Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testületének 21/2008. (X.30.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2008. 10. 30- 2013. 11. 30

Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (továbbiakban: Szoctv.) kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésére - a szociális ellátásokról a következő rendeletet alkotja:


A rendelet célja


1. §


A rendelet célja, hogy a polgárok szociális biztonságának megőrzése érdekében a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit meghatározza.

Eljárási rendelkezések


2. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed a Bodajkon lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra.




(2) A rendelet hatálya kiterjed továbbá a Szoctv. 3. § (1)-(3) bekezdésének hatálya alá tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában Bodajk területén érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

(3)   A létfenntartást veszélyeztető élethelyzetbe került hajléktalant azonnali átmeneti segélyben kell részesíteni. A segély összege 2.000 Ft, mely évente egy alkalommal adható ugyanazon személynek. A segély odaítéléséről az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt.

3. §


(1) A szociális ellátás iránti kérelmet az ellátásra jogosult, illetve törvényes képviselője terjesztheti elő, melyet Bodajk Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatalához (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) kell benyújtani. A Polgármesteri Hivatal a kérelem elbírálását megelőzően az igénylő szociális helyzetéről tájékozódik. Ennek érdekében:

a)    Becsatoltatja az igénylő és családja rendszeres jövedelméről szóló igazolásokat, az egyéb jövedelmi viszonyaira vonatkozó nyilatkozatokat és mindazon bizonyítékokat, amelyeket a rendelet az egyes ellátásoknál előír, továbbá amelyek az ügy elbírálásához elengedhetetlenül szükségesek.

b) Szükség esetén környezettanulmányt készít az igénylőnél a Lila Akác Gondozó Ház Szociális Szolgáltató Központ (továbbiakban: Szociális Szolgáltató Központ) családgondozójának bevonásával.




(2) Ha az igénylő vagy családja jövedelme kizárólag vagy túlnyomórészt vállalkozási tevékenységből származik, és kétség merül fel a jövedelmére, vagyonára vonatkozó nyilatkozat valódiságát illetően, a Polgármesteri Hivatal megkéri a Nemzeti Adó és Vámhivatal igazolását a jövedelemadó alapjának tárgyában.




(3)   Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Polgármesteri Hivatal egy éven belül már bármely más ügyben vizsgálta, és nem feltételezhető azokban lényeges változás.


(4) A jövedelem számításánál a Szoctv. 10. §-ának megfelelő rendelkezéseit kell alkalmazni.

4. §


Az egyszeri pénzbeli támogatást a jogosult részére postai úton, vagy az általa megjelölt pénzintézeti számlára történő átutalással kell kifizetni. A rendszeres pénzbeli ellátások összegét a határozat jogerőre emelkedését követően a Polgármesteri Hivatal havonta utólag, a tárgyhót követő hónap 5. napjáig átutalja, vagy postai úton kifizeti a jogosult részére.


5. §




Hatáskör


6. §


(1)   Az e rendeletben megállapított ellátások ügyében Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testülete által átruházott hatáskörében az Egészségügyi és Szociális Bizottság, vagy a polgármester jár el első fokon.


(2) Az Egészségügyi és Szociális Bizottság vagy a polgármester által hozott döntés ellen a képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A fellebbezést a Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani, amely tájékoztatja a döntéshozót, s amely a fellebbezést elbírálásra a képviselő-testület soron következő ülése elé terjeszti.





Aktív korúak ellátása

Rendszeres szociális segély


7. §


(1) A rendszeres szociális segély odaítéléséről a Szoctv. rendelkezései szerint a jegyző dönt.




(2) A Szoctv. 37/A. § (1) bekezdése alapján együttműködésre kijelölt szerv a Szociális Szolgáltató Központ.




(3) Az aktív korúak ellátására jogosult, a Szoctv. 37. § (1) bekezdés b) és c) pontja alapján rendszeres szociális segélyben részesülő személy a rendszeres szociális segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Szociális Szolgáltató Központtal. Az együttműködésre kötelezett a határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles felkeresni az együttműködésre kijelölt intézményt, és 30 napon belül köteles megkötni a beilleszkedést segítő programról szóló megállapodást.





(4)A Szociális Szolgáltató Központ a jelentkezési határidő lejártát követő 8 napon belül köteles jelezni a jegyzőnek, ha az együttműködésre kötelezett személy nem vetette nyilvántartásba magát és távolmaradásának okát előre nem jelezte, illetve nem igazolta.





(5) Az együttműködésre kötelezett személy távolmaradását az alábbi iratokkal igazolhatja:

- orvosi igazolással,

- kórházi zárójelentéssel,

- hatóságok által kiadott igazolással (rendőrség, bíróság, gyámhatóság, stb.),

- munkahelyre jelentkezésről szóló igazolással.

(6) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az együttműködésre kötelezett személy

a) a személyre szabott program kidolgozásában nem működik együtt, vagy

b) nem tesz meg minden tőle telhetőt a program sikeres végrehajtása érdekében, vagy

c) a határozatban megjelölt időn belül nem veszi fel a kapcsolatot az együttműködésre kijelölt intézménnyel, és távolmaradását adott határidőn belül a fent meghatározott igazolásokkal nem igazolja.




(7) A beilleszkedést segítő program keretében nyújtott szolgáltatások:

a) egyéni esetkezelés,

b) csoportos foglalkozás, terápiás jellegű tréning,

c) problémamegbeszélő csoport,

d) életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,

e) munkavégzésre, álláskeresésre felkészítő foglalkozás,

f) személyiségfejlesztő, valamint önismereti tréning helyben történő szervezése.




(8)  A Szoctv. 37. § (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feltételeken kívül 2 évig rendszeres szociális segélyre jogosult az az aktív korúak ellátására jogosult, foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy, aki a közfoglalkoztatásba történő bevonása előtt, a munkaköri orvosi alkalmassági vizsgálaton, az orvos által kiállított elsőfokú munkaköri alkalmassági vélemény alapján, a munkakör ellátására nem alkalmas.

A rendszeres szociális segélyre való jogosultság a munkakör ellátására nem alkalmas személy esetében a munkaköri alkalmassági vélemény kiállítását követő hónap első napjától kerül megállapításra.




Babaérkezési támogatás


8. §


(1) A polgármester egyszeri pénzbeli támogatásban részesíti azt az újszülöttet, akinek az édesanyja a gyermek születésekor életvitelszerűen Bodajkon lakik.

(2) A pénzbeli támogatás megállapítása a 2. melléklet szerinti kérelem alapján, a védőnő jelzését is figyelembe véve történik. A kérelemhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.


(3) A támogatás összege 10.000 Ft, melyet a gyermek törvényes képviselőjének a határozat jogerőre emelkedését követően postai úton, vagy az általa megjelölt pénzintézeti számlára történő átutalással kell kifizetni.

(4) Ikerszülés esetén a babaérkezési támogatás mellett gyermekenként 50.000 Ft támogatást ad a polgármester az újszülötteknek.

Lakásfenntartási támogatás


9. §



Ápolási díj


10. §


(1) A Szoctv. 43/B. §-ában foglalt ápolási díj megállapításáról az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt.

(2) A kérelemhez az ápolást végző becsatolja a saját és családjának utolsó havi jövedelemigazolását.

(3) A Szoctv. 43/B. § (1) bekezdésében foglaltak szerint az ápolást végző családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.


(4) A (3) bekezdés szerint megállapított ápolási díj összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a.


(5) A Szoctv. 43/B. § (1) bekezdésében foglaltak alapján megállapított ápolási díj megszüntetésre kerül, ha az ápolást végző családjában az egy főre jutó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.

 Átmeneti segély


11. §


(1) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, illetve tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy, rajta keresztül család részére az Egészségügyi és Szociális Bizottság átmeneti segélyt állapíthat meg a 4. melléklet szerinti kérelem alapján.


(2) Egy családban egy éven belül csak egy személy részesíthető átmeneti szociális segélyben.


(3) Az (1) bekezdésben foglaltaknak megfelelően minősül:

a)    aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni,

b)    aki alkalmanként jelentkező többletkiadások - különösen betegség, elemi kár - miatt anyagi segítségre szorul,

c)  akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedül élő esetén 150-%-át.





(4) Átmeneti segély nyújtható:

a) pénzbeli támogatásként, valamint

b) természetbeni ellátásként.

(5) Az átmeneti segély alkalmanként, vagy havi rendszerességgel legfeljebb 9 havi időtartamra állapítható meg. Az alkalmanként nyújtott átmeneti segély összege a rászorultságtól függően 1.000-10.000 Ft-ig, a havi rendszerességgel nyújtott segély összege rászorultságtól függően havonta 1.000-5.000 Ft-ig terjedhet.

(6)   A kérelmező vagyoni és szociális helyzete által indokolt esetben a segélyben részesített személyt kötelezni kell a segély felhasználásáról történő elszámolásra. Ez esetben a határozatban a felhasználás célját és a felhasználásról történő elszámolási kötelezettséget is meg kell határozni.

11/A. §





Temetési kölcsön


12. §


Az Egészségügyi és Szociális Bizottság az 5. melléklet szerinti kérelemre a Bodajkon lakóhellyel rendelkező elhunyt személy eltemettetésének költségeihez kamatmentes, visszatérítendő támogatást nyújthat, ha az eltemettetésre köteles hozzátartozó az eltemettetésről más módon nem tud gondoskodni. Ennek feltételei:

a) Az egyszeri támogatás mértéke nem haladhatja meg a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeit, azaz a 120.000 Ft-ot.

b) A támogatásban részesített, eltemettetésre köteles hozzátartozó a támogatás összegét legfeljebb 12 havi egyenlő részletben köteles visszafizetni az önkormányzat részére. A visszafizetés kezdete a támogatás igénylését követő hónap.

c) Az eltemettetésre köteles hozzátartozóval a visszafizetés feltételeiről írásban kell megállapodni.

d) A támogatást a temetkezési szolgáltató részére számla ellenében kell kifizetni.

e) A hitelezett temetéskor a ravatalozó bérleti díjának kifizetésétől el kell tekinteni.


f) Az önkormányzat a temetési kölcsön összegét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnek bejelenti.

 Temetési segély


13. §


(1) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül kell a 6. melléklet szerint benyújtani, csatolva az eltemettetésről gondoskodó családjának utolsó havi jövedelemigazolásait, a halotti anyakönyvi kivonat másolatát és az eredeti temetkezési számlákat.

(2) A jogosultság feltétele, hogy a családban az egy főre jutó jövedelem ne érje el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét.


(3) A temetési segély összege - a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségeit figyelembe véve - 12.000 Ft.


(4) Temetési segély ügyben elsőfokon a polgármester jár el.

 Köztemetés


14. §


(1)   Köztemetésként a helyben szokásos legolcsóbb temetés rendelhető meg.

(2) Ha a köztemetéssel eltemetett személynek van olyan ingatlanvagyona, amelyből a temetés költsége fedezhető, az önkormányzat a köztemetés költségét hagyatéki teherként az illetékes közjegyzőnek bejelenti.


Közgyógyellátás


15. §


A Szoctv. rendelkezései szerint közgyógyellátásra való jogosultságot kell megállapítani annak a szociálisan rászorult személynek, akinek az egy főre számított havi családi jövedelme nem haladja meg:

a) az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át,

b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át,

c) továbbá ha a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége - minden esetben - az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át meghaladja.

Szociális szolgáltatások


16. §


A Szoctv. 58/B. § (2) bekezdésében meghatározott szociálpolitikai kerekasztal tagjai: a jegyző, a Polgármesteri Hivatal szociális ügyekkel foglalkozó ügyintézője, a Szociális Szolgáltató Központ vezetője, a védőnői szolgálat védőnői, a háziorvosok, a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona vezetője, a Karitász helyi vezetője, a helyi nevelési és oktatási intézmények vezetői, valamint az Egészségügyi és Szociális Bizottság elnöke.





Étkeztetés


17. §


(1) A polgármester a szociálisan rászorultak részére étkeztetést biztosít.


(2) Szociálisan rászoruló személy, aki:

a) 65 év feletti egyedül élő,

b) 65 év feletti, házastársi vagy élettársi kapcsolatban él, melyben egyikük betöltötte a 70. életévet,

c) korhatárra tekintet nélkül orvosi igazolással igazolja, hogy egészségi állapota miatt önellátó képességgel nem rendelkezik,

d) részére 50% vagy azt meghaladó munkaképesség csökkenést állapítottak meg,

e) pszichiátriai beteg,

f) szenvedélybeteg,

g) gyermekét egyedül nevelő szülő,

h) hajléktalan.

(3) Az étkeztetés napi térítési díja megállapításának alapja a kérelmező családjának 1 főre jutó havi nettó jövedelme 25 %-ának 20-ad része. Amennyiben a fenti összeg meghaladja a képviselő-testület által megállapított összeget, úgy a jogosult a képviselő-testület által meghatározott összeget fizeti.




(4) A jogosult által fizetendő térítési díjat a tárgyhónapot megelőző hónap 25. napjáig a BAK Kft. konyháján a jogosultnak kell megfizetnie. Az önkormányzati támogatás havi elszámolás alapján, számla ellenében a BAK Kft. részére kerül kifizetésre.





Házi segítségnyújtás


18. §


A házi segítségnyújtás feladatait Bodajkon a Szociális Szolgáltató Központ látja el a „Móri” Többcélú Kistérségi Társulás és a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona Alapítvány által kötött ellátási szerződés alapján.




 Családsegítés


19. §


A családsegítés feladatait Bodajkon a Szociális Szolgáltató Központ látja el a „Móri” Többcélú Kistérségi Társulás és a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona Alapítvány által kötött ellátási szerződés alapján.





 Az ellátások biztosítása


20. §


Az étkeztetést, házi segítségnyújtást, a nappali ellátást idősek részére, jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, a családsegítő szolgálatot, támogató szolgáltatást, közösségi pszichiátriai ellátást, szenvedélybetegek közösségi ellátását, családsegítést, az önkormányzat a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona Alapítvánnyal megkötött ellátási szerződés alapján biztosítja.





 Térítési díj


21. §


    (1) A személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások térítési díját (intézményi térítési díj) a képviselő-testület évente 2 alkalommal - január 31-ig, illetve augusztus 31-ig - az intézményvezetők javaslatát figyelembe véve állapíthatja meg.





(2) Az intézményi térítési díj alapján személyi térítési díj fizetésére a jogosult a felülvizsgálatot követő hó első napjától köteles.


(3) A jogosult által fizetendő személyi térítési díj összegét az önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott mértékre kiegészíti.

(4) A "Móri" Többcélú Kistérségi Társulás és a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona Alapítvány között létrejött ellátási szerződés alapján a szolgáltatást (házi segítségnyújtás, nappali ellátás) igénybe vevők által fizetett térítési díjakat Bodajk Város Önkormányzatával egyetértve a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona Alapítvány állapítja meg és szedi be.





Vegyes rendelkezések


22. §


(1) A rendszeres szociális ellátásban részesülő személy részére átmeneti segély különös méltánylást érdemlő esetben állapítható meg. Különös méltánylást érdemlő esetnek minősül különösen az elemi kár okozta csapás, az életminőségben hirtelen beállt, nagymértékű rosszabbodás, vagy olyan mértékű egészségkárosodás, mely legalább kéthavi, igazolt jövedelemkiesést okoz.

(2) A rendeletben szereplő szociális ellátások igénybevételének feltétele, hogy a kérelmező minden tőle telhetőt megtegyen annak érdekében, hogy szociális problémái megoldódjanak.

(3)   Nem nyújtható szociális ellátás annak a személynek, aki olyan ingó vagy ingatlanvagyonnal rendelkezik, melynek hasznosításával szociális problémáját maga is képes lenne megoldani. A vagyon vonatkozásában a Szoctv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak az irányadóak.

(4) Nem nyújtható a jelen rendeletben szabályozott átmeneti segély, étkeztetés, házi segítségnyújtás annak a személynek, aki az önkormányzatnak, szerveinek, intézményeinek tartozik (adó, lakbér, kamatmentes kölcsön stb.).


23. §


Év végén - a szociális segélykeret függvényében - az Egészségügyi és Szociális Bizottság a gyermekeket, tanulókat, nyugdíjasokat egyszeri támogatásban részesítheti, jövedelmi és vagyoni viszonyaikra tekintet nélkül.


Záró rendelkezések


24. §


(1) Ez a rendelet a kihirdetésével lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével hatályát veszti a szociális ellátásokról szóló 12/2003. (X. 3.) ÖKR. sz. rendelet, valamint a módosításáról szóló 14/2003. (XII. 23.) ÖKR. sz., a 4/2004. (III. 1.) ÖKR. sz., a 7/2004. (IV. 29.) ÖKR. sz., a 10/2004. (VII. 1.) ÖKR. sz., a 22/2004. (XII. 28.) ÖKR. sz., az 1/2005. (I. 31.) ÖKR. sz., a 6/2005. (III. 31.) ÖKR. sz., a 13/2005. (VII. 4.) ÖKR. sz., a 15/2005. (IX. 30.) ÖKR. sz., a 23/2005. (XII. 23.) ÖKR. sz., az 1/2006. (II. 1.) ÖKR. sz., a 8/2006. (IV. 28.) ÖKR. sz., a 10/2006. (VI. 30.) ÖKR. sz., a 16/2006. (XII. 22.) ÖKR. sz., a 18/2007. (XII. 20.), az 1/2008. (I. 31.) és a 11/2008. (V. 29.) rendelet.