Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének 18/2019. (XI.20.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokról és a Szociálpolitikai Kerekasztalról

Hatályos: 2019. 11. 21- 2020. 11. 06

Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete az az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában kapott jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10.§ (1) bekezdésében, 25.§ (3) bekezdés b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (3) bekezdésében, a 45.§ (1) bekezdésben, 58/B. § (2) bekezdésében, 92. § (1) bekezdés a) pontjában, 115. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában,  Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8.a pontjában kapott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el:

I. fejezet

Általános rendelkezések


1. A rendelet hatálya


1.§  E rendelet hatálya kiterjed Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § -ban meghatározott személyekre.

2. Értelmező rendelkezések


2.§  (1)   E rendelet alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmakat az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltak szerint kell értelmezni.


(2)   Közeli hozzátartozó alatt a Polgári Törvénykönyvről szóló mindenkor hatályos törvényben meghatározott személyeket kell érteni.


(3)   E rendelet az alábbi pénzbeli és természetbeni szociális ellátásokat szabályozza:

a) települési támogatás

c) a személyes gondoskodáskeretében biztosított szociális alapszolgáltatások,

d) egyéb támogatások.

3. A hatáskör gyakorlásának szabályai


3.§ (1) Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) hatáskörének gyakorlását:

                   b) a polgármesterre,

                   a) az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottságra

          ruházza át.


(2)   Az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság hatáskörébe tartozik:

a) e rendelet 9.§-ban szabályozott települési támogatás megállapítása, és az

b) e rendelet IV. fejezetében szabályozott egyéb támogatások megállapítása.


(3)   A polgármester hatáskörébe tartozik az e rendelet 12. § szabályozottrendkívüli települési támogatás megállapítása, valamint az Szt. 48. §- ában meghatározott köztemetés.


(4)   A polgármester, valamint az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság elnöke az átruházott hatáskörben meghozott döntésekről a Képviselő-testület döntés meghozatalát követő rendes ülésén köteles beszámolni.

4. Általános eljárási szabályok


4.§ (1) A települési támogatás megállapítása iránti kérelem az e rendelet 1. mellékletében meghatározott formanyomtatvány kitöltésével, az azon feltüntetett dokumentumok csatolása mellett postai úton, vagy a Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) ügyfélszolgálatán terjeszthetőek elő személyesen.


(2)   Amennyiben a települési támogatás megállapítására vonatkozó igény nem az (1) bekezdésben foglaltak szerinti formanyomtatványon kerül benyújtásra, úgy a kérelem előterjesztése napjának az írásban előterjesztett igény benyújtásának igazolt napját kell tekinteni, feltéve, hogy a formanyomtatványon történő utólagos bejelentés a hiánypótlásnak megfelelően megtörténik.


(3)   A települési támogatásra való jogosultság elbírálásához a kérelmező az e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon – az azon szabályozott formában és módon – a feltüntetett dokumentumok csatolásán túlmenően írásban köteles saját és családja, közös háztartásban élő közeli hozzátartozója, illetve háztartása vagyoni, jövedelmi viszonyairól nyilatkozni.


(4)   A Hivatal a jövedelmi- és vagyonnyilatkozatban foglaltak valódiságát a rendelkezésre álló adatbázisok felhasználásával ellenőrzi.


5.§         Az ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozásáról tizenöt napon belül köteles írásban értesíteni Hivatalt.


6.§  (1)   A szociális ellátások folyósítása:

a) a kérelmező lakcímére,

b) a kérelmező bankszámlájára,

c) az érintett szolgáltató számlájára

történő utalással történik.


(2)   A szociális ellátások folyósítására havonta utólag, a tárgyhónap 5. napjáig kerül sor. A rendkívüli települési támogatás esetében lehetőség van a hóközi folyósításra is.


(3)   A szociális ellátás indokolt esetben az arra rászoruló személy részére a családgondozó közreműködésével is adható, aki a felhasználást a kifizetést követő 15 napon belül igazolni köteles.


(4)   A szociális ellátás természetben nyújtott ellátásként is megállapítható.


(5)   A szociális ellátások kifizetésének módjáról, természetben nyújtott ellátás esetén annak átadásáról az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.


7. § (1)   Az e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy e rendelet megsértésével nyújtott szociális ellátás megtérítésének elrendelése esetén a megtérítés összege, amennyiben annak megfizetése az ellátást jogosultatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő megélhetését súlyosan veszélyezteti, kérelemére méltányosságból

a)  elengedhető,

b) csökkenthető,

c) részletekben fizettethető meg,

melyről az ellátást megállapító dönt.


(2)   Az (1) bekezdésben meghatározott kérelmet a megtérítés elrendeléséről rendelkező döntés közlésétől számított tizenöt napon belül lehet előterjeszteni.


8. § Az ellátás megállapítására jogosult szerv a jogosultság feltételeit érintő bármely tényt, körülményt környezettanulmány útján ellenőrizhet.

II. fejezet


Pénzbeli és természetbeni szociális ellátások


5. A települési támogatás


9.§  Települési támogatás a:

a) lakhatás támogatása,

b) gyógyszerkiadások viseléséhez való hozzájárulás.


10.§       (1)     A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként közüzemi díj támogatás állapítható meg a kérelemben megjelölt szolgáltatóhoz történő utalással.

(2)   Közüzemi díj támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át.

(3)   A 10.§ (1) bekezdés szerinti közüzemi díj támogatás összege havonta maximum 5.000 Ft, valamennyi közműszolgáltatásra együttesen.


(4)   A 10.§ (1) bekezdés szerinti közüzemi díj támogatás családonként egy fő részére állapítható meg a kérelem benyújtása hónapjának első napjától a 12. hónap végéig, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.


(5)   A lakhatás elősegítése érdekében megállapított települési támogatás elsősorban a kérelemben megjelölt szolgáltatóhoz történt utalással állapítható meg.


(6)   Az (1) bekezdésben szabályozott települési támogatás iránti kérelem kötelező melléklete a kérelem benyújtását megelőző 6 havi közüzemi számla másolata.


11.§ (1) Települési támogatásként gyógyszerkiadások viseléséhez való hozzájárulás állapítható meg annak a közgyógyellátásra nem jogosult személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetében 280 %-át és havi rendszeres gyógyszerkiadás meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 25 %-át


(2)   Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás a kérelem benyújtásától számított maximum egy éves időtartamra állapítható meg oly módon, hogy a támogatás éves összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át.


(3)   Az (1) bekezdésben szabályozott települési támogatás iránti kérelem kötelező melléklete az Szt. 50/A. § (3) bekezdésben meghatározott tartalommal kiállított háziorvosi igazolás.


(4)   Amennyiben a kérelmező az Szt. 50.§ (1) vagy (2) bekezdése, valamint ezen szakasz (1) bekezdése szerint egyaránt jogosult támogatásra, a jelen szakasz (1) bekezdése alapján települési támogatásra való jogosultság nem állapítható meg.

6. Rendkívüli települési támogatás



12.§ (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetén a 200%-át nem haladja meg, és önmaga, vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud.


(2)   Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha a kérelmező

a)    váratlan betegség, baleset, orvosi kezelés vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesést szenved,

b)    sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett,

c)    nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3.§ (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik,

d)    válsághelyzetben lévő várandós anya, aki a segélyt gyermekének megtartása érdekében igényli,

e)    a segélyt iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadásokhoz igényli

d)    létfenntartása, megélhetése valamilyen egyéb előre nem látható esemény, elemi kár miatt – önhibáján kívül - veszélyeztetve van, jövedelem kiesése váratlan többlet-kiadása keletkezik.


(3)   Rendkívüli települési támogatás adható

a)    eseti jelleggel, egy naptári évben legfeljebb 20.000 Ft összegben,

b)    meghatározott időszakra havi rendszerességgel, maximum 4 hónapra, egy naptári évben maximum 3 alkalommal, legfeljebb 25.000 Ft összegben havonta.


(4)   A (3) bekezdés a) pontja szerint eseti jelleggel adható támogatás legkisebb adható összege 1.000 Ft-nál kevesebb nem lehet.


(5)   Települési támogatás természetben is adható különösen a következő formában: Edenred ajándék utalvány, élelmiszer, tüzelő, tanszer, tandíj, közüzemi díjak, illetve gyermekintézmények térítési díjának kifizetéséhez nyújtott támogatás.


(6)   A természetbeni ellátás kifizetése közvetlenül az árucikkeket, vagy szolgáltatásokat biztosító, vagy díjakat kérő szervezet számára történő átutalással is teljesíthető.


III. fejezet


A személyes gondoskodáskeretében biztosított szociális alapszolgáltatások


7. Szociális alapszolgáltatások


13.§.  Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata a szociálisan rászoruló személyek részére a személyes gondoskodás keretében a következő szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés

8. Étkeztetés


14.§ (1) A szociális étkeztetés keretében az önkormányzat napi egyszeri meleg étkeztetést (ebéd) biztosít az arra rászorultnak,

(2)   Az étkezés történhet:

a) házi segítségnyújtás keretében házhoz szállítással,

b) jogosult általi elvitellel.

(3) A szociális étkeztetést az önkormányzat vásárolt élelmezés útján biztosítja.

(4) Szociális étkezésben részesíthető az, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülélő esetén annak 200 %-át nem haladja meg.


15.§ (1) Szociálisan rászorulónak az alábbiak szerint kell megállapítani a személyi térítési díjat:

a) családban élő esetén:

aa) akinek az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, térítésmentes,

ab)  akinek az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 110 %-át nem haladja meg, a térítési díj 20 %-át kell megfizetnie,

ac) akinek az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 120 %-át nem haladja meg, a térítési díj 30 %-át kell megfizetnie,

ad) akinek az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg, a térítési díj 50 %-át kell megfizetnie,

af) akinek az egy főre jutó jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140 %-át nem haladja meg, a térítési díj 80 %-át kell megfizetnie.


b) egyedülélő esetén:

ba) akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét nem haladja meg, a térítésmentes,

bb) akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át nem haladja meg, a térítési díj 20 %-át kell megfizetnie,

bc) akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 170 %-át nem haladja meg, a térítési díj 30 %-át kell megfizetnie,

bd) akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 %-át nem haladja meg, a térítési díj 50 %-át kell megfizetnie,

bf) akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 190 %-át nem haladja meg, a térítési díj 80 %-át kell megfizetnie.

(2) Teljes összegű személyi térítési díjat kell fizetni annak a személynek, akinek az egy főre jutó jövedelme családban élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 140 %-át, egyedülélő esetén, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 190 %-át meghaladja.

(3) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az az egy főre jutó jövedelem 30%-át.

9. Házi segítségnyújtás


16.§ Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata a házi segítségnyújtást Család és Gyermekjóléti Szolgálata útján a biztosítja az Szt. 63.§-a szerinti jogosultak részére.


10. Családsegítés


17. § (1) Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata a családsegítést a Család és Gyermekjóléti Szolgálata útján a biztosítja az Szt. 64.§-ban foglaltak szerint.

(2)   A családsegítés alapszolgáltatás igénybevétele önkéntes és térítésmentes.

IV. fejezet

Egyéb támogatások


11. Karácsonyi Edenred ajándék utalvány


18. § (1) A képviselő-testület évente, hivatalból, jövedelemvizsgálat nélkül, a költségvetésről szóló rendeletében előirányzott keret erejéig maximum 5.000 Ft értékű Edenred ajándék utalványban részesítheti az 1951. január 1. előtt született Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területén állandó lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen is ott tartózkodó idős személyeket.

(2) Az utalványt a jogosultak részére évente december 1-20. közötti időszakban kell átadni.

(3) A tárgyévet követő év január 31. napjáig át nem vett Edenred ajándék utalvány jelen rendelet 12. §-a szerinti rendkívüli települési támogatásra használható fel.


12. Karácsonyi ajándékcsomag


19. § (1) A képviselő-testület évente, hivatalból, jövedelemvizsgálat nélkül, a költségvetésről szóló rendeletében előirányzott keret erejéig maximum 5.000 Ft értékű élelmiszerekből összeállított ajándékcsomagban részesítheti a szociális szempontból rászoruló Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területén állandó lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező és életvitelszerűen is ott tartózkodó gyermekek családját.


(2) Szociális szempontból rászoruló gyermek családja különösen az:

a)amelyet a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat ellátásában részesít, vagy vele kapcsolatban áll,

b) amely rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,

c) amely a helyi és országos közfoglalkoztatásban vesz részt, vagy

d) amely jelen rendelet szerinti ellátásokra jogosult.


(3) A döntés meghozatala során a természetbeni juttatás megállapításánál különösen figyelemmel kell lenni azokra a családokra, ahol a család valamelyik tagja munkanélküli, települési támogatásban részesül, egyedülálló szülőként neveli gyermekét, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre való jogosultsága áll fenn, a család 3 vagy annál több gyermeket nevel, helyi és országos közfoglalkoztatásban vesz részt.


(4) A döntés meghozatalához javaslatot tehet:

a) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója,

b) a Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője,

c) a körzeti védőnő,

d) az oktatást, nevelést végző intézmények vezetője.


(5) Az ajándékcsomagot a jogosultak részére évente december 1-20. közötti időszakban kell átadni.

V. fejezet

Szociálpolitikai Kerekasztal



20.§ (1) Nagyvenyim Nagyközég Önkormányzata az Szt. 58/B § (2) bekezdése alapján Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre a helyi szociálpolitikai feladatok ellátásának elősegítésére, a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére, az aktív korúak ellátására jogosultak jövőbeni helyzetének tervezése, értékelése céljából.


(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal az (1) bekezdésben meghatározott feladatkörében megvizsgálja

a) az egyes ellátotti csoportok helyzetének változásait a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban meghatározott feladatok időarányos teljesítésével,

b) a szociális szolgáltatástervezési koncepció végrehajtása érdekében elfogadott döntések megvalósulását, valamint

c) a szociális szolgáltatástervezési koncepcióban kitűzött és elért eredményeket.


(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal az elnök útján javaslattal élhet a Képviselő-testület felé az ellátások költséghatékonyabb biztosítását eredményező intézkedések megtétele érdekében.


(4) A Szociálpolitikai Kerekasztal a szociális szolgáltatástervezési koncepció tartalmának két évenkénti felülvizsgálata érdekében előzetes egyeztetési, véleményeztetési eljárást folytat le.


21.§ (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal szavazati joggal rendelkező tagjai:

a)    az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság elnöke,

b)    Polgármesteri Hivatal igazgatási ügyintézője,

c)    Nagyvenyimi Kossuth Lajos Általános Iskola igazgatója által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó pedagógus,

d)    Nagyvenyimi Nefelejcs Óvoda vezetője által kijelölt gyermekvédelmi feladatokat ellátó óvodapedagógus,

e)    Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozói,

f)    Körzeti védőnők.


(2)   A Szociálpolitikai Kerekasztal munkájába be lehet vonni:


a)    Nagyvenyim nagyközség polgármesterét,

b)    Nagyvenyim nagyközség alpolgármesterét,

c)    a Képviselő-testület Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottságának elnökét,

d)    Nagyvenyim nagyközség jegyzőjét,

e)    rendőrség körzeti megbízottját,

f)    az alapfokú oktatási intézmények szülői munkaközösségének vezetőit,

g)    szociális intézményeket működtető fenntartók képviselőit.


22.§    (1) A Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai közül választja meg elnökét.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy ülést tart. Az ülést az elnök hívja össze és vezeti.

(3) A Szociálpolitikai Kerekasztal üléséről jegyzőkönyv készül.

(4) Szociálpolitikai Kerekasztal tagjai határozati formában döntenek.

(5) A Szociálpolitikai Kerekasztal akkor határozatképes, ha a tagok közül legalább 4 jelen van. Az érvényes határozathoz a megjelent és szavazásban résztvevők egyszerű szótöbbsége szükséges.

(6) A Szociálpolitikai Kerekasztal végzett tevékenységéről évente beszámol a Képviselő-testületnek.

(7) A Szociálpolitikai Kerekasztal ülései nyilvánosak.

VI. fejezet


Záró rendelkezések



24. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


25. §    Hatályát veszti Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzati Képviselő-testületének a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekvédelmi ellátásokról szóló 17/2018. (XI.28.) önkormányzati rendelete.






Vargáné Kaiser Katalin                                      Takácsné dr. Gécs Anita

polgármester                                                            jegyző





Záradék:


E rendelet a Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján 2019. november 20.  napján kihirdetésre került.

Levétel napja: ………………………



Nagyvenyim, 2019. november 20.



Takácsné dr. Gécs Anita

jegyző

Egységes szerkezetbe foglalva.

Nagyvenyim, 2020. november 11.




Takácsné dr. Gécs Anita

              jegyző