Beloiannisz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2009 (VI.5) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2014. 05. 01- 2015. 02. 27

Beloiannisz Község Önkormányzat Képviselő-testületének


5/2009. (VI.5.) számú

rendelete


a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól


Beloiannisz Község Önkormányzat Képviselőtestülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 10.§ (1) bekezdésében, 32.§ (3) bekezdésében, a 37/D.§ (3) bekezdésében, a 92. § (1) bekezdésében és 132.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól a következő rendeletet alkotja:


I. Fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja


1. § E rendelet célja, hogy a törvényi felhatalmazással összhangban megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő, a szociális rászorultságtól függő, pénzben és természetben biztosított szociális ellátások, a személyes gondoskodást nyújtó ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


A rendelet hatálya


2. § E rendelet hatálya az Sztv. 3. § (1)-(3) bekezdésében meghatározott személyekre terjed ki.


Eljárási rendelkezések


3. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmet az ellátást igénylő, vagy a törvényes képviselője terjesztheti elő írásban, az

a) aktív korúak ellátása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) kormányrendelet 3. számú melléklete szerinti

b) a normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) kormányrendelet 12. számú melléklete szerinti

c) ápolási díj iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) kormányrendelet 4. számú melléklete szerinti

d) közgyógyellátás megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) kormányrendelet 9. számú melléklete szerinti

e) a szociális célú tűzifa támogatást az erre rendszeresített Kérelemnyomtatványon,

f) az önkormányzati segély iránti kérelmet e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani a Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal Beloianniszi Kirendeltségénél.


(2) A kérelmező a kérelem benyújtásakor köteles saját maga, illetve családja jövedelmi viszonyairól igazolást csatolni, vagy amennyiben ez nem lehetséges, akkor vagyoni, jövedelmi viszonyairól büntetőjogi felelőssége tudatában nyilatkozatot tenni. A nyilatkozatban foglaltak valódiságát az eljáró hatóság ellenőrizheti. Amennyiben a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat a hatóság vitatja, akkor a jövedelem az Sztv. 10. § (6) bekezdésében, illetve a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 3. §-ában foglaltak szerint vélelmezhető.


(3) A Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal Beloianniszi Kirendeltsége a kérelmező által benyújtott kérelmeket és igazolásokat, valamint a közölt adatok valódiságát megvizsgálja, szükség esetén környezettanulmányt végezhet.


(4) A háztartás azon tagjai, akik egyéni vagy társas vállalkozók, szabad foglalkozásúak, stb. nettó jövedelmüket a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kiadott igazolással kötelesek igazolni.


(5) E rendelet vonatkozásában jövedelemnek, illetve vagyonnak az Sztv. 4.§ (1) bekezdésének a.) és b.) pontjaiban meghatározott jövedelem, illetve vagyon minősül.


(6) Az Sztv. eltérő rendelkezése hiányában a jövedelmi viszonyok igazolásánál irányadó időszak:


a) a havi rendszerességgel járó, nem vállalkozásból, illetve őstermelői tevékenységből (a továbbiakban együtt: vállalkozás) származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,


b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egy havi átlagát kell figyelembe venni, azzal, hogy a b) pont szerinti számításnál azon hónapoknál, amelyek adóbevallással már lezárt időszakra esnek, a jövedelmet a bevallott éves jövedelemnek e hónapokkal arányos összegében kell beszámítani. A különböző forrásokból származó jövedelmeket egybe kell számítani. A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet, valamint a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt. A vállalkozási tevékenység akkor tekinthető megszűntnek, ha a vállalkozói engedélyt, illetve az őstermelői igazolványt visszaadták, vagy visszavonták, illetőleg a társas vállalkozást törölték a cégjegyzékből.


(7) Sürgős szükség esetén – ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – a támogatás, bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján megadható, a bizonyítékok utólagos csatolása mellett.


(8) Ha a kérelmező jövedelmi és vagyoni viszonyairól valótlan adatot közöl, vagy a szociális ellátást biztosító szervet egyéb módon megtéveszti, köteles az ellátást az Sztv. 17. §-ban meghatározottak szerint visszafizetni.


3/B. § (1) A szociális ellátásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tényekben, körülményeiben, jövedelmi, vagyoni viszonyaiban, lakcímében történt változást 15 napon belül köteles írásban bejelenteni és igazolni a Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal Beloianniszi Kirendeltségén. Ilyen esetben a támogatásra való jogosultságot újból vizsgálni kell.

(2) A jogosultság feltételeit érintő lényeges körülménynek minősül, ha a jogosult:

  1. jövedelmi, vagyoni viszonyaiban, illetve szociális helyzetében olyan változás következik be, amelynek eredményeként az egy főre jutó havi nettó jövedelem 10%- nál magasabb mértékben változik,

  2. közös háztartásban élők létszáma változik,

  3. lakóhelyében, tartózkodási helyében változás következik be

(3) A bejelentési kötelezettség elmulasztása az ellátás megszüntetését vonhatja maga után.

(4) A Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal Beloianniszi Kirendeltsége a szociális ellátások körében rendszeres ellenőrzésre jogosult, indokolt esetben köteles. Az ellenőrzés módjai: meghallgatás, helyszíni szemle, környezettanulmány, jövedelmi viszonyok ellenőrzése.


II. Fejezet


Pénzbeli ellátások

Aktív korúak ellátása


4. § (1) Az aktív korúak ellátására való jogosultságot az Sztv. 33-35. §-ai alapján kell megállapítani.


(2) Az aktív korúak ellátására jogosult, az Sztv. 37/B. § (1) bekezdése szerint rendszeres szociális segélyben részesülő köteles:

a) a rendszeres szociális segélyt megállapító határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül Beloiannisz Község Önkormányzat Családgondozójánál (a továbbiakban: Családgondozó) nyilvántartásba vetetni magát és

b) a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedés programról a nyilvántartásba vételétől számított 60 napon belül írásban megállapodni,

c) az esetleges akadályoztatásáról a Családgondozót értesíteni, illetve az akadályoztatás okát 15 napon belül igazolni,

d) a beilleszkedési programban foglaltakat teljesíteni.


(3) Az együttműködésre kijelölt szerv a nyilvántartásba vételt követően:

a) tájékoztatást ad a beilleszkedést segítő programok típusairól, az együttműködés elmulasztásának következményeiről,

b) a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó, beilleszkedést segítő programot, amelyről írásban megállapodást köt,

c) a rendszeres szociális segélyben részesülő személlyel a megállapodásban foglaltak szerint kapcsolatot tart,

d) jelzi a jegyzőnek a nyilvántartásba vétel megtörténtét, valamint, ha a rendszeres szociális segélyezett az együttműködési kötelezettségét megszegi,

e) évente írásos értékelést készít a beilleszkedést elősegítő program végrehajtásáról, melyet a jegyzőnek megküld.


(4) A beilleszkedési program típusai (lehetnek csoportosak, vagy egyénre szabottak):

a) egyéni képességeket fejlesztő programok,

b) életmódot formáló foglalkozások, tanácsadások,

c) munkavégzésre történő felkészülési programok,

d) iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvétel.


(5) Az együttműködési kötelezettség megszegése esetének minősül, ha a rendszeres szociális segélyezett:

  • nem jelenik meg az együttműködésre kijelölt szervnél,

  • a Családgondozót által előírt időpontban nem jelenik meg, és távolmaradását nem igazolja,

  • nem vesz részt a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson,

  • a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtja végre.



Aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételei


4/B. § (1) Az Szt. 33. § (1) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételeken túl az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezetének rendezettségét biztosítsa. A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása érdekében a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles

a) az által életvitelszerűen lakott lakást, házat rendeltetésszerűen használni, azt folyamatosan tisztán tartani, takarítani, állagát megóvni, rágcsálóktól, kártevőktől mentesíteni,

b) az a) pontban foglalt lakáshoz, házhoz tartozó udvar, kert rendben tartásáról, az ott található szemét, lom jogszerű módon történő eltávolításáról, eltakarításáról, az ott található, gyomnövény illetve fű levágásáról, lekaszálásáról, férgektől, rágcsálóktól való mentesítéséről gondoskodni

c) az a) pontban foglalt lakáshoz, házhoz tartozó udvarban, kertben található, házi állatok tartására szolgáló melléképület, ól, egyéb helyiség tisztán tartásáról, annak használhatóságáról gondoskodni

d) az 1/1986.(II.21.) ÉVM-EüM együttes rendelet 6.§ (1) bekezdésében az meghatározott kötelezettségeknek eleget tenni.



A normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság feltételei



5. § (1) Az Szt. 38. § (2) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételeken túl a normatív lakásfenntartási támogatásra való jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója illetve az ellátás jogosultja a lakókörnyezetének rendezettségét biztosítsa. A lakókörnyezet rendezettségének biztosítása érdekében a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja köteles

a) az által életvitelszerűen lakott lakást, házat rendeltetésszerűen használni, azt folyamatosan tisztán tartani, takarítani, állagát megóvni, rágcsálóktól, kártevőktől mentesíteni,

b) az a) pontban foglalt lakáshoz, házhoz tartozó udvar, kert rendben tartásáról, az ott található szemét, lom jogszerű módon történő eltávolításáról, eltakarításáról, az ott található, gyomnövény illetve fű levágásáról, lekaszálásáról, férgektől, rágcsálóktól való mentesítéséről gondoskodni,

c) az a) pontban foglalt lakáshoz, házhoz tartozó udvarban, kertben található, házi állatok tartására szolgáló melléképület, ól, egyéb helyiség tisztán tartásáról, annak használhatóságáról gondoskodni és

d) az 1/1986.(II.21.) ÉVM-EüM együttes rendelet 6.§ (1) bekezdésében az meghatározott kötelezettségeknek eleget tenni.



Ápolási díj


6.§ (1) Az Sztv. 43/B.§ (1) bekezdése alapján ápolási díj annak a – a jegyes kivételével – hozzátartozónak [Ptk. 685. § b) pontja] állapítható meg:

a) akinek a családjában az egy főre számított havi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,

b) aki egyedülálló, és jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,

feltéve, hogy az ápolt személy lakóhelye, vagy amennyiben az ápolt személy életvitelszerűen a bejelentett tartózkodási helyén lakik, a tartózkodási helye Beloiannisz településen van és az ápolt személynek tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése senkivel nem áll fenn.

(2) Az ápolási díj havi összege az éves központi költségvetési törvényben meghatározott alapösszeg 80 %-a.

(3) Az Szt. 42.§ (2) bek. b) pontja szerinti ápolási kötelezettség nem teljesítésének minősül, ha az ápoló

a) az ápolt lakókörnyezetét - az 5. § (1) bekezdés a-d) pontjában szabályozottak szerint - nem tartja tisztán,

b) az ápolt személyes szükségleteit, így különösen az étkezését, tiszta ruházattal való ellátását, tisztálkodását nem biztosítja,

c) az ápolt gyógykezelésében nem működik együtt az ápolt személy kezelőorvosával, így különösen: az orvos utasításait nem tarja be, az ápolt számára szükséges gyógyszerek beszerzéséről nem gondoskodik, az orvos által előírt vizsgálatra az ápoltat nem viszi el.

(4) Az ápolási, gondozási kötelezettségek teljesítését a házi segítségnyújtást nyújtó szolgáltató, a hivatali munkaidőben jogosult ellenőrizni.

(5) A képviselő-testület az Sztv. 43/B. § (1) bekezdésében biztosított hatáskörét a Szociális Bizottságra ruházza át.



Önkormányzati segély


7.§ (1) A Képviselő-testület kérelemre vagy hivatalból önkormányzati segélyt nyújt annak a személynek, aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd és a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg a 8. §-ban meghatározott összeget.


(2) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmet e rendelet 1. melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani a Besnyői Közös Önkormányzati Hivatalnál.

(3) A kérelem elbírálásához szükséges mellékletek

a) a kérelmező, valamint a kérelmezővel közös háztartásban élő családtagok jövedelméről szóló igazolás

b) 18 évnél idősebb gyermek tanulói jogviszonyáról kiállított 30 napnál nem régebbi igazolás

c) elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén az eltemettető nevére kiállított 60 napnál nem régebbi számla eredeti példánya és a halotti anyakönyvi kivonat

d) keresőképtelenség esetén a keresőképtelenséget alátámasztó 15 napnál nem régebbi orvosi vagy kórházi igazolás

e) gyógyszerköltséghez kért támogatás esetén a gyógyszerköltséget tanúsító 30 napnál nem régebbi háziorvosi igazolás

f) munkaviszony megszűnése esetén a munkáltató által kiállított, a munkaviszony megszüntetését igazoló iratok,

g) munkanélküliség esetén a munkaügyi központ igazolása arról, hogy a munkanélküli személy a munkaügyi központtal együttműködik-e

h) elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készített kimutatás

i) várandós anya részére nyújtott segély esetén a terhesgondozásról szóló igazolás

j) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás esetén a gyámhivatal határozatát a kapcsolattartás szabályozásáról

k) gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetén a házasság felbontását, gyermekelhelyezést megállapító bírósági végzés, vagy a gyermekelhelyezésről és gyermektartásdíjról szóló szülői egyezségről kiállított irat jogerős példánya

l) minden olyan egyéb okirat, amely igazolja a kérelem indokolásában szereplő létfenntartási gondot, illetve létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetet.

(4) Amennyiben a kérelmező nem csatolja a

a) (3) bekezdés a) c) d) e) f) h) i) j) l) pontok szerinti dokumentumokat, a jegyző hiánypótlási felhívást ad ki, és annak eredménytelen eltelte esetén a kérelmet a képviselő-testület elutasítja,

b) a (3) bekezdés b) g) k) pontok szerinti dokumentumokat, annak beszerzéséről a képviselő-testület döntését megelőzően a jegyző köteles gondoskodni.


8.§ (1) A 7. § (1) bekezdése szerinti jövedelemhatár

a) az időszakosan fellépő vagy tartósan fennálló létfenntartási gond,

b) betegség miatt jelentkező, nem várt többletkiadás

c) iskoláztatás miatt jelentkező, nem várt többletkiadás

d) a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása miatt jelentkező, nem várt többletkiadás

e) a gyermek fogadásának előkészítése miatt jelentkező, nem várt többletkiadás

f) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartása, miatt jelentkező, nem várt többletkiadás

g) a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások miatt jelentkező, nem várt többletkiadás

h) a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségkérés

esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-a, egyedül élő esetén 200 %-a.

(2) A 7. § (1) bekezdése szerinti jövedelemhatár

a) haláleset

b) elemi kár elhárítása

c) elemi kár helyreállítása

esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-a.


8/A.§ Az önkormányzati segélyt a képviselő-testület eseti jelleggel adhatja.



8/B.§ (1) Az önkormányzati segély megállapítása iránt benyújtott kérelmet a képviselő-testület az eset összes körülményét mérlegelve bírálja el.

(2) Az önkormányzati segély alkalmankénti összege – a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – 2.000.-forinttól 15.000.-forintig terjedhet.

(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított önkormányzati segély összege 15.000 Ft.


8/C § (1) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét a közeli hozzátartozójának elhalálozása napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.

(2) A kérelmező és a vele közös háztartásban élő családtagjai számára az ugyanazon rendkívüli élethelyzetre vagy létfenntartási gondra való hivatkozással 30 napon belül ismételten benyújtott kérelemre önkormányzati segély - kivéve az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás igénylése esetén - nem állapítható meg.

(3) A képviselő-testület az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelem elbírálásával egyidejűleg dönt arról, ha a megállapított segély felhasználásáról elszámolási kötelezettséget ír elő. Amennyiben az elszámolásról a képviselő-testület a kérelem elbírálásakor nem rendelkezik, a megállapított önkormányzati segély szabadon felhasználható.

(4) A képviselő-testület az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok – így különösen számla, nyugta - bemutatására hívhatja fel a jogosultat. Az elszámolási kötelezettség teljesítésére a képviselő-testület 30 napnál rövidebb határidőt nem határozhat meg.

(5) Az a személy, aki a (3)-(4) bekezdés szerinti elszámolási kötelezettségének felhívás ellenére sem tesz eleget, önkormányzati segélyben az elszámolási kötelezettség elmulasztásától számított 12 hónapig nem részesülhet.



8/D. § A képviselő-testület az önkormányzati segélyt

a) tüzelő

b) élelmiszercsomag

c) tankönyv- és tanszervásárlási támogatás

d) intézményi térítési díj kifizetése

formájában természetbeni szociális ellátásként is nyújthatja.”


8/E. § A Képviselő-testület az Szt. 140/R. § -a szerinti önkormányzati segély megállapítására vonatkozó hatáskörét a Szociális Bizottságra ruházza át.



III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások



Közgyógyellátás


9.§ (1) Az Szt. 50. § (3) bekezdése alapján méltányosságból közgyógyellátásra jogosult az a személy:

a) akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,

b) egyedül élő esetén annak 200 %-át nem haladja meg, és

c) a rendszeres gyógyító ellátásának havi költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át.

(2) A képviselő-testület az Szt. 50/A.§ (10) bekezdése szerinti, méltányosságból biztosított közgyógyellátásra vonatkozó hatáskörét a Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjére ruházza át.


A szociális célú tűzifa támogatás


9/A.§ (1) A Képviselő-testület a szociálisan rászorulók részére a téli fűtéshez természetbeni ellátás formájában tűzifát biztosít.

  1. Szociális célú tűzifa támogatás adható annak a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személynek,

a) akinek háztartásában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő, vagy gyermekét egyedül nevelő személy esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át és

b) lakása fával, vagy részben fával is fűthető és

c) és a háztartás egyetlen tagja sem rendelkezik vagyonnal.

(3) A szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelmet tárgyév október 15. napjától a tárgyévet követő év február 10. napjáig, háztartásonként egy alkalommal lehet benyújtani a Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal Beloiannisz Kirendeltségéhez.

(4) A benyújtott kérelemről a Szociális Bizottság átruházott hatáskörben dönt minden hónap 10.-ig.

(5) A háztartásonként megállapítható támogatás mennyisége legfeljebb 5 mázsa.

(6) A Szociális Bizottság döntését követő 10 munkanapon belül a polgármester gondoskodik a tűzifa kiszállításáról. A tűzifa átvételét a jogosult átvételi elismervény aláírásával igazolja.






IV. Fejezet

                    

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


 10. § Beloiannisz Község Önkormányzat az Sztv. 57.§ (1) bekezdés szerinti szociális alapszolgáltatások közül

a) az étkeztetést és

b) a házi segítségnyújtást

biztosítja.


A személyes gondoskodást nyújtó ellátások közös szabályai



11. § (1) A képviselő-testület az Önkormányzat működési területén biztosítja az arra rászoruló lakosok részére a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátásokat.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátást kérelemre lehet megállapítani. Az alapszolgáltatások iránti kérelmet a jelen rendelet 2. melléklete szerinti formanyomtatványon ügyfélfogadási időben a Besnyői Közös Önkormányzati Hivatal Beloianniszi Kirendeltségén lehet benyújtani. A kérelemhez mellékelni kell az adott ellátási fajtára vonatkozóan a külön jogszabályban előírt igazolásokat, nyilatkozatokat.

(3) A (2) bekezdés szerinti kérelemről a szociális bizottság dönt.

(4) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás igénybevételéről a szociális bizottság döntését követően, az ellátás igénybevételének megkezdése előtt az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével megállapodást kell kötni. A megállapodás aláírására a Szociális bizottság elnöke jogosult.

(5) A megállapodás kötelező tartalmi elemei:

a) az ellátás megkezdésének időpontja

b) az ellátás időtartama

c) az ellátásért fizetendő személyi térítési díj összege, a személyi térítési díj megfizetésének módja, ideje

d) a szolgáltatás nyújtásának helye

e) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályai

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre.



12. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás megszűnik:

a) határozott idejű megállapodás esetén a megjelölt időtartam lejárt, vagy a meghatározott feltétel bekövetkezett,

b) az ellátott halála esetén.

(2) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátást meg kell szüntetni

a) az ellátott, vagy törvényes képviselője erre vonatkozó kérelme alapján

b) az ellátott részéről a jogosultság jogszabályi feltételei nem állnak fenn

c) az ellátott életvitelszerű tartózkodása Beloiannisz községben megszűnik

d) az ellátott az ellátást előzetes bejelentés nélkül tartósan (legalább 2 hétig) nem veszi igénybe, s ezt utólag elfogadható módon nem menti ki;

e) az ellátott magatartásával az ellátást lehetetlenné teszi, vagy akadályozza;

f) az ellátott térítési díjfizetési kötelezettségének felszólítás ellenére 2 hónapig nem tesz eleget.

(3) Az ellátás megszűnésének megállapításáról és az ellátás megszüntetéséről a Szociális Bizottság dönt. Az ellátás megszüntetéséről a Szociális bizottság elnöke írásban értesíti az ellátottat. Ha az ellátott vagy törvényes képviselője az ellátás megszüntetésével nem ért egyet, az erről szóló értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a Képviselő-testülethez fordulhat.

(4) A megállapodás megszűnése vagy megszűntetése esetén a felek egymással elszámolnak az esedékes, illetve a hátralékos térítési díj befizetési kötelezettségről.


Étkeztetés


13. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat alapellátásként, önállóan, intézmény létrehozása nélkül szociális étkeztetést biztosít. Az önkormányzat önálló főzőkonyhát nem működtet, tálaló konyhát üzemeltet. Az Önkormányzat az Sztv. 62. §-a szerinti étkeztetést

a) jogosult általi elvitellel, vagy

b) kiszállítással biztosítja.

(2)  Étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek azt biztosítani.

(3) A szociális étkezés igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult, aki

a.) 65. életévét betöltötte, vagy

b) korhatárra tekintet nélkül,

ba) egészségi állapota miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki mozgásában korlátozott, krónikus, vagy akut megbetegedése, fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról – részben vagy teljesen – nem tud gondoskodni, melyet háziorvosa vagy szakorvosa által kiállított igazolással igazol, vagy

bb) fogyatékossága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki a fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló 1998. évi XXVI. törvény alapján fogyatékossági támogatásban részesül, melyet fogyatékossági támogatást, vakok személyi járadékát, illetve magasabb összegű családi pótlékot megállapító, folyósítását igazoló határozattal, szakvéleménnyel, illetve irattal igazol, vagy

bc) pszichiátriai betegsége, illetve szenvedélybetegsége miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes, melyet háziorvosa vagy szakorvosa által kiállított igazolással igazol, vagy

bd) hajléktalansága miatt rászorulónak kell tekinteni azt a személyt, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik.

(4) Az étel kiszállításáról igény esetén az Önkormányzat a szociális gondozója gondoskodik.

(5) Az étkeztetés térítési díját külön rendelet szabályozza.


Házi segítségnyújtás


14. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat alapellátásként, önállóan, intézmény létrehozása nélkül házi segítségnyújtást biztosít.

(2) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást, a szociális rászoruló személyek részére, előzetes gondozási szükséglet vizsgálat alapján.

(3) A házi segítségnyújtás igénybevételére jogosult, aki önmaga ellátására egészségi állapota miatt önállóan nem képes, és nincs olyan hozzátartozója, aki az ellátásában segítséget tud nyújtani.

(4) Az ellátásért térítési díjat nem kell fizetni.

V. Fejezet

Záró rendelkezések


16.§ (1) Jelen rendelet 2009. július 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatályba lépést követően benyújtott kérelmekre, illetve felülvizsgált ügyekre kell alkalmazni.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról és a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 10/2004. (IV.28.) Kt. számú rendelet, valamint az azt módosító 14/2004. (VII.07.) Kt. számú, és a 2/2006. (I.11.) Kt. számú rendelet.



             Rizojanisz Kosztasz                                      dr. Bedő István Zoltán

                  polgármester                                                         jegyző


Záradék:

E rendelet kihirdetve:

2009. június 5. napján



          …………………………..

                   „dr. Bedő István Zoltán

                                  jegyző