Csór Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (VIII. 13.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2025. 08. 14- 2025. 08. 15

Csór Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2025. (VIII. 13.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról

2025.08.14.

[1] A rendelet célja, hogy Csór Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi közügyek intézését, a képviselő-testület szervezetének és működésének részletes szabályait a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban állapítsa meg.

[2] Csór Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § Az önkormányzat jelképei: címer, zászló leírását a 2. melléklet tartalmazza.”

2. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„3/A. Önkormányzati bélyegző

3/A. § (1) A bélyegzők lenyomata:

a) Az Önkormányzat pecsétje kör alakú, középen az Önkormányzat címerével, és körívén Csór Község Önkormányzat felirattal.

b) A polgármester, az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal, a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen Magyarország címere van, a körívén pedig a következő felirat olvasható:

ba) Csór Község Önkormányzatának Polgármestere,

bb) Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal,

bc) Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője.

(2) Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:

a) a Képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére;

b) a Képviselő-testület által adományozott okleveleken;

c) az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.

(3) Az Önkormányzat pecsétjét a (2) bekezdésben felsoroltakon kívül akkor lehet használni, ha a Magyarország címerével ellátott pecsét (bélyegző) használatát jogszabály nem teszi kötelezővé.

(4) A vagyonnyilatkozat kezelésével megbízott bizottság elnöke a Csór Község Önkormányzat feliratú bélyegzőt jogosult használni a polgármesteri, alpolgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozat tétellel kapcsolatos dokumentumok kiadmányozása során.

(5) A Hivatal által használt bélyegzőkről lenyomatukkal és a használó megjelölésével a Hivatal nyilvántartást vezet.

(6) A pecsétek, bélyegzők készítésének, használatának rendjéről belső szabályzatot kell készíteni.”

3. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § (1) A helyben szokásos módon történő kihirdetésnek a hirdetmény az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Csóri Kirendeltségén lévő hirdetőtábláján történő elhelyezése minősül.

(2) A helyben szokásos kihirdetésről a Jegyző gondoskodik.

(3) Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 33. § (1) bekezdése, valamint annak 1. melléklete szerinti Általános közzétételi lista szerinti közzététel a www.csor.hu elnevezésű, Csór Község saját honlapján történik.

(4) A lakossági tájékoztatás szervezése, saját feladatkörük figyelembevételével, a polgármester és a jegyző feladata. A tájékoztatás megvalósulhat az önkormányzat honlapján, hivatalos lapján keresztül, sürgős esetben szórólapok, plakátok segítségével.

(5) A lakosság és a közvélemény tájékoztatása érdekében működtetett internetes honlap költségeit az önkormányzat költségvetésében biztosítja.

(6) A zárt ülés dokumentumainak a kezelése során kiemelt figyelmet kell fordítani az adatvédelmi, titokvédelmi szabályok betartására.

(7) A zárt ülés résztvevője megismerheti a zárt ülésen szereplő előterjesztést és - amennyiben csak egyes napirendi pont tárgyalásánál lehet jelen - az adott napirendre vonatkozó jegyzőkönyvi részt.

(8) A zárt ülésen hozott döntés nyilvánosságát oly módon kell biztosítani, hogy a határozat kivonatát a személyes és az üzleti érdeket sértő adatok nélkül az önkormányzat honlapján, a képviselő-testületi jegyzőkönyvek menüpontban közzé kell tenni.”

4. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„5. § (1) Tevékenységi körében kizárólag az őket érintő napirendek vonatkozásában tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület ülésén az alábbi önszerveződő közösségek képviselőit:

a) Mátyás Király Általános Iskola Tanulóiért Tehetséggondozó Alapítvány

b) Vigyázz Rám Alapítvány a Csóri Csivitelő Óvoda Gyermekeiért

c) Csór Truck-Trailer FC

d) Csóri Alkotó Közösség Egyesülete

e) Jó Barátok Nugdíjas Egyesület

f) Family Rock Klub,

g) Csóri Polgárőrség Közhasznú Egyesület,

h) Református Egyház

i) Katolikus Egyház

(2) Az (1) bekezdésben meghatározottakon túl, tanácskozási jog azon társadalmi szervezet, önszerveződő közösségének képviselőjét illeti meg, mely szervezet a civil szervezetek bírósági nyilvántartásáról és az ezzel összefüggő eljárási szabályokról szóló 2011. évi CLXXXI. törvény szerint vezetett közhiteles nyilvántartásban Csór székhellyel szerepel, és kéri önkormányzati nyilvántartásba vételét működési területének (tevékenysége céljának) és képviselője nevének, értesítési címének, képviseleti jogosultsága terjedelmének megjelölésével egyidejűleg.

(3) A rendszeres együttműködés és folyamatos kapcsolattartás, és annak szervezése a polgármester feladata.”

5. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § A képviselő-testület szervei:

a) a polgármester,

b) a jegyző,

c) a képviselő-testület bizottságai

d) a közös önkormányzati hivatal,

e) a társulás.”

6. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 9. §-a a következő (3) és (4) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A képviselő-testület ülésének helye: az Önkormányzati Hivatal (8041 Csór, Fő tér 10.) emeleti tanácskozóterme. Rendkívüli esetben ettől eltérő tanácskozási helyszínen is tartható ülés, az ülés helyszínéről a Polgármester minden esetben tájékoztatást ad a meghívóban.

(4) A nyilvánosság biztosítása a képviselő-testület nyilvános üléseinek tekintetében a meghívónak a helyben szokásos módon történő közzétételével történik.”

7. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 10. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A meghívót és az előterjesztéseket elsősorban elektronikus úton kell meg küldeni. A képviselő kérésére részére a meghívót és az előterjesztéseket papír alapon kell megküldeni.”

8. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 13. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A polgármesternek az ülésvezetői feladatai és jogkörei a következők:

a) az ülés megnyitása,

b) a képviselő-testületi ülés szabályszerű összehívásának megállapítása,

c) a határozatképesség megállapítása és folyamatos figyelemmel kísérése az ülés során,

d) javaslattétel az ülés napirendi pontjaira,

e) napirendenként:

ea) a vita megnyitása, levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,

eb) a vita összefoglalása,

ec) az indítványok szavazásra való feltevése,

ed) a szavazás eredményének megállapítása számszerűen,

ee) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,

f) az ülés rendjének fenntartása,

g) a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő hozzászólót figyelmezteti,

h) a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsító személy rendre utasítása,

i) az ülés határozott idejű félbeszakítása, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi,

j) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,

k) tárgyalási szünet elrendelése,

l) napirendi pontok összevont tárgyalására javaslattétel,

m) felszólalási jog a képviselő-testület ülésén bármikor,

n) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,

o) az időszerű kérdésekről és a két ülés között történt fontosabb eseményekről tájékoztatás,

p) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről

q) az ülés bezárása.”

9. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 24. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönülten, az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Csóri Kirendeltségén található irattárban kell tárolni.”

10. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 25. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) A rendelet-tervezet előkészítéséről a Jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.”

(2) A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 25. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az önkormányzati rendeletet a hivatal hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni, a kihirdetésről a jegyző gondoskodik. A kihirdetett rendeleteket 15 napra kell kifüggeszteni és az önkormányzat honlapjáról a Nemzeti Jogszabálytár felületére mutató linket kell elhelyezni.”

11. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„16/A. Az önkormányzati képviselő

25/A. § (1) A képviselőt – e megbízatásából eredően - az Mötv. 32. §-ában és e rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, vagy terhelik.

(2) A képviselő írásban vagy szóban köteles a polgármesternek előre bejelenteni, ha a képviselő-testület ülésén való részvételében akadályoztatva van.

(3) A képviselő-testület rendes üléséről igazolt távollétnek minősül:

a) betegség,

b) kórházi ellátás,

c) közlekedési akadály,

d) időjárási akadály,

e) a külszolgálat,

f) a szabadság,

g) a munkahelyi elfoglaltság,

h) külföldi tartózkodás.

(4) Választói igény esetén a képviselő önálló fogadóórát is tarthat.”

12. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet a következő 26/A. §-sal egészül ki:

„26/A. § (1) A bizottság szükség szerint, de évente legalább 6 alkalommal ülésezik.

(2) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A bizottsági elnök akadályoztatása vagy a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést a korelnök képviselő hívja össze és vezeti.

(3) A bizottságot az Mötv. 61. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl össze kell hívni

a) a képviselő-testület döntése alapján,

b) a bizottsági tagok legalább 50%-ának indítványára.

(4) A bizottság ülése nyilvános vagy zárt. A zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(5) Az ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket a bizottsági ülés előtt legalább 3 naptári nappal korábbi időpontban kell a meghívottakhoz eljuttatni. A bizottság ülésére meg kell hívni annak tagjait, az előterjesztőt, a polgármestert, alpolgármestert és a jegyzőt, valamint az őt érintő napirendhez a tárgyban érintett szervezet képviselőjét.

(6) A bizottsági ülésre szóló meghívót minden képviselőnek meg kell küldeni.

(7) A bizottsági ülésre meghívottak közül a meghívót és az írásos előterjesztéseket a bizottság tagjainak, a többi meghívottaknak pedig a meghívót kell elektronikus úton megküldeni.

(8) A bizottsági döntéshozatalból történő kizárásra az Mötv. 49. § (1) bekezdése és 60. §-a irányadó azzal, hogy a kizárásról a bizottság dönt.

(9) A bizottság határozathozatalára, szavazati arányára a képviselő-testületre vonatkozó szabályok megfelelően irányadók.

(10) A bizottság a döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza. A bizottsági döntések kiadmányozója a bizottság elnöke.

(11) A bizottság üléséről 1 példányban jegyzőkönyv készül. A bizottsági ülés jegyzőkönyvére a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéről szóló rendelkezések az irányadóak.

(12) A bizottsági ülés jegyzőkönyvét az Iszkaszentgyörgyi Közös Önkormányzati Hivatal Csóri Kirendeltségén kell tárolni.”

13. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 30. §-a a következő (6)–(9) bekezdéssel egészül ki:

„(6) A polgármester Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túl:

a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

d) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás és a közakarat érvényesülését,

e) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről,

f) együttműködik az egyházakkal, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel,

g) fogadóórát tart,

h) nyilatkozik a sajtónak.

(7) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladatai:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását,

b) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület döntésével, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.

(8) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével, dönt az Mötv. 68. § (2) bekezdésben meghatározott esetekben a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet megelőzése, elhárítása vagy káros következményeinek enyhítése,

b) nemzetbiztonsági és honvédelmi, vagy a közbiztonság fenntartása, vagy fontos közrendvédelmi ügy,

c) ha a döntés hiánya jelentős vagy helyrehozhatatlan kárral, vagy a személyiségi jogok jelentős sérelmével jár,

d) ha a döntés közegészségügyi, járványügyi, tűzvédelmi, katasztrófavédelmi okból szükséges,

(9) A polgármester az Mötv. 68. §. (3) bekezdése alapján – a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben, olyan pályázat benyújtásáról, amely saját forrást nem igényel, vagy amelynek saját forrását a képviselő-testület előzetesen biztosította – amennyiben a pályázat a biztosított saját forrást nem haladja meg.”

14. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 32. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A jegyző az Mötv. 53. § (1) bekezdés k) pontja értelmében köteles a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére.

(5) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,

b) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

c) előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,

d) ellátja a testület és a bizottság szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,

e) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.”

15. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 33. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„33. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatal működését az Mötv. 84. § (1) bekezdése és az Iszkaszentgyörgy, Csór és Bakonykúti Község Önkormányzat Képviselő-testületi határozataival elfogadott Szervezeti és Működési Szabályzat szerint végzi.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, munka és ügyfélfogadási rendjét a Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, melyet Iszkaszentgyörgy, Csór és Bakonykúti Község Önkormányzat Képviselő-testületei hagynak jóvá.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatalon belüli kiadmányozás rendjét a jegyző külön intézkedésben szabályozza.”

16. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet a következő alcímmel egészül ki:

„22/A. Együttes képviselő-testületi ülések szabályai

34/A. § (1) A hivatalt érintő, és a hivatal létrehozására és működtetésére vonatkozó megállapodásban megjelölt témakörökben a tagönkormányzatok képviselő-testületei együttes ülést tartanak.

(2) Az együttes ülést a polgármesterek előre egyeztetett helyszínre hívják össze. A meghívó formai és tartalmi előírásait illetően Képviselő-testületi ülés meghívójára vonatkozó szabályok az irányadóak.

(3) Az együttes képviselő-testületi ülésre egyebekben a rendelet képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályai az irányadók.

(4) Az együttes ülésről a jegyzőkönyvére a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéről szóló rendelkezések az irányadóak azzal az eltéréssel, hogy három eredeti példányban készül, és az ülésen résztvevő önkormányzatok a szervezeti és működési szabályzatukban meghatározottak szerint írják alá.”

17. § A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 3. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

18. § Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet

19. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a kihirdetését követő második napon hatályát veszti.

1. melléklet a 10/2025. (VIII. 13.) önkormányzati rendelethez

1. A Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 11/2024. (X. 18.) önkormányzati rendelet 3. melléklet 1.1. pontja helyébe a következő pont lép:

„1.1. A szociális ellátásokról és a települési támogatásokról szóló 7/2025. (VII.23.) önkormányzati rendelet vonatkozásában:

1.1.1. Az 5. § (1) bekezdés f) pontja szerinti rendkívüli települési támogatás keretében elhunyt személy eltemettetése szerinti jogosultság megállapításáról vagy megszüntetéséről való döntés.

1.1.2. A 6. § (1) bekezdésében foglalt köztemetés különös méltánylást érdemlő körülményeinek fennállása esetén a köztemetés költségeinek megtérítése alóli részben vagy egészben történő mentesüléséről való döntés.

1.1.3. Az 5 § (1) bekezdés g) pontja szerinti gyermekszületési támogatás megállapításáról való döntés.”