Előszállás Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2018. (II.26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 09. 28- 2018. 12. 03

Előszállás Nagyközség Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht) 23. § (1) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján, figyelemmel a 23. § (2) bekezdésére, a 24. § (4) bekezdésére, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. évi (XII.31.) Korm. rendeletben (továbbiakban: Ávr.) foglaltakra, Magyarország Alaptörvényének 32. cikkelyének (1) bekezdés a) és f.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1.Általános rendelkezések

1. §      A rendelet hatálya Előszállás Nagyközség Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat), valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervekre terjed ki.

2. §      Az önkormányzat irányítása alá tartozó

a)    önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv az Előszállási Polgármesteri Hivatal,

b)    önállóan működő költségvetési szerv az Előszállási Patakparti Óvoda.

2. A költségvetés előirányzatai

3. §  A képviselő-testület – figyelemmel az Áht. 23. § (2) bekezdés a) és c) pontjára – az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek (továbbiakban együtt: önkormányzat és költségvetési szervei) együttes 2018. évi költségvetését 462.626.928 Ft költségvetési bevétellel, 462.626.928 Ft költségvetési kiadással, 0 Ft költségvetési egyenleggel állapítja meg.

4. §  Az önkormányzat 2018. évi költségvetése Ft-ban:

        (1) Önkormányzat

               a) Bevétel:                                                                      327.289.057 Ft ebből

                  aa) működési bevétel:                                                 263.778.193 Ft

                  ab) felhalmozási bevétel                                               52.510.864 Ft                             

                  ac) pénzmaradvány felhasználás                                   11.000.00  Ft

                  ad) államháztartáson belüli megelőlegezés                                      Ft

              b) Kiadás:                                                                        327.289.057  Ft, ebből                                                                   

                   ba) személyi juttatás                                                    52.214.698  Ft

                   bb) munkaadót terhelő járulék                                      10.201.960 Ft

                   bc) dologi kiadás                                                          66.538.835 Ft

                   bd) ellátottak pénzbeli juttatásai                                     5.462.280 Ft

                   be) működési pénzeszköz átadás                                    4.316.914 Ft

                   bf) felhalmozási kiadás                                                 62.989.192 Ft

                   bg) felújítási kiadás                                                                -        Ft                              

                   bh) Hiteltörlesztés                                          

                   bi)  költségvetési tartalék                                                         -        Ft

                   bj) költségvetési szervek támogatása                           119.411.778 Ft

                   bk) államháztartáson belüli megelőlegezések

                         visszafizetése                                                              6.153.400 Ft

              c) engedélyezet létszámkeret:                                                               26 fő, ebből

                   ca) Város- és községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások                    1 fő

                   cb) Védőnő szolgálat                                                                          1 fő                                                

                   cd) Házi segítségnyújtás                                                                      2 fő

                   ce) Könyvtár szakfeladat                                                                     2 fő

                   cf) Közhasznú foglalkoztatás                                                            20 fő


(2) Polgármesteri Hivatal:

          a)Bevétel:                                                                                45.518.636  Ft ebből

                   aa) előző évi maradvány:                                                    368.066  Ft                               -

                   ab) működési bevételek                                                         962.984 Ft   

                   ab) önkormányzati támogatás                                         44.187.586  Ft


b) Kiadás:                                                                                45.518.636 Ft, ebből

                   ba) személyi juttatás                                                        33.838.625 Ft

                   bb) munkaadót terhelő járulék                                           6.895.943 Ft

                   bc) dologi kiadás                                                               3.984.068 Ft

                   bd) felújítási kiadás                                                                       -    Ft            

                   be) felhalmozási kiadás                                                        800.000 Ft


            c) engedélyezett létszámkeret:                                                              9 fő, ebből

                  ca) jegyző                                                                                                   1 fő

                    cb) aljegyző                                                                                               1 fő

                       cc) köztisztviselő                                                                                   6 fő

                      cd) hivatalsegéd (munkatörvénykönyves)                                              1 fő.


(3) Előszállási Patakparti Óvoda

          a)Bevétel:                                                                                89.819.235 Ft, ebből

                   aa) előző évi maradvány felhasználás:                                555.128  Ft

                   ab) működési bevételek                                                 14.039.915  Ft   

                   ab) önkormányzati támogatás                                        75.224.192  Ft


b) Kiadás:                                                                             89.819.235 Ft, ebből

                   ba) személyi juttatás                                                      52.092.825 Ft 

                   bb) munkaadót terhelő járulék                                       10.581792  Ft

                   bc) dologi kiadás                                                           26.444.618 Ft

                   bd) felújítási kiadás                                                            150.000 Ft

                   be) felhalmozási kiadás                                                      550.000 Ft

                   bf)  rendszeres szociális kiadások                              


             c) engedélyezett létszámkeret:                                                              15 fő, ebből

                  ca) óvodapedagógus                                                                            6 fő

                  cb) pedagógus asszisztens                                                                    1 fő

                  cc) dajka                                                                                               3 fő

                  cd) élelmezésvezető                                                                             1 fő

                  ce) szakács                                                                                           2 fő

                  cf) konyhalány                                                                                     2 fő

       4)  Az önkormányzat és költségvetési szervei

a) költségvetési bevételeinek  és kiadásainak összevont mérlegét  a rendelet 1. melléklete,

b) költségvetési beruházási kiadásait a 6. melléklet tartalmazza,

c) működési kiadásait szakfeladatonként a 8. melléklet tartalmazza,

d) 2018. évi céljelleggel nyújtott támogatásokat a 9. melléklet tartalmazza,

e) 2018. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét a 12. melléklet tartalmazza.

     

5. §  (1) A képviselő-testület a helyi önkormányzat bevételi előirányzatát 327.289.057 Ft összegben, kiadási előirányzatát 327.289.057 Ft összegben, egyenlegét 0 Ft összegben állapítja meg,  a rendelet 2. melléklete szerint.

(2) A képviselő-testület az Előszállási Polgármesteri Hivatal bevételi előirányzatát 45.518.636 Ft összegben, kiadási előirányzatát 45.518.636 Ft összegben, egyenlegét 0 Ft összegben állapítja meg, melynek bemutatása előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a rendelet 16. mellékletében történik.


  (3) A képviselő-testület az Előszállási Patakparti Óvoda bevételi előirányzatát 89.819.1235 Ft összegben, kiadási előirányzatát 89.819.1235 Ft összegben, egyenlegét 0 Ft összegben állapítja meg, melynek bemutatása előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a rendelet 20. mellékletében történik.”

6. §      A képviselő-testület 2018. évre hitelfelvételt nem irányoz elő, és adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásból fennálló kötelezettséget 2018. évre nem tervez. (4. melléklet). Saját bevételek részletezését az adósságot keletkeztető ügyeletekből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához az 5. melléklet tartalmazza.

7. §      A képviselő-testület 2018. évben Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 3. § (1) bekezdésében meghatározott adósságot keletkeztető ügyletet nem tervez az önkormányzatnál.

8. §      A több éves kihatással járó döntéseket a 10. melléklet, a hitelállomány és a kötvényállomány várható alakulásának előirányzatait éves bontásban a 11. melléklet tartalmazza.

9. §      Az önkormányzat által nyújtott közvetett támogatásokat tartalmazó kimutatást a 15. melléklet szerint állapítja meg.

10. §     Európai uniós forrással megvalósuló projektek bevételeit, kiadásait a 7. melléklet, a normatív állami támogatások 2018. évi alakulását a 13. melléklet szerint állapítja meg.

3. A költségvetés végrehajtásának szabályai

 11. §    (1)   A költségvetési szerveknek a jóváhagyott éves költségvetés alapján, a vonatkozó jogszabályokban, valamint az alapító okiratukban meghatározott követelmények és feltételek érvényesítésével kell működniük és gazdálkodniuk a gazdaságosságra, a hatékonyságra és az eredményességre vonatkozó előírások, a gazdálkodási, számviteli szabályok maradéktalan betartása, és az ellenőrizhetőség szempontjainak biztosítása mellett.

            (2)   Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek gazdálkodásának pénzügyi bonyolítását a polgármesteri hivatal pénzügyi ügyintézői végzik.

 (3)   A képviselő-testület felhatalmazza a költségvetési szerveket a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére. A rendelet mellékleteiben kimutatott bevételi előírások és kiadási lehetőségek előirányzatának teljesítése a jogszabályok, az önkormányzat rendeletei és határozatai alapján történhet. A kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötelezettséggel.

            (4)   A költségvetési szerveknél a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. Amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be, a tervezett kiadási előirányzatok nem teljesíthetők.

            (5)   A tárgy évi fizetési kötelezettség csak a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig - a bevételi tervek teljesítési ütemére és az 1/12-ed finanszírozásra való figyelemmel – vállalható és a kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el.

(6)   A kiadások készpénzben történő kifizetésének rendelkezései a Pénzkezelési Szabályzatban kerültek rögzítésre.

            (7)   A zárszámadási rendelet hatályba lépéséig a várható pénzmaradvány terhére kötelezettség nem vállalható, kivéve a feladattal terhelt, céljellegű pénzmaradványokat.

12. §    A polgármester az önkormányzat 2018. évi költségvetésének I. félévi, valamint a III. negyedéves gazdálkodás helyzetéről, az Áht. rendelkezései szerint köteles tájékoztatni a képviselő-testületet.

4. Előirányzat változással, forrásbiztosítással kapcsolatos hatáskörök

13. §  (1)   Az önkormányzat költségvetésben nem szereplő – év közben jelentkező – feladatok megvalósítására – amennyiben annak fedezete biztosított – a polgármester 500.000,- forintig kötelezettséget vállalhat, a képviselő-testület utólagos tájékoztatási kötelezettsége mellett.

(2)   Ha év közben az Országgyűlés az Áht. 34. § (4) bekezdésében meghatározott módon, a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően a polgármesternek az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata szerint összehívott rendkívüli ülése elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(3)   Az önkormányzat költségvetési szerveinek cafetéria, munkaruha és tárgyi eszközbeszerzési, az általános, a működési és céltartalék előirányzatait zárolja.

(5)   Amennyiben év közben a gazdálkodási feltételekben olyan kedvezőtlen változások következnek be, melyek a költségvetés végrehajtását alapvetően veszélyeztetik, a polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a kiadási előirányzatokat átmenetileg zárolhatja.

14. §    (1)   A költségvetési szervek a jóváhagyott költségvetési előirányzataikon belül – a jogszabályok keretei között – saját hatáskörben gazdálkodhatnak, de azt nem léphetik túl.

(2)   A költségvetési szervek vezetői a költségvetési szerveknek biztosított előirányzatok között saját hatáskörben az Áht. 34. § (2) bekezdésében foglaltak szerint hajthatnak végre átcsoportosítást.

(3)   A költségvetési szervek vezetői saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó módosításokat kötelesek a fenntartó szervvel haladéktalanul közölni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja.

(4)   A költségvetési szervek a támogatásértékű működési és felhalmozási bevételeik, valamint a végleges működési és felhalmozási célú pénzeszköz-átvételeik többletét – a kapcsolódó célnak megfelelően – saját hatáskörükben felhasználhatják.

15. §    E rendelet módosítására az Ávr-ben foglaltakat kell alkalmazni.

16. §    Az önkormányzati gazdálkodás során év közben létrejött költségvetési többletet, átmenetileg szabaddá váló pénzeszközöket pénzintézet útján kell hasznosítani, az ezzel kapcsolatos pénzügyi műveletek lebonyolításának jogát a képviselő-testület saját hatáskörében tartja.

17. §    (1) Az önkormányzati tartalékok felhasználásáról és zárolt előirányzatok feloldásáról kizárólag a képviselő-testület dönt.

            (2)       A finanszírozási célú műveletek közül a külső műveletekkel (hitel) kapcsolatos döntések a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartoznak.

5. Létszám és bérgazdálkodásra vonatkozó rendelkezések

18. §    (1)   A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei engedélyezett létszám keretét  a 14., 18. és a 19. melléklet tartalmazza.

 19. §    A Polgármesteri Hivatal közszolgálati alkalmazottai tekintetében, Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló 2016. évi XC. törvény 59. § (6) bekezdésében meghatározottaknak megfelelően – az illetményalap 2018. évben 50.000,- Ft.

20. §   (1)    A költségvetési szervek a költségvetésükben jóváhagyott kereteken belül önálló létszám és bérgazdálkodást folytathatnak.


(2)   A költségvetési szervek vezetői munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amelyhez többlet költségvetési támogatás szükséges.

(3)   A költségvetési szerveknél bármilyen okból megüresedett álláshely költségvetési előirányzata a megüresedéssel zárolásra kerül. A zárolás feloldásáról a képviselő-testület dönt. Az üres álláshelyen lévő előirányzat a zárolás feloldása után használható fel.

21. §   (1)    A képviselő-testület a köztisztviselői cafetéria keret összegét bruttó 200.000,- Ft/fő/év, a közalkalmazotti és munkatörvénykönyves cafetéria keret összegét bruttó 120.000,- Ft/fő/év összegben állapítja meg.

22.§ A képviselő-testület a 2018. évi költségvetési rendeletben a munkavállalói körben kötelezően adandó pótlékokat a törvény szerinti minimum szinten határozza meg.

23. §    (1)   A költségvetési szervek feladatainak változását a képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.

(2)       A költségvetési szerveknél szakmai programok indításához, feladatmutatót érintő fejlesztéshez a képviselő-testület előzetes hozzájárulása szükséges. A döntést megelőzően vizsgálni kell annak rövid és hosszú távú költségvetési hatásait.

(3)       A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások és beruházások lebonyolításával a Polgármesteri Hivatalt bízza meg.

24. §  Amennyiben a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött, valamint az intézmény az eszközökről és azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezet, akkor a költségvetési évről, december 31-i fordulónappal készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközök és források – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – alátámasztó leltározást elegendő kétévenként végrehajtani.

6. Záró rendelkezések

25. §  E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2018. január 1-től kell alkalmazni.


Előszállás, 2018. február 8.                                                                                                                                                                                                                                        Bokorné dr. Jenei Zsuzsanna

                                    jegyző

                                                                                                     nevében és megbízásából:


Farkas Imre

polgármester

Győriné Tar Edit

aljegyző




Kihirdetési záradék:


Jelen rendelet kihirdetésre került 2018. február 26. napján.


                     Bokorné dr. Jenei Zsuzsanna jegyző

                                                                                             nevében és megbízásából:



Győriné Tar Edit

aljegyző