Sárkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2003. (VIII. 14.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi szabályozásáról
Hatályos: 2013. 06. 28- 2021. 09. 14Sárkeresztúr Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2003. (VIII. 14.) önkormányzati rendelete
a gyermekvédelem helyi szabályozásáról[1]
Sárkeresztúr község Önkormányzatának Képviselő-testülete „a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról” szóló többször módosított 1997. évi XXXI. Tv. 18. § (1)-(2) bekezdésében, a 29. § (1)-(2) bekezdésében, a 131. § (1) bekezdésében, a 148. § (7) bekezdésében (A továbbiakban: Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. § A rendelet célja, hogy a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához, a helyi sajátosságokat figyelembe véve a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Sárkeresztúr község területén lakóhellyel rendelkező
- a) a (2) és (3) bekezdésében foglalt eltéréssel a Magyar Köztársaság területén tartózkodó magyar állampolgárságú, valamint – ha nemzetközi szerződés másként nem rendelkezik – a letelepedett, bevándorolt, illetve befogadott jogállású, továbbá a magyar hatóságok által menekültként, illetve hontalanként elismert gyermekre, fiatal felnőttre és szüleire;
- b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyar Köztársaság területén gyakorolja.
(2) A rendelet hatálya kiterjed a rendkívüli gyermekvédelemi támogatás tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országok állampolgárainak a Magyar Köztársaság területén jogszerűen tartózkodó gyermekeire is.
(3) E rendeletet kell alkalmazni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
(4) Az önkormányzat – lakóhelytől függetlenül – rendkívüli gyermekvédelmi támogatást biztosít a község közigazgatási területén tartózkodó, arra rászoruló gyermek részére, feltéve, ha a támogatás hiányában a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyeztetné.
3. § A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:
- a) Pénzbeli és természetbeni ellátások:
- rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
b) Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások:
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- gyermekek napközbeni ellátása,
- gyermekek átmeneti gondozása.
II. FEJEZET A pénzbeli és természetbeni ellátások
Rendszeres gyermekvédelmi támogatás
4. §
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
5. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás adható annak a gyermeknek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, és a család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került. Létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet különösen:
- A gyermek tartós betegsége,
- Beiskolázás,
- Elemi kár.
(2) A gyermek nagykorúvá válása esetén részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, de legfeljebb huszonharmadik évének betöltéséig, vagy felsőfokú iskola nappali tagozatán tanul és a huszonötödik életévét még nem töltötte be.
Térítési díj kedvezmény
6. § (1) Az önkormányzat gyermekétkeztetés esetén:
- a) Az óvodás, az 1-6 évfolyamon nappali rendszerű iskolai oktatásban részt vevő ás rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek után az intézményi térítési díj 100%-át
- b) az a) pont alá nem tartozó, rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek és tanuló után az intézményi térítési díj 50%-át,
- c) a három- vagy többgyermekes családoknál gyermekenként, tartósan beteg vagy fogyatékos gyermek, tanuló után az intézményi térítési díj 50%-át kedvezményként biztosítja. (továbbiakban: normatív kedvezmény)
(2) Az önkormányzat a térítési díj-kedvezményt a feltételek fennállásakor a gyermek nagykorúvá válása esetén is megállapítja, illetve a már megállapított támogatást tovább folyósítja addig az időpontig, ameddig a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, de legfeljebb huszonharmadik évének betöltéséig.
Természetben nyújtott ellátások
7. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) Természetbeni ellátások különösen:
- vásárlási utalvány biztosítása.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli vagy természetbeni formájáról a döntési jogkörrel rendelkező határoz.
III. FEJEZET Eljárási rendelkezések
8. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet szóban vagy írásban a polgármesteri hivatalnál terjesztheti elő a szülő vagy más törvényes képviselő. A szóban előterjesztett kérelemről jegyzőkönyvet kell felvenni.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítását nevelési- oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy, vagy a gyermekek érdekeit ellátó társadalmi szervezet kezdeményezheti.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997. (IX. 10.) számú Kormányrendelet 2. számú mellékletében foglalt nyilatkozatot, jövedelemigazolásokat, illetve a gyermek nagykorúvá válása esetén a tanulói, illetve hallgatói jogviszony fennállásáról az oktatási intézmény igazolását be kell csatolni.
(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultság elbírálásához a (2) bek. a) pontjában foglalt nyilatkozatot és jövedelem igazolásokat, illetve a gyermek nagykorúvá válása esetén a (2) bek. d) pontja szerinti igazolást is be kell csatolni.
(5) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás és a térítési díj- kedvezmény esetében a jövedelem számításánál irányadó időszak a havonta rendszeresen mérhető jövedelmeknél egy hónap, egyéb jövedelmeknél egy év. Az egy főre jutó havi jövedelem megállapításánál a Gyvt. 19. § (4) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni.
(6) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása előtt környezettanulmányt kell készíteni, ha kétség merül fel a becsatolt nyilatkozat és igazolások valóságtartalma tekintetében.
(7) A vagyoni helyzet vizsgálatánál a Gyer. 6. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozatot kell bekérni, melyet a rendszeres gyermekvédelmi támogatást kérőnek a felhívástól számított 8 napon belül csatolni kell.
(8) A térítési díj-kedvezményt az önkormányzat az illetékes intézménynek utalja át a számla kézhezvételét követő 8 napon belül.
(9) E rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapításával felülvizsgálatával, az ellátás összegének, formájának megváltoztatásával, megszüntetésével, a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás megtéríttetésével, ennek méltányosságból történő elengedésével, illetőleg a megtérítendő összeg csökkentésével kapcsolatos hatáskört az önkormányzat Egészségügyi és Szociális Bizottsága gyakorolja.
IV. FEJEZET Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
9. § (1) A személyes gondoskodás igénybevétele – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselő kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme az ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a Gyvt. az ellátás kötelező igénybevételét elrendeli.
(3) Az önkormányzat a következő gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
- a) gyermekjóléti szolgáltatás,
- b) gyermekek napközbeni ellátása,
- c) gyermekek átmeneti gondozása.
Gyermekjóléti szolgáltatás
10. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az „Érted, Veled” Egyesülettel kötött ellátási szerződés útján biztosítja az önkormányzat.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár- gyermek veszélyeztetettségére utaló – jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a gyermekjóléti szolgálat munkatársánál lehet.
(3) Az ellátás biztosítását a családgondozó intézkedése alapozza meg.
(4) A nevelési- oktatási intézmények, a védőnő, a háziorvos és a helyi rendőrőrs közreműködnek a gyermekek, tanulók veszélyeztetettségének megelőzésében és megszüntetésében, ennek során együttműködnek a gyermekjóléti szolgálattal.
(5) A gyermekjóléti szolgáltatás feladatait a Gyvt. 39-40 §-ai határozzák meg.
Gyermekek napközbeni ellátása
11. § (1) A gyermekek napközbeni ellátása óvodában, iskolai napközis foglalkozás keretében történik, melynek igénybevételére a közoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXIV. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátására lehetőség van a Sárvíz Többcélú Kistérségi Társulással kötött Ellátási Szerződés alapján, mely szolgáltatás térítési díj köteles.
Gyermekek átmeneti gondozása
11/A. § 1.) A gyermekek átmeneti gondozása keretében a gyermek testi, érzelmi és erkölcsi fejlődését elősegítő, az életkorának, egészségügyi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelelő étkeztetéséről, ruházattal való ellátásáról, mentálhigiéniás és egészségügyi ellátásáról, gondozásáról, neveléséről, lakhatásáról kell gondoskodni.
2.) A gyermekek átmeneti gondozását a szülő (vagy törvényes képviselő) kérelmére vagy beleegyezésével ideiglenes jelleggel kell biztosítani, ha a szülő a gyermek nevelését a családban nem tudja megoldani.
3.) Gyermekek átmeneti gondozását az önkormányzat helyettes szülő alkalmazásával oldja meg.
4.) A helyettes szülő a családban élő gyermek átmeneti gondozását saját háztartásában biztosítja.
V. FEJEZET Térítési díjak
12. § (1) Az óvodai ellátás, az iskolai napközis foglalkozás igénybevétele során csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátása keretében biztosított étkeztetés intézményi térítési díját az 1. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
(4) A személyi térítési díjat az intézményvezető az élelmezés nyersanyag költségének egy ellátottra jutó napi összeg általános forgalmi adóval növelt összegének és az igénybe vett étkezések számának, valamint a Gyvt. 148. § (5) bekezdésében megjelölt normatív kedvezményeknek a figyelembe vételével állapítja meg.
VI. FEJEZET Záró rendelkezések
13. § (1) A rendelet 2003. szeptember 1-én lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a gyermekvédelem helyi szabályozásáról szóló 5/2001. (II. 28.) számú KT rendelet, valamint az azt módosító 4/2003. (II. 28.) számú KT rendelet.
1. melléklet
Intézményi térítési díjak
A | B | C | |
Megnevezés | Nyersanyagnorma | Fizetendő térítési | |
1 | Óvodai térítési díj: | 360 | 360 |
1.1 | Ebből: Reggeli | 75 | 75 |
1.2 | Ebéd | 210 | 210 |
1.3 | Uzsonna | 75 | 75 |
2 | Bölcsődések napi kétszeri étkezése | 360 | 630 |
3 | Bölcsődei játszócsoport intézményi térítési díja | 630 | 0 |
4 | Bölcsőde a gyermek gondozására, nevelésére, | 0 | 0 |
5 | Iskola napközi térítési díj | 420 | 420 |
5.1 | Ebből: Reggeli | 90 | 90 |
5.2 | Ebéd | 240 | 240 |
5.3 | Uzsonna | 90 | 90 |
6 | Iskolai menza térítési díj (ebéd) | 335 | 335 |
7 | Szociális étkezők térítési díja (ebéd) | 335 | 515 |
8 | Vendégétkezők térítési díja (ebéd) | 335 | 515 |
9 | Az önkormányzat közalkalmazottai valamint a | 335 | 335 |