Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2020. 12. 04- 2022. 10. 31Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelete
A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Baracs Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat alapadatai
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Baracs Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 2427 Baracs, Táncsics utca 27.
2. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
3. § Az önkormányzat tájékoztató jellegű hivatalos lapja a havonta megjelenő Baracsi Szó.
2. Az önkormányzat jelképei, kitüntetések
4. § (1) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
(2) A képviselő-testület üléstermében a település jelképei közül: címert, zászlót el kell helyezni. A Magyar Köztársaság címerének elhelyezése kötelező.
5. § Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapításáról és adományozásáról külön rendeletben rendelkezik.
3. Az önkormányzat ünnepnapjai, Baracs Község Krónikája
6. § (1) A polgármester gondoskodik arról, hogy a nemzeti és helyi ünnepeket Baracs Község lakossága méltó módon megünnepelhesse.
(2) Baracs Községi Önkormányzat helyi ünnepnapja: minden év augusztus második szombatja a FALUNAP. A helyi ünnep megünneplésének módját évente hagyja jóvá a képviselő-testület legalább 30 nappal az ünnepnap előtt.
7. § Baracs Község életének éves főbb adatait, jellemzőit, működését biztosító intézményeket, terveket BARACS KÖZSÉG KRÓNIKÁJA tartalmazza. A KRÓNIKA folyamatos vezetéséről a polgármester gondoskodik.
4. Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatai
8. § (1) Az önkormányzat hivatalos nemzetközi kapcsolatot tart fenn:
1. Montois La Montagne franciaországi, és
2. Szentegyháza romániai településekkel.
(2) Külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruháztató hatáskörébe tartozik.
5. Az önkormányzat feladata, hatásköre
9. § (1) Az önkormányzat ellátja a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban:Mötv.) és az ágazati törvényekben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
10. § (1) Az önkormányzat a kötelező és az önként vállalt feladatai ellátása, koordinálása, valamint fejlesztése érdekében együttműködik
A képviselő-testület működése
6. A képviselő-testület működésének általános szabályai
11. § (1) A Képviselő-testület döntéseit ülésein hozza meg.
1. Az ülések típusai:
1. alakuló ülés
2. rendes ülés
3. rendkívüli ülés
7. Az alakuló ülés
12. § (1) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
1. Polgármester megnyitója.
2. Választási Bizottság tájékoztatója, megbízólevelek átadása.
3. Képviselő-testület eskütétele.
4. Polgármester eskütétele.
5. Polgármesteri program ismertetése.
6. Polgármester illetményének megállapítása.
7. Alpolgármester választás.
8. Alpolgármester eskütétele.
9. Alpolgármester tiszteletdíjának a megállapítása
(2) A polgármester esküjét a korelnök, az alpolgármester esküjét a polgármester mondja elő.
8. A rendes ülés
13. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott féléves munkaterve tartalmazza. A féléves munkatervekben összességében egy év viszonylatában e szakasz (1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
9. A rendkívüli ülés
14. § (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze írásban vagy telefonon keresztül, ahol meg kell jelölni az ülés helyét, időpontját és a napirendi pontokat. Az előterjesztéseket szóban is elő lehet terjeszteni.
(2) Legalább 2 képviselő írásos kezdeményezésére a napirendi pontok és az indok megjelölésével a polgármesternek össze kell hívnia a rendkívüli ülést. Az ülés helyét és idejét a polgármester jelöli ki. Az ülés helye nem lehet későbbi, mint a kezdeményezésben leírt időpont.
(3) A rendkívüli ülésen csak olyan napirendeket lehet tárgyalni, amely ügy halaszthatatlan, ami miatt rendkívüli ülést kezdeményeztek vagy hívta össze a polgármester.
10. A munkaterv
15. § (1) A rendes ülés tervszerű megtartása végett a képviselő-testület féléves munkatervet fogad el a polgármester javaslatára. A féléves munkatervek elfogadásának határideje az első féléves munkaterv esetében a tárgyévet megelőző év december 31. napja, a második féléves munkaterv tekintetében tárgyév június 30. napja.
(2) A munkaterv tartalmazza
11. A képviselő-testületi ülések összehívása
16. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy alakuló vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti.
(2) Ha a polgármesteri vagy képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester vagy a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartósan akadályoztatva vannak, akkor a képviselő-testületi ülést a megválasztott képviselők korelnöke hívja össze és vezeti. A korelnök tartós akadályoztatása esetén az összehívott képviselő-testületi ülésen jelen lévő képviselők korelnöke vezeti az ülést.
(3) Rendkívüli ülést korelnök nem hívhat össze.
(4) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni. A Képviselő-testületi ülések helye az önkormányzat székhelyének - 2427 Baracs Táncsics utca 27 – Tanácskozó terme. Ettől eltérő helyre a képviselő-testületi ülést összehívó személy indokolással megteheti, de a testületi ülés érvényességének a kelléke, hogy ennek elfogadásáról a megjelölt helyszínen a képviselő-testület egyszerű többségű elfogadó döntést hozzon.
(5) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.
17. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik. A meghívót az ülést összehívó elsősorban írásban küldi meg postai úton vagy a helyi kézbesítő útján, de az ülés összehívása érvényes akkor is, ha a meghívó e-mailon kerül megküldésre.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
18. § A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni
19. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan
20. § (1) A képviselő-testület üléséről a lakosságot előzetesen legalább egy nappal tájékoztatni kell. A tájékoztatás kötelező formái:
12. A képviselő-testület ülésének megkezdése
21. § (1) A képviselő-testület ülés megkezdése során ellátandó feladatok az ülést vezető részéről:
13. Határozatképesség
22. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. Az ülést vezető személy megkísérli a határozatképességet helyreállítását, amennyiben ez fél órán belül nem változik, a képviselő-testület határozatképtelen marad, az ülést vezető személy az ülést berekeszti. A Képviselő-testület a következő ülésén az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg először.
14. Jegyzőkönyv hitelesítők
23. § (1) Kettő fő jegyzőkönyv-hitelesítő kijelölése kötelező.
(2) Ha a képviselő-testület bármely tagja indokoltnak tartja, akkor a hitelesítő választására indítványt tesz.
(3) Amennyiben nincs javaslat a polgármester vagy az ülést vezető személy kijelöl maximum kettő hitelesítőt és a napirendi pontok elfogadását követően egy határozatban megválasztásra kerülnek. A hitelesítők feladata az elkészült jegyzőkönyv aláírással történő hitelesítése. A jegyzőkönyv elkészültét követően azonnal távbeszélő útján a jegyző értesíti - vagy az általa megbízott személy - a jegyzőkönyv hitelesítőket, akik 24 órán belül kötelesek a jegyzőkönyvet hitelesíteni.
15. Napirendi pontok
24. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, a javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A rendes képviselő-testületi ülésen a napirendek megszavazása előtt bármely képviselő 5 perc időtartamban felszólalhat. Napirendek előtt csak a község életét, képviselő-testület munkáját vagy a képviselőket érintő általános jelentőségű ügyekben lehet felszólalni. A napirend előtti felszólalás tartalmáról vita nem nyitható, azonban a felszólalással érintett képviselőt, felszólással ha érintett, ha nem, a polgármestert 2 perces viszontválasz illeti meg. A napirend előtti felszólalás esetén a képviselő-testület döntést nem hoz.
(3) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt e rendelet 23. § (3) bekezdésében meghatározott hitelesítők megválasztásával egyidejűleg. Amennyiben bármely képviselő kéri, az ülést vezető személy a hitelesítők személyét megállapító határozati javaslatot és a napirendek elfogadásáról szóló döntési javaslatot külön-külön kell, hogy megszavaztassa.
25. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános az Mötv.-ben meghatározott esetek kivételével.
(2) A képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot ad a képviselő-testület ülésén megjelent személynek a lakosság részéről. A döntésében meghatározza a hozzászólás maximális időtartamát. A hozzászólásra a napirendi pontok végén, az ülés berekesztése előtt kell jogot adni.
(3) A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonásra kerül, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet.
26. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
(2) A szóbeli kiegészítés során nem lehet megismételni az írásbeli előterjesztést, annak az előterjesztéshez képest új információkat kell tartalmaznia.
27. § (1) A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselőnek és a meghívottnak joga van kérdést intézni.
(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő vagy az ülést vezető személy foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.
(3) A szavazás előtt a jegyzőnek joga van törvényességi észrevételt tenni.
16. Összeférhetetlenség
28. § (1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén bejelenteni személyes érintettségét. Az érintettség bejelentése mellett jelezheti, hogy a döntéshozatalban nem kíván részt venni.
(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására a Képviselő-testület Pénzügyi Bizottságot jelöli ki. A Pénzügyi Bizottság elnöke az e rendelet 28. § (1) bekezdésében meghatározott kötelezettség felismerésétől számított 3 napon belüli időpontra kell, hogy összehívja az ülést. Az összehívással egyidejűleg értesíti a polgármestert, hogy az érintett döntés végrehajtását függessze fel az összeférhetetlenségi eljáráson hozott döntés kihirdetéséig.
(3) A Pénzügyi Bizottság biztosítja a személyes meghallgatását az érintett képviselőnek, majd ezt követően lefolytatja az eljárást az összes bizonyíték figyelembevételével. A vizsgálat eredményét a soron következő képviselő-testületi ülésen terjeszti be a Pénzügyi Bizottság elnöke. A Képviselő-testület dönt az érintett döntés érvényben tartásáról vagy érvénytelenné nyilvánításáról a lefolytatott vizsgálat eredményének ismeretében.
17. A döntés meghozatala
29. § (1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A képviselők „igen”, „nem” és „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(2) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.
(3) Minősített többség esetén a megválasztott képviselők több mint felének, azaz legalább 4 képviselőnek az egybehangzó szavazata szükséges.
(4) A képviselő-testület bármely tagja javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el. Erről a Képviselő-testület határozattal dönt. A neveket a polgármester vagy az ülést vezető személy felolvassa és minden megszólított képviselő szavaz. A név szerinti szavazás esetén a határozatban név szerint jelölni kell ki hogyan szavazott.
(5) A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület bármely képviselő javaslatára szavazással dönt az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben. A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként határozatban megválasztott 3 fős munkacsoport gondoskodik. A titkos szavazás lebonyolításáig az ülést az ülés vezető személy felfüggeszti. A titkos szavazás eredményéről a 3 fős munkacsoport külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
30. § (1) Napirendenként a polgármester vagy az ülést vezető személy szavazásra bocsátja az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot, amennyiben módosító javaslat elhangzott az ülésen azt kell feltenni először elhangzásuk sorrendjében szavazásra. A módosító javaslatok lezárást követően kerül sor a döntéshozatalra az eredeti előterjesztésnek megfelelően, a már elfogadott módosító javaslatok figyelembevételével.
(2) A javaslatot nem kell szó szerint felolvasni, elég utalni arra, hogy az mindenben megegyezik az írásban megküldött vagy szóban ismertetett döntési javaslattal.
18. A tanácskozási rend fenntartása
31. § (1) A polgármester vagy az ülést vezető személy feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:
19. A határozat
32. § (1) A képviselő-testület döntései:
33. § A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
20. A rendelet
34. § (1) Rendelet alkotását a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság, a jegyző, polgármester vagy az alpolgármester írásban kezdeményezi. Rendeletet hozni csak írásban előterjesztett rendelet-tervezet alapján lehet, biztosítva ezáltal a képviselő-testület kellő tájékoztatását a döntés meghozatala előtt.
(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.
(3) A rendelet-tervezetet az érintett bizottság és társadalmi szervezet előzetesen véleményezheti, javaslatot tehet. A bizottság és a társadalmi szervezetek véleményezésének lehetőségét a polgármesternek kell biztosítania.
(4) A pénzügyi tárgyú rendeleteket a Pénzügyi Bizottságnak kötelező véleményezni. Költségvetésről szóló rendeletet, költségvetés végrehajtásáról szóló rendeletet, beszámolókat Pénzügyi Bizottság előzetes véleményezése nélkül képviselő-testület nem hozhat.
35. § (1) A rendelet-tervezetet indokolással együtt kell a képviselő-testület elé terjeszteni.
36. § (1) A képviselő-testület a meghozott rendeletének helyben szokásos kihirdetésének módjai
21. A jegyzőkönyv
37. § (1) A képviselő-testületi ülésekről írásban jegyzőkönyv készül kettő példányban, amelyből egy eredeti és egy másolat.
1. Az írásos jegyzőkönyv az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:
1. előterjesztésenként külön feltüntetve a képviselő kérése alapján a képviselő véleményét
2. a napirenden kívül felszólaló képviselő nevét, felszólalás tárgyát
1. A jegyzőkönyv mellékletei:
1. Az ülésre szóló meghívó
2. Az előterjesztések
3. Titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv
4. A jelenléti ív
(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, de a zárt ülésen hozott döntések nyilvánosak.
(5) A tárgyalt napirendi pontoknál fel kell tüntetni
38. § (1) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. Határozat esetében a jegyzőkönyv szövegébe beépítve, rendeletek esetében a jegyzőkönyv mellékleteként.
(2) A jegyzőkönyvet 1 példányban kell készíteni, azt elektronikus úton, scannelt formában kell megküldeni a Kormányhivatalnak az erre a célra rendszeresített internetes felületen.
39. § A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik, amennyiben arra a képviselő-testület előirányzatot biztosít.
A Képviselő-testület szervei
22. A polgármester
40. § A polgármester főállású tisztségviselő.
41. § A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Baracs község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel, testvérvárosok képviselőivel.
23. Az alpolgármester
42. § (1) A képviselő-testület a testület tagjai közül egy alpolgármestert választ a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére.
(2) Az alpolgármester az általa ellátott feladatokról legalább havonta, vagy szükség szerint beszámol a polgármesternek.
(3) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát a polgármester irányításával.
43. § A polgármester a 4 napnál rövidebb ideig tartó szabadságáról utólagosan a két ülés között eltelt időszak történéseiről szóló napirendi pontban számol be, a képviselő-testület az e napirendi pont elfogadásáról szóló határozatban ezt a tényt tudomásul veszi, a 4 napnál hosszabb ideig tartó szabadságról pedig a képviselő-testület előzetesen határozatban dönt.
24. A jegyző
44. § (1) A jegyző – a polgármester irányításával – vezeti a Polgármesteri Hivatalt, biztosítja a képviselők munkájának feltételeit.
(2) Elkészíti a képviselő-testületi és bizottsági előterjesztéseket. Ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
(3) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek vezetőivel egyezteti és írásban rögzíti a költségvetési rendelet-tervezetet.
25. A képviselő
45. § (1) A képviselő:
46. § (1) képviselő a fentieken túl:
26. A képviselő-testület bizottságai
47. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó, vagy ideiglenes bizottságot választ.
(2) Baracs Község kétezernél több lakosú, így a képviselő-testület kötelező jelleggel Pénzügyi Bizottságot választ. Tagjainak száma: 3 fő.
(3) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre a Pénzügyi Bizottságon túl:
48. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. Tartós akadályoztatása esetén a bizottság képviselő tagjai közül a legidősebb.
49. § (1) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, amennyiben átruházott hatáskörben a Bizottság döntést hozott, ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvénél leírt módon és helyre megküldeni.
A képviselő-testület hivatala
27. Polgármesteri Hivatal
50. § (1) Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete polgármesteri hivatalt tart fenn 2020. január 1-jétől Baracsi Polgármesteri Hivatal néven, 2427 Baracs Táncsics utca 27. szám alatti székhelyen. A polgármesteri hivatal a baracsi lakosság ügyeinek intézését, az önkormányzat, a képviselő-testület és a bizottsági munkák előkészítését végzi.
(2) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A Baracsi Polgármesteri Hivatalban 9 fő köztisztviselő dolgozik, amelyből 1 fő vezető 8 fő ügyintéző.
A közmeghallgatás
28. A közmeghallgatás szabályai
51. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart a költségvetéssel kapcsolatosan.
(2) A közmeghallgatás kihirdetésére, vezetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a megjelentek képviselő-testületi döntés nélkül, az ülést vezető személy engedélyével szót kaphatnak, elmondhatják észrevételeiket, véleményüket, kérdéseiket.
52. § A közmeghallgatás olyan fórum, ahol a lakosságnak és a helyben érdekelt szervezetek képviselőinek joga van közérdekű kérdést felvetni, és javaslatot tenni.
53. § A közmeghallgatáson elhangzottakat a képviselő-testület értékeli és a költségvetés módosításakor szükség esetén figyelembe veszi.
54. § A közmeghallgatáson elhangzott nem költségvetéssel kapcsolatos kérdéseit, hozzászólásait, észrevételeit a költségvetés elfogadását követő első rendes képviselő-testületi ülésen megtárgyalja, majd az ezekre hozott döntéseket a soron következő Baracsi Szó című folyóiratban közzéteszi, hivatalos honlapon megjelenteti.
Záró rendelkezések
29. Hatályba léptető rendelkezések
55. § (1) Ez a rendelet 2020. január 1-jén lép hatályba.
(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete 3/2014.(II.10.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelete.
1. függelék
1. melléklet az 1. függelékhez
I. PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG:
II. NÉPJÓLÉTI BIZOTTSÁG:
2. melléklet az 1. függelékhez
1. Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) b) pontja alapján Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete (továbbiakban: Képviselő-testület) átruházott hatásköreinek felsorolása: