Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2025. 05. 01Etyek Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2025. (III. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása
Hatályos: 2025. 05. 01
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V. 14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
1. Általános Indokolás
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoc. tv.) értelmében a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) értelmében a gyermekétkeztetésért térítési díjat kell fizetni. Az Szt. a 115. § (1) bekezdésében rögzíti, hogy a szociális ellátások térítési díjszámításának alapja az önköltségszámítás „Az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.”
A gyermekétkeztetés vonatkozásában a Gyvt. 151. § (3) bekezdése szerint a gyermekétkeztetés intézményi térítési díját az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összegeként kell meghatározni. Fentieknek megfelelően a rendelet az étkezés napi térítési díjait áfa nélkül tartalmazza, mely alapján az Intézményvezető – áfával növelt – személyi térítési díjat állapít meg az ellátás igénybevétele esetén.
A Segítő Kéz Szociális Alapszolgáltató Intézmény és az óvodai, valamint az iskolai gyermekétkeztetést biztosító Nefelejcs Német Nemzetiségi Óvoda megküldte a felülvizsgálathoz szükséges javaslatait.
Az Óvoda vonatkozásában lezajlott élelmiszer alapanyag beszerzés eredményének ismeretében Halápiné Kriston Judit intézményvezető megküldte a gyermekétkezés nyersanyagnormáit, mely alapján mind az óvodás, mind pedig az iskolás korosztálynál kb. 20 %-os emelkedés tapasztalható. A gyermekétkeztetés térítési díjait ezért a javaslat szerint ekkora mértékkel szükséges emelni. Tekintettel arra, hogy az alkalmazotti-és vendégebéd árának emelése már tavaly megtörtént, így ezekre elegendő az 5 %-os emelés. A nyersanyagnorma új összegeivel összhangban a javaslat szerint az óvodás korosztály 840,- Ft-ot, az alsó tagozatos évfolyamokon tanulók 1.000,- Ft-ot, az általános iskola felső tagozatának diákjai pedig 1.050,- Ft-ot fizetnének. A vendégebéd ára 1.530,- Ft lenne.
A szociális ellátások szolgáltatási önköltségét az előterjesztés 1. sz. melléklete tartalmazza. Az önköltségszámítást a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvényben meghatározott támogatási összegek alapozzák meg.
Az egyes ellátások szolgáltatási önköltsége alapján az Intézményvezető térítési díjemelést egyik szolgáltatás esetén sem javasolt. A szociális étkeztetés díjai annak ellenére sem változnának, hogy a szolgáltatás önköltsége csaknem 1.000,- Ft-tal emelkedett, azonban a nappali ellátásnál az önköltség a megnövekedett költségvetési támogatásnak köszönhetően jelentősen lecsökkent. A házi segítségnyújtás tekintetében a szolgáltatást terhelő kiadások és a várható támogatás aránya változatlan, ezért a térítési díj változtatás szintén nem indokolt.
A Csodaszarvas Bölcsőde által biztosított bölcsődei gondozás és a hozzá kapcsolódó étkeztetés díjai nem változnának, tekintve, hogy a szolgáltatóval kötött szerződés értelmében a jelenlegi nyersanyagnorma árai 2025. augusztus 31. napjáig garantáltak.
II. Részletes indokolás
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezethez
1. § -hoz
A rendelet mellékleteinek módosítását tartalmazza.
2. §-hoz
Hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.
3. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
III. Előzetes hatásvizsgálat
a szociális alapszolgáltatásokról és gyermekjóléti alapellátásokról, valamint a gyermekétkeztetésről szóló 7/2021. (V.14.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezethez
I. társadalmi hatásai:
A rendeletmódosítás által, figyelemmel a nemzetgazdaság aktuális körülményeire, a feladatellátás zavartalanul biztosítható.
II. gazdasági és költségvetési hatásai:
Az önkormányzatot érintő jelentős gazdasági és költségvetési hatása nincs.
III. környezeti következményei:
A tervezett módosításnak környezeti következményei nincsenek.
IV. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi hatása nincs.
V. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A módosítás adminisztratív terhet nem jelent.
VI. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A módosításnak jogszabályi akadálya nincs.
VII. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet személyi és szervezeti feltételt az eddigiekhez képest.
Nem igényel többlet személyi és szervezeti feltételt az eddigiekhez képest.