Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról és a szociális ellátások esetén alkalmazandó térítési díjakról szóló 2/2025. (I.13.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2026. 01. 01

Dég Község Önkormányzata Képviselő-testületének 22/2025. (XI. 25.) önkormányzati rendeletének indokolása

2026.01.01.
személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról és a szociális ellátások esetén alkalmazandó térítési díjakról szóló 2/2025. (I.13.) önkormányzati rendelet módosításáról
Végső előterjesztői indokolás
ÁLTALÁNOS INDOKLÁS
Dég Község Önkormányzata 2025. április 1. napjától önállóan gondoskodik a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások biztosításáról a településen.
Dég Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2025. január 10. napján megtartott ülésén alkotta meg a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról és a szociális ellátások esetén alkalmazandó térítési díjakról szóló 2/2025. (I.13.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Ör.).
A Dégi Bóbita Óvoda – Bölcsőde és Konyha főigazgatója 2025. november 4. napján megkereste a Képviselő-testületet a 2026. évre vonatkozó étkezési térítési díjak megállapításával kapcsolatban.
1. Az intézményi térítési díj felülvizsgálata
A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 86. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat köteles biztosítani többek között az étkeztetést, mint szociális alapszolgáltatást.
Az Szt. a fentieket az alábbiak szerint szabályozza:
86. § * (1) A települési önkormányzat köteles biztosítani
a) * a családsegítést, ha polgármesteri hivatalt működtet vagy a közös önkormányzati hivatal székhelye a településen van,
b) étkeztetést,
c) házi segítségnyújtást,
d) állandó lakosainak számától függően a (2) bekezdés szerinti szociális szolgáltatásokat,
e) * az a)-d) pontban nem említett szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférést.
(2) * Az a települési önkormányzat, amelyiknek területén
a) *
b) háromezer főnél több állandó lakos él, az a) pont szerinti alapszolgáltatást és idősek nappali ellátását,
c) tízezer főnél több állandó lakos él, az a)-b) pont szerinti alapszolgáltatásokat és a b) pontban nem említett nappali ellátást,
d) * harmincezer főnél több állandó lakos él, az a)-c) pont szerinti szociális szolgáltatásokat, időskorúak gondozóházát, éjjeli menedékhelyet, hajléktalan személyek átmeneti szállását
köteles biztosítani.
(3) *
89. § (1) * A települési önkormányzatok ellátási kötelezettsége a település lakosságára, valamint a településen életvitelszerűen tartózkodó hajléktalanokra terjed ki, kivéve, ha az intézményt társulás keretében más önkormányzattal közösen tartják fenn, vagy az intézménnyel nem rendelkező önkormányzattal kötött szerződésben a fenntartó az ellátást más önkormányzat lakosaira kiterjedően is vállalta.
91. § * (1) * A helyi önkormányzat ellátási kötelezettségének a szociális szolgáltatást nyújtó
a) szolgáltató, intézmény fenntartásával, vagy
b) szolgáltatót, intézményt fenntartó önkormányzati társulásban történő részvétellel, vagy
c) szolgáltatót, intézményt működtető fenntartóval létrejött - a szociális szolgáltatás nyújtásának a helyi önkormányzattól vagy a társulástól történő átvállalásáról szóló - 90. § (4) bekezdése szerinti megállapodás, illetve ellátási szerződés megkötésével
tehet eleget.
92. § (1) * A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról
a) * a fenntartó önkormányzat,
b) * ha a fenntartó önkormányzati társulás, akkor a társulási megállapodásban megjelölt székhely szerinti vagy az erre kijelölt települési önkormányzat a társulási megállapodásban meghatározottak szerint rendeletet alkot.
(2) Ha törvény másként nem rendelkezik, a fenntartó önkormányzat az (1) bekezdés szerinti rendeletben szabályozza *
a) az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodás formáit;
b) az önkormányzat által biztosított ellátás igénybevételére irányuló kérelem benyújtásának módját;
c) azt, hogy az intézményvezető milyen esetekben köteles külön eljárás nélkül ellátást nyújtani;
d) azt, hogy külön eljárás keretében milyen esetekben biztosítható ellátás;
e) az ellátás megszüntetésének eseteit és módjait;
f) a személyes gondoskodásért fizetendő térítési díjak mértékét, a fizetésre kötelezettek körét, a térítési díj csökkentésének, illetve elengedésének eseteit és módjait;
g) * az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodással összefüggő kérdéseket;
h) *
Az Szt. 115. § (1) bekezdés alapján a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a központi költségvetésről szóló törvényben biztosított támogatás egy főre jutó összegének a különbözete.
A szolgáltatási önköltség a szolgáltatás kapcsán felmerült ráfordítások egy szolgáltatási egységre számított értéke, amelyet az előző év adatai alapján, a tárgyév április 1-jéig kell megállapítani.
Az állami támogatás összege Dég település vonatkozásában 2025. évben: (2025. április 1. napjától került sor a feladatellátás megszervezésére és ezen időponttól rendelkezik az Önkormányzat működési engedéllyel, így a 2025. tört évvel tudunk számolni) 88.520,- Ft/fő/év, napi összege 221 Ft (88.520,- Ft/250 nap).
Az intézményi térítési díjat étkeztetés esetén ellátási napra vetítve kell meghatározni.
Az étkeztetés intézményi térítési díja aszerint differenciált, hogy az ételt a helyszínen fogyasztják el, vagy az igénybevétel helyére szállítják.
Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget, ugyanakkor lehetőséget biztosít alacsonyabb mértékű díj megállapítására.
Az intézményi térítési díj számításának módja, hogy a tervezett költségeket elosztjuk az egy szolgáltatási egységre jutó költséggel.
Az étkeztetés 2026. évi önköltségének számítása az előterjesztés 2. sz. mellékletét képezi.
A jelenleg hatályos rendelet szerint a térítési díj összege: bruttó 1.001,-.Ft/nap.
2026. január 1. napjától az önköltségszámítás alapján a térítési díj összege az alábbiak szerint alakulna:
kiszállítás nélkül: 905 Ft/nap + ÁFA, összesen bruttó 1.150,- Ft/nap.
A személyi térítési díj megállapításánál az Szt. 116. §-a alapján kell eljárni, amely kimondja, hogy a személyi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmének 30%-át.
A személyi térítési díj jelenleg 300 Ft/nap összeg, mely díjat 2026. január 1. napjától nem módosítani.
Az előterjesztés mellékletét képezi Dég Község Önkormányzat Képviselő-testületének a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról és a szociális ellátások esetén alkalmazandó térítési díjakról szóló 2/2025. (I.13.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezete és az étkeztetés szociális alapszolgáltatás 2026. évi önköltségének számításáról szóló határozati javaslata.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 21-22. §-a előírja a jogrendszer folyamatos felülvizsgálatát, melynek kötelezettje a helyi önkormányzati rendeletek tekintetében a jegyző, aki gondoskodik az elavult, vagy szükségtelenné vált rendelkezés hatályon kívül helyezéséről.
„21. § (1) A Kormány tagja folyamatosan figyelemmel kíséri a feladatkörébe tartozó jogszabályok hatályosulását, és szükség szerint lefolytatja a jogszabályok - a 17. § (2) bekezdésében meghatározott szempontok szerinti - utólagos hatásvizsgálatát, ennek során összeveti a szabályozás megalkotása idején várt hatásokat a tényleges hatásokkal.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hatásvizsgálat lefolytatásáról az általa alkotott rendelet esetén a Magyar Nemzeti Bank elnöke, az önálló szabályozó szerv vezetője, az önkormányzati rendelet esetén a jegyző gondoskodik.”
„22. § (1) A jogalkalmazás és az utólagos hatásvizsgálat tapasztalatait is figyelembe véve a Kormány tagja gondoskodik arról, hogy a tárgykört érintő új jogi szabályozás vagy módosítás megalkotása során, ennek hiányában e célból kiadott jogszabály keretében
a) az elavult, szükségtelenné vált,
b) a jogrendszer egységébe nem illeszkedő,
c) a szabályozási cél sérelme nélkül egyszerűsíthető, a jogszabály címzettjei számára gyorsabb, kevésbé költséges eljárásokat eredményező szabályozással felváltható,
d) a normatív tartalom nélküli, tartalmilag kiüresedett vagy egyébként alkalmazhatatlan, vagy e) az indokolatlanul párhuzamos vagy többszintű szabályozást megvalósító, a feladatkörébe tartozó jogszabályi rendelkezések hatályon kívül helyezésére, illetve megfelelő módosítására kerüljön sor.
(2) Az (1) bekezdés szerinti felülvizsgálat lefolytatásáról az általa alkotott rendelet esetén a Magyar Nemzeti Bank elnöke, az önálló szabályozó szerv vezetője, az önkormányzati rendelet esetén a jegyző gondoskodik.”
A hatályos Ör-t felülvizsgáltuk, melynek során megállapításra került, hogy a hatályos rendelet nem tartalmazza a szociális étkeztetés és házi segítségnyújtás ellátások igénybevételéhez szükséges formanyomtatványokat (kérelmeket), azaz az Ör. nem rendelkezik a hivatkozott 1. és 2. melléklettel, továbbá az Ör. pontatlanul tartalmazza a feladatkör címzettjeit. Mindezek miatt is szükséges az Ör. módosítása.
A módosító rendelet célja, hogy meghatározza a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások keretében biztosított szociális étkeztetés intézményi térítési díját 2026. január 1. napjától, továbbá a szociális alapszolgáltatások igényléséhez szükséges formanyomtatványokat, valamint a feladatkörök címzettjeit.
A jogalkotásról szóló törvény a jogszabály előkészítője számára előírja egy előzetes hatásvizsgálat elkészítését és arról – önkormányzati rendelet esetében – a képviselő-testület tájékoztatását, ezért itt ezekről rendelkezni kell.
Az Ör. módosítása - figyelemmel a Htv-ben és a Stabilitási törvényben foglaltakra –, amennyiben a Képviselő-testület a rendelet-tervezetet elfogadja, a rendelet kihirdetését követően 2026. január 1. napjától lép hatályba.