Kisláng Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2013.(XII.23.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 27


Kisláng Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. Cikk (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban Sztv.) 32. § (3) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


I. fejezet

A rendelet célja, hatálya


1. §


E rendelet célja, hogy Kisláng község lakóinak szociális biztonsága érdekében meghatározza

            - a helyi Önkormányzat által biztosított egyes szociális ellátások formáit és szervezetét;

            - a szociális ellátás iránti kérelem benyújtásának módját és egyéb eljárási szabályokat,

      - a szociális ellátásokra való jogosultság feltételeit, valamint

      - érvényesítésének garanciáit.


2. §


A rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló  

1993. évi III. tv. 3. §-ában meghatározott személyi körre.

II. fejezet

Pénzbeli ellátások


3. §


Az Önkormányzat Képviselő-testülete a Szociális törvény, valamint e rendelet 6., 7. §.-aiban meghatározott feltételek szerint az alábbi pénzbeli ellátásokat állapítja meg:

            a) helyi megállapítású ápolási díj,

            b) önkormányzati segély.

Rendszeres szociális segély


4. §


(1) A rendszeres szociális segély jogosultsági körének meghatározására, megszüntetésére,

     összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő rendszeres szociális            

     segély megállapítására az Sztv. rendelkezéseit kell alkalmazni.


(2) Az Önkormányzat a rendszeres szociális segélyezéssel kapcsolatban az együttműködés  

     intézményi feltételeiről a Polgárdi Térségi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó

     Társulás által fenntartott Polgárdi Város Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata Kisláng  

     községben szolgálatot teljesítő családgondozója útján gondoskodik.


(3) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a rendszeres szociális segély     

     folyósításának feltételeként a (2) bekezdésben kijelölt családgondozóval együttműködni  

     köteles. Az együttműködés kereteit az Sztv. 37/A. §. (1) bekezdése határozza meg.

     A beilleszkedést segítő program az önkormányzattal együttműködő személy szociális  

     és mentális állapotához igazodva kiterjedhet az Sztv. 37/A. §. (2) bekezdésében      

     foglaltakra.


(4) A beilleszkedést segítő programok típusai:

            A) A foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre való felkészítés:

               a) munkaerőpiacról információnyújtás egyéni álláskereséshez, 

   b) pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás,

   c) egyéni képességeket, készségeket fejlesztő foglalkozásokon való részvétel,

   d) motiválás, ösztönzés álláskeresésre,

   e) kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése,

   f) mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése.

B) Szinten-tartás, megerősítés:

   a) életmódot formáló foglalkozásokon, tanácsadáson való részvétel,

   b) egészségügyi, szociális, mentális állapot megőrzése, javítása,

   c) kapcsolattartás, kapcsolatépítés,

   d) szociális esetkezelés, családgondozás.

C)Más ellátásba juttatás segítése:

   a) szociális, társadalombiztosítási tanácsadás,

   b) segítségnyújtás más ellátási formák igénybevételéhez.


(5) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az ellátást megállapító határozat  

     jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles az együttműködésre kijelölt  

     családgondozónál megjelenni .


(6) A rendszeres szociális segélyt megállapító határozatot 5 napon belül meg kell küldeni az  

      együttműködésre kijelölt családgondozónak, aki figyelemmel kíséri a határozatban

      megállapított határidő betartását, megszegése esetén vizsgálja a mulasztás okát. Felhívja

      a segélyezett figyelmét, hogy kötelezettségének a felszólítás kézhezvételétől számított 8

      napon belül tegyen eleget.

      A családgondozó jelzi a jegyzőnek, ha a segélyezett együttműködési kötelezettségének

      nem tesz eleget.


(7) A beilleszkedést segítő programnak személyre szabottan tartalmaznia kell az együtt-

     működés elemeit, annak keretében nyújtott szolgáltatásokat, a segélyre jogosult személy

     kötelezettségeit. A programról írásban kell megállapodni.

     A megállapodás tartalmazza a program meghatározását, az abban való részvétel módját,  

     idejét, a teljesítés fontosabb céljait, a tájékoztatás rendjét, a magatartási szabályokat, az  

     együttműködési kötelezettség megszegésének következményeit.


(8) Együttműködést nem vállalónak minősül a segélyezett, illetve az együttműködés  

     megszegését jelenti és a rendszeres szociális segélyre való jogosultságát, a segély  

     folyósítását meg kell szüntetni, ha a segély folyósításának feltételeként az  

     együttműködésre kijelölt családgondozóval az Sztv. 37/A. §. (1) bek. szerint nem  

     működik együtt, azaz

            a) elmulasztja az együttműködésre kijelölt családgondozónál a rendszeres 

             szociális segélyt megállapító határozatban előírt határidőn belül nyilvántartásba

             vetetni magát,

            b) beilleszkedést segítő programról írásban nem állapodik meg,

            c) a beilleszkedési programban vállalt előírásokat nem teljesíti,

            d) az együttműködésre kijelölt családgondozóval a kapcsolatot nem tartja.


(9) A (8) bekezdésben meghatározott esetek alapján akkor szüntethető meg a segély     

     folyósítása, ha a jogosult személy együttműködési kötelezettségének a megszegése  

     a segély folyósításának időtartama alatt neki felróhatóan két éven belül ismételten      

     előfordul.


(10) Az együttműködési kötelezettség megszegésének eseteit a családgondozó írásban

       dokumentálja, s a dokumentum egy példányát megküldi a jegyzőnek.

              

Foglalkoztatást helyettesítő támogatás


5. §


(1) Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság további feltételeként a jogosult

      személy köteles lakókörnyezete rendezettségét biztosítani.


(2) A lakókörnyezet rendezettsége akkor biztosított, ha a kérelmező vagy jogosult által 

      életvitelszerűen lakott lakás vagy ház és annak udvara, kertje, a kerítéssel kívül határos

      terület, járda tisztántartott, az ingatlan állagát és rendeltetésszerű használhatóságát,

      valamint higiénikus állapotát folyamatosan fenntartja.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott kötelezettség az alábbi feladatok elvégzését jelenti:

      szemét összeszedése; az udvaron elhelyezett tárgyak rendezettsége; az udvaron, illetve a

      kerítéssel kívül határos terület zöldfelületének nyírása, kaszálása; a lakóingatlan előtt

      elhúzódó árok, illetve áteresz tisztántartása, a csapadékvíz szabad elfolyásának biztosítása;

      téli időszakban a járda síkosság mentesítése; a lakóingatlanhoz tartozó kert

      gyommentesítése a vegetációs időszakban.


(4) A (3) bekezdésben meghatározott feladatokat a foglalkoztatást helyettesítő támogatás  iránti

     kérelem elbírálási szakaszában, illetve a foglalkoztatást helyettesítő támogatás való

     jogosultság felülvizsgálata során kell ellenőrizni.

     A lakókörnyezet rendezettségének biztosítására előírt feladatok elvégzését  

     negyedévente ellenőrizni kell.


(5) Amennyiben az ellenőrzés a kötelezettségek teljesítése során hiányosságot állapít meg, úgy

     5 napos határidő kitűzésével a kérelmezőt, illetve a jogosultat az elvégzendő tevékenységek  

     konkrét megjelölésével fel kell szólítani.


(6) A teljesítésre előírt 5 napos határidő leteltét követően ellenőrizni kell az előírt feladat 

     elvégzését. Amennyiben az nem került elvégzésre a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra  

     való jogosultság megállapítására irányuló eljárásban a kérelmet el kell utasítani vagy a

     foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság felülvizsgálatára irányuló

     eljárásban a jogosultságot meg kell szüntetni.

Ápolási díj


6. §


Az Önkormányzat képviselő-testülete az Sztv. 43/B § szerinti (helyi) ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását,


gondozását végzi, akkor ha az egy főre számított havi családi jövedelem

            - nem egyedülálló kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb

           összegét,

            - egyedülálló kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb   

           összegének 150 %-át nem haladja meg.

              

Önkormányzati segély


7. §


(1) Az önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha a rászoruló egy főre számított jövedelem    

     határa családban élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-  

     át, egyedül élő esetében annak 180 %-át nem haladja meg.


(2) Elemi kárra, tartós betegségre, halálesetre, rendkívüli krízis helyzetre való tekintettel a    

     kérelemre vagy hivatalból évente legfeljebb egy alkalommal megállapítható önkormányzati    

     segély esetén az egy főre jutó jövedelemhatárt figyelmen kívül kell hagyni.


(3) Az önkormányzati segély összege - rászorultsághoz igazodva – alkalmanként a 15 ezer Ft-

     ot nem haladhatja meg.


(4) A (2) bekezdés szerint megállapított önkormányzati segély összege a 100 ezer Ft-ot nem

     haladhatja meg.


(5) A (2) bekezdés szerint megállapított önkormányzati segély kamatmentes kölcsönként is

     nyújtható – legfeljebb 10 havi visszafizetési határidővel - , összege a 100 ezer Ft-ot nem  

     haladhatja meg


(6) Közeli hozzátartozó halála esetén a kérelmet legfeljebb a haláleset bekövetkezésétől

      számított 60 napon belül lehet benyújtani.


(7) Az önkormányzati segély természetbeni szociális ellátásként is nyújtható.  


(8) Ugyanazon személy egy naptári éven belül legfeljebb 4 alkalommal részesülhet

      önkormányzati segélyben.


III. fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások


8. §


Az adott pénzbeli ellátás tekintetében hatáskörrel rendelkező szerv (hatáskör átruházás esetén személy) döntése alapján egyes pénzbeli ellátások egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújthatóak.


9. §


Az Önkormányzat a következő természetben nyújtott szociális ellátásokat állapítja meg:

            a., pénzbeli ellátások, melyek természetben is nyújthatóak:

                 - lakásfenntartási támogatás,

                 - önkormányzati segély.


            b., jellegükből fakadóan természetbeni ellátások:

                 - közgyógyellátás,

                 - egyéb természetbeni juttatások: élelmiszersegély, gyógyszertámogatás, ruha                 

                vásárlás tüzelő segély, közüzemi szolgáltatási díj hátralék kiegyenlítése,              

                tankönyvsegély, gyermekintézmények,térítési díj hátralék kiegyenlítése.


Köztemetés


10. §


(1) A Sztv. 48. §. (1) bekezdésében meghatározott esetekben a polgármester az elhalt

      - közköltségen történő - köztemetését engedélyezi.


(2) Köztemetésként a helyben szokásos, legolcsóbb temetés rendelhető meg.

Közgyógyellátás


11. §


(1) Közgyógyellátás állapítható meg annak a szociálisan rászorulónak, akinek a havi      

      rendszeres gyógyító ellátásának költsége olyan magas, hogy azt létfenntartása      

      veszélyeztetése nélkül nem képes viselni.


(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a létfenntartását veszélyeztető magas havi rendszeres

     gyógyító ellátás költségen azt a költséget kell  érteni, amely eléri az öregségi  nyugdíj

     mindenkori legkisebb  összegének 15 %-át, feltéve, hogy a családjában az egy főre jutó havi  

     jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő  

     esetén 200 %-át nem haladja meg.

Szociális célú tüzifa


12. §


(1) A helyi önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő  

     támogatásáról szóló miniszteri rendelet alapján a központi költségvetés a helyi    

     önkormányzatok szociális célú tűzifavásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatást  

     biztosított Kisláng Község Önkormányzata számára.


(2) Az önkormányzat az (1) bekezdésben írt kiegészítő támogatás terhére vissza nem térítendő  

     természetbeni támogatást, tűzifát biztosít annak a személynek, aki

  1. lakásfenntartási támogatásra jogosult, vagy
  2. aktívkorúak ellátásában részesül, vagy
  3. rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül vagy
  4. halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel vagy
  5. jövedelmi viszonyait tekintve szociálisan rászorul.

      A kérelmek bírálásánál az a)-d) jogcímen jogosultakat előnyben kell részesíteni.


(3) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, egy

     fűtési idényben csak egy alkalommal kizárólag természetbeni ellátás formájában legfeljebb 1

     m3 mennyiségben függetlenül a lakásban élő személyek számától. 


(4) Nem jogosult szociális célú tűzifa támogatásra – függetlenül a (2) bekezdésben  

      meghatározott feltétel teljesülésétől – az a személy, család

  1. aki erdőgazdálkodó, erdőtulajdonos és az elmúlt 2 évben engedéllyel fakitermelést végzett.
  2. azon ingatlan vonatkozásában, mely tűzifával egyáltalán nem fűthető.


(5) Az üresen álló, nem lakott ingatlanra, amelyben életvitelszerűen senki sem él, a támogatás  

      nem kérhető.


Egyéb természetbeni ellátások


13. §


(1) Az egyéb természetbeni juttatások megállapításánál a jogosultságot e rendelet 7. §.   

     (3) bekezdése alapján kell elbírálni.   

IV. fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


14. §


Az Önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek részére biztosítja a személyes gondoskodást nyújtó, következő alapellátási formákat:

            a., étkeztetés,

            b., házi segítségnyújtás

            c., családsegítés

Étkeztetés


15. §


(1)Az Önkormányzat koruk, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló  

    személyek részére napi egyszeri meleg étkezést biztosít. 


(2) Szociálisan rászoruló az a személy akinek a családjában az egy főre jutó jövedelme

     az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-át, egyedül élő esetén  

     a 150 %-át nem éri el.


(3) Az étkeztetésért térítési díjat kell fizetni, melyet a jogosult, illetve törvényes  

     képviselője kötelezett megfizetni.


(4) A térítési díj napi összege az Önkormányzat Étkezési normákról és térítési díjakról  

     szóló rendeletében megállapított felnőtt étkezési térítési díj 80 %-a.

Házi segítségnyújtás


16. §


Az Önkormányzat e feladatát a Polgárdi Térségi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulással kötött „Társulási Megállapodás”-ban foglaltak szerint látja el.

Családsegítés


17. §


Az Önkormányzat e feladatát a Polgárdi Térségi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulással kötött „Társulási Megállapodás”-ban foglaltak szerint látja el.


V. fejezet

Záró és átmeneti rendelkezések


 18. §


A Képviselő-testület által a polgármesterre és az Oktatási-, Közművelődési és Szociális Bizottságra, a jegyzőre átruházott hatáskörök jegyzékét az SZMSZ 2. sz. mellékletének megfelelően e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.

19. §


(1) Hatályát veszti a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 10/2007(XI.25.)  

      önkormányzati rendelet.


(2) Hatályát veszti a gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 11/2007(IX.28.) ör. 4.§ (3)  

      bekezdése és az 5. §-a, 6. §-a.



20. §


(1) A rendelet 2014.január 1. napján lép hatályba.  


(2) A rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.



Kisláng, 2013. december 19.




                                                           Rumpler Tibor                     Pázsi Jenő

                                                           polgármester                          jegyző



Mellékletek