Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 21.) önkormányzati rendelete
Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti- és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 23Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2024. (X. 21.) önkormányzati rendelete
Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti- és Működési Szabályzatáról
Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Baracs Község Önkormányzata.
(2) Baracs Község Önkormányzata székhelye, pontos címe: 2427 Baracs, Táncsics utca 27.
(3) Baracs Község Önkormányzata testületének megnevezése: Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete
(4) Baracs Község Önkormányzat intézményei az alábbiak:
a) Baracsi Polgármesteri Hivatal
b) Baracsi Négy Vándor Óvoda és Hétpettyes Bölcsőde
c) Baracsi Népjóléti Intézmény
(5) Baracs Község Önkormányzata alapadatai az alábbiak:
a) Baracs Község Önkormányzata törzsszáma:727101
b) Baracs Község Önkormányzata adószáma:15727103-2-07
c) Baracs Község Önkormányzata KSH statisztikai számjele: 15727103-8411-321-07
d) Baracs Község Önkormányzata költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla száma: 10700093-68628840-51100005
(6) Baracs Község Önkormányzata internetes honlapjának a címe: www.baracs.hu
2. Az önkormányzat jelképei és kitüntetései
2. § (1) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete Baracs község jelképeiről, jelképeinek használatáról szóló 7/2016.(VII.11.) önkormányzati rendelete szabályozza.
(2) A képviselő-testület üléstermében Magyarország címerének, Magyarország zászlajának, az Európai Unió zászlajának, Baracs község zászlajának, Baracs község címerének az elhelyezése kötelező.
(3) A kitüntető címekről Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete a képviselő-testület által adományozható kitüntetések és díszpolgári cím odaítélésének szabályairól szóló 11/2014.(VIII.18.) önkormányzati rendelete szabályozza.
3. Hazai és nemzetközi kapcsolatok
3. § (1) Az önkormányzat hivatalos nemzetközi kapcsolatot tart fenn:
a) Montois La Montagne franciaországi, és
b) Szentegyháza romániai településekkel.
(2) Külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a képviselő-testület át nem ruháztató hatáskörébe tartozik.
4. Nyilvánosság, lakosság tájékoztatása
4. § (1) Baracs Község Önkormányzata a helyben szokásos kihirdetés módjának a saját honlapján való közzétételt határozza meg. A honlapon való közzétételről a polgármester irányítása mellett a jegyző a felelős.
(2) A lakosság további tájékoztatásának a módja a fogadóóra, mely a polgármester esetében megegyezik a polgármesteri hivatal ügyfélfogadási rendjével, a képviselők vonatkozásában azt előre egyeztetni szükséges a honlapon található elérhetőségeiken.
(3) Az információ szabadságáról szóló törvényben rögzített közzétételi listának a közzétételi helye Baracs Község Önkormányzata honlapja (a továbbiakban: honlap).
(4) Baracs Község Önkormányzata a képviselő-testület nyílt üléseiről készült jegyzőkönyveket a honlapon közzéteszi. A közzétételéért a jegyző a felelős.
(5) A zárt ülésen hozott határozatok nyilvánosságra hozatala szintén a honlapon történik. A közzétételéért a jegyző a felelős.
(6) Baracs Község Önkormányzata a lakosság tájékoztatására önként vállalt feladattal Baracsi Szó című havilapot jelentet meg.
5. Együttműködés egyéb szervekkel
5. § (1) Az önkormányzat a kötelező és az önként vállalt feladatai ellátása, koordinálása, valamint fejlesztése érdekében együttműködik:
a) a szomszédos önkormányzatokkal,
b) a Fejér Vármegyei Önkormányzattal,
c) Baracs község civil szervezeteivel, egyházaival
d) a Baracsért Közalapítvánnyal.
(2) Az együttműködés keretében az e szakasz (1) bekezdésében meghatározott szervek esetében a polgármester köteles a folyamatos és rendszeres kapcsolattartással összefüggő feladatokat ellátni, valamint az együttműködésről rendszeresen tájékoztatni a képviselő-testületet.
6. Falunap
6. § Baracs Község Önkormányzata helyi ünnepnapja: minden év augusztus második szombatja a FALUNAP. A helyi ünnep megünneplésének módját évente hagyja jóvá a képviselő-testület legalább 30 nappal az ünnepnap előtt.
7. Az önkormányzat hivatalos lapja
7. § Baracs Község Önkormányzatának tájékoztató jellegű hivatalos lapja a havonta megjelenő Baracsi Szó. A lap Baracs község fontosabb helyi közéleti és társadalmi eseményeit, közérdekű önkormányzati és közigazgatási információit, a település kulturális és sport eseményeit tartalmazza. A lap háztartásokba történő ingyenes eljuttatásáról az önkormányzat gondoskodik. A lap kiadásának költségeit az önkormányzat költségvetése biztosítja.
Az önkormányzat feladat-, és hatásköre
8. § (1) Baracs Község Önkormányzata kötelező feladatain túl önként vállalt feladatokat lát el. Ezek az alábbiak:
a) Baracsi Szó havilap megjelentetése
b) Civil szervezetek támogatása
(2) Baracs Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) Baracs Község Önkormányzata intézményeinek jogállása és feladatai az alábbiak:
a) A Baracsi Polgármesteri Hivatal önállóan működő és gazdálkodó szervezet. Általános közigazgatási feladatokat, adminisztratív feladatok lát el, előkészíti, és végrehajtja a Képviselő-testület és a bizottságok döntéseit. Az alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a törzskönyve tartalmazza.
b) A Baracsi Négy Vándor Óvoda és Hétpettyes Bölcsőde önállóan működő szervezet, bölcsődei ellátás és óvodai nevelés, gyermekétkeztetési feladatokat lát el. Az alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a törzskönyve tartalmazza.
c) A Baracsi Népjóléti Intézmény önállóan működő szervezet, a kulturális és szociális tevékenységek mellett higiéniás feladatokat lát az önkormányzat intézményeiben. Az alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a törzskönyve tartalmazza.
9. § Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete átruházott hatásköreit e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
A Képviselő-testület ülések
8. A képviselő-testület létszáma, ülésformák meghatározása
10. § Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete létszáma 7 fő, melyből 6 fő képviselő 1 fő polgármester.
11. § (1) A Képviselő-testület döntéseit ülésformái az alábbiak:
a) alakuló ülés
b) rendes ülés
c) rendkívüli ülés
d) közmeghallgatás
(2) A Képviselő-testület ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet. A nyílt ülés előterjesztéseit a lakosság részére legkésőbb az ülést megelőző napon közzéteszi. A közzétételér a jegyző a felelős.
9. A Képviselő-testület alakuló ülése
12. § (1) Az alakuló ülésre a meghívót az ülést megelőzően 5 nappal kell megküldeni.
(2) A meghívó papír alapon kerül megküldésre a Képviselő-testület tagjai számára.
(3) Az alakuló ülés helyéről és időpontjáról a lakosságot a honlapon kell értesíteni. Az értesítés közzétételéről a jegyző gondoskodik.
(4) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai:
a) Polgármester megnyitója.
b) A Helyi Választási Bizottság tájékoztatója
c) Képviselő-testület eskütétele.
d) Polgármester eskütétele.
e) Polgármesteri program ismertetése.
f) Polgármester illetményének megállapítása.
g) Alpolgármester választás.
h) Alpolgármester eskütétele.
i) Alpolgármester tiszteletdíjának a megállapítása
j) Bizottságok meghatározása, elnököknek és a tagoknak a megválasztása, eskütétel
k) SZMSZ felülvizsgálata
10. A Képviselő-testület rendes ülése
13. § (1) A Képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
(2) A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek konkrét számát és időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott féléves munkaterve tartalmazza. A féléves munkatervekben összességében egy év viszonylatában e szakasz (1) bekezdésben meghatározott ülésszámtól több ülést is elő lehet írni.
11. A Képviselő-testület rendkívüli ülése
14. § (1) A polgármester halaszthatatlan ügyben, indokolt esetben rendkívüli ülést hívhat össze írásban vagy telefonon keresztül, ahol meg kell jelölni az ülés helyét, időpontját és a napirendi pontokat. Az előterjesztéseket szóban is elő lehet terjeszteni a rendkívüli ülésen.
(2) A rendkívüli ülésen csak olyan napirendeket lehet tárgyalni, amely ügyben az ülést összehívták.
12. Közmeghallgatás
15. § (1) A képviselő-testület évente egy alkalommal a saját költségvetésének elfogadását megelőzően közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás kihirdetésére, vezetésére a képviselő-testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a megjelentek az ülést vezető személy engedélyével szót kaphatnak, időkorlát nélkül elmondhatják észrevételeiket, véleményüket, kérdéseiket.
(3) A lakosságot közmeghallgatás helyéről, időpontjáról, a tárgyalandó napirendekről az esemény előtt megjelenő Baracsi Szóban és az önkormányzati honlapon is tájékoztatni kell.
16. § A közmeghallgatás olyan fórum, ahol a lakosságnak és a helyben érdekelt szervezetek képviselőinek joga van közérdekű kérdést felvetni, és javaslatot tenni.
17. § A közmeghallgatáson elhangzottakat a képviselő-testület értékeli és a költségvetés elfogadásakor szükség esetén figyelembe veszi.
18. § A lakosság közmeghallgatáson elhangzott nem költségvetéssel kapcsolatos kérdéseit, hozzászólásait, észrevételeit a Képviselő-testület a költségvetés elfogadását követő első rendes ülésen megtárgyalja, majd az ezekre hozott döntéseket a Baracsi Szó című folyóiratban közzéteszi, hivatalos honlapon megjelenteti.
13. A munkaterv
19. § (1) A rendes ülés tervszerű megtartása végett a képviselő-testület féléves munkatervet fogad el a polgármester javaslatára. A féléves munkatervek elfogadásának határideje az első féléves munkaterv esetében a tárgyévet megelőző év december 31. napja, a második féléves munkaterv tekintetében tárgyév június 30. napja.
(2) A munkaterv tartalmazza
a) az ülések időpontját,
b) az adott ülésen tárgyalandó témákat,
c) az előterjesztő megnevezését,
d) szükség szerint az egyeztetési kötelezettséget,
e) szükség szerint az előterjesztéssel kapcsolatos tartalmi követelményeket.
14. A képviselő-testületi ülések összehívása
20. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze az elfogadott féléves munkaterv alapján, kivéve a rendkívüli üléseket.
(2) Ha a polgármesteri vagy képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester vagy a képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester tartósan akadályoztatva vannak, akkor a képviselő-testületi ülést a megválasztott képviselők korelnöke hívja össze és vezeti. A korelnök tartós akadályoztatása esetén az összehívott képviselő-testületi ülésen jelen lévő képviselők korelnöke vezeti az ülést. Tartós akadályoztatásnak minősül, ha valaki 30 napot meghaladó tartós betegállományban van.
(3) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni. A Képviselő-testületi ülések helye az önkormányzat székhelyének - 2427 Baracs Táncsics utca 27 – Tanácskozó terme. A képviselő-testületi ülést összehívó személy a székhelytől eltérő helyre is összehívhatja az ülést indokolással, de a testületi ülés érvényességének a kelléke, hogy ennek elfogadásáról a megjelölt helyszínen a képviselő-testület egyszerű többségű elfogadó döntést hozzon a napirendi pontok elfogadása előtt.
(4) A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.
21. § (1) A képviselő-testület rendes üléseinek összehívása írásos meghívó kiküldésével történik, ami e-mailen kerül megküldésre.
(2) A meghívónak tartalmaznia kell:
a) az ülés helyét,
b) az ülés időpontját,
c) a tervezett napirendeket,
d) a napirendek előadóit,
e) a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.
f) az adott napirendnél az írásbeli vagy szóbeli előterjesztés megjelölésének a tényét.
(3) A meghívóhoz mellékelni kell az írásos előterjesztéseket.
(4) A meghívót és az előterjesztéseket úgy kell kiküldeni, hogy azokat a meghívottak az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. Az a napirendi pont, amely az előterjesztésben nem szerepel csak akkor kerül tárgyalásra, ha azt a képviselő-testület a napirendi pontok tárgyalása előtt szavazással elfogadja.
(5) Az előterjesztések lehetséges tartalmi elemei a következők:
a) az előterjesztés témájának, tárgyának meghatározása,
b) a témával kapcsolatos előzmények, korábban hozott képviselő-testületi döntések, azok végrehajtásával kapcsolatos információk,
c) a téma ismertetése,
d) a jogszabályi háttér bemutatása,
e) érvek és ellenérvek az adott témával kapcsolatban,
f) határozati javaslat, vagy határozati javaslatok,
g) rendelettervezet, rendelettervezet indoklása.
(6) A felsorolt tartalmi követelmények közül a polgármester határozza meg az adott előterjesztésnél alkalmazandó tartalmi elemeket.
15. A Képviselő-testület meghívottjai
22. § (1) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni
a) a képviselőknek,
b) a jegyzőnek,
c) az előterjesztőknek és
d) akiket az ülés összehívója a napirend kapcsán megjelöl (a továbbiakban: napirendhez meghívott)
(2) A lakosságot a képviselő-testületi ülésről a honlapon kell értesíteni a meghívó és az előterjesztések közzétételével. A közzétételről a jegyző gondoskodik. A közzétételt úgy kell megtenni, hogy azt a lakosság legalább az ülést megelőző napon megismerhesse.
23. § (1) A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt.
(2) A meghívottak közül tanácskozási jog illeti
a) a jegyzőt
b) a bizottság nem képviselő tagját,
c) a nem képviselő-testületi tagokból választott alpolgármestert,
d) az önkormányzat intézményének vezetőjét, vagy azt,
e) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására meghívtak.
16. A Képviselő-testület ülésének a rendje
24. § (1) A képviselő-testület ülés megkezdése során ellátandó feladatok az ülést vezető részéről:
a) Az ülés megnyitása, szabályszerű összehívás megállapítása
b) a képviselő-testület határozatképességének megállapítása, folyamatosan figyelemmel kísérése a képviselő-testületi ülés folyamán
c) a napirend előtti felszólalások ismertetése
d) javaslat a napirendi pontokra
e) az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,
f) jegyzőkönyv-hitelesítők választása
(2) A képviselő-testületi ülésen ellátandó feladatok az ülést vezető részéről napirendenként:
a) az adott napirendi pont ismertetése
b) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
c) az indítványok szavazásra való feltevése,
d) a határozati javaslatok szavaztatása, kezdve a módosításokkal időrendi sorrendben
e) a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,
f) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése.
(3) A képviselő-testületi ülésen ellátandó feladatok az ülést vezető részéről az ülés egészét illetően:
a) a rend fenntartása,
b) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
c) ügyrendi felszólalás címén bármely képviselő az ülés bármely szakaszában szót kérhet.
d) az időszerű kérdésekről tájékoztatás,
e) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
f) A polgármester a képviselő-testületi ülés alatt bármikor szünetet rendelhet el. Amennyiben a szünet elrendelését képviselő(k) kéri(k), a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel határoz. A szünet után az ülés folytatásakor a határozatképesség vizsgálata,
17. Határozatképesség
25. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
(2) Ha az e szakasz (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. Az ülést vezető személy megkísérli a határozatképességet helyreállítását, amennyiben ez fél órán belül nem változik, a képviselő-testület határozatképtelen marad, az ülést vezető személy az ülést berekeszti. A Képviselő-testület a munkaterv szerinti soron következő ülésén az elmaradt napirendi pontokat tárgyalja meg először.
18. Jegyzőkönyv hitelesítők
26. § (1) A jelenlévő képviselők közül kettő fő jegyzőkönyv-hitelesítő kijelölése kötelező.
(2) Ha a képviselő-testület bármely tagja indokoltnak tartja, akkor a jegyzőkönyv-hitelesítő személyére indítványt tehet.
(3) Amennyiben nincs javaslat a polgármester vagy az ülést vezető személy kijelöli a kettő jegyzőkönyv-hitelesítőt az ülés bezárását megelőzően és felteszi szavazásra, személyükről a Képviselő-testület külön-külön határozatban dönt. A hitelesítők feladata az elkészült jegyzőkönyv aláírással történő hitelesítése. A jegyzőkönyv elkészültét követően a jegyző, vagy az általa megbízott személy telefonon értesíti a jegyzőkönyv hitelesítőket, akik 48 órán belül kötelesek hitelesíteni a jegyzőkönyvet.
19. Napirendi pontok
27. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselő joga, hogy javaslatot tegyen a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, a javasolt napirendi pontok törlésére.
(2) A rendes képviselő-testületi ülésen a napirendek megszavazása előtt bármely képviselő felszólalhat. Az ülésvezető a felszólalás teljesítését nem tagadhatja meg. Napirend előtt csak a község életét, képviselő-testület munkáját vagy a képviselőket érintő általános jelentőségű ügyekben lehet felszólalni. A napirend előtti felszólalást követően a felszólalással érintett képviselőt, valamint polgármestert viszontválasz illeti meg. A napirend előtti felszólalás esetén a képviselő-testület döntést nem hoz.
(3) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(4) A rendes testületi ülés első napirendi pontjában a polgármester beszámol a két ülés között átruházott hatáskörben hozott döntésekről, kifizetésekről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról. A beszámolónak tartalmaznia kell:
a) a végrehajtás megvalósulásának idejét,
b) amennyiben a határozat nem került végrehajtásra
ba) a mulasztás okát, indokát,
bb) a végrehajtás várható legkorábbi időpontját.
(5) A polgármester a beszámolót írásban, a testületi ülésre szóló meghívóval egyidőben megküldi a Képviselő-testület tagjainak.
(6) Amennyiben a Polgármester korábbi lejárt határidejű határozat végrehajtásával kapcsolatban a beszámolót elmulasztotta, a testület tájékoztatást kérhet, amelyre a polgármester köteles válaszolni.
28. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) meghatározott esetek kivételével.
(2) 22 Az ülésen megjelent állampolgároknak az utolsó napirendi pontot követően, az ülés bezárását megelőzően hozzászólási lehetősége van. A hozzászólás időtartama legfeljebb 2 perc. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonásra kerül, amennyiben a hozzászóló az időkeretet másodszori figyelmeztetés ellenére sem tartja be.
(3) A nyilvános ülésen résztvevő választópolgároknak étkezni, valamint az ülés rendjét egyéb módon zavarni nem szabad.
29. § (1) A napirendi pont tárgyalását megelőzően szóbeli kiegészítésre van lehetőség. Ennek megtételére az előterjesztő és a tárgy szerint illetékes bizottság elnöke jogosult.
(2) A napirendi pont vitáját az előterjesztő vagy az ülést vezető személy tömören, lényegre törően foglalja össze, majd határozati javaslattal él.
20. Összeférhetetlenség
30. § (1) A képviselő köteles az Mötv. alapján a napirendi pont tárgyalása kezdetén bejelenteni személyes érintettségét, ha az fennáll.
(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálására a Képviselő-testület Pénzügyi Bizottságot jelöli ki. A Pénzügyi Bizottság elnöke az e rendelet 28. § (1) bekezdésében meghatározott kötelezettség felismerésétől számított 3 napon belüli időpontra kell, hogy összehívja az ülést. Az összehívással egyidejűleg értesíti a polgármestert, hogy az érintett döntés végrehajtását függessze fel az összeférhetetlenségi eljáráson hozott döntés kihirdetéséig.
(3) A Pénzügyi Bizottság biztosítja a személyes meghallgatását az érintett képviselőnek, majd ezt követően lefolytatja az eljárást az összes bizonyíték figyelembevételével. A vizsgálat eredményét a soron következő képviselő-testületi ülésen terjeszti be a Pénzügyi Bizottság elnöke. A Képviselő-testület dönt az érintett döntés érvényben tartásáról vagy érvénytelenné nyilvánításáról a lefolytatott vizsgálat eredményének ismeretében.
21. A döntés meghozatala
31. § (1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A képviselők „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.
(2) Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.
(3) Minősített többség esetén a megválasztott képviselők több mint felének, azaz legalább 4 képviselőnek az egybehangzó szavazata szükséges.
(4) A képviselő-testület bármely tagja javaslatára név szerinti szavazást rendelhet el. Erről a Képviselő-testület határozattal dönt. A neveket a polgármester vagy az ülést vezető személy felolvassa és minden megszólított képviselő szavaz. A név szerinti szavazás esetén a határozatban név szerint jelölni kell ki hogyan szavazott.
(5) A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület bármely képviselő javaslatára szavazással dönt az Mötv. figyelembevételével. A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként határozatban megválasztott 3 fős szavazatszámláló bizottság gondoskodik. A titkos szavazás lebonyolításáig az ülést az ülés vezető személy felfüggeszti. A titkos szavazás eredményéről a 3 fős szavazatszámláló bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.
32. § Napirendenként a polgármester vagy az ülést vezető személy szavazásra bocsátja az előterjesztésben megfogalmazott döntési javaslatot, amennyiben módosító javaslat is elhangzott az ülésen, először azt kell feltenni szavazásra. A módosító javaslatok lezárását követően kerül sor a döntéshozatalra.
22. A tanácskozási rend fenntartása
33. § (1) 28 A polgármester vagy az ülést vezető személy feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:
a) figyelmezteti a hozzászólót, hogy csak a napirenddel kapcsolatosan tegye meg hozzászólását.
b) felszólítja a hozzászólót, hogy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kijelentésektől tartózkodjon.
c) rendre utasítja azt, aki a testületi üléshez méltatlan magatartást tanúsít.
d) megvonhatja a szót attól, aki a fentiekben írt rendzavaró magatartást megismétli.
e) A nem képviselő résztvevőt ismételt rendzavarás esetén a teremből kiutasíthatja.
(2) Az ülés vezetője rendbírság kiszabását kezdeményezheti, amennyiben a képviselő
a) az ülésen másokat sértő vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést vagy hangnemet használt.
b) a napirendtől ismételten figyelmeztetés ellenére eltért,
(3) E szakasz (2) bekezdése szerinti rendbírság kiszabásáról a Képviselő-testület minősített többséggel dönt.
(4) Abban az esetben, ha a polgármester, vagy az ülést vezető személy viselkedése zavarja a tanácskozás rendjét, akkor bármelyik képviselő javasolhatja a rendzavaró figyelmeztetését, vagy rendbírság kiszabását vagy az ülés megszakítását, melyet az ülés vezetőjének kötelező szavazásra feltennie, erről a képviselő-testület egyszerű többséggel dönt. Figyelmeztetés esetén amennyiben a rendzavaró a figyelmeztetésnek nem tesz eleget, akkor bármely képviselő rendbírság kiszabását javasolhatja, amiről a képviselő-testület minősített többséggel határoz. A rendbírság kiszabására tett indítványt az Önkormányzat Pénzügyi Bizottsága az ülést követő 15 napon belül a képviselő-testületi ülésről készült hangfelvétel meghallgatása után megvitatja, majd a soron következő önkormányzati ülésen a napirendek megtárgyalása után a bizottság elnöke ismerteti a Pénzügyi Bizottság rendbírság kiszabására vonatkozó javaslatát, amiről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
(5) A rendbírság összege alkalmanként 5000 forint, amit a kiszabást követő hónap 15. napjáig kell az önkormányzat házi pénztárába befizetni vagy az önkormányzat bankszámlaszámára átutalni. A rendbírság befizetését a kötelezett a soron következő önkormányzati ülésen igazolja.
23. A határozat
34. § (1) A képviselő-testület döntései:
a) határozat, ezen belül
aa) alaki határozat vagy
ab) normatív határozat,
b) rendelet.
(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.
(3) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, arab sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett zárójelben fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hónap, nap megjelöléssel).
(4) Határozat meghozatalát a polgármester, az alpolgármester, a tárgy szerint illetékes bizottság, a képviselők és a jegyző kezdeményezheti.
(5) Az alaki és a normatív határozatokat Baracs Község Önkormányzata hivatalos honlapján közzé kell tenni. A közzétételről a jegyző gondoskodik.
(6) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartásban a határozati kivonatok évenként folyamatosan növekvő sorszámmal kerülnek lefűzésre. A jegyző gondoskodik a Képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.
24. A rendelet
35. § (1) Rendelet alkotását a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság, a jegyző, polgármester vagy az alpolgármester írásban kezdeményezi. Rendeletet hozni csak írásban, a loclex rendszerben elkészített rendelet-tervezet előterjesztése alapján lehet, biztosítva ezáltal a képviselő-testület kellő tájékoztatását a döntés meghozatala előtt.
(2) A rendelet-tervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes köztisztviselőjét, valamint külső szakértőt. A jegyző az előzetes és utólagos hatásvizsgálatot a polgármesterrel egyeztetve köteles lefolytatni.
(3) A rendelet-tervezetet az érintett bizottság, társadalmi szervezet előzetesen véleményezheti, javaslatot tehet. A bizottság és a társadalmi szervezetek véleményezésének lehetőségét a polgármesternek kell biztosítania.
(4) A pénzügyi tárgyú rendeleteket a Pénzügyi Bizottságnak kötelező véleményezni. Költségvetésről szóló rendelet, költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet, és a pénzügyi beszámolók vonatkozásában a Pénzügyi Bizottság előzetes véleményezése nélkül a Képviselő-testület döntést nem hozhat.
36. § (1) A rendelet-tervezetet indokolással együtt kell a képviselő-testület elé terjeszteni.
(2) A rendeletek elfogadása egy fordulóban történik, kivéve a költségvetésről szóló önkormányzati rendelet alaprendeletének és a helyi adókról szóló önkormányzati rendeletének az elfogadása és módosítása, mert ezeket kettő fordulóban kell tárgyalni.
37. § (1) Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testületre önkormányzati rendeleteit az önkormányzata hivatalos honlapján közzé kell tenni. A közzétételről a jegyző gondoskodik.
(2) A kihirdetésért, valamint a rendeletek nyilvántartásának vezetéséért a jegyző a felelős.
(3) A jegyző gondoskodik a Nemzeti Jogszabálytár (továbbiakban: NJT) elnevezésű honlapon való közzétételéért.
25. A jegyzőkönyv
38. § (1) A képviselő – testületi ülésén elhangzottakat hangfelvételen rögzíteni kell. A hangfelvétel alapján elkészült jegyzőkönyv szó szerinti tartalommal készül. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) az ülésre szóló meghívó,
b) az előterjesztések
c) titkos szavazás esetén az eredményt megállapító jegyzőkönyv, és
d) a jelenléti ív.
(3) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, de a zárt ülésen hozott döntések nyilvánosak. A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a zárt ülésen tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.
(4) A tárgyalt napirendi pontoknál fel kell tüntetni
a) a napirend tárgyát,
b) az előterjesztőt vagy előterjesztőket,
c) az előadókat,
d) a hozzászólókat.
(5) A képviselő-testület a döntéseit a polgármester által megfogalmazott javaslatról való szavazással hozza. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, hányan tartózkodtak.
39. § (1) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. Határozat esetében a jegyzőkönyv szövegébe beépítve, rendeletek esetében a jegyzőkönyv mellékleteként.
(2) A jegyzőkönyvet 1 példányban kell készíteni, azt elektronikus úton a Kormányhivatalnak az erre a célra rendszeresített internetes felületen kell megküldeni. A jegyzőkönyv feltöltéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A nyilvános ülések jegyzőkönyveit az önkormányzat honlapján folyamatosan közzé kell tenni.
(4) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik, amennyiben arra a képviselő-testület előirányzatot biztosít.
A Képviselő-testület szervei
26. A polgármester
40. § Baracs településen a polgármester főállásban látja el munkáját.
41. § (1) A polgármester szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat, biztosítja az önkormányzat demokratikus működését. Tevékenységével hozzájárul Baracs község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához. Gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, a helyi fórumok szervezéséről, támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, kapcsolatot tart a vármegyei önkormányzat, az egyházak és civil szervezetek vezetőivel, testvérvárosok képviselőivel. A polgármester ügyfélfogadási ideje a Baracsi Polgármesteri Hivatal hivatalos ügyfélfogadási idejével megegyező.
(2) A polgármester a 4 napnál rövidebb ideig tartó szabadságáról utólagosan a két ülés között eltelt időszak történéseiről szóló napirendi pontban számol be, a képviselő-testület az e napirendi pont elfogadásáról szóló határozatban ezt a tényt tudomásul veszi, a 4 napnál hosszabb ideig tartó szabadságról pedig a képviselő-testület előzetesen határozatban dönt.
27. Az alpolgármester
42. § (1) A képviselő-testület a testület tagjai közül egy alpolgármestert választ a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére.
(2) Az alpolgármester az általa ellátott feladatokról legalább havonta, vagy szükség szerint beszámol a polgármesternek.
(3) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatát a polgármester irányításával.
28. A jegyző
43. § (1) A jegyző – a polgármester irányításával – vezeti a Baracsi Polgármesteri Hivatalt, biztosítja a képviselők munkájának feltételeit.
(2) Elkészíti a képviselő-testületi és bizottsági előterjesztéseket. Ellátja a képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat.
(3) Az önkormányzat által irányított költségvetési szervek vezetőivel egyezteti és írásban rögzíti a költségvetési rendelet-tervezetet.
(4) A jegyzői álláshely betöltetlensége vagy a jegyző tartós akadályoztatása esetén a helyettesítésére a polgármester jelöli ki a helyettesítő köztisztviselőt. Tartós akadályoztatásnak minősül, ha a jegyző 30 napot meghaladó tartós betegállományban van.
29. A képviselő
44. § (1) A Képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A Képviselők jogaira az Mötv. 32. §-ban foglaltak az irányadóak.
(3) A Képviselő az Mötv. 32. §-ban meghatározott kötelezettségein túl köteles
a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,
b) rendszeresen kapcsolatot tartani a választókkal, a lakosság közösségeivel,
c) testületi vagy bizottsági ülésről történő távolmaradását írásban, vagy telefonon, vagy szóban, vagy elektronikus formában előzetesen jelezni a polgármesternek, vagy bizottsági ülés esetén a bizottság elnökének.
d) a képviselői minőségében megszerzett vagy tudomására jutott információt megőrizni, azt saját maga és más előnyére, illetve hátrányára nem használhatja fel,
e) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, amennyiben a képviselő-testület bármely tagja bizonyítottan megszegi a hivatalba lépéskor tett esküben foglaltakat, erkölcsileg méltatlanná válik tevékenysége folytatására,
f) felkérés esetén részt venni a testületi ülések előkészítésében.
(4) Azt a képviselőt, aki a szabályszerűen kiküldött meghívóban megjelölt időpontban a képviselő-testület vagy bizottsági üléséről előzetes bejelentés vagy igazolás nélkül távol marad, és távolmaradását alapos indokkal nem menti ki, igazolatlanul távollevőnek minősül, kivéve ha az ülés időpontját követő 48 órán belül a képviselő vagy közeli hozzátartozója szóban vagy írásban jelzi a távolmaradás indokát. Ez utóbbi esetben a távollétet igazoltnak kell tekinteni.
(5) A képviselő döntéseit kizárólag saját meggyőződése szerint hozza. Szavazatát megindokolni nem köteles, emiatt semmiféle hátrány nem érheti.
(6) A képviselő az e szakasz (2) bekezdésében foglalt jogai megsértése miatt a polgármesterhez fordulhat. A polgármester köteles haladéktalanul intézkedni a sérelem megszüntetése érdekében.
45. § (1) A képviselőt a polgármester, az alpolgármester, a jegyző soron kívül kell, hogy fogadja.
(2) A képviselők név szerinti fogadó óráit és helyszínét a Baracsi Szóban és az önkormányzat internetes honlapján közzé kell tenni. A fogadóóra adatainak megjelentetéséről – a képviselőkkel történő egyeztetés alapján – a jegyző gondoskodik.
30. A képviselő-testület bizottságai
46. § (1) A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó, vagy ideiglenes bizottságot választ.
(2) Baracs Község kétezernél főnél több lakosú, így a képviselő-testület kötelező jelleggel Pénzügyi Bizottságot választ. A tagjainak száma: 2 fő képviselő és 1 fő nem képviselő tagból áll, azaz összesen 3 fő.
(3) A Képviselő-testület a kötelező Pénzügyi Bizottságon túl a Népjóléti Bizottságot is létrehozza. A tagjainak a száma: 3 fő képviselő és 2 fő nem képviselő tagból áll, azaz összesen 5 fő.
(4) Az egyes bizottságok által ellátandó feladatok részletes jegyzékét az SZMSZ 3. melléklete tartalmazza.
(5) A képviselő-testület általa szükségesnek tartott esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, és az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
(6) A bizottság határozatképességére, határozathozatalára és ülésének jegyzőkönyvére a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell értelemszerűen alkalmazni.
47. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti. Tartós akadályoztatása esetén a bizottság képviselő tagjai közül a legidősebb. Kötelező összehívás esetei:
a) a Képviselő-testület döntése alapján,
b) a polgármester indítványára,
c) bizottsági tag kezdeményezésére.
(2) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
48. § A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet, amennyiben átruházott hatáskörben a Bizottság döntést hozott, ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvénél leírt módon és helyre megküldeni.
31. Igazolatlan hiányzás
49. § A képviselők, a bizottságok nem képviselő tagjai – akik munkájuk elvégzéséért tiszteletdíjban részesülnek – az ülésekről történő évi 3 igazolás nélküli távollét esetén tiszteletdíj megvonásban részesülnek, melynek mértékére a Pénzügyi Bizottság tesz javaslatot, amiről a képviselő-testület minősített többséggel határoz.
32. Polgármesteri Hivatal
50. § (1) Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete polgármesteri hivatalt tart fenn 2020. január 1-jétől Baracsi Polgármesteri Hivatal néven, 2427 Baracs Táncsics utca 27. szám alatti székhelyen. A polgármesteri hivatal a baracsi lakosság ügyeinek intézését, az önkormányzat, a képviselő-testület és a bizottsági munkák előkészítését végzi.
(2) A polgármesteri hivatalt a jegyző vezeti.
(3) A Baracsi Polgármesteri Hivatalban 9 fő köztisztviselő dolgozik, amelyből 1 fő vezető 8 fő ügyintéző.
Záró rendelkezések
51. §1
52. § Ez a rendelet 2024. október 22-én lép hatályba.
1. melléklet a 15/2024. (X. 21.) önkormányzati rendelethez
1. Baracs Község Önkormányzata alaptevékenységi besorolása:
2. Kormányzati funkciók:
2.1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége
2.2. 013320 Köztemető -fenntartás és - működtetés
2.3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
2.4. 041232 Start- munka program - Téli közfoglalkoztatás
2.5. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
2.6. 042180 Állat-egészségügy
2.7. 042130 Növénytermesztés, állattenyésztés és kapcsolódó szolgáltatások
2.8. 045120 Út, autópálya építése
2.9. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
2.10. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása
2.11. 051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása
2.12. 051050 Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása
2.13. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
2.14. 052080 Szennyvízcsatorna építése, fenntartása, üzemeltetése
2.15. 061020 Lakóépület építése
2.16. 063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése
2.17. 064010 Közvilágítás
2.18. 066010 Zöldterület-kezelése
2.19. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
2.20. 072111 Háziorvosi alapellátás
2.21. 072112 Háziorvosi ügyeleti ellátás
2.22. 072311 Fogorvosi alapellátás
2.23. 072312 Fogorvosi ügyeleti ellátás
2.24. 074031 Család és nővédelmi egészségügyi gondozás
2.25. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás
2.26. 081045 Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása
2.27. 082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
2.28. 082044 Könyvtári szolgáltatások
2.29. 082091 Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
2.30. 082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
2.31. 082094 Közművelődés – kulturális alapú gazdaságfejlesztés
2.32. 086030 Nemzetközi kulturális együttműködés
2.33. 091140 Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai
2.34. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben
2.35. 102031 Idősek nappali ellátása
2.36. 104031 Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása
2.37. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés
2.38. 107051 Szociális étkeztetés szociális konyhán
2.39. 107052 Házi segítségnyújtás
2.40. 104042 Család- és gyermekjóléti Szolgálat
2. melléklet a 15/2024. (X. 21.) önkormányzati rendelethez
1. Szociális célú tüzelőanyag juttatásával kapcsolatos döntéseket a Képviselő-testület Baracs Község Önkormányzata Népjóléti Bizottságára ruházza át.
2. A közterület bontásával, közútkezelői és behajtási engedélyek kiadásával kapcsolatos döntéseket Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete a polgármesterre ruházza át. Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testülete a behajtási engedélyek kiadására, használatuk jogosultságának felülvizsgálatára, az engedélyek visszavonására vonatkozó hatáskört a polgármesterre ruházza át.
3. A Polgármester havonta legfeljebb három alkalommal dönthet 300.000 Forintot meg nem haladó önkormányzati beszerzésről, amelyről utólagosan tájékoztatja a Képviselő-testületet.
4. Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről – az alapítványi forrás kivételével – a polgármester átruházott hatáskörben dönt, mely döntésről a képviselő-testületet a soron következő rendes ülésen, de legkésőbb 30 napon belül tájékoztatja. Az államháztartáson kívüli forrás átvételéről és átadásáról szóló önkormányzati rendelet szerinti egyedi kérelem elbírálásáról a polgármester határozattal 30 napon belül dönt, azzal a feltétellel, hogy a támogatás esetenként az 50.000 Ft-ot nem haladhatja meg. A támogatás formája vissza nem térítendő pénzügyi támogatás.
5. A polgármester átruházott hatáskörben ellenőrzi a közterület-használat szabályszerűségét, engedély, hozzájárulás nélküli, vagy attól eltérő használata esetén a használót a polgármester határidő kitűzésével felhívja a használat megszüntetésére, a közterület - saját költségén, kártalanítási igény nélkül történő - eredeti állapotának helyreállítására,
6. Polgármester átruházott hatásköre a tulajdonosi hozzájárulás kiadása.
7. Baracs Község Önkormányzat Képviselő-testülete a települési támogatás, a köztemetés, a közszolgáltatási díj támogatás, a karácsonyi utalvány és a szociális alapszolgáltatás megállapításával kapcsolatos hatáskört a polgármesterre átruházza.
8. A polgármester hatáskörébe tartozik a közterületek fellobogózása
9. A képviselő-testület a filmforgatás célú közterület-használat - az erről szóló helyi rendelet és a mozgókép törvényben megfogalmazott előírásokra figyelemmel történő – engedélyezését a polgármesterre ruházza át.
10. A helyi közművelődési feladatok ellátásáról szóló önkormányzati rendelet hatálya alá tartozó közösségi színtér helyiségek vonatkozásában a polgármester dönt a helyiségek ingyenes igénybevételének lehetőségéről.
11. Az első lakáshoz jutók pénzbeni támogatása kapcsán a ranghely módosítása iránti kérelmet a Baracsi Polgármesteri Hivatalnál a polgármesternek címezve kell benyújtani. A Képviselő-testület a ranghely átsorolás iránt benyújtott kérelmek elbírálását a polgármesterre ruházza át, aki döntéséről a kérelem benyújtását követően határozatot hoz.
3. melléklet a 15/2024. (X. 21.) önkormányzati rendelethez
1. I. PÉNZÜGYI BIZOTTSÁG:
1.1. A Pénzügyi Bizottság feladatkörébe tartozik, hogy az önkormányzatnál és intézményeinél az éves költségvetési és zárszámadási rendeletet, a féléves és háromnegyed éves beszámolókat a testület elé terjesztést megelőzően megtárgyalja. Ennek kapcsán áttekinti a bevételeket, kiadásokat, a vagyonváltozást, valamint azok alakulását előidéző okokat.
1.2. Vizsgálja a hitelfeltétel indokait és gazdasági megalapozottságát.
1.3. Ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend, és a bizonylati fegyelem érvényesítését.
1.4. A Pénzügyi Bizottság vizsgálati megállapításait haladéktalanul közli a Képviselő-testülettel. Ha a Képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.
1.5. A ciklus alatt legalább egy alkalommal helyszínen tájékozódik az önkormányzat által fenntartott, működtetett intézményekben.
1.6. A kiviteli tervhez kötött beruházásnál részt vesz az árajánlat elbírálásában.
1.7. Részt vesz a 500.000 Ft értékhatár feletti felújításra, beszerzésre adott árajánlat elbírálásában.
1.8. Javaslatot tesz a polgármester jutalmazására.
1.9. A vagyonnyilatkozatokat nyilvántartja, vizsgálja és ellenőrzi.
1.10. Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést kivizsgálja.
2. II. NÉPJÓLÉTI BIZOTTSÁG:
2.1. A szociális törvény végrehajtására hozott önkormányzati rendeletben biztosított hatáskörében döntéseit olyan időpontban hozza meg, hogy a kérelmek elbírálása A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szabályainak megfelelően történjen.
2.2. Figyelemmel kíséri az egészséget károsító tendenciákat és javaslatot tesz a felszámolásukra.
2.3. A szükségleteket és lehetőségeket felmérve javaslatot dolgoz ki az önkormányzat által működtetett egészségügyi- és szociális intézmények fejlesztésére, korszerűsítésére, átszervezésére, megszüntetésére.
2.4. Közreműködik a településfejlesztéssel, rendezéssel kapcsolatos környezet- és természetvédelmi követelmények és szempontok érvényesítésében.
2.5. Szervezi, értékeli a községparkosítást, virágosítást.
2.6. Javaslatot tesz a község fásítására, védett növények telepítésre és védelmére.
2.7. Figyelemmel kíséri és értékeli a bizottság tárgykörébe tartozó rendeletek betartását.
2.8. Segíti a tárgykörbe tartozó önkormányzati feladatok megvalósulását.
2.9. Véleményezi az oktatás-nevelés és gyermekvédelem területét érintő, egyévesnél hosszabb időszakra szóló terveket és azok végrehajtását, valamint a beszámolókat
2.10. Véleményezi a helyi sportkoncepciót, figyelemmel kíséri a megvalósítást, segíti a helyi szervezetek együttműködését.
Az 51. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.