Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete 10/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása

Velence Város Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 31

Velence Város Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–7. §-hoz

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 87. §-a értelmében a helyi önkormányzat a költségvetési évről december 31. fordulónappal éves elemi költségvetési beszámolót köteles készíteni. Az Áht. 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 28. napján fogadta el a Velence Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről és annak végrehajtási szabályairól szóló 4/2020. (II.28.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet), amely a költségvetés végrehajtásának időszakában kettő alkalommal került módosításra. A Rendelet végrehajtásáról, a költségvetésben meghatározott feladatok, bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről, az Önkormányzat vagyoni helyzetéről, a normatívák alakulásáról az alábbiak szerint számolunk be. Velence Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) 2020. évi zárszámadásának elkészítése a következő alapvető jogszabályok előírásainak figyelembevételével történt:

a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.)

a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.)

az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.)

Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gstv.)

az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.)

a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nktv.)

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.)

a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény

a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény

az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet

a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény

a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény

a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban: Munka Törvénykönyve)

a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.)

A számszaki beszámoló a törvényi előírásoknak megfelelő táblázatrendszerben, szerkezetben és tartalommal készült, a 2020. évi elfogadott költségvetési rendelethez igazodóan, azzal összehasonlíthatóan készült, és a következő mellékleteket tartalmazza:

1. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi összevont pénzforgalmi mérlege

1/a. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi pénzforgalmi mérlege

1/b. melléklet a Velencei Polgármesteri Hivatal 2020. évi pénzforgalmi mérlege

1/c. melléklet a Velencei Meseliget Óvoda 2020. évi pénzforgalmi mérlege

1/d. melléklet a Hauszmann Alajos EKIK 2020. évi pénzforgalmi mérlege

2. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési bevételei

3. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési kiadásai

4. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi finanszírozási bevételei

5. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi finanszírozási kiadásai

6. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi teljesített bevételei kormányzati funkciónként

7. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi teljesített kiadásai kormányzati funkciónként

8. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi felújítási, felhalmozási kiadásai

9. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi létszámadatai

10.a. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi általános, köznevelési és szociális feladataihoz kapcsolódó támogatásainak elszámolása

10.b. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi kiegészítő támogatásainak és egyéb kötött felhasználású támogatásainak elszámolása

11. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek várható összege

12. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi maradványkimutatása

13. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi mérlege

14. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi eredménykimutatása

15. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi vagyonkimutatása

16. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évben adott közvetett támogatásai

17. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi részesedései

18. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi pénzkészlet változása

II. AZ ÖNKORMÁNYZATI FELADATELLÁTÁS ÁLTALÁNOS ÉRTÉKELÉSE

A 2020. évi költségvetésben meghatározott önkormányzati feladatellátást, a kötelező és az önként vállalt feladatok teljesítését nagymértékben befolyásolta a koronavírus-járvány, és annak gazdasági kihatásai.

A 2020. évi önkormányzati szintű költségvetés eredeti előirányzata 2.405.701.460, - Ft összegben került meghatározásra, amely főösszeg kettő alkalommal került módosításra, a 2020. évi módosított bevételi és kiadási főösszeg 2.715.505.244,- Ft, a bevétel teljesítése 2.496.153.843, - Ft, a kiadás teljesítése 1.843.341.145, - Ft.

A Velencei Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) sajátos költségvetési szerv, amely háttérszervezete az önkormányzati feladatellátásnak, ellátja a Velencei Meseliget Óvoda (a továbbiakban: Meseliget Óvoda) és a Hauszmann Alajos Egységes Közművelődési Intézményközpont és Könyvtár (a továbbiakban: Hauszmann Alajos EKIK) pénzügyi-gazdasági teendőit is. A hivatalban történik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok végrehajtása, a beruházási és felújítási feladatok megvalósítása.

A Polgármesteri Hivatalban a 2020. évi záró létszám 26 fő volt az engedélyezett 28 fő létszám helyett. A Polgármesteri Hivatal működésének támogatására 114.559.000, - Ft állami normatív támogatást biztosított a központi költségvetés.

A Meseliget Óvoda a 2019/2020 és a 2020/2021. nevelési évben egyaránt 10 csoporttal, a járványhelyzet miatt többször kötelező szünetet tartva működött. A 2019. októberi statisztika szerint 247 gyermek neveléséről gondoskodtak az intézményben. A 2020. októberi statisztikában már 248 gyermeket szerepeltettek. Az óvodában 20 fő óvodapedagógus foglalkoztatására került sor, ebből 1 fő mesterpedagógus. Az óvodapedagógusok munkáját 10 dajka, 1 óvodatitkár és 3 fő pedagógiai asszisztens segíti.

A Meseliget Óvoda színvonalas munkájához a személyi és tárgyi feltételek biztosítva voltak. A Meseliget Óvoda működéséhez 157.640.050, - Ft állami kötött felhasználású normatív támogatást kapott az önkormányzat. A működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek az önkormányzat által vállalt saját forrással kiegészítve voltak biztosítva.

A Hauszmann Alajos EKIK 1 fő könyvtárossal (aki egyben az intézmény vezetője), 1 fő könyvtári asszisztenssel, 1 fő művelődés-szervezővel és 2 gondnokkal látta el feladatait. A könyvtári állomány gyarapítására 2020-ban 2.226.542,-Ft összeget fordítottunk.

III. BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK ALAKULÁSA

Az önkormányzat összevont 2020. évi költségvetésének a pénzügyi műveletekkel növelt

módosított bevételi előirányzata: 2.715.505.244, - Ft

teljesített bevételi főösszege: 2.496.153.843 ,- Ft

teljesítés százaléka: 92 %

módosított kiadási előirányzata: 2.715.505.244, - Ft

teljesített kiadások főösszege: 1.843.341.145, - Ft

teljesítés százaléka: 68 %

Összességében elmondható, hogy a teljesített bevételek közel a módosított előirányzatnak megfelelően alakultak, bár számos esetben a tervezett beruházások időbeli eltolódásából adódóan a bevételi és a kiadási előirányzatok is a következő évek költségvetését érintik majd.

III.1. Működési bevételek (B4)

A működési bevételek alakulása:

(adatok forintban)

Intézmény megnevezése

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

%


Meseliget Óvoda


536 000


1 199 199


13


0

Hauszmann Alajos EKIK

2 355 000

2 355 000

1 745 136

74

Polgármesteri Hivatal

2 341 000

3 346 000

3 000 010

90

Velence Város Önkormányzata

162 435 437

560 191 711

475 482 898

85


Összesen:

167 667 437

567 091 910

480 228 057

85

A működési bevételek között jellemzően a szolgáltatások, továbbszámlázott szolgáltatások, ellátási díjak, kamatbevételek és a kiszámlázott általános forgalmi adó került kimutatásra.

A Velencei Gyógyszertár Kft-től az Önkormányzatnak a meglévő részesedései után 34.310.000, - Ft osztalékbevétele származott.

III.2. Közhatalmi bevételek (B3)

1. Az adók rendszere

Az önkormányzatok feladatellátását a saját bevételek (ennek legjelentősebb része a helyi adókból befolyó bevételek), az állami támogatások, valamint az átengedett központi adók biztosítják. Az önkormányzati autonómia szempontjából kiemelkedő jelentősége van a saját bevételeknek. Ezen belül helyezkednek el a helyi adók, amelyek teljes egészében az önkormányzat bevételét növelik. Az önkormányzat által beszedett központi adók (gépjárműadó, talajterhelési díj, a termőföld bérbeadásból származó jövedelemadó, adók módjára behajtott bírságok, szabálysértési bírságok, közigazgatási bírságok egy része) eltérő mértékben szintén az önkormányzatot illeti meg.

Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megalkotta a helyi adókról szóló 24/2016. (XI.28.) önkormányzati rendeletét, amelyet a 20/2017. (XI.30.) önkormányzati rendeletével módosított és egységes szerkezetbe foglalt, majd 12/2019. (XI.29.) önkormányzati rendeletével tovább módosított.

A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. (a továbbiakban: Htv.) rendelkezései alapján és keretei között a képviselő-testület dönt a helyi adók (építményadó, telekadó, helyi iparűzési adó és a tartózkodás utáni idegenforgalmi adó) fenntartásáról, az alkalmazott adómértékekről, kedvezményekről és mentességekről. Az önkormányzatnak rendeletei megalkotása során figyelembe kell venni a helyi sajátosságokat, az önkormányzat gazdálkodási követelményeit és az adóalanyok teherviselő képességét.

A képviselő-testület a bevezetett helyi adók mértékét a Htv-ben meghatározott adómaximumok alatt állapította meg. Velence Város területén a különféle helyi adónemekben eltérő mértékben kerülnek a törvényi lehetőségek kihasználásra. Míg az iparűzési adóban a maximális mértékkel kerül az adó beszedésre, az ingatlanokat és elsősorban a helyi lakosokat terhelő, építményadó esetében a törvényi maximumhoz képest viszonylag alacsonyak a helyi adómértékek.

Ebből adódóan a képviselő-testületnek szándékában állt a fentiek, valamint a koronavírus járvány által okozott közvetlen és közvetett gazdasági hatások 2021. évben történő kompenzációja, az adómértékek növelése, az igényelhető kedvezmények maximalizálása. A november 30-i polgármesteri döntés végrehajtására azonban a 2020. december 1-jén kihirdetett 535/2020. (XII.1.) Korm. rendeletértelmében már nem volt lehetőség. Az abban foglaltak alapján a települési adó mértéke nem lehet magasabb a 2020. december 2-án hatályos és alkalmazandó önkormányzati adórendeletben megállapított mértéknél. Továbbá az önkormányzat hatályban lévő adórendelete szerinti adómentességet, adókedvezményt a 2021. évben is biztosítani kell.

VELENCE

Törvényi max. adómérték 2020.

Velence adómérték 2020.

Törvényi mérték kihasználása

Építményadó (Ft/m2)

1 951,65 ,- Ft

100,- Ft – 1.200,- Ft

5,1 % - 61,5 %

Idegenforgalmi adó (Ft/nap)

532,2 ,- Ft

530,- Ft

99,6 %

Iparűzési adó (%)

2,0 %

2,0 %

100 %

Telekadó (Ft/m2)

354,8,- Ft

20,- Ft – 100,- Ft

5,6 % - 28,2 %

Helyi adóbevételek alakulása a 2020. évben

Az adóbevételek alakulását (tervezett, tényleges és befolyt bevétel) az alábbi táblázat mutatja.

(adatok forintban)

Adónem

Eredeti előirányzat

Előírás


Teljesítés

A.

Jövedelemadók

100.000

-

0

ebből: termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni SZJA

0


B.

Vagyoni típusú adók

159.000.000

176.144.296

152.682.132

ebből: építményadó

126.845.656.

ebből: telekadó

25.836.476


C.

Értékesítési és forgalmi adók

190.000.000

193.192.257

141.599.941

ebből: iparűzési adó

141.599.941


D.

Gépjárműadók

22 .000.000

0

0

ebből: helyi önkormányzatot megillető rész

21.130.032

E.


Egyéb áruhasználati és szolgáltatási adók

60.000.000

8.799.970

9.443.500

ebből: tartózkodás után fizetett IFA

9.443.500


F.

Egyéb közhatalmi bevételek

7.000.000

-

16.625.611

ebből: helyszíni bírság helyi önk. megillető rész

12.991.850

ebből: egyéb bírság

40.000

ebből: talajterhelési díj

1.676.916

1.181.550


Összesen:

438.000.000

378.136.523

320.351.184

2. Adóbehajtás

Az önkormányzati adóztatás nyilvántartására a 2018. évtől már az ASP rendszere szolgál, amely megköveteli az alapnyilvántartás nagyfokú pontosságát, a felesleges adattartalmak kiszűrését.

Az adóhátralékok behajtása folyamatos intézkedéseket igényel, ezért a napi munkavégzésbe beépített állandó ellenőrzési feladatként funkcionál. Az idei évben az egyenlegértesítőn kívül megközelítőleg 1.638 db fizetési felszólítás került kiküldésre, azonban az 57/2020. (III.23.) Korm. rendeletfelfüggesztette a végrehajtásokkal kapcsolatos intézkedések megtételét.

A járványügyi veszélyhelyzet miatt korlátozott személyes ügyintézés folytán még gyakoribbakká váltak az ügyfelek telefonon történő, valamint a pénzintézetektől jövő adatkérések bankszámlaszámok felderítése céljából.

Az adóhatóság feladatai közé tartozik a hátralékkezelés és végrehajtás mellett a fizetési könnyítésekre irányuló kérelmek elbírálásra történő előkészítése, az adófizetők fizetési problémáinak méltányos kezelése. Az adózók egy részének egyre nehezebb szociális, anyagi helyzete a fizetési könnyítési kérelmek folyamatos emelkedését eredményezi, amelyet a jelen gazdasági helyzet megsokszoroz.

A közhatalmi bevételek eredeti előirányzatához számított 73%-os teljesítésének oka a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV.21.) Korm. rendeletszerinti „GAZDASÁGVÉDELMI AKCIÓTERV” által meghatározott adóelvonás. Ennek okán az idegenforgalmi adó megfizetése 2020. április 26. napjától 2020. december 31. napjáig terjedő időszakra vonatkozóan felfüggesztésre került. Bár az adózók által be nem szedett adót az adóhatóság részére bevallani szükséges – amely alapját képezi a települési önkormányzat vissza nem térítendő költségvetési támogatási jogosultságának -, a kijárási korlátozások bevezetésével az eredetileg előirányzott nagyságrendű adóbevétel nem reálisan teljesíthető cél.

Az adóigazgatási szabályok módosulása az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. szerinti kedvezményeken túl fizetési halasztásokat, részletfizetéseket engedélyez az adóhatóságok részére a veszélyhelyzetre visszavezethető okok folytán.

A Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV.6.) Korm. rendelete értelmében pedig a gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg, az a XLVI. Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi. A 2020. évi költségvetésben gépjármű adóbevételként tervezett 22.000.000,- Ft-tal már nem tervezhettünk.

3. Szabályszegési bírság

Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának, megszegésének jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (VII.30.) önkormányzati rendelet 5. § o) pontja alapján 12.991.850, - Ft bírság folyt be az önkormányzathoz.

III.3. Működési célú támogatások államháztartáson belülről (B1)

Az önkormányzatok bevételeinek jelentős hányada a központi költségvetési támogatásokból ered, amely a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok finanszírozásának elvén működik, és amelynek a bemutatása a 2. mellékletben található.

Működési célú támogatások államháztartáson belülről:

(adatok forintban)

Megnevezése

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

249 708 581

212 327 460

212 327 460

Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása

157 640 050

169 047 144

169 047 144

Települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása

88 960 225

107 934 128

107 934 128

Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

8 063 946

12 636 273

12 636 273

Működési célú központosított előirányzatok

0

31 614 560

31 614 560

Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai

0

0

0

Önkormányzatok működési támogatásai

504 372 802

533 559 565

533 559 565

A 2020. évi lakossági víz- és csatornaszolgáltatás keretében az Önkormányzat 13.821.400, - Ft vissza nem térítendő támogatást kapott, az Önkormányzati fejlesztések 2019. évi pályázati összegből 11.250.000,- Ft fordíthattunk a belterületi utak, járdák és hídak felújítására.

EU-s programok és azok hazai társfinanszírozása címen a 2017. évben indított „Humán szolgáltatások komplex fejlesztése a Velencei-tó térségében” tárgyú, EFOP-1.5.2-16-2017-00017 számú projekttel összefüggésben további 697.376,- Ft összegű vissza nem térítendő támogatásban részesültünk.

A működési célú támogatások között a védőnői szolgálat működésére kapott támogatás, a közfoglalkoztatási támogatás, a Humán Család- és Gyermekjóléti Szolgálat nettósítási különbözete került könyvelésre.

III.4. Működési célú átvett pénzeszközök (B6)

Az államháztartáson kívülről átvett (lakosság, vállalkozói szféra) pénzeszközök és a kölcsönök, hitelek megtérülése került kimutatásra ezen a kiemelt előirányzaton.

III.5. Felhalmozási bevételek (B2 és B5)

Telekértékesítésből a tervezett 75.766.000,- Ft összeghez képest 0, - Ft bevétel származott a 2020. évben. Az év végén a 26/29 hrsz-ú ingatlan értékesítéséből befolyó bruttó 4.303.000,- összeg a 2021. évben realizálódott.

III.6. Működési kiadások

A működési kiadások

módosított előirányzata: 1.661.686.866, - Ft

teljesített főösszege: 1.341.359.672, - Ft

teljesítés százaléka: 81 %

A kiadások intézményenkénti és kiemelt előirányzatonkénti összegeit a 3. melléklet tartalmazza.

1. Személyi juttatások alakulása (K1)

(adatok forintban)

Intézmény megnevezése

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

%


Velence Város Önkormányzata


62 142 997


64 469 725


59 042 305


92%

Polgármesteri Hivatal

151 098 454

152 336 672

131 981 422

87%

Meseliget Óvoda

154 110 839

164 663 392

135 037 832

82%

Hauszmann Alajos EKIK

21 195 015

23 407 098

21 628 503

92%

Összesen:

388 547 305

404 876 887

347 690 062

86%

1. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó alakulása (K2)

(adatok forintban)

Intézmény megnevezése

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

%


Velence Város Önkormányzata


11 875 335


12 674 571


9 942 234


78%

Polgármesteri Hivatal

29 148 974

29 853 506

25 023 943

84%

Meseliget Óvoda

29 988 649

33 042 231

24 971 757

76%

Hauszmann Alajos EKIK

3 849 544

4 359 241

3 691 940

85%

Összesen:

74 862 502

79 929 549

63 629 874

80%

1. Dologi kiadások alakulása (K3)

(adatok forintban)

Intézmény megnevezése

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

%


Velence Város Önkormányzata


361 579 540


785 908 297


664 285 161


85%

Polgármesteri Hivatal

35 631 072

40 568 860

31 921 643

79%

Meseliget Óvoda

29 856 362

30 689 767

22 558 727

74%

Hauszmann Alajos EKIK

12 335 941

12 385 941

10 474 173

85%

Összesen:

439 402 915

869 552 865

729 239 704

84%

1. Ellátottak pénzbeli juttatásainak (segélyek) alakulása (K4)

(adatok forintban)

Intézmény megnevezése

Eredeti előirányzat

Módosított előirányzat

Teljesítés

%


Velence Város Önkormányzata


15 426 461


8 235 000


6 566 243


80%

Összesen:

21 316 000

9 164 000

6 891 079

80%

1. Egyéb működési célú kiadások (támogatásértékű kiadások, pénzeszköz átadások) alakulása (K5)

Ezen a rovaton lett elszámolva a Humán Család- és Gyermekjóléti Szolgálat feladataihoz leigényelt és részükre továbbadott állami normatív támogatás, az önkormányzat önrésze, valamint a Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola (továbbiakban: Zöldliget Általános Iskola) részére nyújtott támogatás.

A 2020. évben a visszafogott gazdálkodás eredményeként csupán a Velencei Polgárőrség és Velence Város Önkéntes Tűzoltó Egyesülete részesült olyan támogatásban, amelyből csak civil szerveződés útján biztosítható feladatok ellátása valósulhatott meg.

A DRV Zrt. részére – pályázati úton nyert támogatás – került tovább utalásra 13.821.400, - Ft összegben, amelynek célja a lakosság részére nyújtott víz- és csatornaszolgáltatás díjának csökkentése.

Az EFOTT Kft-vel kötött korábbi megállapodás értelmében a vendégéjszakák után fizetendő önkormányzati támogatás összege végül nem került átutalásra a gazdálkodó szervezet részére a korábban már említett, az üdülőhelyi támogatást is érintő, azt megvonó kormányzati intézkedések végett.

B. Felhalmozási kiadások

Az önkormányzat és intézményei által 2020. évben megvalósított beruházások és felújítások részletezését a zárszámadási rendelet-tervezet 8. számú melléklete tartalmazza.

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-2.1.2-16 számú Zöld város kialakítása című pályázati felhívás keretében az önkormányzat 100%-os támogatási intenzitású, vissza nem térítendő támogatásban részesült európai uniós támogatásból. A megítélt támogatás összege: 498,90 millió forint, mely forrásból a Babák Rózsakertje és a Hősök Parkja infrastrukturális fejlesztése és kapcsolódó eszközbeszerzése, közvilágítás fejlesztés, térfigyelő kamerarendszer és parkolók kialakítása valósul meg.

A 2019. évben kivitelezésre kiírt eredménytelen közbeszerzési eljárás lefolytatását követően a fenti célok megvalósítása, a projekt végrehajtása a 2020. évben sem realizálódott, előreláthatólag a 2021-es évben fog eredményesen zárulni a projekt.

III. AZ ADÓSSÁGÁLLOMÁNY ALAKULÁSA

Az önkormányzatnak fejlesztési hitel címen 400.847.000,- Ft tőke, és 144.529.000, - Ft kamattartozása volt. A tartozás alakulását és a következő költségvetési évekre való kihatását az alábbi ábra szemlélteti:

(adatok forintban)

TÖRLESZTÉS MEGNEVEZÉSE

FEJLESZTÉSI HITEL

ÖSSZES KIADÁS

forint

tőke

kamat

400 847 000

144 529 000

EBBŐL

2020. évig göngyölt teljesítés

250 520 000

126 012 000

2021. évi előirányzat

50 104 000

10 500 000

2022. évi előirányzat

50 104 000

8 017 000

2023. évi előirányzat

50 119 000

0

A 2020. évben hiteltörlesztésre 50.104.000, - Ft lett kifizetve.

Az Önkormányzat 2020. évben olyan kötelezettséget nem vállalt, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése vált szükségessé.

IV. A VAGYON ALAKULÁSA

Magyarország Alaptörvénye rögzíti, hogy az állam és a helyi önkormányzat tulajdona nemzeti vagyon. A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. tv. meghatározza a nemzeti vagyon megőrzésének, védelmének, valamint az azzal kapcsolatos felelős gazdálkodásának követelményeit.

Az Áht. rendelkezései szerint az önkormányzat beszámolni köteles az éves zárszámadás keretén belül a vagyon alakulásáról.

Az önkormányzati szinten összevont mérlegjelentést a zárszámadási rendelet-tervezet 13. számú melléklete, a részletes vagyonkimutatást a 15. számú melléklet tartalmazza.

Az összesített mérleg főösszege a 2019. évről a 2020. évre 8.666.594.554,- Ft-ról 8.512.153.025,- Ft-ra csökkent.

V. A KÖLTSÉGVETÉSI MARADVÁNY ALAKULÁSA

Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek 2020. évi összevont költségvetési maradványa 652.812.698,- Ft, ebből az Önkormányzat pénzmaradványa 649.701.956,- Ft, a Meseliget Óvoda költségvetési maradványa 770.252,- Ft, a Hauszmann Alajos EKIK költségvetési maradványa 56.343,- Ft, a Polgármesteri Hivatalnál 2.284.147,- Ft a maradvány a rendelet-tervezet 12. melléklete szerint.

VI. ÖSSZEGZÉS

Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek 2020. évi költségvetése a költségvetési rendeletben meghatározott elvek mentén, a képviselő-testület döntéseinek megfelelően került végrehajtásra.

Bár a járvány miatt kialakult helyzet - amelynek kézzel fogható eredménye a későbbiekben is érezhető lesz - jelentős terhet ró az önkormányzatra, a visszafogott működésnek köszönhetően gazdálkodása továbbra is kiegyensúlyozott, likviditása, folyamatos fizetőképessége biztosított volt.

Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei az elfogadott költségvetési előirányzatokon belül, a hatékonyság, jogszerűség és gazdaságosság elvei mentén gazdálkodtak, a költségvetésben tervezett bevételek teljesítése érdekében minden intézkedés megtörtént.

A költségvetés pénzügyi egyensúlya, a fizetőképesség megőrzése egész évben megvalósult, a költségvetésben meghatározott célok megvalósulásához a szükséges források rendelkezésre álltak.

Összességében megállapítható, hogy a 2020. évet az önkormányzat a fentiekben részletezett indokok következtében eredményesen zárta, jelentős központi támogatások igénybevételével, a lakosság terheinek növelése nélkül biztosította a folyamatos működést, a város további fejlődését. A költségvetés tervezése során jóváhagyott feladatok a működtetés során végrehajtásra kerültek, a megvalósult fejlesztések tükrözik a képviselő-testület elképzeléseit.

Ugyan a folyamatban lévő fejlesztésekhez, beruházásokhoz a forrás rendelkezésre áll, továbbra is keressük a pályázati lehetőségeket a saját forrás kiváltására és a további fejlődéshez, a megvalósítandó fejlesztési célok eléréséhez.