Beloiannisz Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (VI. 2.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat 2020. évi költségvetési zárszámadásáról

Hatályos: 2021. 06. 02 09:00

az önkormányzat 2020. évi költségvetési zárszámadásáról

Általános indokolás

Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 91. § (1) bekezdése szerint a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.

Beloiannisz Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 13-án fogadta el a
2020. évi költségvetésről szóló 2/2020. (II. 13.) számú rendeletét. A képviselő-testület tájékozódott a teljesítésről az első félévi gazdálkodásról szóló tájékoztatókból.

Beloiannisz Község Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről szóló 2/2020. (II. 13.) rendelet végrehajtásáról, a költségvetésben meghatározott feladatok, bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről, az önkormányzat vagyoni helyzetéről, a közvetett támogatásokról, a többéves kihatással járó döntésekről, az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetekről, az adósságot keletkeztető ügyletekről, a pénzkészletváltozásról, az önkormányzat költségvetési mérlegéről az alábbiak szerint számolunk be:

Feladatellátás:

Intézményi szintű feladatellátások alakulása

Közművelődés

Falutükör helyi újság 2020ban 2 alkalommal lett kiadva.

A Község 70. évfordulójára külön kiadvány lett kiadva 70 év 70 kérdés címmel.

Egészségügyi Központ

Az egészségügyi feladatok ellátása feladat ellátási szerződés alapján működik, (háziorvos, gyermekorvos) a fogorvosi ellátás megoldása Besnyő Községgel ellátási szerződés alapján történik.

A Képviselőtestület támogatja, hogy az Adonyi Egészségügyi Központ által ellátott központi orvosi ügyelet működési költségeihez való hozzájárulás díját 2016. április 01-től 77.-Ft/fő/hóra emelkedett.

Az intézmény egészét tekintve takarékos gazdálkodást folytatott.

Közös Önkormányzati Hivatal, a Helyi önkormányzat és a kapcsolódó szakfeladatok:

A közös önkormányzati hivatal és a helyi önkormányzat a feladatellátásához kapcsolódó tárgyi feltételekkel rendelkezik.

Az önkormányzathoz kapcsolódó szakfeladatok esetében a feladatellátás folyamatosan megtörtént.

Az állategészségügyhöz kapcsolódóan ebben az évben is megtörtént az ebek veszettség elleni oltása, féregtelenítése. A kóbor kutyák elszállítása a gyepmesteri tevékenység keretében folyamatos.

A közvilágítás üzemeltetése zökkenőmentes volt.

A köztemetővel kapcsolatos feladatokat 1 fő karbantartó látja el, valamint a közfoglalkoztatottak, így az alapfeladat ellátásán kívül biztosítani tudjuk a temető gondozott környezetét is.

A közfoglalkoztatás biztosított volt az alábbiak szerint:

2020. február 29-ig 3 főt foglalkoztattunk 80 % bérköltség támogatással,

2020. március 5-től 2020. október 31-ig 3 főt foglalkoztatunk 80% bérköltség támogatással

,

2020. november 1-től 2021. február 28-ig 3 főt 100% bérköltség támogatással.

A közfoglalkoztatási támogatás elszámolása áttolódik 2021. évre. A közterületek gondozása folyamatosan történik bevonásukkal.

A diákok foglalkoztatására is sor került a nyár folyamán, összesen 4 főt foglalkoztattunk.

A civil szervezetek több fontos feladatot látnak el a településen, működésüket civil keretből támogatja az önkormányzat:

1. AEK Beloiannisz FC:

-1.000.000 Ft működésre

1. Magyarok Görögök Baráti Társasága:

-130.000 Ft az Idősek világnapja rendezvény támogatása

1. Beloianniszi Görögök Kulturális Egyesülete:

-525.000 Ft működésre (főzőklub, Ifi klub, Tánccsoport)

-60.000 Ft pályázat benyújtásra

1. Rákóczi Szövetség:

-30.000 Ft Beiratkozási program

1. Sportklub Beloiannisz Egyesület: / Asztalitenisz/

-250.000 Ft működésre

1. Görög Intézet

-300.000 Ft görög nyelvoktatás elősegítésére

A szociális ellátások folyósítása folyamatos volt.

Az EFOP1.5.2-16-2017-00004 számú „Humán szolgáltatások fejlesztése Kulcson, Beloianniszban, Besnyőn, Iváncsán és Kisapostagon térségi szemléletben” című pályázaton nyertünk 247.636.098 Ft-ot, amelyből Beloianniszra 25.859.432 Ft jut, önerőt nem igénylő támogatás. 2018.01.01.-2020.02.29. közötti időtartamra szólt.

A testület döntött, hogy részt kíván venni az Önkormányzati fejlesztések 2020 pályázaton, ami nem volt nyertes pályázat.

Az önkormányzat a 2020as év során is közvetett támogatást biztosított a lakosság felé, úgy, mint talajterhelési díjkedvezményt, ami 80 % kedvezménynek számít.

A 2020. évi települési önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárlásához kapcsolódó támogatás elnevezésű pályázaton nem vettünk részt a magas önerő miatt, de 4 erdei m3 tűzifát, az önkormányzat a rászorultak részére kiosztott.

Karácsonyi támogatás Erzsébet utalvány formájában kiosztásra került a 70 éven felüliek a 3 év alattiak és a szociális ellátásra jogosultak részére.

Szociális feladatok ellátása

Az önkormányzat a szociális ellátással kapcsolatos feladatait a szociális étkezés és a házi segítségnyújtás tekintetében önállóan látja el.

A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatot az Adonyi Szociális Központ látja el 2016.01.01-től, a feladatellátásról az intézményvezető beszámolt a képviselő-testületnek.

Személyi feltételek:

1 fő szociális gondozó és 1 fő kisegítő teljes munkaidőben látják el a házi gondozás és a szociális étkeztetési feladatokat, valamint a veszélyhelyzet miatti plusz feladatokat.

Az Adonyi Szociális Központ részéről 1fő látja el a családsegítő és gyermekjóléti szolgálatot szerdánként a kirendeltségen.

Tárgyi, technikai eszközök:

A családsegítő és gyermekjóléti feladatokat ellátó személyzetnek az önkormányzat biztosítja a helyet, számítógépet és egyéb tárgyi feltételeket, hetente 1 alkalommal.

Bevételek és kiadások teljesülése

A 2020. évi beszámoló főösszegeinek alakulása:

Ft

Eredeti Előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

teljesítés
%-ban

Bevételi főösszeg

116.045.702

337.387.006

292.095.579

86,6

Kiadási főösszeg

116.045.702

337.387.006

110.616.058

32,8

Beszámoló a 2020. évi adóbevételek alakulásairól:

Iparűzési adó

Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén állandó vagy ideiglenes jelleggel végzett vállalkozási tevékenység. Az adó alanya a vállalkozó. Ebben a tekintetben vállalkozónak minősülnek: a gazdasági tevékenységet saját nevében és kockázatára haszonszerzés céljából, üzletszerűen végző, a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott egyéni vállalkozó; a személyi jövedelemadóról szóló törvényben meghatározott mezőgazdasági őstermelő, feltéve, hogy őstermelői tevékenységéből származó bevétele az adóévben a 600.000 forintot meghaladja; a jogi személy, ideértve azt is, ha az felszámolás vagy végelszámolás alatt áll; egyéni cég, egyéb szervezet, ideértve azt is, ha az felszámolás vagy végelszámolás alatt áll. Adóköteles iparűzési tevékenység fogalma alatt a vállalkozó e minőségében végzett nyereség-, illetőleg jövedelemszerzésre irányuló tevékenysége értendő.

Az adókötelezettség a tevékenység megkezdésének napjával keletkezik és a tevékenység megszűntetésének napjával szűnik meg.

Az önkormányzat illetékességi területén ideiglenes (alkalmi) jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adókötelezettség időtartama a tevékenység megkezdésének napjától a felek közti szerződés alapján a megrendelő teljesítés-elfogadásának napjáig terjedő időszak valamennyi naptári napja. Ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetében az adót a tevékenység végzésének naptári napjai alapján kell megállapítani. Minden megkezdett nap egy napnak számít.

A vállalkozó állandó jellegű iparűzési tevékenységet végez az önkormányzat területén, ha ott székhellyel, telephellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy tevékenységét részben vagy egészben székhelyén (telephelyén) kívül folytatja.

Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén -a kivételekre is figyelemmel-az iparűzési adó alapja a nettó árbevétel, csökkentve az eladott áruk beszerzési értéke és a közvetített szolgáltatások értéke együttes összegével, az alvállalkozói teljesítések értékével, az anyagköltséggel, az alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költségével.

Ha a vállalkozó több önkormányzat illetékességi területén végez állandó jellegű iparűzési tevékenységet, akkor az adó alapját a vállalkozónak a Htv. előírásainak megfelelően meg kell osztania.

Beloiannisz Község Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2019. (XI.28) 3. pontjában az állandó jellegű iparűzési adó mértéke 2 %, az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési adó mértéke naptári naponként 5.000.-Ft.

Rendeletünk 4. pontja alapján mentesség illeti meg a vállalkozó háziorvost, védőnőt, ha annak a vállalkozási szintű iparűzési adóalapja az adóévben a 20 millió Ft-ot nem haladja meg.

2020. évi nyitó hátralék és folyóévi előírás

15.538.430 Ft

Bevételek együtt (hátralékok behajtása és a befizetések)

10.105.861 Ft

Visszatérítés, átvezetés másik folyószámlára

898.285 Ft

Záró hátralék

8.206.383 Ft

2020. évben fizetési felszólításokat a veszélyhelyzet miatt nem küldtünk ki, végrehajtást nem indítottuk meg. 2019. július 1-től a központi adatszolgáltatásnak köszönhetően, minden adózót érintő változást automatikusan megküld a NAV elektronikusan. Ennek köszönhetően az adatok felderítése folyamatos (cégbíróság, egyéni vállalkozók nyilvántartása).

Az iparűzési adóra tett intézkedések a következők voltak:

Adózók száma: 131 fő

bevallási kötelezettségre felszólítás 4 fő.

a bevallások ellenőrzése, összehasonlítása a Navnak feltöltött e-beszámolókkal minden benyújtott bevallásra megtörtént.

Gépjármű adó

A gépjárműadó úgynevezett átengedett központi adó, amely 2012. december 31. napjáig teljes összegben az önkormányzatnál maradt.

A Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV. 6.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 4. §-a a Magyarország 2020. évi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 37. § (1) bekezdés a) pontja szerinti, a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadónak a települési önkormányzat költségvetését megillető %-os mértékétől, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 83/A. §-ában foglalt gépjárműadó megosztási kötelezettségtől eltérő szabályrendszert állapít meg.

A Korm. rendelet 4. § (1) bekezdése szerint a Kvtv. 37. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározottaktól eltérően a gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg. (A gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevétel 100%-a változatlanul az önkormányzat költségvetését illeti meg.)

A gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) 7. § (1) bekezdése alapján - személygépjárművek körében (személyautó és motorkerékpár) a korábbi önsúly helyett a személyszállító gépjármű teljesítménye kW-ban kifejezve, valamint a gépjármű gyártási éve is befolyásolja az alkalmazandó adótételt

- a gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,

- gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,

- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,

- gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,

- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.

A tehergépjárművekre vonatkozó szabályok esetén minden megkezdett 100 kilogramm után a légrugós vagy azzal egyenértékű rugózási rendszerű tehergépjármű, nyergesvontató, autóbusz esetén 850 Ft, az előző kategóriába nem tartozó tehergépjármű, nyergesvontató, autóbusz esetén 1380 Ft a gépjárműadó mértéke.

A Gjt. 9. § (4) bekezdése alapján, amennyiben az adóalany adótartozása az egy évi adótételt meghaladja az adóhatóság kezdeményezheti a gépjárműnek a forgalomból való kivonását.

A gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból és végrehajtási költségből származó bevétel 100%-a az önkormányzatnál marad.

A nyilvántartás felülvizsgálata után megállapítottuk, hogy a gépjárműadóban is voltak rendező tételek (törlés, elévülés miatt, átvezetések számlák között, mert rossz csekken volt befizetve) és folyamatban van a tulajdoni viszonyok tisztázása.

Itt is az országos cégnyilvántartó és céginformációs rendszer adatbázisából derítettük ki, hogy cégek megszűntek, illetve felszámolási eljárás alá kerültek, melyet nem jelentették be a felszámoló biztosok.

2020. évi nyitó hátralék és folyóévi előírás

11.105.787 Ft

Bevételek együtt (hátralékok behajtása és a befizetések)

7.864.253 Ft

Záró hátralék

3.845.556 Ft

Túlfizetés

457.487 Ft

Adózók száma 348 fő, adótárgyak száma 400 db

A gépjárműadó feldolgozása és a kivetett adók behajtása folyamatos volt ennek köszönhetően a hátralékos állomány csökkent az előző évkehez képest.

-mozgáskorlátozotti kedvezményt, mentességet 9 fő kapott 75.000 Ft értékben.

Talajterhelési díj

Beloiannisz Község Önkormányzati Képviselő-testületének a talajterhelési díjjal kapcsolatos helyi szabályokról szóló 8/2015. (V.29.) önkormányzati rendelete:

4. Díjkedvezmények

7. § (1) A talajterhelési díj megfizetésénél 80 % kedvezményben részesül az a kibocsátó, aki a

tárgyévet követő év január 1. napján jogerős határozat alapján:

a) időskorúak járadékában, vagy

b) aktív korúak ellátásában, vagy

c) ápolási díjban, vagy

d) települési lakásfenntartási támogatásban, vagy

e) rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül vagy

f) 65. életévét betöltött személy, aki egyszemélyes háztartásban él.

2019. évi nyitó hátralék és folyóévi előírás

8.058.142 Ft

Bevételek együtt (hátralékok behajtása és a befizetések)

3.490.390 Ft

Záró hátralék

4.667.331 Ft

A talajterhelési díj azon fogyasztókat terheli, akik a rendelkezésre álló csatornahálózatra nem kötöttek rá.

Az adózók száma 51 fő.

Ingatlan jelzálogjog bejegyzés miatt 1.921.320 Ft megfizetésre került, az ingatlan értékesítése során. A hátralék csökkentés érdekében a végrehajtás megindításáról 2019-ben intézkedtünk, több jövedelemből letiltásra került sor, amiből 2020-ban is havi rendszerességgel jöttek a bevételek a talajterhelési számlára, amelynek összege a környezetvédelmi alapba kerül és ennek felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.

Pótlék

A hátralékot a pótlékoknál a megszűnt és felszámolás alatt lévő vállalkozások emelik meg és azon adózók hátraléka, akik esetében a végrehajtást nem kezdeményeztünk a veszélyhelyzet kialakulása miatt. A pótlék hátralék összege a fennálló adótartozás után felszámított késedelmi pótlék összegével naponta emelkedik.

Adózók száma 460 fő.

A 2020. évi teljesítés 15 %-os volt,

Összes helyesbített tartozás: 1.662.617 Ft

(a múlt évi hátralék és a folyó évi terhelés összege)

Költségvetési elszámolási számlára átutalt összeg: 253.763 Ft

Elszámolt és elszámolásra nem került múlt évi

befizetések, átvezetett múlt évi befizetések: 0 Ft

Átfutóból visszafizetés (idei): 0 Ft

Átfutó bevételek (idei évi): 0 Ft

Visszatérítés előző évi túlfizetésből, adószámlák

közötti átutalás: 0 Ft

Záró egyenleg: 0 Ft

Összes hátralék: 1.496.599 Ft

(múlt évi és idei évi)

A részletfizetéssel törlesztők számára számol a rendszer pótlékot, amennyiben határidőben kerülnek megfizetésre a tételek, akkor nem kell pótlékot fizetniük az adózóknak. Ez csak az utolsó részlet befizetésénél derül ki.

Bírság

Az Art. 172. §-a alapján mulasztási bírságot szabhatunk ki, amennyiben az adózó adókötelezettségét érintő változás-bejelentési kötelezettségét, annak bekövetkeztétől számított 15 napon belül az erre a célra rendszeresített nyomtatványon az önkormányzati adóhatóságnál nem jelenti be, vagy adóbevallását – többszöri felhívás ellenére sem - küldi meg.

A 2020. évi teljesítés 54 % -os volt.

Összes helyesbített tartozás: 74.500 Ft

(a múlt évi hátralék és a folyó évi terhelés összege)

Költségvetési elszámolási számlára átutalt összeg: 40.000 Ft

Elszámolt és elszámolásra nem került múlt évi

befizetések, átvezetett múlt évi befizetések: 0 Ft

Átfutóból visszafizetés (idei): 0 Ft

Átfutó bevételek (idei évi): 0 Ft

Visszatérítés előző évi túlfizetésből, adószámlák

közötti átutalás: 0 Ft

Záró egyenleg: 0 Ft

Összes hátralék (múlt évi és idei évi): 65.000 Ft

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (2) bekezdése alapján tájékoztatásul bemutatásra kerülő mérlegeket, kimutatásokat az előterjesztés 1-11. mellékletei tartalmazzák.