Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V.26.) önkormányzati rendelete
A helyi szociális juttatások rendszeréről
Hatályos: 2021. 05. 27- 2023. 07. 21Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete 7/2021. (V. 26.) önkormányzati rendelete
A helyi szociális juttatások rendszeréről
Velence Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése szerint Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörét gyakorolva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 1. §-ának (2) bekezdésében, a 10. § (1) bekezdésében, a 25. § (3) bekezdés b) pontjában, a 26. §-ában, a 32. § (1) bekezdés b) pontjában és a (3) bekezdésében, a 45. § (1), (3) és (4) bekezdéseiben, a 48. § (1) és (4) bekezdéseiben, az 58/B. § (2) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdés g) pontjában, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. és 8a. pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a helyi szociális juttatások rendszeréről a következőket rendeli el:
I. FEJEZET Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § (1) A jelen önkormányzati rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése Velence Város közigazgatási területén.
(2) Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete kiemelt figyelmet fordít a velencei családok, az élethelyzetüknél fogva segítségre szoruló társadalmi csoportok, személyek támogatására, különös tekintettel a gyermekes családokra, az idősekre és a fogyatékkal élőkre. Az egyes támogatások meghatározásánál kiemelt szempont a ténylegesen rászorulók segítése és a társadalmi szemlélet-formálás elősegítése.
(3) Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az ellátások biztosításával a szociális szempontból rászoruló velencei állampolgárok életminőségén kíván javítani, segíteni a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került lakosokat, egyúttal ösztönözni kívánja a támogatást kérőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy maguk és családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
2. A rendelet hatálya
2. § Jelen rendelet hatálya kiterjed az Sztv. 3.§ (1) - (3) bekezdései szerint Velence Város Önkormányzat közigazgatási területén lakcímmel rendelkező személyekre, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 4.§ (1) - (3) bekezdéseiben meghatározott személyekre.
3. Értelmező rendelkezések
3. § (1) Jelen rendelet alkalmazásában:
- 1. aktív korú: az Sztv. 4. § (1) bekezdés k) pontjában meghatározott személy;
- 2. család: az Sztv. 4. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott személyek közössége;
- 3. egyedülálló: az Sztv. 4. § (1) bekezdés l) pontjában meghatározott személy;
- 4. egyedülélő: az Sztv. 4. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott személy;
- 5. elemi kár: a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. § 70. pontja szerinti fogalom
- 6. fiatal felnőtt: a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 5. § c) pontjában meghatározott személy;
- 7. fogyatékos gyermek, fiatal felnőtt: a Gyvt. 5. § q) pontjában meghatározott személy;
- 8. gyermek: a Gyvt. 5. § a) pontjában meghatározott személy;
- 9. háztartás: az Sztv. 4. § (1) bekezdés f) pontjában meghatározott személyek közössége;
- 10. jövedelem: az Sztv. 4. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott fogalom;
- 11. keresőtevékenység: az Sztv. 4. § (1) bekezdés j) pontjában meghatározottak szerinti fogalom;
- 12. környezettanulmány: a kérelmező és családja vagy háztartása vagyoni, szociális, egészségügyi, lakás- vagy egyéb körülményeinek tisztázása érdekében végzett helyszíni szemle;
- 13. közeli hozzátartozó: az Sztv. 4. § (1) bekezdés d) pontja szerinti személy;
- 14. rendkívüli élethelyzet: a kérelmezőnél, illetve családjában rendkívüli esemény, így különösen betegség, baleset, közeli hozzátartozó halála, káresemény, munkahely elvesztése folytán kialakult élethelyzet;
- 15. rendszeres pénzellátás: az Sztv. 4. § (1) bekezdés i) pontjában meghatározottak szerinti ellátás;
- 16. életvitelszerű tartózkodás: a magánszemély akkor tartózkodik életvitelszerűen egy velencei ingatlanban, ha az számára a tényleges életvitelszerű lakóhelyéül szolgál, onnan szervezi életét, ott folytatja az életviteléhez szükséges tevékenységeket, annak kapcsán közüzemi szolgáltatásokat vesz igénybe, valamint elsődleges címeként (levelezési címként) jelenik meg a hatóságoknál, közmű szolgáltatóknál;
- 17. tartós betegség: a Gyvt. 5. § p) pontjában meghatározott fogalom;
- 18. vagyon: az Sztv. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott vagyon;
- 19. várandós anya válsághelyzete: a Gyvt. 5. § o) pontjában meghatározott fogalom;
- 20. veszélyeztetettség: a Gyvt. 5. § n) pontjában meghatározott fogalom;
- 21. lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992.évi LXVI. törvény 5. § (2) bekezdésében meghatározott fogalom;
- 22. tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 5. § (3) bekezdésében meghatározott fogalom.
(2) Az (1) bekezdésben nem szabályozott fogalmak tekintetében az Sztv. 4. § rendelkezései az irányadók.
4. Hatásköri és eljárási rendelkezések
4. § (1) Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének felhatalmazása alapján a jelen rendeletben meghatározott hatásköröket - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - átruházott hatáskörben a Humán Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) gyakorolja.
(2) Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének felhatalmazása alapján az alábbi hatásköröket átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja:
- a) köztemetés,
- b) krízistámogatás,
- c) szociális kamatmentes kölcsön.
(3) A Bizottság önkormányzati hatósági jogkörben hozott döntése ellen Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülethez címzett, de a Velencei Polgármesteri Hivatalnál benyújtandó illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.
5. § (1) A szociális ellátás igénybevételének eljárása kérelemre indul, amelyhez formanyomtatvány áll rendelkezésre. A kérelemhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.
(2) Indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező szerv a kötelező mellékleteken kívül egyéb, a kérelem elbírálásához szükséges mellékletek benyújtását is elrendelheti.
(3) A jelen rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmek személyesen vagy postai úton nyújthatók be.
(4) A szociális ellátást igénylő család és háztartás szociális helyzetéről – az érdemi döntést előkészítő polgármesteri hivatal a jelen rendeletben előírtak szerint, továbbá indokolt esetben a tényállás tisztázása céljából – környezettanulmányt készíthet, szükség esetén más szervek és hatóságok bevonásával.
(5) A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében a Velencei Polgármesteri Hivatal megkeresheti:
- a) az állami adóhatóságot,
- b) a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,
- c) az igazolást kiállító szervet,
- d) a munkáltatót.
(6) A jelen rendeletben szabályozott szociális ellátásokra való jogosultság elbírálása során a jövedelemszámításnál az Sztv. 10. §-ban foglaltak az irányadók.
(7) A jelen rendeletben meghatározott szociális ellátások a településen lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen itt tartózkodó személyek részére állapíthatók meg.
6. § (1) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illeti meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.
(2) A jelen rendeletben szabályozott pénzbeli ellátásra jogosult halála esetén a fel nem vett ellátást a vele közös háztartásban együtt élő házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál időpontját követő hónap utolsó napjáig.
(3) A Bizottság a szociális ellátások megállapítására irányuló kérelemről határozattal dönt. A szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeknek a teljes egészében helyt adó döntését egyszerűsített határozatban hozza.
(4) A pénzbeli ellátások folyósítása postai úton vagy pénzintézeti átutalással történik. A határozatban rendelkezni kell a kifizetés, illetve folyósítás módjáról.
(5) A krízistámogatást igénylő ügyekben a megállapított támogatás kifizetése házipénztárból engedélyezhető, amelyről a határozatban rendelkezni kell.
(6) A rendszeresen folyósított szociális ellátásokat (pl. lakhatási támogatás, gyógyszertámogatás) utólag, az eseti ellátásokat a megállapítást követő 15 napon belül kell folyósítani.
5. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
7. § (1) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátást az igénybe vevő köteles visszafizetni.
(2) Indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett vagy családja megélhetését súlyosan veszélyeztetné, erre irányuló részletes írásbeli kérelem esetén a Bizottság a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból
- a) elengedheti,
- b) csökkentheti,
- c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.
6. Adatkezelés
8. § (1) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Sztv. 18-19. §-aiban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.
(2) A szociális ellátásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények változását a változás bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles a jegyző felé írásban bejelenteni.
II. FEJEZET Ellátási formák
9. § (1) Az önkormányzat a szociálisan rászoruló személyek, családok részére települési támogatást biztosít a jelen rendeletben meghatározottak szerint.
(2) Települési támogatás keretében igényelhető ellátások:
- a) települési lakhatási támogatás,
- b) települési gyógyszertámogatás,
- c) települési gyermekétkeztetési támogatás,
- d) települési temetési támogatás,
- e) települési rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
- f) rendkívüli települési támogatás,
- g) köztemetés,
- h) krízistámogatás,
- i) szociális kamatmentes kölcsön.
(3) A lakhatási támogatás, a gyermekétkeztetési támogatás kizárólag természetbeni formában, míg a többi ellátás szükség szerint természetbeni és pénzbeli formában is nyújtható.
(4) A lakhatási támogatás, a gyógyszertámogatás, valamint a gyermekétkeztetési támogatás havi rendszerességgel nyújtott ellátás (a továbbiakban együtt: rendszeres ellátások), míg a temetési támogatás, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a rendkívüli települési támogatás, a köztemetés, a krízistámogatás, valamint a szociális kamatmentes kölcsön eseti ellátás.
(5) A rendszeres ellátások havi együttes összege személyenként nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét.
7. Települési lakhatási támogatás
10. § (1) A Bizottság lakhatási támogatásra való jogosultságot állapít meg a szociálisan rászoruló személy/személyek részére a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez.
(2) A lakhatási támogatás a villanyáram, a víz- és a gázfogyasztás díjához nyújtható.
(3) Lakhatási támogatásra jogosult az a személy, aki
- a) a kérelemben megjelölt lakásban lakcímmel rendelkezik, abban életvitelszerűen lakik, vagy az önkormányzat tulajdonában álló lakásnak a bérlője,
- b) akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át (71.250, -Ft).
(4) Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem összege megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(5) A lakhatási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
- a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
- b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
- c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
- d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
- e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(6) Amennyiben a háztartás nagykorú tagjai közül valaki magasabb összegű családi pótlékban vagy fogyatékossági támogatásban részesül, vagy valamelyik kiskorú tagjára tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak, a figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(7) Amennyiben a háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő - ideértve a gyámot és a nevelőszülőt is - él, a figyelembe vett arányszám 0,2-del növekszik.
(8) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség szorzata.
(9) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 450,- Ft/m2.
(10) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott települési támogatás esetében elismert lakásnagyság
- a) ha a háztartásban egy személy lakik, 35 m2,
- b) ha a háztartásban két személy lakik, 45 m2,
- c) ha a háztartásban három személy lakik, 55 m2,
- d) ha a háztartásban négy személy lakik, 65 m2,
- e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 m2, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(11) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege
- a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30 %-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át (14.250, -Ft), vagy
- b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó jövedelem az a) pont szerinti értéket meghaladja, de nem kevesebb, mint 2500,- Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100,- Ft-ra kerekítve kell meghatározni.
- c) A támogatás mértékének kiszámítása:
- ca) TM = 0,3 - J-0,5NYM _______x 0,15,
- cb) NYM
- cc) J = egy fogyasztási egységre jutó jövedelem
- cd) NYM= öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege
(12) A lakhatási támogatást egy évre kell megállapítani.
(13) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(14) A jogosultság megállapításával egyidejűleg a kérelmező védendő fogyasztóvá válik. A védendő fogyasztóvá válást a kérelmezőnek kérnie kell az illetékes szolgáltatónál.
(15) Nem állapítható meg lakhatási támogatás, ha a háztartásában élők egyik tagja rendelkezik az Sztv. 4. §-a szerinti vagyonnal.
11. § A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell:
- a) a kérelmező és a háztartásában élők jövedelemigazolását,
- b) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a jövedelem vonatkozásában,
- c) a szolgáltató által kibocsátott utolsó havi számlalevelet és számlarészletezőt,
- d) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a lakás nagyságára vonatkozóan,
- e) a 16 évesnél idősebb gyermek tanulói jogviszonyának igazolását.
8. Gyógyszertámogatás
12. § (1) A Bizottság gyógyszer támogatásra való jogosultságot állapít meg annak a szociálisan rászoruló nagykorú személynek, aki diagnosztizált krónikus betegsége miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorul, és legalább havi 5.000, - Ft a gyógyszerköltsége, és az egy főre jutó jövedelem összege nem haladja meg
- a) a családban élő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 225 %-át (64.125, - Ft),
- b) egyedül élő, illetőleg gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át (85.500, - Ft) azzal, hogy a feltételeknek együttesen kell megfelelni.
(2) Nem jogosult gyógyszer támogatásra, aki közgyógyellátásra jogosult.
(3) A gyógyszertár által beárazott gyógyszerköltséget és a gyógyszer szedésének időtartamát a háziorvos igazolja.
(4) A (3) bekezdés szerinti háziorvosi igazoláson kizárólag a kérelmező krónikus betegségéhez közvetlenül kapcsolódó gyógyszereket tartalmazó gyógyszerköltséget lehet feltüntetni.
(5) A gyógyszertámogatás összegét, valamint az annak alapjául szolgáló jövedelemsávokat a jelen rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(6) Adott gyógyszer-hatóanyagon belül lehetőség szerint a legkedvezőbb áron kapható készítmény vehető igénybe.
(7) A gyógyszer támogatást minimum 3 hónaptól maximum 12 hónapig terjedő időtartamra állapíthatja meg a Bizottság.
13. § (1) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és a családjában élők jövedelemigazolását,
- b) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a jövedelem vonatkozásában,
- c) a háziorvos által kiállított igazolást a kérelmező havi receptköteles gyógyszerköltségéről,
- d) az illetékes járási hivatal közgyógyellátási kérelmet elutasító határozatát vagy hatósági bizonyítványát arra vonatkozóan, hogy nincs megállapítva közgyógyellátás, illetve folyamatban sincs a közgyógyellátás megállapítása,
- e) 16 évesnél idősebb gyermek tanulói jogviszonyának igazolását.
(2) A jelen rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül a legalább 3 hónapot meghaladó gyógyszerszedés.
(3) Nem állapítható meg gyógyszertámogatás, ha a kérelmező, illetve közeli hozzátartozója az Sztv. 4. §-a szerinti vagyonnal rendelkezik.
9. Gyermekétkeztetési támogatás
14. § (1) A Bizottság a Gyvt. 21. §-a szerinti intézményekben (a továbbiakban: intézmények) a gyermekétkeztetés személyi térítési díjának 50 % -át vagy 100 %-át átvállalja, amennyiben
- a) a gyermek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 % -át (51.300, - Ft),
- b) a gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetében az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200% -át (57.000, - Ft).
(2) A gyermekétkeztetési támogatás annak a fiatal felnőttnek is megállapítható, aki középfokú nappali oktatás munkarendje szerint folytat tanulmányokat és a 23. életévét még nem töltötte be.
(3) A Bizottság a kérelem benyújtásakor a rendelkezésre álló ismert adatok alapján vizsgálja az egyéni jogosultságot.
(4) Az (1) bekezdésben megállapított jövedelemhatártól és az (5) bekezdésben megállapított vagyoni helyzettől egyedi, különleges és kivételes méltánylást érdemlő esetben a Bizottság eltérhet, különösen
- a) a gyermek számára szolgáló kimagasló gyógyszerköltség, vagy
- b) hosszantartó kórházi kezelés, vagy
- c) a törvényes képviselő munkahelyének elvesztése esetén.
(5) Nem állapítható meg gyermekétkeztetési támogatás, ha a kérelmező, illetve közeli hozzátartozója az Sztv. 4. §-a szerinti vagyonnal rendelkezik.
15. § A gyermekétkeztetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és a családjában élők jövedelemigazolását,
- b) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a jövedelem vonatkozásában
- c) 16 évesnél idősebb gyermek tanulói jogviszonyának igazolását,
- d) az intézmény igazolását a napi térítési díj mértékéről,
- e) a kérelemben szereplő különös méltánylást érdemlő körülményt igazoló dokumentumot.
10. Temetési támogatás
16. § (1) A Bizottság temetési támogatásra való jogosultságot állapít meg annak a személynek, aki az elhunyt hozzátartozója eltemettetéséről gondoskodott, és
- a) a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 225 %- át (64.125, - Ft),
- b) az egyedül élő, illetőleg gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetében az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 275 % -át (78.375, - Ft).
(2) A kérelmet a halálesetet követő vagy az anyakönyvi kivonat kiállításától számított 90 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(3) A temetési támogatás eseti jelleggel állapítható meg, összege minimum 30.000, - Ft, maximum 40.000, - Ft lehet.
(4) Az (1) bekezdésben megállapított jövedelemhatártól és az (5) bekezdésben megállapított vagyoni helyzettől egyedi, különös és kivételes méltánylást érdemlő esetben a Bizottság eltérhet, különösen:
- a) ha a kérelmező 60 év feletti személy és hozzátartozójának eltemettetéséről gondoskodik,
- b) a kiskorú vagy a fiatalkorú gyermek a szülője halála esetén.
(5) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha a kérelmező, illetve közeli hozzátartozója az Sztv. 4. §-a szerinti vagyonnal rendelkezik.
17. § A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát,
- b) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
- c) a kérelmező és családja jövedelemigazolását,
- d) a kérelemben szereplő különös méltánylást érdemlő körülményt igazoló dokumentumot.
11. Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
18. § (1) A Bizottság rendkívüli gyermekvédelmi támogatásra való jogosultságot állapít meg annak a kiskorú vagy nagykorúvá vált gyermeket nevelő személynek, akinek a családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.
(2) Elsősorban azokat a családokat kell rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíteni, akiknek az ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, illetve alkalmanként jelentkező többletkiadások - különösen betegség, gyermek étkeztetése, iskoláztatása, ruházattal ellátása - miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás további feltétele, hogy
- a) a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át (45.600, -Ft),
- b) a gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetében az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 210 %-át (59.850, -Ft).
(4) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás összege egy naptári évben gyermekenként a 60.000, -Ft-ot nem haladhatja meg.
(5) A gyermekvédelmi támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható, ha a gyermek
- a) a középfokú nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytat és a 23. életévét még nem töltötte be, vagy
- b) a felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem töltötte be, feltéve, hogy önálló keresettel nem rendelkezik.
(6) A támogatás összege minimum 10.000, - Ft/gyermek/alkalom, maximum 20.000, - Ft/gyermek/alkalom.
(7) A (3) bekezdésben megállapított jövedelemhatártól és a (8) bekezdés szerint megállapított vagyoni helyzettől egyedi, különleges és kivételes méltánylást érdemlő esetben a Bizottság eltérhet, különösen
- a) gyermek számára szolgáló kimagasló gyógyszerköltség,
- b) a gyermek vagy a törvényes képviselő hosszantartó kórházi kezelése,
- c) a törvényes képviselő munkahelyének elvesztése esetén, valamint
- d) az óvoda - vagy az iskolakezdés alkalmával.
(8) Nem állapítható meg rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, ha a kérelmező, illetve közeli hozzátartozója az Sztv. 4. §-a szerinti vagyonnal rendelkezik.
19. § A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és a családjában élők jövedelemigazolását,
- b) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a jövedelem vonatkozásában,
- c) 16 évesnél idősebb gyermek tanulói jogviszonyának igazolását,
- d) rendkívüli élethelyzetet igazoló iratot (pl. kórházi zárójelentés, munkaviszony felmondásról szóló dokumentum, kollégiumi felvételi lap),
- e) gyámolt, illetve gondnokolt személy esetén a gyám, illetve a gondnok kirendelő határozatot,
- f) a kérelemben szereplő különös méltánylást érdemlő körülményt igazoló dokumentumot.
12. Rendkívüli települési támogatás
20. § (1) A Bizottság rendkívüli települési támogatásra való jogosultságot állapít meg annak a személynek,
- a) aki létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud,
- b) aki alkalmanként jelentkező többletkiadások (így különösen a várandós anya gyermekének megtartásához, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások) miatt anyagi segítségre szorul.
(2) A rendkívüli települési támogatás feltétele, hogy
- a) a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át (57.000, -Ft),
- b) az egyedül élő kérelmező esetében az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át (71.250, -Ft).
(3) A rendkívüli települési támogatás összege kérelmezőként egy naptári évben a 80.000, -Ft-ot nem haladhatja meg.
(4) A rendkívüli települési támogatás összege minimum 10.000, - Ft/alkalom, maximum 20.000, - Ft/alkalom.
(5) A (2) bekezdésben megállapított jövedelemhatártól és a (6) bekezdésben megállapított vagyoni helyzettől egyedi, különleges és kivételes méltánylást érdemlő esetben a Bizottság eltérhet, különösen
- a) munkahely elvesztése,
- b) hosszantartó kórházi kezelés,
- c) fennálló tartós betegség esetén.
(6) Nem állapítható meg rendkívüli települési támogatás, ha a kérelmező, illetve közeli hozzátartozója az Sztv. 4. §-a szerinti vagyonnal rendelkezik.
(7) Természetbeni ellátásként kell megállapítani a rendkívüli települési támogatást, ha
- a) a kérelem kifejezetten erre irányul, vagy
- b) vélelmezhető, hogy a támogatás felhasználása nem a rendeltetésének megfelelően történik.
(8) A természetben nyújtott rendkívüli települési támogatás formája lehet: élelmiszercsomag, a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátás térítési díjának szolgáltató felé történő kifizetése, különösen a szociális étkezés személyi térítési díjának átvállalása.
21. § A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és a családjában élők jövedelemigazolását,
- b) a kérelmező büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a jövedelem vonatkozásában,
- c) a rendkívüli élethelyzetet igazoló iratot (pl. kórházi zárójelentés, gyermek fogadásának előkészítéséhez a védőnői igazolás, nevelésbe vett gyermek kapcsolattartásához útiköltség elszámolás, a jelentkező többletkiadásról szóló dokumentum).
13. Köztemetés
22. § (1) Az Sztv. 48. § (1) bekezdésében fennálló feltételek esetén az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről a polgármester gondoskodik.
(2) Az eltemettetésre köteles személy kérelmére a polgármester a köztemetés költségeinek visszafizetésére legfeljebb nyolc havi részletfizetési lehetőséget biztosít.
(3) A polgármester a köztemetés költségeinek megtérítése alól mentesíti a kérelmezőt, ha
- a) a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 150 %-át (42.750, -Ft),
- b) az egyedül élő, egyedülálló kérelmező esetében az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 200 %-át (57.000, -Ft),
és a kérelmező esetében különös méltánylást érdemlő körülmények állnak fenn.
(4) Különös méltánylást érdemlő körülmények a kérelmező családjában
- a) a fennálló munkanélküliség,
- b) a fennálló tartós betegség, vagy
- c) a legalább három kiskorú gyermek.
(5) A kérelemben szereplő különös méltánylást érdemlő körülményt a kérelmező igazolni köteles.
(6) A kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és a családjában élők jövedelemigazolását,
- b) a kérelemben szereplő különös méltánylást érdemlő körülményt igazoló dokumentumot.
14. Krízistámogatás
23. § (1) A polgármester krízistámogatást állapíthat meg annak a velencei lakcímmel rendelkező személynek, akinek Velence Város közigazgatási területén lévő ingatlanát elemi kár éri, és az érintett ingatlanban tulajdonosként, haszonélvezőként vagy használóként életvitelszerűen lakik.
(2) A polgármester kérelemre krízistámogatásban részesítheti azt a velencei lakcímmel rendelkező személyt, aki neki fel nem róható okból olyan különös méltánylást érdemlő, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül, hogy annak átmeneti megoldására külső segítség nélkül, önállóan képtelen, és az azonnali segítség elmaradása létfenntartását veszélyezteti.
(3) A polgármester kérelemre krízistámogatásban részesítheti azt a velencei lakóhellyel rendelkező személyt, aki a velencei ingatlanát érintő ivóvíz ellátásához szükséges új ivóvíz bekötő vezeték kiépítési költségeit szociális, jövedelmi viszonyai folytán önerő nélkül nem tudja biztosítani.
(4) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és családja krízistámogatás iránti kérelmének benyújtását megelőző hónap nettó jövedelméről szóló hivatalos igazolásokat (munkabér, alkalmi munkavégzésből származó jövedelem, nyugdíjszerű ellátás, álláskeresési ellátás, gyermektartásdíj),
- b) a vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző 12 hónap nettó jövedelméről szóló hivatalos igazolást, tételes havi bontásban,
- c) a 16. életévét betöltött gyermek esetében az érvényes tanulói/hallgatói jogviszony igazolása a tagozat megjelölésével,
- d) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése, valamint a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági, illetve gyámhatósági döntést/gyámhivatal által felvett jegyzőkönyvet a gyermek szülői felügyeleti jogának gyakorlásáról,
- e) az elemi kárt igazoló szakhatósági jegyzőkönyvet,
- f) a kérelemben szereplő különös méltánylást érdemlő körülményt igazoló okiratot.
(5) A krízistámogatás további feltétele, hogy
- a) a kérelmező családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 400 %-át (114.000, -Ft),
- b) egyedül élő, egyedülálló esetében az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 500 %-át (142.500, -Ft)
(6) A krízistámogatás összege maximum 150.000, - Ft.
(7) A jövedelmi határoktól, valamint a támogatás maximum határától a polgármester a krízishelyzet jellegére, mértékére tekintettel különös méltánylást érdemlő esetben eltérhet.
(8) A polgármester a krízistámogatás területén megtett intézkedéseiről éves beszámolási kötelezettséggel tartozik a képviselő-testület felé.
15. Szociális kamatmentes kölcsön
24. § (1) A polgármester szociális kamatmentes kölcsönt állapíthat meg az alábbi célokra:
- a) közüzemi órák felszereléséhez,
- b) bűncselekményből származó kár mérsékléséhez, ha a károsult a bekövetkezett kár vonatkozásában biztosítással nem rendelkezik,
- c) gyógyászati segédeszköz vásárlásához,
- d) rendkívüli élethelyzetből (pl. kórházi ellátás, súlyos betegség) eredő költségek mérsékléséhez,
- e) közüzemi tartozás rendezéséhez abban az esetben, ha a tartozás összege egy szolgáltatónál meghaladja az 50.000, - Ft-ot, de nem éri el a 400.000, - Ft-ot.
(2) A szociális kamatmentes kölcsön azok részére nyújtható, akik a kérelem benyújtásakor igazolt rendszeres havi jövedelemmel rendelkeznek, és az egy főre eső havi jövedelmük meghaladja
- a) egyedül élő, egyedülálló személyek esetében az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 200 %-át (57.000, - Ft),
- b) családok esetében az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 180 %-át (51.300, - Ft).
(3) A szociális kamatmentes kölcsön nem nyújtható abban az esetben, ha a kérelmező egynél több lakás/ház tulajdonjogával, bérleti, haszonélvezeti jogával vagy egyéb hasznosítható ingatlannal rendelkezik.
(4) A szociális kamatmentes kölcsön összege nem haladhatja meg a 150.000, - Ft-ot.
(5) A szociális kamatmentes kölcsön futamideje legfeljebb 12 hónap, amely időtartam a szociális kölcsön megállapításának hónapját követő második hónap első napján kezdődik. A havi törlesztő részlet összege a kölcsönösszeg és a futamidő hónapjai számának hányadosa.
(6) A szociális kamatmentes kölcsön visszafizetését kérelemre a polgármester méltányossági jogkörben egészben vagy részben elengedheti, amennyiben a visszafizetés ideje alatt a kérelmező elhalálozik, vagy életkörülményeiben előre nem látható rendkívüli élethelyzet vagy méltányolható jelentős negatív változás következik be.
(7) A szociális kamatmentes kölcsön egy családon belül csak egy személynek állapítható meg.
(8) Amennyiben a szociális kamatmentes kölcsön jogosultja munkaviszony megszűnése miatt nem tudja visszafizetni a kölcsönt, a polgármester három hónap türelmi idő után a törlesztő részlet visszafizetésének futamidejét maximum 12 hónappal meghosszabbíthatja.
(9) A szociális kamatmentes kölcsön megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a kérelmező és a családjában élők jövedelemigazolását,
- b) a szociális kölcsön felhasználását alátámasztó irat (pl. rendőrségi jegyzőkönyv, közüzemi szolgáltató igazolása, gyógyászati segédeszköz vásárlását alátámasztó számla és kórházi zárójelentés),
- c) büntetőjogi felelőssége tudatában tett nyilatkozatát a tulajdonában lévő ingatlanokra vonatkozóan, valamint a bérleti joggal, haszonélvezeti joggal vagy egyéb hasznosítható joggal kapcsolatban.
III. FEJEZET Helyi szociálpolitikai kerekasztal létrehozása
25. § (1) Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Sztv. 58/B. (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre (a továbbiakban: kerekasztal).
(2) A kerekasztal tagjai:
- a) a polgármester,
- b) a jegyző,
- c) a Humán Bizottság elnöke,
- d) a Kulturális, Oktatási és Sport Bizottság elnöke,
- e) a Humán Család-és Gyermekjóléti Szolgálat vezetője,
- f) a Velencei Meseliget Óvoda vezetője,
- g) a Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola és Gimnázium igazgatója,
- h) a háziorvosok,
- i) a védőnők,
- j) a településen működő nyugdíjas klubok vezetői,
- k) a Római Katolikus Egyház, a Református Egyház, a Baptista Egyház helyi vezetője.
(3) A kerekasztal
- a) részt vesz a szolgáltatástervezési koncepció kidolgozásában,
- b) folyamatosan figyelemmel kíséri a koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulását, végrehajtását.
(4) A kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülést tart. A kerekasztal vezetője Velence Város Polgármestere, aki a kerekasztal üléseit összehívja.
26. § (1) A jelen rendeletben meghatározott szociális ellátások eljárási rendjére az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Sztv. rendelkezései az irányadók.
27. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
1. melléklet
1. Egyedül élő, egyedülálló, illetve gyermekét egyedül nevelő gyógyszertámogatást igénylő esetében
Jövedelemhatár | Havi gyógyszertámogatás összege | |
|---|---|---|
1 | 50.000, - Ft/hó összeg alatt | 5.000, - Ft |
2 | 50.001, - Ft - 77.000, - Ft/hó összeg között | 4.000, - Ft |
3 | 77.001, - Ft - 85.500, - Ft/hó összeg között | 3.000, - Ft |
2. Családban élő gyógyszertámogatást igénylő esetében
Jövedelemhatár | Havi gyógyszertámogatás összege | |
|---|---|---|
1 | 50.000, - Ft/hó összeg alatt | 5.000, - Ft |
2 | 50.001, - Ft - 57.000, - Ft/hó összeg között | 4.000, - Ft |
3 | 57.001, - Ft - 64.125, - Ft/hó összeg között | 3.000, - Ft |