Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2021. 06. 15- 2021. 07. 20Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018. (III.1.) önkormányzati rendelete
A Képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, valamint az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése:
Pusztaszabolcs Város Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye, pontos címe:
2490 Pusztaszabolcs, Velencei út 2.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet:
Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete.
(4) Az Önkormányzat illetékességi területe:
Pusztaszabolcs Város közigazgatási területe.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló
(2) Az önkormányzat címere:
Pajzs alakú. A pajzs közepén az egész teret kitöltő oldalról-álló oroszlán látható; az alak két lábon áll, és kinyújtott mellső végtagjait előre tartja, jobb lábával induló mozdulatot mutat. Az állat szája nyitva, és látszik a nyelve. Az állat színe arany. A pajzs háttere barna, ami a jó termőföldet jelképezi. A pajzs tetején homorú betűsorral a város neve. A címer környezete zöld, ami a zászló színe.
(3) Az önkormányzat zászlója:
Téglalap alakú, egyszínű zöld. A téglalap alsó részén aranyrojt. A zászló felső harmadában a hímzett címer látható.
(4) Az önkormányzat jelképeinek használata:
Az önkormányzat zászlaját a Magyarország nemzeti ünnepei ünneplésekor, a nemzetközi vagy kiemelt jelentőségű helyi ünnepi alkalommal kell felvonni. A zászlófelvonás elrendelése a polgármester hatásköre. A címer és zászló bármilyen formában történő felhasználásához a polgármester írásbeli engedélyét kell kérni.
3. § (1) A település ünnepei az önkormányzat közművelődési rendeletében vannak meghatározva.
(2) Az önkormányzat közéleti és kulturális lapja a Szabolcs Híradó.
(3) Az önkormányzat hivatalos honlapja: www.pusztaszabolcs.hu.
4. § Az önkormányzat hivatalos kapcsolatot tart fenn külföldi és belföldi önkormányzatokkal:
- a) Staufenberg németországi településsel,
- b) Kisiratos partiumi (Dorobanti - Románia) településsel,
- c)
- d) Balony (Szlovákia) településsel,
- e) Dunaújvárosi járás önkormányzataival (országgyűlési képviselő választókerületekhez tartozó önkormányzatok).
5. § Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címet, egyéb elismeréseket, díjakat alapított. A címek és elismerések alapítását és adományozásuk rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
II. FEJEZET Az önkormányzat feladata, hatásköre
6. § Az önkormányzat a következő önként vállalt feladatokat látja el:
- a) kulturális, sport és egyéb civil szervezetek pénzügyi támogatása, pályázati informálásuk,
- b) németországi testvértelepüléssel és romániai partnertelepüléssel folyamatos kapcsolattartás, közös rendezvények szervezése,
- c) Szabolcs Híradó című információs önkormányzati lap és az önkormányzati honlap fenntartása,
- d) egészségügyi szűrővizsgálatok szervezése, vérvételre asszisztensek alkalmazása,
- e) helyi közlekedés megszervezése, részvétel a helyközi közlekedés megszervezésében,
- f) e-Magyarország pont internetes információs központ fenntartása és térítésmentes biztosítása a lakosoknak,
- g) önkormányzati rendezvények szervezése (pl.: Szabolcsi Nyári Fesztivál),
- h) háziorvosi rendelők közüzemi költségeinek felvállalása, háziorvosok támogatása,
- i) közbiztonság támogatása a Polgárőrségen, illetve a helyi körzeti megbízottakon keresztül,
- j) helyi tűzvédelem támogatása az Önkéntes Tűzoltó Egyesület részére épület biztosításával, pénzügyi támogatással.
7. § A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét, az átruházás alapvető szabályait a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4)–(5) bekezdése tartalmazza. Átruházott hatáskörök felsorolása:
- 1. A polgármester jár el a települési, rendkívüli települési támogatási, köztemetési, jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítésével, köztemetési költségek mentesítésével összefüggő összes ügyben. (A szociális ellátások helyi rendszeréről szóló 2/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelet)
- 2. Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi környezet védelméről szóló 13/2016. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 3. § (7) bekezdése alapján a polgármester jár el átruházott hatáskörben eljárva a közterület-használati hozzájárulás kiadása ügyében, illetve a jegyző jár el a 3. § (11) bekezdése alapján a közút nem közlekedési célú igénybevételével összefüggő közútkezelői hatáskörben.
- 3. Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 25/2017. (XII. 21.) önkormányzati rendeletben meghatározott közigazgatási bírságolásokkal kapcsolatos hatáskörét a képviselő-testület a jegyzőre ruházza át.
- 4. Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének a helyi környezet védelméről szóló 13/2016. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 9. § alapján a kóbor állat ismertté vált tulajdonosa részére történő visszaadásával, befogásával, elhelyezésével kapcsolatos költségtérítéssel összefüggő hatáskörét a képviselő-testület a jegyzőre ruházza át.
- 5.
8. § Az Mötv. 42. §-ában felsoroltakon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik
- a) a helyi közügy megoldásának vállalása, vagy az arról történő lemondás,
- b) gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása, megszüntetése,
- c) az éves költségvetés 1%-át százalékát meghaladó hitelfelvétel.
III. FEJEZET A képviselő-testület működése
1. A képviselő-testület tagjainak, üléseinek száma
9. § A képviselő-testület tagjainak száma: 9 fő.
10. § A képviselő-testület általában havonta egy alkalommal rendes ülést tart, július 1. és augusztus 15. közötti időszak kivételével.
11. § (1) A képviselő-testületi program végrehajtásának ütemezésére, és a rendes ülések számának, tárgyának és kezdő időpontjának meghatározására munkatervet készíthet. A munkaterv fél évre szól. A munkatervet a polgármester irányításával a jegyző állítja össze.
(2) A munkaterv előkészítéséhez javaslatot kell kérni a települési képviselőktől, a bizottságok nem képviselő tagjaitól, a jegyzőtől, az önkormányzati intézmények vezetőitől.
(3)
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell a testületi ülések tervezett időpontját, a napirendeket és a napirend előterjesztőjének (felelősének) megjelölését, az előterjesztések leadási határidejét, a közmeghallgatás témáját, időpontját.
2. A képviselő-testületi ülések összehívása
12. § (1) A polgármester hívja össze a képviselő-testület rendes ülését, továbbá rendkívüli ülést is összehívhat. A képviselő-testület ülését – főszabályként – az önkormányzat székhelyére kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő-testület ülését a székhelyen kívül máshová is össze lehet hívni.
(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester, akadályoztatása esetén az általános helyettesének kijelölt alpolgármester hívja össze. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök hívja össze.
(3) Az ülés meghívóját, az előterjesztésekkel együtt a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak az ülés előtt legalább 3 nappal meg kell kapniuk.
(4) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonlóan írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történik. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó, akár el lehet tekinteni az írásbeliségtől is és bármilyen értesítési mód igénybe vehető (e-mail, telefon, szóbeli); a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
(5) A meghívónak tartalmaznia kell
- a) az ülés helyét,
- b) az ülés időpontját,
- c) a tervezett napirendeket,
- d) a napirendek előadóit.
13. § (1) A képviselő-testület nyílt ülésére meg kell hívni:
- 1. a települési képviselőket,
- 2. a jegyzőt,
- 3. a bizottságok nem képviselő-testületi tagjait,
- 4. az önkormányzati intézmények vezetőit,
- 5. a napirendi pontok előadóit,
- 6. akiket a polgármester a napirendekre való tekintettel indokoltnak tart.
- 7.
- 8.
- 9.
- 10.
- 11.
(2) A képviselő-testület zárt ülésére meg kell hívni:
- 1. a települési képviselőket,
- 2. a jegyzőt,
- 3. a napirendi pontok előadóit,
- 4. a napirend szerint érintetteket, kizárólag a személyüket érintő napirendi ponthoz.
13/A. § A meghívót a helyben szokásos módon közzé kell tenni az önkormányzat honlapján és hirdetőtábláján. A meghívók kézbesítését a polgármesteri hivatal kézbesítője végzi.
14. § A képviselő-testület ülésein tanácskozási joggal vesznek részt: a jegyző, továbbá akinek a részvétele a napirend tárgyalásához szükséges. A tűzvédelemmel összefüggő napirendek tárgyalásakor a Pusztaszabolcsi Önkéntes Tűzoltó Egyesületet, a közbiztonsággal összefüggő napirendek tárgyalásakor a Pusztaszabolcsi Polgárőr Egyesületet tanácskozási jog illeti meg.
3. Az előterjesztés
15. § Előterjesztésnek minősül a munkatervben, illetve a meghívóban szereplő, előzetesen javasolt rendelet- és határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató. Az előterjesztést írásban kell elkészíteni. A képviselő-testület kivételesen szóbeli előterjesztést is megtárgyalhat.
A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyekben csak írásos előterjesztés készíthető.
16. § Az előterjesztés főbb elemei:
- 1. Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket (testületi megállapításokat, a hozott határozatok eredményeit), a tárgykört rendező jogszabályokat, az előkészítésben résztvevők nevét, véleményét, s mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, tényeket, adatokat, amelyek lehetővé teszik az értékelést és a döntést indokolják.
- 2. A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot(kat) tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
17. § Az előterjesztés benyújtására jogosultak a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület bizottsága, bármely képviselő, a jegyző.
18. § Lehetőség van előterjesztés sürgősségi tárgyalását és napirendre vételét kérni, amennyiben a téma az ülés meghívójában nem szerepel. Sürgősségi indítványt az előterjesztésre jogosultak - a sürgősség tényének rövid indoklásával - legkésőbb az ülést megelőző nap 24 óráig írásban nyújthatnak be a polgármesternél. A polgármester az ülés kezdetekor ismerteti saját és a hozzá beérkezett sürgősségi indítványokat. A napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tárgyalja a testület a sürgősségi előterjesztéseket.
4. A képviselő-testület ülésének vezetése. Az ülések nyilvánossága.
19. § A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a korelnök vezeti.
20. § A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó ülésvezetői feladatok:
- 1. a képviselő-testület határozatképességét megállapítja, és azt folyamatosan figyelemmel kíséri (a képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz legalább öt fő jelen van);
- 2.
- 3. a napirendet előterjeszti, esetleges módosításokat szavazásra bocsátja; a polgármesteri napirendi javaslatot követően a képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, a javasolt napirendi pontok törlésére, majd a képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz;
- 4. a téma jellegének megítélése, és ennek megfelelő javaslat az előterjesztés napirendre vételére;
- 5. napirendek előtt –kivéve a rendkívüli üléseket, lakossági fórumokat- tájékoztatást ad az előző testületi ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, a két ülés közti eseményekről, illetve ismertetést ad az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről;
- 6. a megállapított napirendek sorrendjében levezeti a vitát, megadja illetve megvonja a szót a kérdésekre, hozzászólásokra, kiegészítésre, összefoglalja a vitát, szavazásra bocsátja az indítványokat, majd a határozati javaslatokat;
- 7. megállapítja a szavazás eredményét és a döntést, szükség esetén megismételtetheti a szavazást, kihirdeti a döntéseket;
- 8. fenntartja a tanácskozás rendjét;
- 9.
- 10. az ülés közben szünetet rendelhet el;
- 11. az ülés végén bezárja az ülést és bejelentheti a következő rendes, rendkívüli ülés várható időpontját, továbbá tervezett napirendjét.
21. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról az ülésvezető gondoskodik. Ennek során figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ. Ismételt figyelmeztetést követően a hozzászólótól megvonhatja a szót. Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít. Ismétlődő rendzavarás esetén a polgármester indítványozhatja az ülés felfüggesztését.
(2) Amennyiben a képviselő nem tartja be a hozzászólási rendet, és hozzászólási jog nélkül szól hozzá, az ülés vezetője a képviselőt felhívja az érintett szabályok betartására. A hozzászólási jog ismételt megsértése esetén az ülés vezetője javasolja a képviselő-testületnek, hogy a képviselőnek - az ülés rendjének betartására való kötelezettségének megszegése miatt 1 hónapra 25 %-kal csökkentsék a tiszteletdíját. A képviselőtestület az ügyben képviselő-testületi határozatot hoz. A szankció ismételhető, és további 25%-os tiszteletdíj csökkentésekre tehet javaslatot a polgármester.
(3) Amennyiben a képviselő az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott, a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja a képviselő-testület határozattal a képviselő tiszteletdíját 3 hónapra 25 %-kal csökkenti.
22. § A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
5. Kérdés, interpelláció
23. § (1) A képviselő-testület tagjai, a rendkívüli ülések és lakossági fórumok kivételével, a képviselő-testületi ülésen - a napirendek tárgyalása előtt - polgármesternek, alpolgármesternek, bizottsági elnöknek, jegyzőnek kérdést tehet fel, nekik interpellálhatnak.
(2) Kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás. A kérdésre a megkérdezett köteles érdemi választ adni. A kérdésre adott választ elfogadásáról a kérdező nyilatkozhat.
(3) Interpelláció az (1) bekezdésben meghatározott személyek magyarázat adási kötelezettsége a feladatkörükbe tartozó valamennyi önkormányzati ügyben. Az interpellációt az ülés előtt legalább kilenc nappal írásban lehet benyújtani a polgármesternél. A polgármester az interpellációt az ülés meghívójával együtt eljuttatja a megkérdezett tisztségviselőhöz, és a képviselőkhöz. A megkérdezett a testületi ülésen az interpellációra érdemi választ köteles adni. Amennyiben az interpelláló képviselő a választ nem fogadja el, a képviselő-testület vita után dönt a válasz elfogadásáról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, az ügy kivizsgálását a tárgy szerint érintett bizottságra bízhatja.
6. Napirendek tárgyalása. A vita.
24. § A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az alábbi sorrendben történhet az adott napirend tárgyalása.
- 1. Az előadó a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet.
- 2. Polgármester, vagy a bizottságok elnökei ismertethetik bizottságuk véleményét, ajánlását a napirenddel kapcsolatban.
- 3. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.
- 4. Az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal meghívottaknak van felszólalási joguk. Az ülésen megjelent állampolgárok a napirendhez kapcsolódóan kérdést tehetnek fel és hozzászólhatnak feltéve, ha a polgármester ezt engedélyezi.
- 5. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor, így egyszerre csak egy hozzászóló beszélhet. A képviselő-testületi tag felszólalásának időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 2 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól. A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
- 6. Az előterjesztő a javaslatot, a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
- 7. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
- 8. A hozzászólásokat követően a polgármester összefoglalja a vita lényegét, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő valamennyi felvetésre.
- 9. A határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
7. A szavazás
25. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat külön-külön, vagy együttesen bocsátja szavazásra megítélése szerinti fontossági sorrendben.
(2) Egyszerű többséghez a javaslat elfogadásának feltétele, hogy a jelenlévő képviselők több mint a fele igennel szavazzon. Minősített többséghez (pl.: rendeletalkotás) a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, akkor az Mötv. 48. § (5) bekezdése szerint kell eljárni.
26. § A képviselő-testület döntéseit (rendelet, határozat) főszabályként nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás szavazógéppel történik a polgármesteri hivatal üléstermében megtartott üléseken. A szavazatszámláló berendezés meghibásodásakor és a polgármesteri hivatal egyéb helyiségében megtartott ülésen a nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Szavazni „igen”-nel, nem”-mel és „tartózkodás”-sal lehet.
27. § A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat. Titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, szavazófülke vagy külön helyiség és urna igénybevételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét; a szavazás tárgyát (határozati javaslatot); a szavazatszámláló (ideiglenes) bizottság tagjainak nevét és tisztségét; a szavazás eredményét; a szavazás során felmerült körülményeket. A titkos szavazás feltételeinek biztosítása a jegyző feladata.
28. § Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha azt törvény írja elő, vagy azt a polgármester kéri. A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét abc sorrendben, a jelenlévő képviselők pedig a nevük felolvasásakor "igen"-nel, "nem"-mel vagy „tartózkodás”-sal szavaznak.
8. A Határozat
29. §
30. § A képviselő-testületi határozatokról a Polgármesteri Hivatal betűrendes és határidős nyilvántartást vezet. A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 3 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a felelős készíti elő és terjeszti a képviselő-testület elé. A lejárt határidejű határozatokról a polgármester félévente tájékoztatja a testületet, amely dönt a további intézkedésekről.
9. Az önkormányzati rendeletalkotás
31. § Rendelet alkotását a képviselő, a tárgy szerint illetékes bizottság, a jegyző, vagy az alpolgármester kezdeményezheti a polgármesternél.
32. § A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. Szakértő bevonására a jegyző tesz javaslatot. A jegyző akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, illetve szakértő készíti el.
33. §
34. § Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni, ennek megfelelően az önkormányzati rendelet 1 példánya a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján kerül kifüggesztésre.
35. § A jegyző köteles a hatályos rendeletek jegyzékét naprakész állapotban vezetni, és a rendeletek egységes szerkezetbe foglalásáról gondoskodni.
10. Jegyzőkönyv
36. § . A képviselő-testület üléséről egy példányban digitális, annak hiányában analóg hangfelvétel készül. A hangfelvételeket a Polgármesteri Hivatal központi számítógépén védett dokumentumok között tárolja, az analóg felvételeket a levéltári előírásoknak megfelelően kezeli. A hangfelvétel a jegyzőkönyvek elkészítésének segítségére szolgál.
37. § A képviselő-testületi ülésről 2 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni. Ebből:
- 1. Az eredeti példányt évente kötetbe kell kötni és el kell helyezni a Polgármesteri Hivatal hivatalos helyiségében. A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet elkülönítve, elzárva kell tárolni.
- 2. A jegyzőkönyv egy példányát meg kell küldeni Fejér Megyei Kormányhivatal vezetőjének elektronikus úton.
- 3. A nyilvános ülés jegyzőkönyvét meg kell küldeni a Könyvtár és Művelődési Ház részére.
38. § A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
39. § (1) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
(2)
IV. FEJEZET Önkormányzati képviselők
1. A települési képviselő
40. § A települési képviselő eskü letételének megszervezése a jegyző feladata.
41. § A települési képviselő – jogszabályokban meghatározottakon túl – köteles
- a) kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
- b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
- c) a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,
- d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.
42. § A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.
2. Vagyonnyilatkozat
43. § (1) A polgármester, a képviselő megválasztását követően az Mötv. 39. § alapján vagyonnyilatkozatot köteles tenni.
(2) A képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjaira az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény rendelkezései vonatkoznak. A vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség megtagadása esetén, megbízatása e törvény erejénél fogva megszűnik.
44. § (1) A képviselő és a nem képviselő bizottsági tag vagyonnyilatkozatába a betekintést a nyilvántartással megbízott Ifjúsági és Humán Bizottság engedélyezheti. A képviselő és a nem képviselő bizottsági tag hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak az ellenőrző bizottság tagjai tekinthetnek az ellenőrzés céljából.
(2) A képviselő és a nem képviselő bizottsági tag vagyonnyilatkozatát a Ifjúsági és Humán Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.
(3) Az előző évre szóló vagyonnyilatkozatot a tárgyévben tett vagyonnyilatkozat benyújtását követően vissza kell adni a képviselőnek.
45. § A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a vagyonnyilatkozatot ellenőrző bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről az ellenőrző bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.
3. Összeférhetetlenség, méltatlanság
46. § (1) Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségi és méltatlansági szabályait jogszabályok határozzák meg. Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének a megállapítását bárki kezdeményezheti a polgármesternél. A polgármester az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést átadja a hatáskörbe rendelt Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottságnak. A bizottság előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.
(2) A képviselőnek a méltatlanságot megalapozó körülményekről, vagy azt megállapító jogerős ítélet kézhezvételétől, vagy az arról történő tudomásszerzését követő 3 napon belül tájékoztatnia kell a képviselő-testületet és a megyei kormányhivatalt. A méltatlanság bizonyítása hivatalból indul. A Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság átruházott hatáskörben vizsgálja a méltatlansági körülmények fennállását.
(3) A méltatlansági eljárásra egyebekben a Mötv. 37. § (2)–(7) bekezdésében foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.
(4) Az összeférhetetlenség és méltatlanság szabályait a képviselő-testület bizottságainak nem képviselő tagjaira a Mötv. 40. § (2)-(3) bekezdései szerinti eltéréssel kell alkalmazni.
V. FEJEZET Bizottságok
1. A képviselő-testület bizottságai
47. § A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátásra - állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
48. § A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
- 1. Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság – 5 fő (3 képviselő tag, 2 nem képviselő tag),
- 2. Ifjúsági és Humán Bizottság – 5 fő (3 képviselő tag, 2 nem képviselő tag),
49. § A bizottsági tagok, az elnök, alelnök, képviselő bizottsági tagok, illetve a nem képviselő bizottsági tagok személyére a polgármester tesz javaslatot.
50. § A bizottságokra átruházott hatásköröket és feladataikat a melléklet rögzíti.
51. § A bizottság a belső működési szabályait ügyrendjében - az Mötv. és az SZMSZ keretei között -maga állapítja meg.
52. § A képviselő-testület indokolt esetben, meghatározott feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a képviselő-testület által történő elfogadásáig tart.
2. A bizottság ülése és a működés főbb szabályai
53. § A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
54. § (1) A bizottsági ülést az elnök hívja össze és vezeti, és képviseli.
(2)
55. § A bizottság azokban az esetekben tart zárt ülést, amelyekben az Mötv. kötelezővé teszi, vagy megengedi. Döntéseiről azonban csak a bizottság elnöke adhat tájékoztatást.
56. § A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott állami és szolgálati titkot megőrizni.
57. § A bizottság alelnöke teljes jogkörrel helyettesíti az elnököt.
58. § (1) A bizottsági ülésről jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá, ezért minden bizottsági ülés előtt döntenek a bizottságok a másik aláíró személyéről.
(2) A bizottságok együttes ülése esetén, a napirendi pontok meghatározásakor döntenek a bizottsági döntések sorrendjéről. Az együttes ülésről egy jegyzőkönyv készül, melyet a bizottsági elnökök és az általuk kijelölt tagok hitelesítenek.
59. § (1) A bizottság a tevékenységéről az önkormányzati ciklus végén egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek.
(2) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.
VI. FEJEZET A polgármester, az alpolgármester, a jegyző, osztályvezetők
1. Polgármester
60. § (1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
- 1. segíti a képviselők munkáját,
- 2. összehívja és vezeti a testület üléseit,
- 3. képviseli az önkormányzatot,
- 4. szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,
- 5. biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését,
- 6. 2.500.000,- Forint, azaz kétmillió-ötszázezer forint feletti kötelezettségvállaláshoz beszerzi a képviselő-testület egyetértését; az önkormányzat éves költségvetésében meghatározott általános tartalék terhére 500 ezer forint értékhatárig átcsoportosíthat két testületi ülés közötti időszakban egy alkalommal, indokolt esetben.
- 7. szervezi az önkormányzat külföldi testvérvárosaival való kapcsolattartást.
(2) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett - az Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével - bármely halaszthatatlan önkormányzati ügyben döntést hozhat, amely két képviselő-testületi ülés közötti időszakban merül fel - akár az Mötv. 68. § (2) bekezdése, akár a 68. § (3) bekezdése miatt -, és amely ügyben a döntés halasztása a képviselő-testület rendes üléséig az Önkormányzat számára kárt okozhatna, előny elmulasztását eredményezné, vagy a döntés jellege szerint egyébként nem halasztható.
60/A. § A polgármester tisztségét főállásban látja el.
2. Alpolgármester
61. § A képviselő-testület 2 alpolgármestert választ, melyek közül a polgármester kijelöli általános helyettesét.
62. § Az alpolgármesterek társadalmi megbízatásban látják el feladataikat.
63. § Az alpolgármesterek feladatai - jellegüket, tartalmukat tekintve - előkészítő, összehangoló jellegűek, amelyek a következők:
- 1. testületi ülés működési feltételeinek a megteremtésében való részvétel,
- 2. képviselők, bizottsági tagok munkájának a segítése,
- 3. testületi döntések tervezetei előkészítésében való közreműködés, a végrehajtás megszervezése és ellenőrzése,
- 4. részt vesz az önkormányzati rendezvények szervezésének koordinálásában.
3. Jegyző
64. § A jegyző Mötv-ben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:
- 1. tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,
- 2. tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
- 3. gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
- 4. biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését,
- 5. köteles jelezni, ha a képviselő-testület, vagy bizottság döntései, illetve működése jogszabálysértő.
4. Osztályvezetők
65. § (1) A jegyzőt az igazgatási osztályvezető helyettesíti.
(2)
VII. FEJEZET Polgármesteri Hivatal, lakossági fórumok, vagyongazdálkodás
1. A képviselő-testület hivatala, belső kontrollrendszere
66. § (1) Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Mötv. 84. § alapján Polgármesteri Hivatalt működtet. A Polgármesteri Hivatal működésének rendjét, saját szervezeti és működési szabályzatában határozza meg, melyet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 9. § b) pontja rendelkezése szerint a képviselő-testület hagy jóvá. A Polgármesteri Hivatal igény és szükség szerint köteles adatokat szolgáltatni és jelentést készíteni a jegyző útján a képviselő-testületnek és az önkormányzati bizottságnak, képviselőnek.
(2) A Polgármesteri Hivatal hivatalos elnevezése: Pusztaszabolcsi Polgármesteri Hivatal.
(3) A polgármester irányításával a jegyző vezeti a hivatalt, gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról.
(4) A jegyző az Mötv. 119. § (3)-(4) bekezdéseinek előírása szerint működteti a belső kontrollrendszert, függetlenített belső ellenőr alkalmazásával.
3. Lakossági fórumok
67. § A képviselő-testület előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek. A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján, illetve a település közforgalmú épületein kifüggesztve kell tájékoztatni a lakosságot a rendezvény előtt legalább 8 nappal.
68. § A polgármester által meghatározott közérdekű tárgykörben, illetőleg a jelentősebb döntések előkészítése érdekében polgármesteri fórumot hívhat össze. A fórumot a polgármester vezeti; a gyűlés időpontjáról, témáiról a gyűlést megelőzően legalább 3 nappal tájékoztatja a lakosságot. A fórumon elhangzott véleményekről a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet.
69. § A képviselő-testület tagjai is tarthatnak lakossági fórumot, melyről tájékoztatják a képviselő-testületet.
4. Vagyongazdálkodás
70. § A képviselő-testület a megbízatásának időtartama alatt a gazdasági program alapján működik. A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik saját ciklusprogramja alapján.
71. § Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket külön önkormányzati rendelet határozza meg.
72. § A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg, melyet három fordulós tárgyalást követően fogad el (koncepció, első tervezet, végleges tervezet).
73. § Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el.
VIII. FEJEZET Záró rendelkezések
74. § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti:
- a) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Pusztaszabolcs Város Önkormányzat képviselő-testülete 31/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelete;
- b) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Pusztaszabolcs Város Önkormányzat képviselő-testülete 31/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 18/2014. (X.31.) önkormányzati rendelet;
- c) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Pusztaszabolcs Város Önkormányzat képviselő-testülete 31/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 22/2015. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet.
- d) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Pusztaszabolcs Város Önkormányzat képviselő-testülete 31/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 33/2015. (XII. 22.) önkormányzati rendelet.
- e) A képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló Pusztaszabolcs Város Önkormányzat képviselő-testülete 31/2013. (XII.20.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 18/2016. (IX. 29.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet [1]
A | |
|---|---|
1 | Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság feladat- és hatásköre |
2 | Az önkormányzat pénzügyi feladatainak előkészítése, szervezése és végrehajtásának ellenőrzése. |
3 | Az önkormányzat gazdálkodásának folyamatos figyelemmel kísérése. |
4 | Javaslatok és előterjesztések készítése a helyi adózási és önkormányzati vagyonügyekben. |
5 | Az önkormányzat mindenkori vagyonának számbavétele, állapotának ellenőrzése, a vagyonnal kapcsolatos döntések előkészítése. |
6 | Javaslatok készítése az önkormányzati intézmények gazdálkodásának hatékonyabbá tételére, javaslattétel alapítványokban való részvételre, illetve alapítványok létrehozására, ezek részletes feltételeinek kidolgozására. |
7 | Pénzügyekben együttműködésre javaslattétel a környező önkormányzatokkal. |
8 | Közreműködik a pénzügyi, gazdasági belső ellenőrzési tevékenységben. |
9 | A bizottság ellenőrzi a képviselő-testület hivatalának a képviselő-testület döntéseinek az előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját. |
10 | Közreműködik a hivatal szervezetének, személyi és tárgyi feltételeinek kialakításában, a hivatal munkájáról, tevékenységéről szóló beszámolót véleményezi. |
11 | Figyelemmel kíséri az önkormányzatra vonatkozó jogszabályokat, javaslatot készít az SZMSZ egyes részeinek módosítására, kiegészítésére, véleményezi a rendelet-tervezetet. |
12 | Az önkormányzat különböző, egyéb tevékenységeinek ellenőrzése. |
13 | Javaslat az egyházakkal, etnikai kisebbségekkel, és társadalmi szervezetekkel való kapcsolattartásra. |
14 | Az államigazgatási munkára, a szolgáltatásokra vonatkozó lakossági kezdeményezések felkarolása. |
15 | Társulási és együttműködési megállapodások jogi, törvényességi feltételeinek vizsgálata, ellenőrzése. |
16 | Javaslatot tesz a polgármester kérésére, bérfejlesztésére és jutalmazására. |
17 | A polgármesterrel együttműködve a településfejlesztés, rendezés, hosszú távú terveinek elkészítése, és az ebből adódó éves feladatok meghatározása. |
18 | A településfejlesztéssel és rendezéssel kapcsolatos környezet-, és természetvédelmi követelmények és szempontok következetes érvényesítése. |
19 | A város infrastruktúrájának fenntartását és fejlesztését érintő feladatok meghatározása, az ezzel járó szervezési munkában való közreműködés, pénzügyi forrásokra vonatkozó javaslatok kidolgozása. |
20 | A szolgáltatások színvonalát emelő magánvállalkozások támogatása, az erre vonatkozó javaslatok összehangolása és végrehajtásának ellenőrzése. |
21 | Faluképet meghatározó közterek, köztéri emlékművek állagmegóvását szolgáló koncepciók kidolgozása és javaslatok készítése, annak végrehajtására. |
22 | A város lakásgazdálkodási tervének előkészítése és szempontjainak kialakítása. |
23 | Országos környezetvédelmi előírások helyi viszonyokra való alkalmazása, figyelemmel kísérése. |
24 | A településfejlesztést és környezetvédelmet érintő kezdeményezések támogatása. |
25 | Innovációs elképzelések, lehetőségek feltárása. |
26 | Szervezi a településen fellelhető értékek azonosítását, létrehozza a településen fellelhető értékek adatait tartalmazó gyűjteményt és megküldi a megyei értéktár bizottságnak. |
27 | Kivizsgálja az összeférhetetlenség és a méltatlanság megállapítására vonatkozó kezdeményezést és javaslatot tesz a képviselő-testületnek. |
28 | Kialakítja a komposztálási program eljárási szabályait, dönt a komposztálóládák kiutalásáról, ellenőrzi a komposztálóládák kiutaló határozatban foglaltak szerinti használatát. A program tapasztalatairól – annak időtartama alatt- minden év szeptemberi képviselő-testületi ülésén beszámol a képviselő-testületnek. |
A | |
|---|---|
1 | Ifjúsági és Humán Bizottság feladat- és hatásköre |
2 | Szakértelemmel rendelkező bizottságként meghallgatja és írásba foglalja véleményét a képviselő-testületnek a Pusztaszabolcsi Városi Óvoda és Bölcsőde, valamint a Pusztaszabolcsi Szociális és Gyermekjóléti Intézmény vezetői pályázatáról. |
3 | A nevelési, közművelődési intézmények vezetői képviselő-testület elé kerülő beszámolóinak véleményezése, ezek előkészítésének segítése. |
4 | Óvodai és iskolai ellátás működtetésével kapcsolatos testületi állásfoglalások előkészítése, az ezzel kapcsolatos döntések végrehajtásának ellenőrzése. |
5 | A közművelődés, az egyesületi és tömegsport támogatására, fejlesztésére javaslat kidolgozása. |
6 | A helyi hagyományok feltárása, megőrzésének biztosítására javaslatok előkészítése. |
7 | Egyéb, a gyermekek, illetve az ifjúság helyzetét, fejlődését, stb., vizsgáló témák tárgyalása. |
8 | Közreműködik a Szabolcsi Nyári Fesztivál rendezvénysorozat megszervezésében, különös tekintettel a Szabolcs Napokra. |
9 | Kapcsolattartás a civil szervezetekkel. |
10 | A helyi egészségügyi ellátással kapcsolatos fejlesztések előkészítése, az alapellátás személyi és tárgyi feltételeinek biztosítását szolgáló intézkedések előkészítése. |
11 | Gyógyító és megelőző munka technikai feltételeinek megteremtését szolgáló javaslatok előkészítése, a szervezési feladatokban való közreműködés. |
12 | A települést érintő közegészségügyi problémák feltárása, megoldásukat segítő javaslatok kidolgozása. |
13 | A város szociális helyzetének felmérésében való közreműködés, a jelentkező egyéni, és csoportos problémák megoldására javaslat készítése. |
14 | A szociális juttatások, támogatások elveinek, és azok gyakorlati végrehajtásának kidolgozása. |
15 | Meglévő egészségügyi, és szociális intézmények működési feltételeinek biztosítását szolgáló irányelvek meghatározása. |
16 | Hátrányos helyzetű családok, mozgássérültek helyzetének javítását célzó intézkedések számbavétele, a jelentkező gondok megoldását elősegítő javaslatok előkészítése. |
17 | A munkanélküliség kezelésével kapcsolatos helyi információs rendszer kialakításának, a rendszer működtetési irányelveinek kidolgozása. |
18 | A bizottság jogosult véleményezni, javaslatot tenni a képviselő-testület által elbírált szociális és gyermekvédelmi fellebbezések ügyében. |
19 | Az egészségügyi szolgáltatások és szociális intézmények ellenőrzése, fejlesztési lehetőségeinek elemzése. |
20 | Közreműködik a Szabolcsi Nyári Fesztivál megszervezésében, különös tekintettel az Életmód és Szenvedélyek Napjára. |
21 | A bizottság nyilvántartja és ellenőrzi a képviselők és a polgármester vagyonnyilatkozatát; |