Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 15Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (III. 14.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat és szervei 2025. évi költségvetéséről
[1] Sárosd Nagyközség Önkormányzata 2025. évi költségvetése biztosítja a kötelező, valamint a kötelező feladatok ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatok finanszírozását, különös tekintettel a törvényes és takarékos gazdálkodás, a helyi adóbevételek célhoz kötött, eredményes felhasználásának követelményeire.
[2] Sárosd Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és a 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
1. Általános rendelkezések
1. § A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, szerveire, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.
2. Az önkormányzat 2025. évi költségvetése
2. § (1) A Képviselő-testület Sárosd Nagyközség Önkormányzata összesített 2025. évi költségvetési főösszegét 863 638 491 forintban állapítja meg.
(2) Az önkormányzati szinten összesített költségvetés fő számai:
a) a tárgyévi bevételek összege: 863 638 49 forint,
b) a tárgyévi kiadások összege: 863 638 491 forint,
c) a kiadások között a tartalék összege: 0 forint.
3. § (1) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi kiemelt költségvetési bevételi előirányzatai:
a) B1 Működési célú támogatások államháztartáson belülről: 417 829 909 forint,
b) B2 Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről: 88 618 139 forint,
c) B3 Közhatalmi bevételek: 87 600 000 forint,
d) B4 Működési bevételek: 39 883 133 forint,
e) B5 Ingatlan értékesítése: 50 000 000 forint,
f) Költségvetési bevételek (B1-B7) összesen: 683 931 181 forint,
g) B811 Hitel-, kölcsönfelvétel pénzügyi vállalkozástól: 40 000 000 forint,
h) B813 Maradvány igénybevétele: 127 569 051 forint,
i) B814 Államháztartáson kívüli megelőlegezések: 12 138 259 forint,
j) Finanszírozási bevételek (B8) összesen: 179 707 310 forint,
k) Bevételek összesen: 863 638 491 forint.
(2) Az önkormányzat 2025. évi költségvetési bevételeinek forrásonkénti részletezését az 1. melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzat 2025. évi működési célú normatív támogatásainak részletezését a 2. melléklet tartalmazza.
4. § (1) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi kiemelt költségvetési kiadási előirányzatai
a) K1 Személyi juttatások: 50 071 389 forint,
b) K2 Munkaadókat terhelő járulékok és szocho: 6 250 451 forint,
c) K3 Dologi kiadások: 79 908 707 forint,
d) K4 Ellátottak pénzbeli juttatásai: 11 800 000 forint,
e) K5 Egyéb működési célú kiadások: 287 649 580 forint,
f) K6 Beruházások: 156 943 880 forint,
g) K7 Felújítások: 110 570 948 forint,
h) K8 Egyéb felhalmozási célú kiadások: 0 forint,
i) Költségvetési kiadások (K1-K8) összesen: 703 194 955 forint,
j) Államháztartáson belüli megelőlegezések folyósítása (K913): 12 138 259 forint,
k) Egyéb finanszírozási kiadások (K91): 148 308 277 forint,
l) Finanszírozási kiadások (K9) összesen: 160 443 536 forint,
m) Kiadások összesen: 863 638 491 forint.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési kiadásait feladatonként a 3. melléklet szerint állapítja meg.
5. § A helyi önkormányzat nevében végzett beruházási és felújítási kiadásokat beruházásonként: 11. melléklet tartalmazza.
6. § A helyi önkormányzat által a lakosságnak juttatott támogatások, szociális, rászorultság jellegű ellátások:
a) Lakhatással kapcsolatos ellátás: 1 500 000 forint,
b) Temetési segélyezés: 600 000 forint,
c) Házasságkötők, várandósok és első lakáshoz jutók támogatási kerete: 1 700 000 forint,
d) Egyéb támogatás 6 800 000 forint,
e) BURSA ösztöndíj: 600 000 forint.
7. § Az önkormányzat önkormányzati szinten összevont költségvetésében a K5. Egyéb működési célú kiadások kiemelt kiadási előirányzaton belül a Tartalékok összege 0 forint.
8. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat önkormányzati szinten összesített – közfoglalkoztatottak nélküli – 2025. évre vonatkozó (nem kötelezően megállapítandó) létszám-előirányzatát az alábbiak szerint állapítja meg: 10 fő.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszámkeretét 10 főben állapítja meg. Az önkormányzat költségvetési szervei létszámkeretét az 4. melléklet tartalmazza.
9. § (1) A helyi önkormányzat által nyújtott közvetlen támogatások:
a) Sárosd-Sárkeresztúr Önkormányzati Társulás szociális feladatokra: Társulást megillető normatíva összege: 235 025 000 forint.
b) Az egyházak, egyéb szervezetek és alapítványok támogatására: 250 000 forint,
ba) Helyi nevelő-, oktatást végző intézmények (óvoda, általános iskola) fejlesztési támogatása: 3 000 000 forint,
bb) Helyi civil szervezetek működésének, szakmai programjának támogatása: 3 000 000 forint,
bc) Egyéb támogatások, átadott pénzeszközök: 46 374 580 forint.
(2) Az önkormányzat által támogatott szervezetek, magánszemélyek a részükre céljelleggel – nem szociális juttatásként – átadott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról a támogatási szerződésben rögzített időpontig kötelesek elszámolni az önkormányzat felé.
(3) Amennyiben a támogatott szervezet, magánszemély az előírt számadási kötelezettségének határidőre nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további támogatást fel kell függeszteni.
(4) Speciális célú támogatásokra e rendelet nem tartalmaz fedezetet.
(5) A köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény által kötelezően előírt cafeteria juttatás összege a költségvetésbe betervezésre került. 2025. évben a cafeteria juttatás éves összege 400.000 Ft/fő.
(6) A polgármester cafeteria juttatása éves összege 400.000 Ft.
(7) Az önkormányzati közalkalmazottak – ide nem értve a közfoglalkoztatottakat – cafeteria juttatása éves összege 200 000 Ft/fő.
10. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi előirányzat felhasználási ütemtervét az 5. melléklet szerint fogadja el.
11. § (1) Az év közben engedélyezett pótelőirányzat felosztásáról, ha az érdemi döntést igényel, a Képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésében, a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok az egyéb átcsoportosítások miatti költségvetési rendelet módosításáról a Képviselő-testület negyedévenként dönthet.
(3) Az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötésének elrendelésére a polgármester jogosult.
(4) A 2025. évben esedékes bérek kifizetéséhez munkabérhitel vehető igénybe.
(5) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött költségvetési többlet értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosítható. Az ezzel kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását a Képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
12. § (1) A település lakosai élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, valamint ezek következményeinek elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti és a költségvetésben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
(2) A polgármester a tett intézkedésről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén beszámol.
13. § A Képviselő-testület hozzájárul ahhoz, hogy a polgármester a költségvetés terhére – nettó 5 millió Ft értékhatár alatt – az e rendeletben nem szereplő sürgős felújítási és beruházási feladatait elvégezhesse. Az előirányzat átcsoportosítását a költségvetés soron következő módosításakor a Képviselő-testület a bejelentés alapján elvégzi. Ezen elvégzett felújítás, illetve beruházás megvalósítása sem a tárgyévben, sem a későbbi években többlettámogatási igénnyel nem járhat.
14. § Az önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatainak mérlegszerű bemutatását a 6. melléklet tartalmazza.
15. § Az önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait kormányzati funkciók szerinti bontásban a 7. melléklet tartalmazza.
16. § Az önkormányzat költségvetési bevételeinek és költségvetési kiadásainak következő 3 évre tervezett alakulását a 8. melléklet tartalmazza.
3. A forráshiány finanszírozásának kezelése
17. § (1) Amennyiben az önkormányzat működése során az év közben forráshiány lépne fel, a Képviselő-testület a forráshiány fedezetéről a számlavezető pénzintézet útján hitel felvételével gondoskodik.
(2) A hitelművelettel kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja. A hitelszerződés aláírására a Képviselő-testület felhatalmazása alapján a polgármester és a jegyző jogosult.
4. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
18. § A költségvetés végrehajtását a Sárosdi Polgármesteri Hivatal végzi. A pénzeszközök felhasználásának tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet tervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületnek beszámolni.
5. Egyéb rendelkezések
19. § (1) Saját tulajdonú személygépkocsi használatát a polgármester és a jegyző saját dolgozója részére engedélyezheti a jóváhagyott költségvetési előirányzaton belül.
(2) A polgármester költségeit és kiadásait az alpolgármester utalványozza.
(3) A kiadási és bevételi előirányzat hónaparányos teljesítésének figyelemmel kísérése a polgármester feladata, melyről a Sárosdi Polgármesteri Hivatal pénzügyi előadója minden hónapban kimutatást készít és a kimutatást a polgármester részére bemutatja.
(4) A Képviselő-testület magára nézve elfogadja, hogy költségvetési fedezetet igénylő, határozati szintű döntéseit a forrás megjelölésével hozza meg.
(5) A közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) hatálya alá nem tartozó beszerzéseknél az ajánlatkérő (nevében eljáró) által meghatározott tartalmú - legalább 3 ajánlattevő részére kiküldött - ajánlatkérés alapján, a Kbt. hatálya alá tartozó beszerzések esetén pedig a Kbt. szabályainak megfelelő eljárással történik a nyertes ajánlattevő kiválasztása.
(6) Az (5) bekezdésnek a Kbt. hatálya alá nem tartozó beszerzésekre vonatkozó rendelkezését - a legalább 3 ajánlattevőtől való ajánlatkérés tekintetében - nem kell alkalmazni a nettó 1 mFt értékhatárt meg nem haladó értékű beszerzések esetében.
6. A Sárosdi Polgármesteri Hivatal
20. § (1) A Sárosdi Polgármesteri Hivatal 2025. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszege: 82 805 277 forint. A polgármesteri hivatal költségvetésének bevételi és kiadási adatait a 9. melléklet tartalmazza. A hivatal létszámadatait a 10. melléklet tartalmazza.
(2) A Képviselő-testület a 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a 2025. évben a köztisztviselői illetményalapot 60.000.- Ft-ban állapítja meg.
7. Adósságot keletkeztető ügylet
21. § A költségvetési évben a fejlesztési célok megvalósításához a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése nem válik szükségessé.
8. A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
22. § (1) A polgármester nettó 5 millió forint értékhatárig jogosult dönteni az előre nem látható, ezért a költségvetésben nem szereplő, év közben keletkezett forrás felhasználásról. A polgármester a forrás felhasználásra vonatkozó döntéséről a következő testületi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(2) A finanszírozási kiadásokkal kapcsolatos jogköröket a helyi önkormányzat költségvetésében szereplő finanszírozási kiadások tekintetében a Képviselő-testület gyakorolja.
(3) A (2) bekezdés alól kivételt képez a szabad pénzeszközök betétként való elhelyezése és felbontása, melyre értékhatár nélkül jogosult a polgármester. A betét elhelyezésről a betét elhelyezést követő képviselő-testületi ülésen a testületet tájékoztatni köteles.
(4) A finanszírozási bevételekkel kapcsolatos jogköröket a helyi önkormányzat költségvetésében szereplő finanszírozási bevételek tekintetében a Képviselő-testület gyakorolja.
23. § (1) A polgármester negyedévente ötmillió forint értékhatárig jogosult a költségvetési kiadások kiadási előirányzatai közötti, illetve kiadási előirányzatokon belüli rovatok közötti átcsoportosítását végezni, erről a Képviselő-testületet tájékoztatni köteles.
(2) A polgármesteri hivatal jelen költségvetési rendeletben szereplő kiemelt kiadási előirányzatait, illetve a kiemelt kiadási előirányzatokon belül a rovatok közötti kiadási előirányzatait saját hatáskörben a jegyző átcsoportosíthatja. Az átcsoportosításnál a jegyző köteles betartani a vonatkozó jogszabályi előírásokat.
(3) A polgármester az önkormányzat fejlesztési pályázatainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében a pályázatban elszámolhatóan, esetenként nettó 5 millió Ft értékhatárig jogosult három független ajánlat megkérése mellett tervezői, szakértői, munkavállalói, megbízási megállapodások megkötésére, valamint a pályázatok megvalósítását szolgáló, pályázatban elszámolható eszközbeszerzésre, munkavállalói, megbízási megállapodások megkötésére, utólagos beszámolási kötelezettséggel.
24. § A kommunális adó számlára és a települési adó-földadó számlára érkező befizetések felhasználásáról, más számlákra történő átvezetéséről a polgármester javaslatára a Képviselő-testület dönt. E számlákra érkezett befizetéseket a Képviselő-testület kiemelten fejlesztésre fordítja. Felhatalmazást kap a jegyző, hogy az adószámlák között a téves befizetéseket átvezesse, erről a Képviselő-testületet negyedévente tájékoztatja.
9. Záró rendelkezések
25. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.
26. § Ez a rendelet 2025. március 15-én lép hatályba.