Baracs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2021. (XI. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

a helyi közművelődési feladatok ellátásáról

Hatályos: 2021. 11. 03

a helyi közművelődési feladatok ellátásáról

Végső előterjesztői indokolás

Általános indokolás

A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL törvénynek a 2017. évi LXVII. törvénnyel és a 2017. évi CLXXX. törvénnyel való módosítására tekintettel, a települési önkormányzatokat érintő módosításokra figyelemmel felül kell vizsgálni a Baracs Község Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat közművelődési feladatairól, a helyi közművelődési tevékenység támogatásáról szóló 5/2007. (II.27.) önkormányzati rendeletét.

Részletes indoklás

1. §

A közművelődési törvénnyel összhangban a rendelet célját határozza meg.

2. §

A közművelődési törvénnyel összhangban a rendelet meghatározza a főbb alapelveket, amelyek követendőek a közművelődési tevékenység során.

3. §

Az önkormányzat közművelődési intézménye számára meghatározza, hogy nem lehet elkötelezett egyetlen vallás, világnézet vagy politikai irányzat mellett sem, mely szintén a magasabb szintű jogszabályban, a Közművelődési törvényben megjelenő elv, előírás.

4. §

A rendelet területi és személyi hatályáról rendelkezik.

5. §

A közművelődési törvény rendelkezéseivel összhangban a közművelődési alapszolgáltatások körét határozza meg. A Közművelődési törvény 76. § (3) bekezdése összesen hét alapszolgáltatást nevesít. A Közművelődési törvény 78. § (1) bekezdése szerint a művelődési ház típusú közművelődési intézménynek legalább 3 közművelődési alapszolgáltatást kell biztosítania. A Baracs Község Önkormányzata fenntartásában lévő és településünkön közművelődési alapszolgáltatásokat biztosító, közművelődési feladatokat ellátó intézmény a Baracsi Népjóléti Intézmény Faluháza, amely a közművelődési törvényben meghatározott valamennyi (tehát mind a hét) alapszolgáltatást biztosítja, ezért valamennyi alapszolgáltatás beépítésre került az új helyi közművelődési rendelet 5. § (1) bekezdésében. Az alapszolgáltatásokon belül definiálásra kerültek azok a feladatok, amelyeket a Közművelődési Intézmény ellát.

Az 5. § (2) bekezdésében ugyanakkor meghatározásra került, hogy a fentebb említett alapszolgáltatásokon felül az Önkormányzat további feladatának tekinti és biztosítja a nyilvános könyvtári ellátás jogszabályban rögzített rendszerének működtetését, alapkövetelményeit és meghatározza a működtetés alapfeladatait. A nyilvános könyvtári ellátás biztosítását szintén a Közművelődési törvény szabályozza. A könyvtári ellátás szakszerű és minőségi biztosításának elősegítése érdekében Baracs Község Önkormányzata csatlakozott a Könyvtárellátási Szolgáltató Rendszerhez és szerződést kötött a székesfehérvári Vörösmarty Mihály Könyvtárral. Településünk főállású könyvtárosa a szerződésben vállaltak megvalósulása céljából együttműködik a megyei könyvtár munkatársaival.

6. §

A közművelődés feladatellátás formáját, módját és mértékét állapítja meg. Ennek keretében szabályozásra kerül, hogy az Önkormányzat kétféle módon gondoskodhat a közművelődési alapszolgáltatásokról:

közművelődési intézmény vagy

közművelődési megállapodás

útján.

A közművelődési alapszolgáltatásokat az Önkormányzat elsősorban a Baracs Község Önkormányzata által fenntartott Baracsi Népjóléti Intézmény Faluháza útján látja el, mely a rendeletben kifejezésre került.

A Közművelődési Intézményhez kapcsolódóan a rendelet dekralálja, hogy az intézmény feladatainak magasabb szakmai színvonalon történő ellátása érdekében ki kell használnia a pályázati lehetőségeket, az így vállalt cél azonban alapfeladatainak ellátását nem veszélyezteti.

Az elmúlt években gyakorlattá vált, hogy a Közművelődési intézmény évente egy alkalommal beszámol a Képviselő-testületnek az elmúlt évi tevékenységéről, feladatellátásáról, ezért ez a kötelezettség beépítésre került a rendeletbe. E szerint a Közművelődési intézmény évente egy alkalommal beszámolási kötelezettséggel tartozik a Képviselő testület felé.

7. §

A közművelődési feladatellátás támogatásának szabályait állapítja meg. Ennek keretében kifejezésre került a rendeletben, hogy az Önkormányzatnak lehetősége van arra, hogy bármely közművelődési alapszolgáltatás megvalósítására jogi vagy természetes személlyel közművelődési megállapodást kössön.

A Közművelődési törvény 80. §-a rendelkezik arról, hogy a közművelődési rendeletben rögzített feladatok vagy egyéb feladatok ellátására pénzügyi támogatásban részesítheti a közművelődési célú tevékenységet folytatókat. Községünkben az ilyen tevékenységet folytató civil szervezetek támogatása az önkormányzat államháztartáson kívüli forrás átadásának és átvételének szabályairól szóló önkormányzati rendeletben foglalt szabályozás szerint valósul meg. Ezért e rendeletre való hivatkozás jelenik meg a közművelődési rendeletben.

A rendelet meghatározza azokat a szervezeteket, amelyekkel együttműködésre törekszik annak érdekében, hogy a helyi közművelődési feladatok ellátása során a helyi, regionális, országos és nemzetközi kapcsolatok kiépüljenek, fennmaradjanak erősödjenek. E szervezetekkel az együttműködés elsősorban a Közművelődési Intézmény által el nem látott feladatok teljesítése érdekében történhet.

8. §

A közművelődési feladatok ellátásának finanszírozásáról rendelkezik a rendelet. A Közművelődési törvénnyel összhangban kimondja, hogy az Önkormányzat az általa fenntartott Közművelődési Intézmény feladatainak teljesítéséhez biztosítja a szükséges, személyi, szakképzettségi, és tárgyi feltételeket.

A finanszírozási szabályok keretében szabályozásra került, hogy az Önkormányzat a község kiemelt közművelődési nagyrendezvényeinek támogatásáról a tárgyévet megelőző év november 30. napjáig dönt, a támogatás összegét a tárgyévi költségvetési rendeletébe beépíti. Ez évben a költségvetés tárgyalásakor igény merült fel, hogy a nagyrendezvények (pl. Falunap) támogatásáról ne a költségvetés tárgyalásakor döntsön a Képviselő-testület, hanem korábban, azt megelőző év novemberében. Ez az új gyakorlati szabályozás immár rendeleti szinten jelenne meg.

9. §

A záró rendelkezéseket tartalmazza. Ennek keretében a rendelet meghatározza a hatályba lépésének napját.

A rendelet egyidejűleg rendelkezik a jelenleg hatályos közművelődési rendelet hatályon kívül helyezéséről.

A rendelet-tervezet elfogadása a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 50. §-a alapján minősített többséget igényel.

Kérem a Képviselő-testületet, hogy az előterjesztés mellékletét képező, a helyi közművelődési feladatok ellátásáról szóló rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.