Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelete módosításáról

Hatályos: 2022. 11. 01- 2022. 11. 02

Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2022. (X. 24.) önkormányzati rendelete

A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelete módosításáról

2022.11.01.

Baracs Község Önkormányzata az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 1. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Az önkormányzat internetes honlapjának a címe: www.baracs.hu”

2. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 2. és 3. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„2. § A települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő. A Képviselő-testület tagjainak névjegyzékét, elérhetőségét és fogadóóráját az önkormányzat honlapja tartalmazza.

3. § Baracs Község Önkormányzatának tájékoztató jellegű hivatalos lapja a havonta megjelenő Baracsi Szó. A lap Baracs község fontosabb helyi közéleti és társadalmi eseményeit, közérdekű önkormányzati és közigazgatási információit, a település kulturális és sport eseményeit tartalmazza. A lap háztartásokba történő ingyenes eljuttatásáról az önkormányzat gondoskodik. A lap kiadásának költségeit az önkormányzat költségvetése biztosítja.”

3. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 10. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Az önkormányzat a kötelező és az önként vállalt feladatai ellátása, koordinálása, valamint fejlesztése érdekében együttműködik

a) a szomszédos önkormányzatokkal,

b) a Fejér Megyei Önkormányzattal.

c) Baracs Község civil szervezeteivel, és

d) a Baracsért Közalapítvánnyal.

(2) Az együttműködés keretében az e rendelet 8. § a) – c) pontjában meghatározott szervek esetében a polgármester köteles a folyamatos és rendszeres kapcsolattartással összefüggő feladatokat ellátni, valamint az együttműködésről rendszeresen tájékoztatni a képviselő-testületet.”

4. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 14. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A rendkívüli ülésen csak olyan napirendeket lehet tárgyalni, amely ügyben az ülést összehívták.”

5. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület rendes üléseinek összehívása írásos meghívó kiküldésével történik, ami postai vagy a helyi kézbesítés útján emellett e-mailon kerül megküldésre.”

(2) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 17. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A meghívót és az előterjesztéseket úgy kell kiküldeni, hogy azokat a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal kézhez kapják. Az a napirendi pont, amely az előterjesztésben nem szerepel csak akkor kerül tárgyalásra, ha azt a képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalása előtt szavazással elfogadja.”

6. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„18. § A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni

a) a képviselőknek,

b) a jegyzőnek,

c) az előterjesztőknek és

d) akiket az ülés összehívója megjelöl.”

7. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„20. § A képviselő-testület üléséről a lakosságotaz ülést megelőzően egy nappal tájékoztatni kell. A tájékoztatás kötelező formái:

a) a meghívó alapján készült hirdetmény kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára,

b) hivatalos honlapon való közléssel,

c) közintézményeken, hirdetőtáblákon történő kifüggesztéssel”

8. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 21. § (1)–(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A képviselő-testület ülés megkezdése során ellátandó feladatok az ülést vezető részéről:

a) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b) a napirend előterjesztése, elfogadtatása,

c) jegyzőkönyv-hitelesítők választása,

d) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

(2) A képviselő-testületi ülésen ellátandó feladatok az ülést vezető részéről napirendenként:

a) az adott napirendi pont ismertetése

b) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

c) az ülés levezetője viszontválaszában, valamint a vita tömör összefoglalása során a hozzászólókat nem sértheti meg, őket nem minősítheti,

d) elhúzódó vita esetén a vita lezárására bármely képviselő javaslatot tehet. Ezt a javaslatot az ülés vezetője köteles azonnal szavazásra feltenni, melyről a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

e) az indítványok szavazásra való feltevése,

f) a határozati javaslatok szavaztatása, kezdve a módosításokkal időrendi sorrendben

g) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

h) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése.

(3) A képviselő-testületi ülésen ellátandó feladatok az ülést vezető részéről az ülés egészét illetően:

a) a rend fenntartása,

b) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

c) Ügyrendi felszólalás címén bármely képviselő az ülés bármely szakaszában szót kérhet.

d) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,

e) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,

f) A polgármester a képviselő-testületi ülés alatt bármikor szünetet rendelhet el. Amennyiben a szünet elrendelését képviselő(k) kéri(k), a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz.

g) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről,

h) az ülés bezárása.”

9. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 23. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Amennyiben nincs javaslat a polgármester vagy az ülést vezető személy kijelöl maximum kettő hitelesítőt és a napirendi pontok elfogadását követően egy határozatban megválasztásra kerülnek. A hitelesítők feladata az elkészült jegyzőkönyv aláírással történő hitelesítése. A jegyzőkönyv elkészültét követően a jegyző, vagy az általa megbízott személy telefonon értesíti a jegyzőkönyv hitelesítőket, akik 48 órán belül kötelesek hitelesíteni a jegyzőkönyvet.”

10. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A rendes képviselő-testületi ülésen a napirendek megszavazása előtt bármely képviselő felszólalhat. Az ülésvezető a felszólalás teljesítését nem tagadhatja meg. Napirendek előtt csak a község életét, képviselő-testület munkáját vagy a képviselőket érintő általános jelentőségű ügyekben lehet felszólalni. A napirend előtti felszólalást követőena felszólalással érintett képviselőt, valamint polgármestert viszontválasz illeti meg. A napirend előtti felszólalás esetén a képviselő-testület döntést nem hoz. ”

(2) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 24. §-a a következő (4)–(6) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Valamennyi testületi ülés első napirendi pontjában a polgármester köteles beszámolni a két ülés között átruházott hatáskörben hozott döntésekről, kifizetésekről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról. A beszámolónak tartalmaznia kell:

a) a végrehajtás megvalósulásának tényét (igen/nem),

b) amennyiben a határozat nem került végrehajtásra

ba) a mulasztás okát, indokát,

bb) a végrehajtás várható leghamarabbi időpontját,

c) amennyiben akadály merült fel a végrehajtást érintően:

ca) a végrehajtás akadályának pontos megnevezését, leírását kitérve különösen a felmerült körülményekre,

cb) az akadály elhárításához, illetve a határozat végrehajthatóságához szükséges intézkedésekről szóló javaslatot.

d) a végrehajtás pontos idejét,

e) a végrehajtás szabályosságát, kitérve különösen:

ea) határidőben/késedelmesen,

eb) szabályos/nem szabályos, amennyiben nem szabályos mely jogszabálynak, az SzMSz illetve a határozat mely rendelkezésének nem felelt meg,

ec) a szabálytalanság okát, indokát, a

ed) szabálytalanság orvoslására tett javaslatot.

(5) A polgármester a beszámolót írásban, a testületi ülésre szóló meghívóval egyidőben köteles megküldeni a testület tagjainak. Amennyiben nem történt meg valamennyi határozat végrehajtása határidőben és szabályosan, akkor a testület a polgármester beszámolóját nem fogadhatja el. A határozatok végrehajtásának ellenőrzésével megbízott személyek, akik a 23. § (3) bekezdésében meghatározott hitelesítők, valamennyi, a határozat végrehajtásával kapcsolatos dokumentumba betekinthetnek. Késedelmes vagy szabálytalan végrehajtás esetén a végrehajthatóság érdekében további intézkedésre tehetnek javaslatot.

(6) Ammenyiben a Polgármester bármely korábbi lejárt határidejű határozat végrehajtásával kapcsolatban a beszámolót elmulasztotta, a testület tájékoztatást kérhet, amelyre a polgármester köteles válaszolni. ”

11. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 25. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(2) Az ülésen megjelent állampolgároknak hozzászólási lehetősége van. A képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület nyílt ülésén megjelent állampolgároknak a testületi ülés lezárását megelőzően. A felszólalás időtartama legfeljebb 2 perc. Ugyanazon napirendhez egy állampolgár csak egy ízben szólhat hozzá. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási megvonásra kerül, amennyiben a hozzászóló az időkeretet másodszori figyelmeztetés ellenére sem tartja be.

(3) A nyilvános ülésen résztvevő választópolgároknak étkezni, valamint az ülés rendjét egyéb módon zavarni nem szabad.”

(2) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 25. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A hallgatóság a képviselő-testületi ülést nem zavarhatja, nyilvános ülésen tetszést, vagy nem tetszést nem nyilváníthat. A zavarás tényéről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. Ha a hallgatóság az ülést a második figyelmeztetés után is tovább zavarja, akkor a polgármester, vagy az ülést vezető a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot a képviselő-testület döntése alapján ki kell, hogy utasítsa.”

12. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 26. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Abban az esetben, ha a szóbeli előterjesztés nem tartalmaz új információt, információkat, akkor ezt a polgármesternek, vagy az ülést vezetőjének jeleznie kell. Amennyiben az előterjesztő a polgármester, vagy az ülés vezetője, akkor a jelzést a képviselők is megadhatják. Másodszori figyelmeztetés után a szóbeli előterjesztőtől a szót a képviselő testület egyszerű többségű szavazással megvonhatja.”

13. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 27. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő vagy az ülést vezető személy tömören, lényegre törően foglalja össze, majd határozati javaslattal él.”

14. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 28. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén bejelenteni személyes érintettségét. Az érintettség bejelentése mellett jelezheti, hogy a döntéshozatalban nem kíván részt venni.A képviselő-testület döntéshozatalából kizárja azt a képviselőt, akit, vagy akinek a közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A kizárt önkormányzati képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.”

15. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 31. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A polgármester vagy az ülést vezető személy feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:

a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirenddel kapcsolatosan tegye meg hozzászólását.

b) felszólítja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon.

c) rendre utasítja azt, aki a testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít.

d) megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli.

e) A nem képviselő résztvevőt ismételt rendzavarás esetén a teremből kiutasíthatja.

(2) Rendbírság kiszabását az ülés vezetője kezdeményezi, és arról a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozattal dönt, melyben rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki

a) az ülésen másokat sértő vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést vagy hangnemet használt.

b) a napirendtől ismételten figyelmeztetés ellenére eltért,

c) Abban az esetben, ha a polgármester, vagy az ülést vezető személy viselkedése zavarja a tanácskozás rendjét, akkor bármelyik képviselő javasolhatja a rendzavaró figyelmeztetését, vagy rendbírság kiszabását vagy az ülés megszakítását, melyet az ülés vezetőjének kötelező szavazásra feltennie, erről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. Figyelmeztetés esetén amennyiben a rendzavaró a figyelmeztetésnek nem tesz eleget, akkor bármely képviselő rendbírság kiszabását javasolhatja, amiről a képviselő-testület minősített többséggel határoz. A rendbírság kiszabására tett inditványt az Önkormányzat Pénzügyi Bizottsága az ülést követő 15 napon belül a képviselő-testületi ülésről készült hangfelvétel meghallgatása után megvitatja, majd a soron következő önkormányzati ülésen a napirendek megtárgyalása után a bizottság elnöke ismerteti a Pénzügyi Bizottság rendbírság kiszabására vonatkozó javaslatát, amiről a képviselő-testület minősített többséggel határoz. A rendbírság összege alkalmanként 5000 forint, amit a kiszabást követő hónap 15-ig kell befizetni vagy átutalni. A rendbírság befizetését a soron következő önkormányzati ülésen kell igazolni.”

16. § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 32. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A képviselő-testület döntései:

a) határozat

aa) alaki határozat

ab) normatív határozat

b) rendelet”

(2) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 32. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A normatív határozatokat Baracs Község Önkormányzata hivatalos honlapján és a helyben szokásos módon közzé kell tenni a Baracsi Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján.”

17. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 37. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„37. § (1) A képviselő – testületi ülésén elhangzottakat hangfelvételen rögzíteni kell. A hangfelvétel alapján elkészült jegyzőkönyv szó szerinti tartalommal készül. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A képviselő-testületi ülésekről írásban két példányban készül jegyzőkönyv, abból 1 eredeti és 1 másolat.

(2) Az írásos jegyzőkönyv az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) előterjesztésenként külön feltüntetve a képviselő kérése alapján a képviselő véleményét

b) a napirenden kívül felszólaló képviselő nevét, felszólalás tárgyát

(3) A jegyzőkönyv mellékletei:

a) Az ülésre szóló meghívó

b) Az előterjesztések

c) Titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv

d) A jelenléti ív

(4) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, de a zárt ülésen hozott döntések nyilvánosak. A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a zárt ülésen tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.

(5) A tárgyalt napirendi pontoknál fel kell tüntetni

a) a napirend tárgyát,

b) az előterjesztőt vagy előterjesztőket,

c) az előadókat,

d) a hozzászólókat.

(6) A képviselő-testület a döntéseit a polgármester által megfogalmazott javaslatról való szavazással hozza. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.”

18. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 38. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A nyilvános ülések jegyzőkönyveit az önkormányzat honlapján folyamatosan közzé kell tenni.”

19. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 41. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„41. § A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Baracs község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a megyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel, testvérvárosok képviselőivel. A polgármester ügyfélfogadási ideje a Baracsi Polgármesteri Hivatal hivatalos ügyfélfogadási ideje.”

20. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 46. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„46. § képviselő a fentieken túl:

a) a képviselő munkájának keretében a Polgármesteri Hivatalban az összes eszközt használhatja, díjmentesen igénybe veheti a jegyzővel egyeztetett módon.

b) a képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző soron kívül kell, hogy fogadja.

c) A képviselők név szerinti fogadó óráit és helyszínét– amennyiben erre sor kerül - a Baracsi Szóban és az önkormányzat internetes honlapján közzé kell tenni.

d) A képviselő köteles írásban vagy szóban bejelenteni a polgármesternek, ha a képviselő -testület ülésén való részvételben akadályoztatva van.”

21. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 49. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

„(2) A bizottságok nem képviselő tagjai – akik munkájuk elvégzéséért tisztelet díjban részesülnek, évi 3 igazolás nélküli távollét esetén tiszteletdíj megvonásban részesülnek, melynek mértékére a Pénzügyi Bizottság tesz javaslatot, amiről a képviselő testület vita nélkül minősített többséggel határoz.”

22. § A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet 51. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, a tárgyalandó napirendekről az esemény előtt megjelenő a Baracsi Szó-ban és a honlapon is a lakosságot tájékoztatni kell.”

23. § Hatályát veszti A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló 15/2019.(XII.30.) önkormányzati rendelet

24. § Ez a rendelet 2022. november 1-jén lép hatályba.