Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testületének 30/2008. (XI.27.) önkormányzati rendelete

a gyermekek védelméről

Hatályos: 2009. 01. 01- 2013. 12. 31

Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testülete a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (továbbiakban: Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésére - a gyermekek védelméről a következő rendeletet alkotja:


A rendelet célja


1. §


E rendelet célja, hogy megállapítsa azokat a szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak érvényesítéséhez, a szülői kötelezettségek teljesítéséhez, továbbá gondoskodjon a gyermekek veszélyeztetettségének megelőzéséről és megszüntetéséről. E rendelet alkalmazása során az önkormányzat és szervei a gyermekek mindenek felett álló érdekeit figyelembe véve, törvényben elismert jogaikat biztosítva járnak el.

A rendelet hatálya


2. §


(1) A rendelet hatálya kiterjed a Bodajk város közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező

a) magyar állampolgárságú személyre,

b) ha nemzetközi szerződés eltérően nem rendelkezik, a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire,

c) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, mennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében a rendelet hatálya kiterjed továbbá a Bodajk területén tartózkodó

a) az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire,

b) magyar állampolgárságú gyermekre lakóhelytől függetlenül.


Ellátások


3. §


A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli és természetbeni ellátások:

- rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény,

- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,

- tankönyvtámogatás,

- gyermekek karácsonyi támogatása;

b) gyermekjóléti alapellátások:

- gyermekjóléti szolgáltatás,

- gyermekek átmeneti gondozása,

- gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda, általános iskolai napközi.


Pénzbeli és természetbeni ellátások eljárási szabályai


4. §





5. §


(1) A Gyvt. rendelkezései alapján az önkormányzat támogatást állapít meg a Gyvt.-ben és jelen rendeletben meghatározott feltételek fennállása esetén.


(2) Az eseti támogatások megállapításáról az Egészségügyi és Szociális Bizottság dönt első fokon, a fellebbezések elbírálása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


(3) A kérelmet és a fellebbezést Bodajk Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatalánál (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő, az osztályfőnök, óvónő, védőnő, orvos, a családgondozó vagy a gyermekvédelmi felelős.


(4) A benyújtott jövedelemnyilatkozatban és igazolásban szereplő adatok valódisága az eljárás során környezettanulmánnyal ellenőrizhető. A környezettanulmányt a Polgármesteri Hivatal ügyintézője a Lila Akác Gondozó Ház Szociális Szolgáltató Központ (továbbiakban: Szociális Szolgáltató Központ) családgondozójának bevonásával készíti el.





6. §


(1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a pénzben fizetett tankönyvtámogatás és karácsonyi támogatás kifizetésének időpontjáról és módjáról az azt megállapító határozatban kell rendelkezni.

(2) A gyermek védelme érdekében - amennyiben alapos okkal feltételezhető, hogy a szülő a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja - a támogatást a családgondozó veheti fel, aki a gyermek számára szükséges élelmiszert, ruhaneműt, egyéb javakat vásárol rajta.  A családgondozó a felvett támogatásról az önkormányzatnak elszámol.

(3) Az egyszeri pénzbeli támogatást a határozat jogerőre emelkedését követően a jogosult részére postai úton, vagy az általa megjelölt pénzintézeti számlára történő átutalással kell kifizetni.

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás


7. §


(1) Az Egészségügyi és Szociális Bizottság rendkívüli gyermekvédelmi támogatást állapít meg a 2. melléklet szerinti kérelem alapján a gyermek részére, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Az (1) bekezdés szerinti helyzetnek minősül különösen, ha az eltartásról a család alkalmanként jelentkező többletkiadás, betegség vagy beiskolázás miatt nehezen tud gondoskodni, anyagi segítségre szorul.


(3) Különös méltánylást érdemlő esetnek minősül, ha a támogatás hiánya a gyermek veszélyeztetésével vagy elháríthatatlan kárral járna.


(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege 2.000-10.000 Ft-ig terjedhet a rászorultság mértékétől függően.


(5) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás ugyanazon személynek évente legfeljebb két alkalommal állapítható meg.


Tankönyvtámogatás


8. §


(1) A képviselő-testület, ha a költségvetés lehetővé teszi - hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül - a tanévkezdés megkönnyítése és az anyagi terhek enyhítése érdekében tankönyvtámogatást biztosít a település közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező, oktatási intézmény nappali tagozatán tanulók részére, amennyiben nem részesülnek ingyenes tankönyvtámogatásban.

(2) A tankönyvtámogatást minden tanuló készpénzben kapja, és annak összege - függetlenül attól, hogy helyben, vagy más településen tanul - azonos mértékű.


(3) A támogatás összegéről a képviselő-testület a mindenkori költségvetési rendeletben dönt.


(4) A tankönyv-támogatási összeg felvételekor iskolalátogatási igazolást kell bemutatni, valamint nyilatkozni arról, hogy az igénylő ingyenes tankönyvellátásra nem jogosult.


Gyermekek karácsonyi támogatása


9. §


(1) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi - hivatalból, jövedelemre tekintet nélkül - a karácsonyi ünnepek előtt a képviselő-testület a település közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező 0-18 éves korú, oktatási intézmény nappali tagozatán tanulók részére karácsonyi támogatást biztosít.


(2) A támogatás pénzbeli juttatást jelent, kivéve a veszélyeztetett és védelembe vett gyermekek esetében, ahol a támogatást természetben kell biztosítani azonos értékű ajándékcsomagok formájában, vagy a törvényes képviselőnek az összeg felhasználásáról számlával  kell elszámolnia.

Természetben nyújtott ellátások


10. §


(1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható, melyről a hatáskör gyakorlója az összes körülményt figyelembe véve  határoz.


(2) Természetbeni ellátások különösen:

a) gyermekintézményi étkezési térítési díj átvállalása,

b) ajándékcsomag.

(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha

a) a kérelem természetbeni támogatásra irányul,

b) a kérelem a gyermek étkezési térítési díjának (díjhátralékának) támogatására irányul,

c) az ügy összes körülményeire tekintettel alapos okkal feltételezhető, hogy a szülő (törvényes képviselő) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.


Gyermekjóléti szolgálat


11. §


(1) Bodajk Város Önkormányzat Képviselő-testülete a gyermekjóléti szolgáltatás működtetéséről a „Móri” Többcélú Kistérségi Társulás és a Lila Akác Idősek Háza és Ápoló Otthona Alapítvány által kötött ellátási szerződés alapján gondoskodik a Szociális Szolgáltató Központ útján.




(2) A Szociális Szolgáltató Központ ellátja a Gyvt. 39-40. §-ban foglalt feladatokat. A családsegítés területén különösen szoros (napi) kapcsolatot kell kialakítani a Polgármesteri Hivatallal, az Egészségügyi és Szociális Bizottsággal, a közoktatási intézményekkel, a védőnőkkel, háziorvosokkal, a munkaügyi központ illetékes kirendeltségével, valamint a hajléktalan szállásokkal és más átmeneti elhelyezést nyújtó intézményekkel.





(3) A Szociális Szolgáltató Központ javaslatot tesz az önkormányzat felé a gyermekvédelem helyi rendszerének fejlesztésére, az egyes ellátások igénybevételének részletes szabályaira, új ellátási formák bevezetésére.




(4) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár - a gyermek veszélyeztetettségére utaló - jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a családgondozónál lehet. Amennyiben a kérelmet a jegyzőnél nyújtják be, azt haladéktalanul a Szociális Szolgáltató Központhoz kell továbbítani.




(5) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.

12. §




13. §




Óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás


14. §


(1) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Bodajk város területén az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátásáról napköziotthonos óvoda és általános iskolai napköziotthonos foglalkozás keretében gondoskodik.

(3) A gyermek napközbeni ellátására vonatkozó kérelmet az intézmény vezetőjénél kell előterjeszteni. Az intézmény vezetője külön eljárás nélkül biztosíthat napközbeni ellátást az intézménybe járó gyermekek részére.

Térítési díj


15. §


     (1) Az ÁFA-t is tartalmazó intézményi térítési díjak:

                   a) óvodában napi háromszori étkezéssel 430 Ft/fő,

                   b) iskolai menza napi egyszeri étkezéssel 350 Ft/fő,

                   c) iskolai napközi napi háromszori étkezéssel 560 Ft/fő.




(2) Az intézményi térítési díjról a BAK Kft. a lakosságot a helyi kábeltelevízión keresztül tájékoztatja.

(3) Az intézményvezető hatáskörébe tartozik a fenntartó által, központi költségvetési támogatásból biztosított étkezési térítési díjkedvezmények, jogszabályi keretek közötti érvényesítése.

Nyilvántartások vezetése


16. §


A Szociális Szolgáltató Központ a gyámhatóságok, a területi gyermekvédelmi szakszolgálatok, a gyermekjóléti szolgálatok és a személyes gondoskodást nyújtó szervek és személyek által kezelt személyes adatokról szóló 235/1997. (XII. 17.) Korm. rendelet mellékletének XI. számú adatlapját köteles vezetni.




Záró rendelkezések


17. §


(1) Ez a rendelet 2009. január 1-jén lép hatályba. Rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a gyermekek védelméről szóló 13/2003. (X. 3.) ÖKR. sz. rendelet, valamint a módosításáról szóló 5/2004. (III. 1.) ÖKR. sz., a 11/2004. (VII. 1.) ÖKR. sz., a 9/2005. (V. 2.) ÖKR. sz., a 12/2005. (VI. 6.) ÖKR. sz., a 16/2005. (IX. 30.) ÖKR. sz., a 24/2005. (XII. 23.) ÖKR. sz., a 2/2006. (II. 1.) ÖKR. sz., a 2/2008. (I. 31.) és a 7/2008. (II. 29.) rendelet.


Mellékletek