Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2012 (IV.27.) önkormányzati rendelete
a helyi önkormányzati jelképek alapításáról és használatáról
Hatályos: 2016. 09. 30- 2016. 11. 09Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének 16/2012 (IV.27.) önkormányzati rendelete
a helyi önkormányzati jelképek alapításáról és használatáról
2016-09-30-tól 2016-11-09-ig
Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§ (1) bekezdésében, valamint 1.§ (6) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. FEJEZET
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A rendelet hatálya
1.§ E rendelet hatálya kiterjed a magánszemélyre, jogi személyre, és jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezetre.
2. Az önkormányzati jelképek köre
2.§ (1) Velence Város Önkormányzatának jelképei: a címer, a zászló, a lobogó, valamint a települési logó.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jelképek használata során meg kell őrizni azok tekintélyét.
(3) Az önkormányzati jelképek politikai rendezvények alkalmával nem használhatóak fel.
II. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT CÍMERE
3. A címer leírása
3.§ (1) Álló, csücskös talpú téglapajzs kékkel és arannyal osztott jobb oldali mezejének közepén ezüst hegy két csúccsal, felette jobbra repülő ezüst madár, az alsó részben lebegő, jobbra fordult ezüst hal, a bal oldali arany mezőben zöld ágon, zöld levéllel, lebegő zöld szőlőfürt. A pajzs felett "VELENCE" felirat.
(2) A címer grafikus képe a rendelet 1. mellékletében található.
4. A címer használatának köre és szabályai
4.§ (1) Velence Város Önkormányzatán (a továbbiakban: Önkormányzat) kívül a címer használatára jogosultak: a polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző, az aljegyző, a Polgármesteri Hivatal és az önkormányzati intézmény.
(2) Az Önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:
a) az Önkormányzat, illetve szerveinek körpecsétjén, amely pecsétnyomó, vagy gumibélyegző; pecsétnyomó esetében legkisebb 40 mm, gumibélyegző esetében legnagyobb 35 mm átmérőjű, megfelelő körirattal ellátva,
b) az Önkormányzat zászlaján és annak változatain,
c) a polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző, Polgármesteri Hivatal részére készített levélpapírok fejlécén, illetve borítékján, névjegykártyán,
d) az Önkormányzat által alapított helyi kitüntetések, díjak adományozásánál;
e) a Polgármesteri Hivatal épületének bejáratánál, dísztermében (tanácskozótermében) és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben,
f) az Önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban,
g) az Önkormányzat és szervei, intézményei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon,
h) a városba vezető utak mellett a közigazgatási határnál levő táblán,
i) olyan rendezvényeken, fesztiválokon, amelyeken a település, illetve az Önkormányzat részt vesz.
(3) Az Önkormányzat címerével ellátott körpecsét az Önkormányzat és más bel-illetve külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, illetve szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az Önkormányzat belső működésével és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.
(4) Az (1) bekezdésben foglalt személyeken, szerveken kívül más személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes termékeken az Önkormányzat címerének használatát, kereskedelmi vagy reklám célú felhasználását, gyártását, forgalmazását írásbeli kérelemre a polgármester engedélyezheti.
(5) Kereskedelmi vagy reklám célú felhasználás esetében a címer használatáért, gyártásáért, illetve forgalmazásáért díjat kell fizetni. A díj mértékét a jegyző javaslata alapján a polgármester állapítja meg. A díj megállapítása történhet egy összegben, évi átalány formájában vagy az elért árbevétel arányában.
(6) Az (5) bekezdésben szereplő átalány összege gazdálkodó szervezeteknél 1.000-100.000 Ft-ig terjedhet. A jelkép felhasználásából származó árbevétel után megállapítható díj mértéke az éves árbevétel 0,1%-a, de legkevesebb 1.000 Ft.
(7) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező megnevezését, címét (székhelyét),
b) a gyártás, forgalmazás, illetve a címerhasználat célját,
c) a gyártani, forgalmazni vagy használni kívánt mennyiséget (darabszámot),
d) a címer előállításának anyagát,
e) terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját,
f) a használat időtartamát,
g) a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, tervét, fényképmásolatát, makettjét),
h) a gyártásért, forgalmazásért, felhasználásért felelős személy megnevezését.
(8) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell különösen:
a) az engedélyező és az engedélyes megnevezését és címét (székhelyét),
b) az előállítás anyagát,
c) az engedélyezett felhasználás célját,
d) az előállításra engedélyezett mennyiséget,
e) a felhasználás idejét, illetve az engedély érvényességének időtartamát,
f) a gyártás, terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,
g) a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését,
h) amennyiben a címer használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.
(9) Méltatlan tárgyakon, az Önkormányzathoz, annak szerveihez, illetve a településhez méltatlan és érdemtelen eseményeken tilos a címert használni.
(10) A 2.§ (2) bekezdésében, és a 4.§. (9) bekezdésében foglaltak megsértése esetén a már kiadott engedélyt vissza kell vonni.
(11) A címer gyártását, forgalmazását, illetve használatát nem lehet engedélyezni, a kiadott engedélyt pedig vissza kell vonni akkor is, ha a gyártás, a forgalmazás, vagy a használat módja vagy körülményei az Önkormányzatot, annak szerveit, a település lakosságának jogait vagy jogos érdekeit sértik, vagy veszélyeztetik.
(12) A (10) és (11) bekezdésben foglaltak esetén az engedély visszavonásáról a polgármester dönt.
5.§ (1) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése és ábrázolása (esztétikai megjelenítése) csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.
(2) Amennyiben nincs lehetőség az Önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, egyéb anyag) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.
III. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT ZÁSZLAJA
5.A zászló, lobogó leírása, elhelyezése
6.§ (1) A zászló 1:2 arányú, fekvő téglalap, arany- kék-arany (1/6, 4/6, 1/6), első harmadában helyezhető el a település címere a felirattal.
(2) A lobogó 2:1 arányú, álló téglalap, arany- kék-arany (1/6, 4/6, 1/6), első harmadában helyezhető el a címer a felirattal.
(3) Az Önkormányzat zászlaját a Velencei Kastély házasságkötő termében kell elhelyezni.
6. A zászló használata
7.§ (1) A zászló vagy annak méretarányos változatai használhatók:
a) hivatalos állami ünnepek alkalmával Magyarország zászlajával együtt;
b) a település életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából más hivatalos zászlóval együtt;
c) a képviselő-testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén;
d) nemzeti, helyi, illetve megyei gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt, félárbocra eresztve;
e) minden, a várossal összefüggő vagy az Önkormányzat részvételével rendezett eseményen.
(2) A zászló használható lobogó formájában is a zászlóra vonatkozó rendelkezések szerint.
IV. FEJEZET
AZ ÖNKORMÁNYZAT LOGÓJA
7. Az önkormányzati logó leírása
8.§ (1) Az Önkormányzat logója aranysárga színnel rajzolt nap motívum, alatta hullámot mintázó aranysárga vonallal. Az aranysárga hullámvonal alatti kék szélesebb hullámsávban a „VELENCE” felirat szerepel.
(2) A logó grafikus képe a rendelet 2. mellékletében található.
8. Az önkormányzati logó használata
9.§ (1) Az Önkormányzat logóját, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:
a) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, az aljegyző, a Polgármesteri Hivatal részére készített levélpapírok fejlécén, illetve borítékján, névjegykártyán,
b) az Önkormányzat által alapított helyi kitüntetések, díjak adományozásánál,
c) a Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat intézményeinek bejáratánál, dísztermében (tanácskozótermében) és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben,
d) az Önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon,
e) a városba vezető utak mellett a közigazgatási határnál levő táblán,
f) olyan rendezvényeken, fesztiválokon, amelyeken a település, illetve az Önkormányzat részt vesz.
(2) Az Önkormányzat logójának kicsinyítése és ábrázolása (esztétikai megjelenítése) csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.
(3) Az önkormányzati logó használatának engedélyezési eljárására és használatának szabályaira a címer használatára vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
9. A város elnevezésének használata
10. § (1) Gazdasági, társadalmi, tudományos, egészségügyi, kulturális, oktatási szervezetek, intézmények, jogi személyek és jogi személyiséggel nem rendelkező más szervezetek elnevezésükhöz a „Velence” kifejezést Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének engedélyével vehetik fel.
(2) Fesztiválok, kulturális, szórakoztató, sport- és egyéb rendezvények elnevezéséhez az (1) bekezdésben meghatározott megjelölés csak a képviselő-testület engedélyével használható fel.
(3) A név felvétele vagy használata iránti kérelmet írásban kell benyújtani. A kérelemnek tartalmaznia kell:
- a kérelmező nevét és címét,
- a kérelmező tevékenységi körét,
- a használat célját és módját,
- a használat időtartamát.
(4) A név felvételére illetőleg felhasználására vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:
- az engedményes nevét és címét,
- az engedélyezett felhasználási cél megjelölését,
- a felhasználás idejét, illetőleg az engedély érvényességének határidejét,
- a névhasználattal kapcsolatos esetleges egyéb előírásokat.
(5) A kiadott engedélyekről a polgármesteri hivatal nyilvántartást vezet. A nyilvántartásnak tartalmaznia kell:
- az engedély sorszámát és iktatószámát,
- az engedélyes szerv vagy személy címét,
- az engedélyes szerv részéről a felhasználásért felelős személy nevét,
- az engedély érvényességének határidejét.
(6) Meg lehet tagadni az engedély kiadását, ha:
- a kérelem ugyan nem ütközik a névkizárólagosság elvébe, de ugyanazon tevékenység gyakorlásához korábban már névhasználati engedélyt adtak ki,
- a folytatni kívánt tevékenység a város gazdasági érdekeivel ütközik,
- ha az elnevezés feltétele vagy felhasználása a város lakossága nagy részének ellenérzéseit válthatja ki.
(7) A kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha:
- a tevékenység gyakorlása, illetve a névhasználat jogszabályba ütközik,
- a használat célja vagy módja a város lakosságának jogát, illetve jogos érdekét sérti vagy veszélyezteti,
- a természetes személy jogosultat büntető eljárás során jogerősen elítélik,
- a név felvételére vagy használatára feljogosított szervezetet megszüntették, felszámolták vagy más módon megszűnt.
(8) Aki a 10. § (1)-(4) bekezdéseiben meghatározott megjelölést jelen rendelet hatályba lépése előtt vette fel és folyamatosan, jogszerűen használja, utólagos engedély iránti kérelem benyújtására nem köteles.
Jelen rendelet 2016. szeptember 30. napján lép hatályba.
Koszti András Dr. Szvercsák Szilvia
polgármester jegyző