolni.

4. Általános eljárási szabályok


4.§ (1) Az ellátások megállapítása iránti kérelmek az e rendelet 1. mellékletében meghatározott formanyomtatvány kitöltésével, az azon feltüntetett dokumentumok csatolása mellett postai úton, vagy Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) ügyfélszolgálatán terjeszthetőek elő személyesen.


(2)   Amennyiben az ellátás megállapítására vonatkozó igény nem az (1) bekezdésben foglaltak szerinti formanyomtatványon kerül benyújtásra, úgy a kérelem előterjesztése napjának az írásban előterjesztett igény benyújtásának igazolt napját kell tekinteni, feltéve, hogy a formanyomtatványon történő utólagos bejelentés a hiánypótlásnak megfelelően megtörténik.


(3)   A jogosultság elbírálásához kérelmező az e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon – az azon szabályozott formában és módon – a feltüntetett dokumentumok csatolásán túlmenően írásban köteles saját és családja, közös háztartásban élő közeli hozzátartozója, illetve háztartása vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni.


(4)   A Hivatal a vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságát a rendelkezésre álló adatbázisok felhasználásával ellenőrizi.

5.§ Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról tizenöt napon belül köteles írásban értesíteni Hivatalt.

6.§  (1)     A szociális és gyermekvédelmi ellátások folyósítása:

a) a kérelmező lakcímére,

b) a kérelmező bankszámlájára,

c) az érintett szolgáltató számlájára

történő utalással történik.


(2)   A rendszeres utalásokat havonta utólag, a tárgyhónap 5. napjáig kell folyósítani. Az eseti ellátások esetében lehetőség van a hóközi folyósításra is.


(3)   A szociális és gyermekvédelmi ellátás indokolt esetben az arra rászoruló személy részére a családgondozó, illetve a gyermekintézmény megbízottjának közreműködésével is adható, aki a felhasználást, kifizetést követő 15. napon belül igazolni köteles.


(4)   A szociális és gyermekvédelmi ellátások természetben nyújtott ellátásként is megállapítható.


(5)   A szociális és gyermekvédelmi ellátások kifizetésének módjáról, természetben nyújtott ellátás átadása az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.

7. § (1) Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott ellátás megtérítésének elrendelése esetén a megtérítés összege, amennyiben annak megfizetése az ellátást jogosultatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a továbbiakban: kötelezett) megélhetését súlyosan veszélyezteti – kötelezett kérelemére méltányosságból

  1. elengedhető,
  2. csökkenthető,
  3. részletekben fizettethető meg,

melyről az ellátást megállapító dönt.


(2)   Az (1) bekezdésben meghatározott kérelmet a megtérítés elrendeléséről rendelkező döntés közlésétől számított tizenöt napon belül lehet előterjeszteni.

8. §      Az ellátás megállapítására jogosult szerv a jogosultság feltételeit érintő bármely tényt, körülményt környezettanulmány útján ellenőrizhet.


II. fejezet


Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátások

5. A települési támogatás


9.§  (1) Települési támogatás a:

a) lakhatás támogatása,

b) gyógyszerkiadások viseléséhez való hozzájárulás.


(2)   Települési támogatás természetben is adható különösen a következő formában: Erzsébet utalvány, élelmiszer, tüzelősegély, tankönyv- és tanszervásárlás támogatása, tandíj, közüzemi díjak, illetve gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.


(3)   A természetbeni ellátás kifizetése közvetlenül az árucikkeket, vagy szolgáltatásokat biztosító, vagy díjakat kérő szervezet számára történő átutalással is teljesíthető.

10.§ (1)  A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként közüzemi díj támogatás állapítható meg a kérelemben megjelölt szolgáltatóhoz történő utalással.


(2)   Közüzemi díj támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át.


(3)   A 10.§ (1) bekezdés szerinti közüzemi díj támogatás összege havonta maximum 5.000 Ft, valamennyi közműszolgáltatásra együttesen.


(4)   A 10.§ (1) bekezdés szerinti közüzemi díj támogatás családonként egy fő részére állapítható meg a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a 12. hónap végéig, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.


(5)   A lakhatás elősegítése érdekében megállapított települési támogatás elsősorban a kérelemben megjelölt szolgáltatóhoz történt utalással állapítható meg.


(6)   A kérelem kötelező melléklete a kérelmet megelőző 6 havi közüzemi számlák másolata.

11.§ (1) Települési támogatásként gyógyszerkiadások viseléséhez való hozzájárulás állapítható meg annak a közgyógyellátásra nem jogosult személynek, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetében 280 %-át és havi rendszeres gyógyszerkiadás meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 25 %-át


(2)   Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás a kérelem benyújtásától számított maximum egy éves időtartamra állapítható meg oly módon, hogy a támogatás éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.


(3)   Az (1) bekezdésben szabályozott települési támogatás iránti kérelem kötelező melléklete az Szt. 50/A. § (3) bekezdésben meghatározott tartalommal kiállított háziorvosi igazolás.


(4)   Amennyiben a kérelmező az Szt. 50.§ (1) vagy (2) bekezdése, valamint ezen szakasz (1) bekezdése szerint egyaránt jogosult támogatásra, a jelen szakasz (1) bekezdése alapján települési támogatásra való jogosultság nem állapítható meg.

6. Rendkívüli települési támogatás


12.§ (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át nem haladja meg, és önmaga, vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud.


(2)   Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha a kérelmező

a)  váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesést szenved,

b) sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett,

c) nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3.§ (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik,

d) válsághelyzetben lévő várandós anya, aki a segélyt gyermekének megtartása érdekében igényli,

e) a segélyt iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz igényli

d) létfenntartása, megélhetése valamilyen egyéb előre nem látható esemény, elemi kár miatt – önhibáján kívül - veszélyeztetve van, jövedelem kiesése váratlan többlet-kiadása keletkezik.


(3)   Rendkívüli települési támogatás adható

a) eseti jelleggel, egy naptári évben legfeljebb 20.000 Ft összegben,

b) meghatározott időszakra havi rendszerességgel, maximum 4 hónapra, egy naptári évben maximum 3 alkalommal, legfeljebb 25.000 Ft összegben havonta.


(4)   A (2) bekezdés a) pontja szerint eseti jelleggel adható támogatás legkisebb adható összege 1 000 Ft-nál kevesebb nem lehet.

III. fejezet


A személyes gondoskodást nyújtó ellátások


7. A személyes gondoskodást nyújtó alapellátás


13.§.  Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó alapellátási formákat:

  1. étkeztetés,
  2. házi segítségnyújtás,
  3. családsegítés

8. Étkeztetés

14.§ (1) A szociális étkeztetés keretében az önkormányzat napi egyszeri meleg étkeztetést (ebéd) biztosít az arra rászorultnak,

(2)   Az étkezés történhet:

a)  házi segítségnyújtás keretében házhoz szállítással,

b)  jogosult általi elvitellel.

(3) A szociális étkeztetést az önkormányzat vásárolt élelmezés útján biztosítja.

(4)   Szociális étkezésben részesíthető az, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén annak 150 %-át nem haladja meg.

15.§ (1)    Szociálisan rászorulónak az alábbiak szerint kell megállapítani a térítési díjat:

a) családban élő esetén:

aa) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét nem haladja meg, térítésmentes,

ab)  akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 110 %-át nem haladja meg, a térítési díj 20 %,

ac) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 120 %-át nem haladja meg, a térítési díj 30 %,

ad) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg, a térítési díj 50 %,

af) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 140 %-át nem haladja meg, a térítési díj 80 %.

b) egyedül élő esetén:

ba) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének másfélszeresét nem haladja meg, a térítésmentes,

bb) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 160 %-át nem haladja meg, a térítési díj 20 %,

bc) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 170 %-át nem haladja meg, a térítési díj 30 %,

bd) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 180 %-át nem haladja meg, a térítési díj 50 %,

bf) akinek az egy főre jutó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 190 %-át nem haladja meg, a térítési díj 80 %.

(2) Teljes összegű személyi térítési díjat kell fizetni annak a személynek, akinek az egy főre jutó jövedelme családban élő esetén a mindenkori öregségi nyugdíj 200 %-át meghaladja.

9. Házi segítségnyújtás


16.§. A képviselő-testület házi segítségnyújtást biztosít az Szt. 63.§-a szerinti jogosultak részére.


10. Családsegítés


17. § (1)   A képviselő-testület Szt. 64.§-ban foglalt szolgáltatások ellátásáról önálló családgondozó alkalmazásával biztosítja.


(2)   A szolgáltatás igénybevétele önkéntes és térítésmentes.

IV. fejezet

Egyéb támogatások



11. Karácsonyi Erzsébet utalvány


18. § (1) A képviselő-testület évente, hivatalból, jövedelemvizsgálat nélkül, a költségvetésről szóló rendeletében előirányzott keret erejéig maximum 5.000 Ft értékű Erzsébet utalványban részesítheti az 1951. január 1. előtt született Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is ott tartózkodó idős személyeket.

(2) Az utalványt a jogosultak részére évente december 1-20. közötti időszakban kell átadni.

(3) A tárgyévet követő év január 31. napjáig át nem vett Erzsébet utalvány jelen rendelet 12. §-a szerinti rendkívüli települési támogatásra használható fel.

12. Karácsonyi ajándékcsomag


19. § (1) A képviselő-testület évente, hivatalból, jövedelemvizsgálat nélkül, a költségvetésről szóló rendeletében előirányzott keret erejéig maximum 5.000 Ft értékű élelmiszerekből összeállított ajándékcsomagban részesítheti a szociális szempontból rászoruló Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területén állandó lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is ott tartózkodó gyermekek családját.

(2) Szociális szempontból rászoruló gyermek családja különösen az:

a) amelyet a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat ellátásában részesít, vagy vele kapcsolatban áll,

b) amely rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,

c) amely a helyi és országos közfoglalkoztatásban vesz részt, vagy

d) amely jelen rendelet szerinti ellátásokra jogosult.


(3) A döntés meghozatala során a természetbeni juttatás megállapításánál különösen figyelemmel kell lenni azokra a családokra, ahol a család valamelyik tagja munkanélküli, települési támogatásban részesül, egyedülálló szülőként neveli gyermekét, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága áll fenn, a család 3 vagy annál több gyermeket nevel, helyi és országos közfoglalkoztatásban vesz részt.


(4) A döntés meghozatalához javaslatot tehet:

a) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója,

b) a Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője,

c) a körzeti védőnő,

d) az oktatást, nevelést végző intézmények vezetője.


(5) Az ajándékcsomagot a jogosultak részére évente december 1-20. közötti időszakban kell átadni.

V. fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal


13. A szociálpolitikai kerekasztal létrehozása, tagjai.


20.§ A képviselő-testület az Szt. 58/B § (2) bekezdése alapján Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre.

21.§ (1)    A Szociálpolitikai Kerekasztal szavazati joggal rendelkező tagjai:


a)       Humán és Környezetvédelmi Bizottság elnöke,

b)      Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője,

c)       Nagyvenyimi Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatója által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó pedagógus,

d)      Nagyvenyimi Nefelejcs Óvoda vezetője által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó óvodapedagógus,

e)       Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozói,

f)       Körzeti védőnők.


(2)   A Szociálpolitikai Kerekasztal munkájába be lehet vonni:


a)       Nagyvenyim nagyközség polgármesterét,

b)      Nagyvenyim nagyközség alpolgármesterét,

c)       a Képviselő-testület Pénzügyi, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság Elnökét,

d)      Nagyvenyim nagyközség jegyzőjét,

e)       rendőrség körzeti megbízottját,

f)       az alapfokú oktatási intézmények szülői munkaközösségének vezetőit.


(3)  A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai közül választja meg elnökét.

14. A Szociálpolitikai Kerekasztal működése


22.§   A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy ülést tart. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti.


23.§          (1)   A Szociálpolitikai Kerekasztal szervezeti és működési szabályait maga határozza meg.

(2)   A Szociálpolitikai Kerekasztal üléséről jegyzőkönyv készül.


(3)   A Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak

VI. fejezet


Záró rendelkezések



24. § E rendelet 2018. december 1. napján lép hatályba.


25. §    Hatályát veszti Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról szóló 2/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete.






Vargáné Kaiser Katalin                                          Takácsné dr. Gécs Anita

polgármester                                                                 jegyző





Záradék:


E rendelet a Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 2018. november. 28. napján kihirdetésre került.


Nagyvenyim, 2018.  november 28.



Takácsné dr. Gécs Anita

jegyző