Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelete
Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2025. 11. 28- 2025. 12. 17Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelete
Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
[1] Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi közügyek intézését, a képviselő-testület és szerveinek működési kereteit, belső folyamatait és szervezetét a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése érdekében állapítja meg.
[2]1 Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).
(2) Az önkormányzat
a) székhelye: 2421 Nagyvenyim, Fő utca 43.,
b) levelezési címe: 2421 Nagyvenyim, Fő utca 43.,
c) e-mail címei: hivatal@nagyvenyim.hu, polgarmester@nagyvenyim.hu, jegyzo@nagyvenyim.hu,
d) honlapja: https://nagyvenyim.hu/,
e) alapítás időpontja: 1990.09.30.,
f) törzskönyvi azonosító száma: 727024,
g) adószáma: 15727024-2-07,
h) KSH statisztikai számjele: 15727024-8411-321-07,
i) költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla száma: 11736037-15361442-00000000,
j) állami hozzájárulás pénzforgalmi számla száma: 11736037-15361442-10020009,
k) működési területe: Nagyvenyim nagyközség közigazgatási területe.
2. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete: Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).
(2) Az önkormányzat hivatalának elnevezése: Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: hivatal)
(3) A hivatal székhelye: 2421 Nagyvenyim, Fő u. 43.
(4) Az önkormányzat intézményei:
a) Nagyvenyimi Nefelejcs Óvoda és Fecskefészek Bölcsőde, 2421 Nagyvenyim, Ady Endre u. 2.
b) Palágyi József Művelődési Ház és Könyvtár, 2421 Nagyvenyim, Fő u. 16/1.
2. Az Önkormányzat jelképei, kitüntetései
3. § (1) Az önkormányzat jelképei címer, zászló, pecsét.
(2) A címer és zászló használatának rendjét a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 8/2004. (III.1.) önkormányzati rendelet állapítja meg.
4. § (1) A képviselő-testület a nagyközség fejlődésében élenjáró, fejlődését elősegítő személyeket, szervezeteket kitüntetésben részesíti.
(2) Az önkormányzat által adományozható kitüntetéseket és adományozásuk rendjét a képviselő-testület által adományozható kitüntetés és díszpolgári cím szabályairól szóló 6/2014. (II.18.) önkormányzati rendelet állapítja meg.
3. Nemzetközi kapcsolatok
5. § (1) Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fenn Altomünster (Németország), valamint Egeres (Románia) településekkel.
(2) Más külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.
4. Önkormányzati bélyegző
6. § (1) Az önkormányzat kör alakú bélyegzőjének középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata.
(2) A polgármester kör alakú bélyegzőjének középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Nagyvenyim Nagyközség Polgármestere.
(3) A képviselő-testület kör alakú bélyegzőjének középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete.
(4) A jegyző kör alakú bélyegzőjének középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Nagyvenyim Nagyközség Jegyzője.
(5) A hivatal kör alakú bélyegzőjének középen Magyarország címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható: Nagyvenyimi Polgármesteri Hivatal.
7. § (1) Az önkormányzat bélyegzőjét kell használni aláírás hitelesítésre
a) az önkormányzat által kötött megállapodáson, szerződésen,
b) az önkormányzat nevében tett nyilatkozaton,
c) a képviselő-testület titkos szavazásához használt szavazólapon
a kiadmányozó neve mellett az aláírás hitelesítésére.
(2) A polgármester bélyegzőjét kell használni az aláírás hitelesítésére
a) a képviselő-testület meghívóján,
b) a polgármester nevében tett nyilatkozaton
a kiadmányozó neve mellett az aláírás hitelesítésére.
(3) A képviselő-testület bélyegzőjét kell használni az aláírás hitelesítésére
a) a képviselő-testület bizottságai meghívóján,
b) a képviselő-testület és annak bizottságai határozatán,
c) a képviselőt-testület és annak bizottságai üléséről készült jegyzőkönyvön,
d) az önkormányzati rendeleten
a kiadmányozó neve mellett az aláírás hitelesítésére.
(4) A jegyző és a hivatal bélyegzőinek használatára vonatkozó szabályokat a jegyző határozza meg.
(5) A jegyző gondoskodik a bélyegzők nyilvántartásáról.
5. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás
8. § (1) Az önkormányzati rendelet jegyző által történő kihirdetésének helyben szokásos módja a hivatal folyosóján található hivatalos hirdetőtáblán való kifüggesztés.
(2) Az önkormányzati rendeletet a hirdetőtáblán legalább 15 napra kell kifüggeszteni, amelyen meg kell jelölni a kifüggesztés és a levétel napját.
(3) A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
9. § (1) A polgármester, az alpolgármester, a képviselők a választópolgárokkal való közvetlen kapcsolattartás céljából képviselői fogadóórákat tarthatnak.
(2) A fogadóóra megszervezését, a fogadóórát tartó bejelentése alapján a hivatal végzi.
10. § (1) A képviselő-testület ülésére szóló meghívó kiküldésével egyidejűleg az ülés meghívóját és a rendelkezésre álló előterjesztéseket az önkormányzat honlapján közzé kell tenni. A közzétételről a jegyző gondoskodik.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt időponttól kezdődően a kiküldött írásbeli előterjesztések megtekinthetően a hivatalban.
(3) A képviselő-testület nyílt ülésének jegyzőkönyvét és zárt ülés tartása esetén a zárt ülésén meghozott határozat kivonatát, törvény szerinti közérdekű adatot és közérdekből nyilvános adatot az önkormányzat honlapján közzé kell tenni a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv aláírását követő három munkanapon belül.
(4) A nyílt ülésen a részvételi lehetőség nem korlátozható.
(5) A közérdekű adatokról szóló általános közzétételi listát az önkormányzat honlapján kell közzétenni.
6. Együttműködés a lakossággal és egyéb szervekkel
11. § A képviselő-testület és annak bizottságai ülésén tanácskozási jog illeti meg és meg kell hívni
a) a jegyzőt,
b) az önkormányzat bizottságának beszámolásakor, vagy a bizottságot érintő napirend tárgyalásakor annak nem képviselő tagjait,
c) a napirend által érintett költségvetési szervek, gazdálkodó szervek vezetőit,
d) a hivatal napirenddel érintett dolgozóit,
e) a napirendi pont tárgya szerinti illetékes szerv vezetőjét,
f) a napirendi pont előterjesztőjét,
g) a napirenddel érintett, a képviselő-testület által felkért szakértőket,
h) akiket a polgármester vagy a testület indokoltnak tart,
i) akinek meghívását jogszabály kötelezően előírja,
j) akinek jogát, jogos érdekét az ügy érinti,
k) a napirend által érintett a településen működő szervezetek képviselőit,
l) a települési nemzetiségi önkormányzat elnökét.
12. § (1) A közmeghallgatásra a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 54. §-ában foglaltak az irányadóak.
(2) Közmeghallgatást kell tartani minden olyan kérdésben, amelyben azt a képviselő-testület indokoltnak tartja.
(3) A közmeghallgatás összehívására a képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal a kiegészítéssel, hogy a közmeghallgatást szórólapon is meg kell meghirdetni.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(5) A közmeghallgatásról a képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv szabályainak megfelelő jegyzőkönyvet kell készíteni.
13. § (1) A képviselő-testület előre meghatározott tárgykörben, jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze.
(2) Falugyűlést kell tartani:
a) a településrendezési, szabályozási tervek elfogadását megelőzően,
b) a lakosság életkörülményeire jelentősen ható helyi önkormányzati döntések előkészítésekor,
c) minden olyan kérdésben, amit törvény ír elő.
(3) A falugyűlés helyéről, idejéről, a tárgyalandó témákról a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerinti módon kell a lakosságot értesíteni.
(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.
(5) A falugyűlésről jegyzőkönyvet kell készíteni
14. § (1) Az önkormányzat együttműködik a településen működő települési nemzetiségi önkormányzattal, és biztosítja a nemzetiségi ügyek ellátása körében a nemzetiségi jogok érvényesülését.
(2) Az önkormányzat a nemzetiségi jogok érvényesülése érdekében az adott nemzetiséghez tartozók kezdeményezésére megteszi a szükséges intézkedéseket.
(3) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzattal annak megalakulását követően együttműködési megállapodást köt, amelyet a szükség szerint felülvizsgál. Az együttműködési megállapodás felülvizsgálatát a nemzetiségi önkormányzat is kezdeményezheti.
(4) A képviselő-testület a nemzetiségi önkormányzattal a 10. melléklet szerinti megállapodást kötötte.
7. Az önkormányzat hivatalos lapja
15. § (1) Az önkormányzat által alapított hivatalos lap:
a) megnevezése: Mi újság Nagyvenyimen
b) lapnyilvántartási száma: B/PHF/860/F/92,
c) kiadója: az önkormányzat,
d) kiadásért felelős: a polgármester,
e) a szerkesztését felelős: a Palágyi József Művelődési Ház és Könyvtár vezetője,
f) szerkeszti: a Palágyi József Művelődési Ház és Könyvtár szerkesztőbizottsága.
(2) Az önkormányzat lapja papír alapon jelenik meg évente több alkalommal, és közzé kell tenni az önkormányzat honlapján is.
8. Az önkormányzat feladat és hatásköre
16. § (1) A képviselő-testület
a) a polgármesterre az 1. melléklet szerinti hatásköröket,
b) képviselő-testület bizottságaira a 2. melléklet szerinti hatásköröket,
c) jegyzőre a 3. melléklet szerinti hatásköröket
ruházza át.
(2) Az önkormányzat által ellátandó és a kormányzati funkció szerint besorolt alaptevékenységeit a 4. melléklet tartalmazza.
17. § (1) A képviselő-testület feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátására létrehozott önkormányzati társulások és azokra átruházott hatásköröket, a természetes és jogi személyekkel megkötött szerződéseket, megállapodásokat az 5. melléklet tartalmazza.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatait a 6. melléklet tartalmazza.
9. A képviselő-testület szervei
18. § (1) A képviselő-testület szervei:
a) a főállású polgármester,
b) a bizottságai,
c) a hivatal,
d) a jegyző.
(2) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot hozhat lére.
19. § (1) A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottság:
a) a Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozati Bizottság,
b) az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság.
(2) Az (1) bekezdés szerinti bizottságok tagjainak száma:
a) Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozati Bizottság 4 fő, amelyből 3 fő képviselő, egy fő nem képviselő,
b) Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság 3 fő, amelyből 2 fő képviselő, egy fő nem képviselő.
(3) Az (1) bekezdés szerinti bizottságok tagjainak felsorolását a 7. melléklet tartalmazza.
10. A képviselő testület, ülésformái, az ülés megtartásának helye
20. § (1) A képviselő-testület tagjai: a megválasztott önkormányzati képviselők (a továbbiakban: képviselők) és a polgármester.
(2) A képviselő-testület tagjainak felsorolását a 8. melléklet tartalmazza.
21. § (1) A képviselő-testület üléseit július és augusztus hónap kivételével havonta, minden hónap harmadik teljes hetének keddjén tartja a székhelyén található tanácsteremben.
(2) Abban az esetben, ha a hónap harmadik keddje munkaszüneti napra, vagy munkaszüneti napot követő napra esik, a képviselő-testületi ülését az azt követő hét keddjén kell megtartani.
(3) A képviselő-testület a (1) bekezdésben foglaltaktól eltérhet azzal, hogy üléseinek száma évente nem lehet kevesebb hat ülésnél.
(4) A képviselő-testület munkatervében nem szereplő ülések soron kívüli ülések.
(5) A képviselő-testület Nagyvenyim 1947. augusztus 1. napján történt önálló községgé válása napjának tiszteletére, augusztusban ünnepi ülést tart, amelyen a képviselő-testület által adományozható kitüntetés és díszpolgári cím szabályairól szóló 6/2014. (II.18.) önkormányzati rendelete szerinti kitüntetések és díszpolgári cím átadására is sor kerül.
(6) Az ünnepi testületi ülés és a közmeghallgatás az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően a tanácsterem befogadóképességének korlátozottságára tekintettel más Nagyvenyim közigazgatási területén található nagyobb befogadó képességű, bárki számára nyitva álló, külső engedély, illetve díjfizetési kötelezettség teljesítés enélkül elérhető helyszínen is megtartható.
(7) Rendkívüli körülmények - különösen az (1) bekezdés szerinti tanácsterem használhatatlansága, természeti katasztrófa - esetén a testületi ülés más Nagyvenyim közigazgatási területén található legalább a tanácsterem befogadó képességének befogadó képességének megfelelő, bárki számára nyitva álló, külső engedély, illetve díjfizetési kötelezettség teljesítés enélkül elérhető helyszínen is megtartható.
11. A képviselő testület alakuló ülése
22. § (1) A képviselő-testület ünnepélyes alakuló ülését az alakuló ülés előtt minimum öt nappal a megválasztott polgármester hívja össze.
(2) A meghívót a képviselő-testület megválasztott tagjai részére e-mailben küldi ki a jegyző.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, idejét,
b) a javasolt napirendi pontokat, azok előterjesztőit,
c) az előterjesztés formáját (szóbeli, vagy írásbeli),
d) az előre tervezhető zárt ülést,
e) a dátumot és az ülést összehívó nevét.
(4) A meghívóhoz csatolni kell az addig rendelkezésre álló írásbeli előterjesztéseket.
23. § Az alakuló ülésen különösen az alábbi napirendek tárgyalhatóak:
a) az alakuló ülés ünnepélyes megnyitása,
b) a Helyi Választási Bizottság elnökének tájékoztatója az önkormányzati választás végleges eredményéről,
c) a megválasztott önkormányzati képviselők eskütétele,
d) polgármester eskütétele a képviselő-testület előtt,
e) az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata,
f) alpolgármester megválasztása és eskütétele,
g) bizottságok megalakítása, tagjainak megválasztása, külsős bizottsági tagok eskütétele,
h) a polgármestert megillető szabadság megállapítása,
i) tájékoztatás a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségről,
j) tájékoztató a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvételi kötelezettségről,
k) tájékoztató az összeférhetetlenségi szabályokról,
l) tájékoztató a képzési kötelezettségről.
12. A munkaterv
24. § (1) A képviselő-testület rendes üléseit munkaterv szerint tartja. A képviselő-testület munkatervet félévente készít.
(2) A munkaterv-tervezetét a polgármester terjeszti elő a félévet, évet megelőző hónap ülésén.
(3) A munkatervhez javaslatot tehetnek:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselők,
d) képviselő-testület bizottságai,
e) a jegyző,
f) önkormányzati intézmények vezetői.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a) a képviselő-testületi ülések helyét, időpontját, napirendjét,
b) a napirendi pontok előterjesztőinek megnevezését,
c) az egyes napirendi pontot megtárgyaló bizottság(ok) megnevezését,
d) azokat a munkatervi feladatokat, melyek előkészítéséhez a település egészét, vagy részét érintő közmeghallgatást, vagy más tanácskozást kell tartani,
e) az évente legalább egy alkalommal tartott közmeghallgatás helyét, időpontját, napirendjét,
f) falugyűlés időpontját.
(5) A képviselő-testület által elfogadott munkaterv közzétételéről a jegyző gondoskodik
13. A képviselő-testületi ülés összehívása
25. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, tartós akadályoztatása esetén vagy a polgármesteri tisztség betöltetlensége esetén az alpolgármester, mindkettejük együttes tartós akadályoztatása, vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság Elnöke hívja össze. Tartós akadályoztatásnak minősül az éves rendes szabadság kiadásán kívüli, egymást követő 7 napot meghaladó távollét.
(2) A képviselő-testület ülésének összehívásáról szóló meghívót az ülés előtt minimum öt nappal korábban kell kiküldeni.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét, idejét,
b) a javasolt napirendi pontokat, azok előterjesztőit,
c) az előterjesztés formáját (szóbeli, vagy írásbeli),
d) az előre tervezhető zárt ülést,
e) a dátumot és az ülést összehívó nevét.
(4) A meghívóhoz csatolni kell az addig rendelkezésre álló írásbeli előterjesztéseket.
26. § (1) A meghívót és annak mellékleteit a képviselő-testület, valamint a képviselő-testület bizottságának tagjai és más meghívottak elektronikus úton kapják meg.
(2) Írásos előterjesztés esetén kérésre térítésmentes példányt kapnak a rendelet 28. § (1) bekezdésében felsoroltak.
27. § (1) Soron kívüli ülés abban az estben tartható, ha a napirend tárgyalása nem halasztható a soron következő munkaterv szerinti ülés idejére.
(2) A képviselő-testület ülése soron kívüli ülés a 25. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérően rövid úton (szóban, telefonon, elektronikus úton) is összehívható.
(3) Rövid úton történő összehívás esetén tájékoztatni kell a képviselőket az összehívás okáról és a javasolt napirendekről.
28. § (1) A képviselő-testületi ülésekre meg kell hívni a képviselő-testület tagjait és a 11. §-ban felsoroltakat.
(2) Az képviselő-testület tagjai egyéb jogosítványaikon túl szavazati joggal, az egyéb meghívottak tanácskozási joggal rendelkeznek.
14. Az előterjesztés és az előterjesztés rendje
29. § (1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület, valamely bizottság, a polgármester, vagy valamely képviselő által a munkatervben szereplő előzetesen javasolt:
a) rendelet-tervezet,
b) határozati javaslat,
c) beszámoló,
d) tájékoztató.
(2) A képviselő-testülethez előterjesztést nyújthatnak be:
a) a polgármester és az alpolgármester,
b) a képviselők,
c) a bizottságok,
d) a jegyző,
e) önkormányzat által alapított költségvetési szerv vezetője,
f) az önkormányzat által alapított gazdasági társaság tagi képviselője,
g) nemzetiségi ügyekben a települési nemzetiségi önkormányzat,
h) akit a polgármester felkér.
(3) Az írásosos előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztő megnevezését,
b) az előterjesztés készítőjét,
c) az előterjesztés tárgyát,
d) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
e) a döntési javaslatok indokait,
f) a határozati javaslatot, illetve a rendelet tervezetét,
g) a végrehajtásért, illetve az ellenőrzésért felelős megnevezését,
h) a végrehajtás határidejét.
(4) Tájékoztató és beszámoló határozati javaslat nélkül is előterjeszthető.
(5) Abban az esetben, ha a benyújtandó előterjesztés témája valamely bizottság feladatkörébe tartozik az csak az érintett bizottság előterjesztésében, vagy véleményével ellátva kerülhet a képviselő-testület elé.
(6) Nemzetiségi ügyekben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény szerinti véleményezési és egyetértési jogot a képviselő-testület az erre irányuló kérelem beérkezését követő rendes ülésén gyakorolja.
30. § (1) Kötelezően írásos előterjesztést kell készíteni, ha annak tárgya:
a) önkormányzati rendeletalkotás,
b) az önkormányzat szervezeti és működési rendjét érinti,
c) helyi népszavazás, népi kezdeményezés,
d) az önkormányzat gazdasági programjának, fejlesztési tervének elfogadása,
e) fejlesztési koncepciók, településfejlesztési, településrendezési, településszabályozási ügy,
f) az önkormányzat tulajdonával, vagyonával kapcsolatos,
g) önkormányzati vállalkozásával kapcsolatos ügy,
h) hitelfelvétel,
i) személyi ügy,
j) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó polgári jogi ügylet,
k) önkormányzati társulásokkal kapcsolatos ügy,
l) önkormányzati intézmények alapítása, átszervezése, megszüntetése.
(2) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztést a polgármesternél az ülést megelőzően 6 nappal írásban vagy elektronikusan kell benyújtani.
31. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül az olyan – az ülés meghívójában nem szereplő írásos előterjesztés, melyet annak előterjesztője a 30. § (2) bekezdésében meghatározott időpontot követően, de az ülést megelőző utolsó munkanap 12.00 óráig nyújt be papír alapon, vagy elektronikus úton.
(2) Sürgősségi indítványt nyújthatnak be:
a) a polgármester, alpolgármester,
b) a bizottságok elnökei,
c) a képviselők,
d) a jegyző.
(3) A sürgősségi indítványt a polgármesterhez kell benyújtani az (1) bekezdésben meghatározottak szerint.
(4) A sürgősségi indítvány elfogadásáról és napirendre vételéről a képviselő-testület az ülés napirendjének megszavazása előtt szavazással dönt.
32. § A képviselő-testület zárt ülésének előterjesztései, egyéb anyagai:
a) a polgármesternek,
b) az alpolgármesternek,
c) a képviselő-testület tagjainak,
d) a jegyzőnek,
e) a napirendi pontot tárgyaló bizottságok nem képviselő tagjainak,
f) a Fejér Vármegyei Kormányhivatal vezetőjének
adhatók át.
15. A képviselő-testület ülése
33. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester, együttes tartós akadályoztatásuk esetén, vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság elnöke vezeti. Tartós akadályoztatásnak minősül az éves rendes szabadság kiadásán kívüli, egymást követő 7 napot meghaladó távollét.
(2) A polgármester az ülés megnyitása után:
a) megállapítja, hogy az ülés szabályszerűen került-e összehívásra,
b) a jelenléti ív alapján megállapítja az ülés határozatképességét,
c) javaslatot tesz az ülés napirendjére, amelyről a képviselő-testület dönt.
(3) A képviselő-testület határozatképességére és a javaslat elfogadásához szükséges szavazatok számára az Mötv. 47. § (1)–(2) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
(4)2 Határozatképtelenség esetén a képviselő-testület ülését nyolc napon belüli időpontra változatlan napirenddel újra össze kell hívni.
(5) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - valamennyi ügyben döntést hozhat.
(6) A polgármester az (5) bekezdés szerint meghozott döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(7) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, –az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével– olyan a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ügyben hozhat döntést, amely kiadást növelő hatással nem jár.
(8) A képviselő-testület ülésének napirendjét, eltérő javaslat hiányában a következő sorrendben kell megtárgyalni:
a) a polgármester két ülés között tett intézkedéséről, valamint egyéb eseményekről szóló tájékoztatója, a polgármester tájékoztatója a lejárt határidejű határozatokról, és beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről
b) rendeletalkotásra irányuló előterjesztések,
c) határozati javaslatot tartalmazó előterjesztések,
d) tájékoztatók,
e) egyéb javaslatok, interpellációk, kérdések, közérdekű bejelentések.
(9) A polgármester a képviselő-testület ülésének elhúzódása esetén vagy a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakítja, és tárgyalási szünetet rendelhet el. A napirend pont tárgyalása során a polgármester bármelyik képviselő kérésére tárgyalási szünetet rendelhet el.
(10) Szünet után a polgármester ismételten megállapítja az ülés határozatképességét
(11) Valamennyi napirendi pont megtárgyalását követően a polgármester az ülést bezárja.
16. A vita
34. § (1) A polgármester a napirendi pontok sorrendjében minden előterjesztés és a hozzá kapcsolódó döntési javaslat felett köteles vitát nyitni.
(2) Minden napirendnél elsőként az adott napirendi pont előterjesztőjét, őt követően pedig annak a bizottságnak az elnökét, távollétében a bizottság tagját illeti meg a szó, mely az adott napirendet bizottsági ülésen előzetesen tárgyalta.
(3) Írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítés tehető, ha az új információt tartalmaz.
(4) A napirendhez való hozzászólásra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
(5) A vita lezárásáig az előterjesztő a javaslatot, a képviselő a módosító indítványát megváltoztathatja, a szavazás lezárásáig visszavonhatja.
(6) A polgármester szót ad:
a) a napirend előterjesztőjének, aki az elhangzott kérdésekre, hozzászólásokra választ ad,
b) a napirenddel kapcsolatban felmerülő ügyrendi kérdés esetén a képviselőnek.
(7) A polgármester szót adhat a képviselő-testület ülésén a kézfeltartással történő jelentkezést követően a megjelent hallgatóság tagjának, aki a napirendhez maximum 5 perc időtartamban szólhat hozzá.
35. § (1) A szavazás megkezdéséig bármelyik képviselő, a napirend előterjesztője javasolhatja a téma napirendről történő levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(2) A vita lezárását követően a polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. A képviselő-testület elsőként a vitában elhangzott kiegészítő, módosító, majd - azok elfogadásának hiányában - az előterjesztésben szereplő javaslatról hozza meg döntését.
(3) A polgármester minden szavazást követően megállapítja a szavazás eredményét és kimondja a képviselő-testület döntését.
(4) Érvényes döntéssel lezárt napirend ismételt tárgyalásakor az Mötv. 68. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
17. A tanácskozás rendje
36. § (1) A képviselő- testületi ülésen résztvevő képviselők, illetve minden jelen lévő személy köteles a tanácskozás rendjét fenntartani és méltóságát tiszteletben tartani.
(2) A polgármester gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.
(3) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében a polgármester:
a) a tárgytól eltérő vagy önmagát ismétlő felszólalót figyelmezteti,
b) rendreutasítja azt, aki a testületi ülés méltóságát vagy másokat sértő kifejezést használ, a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
c) rendzavarás esetén figyelmeztetésben részesíti a rendbontót,
d) amennyiben a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az ülést határozott időre félbeszakíthatja a jelenlévő képviselők többségének támogató szavazatával.
(4) Ha az ülés félbeszakad, az csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat. A félbeszakadt ülés miatt meg nem tárgyalt napirendi pontokat nyolc napon belül kell megtárgyalnia a képviselő-testületnek.
(5) A polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett – e rendeletben szabályozott – indokolt intézkedései ellen észrevételt tenni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
(6) A képviselő-testületi ülésen bármilyen címen jelenlévő meghívott, illetve érdeklődő által a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása a polgármester rendreutasítását vonja maga után.
18. A döntéshozatal és a szavazás
37. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárás lehetőségére az Mötv. 49. § (1)-(1a) bekezdéseiben foglaltak az irányadóak.
(2) Azt a képviselőt, aki a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettséget elmulasztja, a polgármester figyelmezteti.
(3) Abban az esetben, ha képviselő személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségének teljesítését három alkalommal megszegi, a havi tiszteletdíj legfeljebb 25 %-ának mértékéig bírsággal sújthatja.
38. § (1) A képviselő-testület önkormányzati rendeletet alkot és határozatot hoz. A képviselő-testület döntéseit szavazással hozza
(2) Szavazni csak személyesen lehet.
(3) A szavazás nyíltan vagy titkosan történik. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.
(4) A szavazás – a név szerinti szavazás kivételével – kézfelemeléssel történik. A képviselők az „igen”, „nem”, „tartózkodik” szavazati formára feltett kérdésre történő kézfelemeléssel szavaznak.
(5) Minősített többség az Mötv. 50. §-ában foglaltakon túl az alábbi ügyek eldöntéséhez szükséges:
a) fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi eljárás során határozathozatal,
b) hitelfelvétel,
c) a polgármester, alpolgármester, képviselő jogállásával kapcsolatban felmerült kérdések,
d) az önkormányzat törzsvagyonával, egyéb ingatlanvagyonával való rendelkezés,
e) díszpolgári cím, kitüntetés adományozása,
f) titkos szavazás elrendelése,
g) helyi népszavazás elrendelése.
39. § (1) A képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor azt jogszabály kötelezően előírja.
(2) A képviselő-testület minősített többséggel rendelhet el titkos szavazást az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben az Mötv. 48. § (4) bekezdése szerint.
(3) A titkos szavazás szavazólapon történik, amelyet az önkormányzat bélyegzőjével kell ellátni.
(4) Érvényesen szavazni csak a szavazólapon szereplő jelölt(ek)re, döntési alternatívákra lehet.
(5) Igen szavazatnak a jelölt(ek) nevének, illetve a döntési alternatívának a neve mellett, alatt, felett elhelyezett körben, egymást metsző két vonallal lehet.
(6) A szavazáshoz tollat kell használni.
(7) Érvénytelen a szavazat; ha:
a) nem hivatalos – bélyegzőlenyomat nélküli – szavazólapon adták le,
b) ceruzával töltötték ki a szavazólapot,
c) nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy a képviselő kire, illetve milyen döntési alternatívákra szavazott,
d) a szavazó képviselő a megválaszthatónál több jelölt nevét, illetve több döntési alternatívát jelölt meg a szavazólapon.
40. § (1) A titkos szavazás lebonyolítását a képviselő-testület által esetenként megválasztott, 3 tagból álló bizottság bonyolítja le.
(2) Az eseti bizottság megállapítja a titkos szavazás eredményét, melyről tájékoztatja a képviselő-testületet. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül.
(3) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:
a) a szavazás helyét és időpontját,
b) a szavazás során hozott határozatokat, fontosabb eseményeket,
c) a szavazás eredményét.
(4) A jegyzőkönyvet az eseti bizottság szavazás lebonyolításában résztvevő tagjai aláírásukkal hitelesítik.
(5) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv a képviselő-testületi jegyzőkönyv mellékletét képezi.
41. § (1) Az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglaltak szerint név szerinti szavazás tart, továbbá név szerinti szavazást rendel el a (2) bekezdésében foglalt esetekben, amelyről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) Név szerinti szavazást kell elrendelni:
a) törvény által elrendelt esetekben,
b) önkormányzati rendelet alkotáskor,
c) önkormányzat tulajdonában lévő ingatlan értékesítésekor.
(3) Név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ABC sorrendben kell a polgármesternek felolvasni. A jegyző a szavazatot a névsoron rögzíti, a szavazatokat összeszámolja, és az ülés vezetője megállapítja a szavazás eredményét. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz csatolni kell.
(4) A képviselők az „igen” „nem”, illetve a „tartózkodom” szavak érthető kimondásával szavaznak.
42. § (1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő,
d) a képviselő-testület bizottsága,
e) a jegyző.
(2) A rendelet szakmai előkészítése minden esetben a jegyző feladata. Ennek során feladatai a következők:
a) minden olyan előkészítő munka elvégzése és elvégeztetése, beleértve az előzetes és utólagos hatásvizsgálat lefolytatását és az indokolás elkészítését is, amely lehetővé teszi, hogy a képviselő-testület elé döntésre alkalmas anyag kerüljön, ennek során szükség szerint gondoskodik a rendelet-tervezet társadalmi egyeztetésre bocsátásáról,
b) a közreműködők között a munka elosztása,
c) a tervezetek bizottsági véleményeztetéséről és az észrevételek feldolgozásáról való gondoskodás,
d) az elvi célkitűzések érvényesítésének, a vitás kérdések megfelelő szintű eldöntésének biztosítása,
e) az érintett társszervekkel való koordináció,
f) az adminisztrációs munka megszervezése,
g) a tervezet képviselő-testület előtti megvitatásában való részvétel.
(3) A rendelet-tervezetet a tárgy szerint érintett bizottság elnöke, a polgármester vagy a jegyző – a bizottsági vélemény ismertetésével – terjeszti a képviselő-testület elé.
(4) A hivatal az önkormányzati rendeletekről évenként elkülönítetten nyilvántartást vezet.
43. § (1) A képviselő-testület által elfogadott határozatot a jegyzőkönyv elkészítését követő öt napon belül meg kell küldeni a végrehajtásért felelősnek és az érintettek tudomására kell hozni.
(2) A hivatal a képviselő-testület által elfogadott határozatokról évenként elkülönítetten nyilvántartást vezet.
19. A testületi ülés jegyzőkönyve
44. § (1) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésben foglaltakon túl tartalmazza:
a) a távol maradt képviselők nevét, annak megállapítását, hogy igazoltan vagy igazolatlanul van-e távol, és azt, ha távolmaradását nem jelezte,
b) napirendi pontonként az előterjesztők nevét,
c) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, az azokra adott válaszokat, határozatokat,
d) a képviselő kérésére véleményének rögzítését,
e) aláírásokat, dátumot, és a képviselő-testület bélyegzőjének lenyomatát.
(2) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:
a) a képviselő-testületi ülés meghívóját,
b) jelenléti ívet,
c) az előterjesztéseket,
d) a bizottsági javaslatokat, ha azokat a jegyzőkönyv nem tartalmazza,
e) a név szerinti esetén a szavazásról készült névsort,
f) titkos szavazás esetén a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet,
g) a képviselő kérésére az írásban benyújtott hozzászólásokat,
h) a rendelet, valamint a határozattervezeteket egy – egy példányban,
i) a jegyző által benyújtott törvényességi észrevételt,
j) az elfogadott, a polgármester és a jegyző saját kezű aláírásával ellátott rendeletet.
(3) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékleteivel együtt a hivatal kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek beköttetéséről és zárt helyen történő tárolásukról.
(4) A választópolgárok a képviselő-testületi előterjesztéseket és az ülések jegyzőkönyveit – a zárt ülés kivételével – az önkormányzat honlapján elektronikus formában, ügyfélfogadási időben a jegyző irodájában tekinthetik meg.
20. Kérdések, interpellációk
45. § (1) A képviselőt megilleti a kérdezés joga és az interpellációs jog.
(2) Kérdés: önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, tudakozódás.
(3) Interpelláció: problémafeltáró, mulasztásra, helytelen gyakorlatra felhívó, panasz orvoslását kérő felvetés.
(4) A Képviselők kérdéseiket, interpellációjukat a napirendek megtárgyalása után terjeszthetik elő vagy írásban nyújthatják be.
(5) A testületi ülés előtt benyújtott kérdéseket, interpellációkat a polgármester ismerteti a képviselőkkel.
(6) Amennyiben a kérdés, interpelláció tárgya az ülést megelőzően legalább 5 nappal ismeretes, akkor az ülésen válaszolni kell arra.
46. § (1) A képviselő-testület döntése alapján a kérdésekre, interpellációkra írásban is történhet válaszadás.
(2) Az írásos válaszadás esetén a választ a kérdező részére kell megadni, illetve annak másolatát meg kell küldeni a képviselőknek.
(3) Az interpellációra adott válasz elhangzása után - az írásban adott válasz esetében a következő testületi ülésen - az interpelláló képviselőnek 3 perces viszontválaszra van joga. Ennek keretében nyilatkozik arról, hogy a választ elfogadja-e, amennyiben az interpelláló képviselő a választ nem fogadja el, annak elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Az interpelláló képviselő választ elfogadó nyilatkozata testületi döntést nem igényel.
(4) A válasz el nem fogadása esetén a képviselő-testület az illetékes bizottsághoz utalja az adott ügyet kivizsgálás végett, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
(5) A képviselő-testület a vizsgálattal megbízhatja:
a) polgármestert,
b) bizottságát,
c) a tanácsnokot.
(6) Zárt ülésen tárgyalt napirendet, személyiségi jogokat, üzleti érdekeket érintő interpellációra a válasz kizárólag írásban adható meg.
21. Az önkormányzati képviselők
47. § (1) A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A képviselők jogaira az Mötv. 32. §-ában foglaltak az irányadóak.
(3) A képviselő az önkormányzati képviselők, a bizottsági elnöknek és tagnak, továbbá a tanácsnoknak járó tiszteletdíj és természetbeni juttatás meghatározásáról szóló 15/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet szerinti tiszteletdíjra jogosult.
48. § (1) A képviselő az Mötv. 32. §-ában meghatározott kötelezettségein túl köteles:
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,
b) rendszeresen kapcsolatot tartani a választókkal, a lakosság közösségeivel,
c) testületi vagy bizottsági ülésről történő távolmaradását írásban, vagy telefonon, vagy szóban, vagy elektronikus formában előzetesen jelezni a polgármesternek,
d) a képviselői minőségében megszerzett vagy tudomására jutott információt megőrizni, azt saját maga és más előnyére, illetve hátrányára nem használhatja fel,
e) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,
f) felkérés esetén részt venni a testületi ülések előkészítésében.
(2) Az a képviselő, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a képviselő-testület üléséről előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távol marad, és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki, igazolatlanul távollevőnek minősül.
22. Tanácsnok
49. § (1) A képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára a képviselők közül tanácsnokot, tanácsnokokat választhat.
(2) A tanácsnok megbízatása - a feladat jellegétől függően - szólhat határozott, vagy határozatlan időre. A határozatlan időre szóló tanácsnoki megbízás megszűnik:
a) a tanácsnoki tisztségről történő lemondással,
b) a tanácsnoki tisztség képviselő-testület általi visszavonásával, vagy
c) a képviselő megbízatása megszűnésével.
(3) A tanácsnok a képviselő-testület által megválasztásakor meghatározott feladatkör koordinációját és szervezését látja el.
(4) A tanácsnok a képviselő-testület által kapott megbízatása alapján végzett feladatok elvégzéséről évente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(5) A tanácsnok az önkormányzati képviselők, a bizottsági elnöknek és tagnak, továbbá a tanácsnoknak járó tiszteletdíj és természetbeni juttatás meghatározásáról szóló 15/2019. (X. 30.) önkormányzati rendelet szerinti tiszteletdíjra jogosult.
(6) A megválasztott tanácsnokokat a 9. melléklet tartalmazza.
23. A képviselő-testület bizottságai
50. § (1) A bizottságok 16. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott átruházott hatáskörein felüli egyéb feladatait, és azokat az előterjesztéseket, amelyeket a bizottság nyújthat be, és amelyek bizottsági állásfoglalással nyújthatók be a 2. melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület a polgármester, az alpolgármester, az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatai, továbbá a képviselők összeférhetetlenségének és méltatlanságának vizsgálatával kapcsolatos feladatok ellátására a Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi, Vagyonnyilatkozati Bizottságot hatalmazza fel.
51. § (1) A bizottság működésének részletes szabályait maga állapítja meg az Mötv. 60. § -ban foglaltak, valamint e rendeletben foglaltak figyelembe vételével.
(2) A bizottság ülését az elnök hívja össze a képviselő-testület összehívására vonatkozó szabályok szerint.
(3) A bizottság ülését az elnök vezeti, távolléte esetén a bizottság egy képviselő tagja.
(4) A bizottság jegyzőkönyvére a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(5) A bizottság tagjai kötelesek a tudomásukra jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettségük bizottsági tagságuk megszűnése után is fennáll.
52. § (1) Az ideiglenes bizottság határozott ideig vagy meghatározott feltétel bekövetkeztéig tart.
(2) Az ideiglenes bizottság részletes feladatait a képviselő-testület határozza meg.
(3) Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó szabályok az irányadóak.
24. A polgármester
53. § (1) A polgármester tisztségét főállásban látja el.
(2) A polgármesternek a képviselő-testület, a bizottságok működésével és az egyes társadalmi csoportokkal összefüggő feladatai különösen:
a) segíti a képviselők és a bizottságok munkáját,
b) szervezi a községfejlesztési és közszolgáltatásokat,
c) együttműködik a társadalmi szervezetekkel,
d) ápolja az önkormányzat hazai és nemzetközi kapcsolatait.
54. § (1) A polgármester a hivatal hivatalos helyiségében rendszeres időközönként fogadónapot tart. A fogadónapot igény szerint kell megszervezni. A pontos időpont egyeztetése és a megszervezés a hivatal feladata.
(2) A polgármester illetményére és egyéb juttatásaira a Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság tesz javaslatot.
25. Az alpolgármester
55. § (1) A képviselő-testület tagjai közül 1 fő alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával és az általa meghatározott munkarendben látja el feladatait.
(4) Az alpolgármester a hivatal hivatalos helyiségében rendszeres időközönként fogadónapot tart. A fogadónapot igény szerint kell megszervezni. A pontos időpont egyeztetése és a megszervezés a hivatal feladata.
26. A jegyző és a hivatal
56. § (1) A jegyző jogállására és feladataira az Mötv. 81. § (1)–(4) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
(2) A jegyző az (1) bekezdésben foglaltakon túl:
a) javaslatot tesz a polgármesternek a hivatal szervezeti és működési rendjének meghatározására,
b) ellátja a közigazgatási tevékenység korszerűsítésével és fejlesztésével összefüggő feladatokat,
c) gondoskodik a hivatali dolgozók rendszeres továbbképzéséről,
d) rendszeresen ügyfélfogadást tart,
e) a képviselő-testület ülésén szóban, azon kívül írásban jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és polgármesternek, ha döntésük, működésük során jogszabálysértést tapasztal.
(3) A polgármester a jegyző javaslatára aljegyzőt nevezhet ki.
57. § (1) A jegyzőt akadályoztatása esetén az aljegyző, az aljegyzői tisztség betöltetlensége esetén a munkaköri leírásában kijelölt igazgatási ügyintéző helyettesíti.
(2) A jegyző és az (1) bekezdés szerinti helyettese együttes távolléte esetén a jegyző által megbízott köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.
(3) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére, a polgármester – legfeljebb hat hónap időtartamra – a közszolgálati tisztviselők képesítési előírásairól szóló 29/2012. (III.7.) Korm. rendelet szerinti felsőfokú végzettségű köztisztviselőt nevez ki a jegyzői feladatok ellátására.
58. § (1) A képviselő-testület önálló, egységes hivatalt hoz létre az önkormányzat működésével, valamint a közigazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására. A hivatal önállóan gazdálkodó költségvetési szerv.
(2) A hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A képviselő-testület a jegyző előterjesztése alapján meghatározza a hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét. A hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát a képviselő-testület határozattal fogadja el.
27. Záró rendelkezések
59. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
60. §3
1. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. a helyi címer használatának engedélyezéséről,
2. az üzletek éjszakai zárva tartása ideje alóli felmentésről,
3. a forgalomszabályozási jellegű intézkedésekről, korlátozások alól felmentésről (behajtási engedély),
4. a tulajdonost megillető jognyilatkozatok megtételéről - így különösen tulajdonosi hozzájárulás kiadása, építési eljárás kezdeményezése, megállapodáson alapuló megtétele, szolgalmi jog létesítése és terhelési tilalmak bejegyzésének kezdeményezéséről, elidegenítési és terhelési tilalmak törlésének engedélyezéséről, a további megterheléshez történő hozzájárulás megadásáról, megtagadásáról,
5. dönt a közútkezelői hozzájárulások kiadásáról
6. önkormányzati követelésről történő lemondásról 50 000 Ft-ig terjedő értékhatárig,
7. az önkormányzat ideiglenesen szabaddá váló pénzeszközeinek hasznosításáról,
8. közterület-használati engedélyek kiadásáról.
9. települési támogatás maximum 20 000 Ft-ig terjedő megállapításáról krízishelyzet esetén.
10. Dönt az önkormányzat tulajdonában álló víziközmű-hálózathoz történő utólagos csatlakozás iránti kérelmekről a vonatkozó önkormányzati rendeletben foglaltak alapján.
11. Dönt az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról szóló 15/2015. (XI.11.) Önkormányzati rendelet 5. § (1) bekezdésében meghatározott egyedi kérelemről.
2. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. A képviselő-testület által a Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottságra ruházott hatáskörök:
1.1. Kezeli és nyilvántartja az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatait.
1.2. Vizsgálja és javaslatot tesz a képviselő-testület felé a képviselői összeférhetetlenség ügyében.
1.3. Javaslatot tesz a polgármester illetményére, jutalmára, továbbá az önkormányzati képviselők tiszteletdíjának emelésére, csökkentésére.
2. A Pénzügyi, Fejlesztési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság egyéb feladat- és hatásköre az önkormányzat gazdálkodásával, pénzügyi alapjaival és költségvetésével kapcsolatban:
2.1. Véleményezi a pénzügyi jellegű belső ellenőri jelentéseket. Szükség szerint további intézkedéseket javasol a képviselő-testületnek.
2.2. A képviselő-testület által meghatározott ellenőrzési feladatokat ellátja.
2.3. Véleményezi a rövid- és hosszú lejáratú hitelek felvételére kidolgozott javaslatot.
2.4. Javaslatot tehet az önkormányzat vagyongazdálkodásának racionálizálása és fejlesztése érdekében.
2.5. Véleményezi az éves költségvetési rendelet tervezetét, közreműködik annak elkészítésében.
2.6. Ellenőrzi az elfogadott éves költségvetés pénzügyi végrehajtását a polgármesteri hivataltól kapott jelentések alapján.
2.7. Részt vesz a gazdasági program kidolgozásában és nyomon követi annak megvalósulását.
2.8. Véleményezi az éves zárszámadási rendelet tervezetét, közreműködik annak elkészítésében.
2.9. Áttekinti az ellenőrzés tapasztalatait a helyi adók tekintetében.
2.10. A saját bevételek és a vagyonváltozás alakulását figyelemmel kíséri és értékeli.
2.11. Véleményezi beszerzési szabályzat szerint hatáskörébe tartozó ajánlatkérések körében beérkezett ajánlatokat és döntésre vonatkozó javaslatot tesz a képviselő-testületnek.
2.12. Véleményezi más bizottságok által tett, az önkormányzat költségvetését érintő döntési javaslatokat.
2.13. Javaslatot tesz az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok vagyontárgyak elidegenítése, hasznosítása körében.
2.14. Előkészíti és koordinálja a hatósági árak, az üzemeltetéssel összefüggő díjak (közüzemi díjak) és a szociális ellátással kapcsolatos térítési díjak megállapítását célzó döntéseket.
2.15. Véleményezi, és javaslatot tesz az éves pénzmaradvány felhasználására és felosztására, illetve az előirányzatok átcsoportosítására.
2.16. Javaslatot dolgoz ki – az érintett bizottságokkal közösen – önkormányzati vállalat, intézmény alapítására, átalakítására, korszerűsítésére vagy megszüntetésére.
2.17. Közreműködik a közbeszerzési törvény hatálya alá tartozó beszerzések feltételrendszerének meghatározásában, különös tekintettel a bírálati szempontrendszer és az alkalmassági kritériumok meghatározására, az önkormányzati érdek és a helyi gazdaságfejlesztési szempontok beszerzésekben történő érvényesítésére.
2.18. A polgármester tájékoztatása alapján folyamatosan nyomon követi az önkormányzati beruházások, és egyéb önkormányzati beszerzések tervezettnek megfelelő megvalósulását, véleményezi a (tervezett) projekteket.
2.19. Koordinálja és véleményezi Nagyvenyim Nagyközség gazdaság- és településfejlesztési stratégiájának tervezetét. Figyelemmel kíséri annak megvalósítását, szükség szerint javaslatot tesz annak módosítására.
2.20. Részt vesz az önkormányzati és a településen működő további, fejlesztési tevékenységet végző szervezetekkel történő kapcsolatban.
2.21. Véleményezi a települési stratégiákhoz illeszkedő pályázati lehetőségeket, javaslatot tesz az azokon való részvételre, részt vesz ezek előkészítésében.
2.22. Véleményezi a bizottság tárgykörébe tartozó civil szervezetekkel kapcsolatos helyi önkormányzati rendelet-tervezeteket, részt vesz az előkészítő tevékenységben, módosító javaslatok kidolgozásában.
2.23. Véleményezi a pályázati felhívást és javaslatot tesz a civil szervezetek által benyújtott pályázatok elbírálásában.
3. Azon önkormányzati ügyek, amelyek csak a bizottság véleményével tárgyalhatók:
3.1. önkormányzat éves költségvetésével kapcsolatos rendelet-tervezet,
3.2. az önkormányzat zárszámadásáról szóló rendelet-tervezet,
3.3. önkormányzat vagyonát érintő kérdések eldöntéséhez,
3.4. hitel felvételhez,
3.5. helyi adókkal kapcsolatos rendelet-tervezet, egyéb beszámolók, tájékoztatók megvitatása,
3.6. gazdaság- és településfejlesztési stratégia
3.7. közbeszerzési eljárás megindítása.
4. A képviselő-testület által az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottságra átruházott hatáskörök:
4.1. dönt települési támogatási ügyekben, kivéve a polgármester és a képviselő-testület hatáskörébe tartozó eseteket,
4.2. dönt a beérkezett Bursa Hungarica ösztöndíj pályázatokról,
4.3. dönt a tűzifa támogatásról.
5. Az Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság feladat és hatásköre:
5.1. Javaslatot tesz, megvitatja a szociális tárgyú önkormányzati rendeleteket, illetve javaslatot tesz azok módosítására.
5.2. Előkészíti a képviselő-testület hatáskörébe tartozó, a gyermekek védelmével összefüggő döntéseket. Megvitatja a gyermekek védelmével kapcsolatos önkormányzati rendeleteket, azok módosításait.
5.3. Figyelemmel kíséri a bizottság tárgyköréhez tartozó önkormányzati rendeletek hatályosulását.
5.4. Figyelemmel kíséri az önkormányzat kötelező feladatai körébe tartozó, egészségügyi alapellátás helyzetét, annak személyi és tárgyi feltételeit. Javaslatot tesz az alapellátását érintő problémák megoldására.
5.5. Kidolgozza, szükség szerint aktualizálja a település Egészségfejlesztési stratégiáját. Együttműködik és kapcsolatot tart a szociális jellegű tevékenységet végző szervezetekkel.
5.6. Javaslatot tesz a bizottság elé tárt a feladatkörébe tartozó pályázatokon való részvétel körében.
5.7. Rendszeres kapcsolatot tart a gyermekintézményekkel és a Család- és Gyermekjóléti Szolgálattal.
5.8. Figyelemmel kíséri a nagyvenyimi ifjúság, egészségvédelmi, szociális, környezetvédelmi, sport, közéleti aktivitási, szórakozási helyzetét, a hátrányos helyzetű fiatalok életkörülményeit. Részt vesz az ezekkel kapcsolatos döntések előkészítésében.
5.9. Véleményezi a nevelési intézmény vezetői álláshelyére kiírt pályázatot.
5.10. Véleményezi a nevelési intézmény által készített szabályzatokat, programokat.
6. Azon önkormányzati ügyek, amelyek csak a bizottság véleményével tárgyalhatók:
6.1. települési támogatásról szóló rendelet-tervezet,
6.2. egészségügyi alapellátást érintő előterjesztések, szerződések,
6.3. egészségfejlesztési stratégia,
6.4. nevelési intézmények vezetői pályázatainak véleményezése
6.5. átfogó értékelés a gyermekvédelmi és gyámhatósági munkáról.
3. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. a házszám megállapításról.
4. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
|
TEÁOR szám |
Megnevezése |
|---|---|
|
8411 |
Általános igazgatás |
|
3700 |
Szennyvíz gyűjtése, kezelése |
|
6820 |
Saját tulajdonú, bérelt ingatlan bérbeadása, üzemeltetése |
|
7311 |
Reklámügynöki tevékenység |
|
8699 |
M.n.s. egyéb humánegészségügyi ellátás |
|
8123 |
Egyéb takarítás |
|
9630 |
Temetkezés, temetkezést kiegészítő szolgáltatás |
|
Korm.funkció száma |
Megnevezése |
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános |
|
013320 |
Köztemető-fenntartás és -működtetés |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos |
|
013370 |
Informatikai fejlesztések, szolgáltatások |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
|
042180 |
Állat-egészségügy (kivéve kóbor állatokkal kapcsolatos feladatok) |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|
047120 |
Piac üzemeltetése |
|
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
|
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
|
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
063080 |
Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése |
|
064010 |
Közvilágítás |
|
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
|
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|
072312 |
Fogorvosi ügyeleti ellátás |
|
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
|
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
|
074040 |
Fertőző megbetegedések megelőzése, járványügyi ellátás |
|
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
082091 |
Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|
082092 |
Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|
083030 |
Egyéb kiadói tevékenység |
|
086030 |
Nemzetközi kulturális együttműködés |
|
091140 |
Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai |
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
|
104031 |
Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása |
|
104042 |
Család és gyermekjóléti szolgáltatások |
|
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|
107051 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
|
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
|
016040 |
Nemzetpolitikai tevékenység igazgatása és támogatása |
|
042181 |
Kóbor állatokkal kapcsolatos feladatok |
5. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. Jogi személyiségű önkormányzati társulások: Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás, 8154 Polgárdi, Batthyány u. 132. (a Társulási Megállapodásban körülírt integrált szilárdhulladék-gazdálkodási feladatok ellátására, valamint az ennek megvalósítását szolgáló közös pénzalap létrehozására irányuló átruházott hatáskörben)
2. Természetes és jogi személyekkel megkötött szerződések, megállapodások:
2.1. Háziorvosi ellátás:
a) UNI-MED Bt., 2421 Nagyvenyim, Földvári u. 30.
b) dr. Reiter és Társa Bt., 2428 Kisapostag, Váci M. u. 15.
2.2. Fogorvosi ellátás: Dr. Skrek János ev., székhelye: 2421 Nagyvenyim, Széchenyi u. 21.
2.3. Víz- és szennyvízcsatorna hálózat üzemeltetése: Nemzeti Vízművek Zrt. 1118 Budapest, Homonna u. 2-4.
2.4. Nem közművel összegyűjtött szennyvíz gyűjtése és elszállítása: Mezőföldvíz Kft., 7030 Paks, Kölesdi u. 46.
2.5. Jogi képviselet: Dr. Borbás Péter ügyvéd
2.6. Temető üzemeltetése: Dunaújvárosi Kegyelet Kft., 2400 Dunaújváros, Temető u. 60.
2.7. Közvilágítás:
2.7.1. villamos energia vásárlás: Audax Renewables Kft., 1139 Budapest, Fiastyúk utca 4-8
2.7.2. rendszerhasználat és karbantartás: E.ON Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt., 7626 Pécs, Búza tér 8/a
2.8. Rovar és rágcsálóírtás: Fedóra-Plus Kft. 2400 Dunaújváros, Akácfa utca 17.
2.9. Iskolai gyermekétkeztetés: Hungast Mecsek Kft. 1119 Budapest, Fehérvári út 85.
2.10. Népkonyha üzemeltetése: Baptista Szeretetszolgálat Országos Szociális Segítő Központ, 1143 Budapest, Semsey Andor utca 25. I. emelet
6. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. Háziorvosi alapellátás körébe nem tartozó vérvétel és EKG szolgáltatás
2. Közfoglalkoztatás
3. Sportöltöző és sportpálya fenntartása közüzemi díjak és internetszolgáltatás rendezése útján
4. Településközponti sportlétesítmények munkaidőn kívüli, hétvégi felügyeletének biztosítása
5. Karácsonyi Rewin ajándék utalvány nyújtása
6. Karácsonyi ajándékcsomag szociális szempontból rászoruló gyermekek részére
7. Tanyagondnoki szolgáltatás
8. Költségvetési törvény rendelkezései szerint adható szociális célú tüzelőanyag biztosítása
9. Tűzifa támogatás
10. Bursa Hungarica felsőoktatási ösztöndíjprogramban való részvétel
11. Államháztartáson kívüli szervezetek, civil szervezetek, helyi önszerveződő közösségek részére a költségvetésből, pályázati úton támogatás nyújtása
12. Bartók Kamaraszínház támogatása az „Ezüst-zsöllye” program keretében
13. Mi újság Nagyvenyimen című helyi újság kiadása
14. Nyári diákmunka programban való részvétel
15. Külföldi partnerségi kapcsolat (Altomünster és Egeres települések)
16. Helyi termelői piac üzemeltetése
7. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. Pénzügyi, Fejlesztési, Költségvetési, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozati Bizottság
1.1. Elnök: Kegyes Lászlóné
1.2. Tagok: Csizmadia György, Raufné Isztli Zita Edit
1.3. Külsős tag: Schneider Vilmos Mihály
2. Egészségügyi, Szociális és Humán-erőforrás Bizottság
2.1. Elnök: dr. Zseli József Géza
2.2. Tagok: Kovács Gábor
2.3. Külsős tag: Both Ilona
8. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. Polgármester: Vargáné Kaiser Katalin
2. Alpolgármester: Kuminka József
3. Képviselők:
3.1. Csizmadia György,
3.2. Kegyes Lászlóné,
3.3. Kovács Gábor,
3.4. Kuminka József,
3.5. Raufné Isztli Zita Edit,
3.6. Dr. Zseli József Géza
9. melléklet a 13/2025. (VI. 24.) önkormányzati rendelethez
1. Kegyes Lászlóné nemzetközi kapcsolatokért felelős tanácsnok
2. Csizmadia György területfejlesztési, településüzemeltetési és környezetvédelemért felelős tanácsnok
A [2] preambulumbekezdés a Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.
A 33. § (4) bekezdése a Nagyvenyim Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 20/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.
A 60. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.