Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (III. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2024. 05. 01

Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2024. (III. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.05.01.
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
I. Általános Indokolás
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) értelmében a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) értelmében a gyermekétkeztetésért térítési díjat kell fizetni. Az Szt. a 115. § (1) bekezdésében rögzíti, hogy a szociális ellátások térítési díjszámításának alapja az önköltségszámítás „Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.”
A gyermekétkeztetés vonatkozásában a Gyvt. 151. § (3) bekezdése szerint a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összegeként kell meghatározni. Fentieknek megfelelően a rendelet az étkezés napi térítési díjait áfa nélkül tartalmazza, mely alapján az Intézményvezető – áfával növelt – személyi térítési díjat állapít meg az ellátás igénybevétele esetén.
A Segítő Kéz Szociális Alapszolgáltató Intézmény és az óvodai, valamint az iskolai gyermekétkeztetést biztosító Nefelejcs Német Nemzetiségi Óvoda megküldte a felülvizsgálathoz szükséges javaslatait.
Az Óvoda vonatkozásában lezajlott élelmiszer alapanyag beszerzés eredményének ismeretében Gregolits Melinda intézményvezető csupán az alkalmazotti-és vendégebéd árának emelésére tett javaslatot, tekintve, hogy érezhető áremelkedés a nyersanyagárakban nem, azonban a rezsiköltségek terén jelentkezett. Figyelembevéve a fentieket az alkalmazotti-, illetve a vendég étkezés térítési díja bruttó 1305 Ft-ról bruttó 1455 Ft-ra növekedne.
A szociális ellátások szolgáltatási önköltségét az előterjesztés 1. sz. melléklete tartalmazza. Az önköltségszámítást a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvényben meghatározott támogatási összegek alapozzák meg.
Az egyes ellátások szolgáltatási önköltsége alapján az Intézményvezető a házi segítségnyújtás tekintetében javasol díjemelést – óránként 125,- Ft-ot – tekintettel arra, hogy térítési díjemelés 2022. november 1. óta nem volt. További díjemelés nem látszik indokoltnak, ugyanakkor Intézményvezető úr javaslata alapján a szociális étkeztetés vonatkozásában a tervezet a kedvezményes díjkategóriákhoz tartozó összegek között egységesen 65,- Ft-os „lépcsőt” vezet be, vagyis a jövedelemarányos díjfizetési kategóriák egységesen ennyivel emelkednének.
A Csodaszarvas Bölcsőde által biztosított bölcsődei gondozás és a hozzá kapcsolódó étkeztetés 2024. április 1-jétől hatályos díjai a Képviselő-testület által már februárban megállapításra kerültek, így azok tekintetében a tervezet változtatást nem javasol.
II. Részletes indokolás
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezethez
1. § -hoz
A rendelet mellékleteinek módosítását tartalmazza.
2. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezéseket tartalmaz.
III. Előzetes hatásvizsgálat
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezethez
I. társadalmi hatásai:
A rendeletmódosítás által, figyelemmel a nemzetgazdaság aktuális körülményeire, a feladatellátás zavartalanul biztosítható.
II. gazdasági és költségvetési hatásai:
Az önkormányzatot érintő jelentős gazdasági és költségvetési hatása nincs.
III. környezeti következményei:
A tervezett módosításnak környezeti következményei nincsenek
IV. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi hatása nincs
V. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A módosítás minimális adminisztratív terhet jelent.
VI. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A módosításnak jogszabályi akadálya nincs.
VII. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet személyi és szervezeti feltételt az eddigiekhez képest.