Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (III. 11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és szervei 2022. évi költségvetéséről

Hatályos: 2022. 03. 12

Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (III. 11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat és szervei 2022. évi költségvetéséről

2022.03.12.

Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörben, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, szerveire valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.

2. Az önkormányzat 2022. évi költségvetése

2. § (1) A Képviselő-testület Sárosd Nagyközség Önkormányzata összesített 2022. évi költségvetési főösszegét 996.018.564.- forintban állapítja meg.

(2) Az önkormányzati szinten összesített költségvetés fő számai:

a) a tárgyévi bevételek összege: 996.018.564.- forint,

b) a tárgyévi kiadások összege: 996.018.564.-forint,

c) a kiadások között a tartalék összege: 5.006.604 .- forint.

3. § (1) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2022. évi kiemelt költségvetési bevételi előirányzatai:

a) B1. Működési célú támogatások államháztartáson belülről: 312 381 045.- forint,

b) B2. Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről:205 743 492.- forint,

c) B3. Közhatalmi bevételek: 67 993 000.- forint,

d) B4. Működési bevételek: 22 830 630.- forint,

e) Költségvetési bevételek (B1-B7 ) összesen: 608 948 167.- forint.

f) B811. Hitel-, kölcsönfelvétel pénzügyi vállalkozástól: 164 000 000.- forint,

g) B813. Maradvány igénybevétele : 223 070 397.- forint,

h) Finanszírozási bevételek (B8) összesen: 387 070 397.- forint

i) Bevételek összesen: 996 018 564 .- forint.

(2) Az Önkormányzat 2022. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.

(3) Az Önkormányzat 2022.évi működési célú normatív támogatásainak részletezését a 2. melléklet tartalmazza.

4. § (1) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2022. évi kiemelt költségvetési kiadási előirányzatai

a) K1. Személyi juttatások: 53 120 084.- forint,

b) K2. Munkaadókat terhelő járulékok és szocho: 6 383 661.- forint,

c) K3. Dologi kiadások: 134 603 572 .- forint,

d) K4. Ellátottak pénzbeli juttatásai: 10 780 000 .- forint,

e) K5. Egyéb működési célú kiadások: 175 849 811 .- forint,

f) K6. Beruházások: 173 924 716 .- forint,

g) K7. Felújítások: 344 882 109 .- forint,

h) K8. Egyéb felhalmozási célú kiadások: 1 500 000 .- forint,

i) Költségvetési kiadások (K1-K8) összesen: 901 043 953 .- forint,

j) K9: finanszírozási kiadások: 94 974 611 .- forint,

k) Finanszírozási kiadások (K9) összesen : 94 974 611 .- forint

l) Kiadások összesen: 996 018 564 .- forint.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési kiadásait feladatonként a 3. melléklet szerint állapítja meg.

5. § A helyi önkormányzat nevében végzett beruházási és felújítási kiadásokat beruházásonként: 11. melléklet tartalmazza.

6. § A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultság jellegű ellátások:

a) Lakhatással kapcsolatos ellátás: 1 000 000 .-forint

b) Temetési segélyezés: 1 600 000 .-forint

c) Házasságkötők, várandósok és első lakáshoz jutók támogatási kerete: 3 830 000 .- forint.

d) Egyéb támogatás 4 925 920 .- forint.

7. § Az önkormányzat önkormányzati szinten összevont költségvetésében a K5. Egyéb működési célú kiadások kiemelt kiadási előirányzaton belül a Tartalékok összege 5 006 604 .- forint.

8. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – 2022. évre vonatkozó (nem kötelezően megállapítandó) létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: 2022.évi tervezett létszám: 18 fő.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszámkeretét 28 főben állapítja meg. Az önkormányzat költségvetési szervei létszámkeretét a 4. melléklet tartalmazza.

9. § (1) A helyi önkormányzat által nyújtott közvetlen támogatások:

a) Szociális Társulás szociális feladatokra: Társulást megillető normatíva összege: 114 388 207 .-forint.

b) Az egyházak, egyéb szervezetek és alapítványok támogatására:

ba) Helyi nevelő-, oktatást végző intézmények (óvoda, általános iskola) fejlesztésitámogatása: 6 000 000.- forint.

bb) Helyi nevelő-, oktatást végző intézmények (óvoda, általános iskola) nyugdíjbavonulópedagógusok nyugdíjba vonulási- és törzsgárda jutalmának támogatása: 2200 000 .- forint.

bc) Helyi civil szervezetek működésének, szakmai programjának támogatása:3 000000.- forint.

bd) Egyéb támogatások, átadott pénzeszközök:3 255 000.-forint.

(2) Az önkormányzat által támogatott szervezetek, magánszemélyek a részükre céljelleggel – nem szociális juttatásként – átadott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról a támogatási szerződésben rögzített időpontig kötelesek elszámolni az önkormányzat felé.

(3) Amennyiben a támogatott szervezet, magánszemély az előírt számadási kötelezettségének határidőre nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további támogatást fel kell függeszteni.

(4) Speciális célú támogatásokra e rendelet nem tartalmaz fedezetet.

(5) A köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény által kötelezően előírt cafetéria juttatás összege a költségvetésbe betervezésre került. 2022. évben a cafetéria juttatás éves összege bruttó 300.000.- Ft/fő.

(6) A polgármester cafeteria juttatása éves összege 400.000.- Ft.

(7) Az önkormányzati közalkalmazottak – ide nem értve a közfoglalkoztatottakat – cafeteria juttatása éves összege bruttó 100.000.- Ft/fő.

10. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2021. évi előirányzat felhasználási ütemtervét az 5. melléklet szerint fogadja el.

11. § (1) Az év közben engedélyezett pótelőirányzat felosztásáról, ha az érdemi döntést igényel, a Képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésében, a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok az egyéb átcsoportosítások miatti költségvetési rendelet módosításáról a képviselőtestület negyedévenként dönthet.

(3) Az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésének elrendelésére a polgármester jogosult.

(4) A 2022. évben esedékes bérek kifizetéséhez munkabérhitel vehető igénybe.

(5) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható. Az ezzel kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

12. § (1) A település lakosai élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás illetőleg ezek következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti és a költségvetésben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

(2) A polgármester a tett intézkedésről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.

13. § A Képviselő-testület hozzájárul ahhoz, hogy a polgármester a költségvetés terhére – nettó 3 millió Ft értékhatár alatt – az e rendeletben nem szereplő sürgős felújítási és beruházási feladatait elvégezhesse. Az előirányzat átcsoportosítását a költségvetés soron következő módosításakor a Képviselő-testület a bejelentés alapján elvégzi. Ezen elvégzett felújítás, illetve beruházás megvalósítása sem a tárgyévben, sem a későbbi években többlettámogatási igénnyel nem járhat.

14. § Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatainak mérlegszerű bemutatását a 6. melléklet tartalmazza.

15. § Az önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kormányzati funkciók szerinti bontásban a 7. melléklet tartalmazza.

16. § Az önkormányzat költségvetési bevételeinek és költségvetési kiadásainak következő 3 évre tervezett alakulását a 8. melléklet tartalmazza.

3. A forráshiány finanszírozásának kezelése

17. § (1) Amennyiben az önkormányzat működése során az év közben forráshiány lépne fel, a Képviselő-testület a forráshiány fedezetéről a számlavezető pénzintézet útján hitel felvételével gondoskodik.

(2) A hitelművelettel kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja. A hitelszerződés aláírására a Képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester és a jegyző jogosult.

4. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

18. § A költségvetés végrehajtását a Sárosdi Polgármesteri Hivatal végzi. A pénzeszközök felhasználásának tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet tervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.

5. Egyéb rendelkezések

19. § (1) Saját tulajdonú személygépkocsi használatát a polgármester és a jegyző saját dolgozója részére engedélyezheti a jóváhagyott költségvetési előirányzaton belül.

(2) A polgármester költségeit és kiadásait az alpolgármester utalványozza.

(3) A kiadási és bevételi előirányzat hónaparányos teljesítésének figyelemmel kísérése a polgármester feladata, melyről a Sárosdi Polgármesteri Hivatal pénzügyi előadója minden hónapban kimutatást készít és a kimutatást a polgármester részére bemutatja.

(4) A Képviselő-testület magára nézve elfogadja, hogy költségvetési fedezetet igénylő, határozati szintű döntéseit a forrás megjelölésével hozza meg.

(5) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél az ajánlatkérő (nevében eljáró) által meghatározott tartalmú - legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött - ajánlatkérés alapján, a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzések esetén pedig a Kbt. szabályainak megfelelő eljárással történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.

(6) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél az ajánlatkérő (nevében eljáró) által meghatározott tartalmú - legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött - ajánlatkérés alapján, a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzések esetén pedig a Kbt. szabályainak megfelelő eljárással történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.

(7) A (7) bekezdésnek a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozó rendelkezését - a legalább 3 ajánlattevőtől való ajánlatkérés tekintetében - nem kell alkalmazni a nettó 1 mFt értékhatárt meg nem haladó értékű beszerzések esetében.

6. A Sárosdi Polgármesteri Hivatal

20. § A Sárosdi Polgármesteri Hivatal 2021. évi költségvetésének főösszege: 65 131298.- forint. A polgármesteri hivatal költségvetésének bevételi és kiadási adatait az 9. melléklet tartalmazza.A hivatal létszámadatait a 10. melléklet tartalmazza.

7. Adósságot keletkeztető ügylet

21. § A költségvetési évben a helyi önkormányzatnak a következő fejlesztési céljai azok, amelyek megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gst.) 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése nem válik szükségessé.

8. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok

22. § (1) A polgármester nettó 3 millió forint értékhatárig jogosult dönteni az előre nem látható, ezért a költségvetésben nem szereplő, év közben keletkezett forrás felhasználásról. A polgármester a forrás felhasználásra vonatkozó döntéséről a következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(2) A finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos jogköröket a helyi önkormányzat költségvetésében szereplő finanszírozási kiadások tekintetében a Képviselő-testület gyakorolja.

(3) A (2) bekezdés alól kivételt képez a szabad pénzeszközök betétként való elhelyezése és felbontása, melyre értékhatár nélkül jogosult a polgármester. A betét elhelyezésről a betét elhelyezést követő képviselő-testületi ülésen a testületet tájékoztatni köteles.

(4) A finanszírozási bevételekkel kapcsolatos jogköröket a helyi önkormányzat költségvetésében szereplő finanszírozási bevételek tekintetében a Képviselő-testület gyakorolja.

23. § (1) A polgármester negyedévente hárommillió forint értékhatárig jogosult a költségvetési kiadások kiadási előirányzatai közötti, illetve kiadási előirányzatokon belüli rovatok közötti átcsoportosítását végezni, erről a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.

(2) A polgármesteri hivatal jelen költségvetési rendeletben szereplő kiemelt kiadási előirányzatait, illetve a kiemelt kiadási előirányzatokon belül a rovatok közötti kiadási előirányzatait saját hatáskörben a jegyző átcsoportosíthatja. Az átcsoportosításnál a jegyző köteles betartani a vonatkozó jogszabályi előírásokat.

(3) A polgármester az önkormányzat fejlesztési pályázatainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében a pályázatban elszámolhatóan, esetenként nettó 3 millió Ft értékhatárig jogosult három független ajánlat megkérése mellett tervezői, szakértői, munkavállalói, megbízási megállapodások megkötésére, valamint a pályázatok megvalósítását szolgáló, pályázatban elszámolható eszközbeszerzésre, munkavállalói, megbízási megállapodások megkötésére, utólagos beszámolási kötelezettséggel.

24. § A Képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (4) bekezdése és 68. § (4) bekezdése alapján a 7. § szerinti általános tartalék összegéből 3.000 eFt összeggel való rendelkezési jogot a polgármesterre (polgármesteri keret) átruházza.

25. § A kommunális adó számlára és a települési adó-földadó számlára érkező befizetések felhasználásáról, más számlákra történő átvezetéséről a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt. E számlákra érkezett befizetéseket a Képviselő-testület kiemelten fejlesztésre fordítja. Felhatalmazást kap a jegyző, hogy az adószámlák között a téves befizetéseket átvezesse, erről a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatja.

26. § A helyi szociális ellátásokról szóló 2/2015.(II.26.) önkormányzati rendelet 16. § (3) bekezdése alapján, a helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége

a) hamvasztásos temetés esetén: 144 680.- Ft

b) koporsós temetés esetén: 160 356. - Ft.

27. § Ez a rendelet 2022. március 12-én lép hatályba.