Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2016. (IX.1.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat vagyonáról
Hatályos: 2023. 06. 02- 2025. 03. 11Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2016. (IX.1.) önkormányzati rendelete
Az önkormányzat vagyonáról
Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 6. és 11. pontjában, az 5. § (2) bekezdés b)-c) pontjában, a (4) bekezdésében, a 6. § (5) bekezdésében, a 11. § (16) bekezdésében, a 13. § (1) bekezdésében, a 18. § (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. CXCV. törvény 97. § (2) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 109. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya Pusztaszabolcs Város Önkormányzat vagyonára terjed ki.
(2) A rendelet hatálya nem terjed ki a lakások és nem lakások céljára szolgáló helyiségek bérletére és elidegenítésére.
2. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyon tulajdonosi joggyakorlója Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete.
(2) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonra vonatkozó ügyekben a képviselő-testületet Pusztaszabolcs város polgármestere képviseli.
3. § (1) A képviselő-testület kizárólagosan jogosult polgári jogi viszonyból származó követelés elengedésére, az egy évet meghaladó időtartamú részletfizetés vagy fizetési halasztás engedélyezésére, és ehhez kapcsolódóan a kamat, illetve költség címén fennálló követelések elengedésére.
(2) A képviselő-testület az alább felsorolt tulajdonosi jogok és kötelezettségek tulajdonosi joggyakorlására a polgármestert hatalmazza fel:
a) a képviselő-testület által szövegszerűen elfogadott szerződések aláírása;
b) az önkormányzat vagyonának, továbbá jogos érdekeinek védelme céljából az önkormányzat igényeinek érvényesítését célzó jognyilatkozatok kiadása;
c) az önkormányzati igények érvényesítése, az önkormányzat jogvédelme érdekében közigazgatási, peres, nemperes eljárás megindítása, a képviselő-testület döntése alapján;
d) közművezetékek elhelyezése céljára vezetékjogot, szolgalmi jogot, vagy közérdekű használati jogot biztosító szerződések megkötése, feltéve, hogy e jogok biztosítása nem eredményez változást, vagy korlátozást az érintett ingatlanok településrendezési terv szerinti felhasználhatóságában;
e) az önkormányzat, mint jogosult javára vezeték-, szolgalmi- és használati jogot biztosító szerződések megkötése;
f) szerződéskötés a nem beépíthető, önállóan gazdaságos módon nem használható földrészletek hasznosítására.
(3) A polgármester – (2) bekezdés szerinti felhatalmazáson alapuló – joggyakorlása a jegyző ellenjegyzésével válik joghatályossá.
(4) A polgármester utólag beszámol a képviselő-testületnek a (2) bekezdés szerinti felhatalmazáson alapuló tevékenységéről a lejárt határidejű határozatok tárgyalásának alkalmával a munkatervben meghatározott időpontban.
4. § A rendelet hatálya alá tartozó vagyonra vonatkozó döntési javaslatot a pénzügyi bizottság véleményének előzetes kikérése mellett a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
Az önkormányzati vagyon
1. A törzsvagyon
5. § Az önkormányzat törzsvagyona forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyonrészből áll.
6. § (1) Az önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyona a nemzeti vagyon törvény által meghatározott vagyon, melyet az 1. sz. melléklet tartalmaz.
(2) Az önkormányzat tulajdonát képező korlátozottan forgalomképes vagyon körét a 2. sz. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat tulajdonában nincs olyan vagyonelem, mely nemzetgazdasági szempontból kiemelt vagyonnak minősül.
7. § (1) A korlátozottan forgalomképes vagyonelemek hasznosítása rendeltetésük sérelmét nem eredményezheti, elidegenítésükre e rendelet keretei között akkor van lehetőség, ha a vagyonelem a közfeladat ellátásához feleslegessé válik, vagy megszűnik a közfeladat ellátásának kötelezettsége, amelyre tekintettel jogszabály vagy a tulajdonosi joggyakorló a vagyonelem korlátozott forgalomképességét megállapította.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt tényállás megállapítása a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik.
8. § A törzsvagyon körébe tartozó vagyonelemek használói kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a használat, illetve üzemeltetés során. E kötelezettség teljesítéséért a használó intézmények, illetve civil szervezetek vezetői felelnek.
2. Az üzleti vagyon
9. § Az önkormányzat nemzeti vagyon törvényben meghatározott üzleti vagyonát a 3. sz. melléklet tartalmazza.
A vagyonkezelés szabályai
10. § A rendelet 4. sz. melléklete tartalmazza azokat a vagyonelemeket, amelyekre önkormányzati közfeladat ellátáshoz kapcsolódóan vagyonkezelői jog létesíthető és kijelöli a vagyonkezelőket.
11. § (1) Vagyonkezelői jogot létesíteni kizárólag jogszabályban felsorolt vagyonkezelők részére, önkormányzati közfeladat ellátásához kapcsolódva lehet akkor, ha az hatékonyan biztosítja a feladatellátás feltételeit, a vagyon állagának és értékének megőrzését, védelmét, illetve a vagyon értékét növeli.
(2) A képviselő-testület dönt a vagyon vagyonkezelési jogának ellenérték fejében történő átengedéséről, a legjobb ajánlattevő javára, valamint a vagyonkezelői jog ingyenes átengedéséről.
12. § (1) A vagyonkezelők kötelesek az önkormányzat törzsvagyona körébe tartozó ingatlanok állagmegőrzéséről, felújításáról, korszerűsítéséről folyamatosan gondoskodni. E feladata kapcsán a képviselő-testület éves költségvetésében dönt a tárgyévi feladatokról és azok megvalósításának forrásairól.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezés alkalmazása során a feladatok tervezéséhez meg kell kérni a vagyonkezelő szervezetek vezetőinek véleményét, melyek figyelembevételével a vagyon állagmegóvását, felújítását, illetve korszerűsítését célzó éves feladattervet kell meghatározni a költségvetési rendeletben.
13. § A vagyonkezelők kötelesek a tőlük elvárható gondossággal eljárni a kezelt vagyon működtetése során. E kötelezettség teljesítéséért a vagyonkezelő szervezetek vezetői felelnek.
14. § A vagyonkezelés ellenőrzésére a Képviselő-testület Településfejlesztési és Értéktár Bizottsága jogosult és köteles. A Bizottság az ellenőrzések eredményéről szükség szerint, de évente legalább egyszer – az Önkormányzat éves költségvetésének beszámolójakor – írásban tájékoztatja a Képviselő-testületet.
A hasznosítás szabályai
15. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó vagyonelemek hasznosítására vonatkozó kérelmet, javaslatot a képviselő-testület elé kell terjeszteni, elvi állásfoglalásra. Az elvi állásfoglalás szerint, a döntést megalapozó adatok beszerzését követően, a pénzügyi bizottság javaslata alapján, a képviselő-testület dönt a vagyonelem hasznosításáról.
(2) A nettó 25 millió forint értékhatárt meghaladó vagyonelemeket – ha törvény kivételt nem tesz – csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet hasznosítani.
(3) A versenytárgyalás útján történő vagyonhasznosításra e rendelet 17.-18. §-ának, a versenytárgyalásra vonatkozó előírásait kell alkalmazni.
(4) Az önkormányzat által alapított intézmény vagyona az önkormányzat vagyona, melynek helyiségeit a 8. és 13. §-ban foglalt rendelkezések betartásával, az intézmény alapfeladatainak ellátása mellett, az intézményvezető bérbeadás útján hasznosíthat. A 3 hónapot meghaladó bérleti szerződés esetén a szerződés megkötéséhez be kell szerezni a polgármester előzetes hozzájárulását.
(5) A 2. számú mellékletben szereplő 4. és 10. számú vagyonelem bérbeadásánál a 3 hónapot meg nem haladó bérleti szerződés esetén a polgármester dönt.
(6) A vagyonkezelésre átadott vagyonelemek kezelői vagyonkezelői alapfeladatainak ellátása mellett a 3 hónapot meghaladó bérleti szerződés esetén a szerződés megkötéséhez be kell szerezni a polgármester előzetes hozzájárulását, amennyiben a vagyonkezelési szerződés erről nem rendelkezik.
(7) A jegyző köteles a vagyonkataszter folyamatos karbantartásáról gondoskodni, és a vagyon hasznosítására vonatkozó szerződések egy példányát naprakész nyilvántartásként kezelni.
A vagyonátruházás szabályai
16. § A rendelet hatálya alá tartozó vagyonelemeket a képviselő-testület jelöli ki értékesítésre, vagy cserére, az alábbi tartalommal:
17. § (1) A nettó 25 millió forint értékhatárt meghaladó vagyonelemeket – ha törvény kivételt nem tesz – csak versenyeztetés útján, az összességében legelőnyösebb ajánlatot tevő részére, a szolgáltatás és ellenszolgáltatás értékarányosságával lehet értékesíteni, cserélni.
(2) A versenytárgyalás lehet
a) nyilvános eljárás: ha az ajánlattevők köre előre meg nem határozható, illetve a meghatározott ajánlattevői körbe tartozók száma nem ismert;
b) zártkörű (meghívásos) eljárás: ha a kiíró az érdekelteket – megfelelő határidő kitűzésével – kizárólag közvetlenül hívja fel ajánlattételre, és kizárólag a kiíró által meghívottak nyújthatnak be ajánlatot.
(3) A pályázati eljárások mindig egyfordulósak.
(4) Az eljárás típusáról a képviselő-testület dönt.
(5) Az eljárások főszabályként nyilvánosak, csak kivételesen, rendkívül indokolt esetben (önkormányzati érdek) kerülhet sor zártkörű eljárás kiírására. Zártkörű versenytárgyalás esetén a kiíró köteles egyidejűleg és azonos módon – versenytárgyalási felhívás megküldésével – legalább három érdekeltet írásban felhívni az ajánlattételre.
18. § (1) A versenytárgyalási felhívásnak tartalmaznia kell különösen:
A vagyonszerzés szabályai
19. § (1) Az önkormányzati vagyon gyarapításáról a polgármesternek a pénzügyi bizottság állásfoglalásával ellátott javaslata alapján a Képviselő-testület dönt.
(2) A vagyongyarapításról a képviselő-testület határozattal dönt, az alábbi tartalommal:
20. § Az önkormányzat törvény által előírt, vagy önként vállalt feladata ellátásához ingatlant bérelhet, albérletbe vehet, vagy használatba, egyéb módon hasznosításra átvehet, erről a képviselő-testület a polgármester javaslatára és a pénzügyi bizottság állásfoglalása alapján hoz döntést.
Záró rendelkezések
21. § A képviselő-testület részére az önkormányzat vagyonának alakulásáról, a vagyonállapotról, vagyonkimutatást kell készíteni, és az önkormányzat költségvetési beszámolójához kell csatolni.
22. § E rendelet mellékletei:
23. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba. A Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról szóló 17/2012. (VI. 29.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.
4. melléklet1
A |
B |
C |
|
|---|---|---|---|
1 |
Vagyonelem |
Vagyonkezelő |
|
2 |
1. |
Víziközművek |
DRV Zrt. |
3 |
2. |
Szennyvíztisztító telep (0187/6/a. hrsz.) |
DRV Zrt. |
4 |
3. |
Köztemető, ravatalozók (0192. hrsz.) |
STYX-Kegyelet Kft. |
5 |
4. |
Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Szabolcs Vezér Technikum (158/1. hrsz.) |
Dunaújvárosi Szakképzési Centrum |
6 |
5. |
Pusztaszabolcsi Városi Óvoda és Bölcsőde (Zsiráf Óvoda 1076/1. hrsz, |
Pusztaszabolcsi Városi Óvoda és Bölcsőde |
7 |
6. |
Pusztaszabolcsi Szociális és Gyermekjóléti Intézmény (Magyar u. 6. 702/42. hrsz, |
Pusztaszabolcsi Szociális és Gyermekjóléti Intézmény |
8 |
7. |
Könyvtár és Művelődési Ház (958/2. hrsz.) |
Pusztaszabolcs Város Önkormányzat |
9 |
8. |
KMB iroda (112. hrsz.) |
BM Rendőrkapitányság |
10 |
9. |
Varga János Tűzoltószertár (501/1. hrsz.) |
Önkéntes Tűzoltó Egyesület Pusztaszabolcs |
11 |
10. |
Mentőállomás üzemépület (Szabolcs liget 50. 111/1. hrsz.) |
Országos Mentőszolgálat |
12 |
11. |
Pusztaszabolcsi József Attila Általános Iskola (158/1. hrsz., 157/1. hrsz.) |
Dunaújvárosi Tankerületi Központ |
13 |
12. |
Pusztaszabolcsi Polgármesteri Hivatal (113/1. hrsz., Velencei út 2.) |
Pusztaszabolcsi Polgármesteri Hivatal |
A 4. melléklet a Pusztaszabolcs Város Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2023. (VI. 1.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.