Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IV. 3.) önkormányzati rendelete

Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 09. 24 19:00- 2025. 10. 17

Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (IV. 3.) önkormányzati rendelete

Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti- és Működési Szabályzatáról

2025.09.24.

[1] A szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelet célja, hogy a képviselő-testület meghatározza saját és szervei működésének részletes szabályait.

[2] Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat

a) hivatalos megnevezése: Perkáta Nagyközség Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat),

b) székhelye: 2431 Perkáta, Szabadság tér 1.

c) működési területe: Perkáta Nagyközség közigazgatási területe,

d) honlapja: www.perkata.hu

(2) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(3) A Képviselő-testület hivatalának

a) megnevezése: Perkátai Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal),

b) székhelye: 2431 Perkáta, Szabadság tér 1.

(4) Az Önkormányzat költségvetési szervei a Polgármesteri Hivatal, a Perkátai Általános Művelődési Központ és a Perkátai Szociális Központ.

(5) Az Önkormányzat költségvetési szerveinek jogállását és feladatait a Képviselő-testület által elfogadott alapító okiratok, szervezeti- és működési szabályzatok tartalmazzák.

2. Az önkormányzat jelképei, kitüntetései, elismerő címei

2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: Perkáta nagyközség címere, zászlója és pecsétje.

(2) Az Önkormányzat jelképeit, használatuk részletes szabályait „a nagyközségi címer, zászló és pecsét alkotásáról, használatának módjáról” szóló 35/2015. (XII. 18.) önkormányzati rendelet szabályozza.

3. § A Képviselő-testület a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkotott a 6/2017. (VII. 6.) önkormányzati rendeletével.

3. Nemzetközi kapcsolatok

4. § Perkáta Nagyközség nemzetközi kapcsolatai:

a) Az Önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fenn SAINT-MAXIMIN francia önkormányzattal, a Kínai Népköztársaság Pekingi Fengtai Kerületi Huaxiang Nagyközséggel, és az erdélyi Kisbács településsel.

b) Külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozik.

4. Az Önkormányzat bélyegzői

5. § Az Önkormányzat bélyegzői:

a) Perkáta Nagyközség Önkormányzata

aa) Fejbélyegző: Perkáta Nagyközség Önkormányzata 2431 Perkáta, Szabadság tér 1.

ab) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Önkormányzata (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyarország hivatalos címerével 1.2.3.4.5. sorszámmal ellátva)

b) Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete

ba) Fejbélyegző: Perkáta Nagyközség Képviselő-testülete 2431 Perkáta, Szabadság tér 1. Tel: 25/507-570

bb) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirata Magyar Köztársaság hivatalos címerével)

c) Perkáta Nagyközség Polgármestere

ca) Fejbélyegző: Perkáta Nagyközség Polgármestere 2431 Perkáta, Szabadság tér 1. Tel: 25/507-570

cb) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Polgármestere (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyar Köztársaság hivatalos címerével)

d) Perkáta Nagyközség Alpolgármestere

da) Fejbélyegző: Perkáta Nagyközség Alpolgármestere 2431 Perkáta, Szabadság tér 1.

db) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Alpolgármestere (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyar Köztársaság hivatalos címerével)

e) Perkáta Nagyközség Jegyzője

ea) Fejbélyegző: Perkáta Nagyközség Jegyzője 2431 Perkáta, Szabadság tér 1.

eb) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Jegyzője (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyar Köztársaság hivatalos címerével 1.2.3.4. sorszámmal ellátva)

f) Perkáta Nagyközség Aljegyzője

fa) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Aljegyzője (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyar Köztársaság hivatalos címerével 1. sorszámmal ellátva)

fb) Körbélyegző: Perkáta Nagyközség Jegyzője (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyar Köztársaság hivatalos címerével 1.2.3.4. sorszámmal ellátva)

g) Perkátai Polgármesteri Hivatal

ga) Fejbélyegző: Perkátai Polgármesteri Hivatal 2431 Perkáta, Szabadság tér 1. Tel: 25/507-570

gb) Körbélyegző: Perkátai Polgármesteri Hivatal (3 cm átmérőjű körben elhelyezett felirat a Magyar Köztársaság hivatalos címerével 1.2.3.4.5. sorszámmal ellátva)

5. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás

6. § (1) Az Önkormányzat és a Polgármesteri Hivatal részéről a lakosság tájékoztatása a tájékoztató anyagok Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztés, a www.perkata.hu oldalon és Perkáta Nagyközség Önkormányzata facebook oldalán történő megjelentetés útján történik.

(2) A meghívók közzététele „az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról” szóló 2011. évi CXII. törvény 33. § (3) bekezdése alapján a www.perkata.hu honlapon történik.

6. Lakossági fórum

7. § (1) A polgármester előre meghatározott közérdekű tárgykörben, a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében - a lakosság tájékoztatása, véleményének megismerése céljából – lakossági fórumot hívhat össze.

(2) A lakossági fórumot a polgármester vezeti.

(3) A lakossági fórum időpontjáról és helyéről tájékoztatni kell a lakosságot.

(4) A lakossági fórumról jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek vezetéséről a jegyző gondoskodik.

7. Feladatok és hatáskörök

8. § (1) Az Önkormányzat kormányzati funkciók szerinti rendjét a 3. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzati feladatok ellátásának a helyi sajátosságokat is figyelembe vevő részletes szabályait a képviselő-testület a vonatkozó jogszabályok figyelembevételével az önkormányzat ciklusprogramjában, az éves költségvetési rendeletben, valamint eseti döntéseiben határozza meg.

(3) Az óvodai nevelést az Önkormányzat intézménye, a Perkátai Általános Művelődési Központ Szivárvány Óvoda látja el.

9. § (1) A Képviselő-testület által át nem ruházható hatásköröket „Magyarország helyi önkormányzatairól” szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) határozza meg.

(2) A Képviselő-testület a hatáskör gyakorlását a 2. mellékletben meghatározott ügyekben ruházza át a polgármesterre, vagy a jegyzőre.

(3) A Képviselő-testület a hatáskörgyakorlás átruházásáról, illetve visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.

10. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat vagyonára és a vagyon működtetésére, a vagyongazdálkodásra vonatkozó szabályokat önálló önkormányzati rendeletben állapítja meg.

(2) Az Önkormányzat az éves költségvetésében, az Mötv-ben, és „az államháztartásról” szóló 2011. évi CXCV. törvényben meghatározott feltételek mellett gazdálkodik. Az Önkormányzat költségvetési előirányzatának év közbeni átcsoportosítására a feladatok ellátása érdekében a polgármester kezdeményezésére a Képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.

8. A képviselő-testület létszáma, ülésformái

11. § A Képviselő-testület tagjainak száma 7 fő.

12. § (1) A Képviselő-testület alakuló, soros és soron kívüli ülést tart.

(2) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint, de évente legalább hét ülést tart.

9. A polgármester programja és a munkaterv

13. § (1) A polgármester programot készít a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, mely a település középtávú fejlesztési elképzeléseit, a helyi közszolgáltatások szervezésének főbb céljait, feladatait tartalmazza.

(2) A polgármester programját a megválasztását követő 6 hónapon belül terjeszti elő.

14. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja - a program végrehajtását is célzó - éves munkaterv.

(2) A következő év munkaterv tervezetét - a polgármester irányításával - a jegyző állítja össze, és a polgármester terjeszti az év utolsó ülésén a testület elé.

(3) A munkaterv tartalmára javaslatot tehetnek a képviselők, a bizottságok külső tagjai, a helyi civil szervezetek, az intézményvezetők.

15. § A munkaterv főbb tartalmi elemei:

a) az év fő feladatainak felvázolása,

b) a képviselő-testületi ülések tervezett időpontjai, napirendjei,

c) közmeghallgatás időpontja.

10. A képviselő-testület soron kívüli ülése

16. § (1) A polgármester az Mötv-ben meghatározott esetekben soron kívüli ülést köteles összehívni.

(2) A polgármester soron kívüli ülést hívhat össze, ha megítélése szerint az ülés összehívására és a döntéshozatalra a munkatervben meghatározott soros ülésen kívül az Önkormányzat, a Képviselő-testület és szervei, az intézmények, a település, a lakosság érdekeit érintő okból szükség van.

11. Közmeghallgatás

17. § (1) A közmeghallgatásra az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) A közmeghallgatás helyét és időpontját 15 nappal korábban kell a lakosság tudomására hozni az Önkormányzat hirdetőtábláján, valamint az Önkormányzat hivatalos honlapján, facebook oldalán történő megjelentetéssel.

(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(4) A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testület ülésvezetési szabályait kell alkalmazni.

(5) A közmeghallgatás valamennyi résztvevőjét megilleti a tanácskozás joga.

12. A képviselő-testületi ülés összehívása

18. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester - akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Képviselő-testület által kijelölt önkormányzati képviselő – hívja össze:

1. az ülés előtt minimum 5 nappal,

2. amennyiben az előterjesztés bizottsági véleményezést igényel az ülés előtt minimum 10 nappal meghívóval,

3. a munkatervben nem szereplő, sürgős, halasztást nem tűrő esetekben pedig az ülés előtt minimum 24 órával akár meghívó nélkül (telefon, email stb.) is.

(2) Ha a képviselő-testületi ülést a települési képviselők ¼-ének vagy a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének indítványára kell összehívni, az ülés összehívására a soron kívüli ülés összehívásának, valamint az Mötv. 44. § szabályait kell alkalmazni.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén az ülést a Képviselő-testület által kijelölt önkormányzati képviselő hívja össze és vezeti.

(4) A Képviselő-testületi ülés nyilvánosságára, valamint a zárt ülés tartására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

19. § (1) A Képviselő-testület tagjait az ülés helyének, napirendjének és kezdési időpontjának, a napirend tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(2) A soros és soron kívüli ülésre szóló meghívót az ülés napját megelőzően legalább 5 nappal, rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 24 órával előbb kézbesíteni kell. Sürgős esetben szóbeli meghívást is lehet alkalmazni.

(3) Az ülés időpontjáról a település lakosságát a meghívónak az önkormányzati hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztésével és a település honlapján, facebook oldalán történő közzétételével kell értesíteni.

(4) A Képviselő-testület üléseire a települési képviselőn kívül tanácskozási joggal meg kell hívni:

a) a jegyzőt;

b) az önkormányzati intézmények vezetőit;

c) a napirendi pontok előadóit;

d) a polgármesteri hivatal szakelőadóit,

e) akiket a polgármester, illetve a Képviselő-testület indokoltnak tart és jelenléte a napirendi pont alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges.

(5) A meghívóval együtt kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket is.

(6) A Képviselő-testület az üléseit az Önkormányzat hivatalának épületében vagy a Győry-kastély Szalontermében tartja.

13. A képviselő-testület ülésének rendje

20. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez szóban kiegészítést tehet, a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők az előterjesztőhöz kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő köteles rövid választ adni.

(2) A képviselők és a tanácskozási joggal jelenlévők a napirendhez kapcsolódóan hozzászólást tehetnek. A hozzászólás időtartama maximum 5 perc. Ugyanazon napirendhez az ismételt hozzászólás időtartama 2 perc.

(3) Az előterjesztő a javaslatát, a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, illetve visszavonhatja.

(4) A vitát a polgármester zárja le, majd a napirend előterjesztője válaszolhat a hozzászólásokra, módosító javaslatokra.

(5) A vita lezárása után a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(6) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület - az elhangzás sorrendjében - majd a javaslatokkal és módosításokkal kiegészített teljes határozati javaslatról.

(7) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Az ülés vezetése során a következő intézkedések megtételére jogosult.

a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, megszegte az időkorlátot vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, azt a képviselőt, aki képviselőhöz méltatlan magatartást tanúsít. Ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja tőle a szót.

b) Tartós lárma rendzavarás vagy a tanácskozást ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester félbeszakítja, felfüggeszti, illetve elnapolja a testületi ülést.

c) A polgármester belátása szerint rendelhet el tanácskozási szünetet.

(8) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el.

(9) Rendzavarás, illetve ismételt rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarót a hallgatóság soraiból a terem elhagyására is kötelezheti.

(10) Amennyiben a polgármester tanácskozás rendjének fenntartására irányuló intézkedései nem vezetnek eredményre a polgármester elhagyja az üléstermet. Ezzel a testületi ülés félbeszakad és a polgármester által történő ismételt összehívás után folytatódik.

(11) A napirendek megtárgyalása után a polgármester az ülést berekeszti.

14. Határozatképesség

21. § (1) A képviselő-testület határozatképességére az Mötv. rendelkezése az irányadó.

(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületnek az adott napirendi pontokat 15 napon belül kell újra megtárgyalnia.

15. Jegyzőkönyv-hitelesítők

22. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül két fő jegyzőkönyv hitelesítő személy kijelölésére a polgármester a napirend elfogadását megelőzően tesz javaslatot.

(2) A jegyzőkönyv-hitelesítők személyéről a Képviselő-testület vita nélkül dönt.

(3) Amennyiben a jegyzőkönyv hitelesítő nem tud végig jelen lenni a Képviselő-testület ülésén, a Képviselő-testület a polgármester javaslatára az ülés végén új jegyzőkönyv hitelesítőt választ azon képviselők közül, akik végig jelen voltak az ülésen.

16. Napirend

23. § (1) Napirend előtti felszólalásra, napirenden nem szereplő települési jelentőségű, halaszthatatlan és rendkívüli ügyben a napirendi pontok tárgyalása előtt – a felszólalás okát megjelölve – bármely képviselő kérhet engedélyt a polgármestertől.

(2) A polgármester a jegyzőkönyv hitelesítő kijelölése után terjeszti elő a napirendi pontokat. A polgármester, települési képviselő és a bizottság javaslatot tehet a meghívóhoz képest a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatására, új napirendi pont felvételére, napirendi pont törlésére.

(3) A nyílt ülés utolsó napirendi pontja az Egyebek. Döntéshozatalra az Egyebek napirendi pont keretében is sor kerülhet.

(4) A Képviselő-testület - a polgármester javaslatára – soron kívül dönt a sürgősségi indítvány napirendre történő felvételéről.

(5) Sürgősségi indítványt – a rendeletalkotást és bizottsági véleményezést igénylő javaslat kivételével - a képviselő legkésőbb az ülést megelőző nap 15:30 óráig írásban nyújthat be a polgármesternél.

17. Előterjesztések

24. § (1) Előterjesztésnek minősül a munkatervbe felvett, vagy a Képviselő-testület bizottsága, a polgármester, a jegyző által javasolt napirendi témában előterjesztett rendelet-tervezet, határozati javaslat, beszámoló és tájékoztató.

(2) A napirendet írásbeli vagy a rendeleti döntést, illetve bizottsági véleményezést igénylő napirendi pont kivételével szóbeli előterjesztés alapján lehet tárgyalni.

(3) A polgármester alapos indokkal, így különösen az előkészítésre rendelkezésre álló idő rövidsége, a döntéshozatalhoz szükséges információk beszerzése, terjedelmi ok miatt engedélyezheti az írásbeli előterjesztésnek a meghívó kiküldéséhez képest későbbi kiküldését vagy az ülésen történő kiosztását, ismertetését.

(4) Az előterjesztés két részből áll.

a) Vizsgálati és elemző részből, melyben meg kell határozni:

aa) az előterjesztés címét, tárgyát, a témával kapcsolatos előzményeket,

ab) a tárgykört rendező jogszabályokat, az előterjesztésben résztvevők nevét és véleményét és mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket adatokat melyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést.

b) A második rész tartalmazza a határozati javaslatot, melyben meg kell fogalmazni:

ba) a rendelkező részt,

bb) az esetleges alternatív döntési javaslatot,

bc) a végrehajtásért felelősök megnevezését a határidők meghatározásával.

(5) A polgármester - különleges szakértelmet igénylő ügyekben a Képviselő-testület tájékoztatása mellett - szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat összeállítására.

(6) A testületi döntések tervezetét kiküldés előtt a jegyző törvényességi szempontból felülvizsgálja, észrevételeit írásban, vagy szóban közli a Képviselő-testülettel.

(7) A testületi ülésre csak olyan határozati javaslatot lehet beterjeszteni, melyet az ülés előtt 10 nappal a jegyző megkapott, kivétel a sürgősségi indítvány esete.

(8) Előterjesztő lehet a polgármester, alpolgármester, települési képviselő, a bizottság, bizottsági tag, a jegyző, továbbá – feladatkörében – az Önkormányzat közreműködésével fenntartott intézmény vezetője beszámoló, tájékoztató esetén.

(9) A jegyző a meghívók és előterjesztések időben történő kiküldéséről, kézbesítéséről a hivatali kézbesítő útján vagy a képviselők által megadott elektronikus postafiókra való megküldésével gondoskodik.

18. A szavazás

25. § (1) A képviselő-testületi döntések nyilvánosságára vonatkozóan (nyílt szavazás, titkos szavazás, név szerinti szavazás) az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el:

a) 5 millió Ft feletti hitel felvételekor,

b) 5 millió Ft feletti önkormányzati pénzeszköz lekötésekor,

c) az önkormányzat tulajdonával való rendelkezéskor, 5 millió Ft fölött,

d) amennyiben azt a polgármester vagy a bizottsági elnökök többsége kéri,

e) a képviselő erre irányuló indítványának elfogadása esetén.

(3) A név szerinti szavazás során a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. A Képviselő-testület tagjai nevük ABC sorrendben történő elhangzása után döntésük szóbeli kimondásával szavaznak. A jegyzőkönyvvezető a szavazatokat név szerint rögzíti a jegyzőkönyvben. A polgármester megállapítja a Képviselő-testület döntésének eredményét.

(4) A nyílt szavazás során a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. A képviselő-testület tagjai szavazópulton szavaznak igen, nem, tartózkodom gomb megnyomásával. A polgármester megállapítja a Képviselő- testület döntésének eredményét.

(5) A titkos szavazás külön helyiségben, borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(6) A titkos szavazásnál háromtagú szavazatszámláló bizottság jár el, amelynek tagjait a polgármester javaslatára a Képviselő-testület választja meg tagjai sorából.

(7) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, amelyről a Képviselő-testületnek jelentést tesz.

(8) A képviselő köteles a döntéshozatalt megelőzően személyes érintettségét bejelenteni. A bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén a települési képviselőt az ülés vezetője a jövőre nézve írásban figyelmezteti a szervezeti és működési szabályzatban, valamint az Mötv-ben foglaltak betartására.

(9) A minősített többség és egyszerű többség meglétére az Mötv. rendelkezése az irányadó.

(10) Minősített többséggel kell meghozni az Mötv-ben meghatározottakon túl a következő döntéseket:

a) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatás,

b) a polgármester elleni kereset benyújtása,

c) 50 millió Ft összeghatár feletti kötelezettség vállalás.

19. Az önkormányzati rendeletalkotás és határozathozatal

26. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotására Magyarország Alaptörvénye, az Mötv., valamint a jogalkotást és jogszabályszerkesztést szabályozó hatályos jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

(2) Az önkormányzati rendeletet a rendelet címében meghatározott kihirdetés időpontjában a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára legalább 15 napra ki kell függeszteni.

(3) Önkormányzati rendelet megalkotását indítványozhatja

a) a polgármester,

b) a települési képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző.

(4) A rendelet-tervezeteket a polgármester egyetértésével a jegyző készíti el. Különleges szakértelmet igénylő rendelet elkészítéséhez külső szakértő is bevonható.

(5) A rendelet elfogadását követően, annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendelet aláírására és kihirdetésével kapcsolatos feladat ellátására az Mötv. rendelkezése az irányadó.

(6) A jegyző gondoskodik a rendeletek hatályos jegyzékének naprakész állapotban történő vezetéséről és a Nemzeti Jogszabálytár felületére történő feltöltéséről.

(7) Az Mötv. 51. § (2) bekezdése alapján a megalkotott és kihirdetett önkormányzati rendeleteket az Önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.

27. § (1) A Képviselő-testület döntéseinek (határozat, rendelet) meghozatalára, a szavazás módjára, a név szerinti szavazás indítványozására, a titkos szavazás eseteire, a szavazás eredményének megállapítására vonatkozóan az Mötv. 48. § előírásai irányadók.

(2) A határozat megjelölésére a közjogi szervezetszabályozó eszköz megjelölésére vonatkozó hatályos jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

(3) A jegyző a Képviselő-testület döntéshozatala előtt szóban jelzi a Képviselő-testületnek ha döntése, működése jogszabálysértő.

20. A képviselő-testület jegyzőkönyve

28. § (1) A jegyzőkönyv elkészítésére és a jegyzőkönyv aláírására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvekhez mellékelni kell az Mötv-ben foglaltakat, továbbá:

a) a meghívót,

b) a jelenléti ívet,

c) az írásbeli előterjesztést, rendelettervezetet,

d) a kihirdetett önkormányzati rendeletet,

e) a titkos szavazás esetén annak jegyzőkönyvét.

(3) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv-ben meghatározottakon túl:

a) az ülés jellegét – soros, soron kívüli, alakuló, továbbá nyílt vagy zárt ülés-,

b) az ülés kezdetét és végét,

c) távolmaradt képviselők névét,

d) a képviselő-testület határozatképességének megállapítását.

(4) A jegyzőkönyveket a Polgármesteri Hivatal helyiségében lehet megtekinteni.

(5) A jegyzőkönyv minden oldalát folyamatos számozással kell ellátni és a lapokat olyan módon kell összefűzni, hogy az okirat sérelme nélkül ne legyen megbontható. A jegyzőkönyvek eredeti példányának évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.

21. Kérdés, interpelláció

29. § (1) A képviselők az ülésen – az Önkormányzat feladat- és hatáskörében – a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz felvilágosítás kérése céljából kérdést intézhetnek, valamint magyarázat kérése céljából interpellációt terjeszthetnek elő.

(2) A kérdésre és az interpellációra – ha nem lehetséges az ülésen – írásban kell válaszolni 15 napon belül. A választ valamennyi képviselőnek meg kell küldeni.

(3) Az interpellációra adott válaszról az interpelláló nyilatkozik, és ha azt nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül dönt. Írásban történő válaszadás esetén az interpellálónak nyilatkoznia kell arról, hogy az interpellációra adott választ elfogadja-e. Amennyiben azt a képviselő nem fogadja el, a Képviselő-testület az interpellációra adott válaszról a következő ülésen dönt.

22. Az önkormányzati képviselők

30. § (1) A települési képviselő - választói érdekek képviseletével, a Képviselő-testület döntéseinek előkészítésével, végrehajtásuk szervezésével és ellenőrzésével kapcsolatos - jogaira és kötelezettségeire az Mötv. továbbá a helyi önkormányzati képviselők jogállására vonatkozó hatályos jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

(2) Az önkormányzati képviselőnek

a) a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére,

b) a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség elmulasztásával kapcsolatos jogkövetkezményekre,

c) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi ok bejelentésére, megszűntetésére, az összeférhetetlen tisztségről való lemondásra a helyi önkormányzati képviselők jogállására vonatkozó hatályos jogszabályok rendelkezései az irányadóak.

(3) Amennyiben a képviselő a testületi ülésen a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, erre a polgármester - polgármester esetén az alpolgármester -, levezető elnök figyelmezteti.

(4) Amennyiben a képviselő az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegi, első alkalommal a polgármester - polgármester esetén az alpolgármester - írásban felszólítja kötelezettsége teljesítésére tizenöt napos határidővel.

23. A képviselő-testület bizottságai

31. § (1)1 A Képviselő-testület Pénzügyi Bizottságot választ. A Pénzügyi Bizottság tagjainak száma 5 fő, mely három képviselőből és kettő nem képviselőből áll. A bizottság feladatait, jog- és hatáskörét az 1. melléklet tartalmazza.

(2) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(3) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(4) A bizottság üléseinek összehívására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(5) A bizottság tagjai:

a) szavazati joggal részt vesznek a bizottság ülésein,

b) részt vesznek a bizottság döntéseinek előkészítésében, javasolhatják a bizottság feladatkörébe tartozó témakör napirendre tűzését,

c) a bizottság feladatkörébe tartozó ügyekben felvilágosítást kérhetnek a jegyzőtől.

(6) A bizottság ülésén tanácskozási joggal részt vehet a jegyző és a napirend anyagai elkészítésében közreműködő hivatali dolgozó.

(7) A bizottsági ülés jegyzőkönyvének elkészítésére és a jegyzőkönyv aláírására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(8) A bizottságok nem képviselő tagjai vagyonnyilatkozatot kötelesek tenni. A bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozatára a képviselők vagyonnyilatkozatára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni azzal, hogy a bizottságok nem képviselő tagjainak vagyonnyilatkozata nem nyilvános.

24. Önkormányzati tisztségviselők

32. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.

(2) A polgármester a törvényben és képviselő-testületi határozatban rögzített feladatain felül

a) biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széles körű nyilvánosságát,

b) segíti a települési képviselők munkáját,

c) együttműködik a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel.

(3) A polgármester a tisztségének megszűnése esetén „a közszolgálati tisztviselőkről” szóló 2011. évi CXCIX. törvény rendelkezéseinek megfelelően adja át munkakörét. Új polgármester, alpolgármester hiányában a Képviselő-testület által kijelölt önkormányzati képviselőnek adja át munkakörét.

(4) A Képviselő-testület saját tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ. Az alpolgármester ellátja az Mötv. 74. § (2) bekezdésében foglalt feladatokat. Ügyfélfogadási ideje szerdán 14:00 órától 16:00 óráig tart.

(5) Az alpolgármestert a polgármester akadályoztatása esetén, valamint felhatalmazásából a polgármester jogosultságai illetik meg.

(6) A polgármester foglalkoztatási jogviszonyára vonatkozó szabályokat „a közszolgálati tisztviselőkről” szóló 2011. évi CXCIX. törvény határozza meg.

(7) A polgármester és az alpolgármester vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségére az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(8) A polgármesterrel és az alpolgármesterrel szemben felmerülő összeférhetetlenségi ok megszűntetésével kapcsolatosan az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(9) A polgármester önkormányzati, valamint az államigazgatási feladatainak, hatásköreinek ellátására az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(10) A polgármesternek a hivatali – az önkormányzati döntések előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos – tevékenység meghatározásával, a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyek, hatósági jogkörök ellátásával összefüggő jogaira és kötelezettségeire az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(11) A polgármester, a jegyző, az intézményvezetők esetében az Mötv. rendelkezéseinek megfelelően gyakorolja a munkáltatói jogokat.

33. § (1) A jegyző kinevezésére, helyettesítésére vonatkozóan az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) A jegyző vezeti a Képviselő-testület hivatalát és gondoskodik az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.

(3) A jegyző az Önkormányzat működésével kapcsolatos feladatkörében

a) megszervezi a Képviselő-testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatok ellátását,

b) gondoskodik a testületek és tisztségviselők munkájának segítéséről,

c) biztosítja a Polgármesteri Hivatal működési rendjét, fegyelmét,

d) véleményt nyilvánít a polgármester, az alpolgármester és a bizottság elnökének kérésére jogértelmezési kérdésekben,

e) évente legkésőbb május végéig beszámol a Képviselő-testületnek a Polgármesteri Hivatal előző évi tevékenységéről.

(4) A polgármester a jegyző javaslatára az Mötv. 82. § (1) bekezdése alapján aljegyzőt nevezhet ki.

(5) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a polgármester döntése alapján, a jegyzői feladatokat a jegyző képesítési és alkalmazási feltételeinek megfelelő hivatali köztisztviselő is elláthatja.

25. Polgármesteri Hivatal

34. § A Polgármesteri Hivatal a Képviselő-testület által elfogadott szervezeti és működési szabályzat szerint működik, amely meghatározza a Polgármesteri Hivatal belső felépítését és feladatait, munka- és ügyfélfogadási rendjét, működési rendjét.

26. Az Önkormányzat társulásai

35. § (1) Az Önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásban vesz részt.

(2) A Képviselő-testület által kötött társulási megállapodások jegyzékét a 4. melléklet tartalmazza.

27. Az együttműködés szabályai a települési nemzetiségi önkormányzattal

36. § Perkáta Nagyközség Önkormányzata és a Perkátai Roma Nemzetiségi Önkormányzat együttműködésük szabályait közigazgatási szerződésben rögzítik, melyet az 5. melléklet tartalmaz.

28. Záró rendelkezések

37. § Ez a rendelet 2025. április 4-én lép hatályba.

38. §2

1

A 31. § (1) bekezdése a Perkáta Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2025. (IX. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 38. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.