Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete
a névadó- és házassági évforduló ünnepségekről
Hatályos: 2026. 01. 01Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (X. 29.) önkormányzati rendelete
a névadó- és házassági évforduló ünnepségekről
[1] A korábbi évtizedekben nagy hagyománya volt községünkben a gyermekek számára rendezett névadó vagy gyermekköszöntő ünnepségnek, illetve a jubileumi házassági évforduló megünneplésének az egykori házasságkötés helyszínén polgári szertartás keretében, anyakönyvvezető közreműködésével. Ezen hagyományok visszahozása a rendelet alkotás célja.
[2] Dég Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § E rendelet hatálya a Dégi Polgármesteri Polgármesteri Hivatal anyakönyvvezetője (továbbiakban: anyakönyvvezető) közreműködésével Dég község közigazgatási területén tartott névadó és házassági évforduló ünnepségekre terjed ki.
2. § E rendelet alkalmazásában:
a) hivatali munkaidő: Dégi Polgármesteri Hivatala (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott munkarend,
b) hivatali helyiség: : Dégi Polgármesteri Hivatal tanácskozó terme (8135 Dég, Kossuth Lajos utca 17.), továbbá, ha a tanácskozó terem az önkormányzat részéről felmerülő okból nem vehető igénybe, a Dég, Kossuth Lajos u. 17. szám alatti Közösségi Házban lévő nagyterem vagy a Dég, Köztársaság u. 33. szám alatti Közösségi terem;
c) ünnepség: névadó vagy házassági évforduló ünnepség;
d) névadó: 5 év alatti gyerekek ünnepélyes, családi keretek között történő köszöntése;
e) jubileumi házassági évforduló ünnepség: A házasságkötések óta eltelt évek fordulója, mely alkalomból a házas felek ünnepélyes keretek között megerősítik a korábban tett nyilatkozatukat.
3. § (1) Az ünnepség lebonyolítására kizárólag hivatali munkaidőn kívül, hivatali helyiségben vagy hivatali helyiségen kívül kerülhet sor.
(2) Ha az ünnepségre hivatali helyiségen kívül kerül sor, az ügyfélnek gondoskodni szükséges a közreműködő anyakönyvvezető helyszínre és a hivatali helyiségbe való utaztatásáról.
(3) Ha az ünnepség szabadtéri helyszínen történik, a megfelelő esőhelyszín biztosítása az ügyfél kötelezettsége.
(4) Az ünnepség a már jegyzőkönyvvel előjegyzésbe vett anyakönyvi események, illetve ünnepségek lebonyolítását nem veszélyeztetheti.
4. § (1) Az ünnepség megtartására vonatkozó igényt ügyfélfogadási időben az anyakönyvvezetőnél személyesen kell bejelenteni az ünnepség tervezett időpontját megelőzően legalább 20 nappal. Az anyakönyvvezető a bejelentésről a kérelmezővel megállapodást köt, ami tartalmazza az ünnepség egyeztetett időpontját és helyszínét, valamint a kérelmező felek azonosításához és az esemény lebonyolításához elengedhetetlenül szükséges személyes adatokat.
(2) A névadó ünnepség iránti igényt a szülő jelentheti be.
(3) A házassági évforduló ünnepség iránti igényt a házastársaknak együttesen kell bejelenteniük.
5. § (1) Hivatali helyiségben történő ünnepség tartása esetén az ügyfél által fizetendő szolgáltatási díj: 30. 000.- Ft.
(2) Hivatali helyiségen kívül megtartott ünnepség esetén az ügyfél által fizetendő szolgáltatási díj 50.000.-Ft.
(3) Az ünnepség díját az ünnepség bejelentését követő 15 napon belül, az arról kiállított számla alapján kell teljesíteni a Dégi Polgármesteri Hivatal 10700093-71530882-51100005 számú költségvetési elszámolási számlájára. A szolgáltatási díj megfizetésére vonatkozó igazolást az anyakönyvvezetőnek be kell mutatni.
(4) A díj megfizetés módjai:
a) házipénztárba történő befizetés,
b) átutalás.
(5) Amennyiben a szertartás meghiúsulását az érintettek a szertartás napját megelőző ötödik munkanapig az anyakönyvvezetőnek hivatalosan bejelentik, az általuk befizetett összeget a befizetési nyugtán befizetőként szereplő személy részére vissza kell fizetni.
(6) Amennyiben az érintettek a szertartáson nem jelennek meg, úgy részükre az e rendelet alapján megfizetett díjat nem lehet visszafizetni. Ezen rendelkezést nem lehet alkalmazni abban az esetben, ha a szertartásra valamelyik fél halála miatt nem kerül sor.
6. § Az anyakönyvvezető közreműködésével tartott szertartások engedélyezéséről a jegyző dönt.
7. § Az anyakönyvvezetőt - ha a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényben a rendkívüli munkavégzésért meghatározott szabadidő kiadását nem kérte – ünnepségenként
a) hivatalos helyiségben, hivatali munkaidőn kívül történő közreműködés esetén 25.000 Ft illeti meg;
b) hivatalos helyiségen kívül, hivatali munkaidőn kívül való közreműködés esetén 40.000 Ft illeti meg.
8. § Ez a rendelet 2026. január 1-jén lép hatályba.
9. § E rendeletet a hatálybalépését követően bejelentett ünnepségekre kell alkalmazni.