Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (II. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 04. 01

Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2024. (II. 15.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.04.01.
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
I. Általános Indokolás
A Csodaszarvas Bölcsőde szolgáltatói nyilvántartásba történő bejegyzése várhatóan 2024. március 31. napjáig lezárul és a bölcsőde áprilisban megkezdheti a működését. A működéshez az ellátás biztosításának helyi szabályait rendeletben szükséges meghatározni.
Etyek Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete valamennyi, általa biztosított személyes gondoskodási formát a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendeletében szabályoz, így az új intézmény által nyújtott bölcsődei ellátás szabályait is – különös tekintettel az ellátás térítési díjára – itt indokolt rögzíteni.
A gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) szerint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért valamint a gyermekétkeztetésért térítési díjat kell fizetni, melynek összegét a fenntartó határozza meg. A vonatkozó rendelkezések szerint bölcsőde esetében az intézményi térítési díjat külön kell meghatározni a gyermekek gondozására, nevelésére, nappali felügyeletére és a velük történő foglalkozásra (a továbbiakban együtt: gondozására), valamint külön a gyermekétkeztetésre.
A bölcsődéskorú kisgyermekek élelmezése rendkívül szigorú szabályok szerint történik, melynek részleteit a közétkeztetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokról szóló 37/2014. (IV. 30.) EMMI rendelet tartalmazza. A rendelet 5. § (2) bek. értelmében bölcsőde esetén a közétkeztető az előírt napi energiaszükséglet 75%-át napi két fő- és két kisétkezéssel köteles biztosítani. Új intézményünk – akárcsak a Segítő Kéz Szociális Alapszolgáltató Intézményen belül működő családi bölcsődénk – nem rendelkezik főzőkonyhával, így a gyermekek étkeztetését vásárolt szolgáltatás útján tudjuk csak biztosítani. Tekintettel arra, hogy a gyermekétkeztetést jelenleg biztosító Nefelejcs Német Nemzetiségi Óvoda nem tudja ellátni egy ekkora intézmény kiszolgálását, pályázati felhívás került kiírásra bölcsődei közétkeztetési szolgáltatási szerződés megkötése céljából 2024. február 2. napján. A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 111. § b) pontja szerinti kivételi körre tekintettel lefolytatott egyszerű beszerzési eljárás – a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-ában rögzített előírásoknak való megfelelés érdekében – 2024. február 8. napjáig szóló határidővel került kiírásra. A felkért hat közétkeztető cég közül a Hungast Vital Kft. nyújtott be ajánlatot, mely megfelelt a pályázati felhívásban leírt valamennyi feltételnek. Az Ajánlattevő normál étkezés mellett rendelkezik a diétás étkeztetés biztosításához szükséges személyi és tárgyi feltételekkel is. A Hungast Vital Kft. ajánlatát az előterjesztés 2. sz. melléklete tartalmazza. Az ajánlatban mind a normál, mind a diétás étkezés kapcsán – a Gyvt. előírására tekintettel – feltüntetésre került a nyersanyagnorma. A vonatkozó rendelkezés szerint ugyanis a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összegeként kell meghatározni. Fentieknek megfelelően a rendelet az étkezés napi térítési díjait áfa nélkül tartalmazza, mely alapján az Intézményvezető – áfával növelt – személyi térítési díjat állapít meg az ellátás igénybevétele esetén.
A gondozás térítési díjának meghatározását a Gyvt. a gyermekétkeztetéstől eltérő szabályok szerint állapítja meg. A 147. § szerint a gondozás intézményi térítési díja a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás különbözeteként határozható meg. A Gyvt. szerint a szolgáltatási önköltséget a tárgyévre tervezett adatok alapján a tárgyév április elsejéig meg kell állapítani. A szolgáltatási önköltség év közben egy alkalommal korrigálható, ha azt a tárgyidőszaki folyamatok indokolják.
Előzőeknek való megfelelés érdekében a Bölcsőde intézményvezetője megküldte a tárgyévre tervezett számítása alapján az ellátás szolgáltatási önköltségét, melyet az előterjesztés 1. sz. melléklete tartalmaz. Az önköltség alapján a gondozás térítési díjának összege is kiszámításra került. A számítást a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvényben meghatározott támogatási összegek alapozzák meg.
Tekintettel arra, hogy a költségvetési támogatás mértékét kedvezőtlenül befolyásolja a tört évi működés és a csak szeptembertől várható teljes férőhelyszám feltöltés, a gondozás térítési díjának napi mértéke eléri egy piaci alapon működő bölcsőde térítési díját. Hangsúlyozva, hogy a rendelkezésére álló pénzügyi kereteken belül Önkormányzatunk a bölcsődei ellátás biztosításával enyhíteni kívánja a kisgyermekes családok terheit és hivatkozva a Gyvt. 147. § (4) bekezdésére, mely szerint a fenntartó az intézményi térítési díjat a fent leírt szabályok szerint kiszámított térítési díjnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja, a tervezet egy a piaci árnál lényegesen kedvezőbb árat tartalmaz. Az Intézmény zavartalan működtetése az önköltségszámításkor alapul vett költségvetési támogatással számolva és a rendelettervezet szerinti térítési díjbevételek mellett is biztosítható.
II. Részletes Indokolás
1. §-hoz
A rendelet bevezető részének módosítását tartalmazza.
2. §-hoz
Módosító és kiegészítő rendelkezést tartalmaz.
3. §-hoz
Módosító rendelkezést tartalmaz.
4. §-hoz
Módosító rendelkezést tartalmaz.
5. §-hoz
Kiegészítő rendelkezést tartalmaz.
6. §-hoz
Mellékletet érintő kiegészítő rendelkezést tartalmaz.
7. §-hoz
Hatályba léptető és hatályvesztő rendelkezést tartalmaz.
Előzetes hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (Jat.) 17. §-a alapján előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felmértük a szabályozás várható következményeit.
Hatásvizsgálati lap
1. Társadalmi hatások
A rendeletmódosítás kiemelt jelentőségű pozitív hatással van a kisgyermekes családok életére, hiszen az új intézmény által biztosított bölcsődei ellátás révén az édesanyák munkába való visszatérését nagymértékben segíti.
2. Gazdasági, költségvetési hatások
A rendeletmódosítás az önkormányzat költségvetési bevételit és kiadásait egyaránt jelentős mértékben megnöveli, azonban az Intézmény hosszútávú működése során az Önkormányzat terhei a gyermekétkeztetés költségvetési támogatása miatt várhatóan enyhülni fognak.
3. Környezeti és egészségügyi következmények
A rendeletmódosításban foglaltak végrehajtása a környezetre, egészségügyre nincs hatással.
4. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendeletmódosítással az adminisztratív terhek nőnek.
5. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
A rendeletmódosításra az új intézmény működésére vonatkozó jogszabályi előírások alapján kerül sor.
6. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi feltételek rendelkezésre állnak.