Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2021. (VII. 20.) önkormányzati rendeletének indokolása
Az egészségügyi alapellátási körzetek meghatározásáról szóló 17/2017. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2022. 01. 01Az egészségügyi alapellátási körzetek meghatározásáról szóló 17/2017. (VIII. 31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Részletes indokolás
Az 1–5. §-hoz, az 1. melléklethez és a 2. melléklethez
Pusztaszabolcs Város Önkormányzat Képviselő-testületének az egészségügyi alapellátási körzetek meghatározásáról szóló 17/2017. (VIII. 31.) önkormányzati rendelete határozza meg Pusztaszabolcs háziorvosi, gyermekorvosi, fogorvosi és védőnői körzeteit.
Jelenleg településünkön 3 vegyes jellegű védőnői körzet van. Az ellátott gondozottak számában eltérés van az egyes körzetek között, ezért a védőnők - egyeztetve a vezető védőnővel, valamint a Országos Tisztifőorvosi Hivatallal - kérték a védőnői körzetek átrendezését. A fő szempont egy (főként) iskola védőnői körzet és kettő területi körzet kialakítása lenne.
Az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban Eütv.) 5. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat az egészségügyi alapellátás körében gondoskodik a védőnői ellátásról. Az Eütv. 6. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat képviselő-testülete - a Kormány által kijelölt praxiskezelő által megadott szempontokat figyelembe véve - rendeletben megállapítja és kialakítja az egészségügyi alapellátások körzeteit. A körzetek megállapítása és kialakítása során ki kell kérni az alapellátásért felelős országos módszertani intézet - védőnői ellátás esetén az országos tisztifőorvos -, valamint a működési engedély kiadására hatáskörrel rendelkező egészségügyi államigazgatási szerv véleményét is.
A területi védőnői ellátásról szóló 49/2004. (V. 21.) ESzCsM rendelet (a továbbiakban Tver.) 5. § (2)–(4) bekezdései alapján:
„(2) Amennyiben az iskolai védőnői feladatok ellátása teljes munkaidejű iskolavédőnő foglalkoztatásával nem biztosított, akkor a területi védőnő - a (3)-(4) bekezdésben foglaltak szerint - az oktatási intézmény(ek)ben is ellátja a védőnői feladatot.
(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a területi védőnő által a körzetében és az oktatási intézmény(ek)ben ellátható gondozottak száma nem haladhatja meg a 750 pontértéket. A pontérték számításánál a nők (várandós, gyermekágyas anyák), valamint a gyermekek (újszülött kortól a tanulói jogviszony megkezdéséig) és az oktatási intézménybe nem járó otthon gondozott tanköteles korúak számának háromszorosát, az oktatási intézményben ellátott tanulók számának egyszeresét, a gyógypedagógiai oktatási intézményben ellátott tanulók számának kétszeresét kell figyelembe venni. A területi védőnő által az oktatási intézmény(ek)ben ellátható gondozottak számának meghatározását a 6. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az (1)-(3) bekezdés szerinti védőnői körzet kialakításánál figyelembe kell venni a település szerkezetét, a lakosság összetételét, egészségi állapotát, szociális helyzetét és az ellátandó gondozottak számát, továbbá a (2) bekezdés szerinti esetben az ellátandó oktatási intézmények számát és típusát is, valamint mindezekre vonatkozóan a szakmai felügyelet véleményét.”
A védőnők számítása alapján az I. körzetben 633 pontérték, a II. körzetben 603 pontérték, a III. körzetben 557 pontérték került megállapításra, melyek nem haladják meg a Tver 5. § (3) bekezdésében meghatározott 750 pontértéket.
Jogszabályban meghatározott szervekkel a rendelet-tervezet véleményeztettük. A véleményező Kormányhivatal, majd a Nemzeti Népegészségügyi Központ átdolgoztatta velünk a tervezetet; a végleges változatot jóváhagyták.
A fentiek alapján javaslom a képviselő-testületnek a rendelet megalkotását.