Velence Város Önkormányzat Képviselő-testülete 10/2021. (V. 31.) önkormányzati rendeletének indokolása
Velence Város Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Hatályos: 2021. 05. 31Velence Város Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról
Részletes indokolás
Az 1–7. §-hoz
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 87. §-a értelmében a helyi önkormányzat a költségvetési évről december 31. fordulónappal éves elemi költségvetési beszámolót köteles készíteni. Az Áht. 91. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen. Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2020. február 28. napján fogadta el a Velence Város Önkormányzata 2020. évi költségvetéséről és annak végrehajtási szabályairól szóló 4/2020. (II.28.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: Rendelet), amely a költségvetés végrehajtásának időszakában kettő alkalommal került módosításra. A Rendelet végrehajtásáról, a költségvetésben meghatározott feladatok, bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről, az Önkormányzat vagyoni helyzetéről, a normatívák alakulásáról az alábbiak szerint számolunk be. Velence Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) 2020. évi zárszámadásának elkészítése a következő alapvető jogszabályok előírásainak figyelembevételével történt:
a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.)
a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.)
az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.)
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (a továbbiakban: Gstv.)
az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.)
a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nktv.)
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.)
a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény
a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény
az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet
a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény
a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény
a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban: Munka Törvénykönyve)
a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.)
A számszaki beszámoló a törvényi előírásoknak megfelelő táblázatrendszerben, szerkezetben és tartalommal készült, a 2020. évi elfogadott költségvetési rendelethez igazodóan, azzal összehasonlíthatóan készült, és a következő mellékleteket tartalmazza:
1. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi összevont pénzforgalmi mérlege
1/a. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi pénzforgalmi mérlege
1/b. melléklet a Velencei Polgármesteri Hivatal 2020. évi pénzforgalmi mérlege
1/c. melléklet a Velencei Meseliget Óvoda 2020. évi pénzforgalmi mérlege
1/d. melléklet a Hauszmann Alajos EKIK 2020. évi pénzforgalmi mérlege
2. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési bevételei
3. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési kiadásai
4. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi finanszírozási bevételei
5. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi finanszírozási kiadásai
6. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi teljesített bevételei kormányzati funkciónként
7. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi teljesített kiadásai kormányzati funkciónként
8. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi felújítási, felhalmozási kiadásai
9. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi létszámadatai
10.a. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi általános, köznevelési és szociális feladataihoz kapcsolódó támogatásainak elszámolása
10.b. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi kiegészítő támogatásainak és egyéb kötött felhasználású támogatásainak elszámolása
11. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek várható összege
12. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi maradványkimutatása
13. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi mérlege
14. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi eredménykimutatása
15. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi vagyonkimutatása
16. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évben adott közvetett támogatásai
17. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi részesedései
18. melléklet Velence Város Önkormányzatának 2020. évi pénzkészlet változása
II. AZ ÖNKORMÁNYZATI FELADATELLÁTÁS ÁLTALÁNOS ÉRTÉKELÉSE
A 2020. évi költségvetésben meghatározott önkormányzati feladatellátást, a kötelező és az önként vállalt feladatok teljesítését nagymértékben befolyásolta a koronavírus-járvány, és annak gazdasági kihatásai.
A 2020. évi önkormányzati szintű költségvetés eredeti előirányzata 2.405.701.460, - Ft összegben került meghatározásra, amely főösszeg kettő alkalommal került módosításra, a 2020. évi módosított bevételi és kiadási főösszeg 2.715.505.244,- Ft, a bevétel teljesítése 2.496.153.843, - Ft, a kiadás teljesítése 1.843.341.145, - Ft.
A Velencei Polgármesteri Hivatal (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) sajátos költségvetési szerv, amely háttérszervezete az önkormányzati feladatellátásnak, ellátja a Velencei Meseliget Óvoda (a továbbiakban: Meseliget Óvoda) és a Hauszmann Alajos Egységes Közművelődési Intézményközpont és Könyvtár (a továbbiakban: Hauszmann Alajos EKIK) pénzügyi-gazdasági teendőit is. A hivatalban történik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok végrehajtása, a beruházási és felújítási feladatok megvalósítása.
A Polgármesteri Hivatalban a 2020. évi záró létszám 26 fő volt az engedélyezett 28 fő létszám helyett. A Polgármesteri Hivatal működésének támogatására 114.559.000, - Ft állami normatív támogatást biztosított a központi költségvetés.
A Meseliget Óvoda a 2019/2020 és a 2020/2021. nevelési évben egyaránt 10 csoporttal, a járványhelyzet miatt többször kötelező szünetet tartva működött. A 2019. októberi statisztika szerint 247 gyermek neveléséről gondoskodtak az intézményben. A 2020. októberi statisztikában már 248 gyermeket szerepeltettek. Az óvodában 20 fő óvodapedagógus foglalkoztatására került sor, ebből 1 fő mesterpedagógus. Az óvodapedagógusok munkáját 10 dajka, 1 óvodatitkár és 3 fő pedagógiai asszisztens segíti.
A Meseliget Óvoda színvonalas munkájához a személyi és tárgyi feltételek biztosítva voltak. A Meseliget Óvoda működéséhez 157.640.050, - Ft állami kötött felhasználású normatív támogatást kapott az önkormányzat. A működéshez szükséges személyi és tárgyi feltételek az önkormányzat által vállalt saját forrással kiegészítve voltak biztosítva.
A Hauszmann Alajos EKIK 1 fő könyvtárossal (aki egyben az intézmény vezetője), 1 fő könyvtári asszisztenssel, 1 fő művelődés-szervezővel és 2 gondnokkal látta el feladatait. A könyvtári állomány gyarapítására 2020-ban 2.226.542,-Ft összeget fordítottunk.
III. BEVÉTELEK ÉS KIADÁSOK ALAKULÁSA
Az önkormányzat összevont 2020. évi költségvetésének a pénzügyi műveletekkel növelt
módosított bevételi előirányzata: 2.715.505.244, - Ft
teljesített bevételi főösszege: 2.496.153.843 ,- Ft
teljesítés százaléka: 92 %
módosított kiadási előirányzata: 2.715.505.244, - Ft
teljesített kiadások főösszege: 1.843.341.145, - Ft
teljesítés százaléka: 68 %
Összességében elmondható, hogy a teljesített bevételek közel a módosított előirányzatnak megfelelően alakultak, bár számos esetben a tervezett beruházások időbeli eltolódásából adódóan a bevételi és a kiadási előirányzatok is a következő évek költségvetését érintik majd.
III.1. Működési bevételek (B4)
A működési bevételek alakulása:
(adatok forintban)
Intézmény megnevezése | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | % |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
Hauszmann Alajos EKIK | 2 355 000 | 2 355 000 | 1 745 136 | 74 |
Polgármesteri Hivatal | 2 341 000 | 3 346 000 | 3 000 010 | 90 |
Velence Város Önkormányzata | 162 435 437 | 560 191 711 | 475 482 898 | 85 |
| 167 667 437 | 567 091 910 | 480 228 057 | 85 |
A működési bevételek között jellemzően a szolgáltatások, továbbszámlázott szolgáltatások, ellátási díjak, kamatbevételek és a kiszámlázott általános forgalmi adó került kimutatásra.
A Velencei Gyógyszertár Kft-től az Önkormányzatnak a meglévő részesedései után 34.310.000, - Ft osztalékbevétele származott.
III.2. Közhatalmi bevételek (B3)
1. Az adók rendszere
Az önkormányzatok feladatellátását a saját bevételek (ennek legjelentősebb része a helyi adókból befolyó bevételek), az állami támogatások, valamint az átengedett központi adók biztosítják. Az önkormányzati autonómia szempontjából kiemelkedő jelentősége van a saját bevételeknek. Ezen belül helyezkednek el a helyi adók, amelyek teljes egészében az önkormányzat bevételét növelik. Az önkormányzat által beszedett központi adók (gépjárműadó, talajterhelési díj, a termőföld bérbeadásból származó jövedelemadó, adók módjára behajtott bírságok, szabálysértési bírságok, közigazgatási bírságok egy része) eltérő mértékben szintén az önkormányzatot illeti meg.
Velence Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megalkotta a helyi adókról szóló 24/2016. (XI.28.) önkormányzati rendeletét, amelyet a 20/2017. (XI.30.) önkormányzati rendeletével módosított és egységes szerkezetbe foglalt, majd 12/2019. (XI.29.) önkormányzati rendeletével tovább módosított.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. tv. (a továbbiakban: Htv.) rendelkezései alapján és keretei között a képviselő-testület dönt a helyi adók (építményadó, telekadó, helyi iparűzési adó és a tartózkodás utáni idegenforgalmi adó) fenntartásáról, az alkalmazott adómértékekről, kedvezményekről és mentességekről. Az önkormányzatnak rendeletei megalkotása során figyelembe kell venni a helyi sajátosságokat, az önkormányzat gazdálkodási követelményeit és az adóalanyok teherviselő képességét.
A képviselő-testület a bevezetett helyi adók mértékét a Htv-ben meghatározott adómaximumok alatt állapította meg. Velence Város területén a különféle helyi adónemekben eltérő mértékben kerülnek a törvényi lehetőségek kihasználásra. Míg az iparűzési adóban a maximális mértékkel kerül az adó beszedésre, az ingatlanokat és elsősorban a helyi lakosokat terhelő, építményadó esetében a törvényi maximumhoz képest viszonylag alacsonyak a helyi adómértékek.
Ebből adódóan a képviselő-testületnek szándékában állt a fentiek, valamint a koronavírus járvány által okozott közvetlen és közvetett gazdasági hatások 2021. évben történő kompenzációja, az adómértékek növelése, az igényelhető kedvezmények maximalizálása. A november 30-i polgármesteri döntés végrehajtására azonban a 2020. december 1-jén kihirdetett 535/2020. (XII.1.) Korm. rendeletértelmében már nem volt lehetőség. Az abban foglaltak alapján a települési adó mértéke nem lehet magasabb a 2020. december 2-án hatályos és alkalmazandó önkormányzati adórendeletben megállapított mértéknél. Továbbá az önkormányzat hatályban lévő adórendelete szerinti adómentességet, adókedvezményt a 2021. évben is biztosítani kell.
VELENCE | Törvényi max. adómérték 2020. | Velence adómérték 2020. | Törvényi mérték kihasználása | |||||||||
Építményadó (Ft/m2) | 1 951,65 ,- Ft | 100,- Ft – 1.200,- Ft | 5,1 % - 61,5 % | |||||||||
Idegenforgalmi adó (Ft/nap) | 532,2 ,- Ft | 530,- Ft | 99,6 % | |||||||||
Iparűzési adó (%) | 2,0 % | 2,0 % | 100 % | |||||||||
Telekadó (Ft/m2) | 354,8,- Ft | 20,- Ft – 100,- Ft | 5,6 % - 28,2 % | |||||||||
Helyi adóbevételek alakulása a 2020. évben
Az adóbevételek alakulását (tervezett, tényleges és befolyt bevétel) az alábbi táblázat mutatja.
(adatok forintban)
Adónem | Eredeti előirányzat | Előírás |
| |
A. | Jövedelemadók | 100.000 | - | 0 |
ebből: termőföld bérbeadásából származó jövedelem utáni SZJA | 0 | |||
| Vagyoni típusú adók | 159.000.000 | 176.144.296 | 152.682.132 |
ebből: építményadó | 126.845.656. | |||
ebből: telekadó | 25.836.476 | |||
| Értékesítési és forgalmi adók | 190.000.000 | 193.192.257 | 141.599.941 |
ebből: iparűzési adó | 141.599.941 | |||
| Gépjárműadók | 22 .000.000 | 0 | 0 |
ebből: helyi önkormányzatot megillető rész | 21.130.032 | |||
E. |
| 60.000.000 | 8.799.970 | 9.443.500 |
ebből: tartózkodás után fizetett IFA | 9.443.500 | |||
| Egyéb közhatalmi bevételek | 7.000.000 | - | 16.625.611 |
ebből: helyszíni bírság helyi önk. megillető rész | 12.991.850 | |||
ebből: egyéb bírság | 40.000 | |||
ebből: talajterhelési díj | 1.676.916 | 1.181.550 | ||
| 438.000.000 | 378.136.523 | 320.351.184 | |
2. Adóbehajtás
Az önkormányzati adóztatás nyilvántartására a 2018. évtől már az ASP rendszere szolgál, amely megköveteli az alapnyilvántartás nagyfokú pontosságát, a felesleges adattartalmak kiszűrését.
Az adóhátralékok behajtása folyamatos intézkedéseket igényel, ezért a napi munkavégzésbe beépített állandó ellenőrzési feladatként funkcionál. Az idei évben az egyenlegértesítőn kívül megközelítőleg 1.638 db fizetési felszólítás került kiküldésre, azonban az 57/2020. (III.23.) Korm. rendeletfelfüggesztette a végrehajtásokkal kapcsolatos intézkedések megtételét.
A járványügyi veszélyhelyzet miatt korlátozott személyes ügyintézés folytán még gyakoribbakká váltak az ügyfelek telefonon történő, valamint a pénzintézetektől jövő adatkérések bankszámlaszámok felderítése céljából.
Az adóhatóság feladatai közé tartozik a hátralékkezelés és végrehajtás mellett a fizetési könnyítésekre irányuló kérelmek elbírálásra történő előkészítése, az adófizetők fizetési problémáinak méltányos kezelése. Az adózók egy részének egyre nehezebb szociális, anyagi helyzete a fizetési könnyítési kérelmek folyamatos emelkedését eredményezi, amelyet a jelen gazdasági helyzet megsokszoroz.
A közhatalmi bevételek eredeti előirányzatához számított 73%-os teljesítésének oka a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV.21.) Korm. rendeletszerinti „GAZDASÁGVÉDELMI AKCIÓTERV” által meghatározott adóelvonás. Ennek okán az idegenforgalmi adó megfizetése 2020. április 26. napjától 2020. december 31. napjáig terjedő időszakra vonatkozóan felfüggesztésre került. Bár az adózók által be nem szedett adót az adóhatóság részére bevallani szükséges – amely alapját képezi a települési önkormányzat vissza nem térítendő költségvetési támogatási jogosultságának -, a kijárási korlátozások bevezetésével az eredetileg előirányzott nagyságrendű adóbevétel nem reálisan teljesíthető cél.
Az adóigazgatási szabályok módosulása az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. szerinti kedvezményeken túl fizetési halasztásokat, részletfizetéseket engedélyez az adóhatóságok részére a veszélyhelyzetre visszavezethető okok folytán.
A Magyarország 2020. évi központi költségvetésének a veszélyhelyzettel összefüggő eltérő szabályairól szóló 92/2020. (IV.6.) Korm. rendelete értelmében pedig a gépjárműadóról szóló törvény alapján a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzatot az általa 2020. évben beszedett gépjárműadó nem illeti meg, az a XLVI. Járvány Elleni Védekezési Alap fejezet bevételét képezi. A 2020. évi költségvetésben gépjármű adóbevételként tervezett 22.000.000,- Ft-tal már nem tervezhettünk.
3. Szabályszegési bírság
Velence Város Önkormányzat Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól, valamint ezek elmulasztásának, megszegésének jogkövetkezményeiről szóló 15/2013. (VII.30.) önkormányzati rendelet 5. § o) pontja alapján 12.991.850, - Ft bírság folyt be az önkormányzathoz.
III.3. Működési célú támogatások államháztartáson belülről (B1)
Az önkormányzatok bevételeinek jelentős hányada a központi költségvetési támogatásokból ered, amely a kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok finanszírozásának elvén működik, és amelynek a bemutatása a 2. mellékletben található.
Működési célú támogatások államháztartáson belülről:
(adatok forintban)
Megnevezése | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés |
|---|---|---|---|
Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása | 249 708 581 | 212 327 460 | 212 327 460 |
Települési önkormányzatok egyes köznevelési feladatainak támogatása | 157 640 050 | 169 047 144 | 169 047 144 |
Települési önkormányzatok szociális gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása | 88 960 225 | 107 934 128 | 107 934 128 |
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása | 8 063 946 | 12 636 273 | 12 636 273 |
Működési célú központosított előirányzatok | 0 | 31 614 560 | 31 614 560 |
Helyi önkormányzatok kiegészítő támogatásai | 0 | 0 | 0 |
Önkormányzatok működési támogatásai | 504 372 802 | 533 559 565 | 533 559 565 |
A 2020. évi lakossági víz- és csatornaszolgáltatás keretében az Önkormányzat 13.821.400, - Ft vissza nem térítendő támogatást kapott, az Önkormányzati fejlesztések 2019. évi pályázati összegből 11.250.000,- Ft fordíthattunk a belterületi utak, járdák és hídak felújítására.
EU-s programok és azok hazai társfinanszírozása címen a 2017. évben indított „Humán szolgáltatások komplex fejlesztése a Velencei-tó térségében” tárgyú, EFOP-1.5.2-16-2017-00017 számú projekttel összefüggésben további 697.376,- Ft összegű vissza nem térítendő támogatásban részesültünk.
A működési célú támogatások között a védőnői szolgálat működésére kapott támogatás, a közfoglalkoztatási támogatás, a Humán Család- és Gyermekjóléti Szolgálat nettósítási különbözete került könyvelésre.
III.4. Működési célú átvett pénzeszközök (B6)
Az államháztartáson kívülről átvett (lakosság, vállalkozói szféra) pénzeszközök és a kölcsönök, hitelek megtérülése került kimutatásra ezen a kiemelt előirányzaton.
III.5. Felhalmozási bevételek (B2 és B5)
Telekértékesítésből a tervezett 75.766.000,- Ft összeghez képest 0, - Ft bevétel származott a 2020. évben. Az év végén a 26/29 hrsz-ú ingatlan értékesítéséből befolyó bruttó 4.303.000,- összeg a 2021. évben realizálódott.
III.6. Működési kiadások
A működési kiadások
módosított előirányzata: 1.661.686.866, - Ft
teljesített főösszege: 1.341.359.672, - Ft
teljesítés százaléka: 81 %
A kiadások intézményenkénti és kiemelt előirányzatonkénti összegeit a 3. melléklet tartalmazza.
1. Személyi juttatások alakulása (K1)
(adatok forintban)
Intézmény megnevezése | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | % |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
Polgármesteri Hivatal | 151 098 454 | 152 336 672 | 131 981 422 | 87% |
Meseliget Óvoda | 154 110 839 | 164 663 392 | 135 037 832 | 82% |
Hauszmann Alajos EKIK | 21 195 015 | 23 407 098 | 21 628 503 | 92% |
Összesen: | 388 547 305 | 404 876 887 | 347 690 062 | 86% |
1. Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó alakulása (K2)
(adatok forintban)
Intézmény megnevezése | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | % |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
Polgármesteri Hivatal | 29 148 974 | 29 853 506 | 25 023 943 | 84% |
Meseliget Óvoda | 29 988 649 | 33 042 231 | 24 971 757 | 76% |
Hauszmann Alajos EKIK | 3 849 544 | 4 359 241 | 3 691 940 | 85% |
Összesen: | 74 862 502 | 79 929 549 | 63 629 874 | 80% |
1. Dologi kiadások alakulása (K3)
(adatok forintban)
Intézmény megnevezése | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | % |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
Polgármesteri Hivatal | 35 631 072 | 40 568 860 | 31 921 643 | 79% |
Meseliget Óvoda | 29 856 362 | 30 689 767 | 22 558 727 | 74% |
Hauszmann Alajos EKIK | 12 335 941 | 12 385 941 | 10 474 173 | 85% |
Összesen: | 439 402 915 | 869 552 865 | 729 239 704 | 84% |
1. Ellátottak pénzbeli juttatásainak (segélyek) alakulása (K4)
(adatok forintban)
Intézmény megnevezése | Eredeti előirányzat | Módosított előirányzat | Teljesítés | % |
|---|---|---|---|---|
|
|
|
|
|
Összesen: | 21 316 000 | 9 164 000 | 6 891 079 | 80% |
1. Egyéb működési célú kiadások (támogatásértékű kiadások, pénzeszköz átadások) alakulása (K5)
Ezen a rovaton lett elszámolva a Humán Család- és Gyermekjóléti Szolgálat feladataihoz leigényelt és részükre továbbadott állami normatív támogatás, az önkormányzat önrésze, valamint a Zöldliget Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Baptista Általános Iskola (továbbiakban: Zöldliget Általános Iskola) részére nyújtott támogatás.
A 2020. évben a visszafogott gazdálkodás eredményeként csupán a Velencei Polgárőrség és Velence Város Önkéntes Tűzoltó Egyesülete részesült olyan támogatásban, amelyből csak civil szerveződés útján biztosítható feladatok ellátása valósulhatott meg.
A DRV Zrt. részére – pályázati úton nyert támogatás – került tovább utalásra 13.821.400, - Ft összegben, amelynek célja a lakosság részére nyújtott víz- és csatornaszolgáltatás díjának csökkentése.
Az EFOTT Kft-vel kötött korábbi megállapodás értelmében a vendégéjszakák után fizetendő önkormányzati támogatás összege végül nem került átutalásra a gazdálkodó szervezet részére a korábban már említett, az üdülőhelyi támogatást is érintő, azt megvonó kormányzati intézkedések végett.
B. Felhalmozási kiadások
Az önkormányzat és intézményei által 2020. évben megvalósított beruházások és felújítások részletezését a zárszámadási rendelet-tervezet 8. számú melléklete tartalmazza.
A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-2.1.2-16 számú Zöld város kialakítása című pályázati felhívás keretében az önkormányzat 100%-os támogatási intenzitású, vissza nem térítendő támogatásban részesült európai uniós támogatásból. A megítélt támogatás összege: 498,90 millió forint, mely forrásból a Babák Rózsakertje és a Hősök Parkja infrastrukturális fejlesztése és kapcsolódó eszközbeszerzése, közvilágítás fejlesztés, térfigyelő kamerarendszer és parkolók kialakítása valósul meg.
A 2019. évben kivitelezésre kiírt eredménytelen közbeszerzési eljárás lefolytatását követően a fenti célok megvalósítása, a projekt végrehajtása a 2020. évben sem realizálódott, előreláthatólag a 2021-es évben fog eredményesen zárulni a projekt.
III. AZ ADÓSSÁGÁLLOMÁNY ALAKULÁSA
Az önkormányzatnak fejlesztési hitel címen 400.847.000,- Ft tőke, és 144.529.000, - Ft kamattartozása volt. A tartozás alakulását és a következő költségvetési évekre való kihatását az alábbi ábra szemlélteti:
(adatok forintban) | |||||
TÖRLESZTÉS MEGNEVEZÉSE | FEJLESZTÉSI HITEL | ||||
ÖSSZES KIADÁS | forint | ||||
tőke | kamat | ||||
400 847 000 | 144 529 000 | ||||
EBBŐL | 2020. évig göngyölt teljesítés | 250 520 000 | 126 012 000 | ||
2021. évi előirányzat | 50 104 000 | 10 500 000 | |||
2022. évi előirányzat | 50 104 000 | 8 017 000 | |||
2023. évi előirányzat | 50 119 000 | 0 | |||
A 2020. évben hiteltörlesztésre 50.104.000, - Ft lett kifizetve.
Az Önkormányzat 2020. évben olyan kötelezettséget nem vállalt, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése vált szükségessé.
IV. A VAGYON ALAKULÁSA
Magyarország Alaptörvénye rögzíti, hogy az állam és a helyi önkormányzat tulajdona nemzeti vagyon. A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. tv. meghatározza a nemzeti vagyon megőrzésének, védelmének, valamint az azzal kapcsolatos felelős gazdálkodásának követelményeit.
Az Áht. rendelkezései szerint az önkormányzat beszámolni köteles az éves zárszámadás keretén belül a vagyon alakulásáról.
Az önkormányzati szinten összevont mérlegjelentést a zárszámadási rendelet-tervezet 13. számú melléklete, a részletes vagyonkimutatást a 15. számú melléklet tartalmazza.
Az összesített mérleg főösszege a 2019. évről a 2020. évre 8.666.594.554,- Ft-ról 8.512.153.025,- Ft-ra csökkent.
V. A KÖLTSÉGVETÉSI MARADVÁNY ALAKULÁSA
Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek 2020. évi összevont költségvetési maradványa 652.812.698,- Ft, ebből az Önkormányzat pénzmaradványa 649.701.956,- Ft, a Meseliget Óvoda költségvetési maradványa 770.252,- Ft, a Hauszmann Alajos EKIK költségvetési maradványa 56.343,- Ft, a Polgármesteri Hivatalnál 2.284.147,- Ft a maradvány a rendelet-tervezet 12. melléklete szerint.
VI. ÖSSZEGZÉS
Az Önkormányzat és költségvetési szerveinek 2020. évi költségvetése a költségvetési rendeletben meghatározott elvek mentén, a képviselő-testület döntéseinek megfelelően került végrehajtásra.
Bár a járvány miatt kialakult helyzet - amelynek kézzel fogható eredménye a későbbiekben is érezhető lesz - jelentős terhet ró az önkormányzatra, a visszafogott működésnek köszönhetően gazdálkodása továbbra is kiegyensúlyozott, likviditása, folyamatos fizetőképessége biztosított volt.
Az önkormányzat és az önkormányzat költségvetési szervei az elfogadott költségvetési előirányzatokon belül, a hatékonyság, jogszerűség és gazdaságosság elvei mentén gazdálkodtak, a költségvetésben tervezett bevételek teljesítése érdekében minden intézkedés megtörtént.
A költségvetés pénzügyi egyensúlya, a fizetőképesség megőrzése egész évben megvalósult, a költségvetésben meghatározott célok megvalósulásához a szükséges források rendelkezésre álltak.
Összességében megállapítható, hogy a 2020. évet az önkormányzat a fentiekben részletezett indokok következtében eredményesen zárta, jelentős központi támogatások igénybevételével, a lakosság terheinek növelése nélkül biztosította a folyamatos működést, a város további fejlődését. A költségvetés tervezése során jóváhagyott feladatok a működtetés során végrehajtásra kerültek, a megvalósult fejlesztések tükrözik a képviselő-testület elképzeléseit.
Ugyan a folyamatban lévő fejlesztésekhez, beruházásokhoz a forrás rendelkezésre áll, továbbra is keressük a pályázati lehetőségeket a saját forrás kiváltására és a további fejlődéshez, a megvalósítandó fejlesztési célok eléréséhez.