Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (III. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

a fás szárú növények telekhatáron történő telepítésének a szabályairól

Hatályos: 2024. 04. 12

Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2024. (III. 28.) önkormányzati rendeletének indokolása

2024.04.12.
a fás szárú növények telekhatáron történő telepítésének a szabályairól
Végső előterjesztői indokolás
I. Általános indokolás
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat) 18. §-ára figyelemmel a fás szárú növények telekhatáron történő telepítésének a szabályairól szóló önkormányzati rendelet megalkotásának szükségességét részletesen az alábbi okokkal és célokkal indokolom.
A fás szárú növények védelméről szóló 346/2008. (XII. 30.) Kormányrendelet szabályozza a fás szárú növények gondozásával és telepítésével kapcsolatos szabályokat, azonban a rendelet nem tér ki az ültetési távolságokra. Ezért a képviselő-testület eredeti jogalkotási hatáskörében fogadhat el előírásokat e tárgykörben helyi rendeletben.
A jogalkotás szükségességét a Polgármesteri Hivatalhoz érkezett lakossági panaszok, valamint a birtokvédelmi hatóság előtt jelzett igényérvényesítési kérelmek támasztják alá. Megállapítható az is, hogy szomszédjogi vita esetén a peres út helyett a lakosság részéről jobban preferált az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal vagy éppen a Jegyző felkeresése az adott probléma megoldása céljából.
Az ültetési távolság nem a szomszédok relációjában értelmezendő, hanem a telkek között. Ezért az osztatlan közös tulajdon társtulajdonosa(i) által eljárás egymással szemben nem indítható. A rendelet 3. §-ában ennek megfelelően kerül rögzítésre, hogy közös tulajdon esetében a rendelkezések használati megosztás esetén alkalmazhatóak.
Az ültetés elleni panasznak is van egy észszerű ideje, ezért a rendelet 5. § (2) bekezdésében rögzítésre került, hogy az eljárás során figyelemmel kell lenni arra, hogy a telekszomszéd olyan időben tiltakozzon az ültetés ellen, amikor az áttelepítés még nem járt volna aránytalan költséggel, valamint a környezet védelmének sérelmével. A bírósági joggyakorlat a magánjogi jogvitákban is ezt az elgondolást követi.
Az ültetési távolságok eltérően kerülnek meghatározásra, figyelemmel arra, hogy az ültetésre épület vagy kerítés mellett kerül sor.
II. Részletes indokolás
1. §-hoz
A rendelet területi és személyi hatályát rögzíti.
2. §-hoz
Értelmező rendelkezéseket tartalmaz.
3.-5. §-hoz
Telepítési távolságok szabályairól rendelkezik.
6. §-hoz
Eljárási szabályokról rendelkezik.
7. -8. §-hoz
Záró rendelkezéseket tartalmaz
III. Előzetes hatásvizsgálat
a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján
I. társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásai:
Az új rendeletalkotás lehetőséget nyújt a szomszédjogi jogviszonyok peren kívüli rendezésére, közösségi együttélés szabályozására.
II. környezeti és egészségi következményei:
A rendeletalkotásnak pozitív környezeti hatása várható, a fák ésszerű és környezetvédelmi szempontokat is figyelembe vevő ültetési módjának meghatározása miatt.
III. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Az új rendeletalkotás összességében jelentős adminisztratív terhet nem ró az Önkormányzatra.
IV. megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet alkalmazására a hatályba lépést követően kerül sor.
V. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek rendelkezésre állnak.